ENNAKOI TULEVA TILANNE

Anonyymi

Näin meitä lapsia valistettiin aikoinaan koulussa liikenteestä.

Nyt voisi valistaa käyhiä ja vähävaraisia juhlavaatteissa ja ostoksissa.
KUN tietää tulevista juhlista jo vaikka vuosi aikasemmin, mikä estää laittamasta talteen muutamaa eruoa aina kun tulee rahaa? Kirpparit koluttava hyvissä ajoin ja sillon ostettava kun tulee eteen kiva vaate. Samoin ruuan kanssa,

Ei PIDÄ jättää viimetippaan ostoksia. Muistakaa että voi myös kavereilta LAINATA. Ei kaikkea tarvi itsellä olla.

Itse tiesin lapemme juhlista jo sillon kun ne synty että tulossa on monet koulujuhlat, häät, kihlajaiset, ristiäiset ym ym...

MITKÄÄN JUHLAT EI TULE YLLÄTYKSENÄ!!!!

ENNAKOIKAA HYVÄT IHMISET!!! Pienistä puroista kasvaa iso meri!!!!

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitemmän tähtäyksen ennakointia.
      Meillä oli kaksi ala-asteikäistä lasta ja talovelat niskassa kun -40 ikäisinä aloimme epäilemään eläkejärjestelmämme kestävyyttä ja mukautimme elämämme sitä ajatellen. Ei mitään radikaaleja muutoksia mutta hiljalleen, sitä mukaa kuin velat helpottivat, emme käyttäneet marginaalia kulutukseen vaan erimuotoisiin sijoituksiin.
      Reilusti ennen "oikeaa" eläkeikää lopetimme töissä käymisen koska se oli mahdollista.
      Jokaisen euron ostovoima on sama olipa se yksin tai isossa pinossa kavereidensa kanssa. Ei rahaa tarvitse tuhlata vaikka sitä sattuisi hieman olemaankin.
      Ratkaisumme aiheutti nykyiset pienet eläkkeemme mutta se ei tullut yllätyksenä.

      • Anonyymi

        Samaa mekin ollaan vaimoni kanssa toteutettu, että tulevat eläkkeet eivät ole kovin suuret, joten on tehty pieniä sijoituksia vähistä tuloistamme. Sijoitukset ovat siitä hyviä, että lapsemme hyötyvät niistä aikanaan. Maksetuista eläkkeistä lapsemme eivät tule hyötymään.

        syrjäseudunasukki


    • Anonyymi

      Tähän aikaan vuodesta ilmaantuukin helposti näitä äiti-ihmisiä valittamaan, ettei ole varaa tehdä mitään kun ei ole rahaa.

      Jos vielä äidillä on tekoripset t. muuta satsausta ulkonäköön, joku ärsyyntyy ja kertoo, että muijan olisi kannattanut säästää joka kuukausi 10€ niin olisi 120 käyttää lomailuun. Siinä vaan unohdetaan, että lapsiperheellä on joka kuussa jotain menoa, johon voisi säästää vuoden. Tammikuussa on ihan viisasta ostaa talvivaatteita ja -varusteita alemyynneistä. Helmi-maaliskuun vaihteessa on hiihtoloma, huhtikuussa pitää ehkä hankkia uusia kumppareita ym kevätvarusteita, jos edelliset ei mahdu päälle. Toukokuussa tarvitaan vähintää ne juhlavaatteet päättäjäisiin.

      Eli se varautuminen ei oikein onnistu!

      Tavaroita voi lainata juu, onko kenenkään ruohonleikkuri tms. käyttöesine parantunut lainauksen aikana?

      • Anonyymi

        Kuluttamatta jättäminen on eräs säästämisen muoto eikä edes tunnu säästämiseltä!

        1. Hankkii vain TODELLA välttämättömän.
        2. Laittaa tarpeellisiksi tuntemansa tärkeysjärjestykseen sillä mielellä, että loppupää jää hankkimatta.
        3. Ajattelee omilla aivoillaan antamatta kuvitelman ympäristö mielipiteistä vaikuttaa omiin päätöksiinsä.
        4. Lasten hankintojen kohdalla tuhoisinta on ajattelu, että "täytyyhän meidänkin lapsella olla"!
        Oppikoot jo varhain, ettei maailmassa saa kaikea haluamaansa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuluttamatta jättäminen on eräs säästämisen muoto eikä edes tunnu säästämiseltä!

        1. Hankkii vain TODELLA välttämättömän.
        2. Laittaa tarpeellisiksi tuntemansa tärkeysjärjestykseen sillä mielellä, että loppupää jää hankkimatta.
        3. Ajattelee omilla aivoillaan antamatta kuvitelman ympäristö mielipiteistä vaikuttaa omiin päätöksiinsä.
        4. Lasten hankintojen kohdalla tuhoisinta on ajattelu, että "täytyyhän meidänkin lapsella olla"!
        Oppikoot jo varhain, ettei maailmassa saa kaikea haluamaansa!

        Kyllä lapset oppivat, ettei kaikkea saa. Miehen kanssa puhuttiin, että jonkun verran on mentävä tuohon "kilpavarusteluun" mukaan ja hankittava sellaista, mikä ei aikuisen mielestä mahdottoman tarpeellista olekaan.

        Meillä ostettiin uutukaisena pesisvarusteet kahdelle muksulle; pienempi lopetti parien harkkojen jälkeen, isompi pelasi yhden kauden. Kalleimmasta päästä "tarpeetonta" oli airsoft-välineet, joita ei armeijan jälkeen monta kertaa tarvittu.

        Nyt ovat aikuisia ja opinnot on saatettu päätökseen. Toinen ajelee työsuhdeautolla meitä vanhuksia katsomaan joskus. Töitä on paremmin kuin äiteellään, siis minulla.


    • Anonyymi

      "Näin meitä lapsia valistettiin aikoinaan koulussa liikenteestä."

      Minua ei ole tarvinnut valistaa koska älyän tälläiset asiat muutenkin.

      "Nyt voisi valistaa käyhiä ja vähävaraisia juhlavaatteissa ja ostoksissa."

      En käy juhlissa.

      "KUN tietää tulevista juhlista jo vaikka vuosi aikasemmin, mikä estää laittamasta talteen muutamaa eruoa aina kun tulee rahaa? "

      Ei ole mitään juhlia tulossa. Ja vaikka tulikin niin laitan sinne sellaiset vaatteet mitä haluankin... jos ei kelpaa niin ei kannata kutsua. Rahaa en laita palamaan vain sen takia että minut on kutsuttu johonkin.

      "Kirpparit koluttava hyvissä ajoin ja sillon ostettava kun tulee eteen kiva vaate. Samoin ruuan kanssa,"

      Tästä huomaa ettei sinulta kannata ottaa talousneuvoja. Vaatteita ostetaan silloin kun niitä tarvitaan (muiden juhlat eivät kuuluu tarpeisiin).

      "Ei PIDÄ jättää viimetippaan ostoksia. Muistakaa että voi myös kavereilta LAINATA. Ei kaikkea tarvi itsellä olla."

      Ei PIDÄ ostaa yhtään mitään turhaa muiden ihmisten takia.

      "Itse tiesin lapemme juhlista jo sillon kun ne synty että tulossa on monet koulujuhlat, häät, kihlajaiset, ristiäiset ym ym... "

      Onneksi ei ole kakaroita ja muita vastaavia kuppaamassa rahojani.

      "MITKÄÄN JUHLAT EI TULE YLLÄTYKSENÄ!!!!"

      En tuhlaa rahaa turhuuksiin joten tämä on totta.

      "ENNAKOIKAA HYVÄT IHMISET!!! Pienistä puroista kasvaa iso meri!!!!"

      Näin on jo sen takia ihmisten täytyy pysyä tuhlareiden neuvoista kaukana.



      Jos joku haluaa sinut välttämättä juhliin niin siinä tapauksessa hyväksykööt sinut normaaleissa vaatteissa tai sitten ostakoot sinulle vaatteet kyseistä tapahtumaa varten.

      • Anonyymi

        Oletpa katkeran oloinen ja kateellinen. Itsepäinen ja kiukkuinen otus.

        Huomaa että olet syrjäytynyt ja erakko. Et osaa vuoropuhelua etkä keskustella kenenkään kanssa, pelkäät ihmisiä.
        Käytöstavat ovat kateissa ja mielesi on järkkynyt.
        Ehkä vähän on narsistin vikaa, etkä tykkää että muut puhuvat tai opastavat sinua talous asioissa tai muutenkaan, et osaa ottaa vastaan apua etkä kommunikoida vieraiden kanssa, saatikka tuttaviesi kanssa.

        Olet hyvin yksinäinen ja vieraantunut yhteiskunnasta.
        Kun ei osaa ottaa apua vastaan, niin jäät yksin ja unohlaan. Koita nyt hakea sitä apua.
        Raha asiasi kaipaa korjausta ja opastusta samoin kommunikointi, meneminen ja tuleminen, koko ajankäytösi ja asiointi tarvii neuvonantajaa.


      • Anonyymi

        "Jos joku haluaa sinut välttämättä juhliin niin siinä tapauksessa hyväksykööt sinut normaaleissa vaatteissa tai sitten ostakoot sinulle vaatteet kyseistä tapahtumaa varten."

        Sääntöäsi ei kukaan noudata, vaan sinut jätetään kutsumatta, jos noin toimit. Juhlavasti pukeutuneiden keskuudessa arkivaatteissa esiintyminen on epäkohteliasta erityisesti päivänsankareita kohtaan. He ovat nähneet paljon vaivaa juhlan järjestämiseksi, ja esimerkiksi yo-juhlan tilanteessa ylioppilas on tehnyt vuosia opiskelutyötä, jotta juhlan aihetta edes on. Tätä vieraan on syytä kunnioittaa pukeutumalla tilaisuuden mukaan ja käyttäytymällä muutenkin fiksusti.
        Jos ei ole kunnioitusta juhlaa kohtaan, on parempi jättää kokonaan menemättä. Toisten juhlan pilaajaa ei katsota hyvällä.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpa katkeran oloinen ja kateellinen. Itsepäinen ja kiukkuinen otus.

        Huomaa että olet syrjäytynyt ja erakko. Et osaa vuoropuhelua etkä keskustella kenenkään kanssa, pelkäät ihmisiä.
        Käytöstavat ovat kateissa ja mielesi on järkkynyt.
        Ehkä vähän on narsistin vikaa, etkä tykkää että muut puhuvat tai opastavat sinua talous asioissa tai muutenkaan, et osaa ottaa vastaan apua etkä kommunikoida vieraiden kanssa, saatikka tuttaviesi kanssa.

        Olet hyvin yksinäinen ja vieraantunut yhteiskunnasta.
        Kun ei osaa ottaa apua vastaan, niin jäät yksin ja unohlaan. Koita nyt hakea sitä apua.
        Raha asiasi kaipaa korjausta ja opastusta samoin kommunikointi, meneminen ja tuleminen, koko ajankäytösi ja asiointi tarvii neuvonantajaa.

        "Oletpa katkeran oloinen ja kateellinen. Itsepäinen ja kiukkuinen otus."

        En ollenkaan aina menee hyvin juurikin sen takia etten tuhlaile rahaa muiden ihmisten takia.

        "Huomaa että olet syrjäytynyt ja erakko. Et osaa vuoropuhelua etkä keskustella kenenkään kanssa, pelkäät ihmisiä."

        Mitenkä niin? Sinähän ilmeisesti närkästyit vastauksestani ja todennäköisesti siitä että neuvoin sinua olemaan tuhlailematta rahaa. Ei kannata kierrellä mitään kirppiksiä rahaa tuhlaillen koska joskus SAATTAA tarvita jotain.


        "Käytöstavat ovat kateissa ja mielesi on järkkynyt."

        Sinulla taitaa olla vaikeuksia hyväksyä tapojesi kritisoimista.

        "Ehkä vähän on narsistin vikaa, etkä tykkää että muut puhuvat tai opastavat sinua talous asioissa"

        Enemmän minua haittaa se että jotkut oikeasti köyhät ottavat oppia sinun talousneuvoista minkä seurauksena ostavat turhia tavaroita ja vaatteita.

        "tai muutenkaan, et osaa ottaa vastaan apua etkä kommunikoida vieraiden kanssa, saatikka tuttaviesi kanssa."

        Minä luulin että täällä puhutaan rahan käytöstä? Jostain syystä alat menemään henkilökohtaisuuksiin ja keksimään juttuja minusta (yhden viestini perusteella) mikä kertoo siitä ettei sinun talousopit ole vakaalla pohjalla.

        "Kun ei osaa ottaa apua vastaan, niin jäät yksin ja unohlaan. Koita nyt hakea sitä apua."

        Minulla on rahaa tilillä koska en kuuntele rahaa tuhlaavien ihmisten neuvoja. Jos ostat vaatteita "varmuuden varalta" sinulla on pian kaapissa satojen ellei tuhansien eurojen arvosta vaatteita joita et ole ikinä käyttänyt.

        "Raha asiasi kaipaa korjausta ja opastusta samoin kommunikointi, meneminen ja tuleminen, koko ajankäytösi ja asiointi tarvii neuvonantajaa."

        Minulla ei ole ollut ikinä velkoja, ongelmia rahan käytössä, laskujen maksamisessa ja samaa emme voi sanoa monista muista jotka jakavat talousneuvoja.

        Mihin tarvitsen rahaa tuhlaavien talousneuvoja?


    • Anonyymi

      Noinhan se menee. Pätkittäin töissä olleena mulla on aina jäänyt rahaa säästöön, ja on vieläkin. Hyväpalkkainenkin olen ollut joskus. Silloinkin ostin vähäiset joululahjat usein jo keväällä esim. kirja-alesta ja kankaita varastoon kaiken maailman loppuunmyynneistä. Työttömyysjaksoilla sitten ompelin niistä vaatteita itselleni, miehelleni ja kummipojalle. Shoppailusta en ole koskaan pitänyt ja kirpputoreja hyödynsin jo töissä käydessäni.

      Lapsena olin aina hyvin pukeutunut. Äitini ompeli sukulaisten vanhoista vaatteista minulle ja nukeilleni upeita vaatteita. Itsekin aloin ommella noin 15 vuotiaana. Kolusin matskuja äidin matonkudekankaista.

      • Anonyymi

        Ruusujuhlat ovat parasta mitä tiedän.
        Helena Myllytulli


    • Anonyymi

      Sellaiset ihmiset jotka kehoittavat toisia ihmisiä tuhlaamaan rahojaan tavaroihin "joita saattaa tarvita tulevaisuudessa" kannattaa jättää kuuntelematta mikä haluaa hyviä talousneuvoja.

      "Ole epänormaali. Epänormaaleilla on rahaa tilillä". - Dave Ramsay

      "Haluatko säästää rahaa? Katso mitä muut ihmiset tekevät ja juokse toiseen suuntaan" - Dave Ramsay

      • Anonyymi

        Jos vilkaiset ketjun aloitusviestiä, siellä sanotaan näin:
        "Itse tiesin lapemme juhlista jo sillon kun ne synty että tulossa on monet koulujuhlat, häät, kihlajaiset, ristiäiset ym ym... "

        Saattaahan tietysti käydä niinkin, että lapset kuolevat tai vammautuvat pahasti jo varhain, mutta Suomessa se on erityisen epätodennäköistä. On siis erittäin todennäköistä, että syntyvä lapsi viettää ainakin lukuisia kouluvuoden päättäjäisiä, jos ei muuta.

        Minullakaan ei ole lapsia, mutta sukulaisilla on. Lisäksi, tavanomaisesti jokaisen elämä päättyy hautajaisiin, ja siihen väliin kertyy muitakin tilaisuuksia juhlavampien vaatteiden käyttöön.

        Mutta jos kieltäytyy käymästä missään juhlissa, niin sitten ei tietysti tarvitse juhlavaatteitakaan.

        Pitkäaikatyötön


    • Anonyymi

      Ei niitä vaatteita tarvitse yhtenään ostaa eikä säntäillä trendien mukana!

      Minulla on kaksi pukua. Tumma maksoi 250mk ja harmaa 500mk. Siis markkoja!
      Mustat juhlakenkäni maksoivat 70mk. Jälleen markkoja.
      Kaikki ovat hyvässä kunnossa.

      Kun vaimoni katsoo minun tarvitsevan, niin hän ostaa minulle halvat suorat housut.
      Olen itse valinnut kaksi irtotakkia niiden kavereiksi.

      Pitkäaika pieneläkeläinen

      • Anonyymi

        Eipä tosiaan tarvitse.
        Minä hankin joskus 90-luvulla puvun, jonka housujen lahkeensuut oli silloisen muodin mukaan käännetty ylös ulkopuolelle. Housuista sai myöhemmin nykyaikaiset, kun ompelija käänsi käänteet sisään. Mahtuivat myös jalkaan, kun hän levitti sisältä vyötärösaumaa. Itsellä ei ole taitoa eikä välineitä.
        Eli vuosia sitten sain muutamalla kympillä jatkettua vaatteen elinikää, eikä uuteen tarvinnut törsätä. Ovat edelleen käytössä.

        Pitkäaikatyötön


    • Anonyymi

      Tehty on vyötärön korjauksia, alusta astikin vaatteita. Ei ole yhtään työlästä.
      Luottotietojen säilyttämiseen voisi vaikuttaa niin että kaikilla olisi 10-20 euron säästövelvoite jolla maksettaisiin jonkinlainen vakuutus ikäihmisenä.
      Juhlia hyvin vähän tosin en jaksaisi osallistua.
      Tietyt luottovaatteet kannattaa olla, vähällä pärjää.

    • Anonyymi

      Nopeesti sitä huitasee vanhoista verhoista, lakanoista tai pöytäliinoista juhlamekon itselle ja lapsille. Pojille shortisit ja miehelle housut. Kesällä voi olla vaikka kuin väriskästä.

      Kuka on käskeny ostaa uutta ja uutta joka juhlaan? Ei kukaan, ehkä Kaarina Suonperä, tyyli ja tapakonsultti, sininen nainen, mutta se kuuluu hänen työhönsä arvostella ihmisten pukeutumista.

      Senkun verhosta vaan mekko niin se on siinä. Kukaane i tiedä mistä on mekko tehty tai shortsit tehty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3421
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      176
      1468
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1228
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1122
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      805
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      782
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      769
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      42
      750
    Aihe