Hyvät vhf puhelimen hankkijat. Kannattanee miettiä maksatko dsc:n mukanaolosta mieltymyksestä vaiko todellisesta hyödystä.
Kun asiaa tarkemmin miettii taitaa dsc valmius olla jo taaksejäänyttä elämää. Pari vuottta ja Samantasoinen vamius ja monipuolisuus on monella muulla teknisellä laitteella. Saattaa olla että palstallamme on joitakin alan asiantuntijoita jotka voisivat varmistaa ajatuksiani. VHF jossa on mahdollsita myöhemmin liittää dsc on hyvä ostos ja palvelee nykypäivää ja veneilijää parhaiten.
VHF+DSC
26
3210
Vastaukset
- Jussi
Mietin pitkän hankinko uuteen veneeseen VHF puhelinta lainkaan, koska edellisessä veneessä sellainen oli, enkä käyttänyt sitä kertaakaan viiden vuoden aikana. Päätin sellaisen kuitenkin hankkia juuri DSC ominaisuuden vuoksi, en niinkään yhteydenpitolaitteksi vaan ensisijaisesti turvallisuuden vuoksi.
VHF puhelinten hinnat ovat veneen muuhun elektroniikkaan nähden halpoja ja tietoisuus siitä, että hädän tullessa viestin tavoittaa viranomaiset ja ainakin kauppa-alukset. Lisäksi DSC viestin mukana lähteen tiedot avuntarvitsijasta, sijainnista ja syy miksi apua tarvitaan.
Minusta VHF DSC laitteella on turvallisuutta merkittävästi lisäävä laite. - JRxxx
Tulkitsenko oikein, kun ymmärsin sinun tarkoittavan, että vuoden-kahden päästä markkinoilla olisi muita viestintälaitteita kuin VHF, jotka kykenevät lähettämään standardoitua hätäviestiä paikkatiedon kanssa? Siis nimenomaan myös normaaliviestintään soveltuvia, eli epirb ja vastaavat eivät kuulu tähän kategoriaan. Olisin varsin utelias tietämään, millaista kalustoa tarkoitat? Huviveneilijöille on tietääkseni tällä hetkellä olemassa kaksi relevanttia vaihtoehtoa: VHF ja GSM-kännykät (sekä aikaa myöten jälkimmäisen evoluutiona 3G-kännyt). Minulla ei ole tietoa mistään näiden lajien ulkopuolisesta tulokkaasta; jos sinulla on, valaise ihmeessä, mikä on se edullinen ja toimiva systeemi, joka vuonna 2007 on huviveneilijöille helposti tarjolla?
Kännykkämaailman en usko tarjoavan sitä ratkaisua. Ensinnäkin se systeemi perustuu tukiasemiin, toiseksi sijaintitieto on sillä puolen varsin herkkä aihe yksityisyyden suojan vuoksi, kolmanneksi mitään "hätänappisysteemiä" ei siihen maailmaan tietääkseni ole tulossakaan.- Arc
Sen paremmin syventymättä keskusteluun tässä asiassa, kiinnostaa otsikon mukainen tekniikka. Laittakaa hakusanaksi tai kertokaa lisää.
- Sirius
No kannattanee odottaa muutama vuosi.
Meillä mm rannikkoradioasemia kuunnellaan edelleen
mm.Hki ja Turkuradio.Alkuperäisen suunnitelman mukaan puheen kuuntelu olisi vähentynyt - kun olisi siirrytty dikiaikaan. Näin ei kuitenkaan nyt
tehdä? Sitten : Vhf puheella on ns ilmaista, sitä kuuntelee toistaiseksi kaikki rannikkoradioasemat.Linkkien kautta ko suomen rannikon liikenne ohjautuu tiettyin "keskuksiin"
Kuuluvuus etäisyys on tasan sama dikitaalisena kuin puheella. Hätäkutsun lähetys tapahtuu dikillä napin painalluksella, joka kuuluu yhtä kauas kuin puhekin. Dikikutsu on tietenkin selvempi kuin puhe. DSC hätäkutsun jälkeen siirryt puheelle. Jos tämä ei ole mahdollista "kannattaneeko etsintääkään toteuttaa"? Kysymys on myös hinnasta
toistaiseksi dsc laite tuo runsaasti lisäkustannuksia, sitten on ne tahattomat painallukset. Siksi sanonkin ostakaa VHF jossa on mahdollisuus liittää DSC valmius myöhemmin. Hinnat laskee ja jos ko tekniikka tulee "pääaseeksi" ko versioon onhan siihen helppo liittyä myös myöhemmin. Käsitykseni perustuu alan ammattilaisten (hätäliikenteen ja meriturvallisuuden parissa työskentelevät)ajatuksiin, mitä tulossa on. - JoJo
Sirius kirjoitti:
No kannattanee odottaa muutama vuosi.
Meillä mm rannikkoradioasemia kuunnellaan edelleen
mm.Hki ja Turkuradio.Alkuperäisen suunnitelman mukaan puheen kuuntelu olisi vähentynyt - kun olisi siirrytty dikiaikaan. Näin ei kuitenkaan nyt
tehdä? Sitten : Vhf puheella on ns ilmaista, sitä kuuntelee toistaiseksi kaikki rannikkoradioasemat.Linkkien kautta ko suomen rannikon liikenne ohjautuu tiettyin "keskuksiin"
Kuuluvuus etäisyys on tasan sama dikitaalisena kuin puheella. Hätäkutsun lähetys tapahtuu dikillä napin painalluksella, joka kuuluu yhtä kauas kuin puhekin. Dikikutsu on tietenkin selvempi kuin puhe. DSC hätäkutsun jälkeen siirryt puheelle. Jos tämä ei ole mahdollista "kannattaneeko etsintääkään toteuttaa"? Kysymys on myös hinnasta
toistaiseksi dsc laite tuo runsaasti lisäkustannuksia, sitten on ne tahattomat painallukset. Siksi sanonkin ostakaa VHF jossa on mahdollisuus liittää DSC valmius myöhemmin. Hinnat laskee ja jos ko tekniikka tulee "pääaseeksi" ko versioon onhan siihen helppo liittyä myös myöhemmin. Käsitykseni perustuu alan ammattilaisten (hätäliikenteen ja meriturvallisuuden parissa työskentelevät)ajatuksiin, mitä tulossa on.Jos nyt on ostamassa uutta VHF-puhelinta, niin eipä ole järkeä olla ostamatta DSC-puhelinta. Puhelimien hinnat on tulleet huimasti alaspäin. Kts. esim. http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=248
- Cruise päällä
Sirius kirjoitti:
No kannattanee odottaa muutama vuosi.
Meillä mm rannikkoradioasemia kuunnellaan edelleen
mm.Hki ja Turkuradio.Alkuperäisen suunnitelman mukaan puheen kuuntelu olisi vähentynyt - kun olisi siirrytty dikiaikaan. Näin ei kuitenkaan nyt
tehdä? Sitten : Vhf puheella on ns ilmaista, sitä kuuntelee toistaiseksi kaikki rannikkoradioasemat.Linkkien kautta ko suomen rannikon liikenne ohjautuu tiettyin "keskuksiin"
Kuuluvuus etäisyys on tasan sama dikitaalisena kuin puheella. Hätäkutsun lähetys tapahtuu dikillä napin painalluksella, joka kuuluu yhtä kauas kuin puhekin. Dikikutsu on tietenkin selvempi kuin puhe. DSC hätäkutsun jälkeen siirryt puheelle. Jos tämä ei ole mahdollista "kannattaneeko etsintääkään toteuttaa"? Kysymys on myös hinnasta
toistaiseksi dsc laite tuo runsaasti lisäkustannuksia, sitten on ne tahattomat painallukset. Siksi sanonkin ostakaa VHF jossa on mahdollisuus liittää DSC valmius myöhemmin. Hinnat laskee ja jos ko tekniikka tulee "pääaseeksi" ko versioon onhan siihen helppo liittyä myös myöhemmin. Käsitykseni perustuu alan ammattilaisten (hätäliikenteen ja meriturvallisuuden parissa työskentelevät)ajatuksiin, mitä tulossa on.Digi-DSC-viesti menee perille lähes tuplaetäisyydeltä verrattuna puheeseen. Eli kantama ei ole sama, ei lähellekään. Tietenkin jos olet asentanut 3 m:n korkeuteen niin hyvällä ilmalla kantamat on lähes samat (merenpinnan kaarevuus!). Mutta huonolla kelillä ero on huomattava ja nimenomaan DSC:n hyväksi.
- JRxxx
Sirius kirjoitti:
No kannattanee odottaa muutama vuosi.
Meillä mm rannikkoradioasemia kuunnellaan edelleen
mm.Hki ja Turkuradio.Alkuperäisen suunnitelman mukaan puheen kuuntelu olisi vähentynyt - kun olisi siirrytty dikiaikaan. Näin ei kuitenkaan nyt
tehdä? Sitten : Vhf puheella on ns ilmaista, sitä kuuntelee toistaiseksi kaikki rannikkoradioasemat.Linkkien kautta ko suomen rannikon liikenne ohjautuu tiettyin "keskuksiin"
Kuuluvuus etäisyys on tasan sama dikitaalisena kuin puheella. Hätäkutsun lähetys tapahtuu dikillä napin painalluksella, joka kuuluu yhtä kauas kuin puhekin. Dikikutsu on tietenkin selvempi kuin puhe. DSC hätäkutsun jälkeen siirryt puheelle. Jos tämä ei ole mahdollista "kannattaneeko etsintääkään toteuttaa"? Kysymys on myös hinnasta
toistaiseksi dsc laite tuo runsaasti lisäkustannuksia, sitten on ne tahattomat painallukset. Siksi sanonkin ostakaa VHF jossa on mahdollisuus liittää DSC valmius myöhemmin. Hinnat laskee ja jos ko tekniikka tulee "pääaseeksi" ko versioon onhan siihen helppo liittyä myös myöhemmin. Käsitykseni perustuu alan ammattilaisten (hätäliikenteen ja meriturvallisuuden parissa työskentelevät)ajatuksiin, mitä tulossa on.Siis tarkoitit, että mielestäsi nyt kannattaa ostaa vain VHF DSC-valmiudella ja liittää DSC joskus myöhemmin? Ymmärsin sitten väärin, luulin sinun tarkoittavan, että koko VHF (siis myös DSC:n kera) olisi piakkoin syrjäytymässä jonkin kokonaan uuden teknologian tieltä. Luultavasti väärinymmärrys johtui siitä, että suurimmassa osassa nykyisin myytäviä VHF-laitteita on joka tapauksessa DSC eikä hintakaan välttämättä päätä huimaa (alle 300 euronkin selviää, ilman DSC:ta ei pääse paljon siitä enää alle).
- Cruise päällä
Ilman DSC-laitetta jäät vaille nopeaa, helppoa ja eksaktia hätähälytystä, jonka lapsikin osaa lähettää. Ja turvallisuus on ainoa syy ylipäätään ostaa VHF, koska mihinkään muuhun sitä ei enää käytetä. Eikä kannata käyttää.
Jos sen sijaan ajattelit säästää ostamalla DSC:n optiona myöhemmin, niin se on kuollut ajatus. DSC-lisämodulien hinnat eivät laske, koska tulevaisuudessa ei tulla enää tekemään VHF-laitteita ilman sisäistä DSC:tä eikä lisämoduleita kukaan siis käytännössä hanki. Tämä pitää hinnat takuulla korkealla. Eli joutuisit nimenomaan rahasyistä heittämään nyt ostamasi VHF:n pois ja ostamaan täysiverisen laitteen. Tällöin kahteen eri laitteeseen käytetty kokonaissumma olisi varmuudella suurempi kuin jos nyt ostaisit suoraan uuden VHF/DSC-laitteen. Hinnat alkaen 175€, hui pyörryttää.
En ymmärrä motiiviasi, jollei sinulla tai tietolähteelläsi satu olemaan 100 vanhentunutta VHF:ää varastossa...- ....
En tiiä tuliko DSC-laitteen tärkein pointti vielä esille, mutta nyt tulee. DSC:ssä on nappi jolla saat hätäkutsun lähetettyä heti, tiedon mukana menee myös sijainti tiedot. VHF:llä ne joutuu itse luottelemaan.
- Pilot 22
.... kirjoitti:
En tiiä tuliko DSC-laitteen tärkein pointti vielä esille, mutta nyt tulee. DSC:ssä on nappi jolla saat hätäkutsun lähetettyä heti, tiedon mukana menee myös sijainti tiedot. VHF:llä ne joutuu itse luottelemaan.
Sijaintitiedot menevät hätäkutsun myötä vain,jos puhelimeen on liitetty GPS."Cruise päällä"-puhuu ihan täyttä asiaa dsc-laitteista,eli ei ole järkeä olla ostamatta kiinteää dsc-laitetta.Onhan siinä dsc:ssa vielä mukava lisäominaisuuskin,eli voi soittaa toiselle alukselle näppäilemällä numerot kuten kännykässä.Tuo kuuluvuusjuttukin pitää paikkansa,eli dsc-kutsu kulkee pidemmän matkan kuin puhe.
- Sirius
Pilot 22 kirjoitti:
Sijaintitiedot menevät hätäkutsun myötä vain,jos puhelimeen on liitetty GPS."Cruise päällä"-puhuu ihan täyttä asiaa dsc-laitteista,eli ei ole järkeä olla ostamatta kiinteää dsc-laitetta.Onhan siinä dsc:ssa vielä mukava lisäominaisuuskin,eli voi soittaa toiselle alukselle näppäilemällä numerot kuten kännykässä.Tuo kuuluvuusjuttukin pitää paikkansa,eli dsc-kutsu kulkee pidemmän matkan kuin puhe.
Nyt menemm lain ja tekniikan puolelle. Ensiksi en kiellä Dsc :n hankkimista VHF;n yhteyteen. Ja jos hankit nyt VHF;n hanki sellainen jossa on valmius liittää DSC laite jälkikäteen.Muunlaista VHF laitetta ei kannata hankkia.
Nyt on kuitenkin niin että jokaisen ammattiliikennettä harjoittavan aluksen on kuunneltava kanavaa 16 joka on puheella ns kutsu ja hätäkanava. Näin tulisi tehdä myös kaikkien niiden huvialusten joissa on ko VHF puhelin, aina kun alus on miehitetty ja erityisesti kun ollaan kulussa.
Koska DCS laite on kuitenkin vielä melko "harvinainen" huvialuksissa väitänkin jos lähetät hätkutsun puheella kuulee sen melko varmasti useammat asemat kuin DSC:llä lähetetyn kutsun. DSC hätäkutsu on helppo nopea,lähettää, kun muistaa vain painaa määrätyt "koodit", Mutta helppo on myös "puhua" puheella lähetetty hätäkutsu. Huviveneiden antennit ovat n 2-3m korkeudella joten kantama on likimain sama. DSC on kuitenkin rajaolosuhteissa"selkeämpi".
DSC hätäkutsun jälkeen jatkat puheella. Voisiko olla vaikka näin:
Pieni erillinen laite "hätäkutsulaite" jonka hinnaksi tulee 50 -100 € voitaisiin asentaa kaikkin laitteisiin, tai se olisi jopa retkelijällä taskussa ja Vhf ja kännykät jäisikin enemmän muuhun yhteydenpitoon? - puu-ukko
Sirius kirjoitti:
Nyt menemm lain ja tekniikan puolelle. Ensiksi en kiellä Dsc :n hankkimista VHF;n yhteyteen. Ja jos hankit nyt VHF;n hanki sellainen jossa on valmius liittää DSC laite jälkikäteen.Muunlaista VHF laitetta ei kannata hankkia.
Nyt on kuitenkin niin että jokaisen ammattiliikennettä harjoittavan aluksen on kuunneltava kanavaa 16 joka on puheella ns kutsu ja hätäkanava. Näin tulisi tehdä myös kaikkien niiden huvialusten joissa on ko VHF puhelin, aina kun alus on miehitetty ja erityisesti kun ollaan kulussa.
Koska DCS laite on kuitenkin vielä melko "harvinainen" huvialuksissa väitänkin jos lähetät hätkutsun puheella kuulee sen melko varmasti useammat asemat kuin DSC:llä lähetetyn kutsun. DSC hätäkutsu on helppo nopea,lähettää, kun muistaa vain painaa määrätyt "koodit", Mutta helppo on myös "puhua" puheella lähetetty hätäkutsu. Huviveneiden antennit ovat n 2-3m korkeudella joten kantama on likimain sama. DSC on kuitenkin rajaolosuhteissa"selkeämpi".
DSC hätäkutsun jälkeen jatkat puheella. Voisiko olla vaikka näin:
Pieni erillinen laite "hätäkutsulaite" jonka hinnaksi tulee 50 -100 € voitaisiin asentaa kaikkin laitteisiin, tai se olisi jopa retkelijällä taskussa ja Vhf ja kännykät jäisikin enemmän muuhun yhteydenpitoon?Jos olisit malttanut lukea aiemmat viestit, et olisi noin vastannut.
Halvimmat kiinteät DSC-VHF:t maksavat 150 - 200€. Missä sitä säästää jos ostaa nyt jo vanhentuneen puehlimen johon saa DSC-option myöhemmin? Ei niitä DSC-optioita kauaa vanhoihin vehkeisiin saa ja kaiken lisäksi siinä ei säästä yhtään mitään.
Ja jos en ihan väärin muista, viranomaiset eivät enää välttämättä kanavaa 16 kuuntele, vaan valvovat DSC-liikennettä. - JRxxx
Sirius kirjoitti:
Nyt menemm lain ja tekniikan puolelle. Ensiksi en kiellä Dsc :n hankkimista VHF;n yhteyteen. Ja jos hankit nyt VHF;n hanki sellainen jossa on valmius liittää DSC laite jälkikäteen.Muunlaista VHF laitetta ei kannata hankkia.
Nyt on kuitenkin niin että jokaisen ammattiliikennettä harjoittavan aluksen on kuunneltava kanavaa 16 joka on puheella ns kutsu ja hätäkanava. Näin tulisi tehdä myös kaikkien niiden huvialusten joissa on ko VHF puhelin, aina kun alus on miehitetty ja erityisesti kun ollaan kulussa.
Koska DCS laite on kuitenkin vielä melko "harvinainen" huvialuksissa väitänkin jos lähetät hätkutsun puheella kuulee sen melko varmasti useammat asemat kuin DSC:llä lähetetyn kutsun. DSC hätäkutsu on helppo nopea,lähettää, kun muistaa vain painaa määrätyt "koodit", Mutta helppo on myös "puhua" puheella lähetetty hätäkutsu. Huviveneiden antennit ovat n 2-3m korkeudella joten kantama on likimain sama. DSC on kuitenkin rajaolosuhteissa"selkeämpi".
DSC hätäkutsun jälkeen jatkat puheella. Voisiko olla vaikka näin:
Pieni erillinen laite "hätäkutsulaite" jonka hinnaksi tulee 50 -100 € voitaisiin asentaa kaikkin laitteisiin, tai se olisi jopa retkelijällä taskussa ja Vhf ja kännykät jäisikin enemmän muuhun yhteydenpitoon?...sen kanavan 16 kuunteluvelvollisuuden laita oikein on? Tuorein (Viestintäviraston sivuilta löytyvä) versio Rannikkolaivurin radioliikenneoppaasta sanoo, että kuuntelupakon jatkoa tarkastellaan vuonna 2005... Eli onko se vielä voimassa?
- JoJo
JRxxx kirjoitti:
...sen kanavan 16 kuunteluvelvollisuuden laita oikein on? Tuorein (Viestintäviraston sivuilta löytyvä) versio Rannikkolaivurin radioliikenneoppaasta sanoo, että kuuntelupakon jatkoa tarkastellaan vuonna 2005... Eli onko se vielä voimassa?
Kanavan 16 päivystys on edelleen pakollista kauppamerenkulussa. Viranomaiset (meripelastuskeskukset yms.) päivystävät sitä tietty vielä myös. Mutta vääjäämättä se kanavan 16 (pakollinen) päivystys jossain vaiheessa loppuu. Siihen kannattaa varautua ja hankkia omaan veneeseen DSC-VHF. Se on halpa henkivakuutus.
- AIS DSC ATIS
Katsoin vanhat viestit ja kyselen onko radiolaitemaailma muuttunut noiden ennusteiden mukaisesti tai jotenkin muuten?
Minkälainen radio on nykyään järkevä hankinta ominaisuuksien ja hinnan suhteen purkkariin jossa ei käytetä plotteria mutta on käsi-gps ja liikutaan avomerellä pitkin poikin itämerta?- heh64
Elektroniikka on nykyään halpaa ja kun VHF:n turvallisuusominaisuus on kuitenkin sieltä tärkeimmästä päästä, hoitaisin siihen jollakin tavalla jatkuvan GPS-yhteyden, jolloin oikeassa hätätilanteessa olisi helppo hommata apua. Muutenhan VHF on tavalliselle veneilijälle tarpeeton niin kauan kun Suomessa pysytään.
Löytyyköhän joltakin valmistajalta sisäänrakennetulla GPS-vastaanottimella varustettu VHF-puhelin?
- horizon
Viime venelehdessä oli juttu, että Standard Horizonilta on tullut uusi kannettava käsi VHF, jossa on sisäänrakennettu GPS ja hätäkutsupainike. Vaikuttaa todella mielenkiintoiselta ja hintakaan ei ole kovin paha. Tuo ei vie tilaa paljon ja voi hätätapauksessa napata vielä mukaan, jos kippo lähtee alta, tai syttyy palamaan.
http://www.merikartat.fi/standard-horizon-hx851e-kasi-p-11423.html
Juutuubissa on brittien tekemä esittelykin.
http://www.youtube.com/watch?v=iET93NJnoTc- AIS DSC ATIS
Kun siinä vaan olisi lisäksi AIS jota pitäisin hyödyllisenä. Onko DSC tarpeellinen? ATIS taitaa olla käytössä Hollannin kanavissa. Pääseekö ulkomaalainensinne ilman?
Tuossa kannettavassa laitteessa ei ole AIS mahdollisuutta, ne ovat vielä tänä päivänä poikkeuksetta kiinteitä asemia, koskapa sen AIS maalien esittämiseen järkevästi tarvitaan jonkinlainen karttaplotteri tai ainakin tarpeeksi iso näyttö. Standard Horizonilta löytyy kyllä malli jossa on AIS ja VHF DSC toiminnot, mutta se on kiinteä laite. En kyllä näe mitään tarkoitusta kannettavalla käsi VHF laitteella, jossa on jo DSC ja GPS, mutta siinä lisänä olisi AIS. Kun killuu siellä pelastuslautassa, ei sinun tarvitse miettiä sitä, miten saat väisteltyä kauppamerenkulkua, vaan jopa toivot, että joku tulisi lähemmäksi poimimaan kyytiin.
AIS maalien esittämiseen käsilaitteessa hyvä vaihtoehto voisi olla digital yachtin I AIS, joka on AIS vastaanotin, jossa on myös WLAN lähetin, jonka perään saa esim Iphonen tai Ipadin. Tietenkin laite kuuluu kytkeä muuhun veneen navigointijärjestelmään, jolloin tieto on saatavissa silloinkin, kun se puhelin ui siellä meressä.
ATIS pitää olla kanavilla liikkuessa toiminnassa ja on yleisesti käytössä euroopassa. Suomessa sitä ei tarvitse.- AIS DSC ATIS
Kiinteä asennus käy ja siihen voi kai tarvitessa liittää käsi-gps -laitteen? Standard Horizonilla on ais -vastaanottimellinen dsc -radio. Näkyykö näytöllä koordinaattien lisäksi tuolla ympyräkehällä missä suunnassa ais -maali sijaitsee jolloin hälytyksestä tiedän mihin suuntaan väistän ilman koordinaattien katsomista kartalta?
- 1 / 25 wattia?
Mainitsemaasi SH 2100 radioon voi liittää NMEA 0183 -käsigepsin. Voi valita 1w tai 25w tehoasetuksen, mutta tuskin radio kantaa kauaksi 1 watin teholla, riittääkö se AIS:lle? Olisiko sitten 25 wattia vain AIS:n käyttämiseen virrantuhlausta purkkarissa?
Muuten tuo olisi hyvä AIS-laite plotterittomalle. Radion paneelin tutkamaisesta näytöstä näkee missä suunnassa AIS -kohteet sijaitsevat sekä niiden kulkusuunnat. Vierestä voi lukea niiden etäisyydet ja ottaa niihin radioyhteydenkin napinpainalluksella. - vhfkunniaan
1 / 25 wattia? kirjoitti:
Mainitsemaasi SH 2100 radioon voi liittää NMEA 0183 -käsigepsin. Voi valita 1w tai 25w tehoasetuksen, mutta tuskin radio kantaa kauaksi 1 watin teholla, riittääkö se AIS:lle? Olisiko sitten 25 wattia vain AIS:n käyttämiseen virrantuhlausta purkkarissa?
Muuten tuo olisi hyvä AIS-laite plotterittomalle. Radion paneelin tutkamaisesta näytöstä näkee missä suunnassa AIS -kohteet sijaitsevat sekä niiden kulkusuunnat. Vierestä voi lukea niiden etäisyydet ja ottaa niihin radioyhteydenkin napinpainalluksella.Eihän tuolla lähetysteholla ole mitään tekemistä sen AIS vastaanoton kanssa. Lähetysteho nimensä mukaisesti vaikuttaa lähettämiseen, ja AIS vastaanotin on nimensä mukaisesti vastaanotin.
Lähetysteho on myös eri asia kuin virrankulutus, et kaiketi ajele jatkuvasti tangentti pohjassa?. - 1w / 25w
vhfkunniaan kirjoitti:
Eihän tuolla lähetysteholla ole mitään tekemistä sen AIS vastaanoton kanssa. Lähetysteho nimensä mukaisesti vaikuttaa lähettämiseen, ja AIS vastaanotin on nimensä mukaisesti vastaanotin.
Lähetysteho on myös eri asia kuin virrankulutus, et kaiketi ajele jatkuvasti tangentti pohjassa?.Mikä tarkalleen ottaen sitten on sen radion virtakytkimen kahden eri tehoasetuksen tarkoitus ja koska mitäkin virta-asetusta käytetään?
- 1w riittää usein
1w / 25w kirjoitti:
Mikä tarkalleen ottaen sitten on sen radion virtakytkimen kahden eri tehoasetuksen tarkoitus ja koska mitäkin virta-asetusta käytetään?
Tarkoitus on se, että jos 1w teho riittää, niin sitä tulisi käyttää varsinkin alusten välisessä viestinnässä ettei turhaa tuki taajuutta puolen Pohjanlahden leveydeltä. Muistaakseni tästä on maininta ihan pykälissäkin, vaikkakaan en nyt jaksa googlata että missä tarkalleen.
- radisti2
Pääosin asiallisia vastauksia.pariin kohtaan kommentoisin.
Jos DSC:llä lähtee hätähälytys ja se vastaanotetaan meripelastuskekuksessa,niin kyllä se aikaansaa peliliikkeet ilman puheviestiäkin.
toinen aia on miksi Suomen vesillä ei tarvitse VHF-puhelinta?.
Nähty on Suomen vesillä rannikolla ja sisävesillä katveet,katkokset ja viivytykset. Tämä on se vanha juttu,kun minä en tarvitse niin en tarvitse.muistuu Karpon ohjelmasta ukko joka ei pitänyt turvavyötä ja häneltä kysyttiin miksi ? Vastaus oli : minä en aja kolaria ????- radisti2
Niin edellä tarkoitin tietysti matkapuhelinverkon heikkouksia katveista ym.
Tietysti merenkulkua harrastettiin jo muinoin ilman meriradioita,mutta ei ollut kännyäkään.
Extremeä voi jokainen harrastaa,mutta mieluiten yksin.
Englannissa oli yksi jeppe oikein tarkoituksella aina menossa kovaan keliin ja Britannian merivartiosto on joutunut ko jepen noukkimaan jo ainakin 5 kertaa,
Katsoisin vähintään meri-vhf-radion kuuluvan asiaan omistautuvan veneilijän
varustelistaan.Ei se hukkuminen ole etäisyydestä mantereeseen kiinni,vaan jopa
n 300m riitti esim Italiassa pari viikkoa sitten.Kippari vain soitti varustamoon,että kaikki all right. Ja matkustajille: " meillä on vain pikku sähköhäiriö".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .984781Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403203Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503145Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4132264Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2361392Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111233- 761207
- 711151
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311118Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1181028