Jokainen, joka uskoo Jeesukseen Kristukseen on siirtynyt saatanan vallasta Jumalan tykö ja saanut syntinsä anteeksi (Apt 26:18). Armo ei ole kuitenkaan uudestisynnyttänyt uskovaa niin, että hänestä olisi tullut kokonaan uusi hyvä ja täydellinen ihminen. Uskovan olemukseen jää loppuun asti monenlaisia syntejä (1 Joh 1:8,10). "Synti on olemassa, toisin sanoen jää ihmiseen, vaikkakin sitä ei syyksi lueta" (Tunnustuskirjat). Muuttuminen on vasta aivan alullaan (Fil 3:12).
...
PERISYNTI ASUU EDELLEEN USKOVASSA
35
71
Vastaukset
...
Kristus asuu jokaisessa uskovassa ja samaan aikaan asuu myös perisynti ja päivittäin tulee esiin perisynnin hedelmänä tekosyntejä. Perisynti on aivankuin liimautunut kiinni uskovan olemukseen. Se on kuin syöpäkasvi.
Anteeksiantamuksessa synti syyllisyytenä pyyhitään pois, mutta synti toimivana jää uskovaan. Uskova on luopunut synnistä, mutta synti ei ole luopunut hänestä.
Perisynti on voittamaton synti tässä ajassa. Siksi kaikissa uskovan teoissa niin kauan kuin hän elää, on syntiä mukana. Perisynnin tähden saatana saa helposti houkuteltua uskovan syntiin.
Synnittömiä tekoja uskova voi tehdä vain siksi, että teot peitetään Kristuksen pyhyyteen ja puhtauteen. Uskova ei voi ylpeillä siitä, että hän vapaa synnistä, vaan hän on kiitollinen siitä, että hänen syntinsä ovat anteeksiannetut ja peitetyt.
Tämä kaikki aiheuttaa pysyvän, koko uskon elämää repivän ahdistuksen ja ristiriidan. Paavali kuvasi tätä ristiriitaa:
"Minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen (Room 7:15).
"Minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei" (7:18).
"Paha riippuu minussa kiinni" (7:21).
"Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?" (7:24).
Koska uskovassa asuu voittamaton synnin juuri, hän joutuu jatkuvasti katumaan Jumalan edessä.
"Syntinen ei näe muuta kuin Jumalan armon ja kuitenkin siinä tuntee Jumalan vihan, koska ellei hän sitä tuntisi, ei hän sanoisi: armahda minua. Tämä osoittaa, että vihan varjossa ja vihan ansainneena hän kuitenkin taistelee hätyyttääkseen pois tämän näyn ja tarttuakseen Jumalan armahtavaisuuteen" (Luther).
"Se on suotu köyhille, jotta nämä tietäisivät olevansa sinun armossasi, kun he pahimmin tuntevat sinun vihasi ja tietäisivät, miten heidän tulee pahimmassa ahdistuksessa luottaa sinuun ja suurimmassa varmuudessa pelätä" (Luther).
( Otelainaus: Olavi Peltola )Minä pysyn katolisena.
Kun olisi edes viitannut Raamattuun, mutta t availee tunmustuskirjaa. Kun Jeesus antaa synnit snyeeksi ja puhdistaa verellään kaikki synnit lähtee ja Ju
- Anonyymi
Luterilainen tunnustuskirja perustuu raamattuun. Ehkei rovasti Peltola ole tuossa kirjoituksessa selkeimmillään. Mutta ymmärrän kyllä helluntailaisen kasvatuksen saaneena täysin mitä hän tarkoittaa.
Puhumme luterilaisten kanssa erilaisesta hengellisestä kulttuurista johtuen aivan samoista asioista hieman eri sanoin. Hellarit eivät käytä sanaa perisynti. Mutta ymmärtävät kyllä, että taipumus syntiin tulee syntiinlankeemuksen perintönä.
Saman asian voi myös selittää siten, että Jumala lahjoittaa Jeesuksen sovitustyöhön turvaaville lahjavanhurskauden. Se on Jeesuksen vertauksen häävaate, joka peittää syntisen luontomme. Uskova on lahjavanhurskauden alla edelleen syntinen. Mutta Jumala näkee siihen pukeutuneen lapsensa puhtaana ja kelvollisena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luterilainen tunnustuskirja perustuu raamattuun. Ehkei rovasti Peltola ole tuossa kirjoituksessa selkeimmillään. Mutta ymmärrän kyllä helluntailaisen kasvatuksen saaneena täysin mitä hän tarkoittaa.
Puhumme luterilaisten kanssa erilaisesta hengellisestä kulttuurista johtuen aivan samoista asioista hieman eri sanoin. Hellarit eivät käytä sanaa perisynti. Mutta ymmärtävät kyllä, että taipumus syntiin tulee syntiinlankeemuksen perintönä.
Saman asian voi myös selittää siten, että Jumala lahjoittaa Jeesuksen sovitustyöhön turvaaville lahjavanhurskauden. Se on Jeesuksen vertauksen häävaate, joka peittää syntisen luontomme. Uskova on lahjavanhurskauden alla edelleen syntinen. Mutta Jumala näkee siihen pukeutuneen lapsensa puhtaana ja kelvollisena.Höpö, löpö, että tunnustuskirja ja raamattu olisi yksi, yhteen.
Kyllä se hapatekirja on. Ei pelasta.
Kun Jeesus pesee verellään, puku on puhdas ja valkoinen ja ei edes synninrippeitä ole. Taipumus tehdä syntiä säilyy koko ajan. Muuttuminen on vasta alullaan? Outoa opetusta? Niin kuin ihminen pikkuhiljaa muuttuisi paremmaksi ja synnittömäksi. Vanha luonto kun ei vain jalostu. Pyhän Hengen voimassa tapahtuu uskossa kasvua Sanan opetuksen kautta oppii elämää enemmän Juman tahdon mukaan.
- Anonyymi
"Muuttuminen on vasta alullaan? Outoa opetusta? "
Ei minusta. Eihän tuossa ole kyse synnittömäksi muuttumisesta, vaan uskossa kasvamisesta. Paavali kehotti: muuttukaa mielenne uudistumisen kautta.
Kun Jumala tekee työtä ihmisessä, niin mieli voi uudistua ja ihminen muuttua vuosien varrella paljonkin. Mutta se ei tarkoita, että uskova tulisi valmiiksi tai synnittömäksi tässä ajassa.
Sitä rovasti Peltola tarkoittaa sanoessaan, että perisynti (= taipumus tehdä syntiä) on voittamaton tässä ajassa. Puhutaan samoista asioista, mutta eri terminologiaa käyttäen.
- Anonyymi
>>> "Synti on olemassa, toisin sanoen jää ihmiseen, vaikkakin sitä ei syyksi lueta" <<<
Jeesuksen veri ei siis pese saviseutulaista kaikesta synnistä ja Johannes todistaa Jeesuksesta väärin (1 Joh 1:7-9).
Mitä syntiä sinulle jää jäljelle? Tiedätkö, ettei taivaaseen voi viedä yhtään syntiä? Millä peset itsesi puhtaaksi synneistäsi kun Jeesuksen veri ei sinulle siihen riitä? Millä saat itsesi puhtaaksi kun Raamattu todistaa, että vaikka pesisit itsesi saippualla ja käyttäisit paljon lipeätä, syntiesi tahrat pysyvät Jumalan edessä (Jer 2:22). Mitä siis teet puhdistautuaksesi kaikesta synnistä ja päästäksesi taivaaseen?- Anonyymi
Kyllä Jeesuksen Kristuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä jokaikinen päivä, joka aika ja joka hetki.
Jumalan käsittämättömän suuresta armosta saamme aina uudestaan ja uudestaan käydä armonalttarin äärelle syntejämme katuen ja anteeksi pyytäen.
"Ja Jumalan Pojan, Jeesuksen Kristuksen, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä ..."
( Joh. )
Synnitöntä päivää ei uskovakaan ihminen vietä.
Päivää ...!!
Kun menisi edes yksi tunti.
Ne ajatukset, pienimmätkin ... rakkaudettomuus, itsekkyys, laiminlyönnit, omavanhurskaus, jne, jne, jne, jne ....!
"Joka katsoo naista/miestä ...
"Joka kadehtii...., joka vihastuu ...
Perisynti/synnin juuri/liha/vanha ihminen ...
Liha ei synnittömäksi tule, eikä se voikaan. Herra Jeesus sanoo, ettei liha mitään merkitse, "henki on, joka eläväksi tekee".
Líha taistelee uudestisyntyneessä uskovassa henkeä vastaan loppuun saakka - ja henki lihaa vastaan.
Kenen kohdalla näin ei ole, hän on tullut synnittömäksi, ts. päässyt päämäärään, jo täällä ajassa.
Herra Jeesus: "Vaan rukoilkaa te näin ... ...
ja anna meille meidän syntivelkamme anteeksi niinkuin mekin annamme anteeksi velallisillemme. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta ...".
Joka huutaa avuksi Herran nimeä, se pelastuu.
s-seutulainen
- Anonyymi
Kyllä se on kumma tauti tuo luterilaisuus, kun siitä ei pääse irti monikaan koko elämänsöä aikana vaikka olisi jonkinlaiseen uskoonkin tullut.
ei, siinä se on kuin lähin puhelin aina läsnä kaikkine sekavine oppeineen, josta taas mallia aloituksen tapaan.
ihmiskunta on langenneen aadamin tilassa, mutta mitään perisyntiä ei ole olemassakaan, jokainen tekee syntiä tai ei tee, mutta perittyä syntiä ei ole olemassa, koit anyt aloittaja sisäistää tämä asia viimeinkin, ja lait a ne tunnustuskirjat kukkapurkin alle jos haluat päästä jostain kukasta eroon ! Omituinen on kristinuskon jumalkuva: Jumala ensin luo ihmisen ja sitten rankaisee häntä loputtomasti siksi, että luomus ei ollutkaan täydellinen?
Suosittelisin ihmisill järjen käyttämistä.- Anonyymi
Jokainen joka uskoo jeesukseen kristukseen, on todella kujalla maailman menosta.
- Anonyymi
miten se nyt niin olisi puhut ihan hassuja !
minulla on lähipiirissä monta eri alan tohtoria, eivät he kujalla ole paitsi jos kissaa kävelyttävät joskus.
- Anonyymi
Onko se perisynti sitä, että kun isäpappa kävi vieraissa, niin sen pitäisi periytyä minuunkin. Eli että oikea luterilaisen uskovaisen kuva olisin, tihruisin myös vierasta.
Onhan tuo emäntä sairastanut pahanlaatuisen syövän, leikattu ja viety kykeneväisyys asioihin, niin pitäisikö se lihalleni antaa myötämaata?
Sitäkö se perisynti ja sen suosiminen on? Ja sitten voitaisiin alkaa kovasti armotella ja lukea anteeksi, kun se perisynti niiiiiiiiiiiin vaivaa - luvan kanssa - tietenkin.
Eli uskovassa, että on oikea uskova - niin perisynti on siten -mukavaa- syntiä.
Kuinkahan se on? Pitäisiköhän minun ristiinnaulita Jeesus uudelleen, sylkeä häntä kasvoille, suudella petollissuudelmalla, sekä laskea piikkikruunu yhä syvemmälle Hänen päälleen, että se armo näin olisi kaikenkattavampi, vai olisiko niin, että Pyhä Henki kirkastaa sovituksen ja antaa Voiman ja pidänkin uskovana tieni puhtaana. Mutta, kun perisynnin mukaan se onkin lainalaisuutta.
Kuis te mantraatte tuota ----perisyntiä--- valkeuden hedelmäksi.
Kertokaa, voihan se maistuakin hyvältä, riippuu kuka sitä tarjoilee ja voin lihalleni sanoa, että seutulainen suositteli.- Anonyymi
Kysyn vain, oletko tullut synnittömäksi?
Jos et kuitenkaan ole tullut synnittömäksi, niin katsotko, ettei sinun tarvitse enää syntejäsi anteeksi anoa - niitä tämän päiväisiäkään, koska Herra Jeesus on kertakaikkiaan syntimme sovittanut ( niinkuin totisesti onkin ).
Eli uskovan ihmisen ei enää jokapäiväisiä syntejään ( niitä on jokaisella uskovallakin ) tarvi anteeksi pyydellä, koska ne ovat jo anteeksi annetut.
Jos kumminkin uskova ihminen synnintunnossaan ja katumuksessa rukoilee Jumalaa antamaan hänelle rikkomuksensa anteeksi Jeesuksen Kristuksen tähden, ja Hänen nimessään - syyllistyy hän näin ristiinnaulitsemaan Jeesuksen aina uudestaan ja uudestaan.
Näinkö?
Isä meidän rukous ei liene kovin korkeassa kurssissa helluntailaisten keskuudessa.
s-seutulainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysyn vain, oletko tullut synnittömäksi?
Jos et kuitenkaan ole tullut synnittömäksi, niin katsotko, ettei sinun tarvitse enää syntejäsi anteeksi anoa - niitä tämän päiväisiäkään, koska Herra Jeesus on kertakaikkiaan syntimme sovittanut ( niinkuin totisesti onkin ).
Eli uskovan ihmisen ei enää jokapäiväisiä syntejään ( niitä on jokaisella uskovallakin ) tarvi anteeksi pyydellä, koska ne ovat jo anteeksi annetut.
Jos kumminkin uskova ihminen synnintunnossaan ja katumuksessa rukoilee Jumalaa antamaan hänelle rikkomuksensa anteeksi Jeesuksen Kristuksen tähden, ja Hänen nimessään - syyllistyy hän näin ristiinnaulitsemaan Jeesuksen aina uudestaan ja uudestaan.
Näinkö?
Isä meidän rukous ei liene kovin korkeassa kurssissa helluntailaisten keskuudessa.
s-seutulainenVoi jospa sinäkin luopuisit luterilaisuuden harjoista ja yleensä ihmisopeista ja tutksit asioita itse eli kasvaisit sanan tekijäksi - eikä vain kuulijaksi pettäen itsesi.
Kuten Raamattua lukevat ihmiset ymmärtävät, niin Raamatussa ei ole käsitettä; Perisynti.
Kukaan ihminen ei peri toistensa syntejä,- vaan syntinen ihminen tekee synnit itse.
Siis kehitys ihmisessä - koko lajilla tapahtuu geneettisyyteen liittyen siten, että se ohjaa ihmisen luontaiseen synnin tekemiseen. JUMALAN tahdon vastaiseen käyttäytymiseen ja ajatteluun.
On siis täysin eri käsite kuin: Perisynti. Kehitys peritään, mutta taas kehitys ei ole syntiä.
Pienessä vauvassakin on valmius synnin tekemiseen - sitten aikanaan - mutta taas vauva ei ole syntinen - tehnyt syntiä eli perinyt syntiä.
m.l Anonyymi kirjoitti:
Voi jospa sinäkin luopuisit luterilaisuuden harjoista ja yleensä ihmisopeista ja tutksit asioita itse eli kasvaisit sanan tekijäksi - eikä vain kuulijaksi pettäen itsesi.
Kuten Raamattua lukevat ihmiset ymmärtävät, niin Raamatussa ei ole käsitettä; Perisynti.
Kukaan ihminen ei peri toistensa syntejä,- vaan syntinen ihminen tekee synnit itse.
Siis kehitys ihmisessä - koko lajilla tapahtuu geneettisyyteen liittyen siten, että se ohjaa ihmisen luontaiseen synnin tekemiseen. JUMALAN tahdon vastaiseen käyttäytymiseen ja ajatteluun.
On siis täysin eri käsite kuin: Perisynti. Kehitys peritään, mutta taas kehitys ei ole syntiä.
Pienessä vauvassakin on valmius synnin tekemiseen - sitten aikanaan - mutta taas vauva ei ole syntinen - tehnyt syntiä eli perinyt syntiä.
m.lKirjoita mitä kirjoitat.
Sinä olet järkeisuskovainen - pään uskoinen.
Universaali unitaristi.
Ylimielisyytesi puhuu puolestasi.
P.S. Et muuten käsitä ollenkaan mitä perisynnillä ymmärretään.
Ole käsittämättä.- Anonyymi
Saviseutulainen kirjoitti:
Kirjoita mitä kirjoitat.
Sinä olet järkeisuskovainen - pään uskoinen.
Universaali unitaristi.
Ylimielisyytesi puhuu puolestasi.
P.S. Et muuten käsitä ollenkaan mitä perisynnillä ymmärretään.
Ole käsittämättä.Miksi pilkaat JUMALAN aivoitusta ihmisen pelastamisesta?
"Sillä Jumala on ..........sulkenut .........kaikki .........tottelemattomuuteen, että hän ...kaikkia.... armahtaisi.
33Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä! " Room 11
Lopettaisit jo meuhkaamisesi. Onko liikaa pyydetty? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pilkaat JUMALAN aivoitusta ihmisen pelastamisesta?
"Sillä Jumala on ..........sulkenut .........kaikki .........tottelemattomuuteen, että hän ...kaikkia.... armahtaisi.
33Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä! " Room 11
Lopettaisit jo meuhkaamisesi. Onko liikaa pyydetty?En minä pilkkaa Jumalan aivoitusta ihmisen pelastamiseksi. Silloinhan pilkkaisin Jeesusta Kristusta, sillä Hän on tuo Jumalan aivoitus meidän pelastamiseksemme.
Jumalan Pojan piti tulla ihmisen osaan/ihmiseksi elämään ihmisenä synnitön elämä, ja viattomana, syyttömänä, sijaisuhrinamme kärsimään ja kuolemaan ristinpuulla meille syyllisisille kuuluva rangaistus, ettei meitä rangaistaisi.
Ja Jumalan voimasta nousemaan kuolleista kuoleman voittaneena meidän vanhurskauttamiseksemme, että me
Jumalan armosta USKON KAUTTA Jeesukseen Kristukseen ja Hänen kärsimykseensä ja kuolemaansa meidän edestämme - ja Hänen YLÖSNOUSEMUKSEENSA, saisimme Jeesuksen Kristuksen vanhurskauden meille luettuna lahjavanhurskautena.
Jumalan armosta USKON KAUTTA JEESUKSEEN KRISTUKSEEN.
Yhden yhteenkään ihmiseen ei Jumala väkipakolla uskoa tee.
s-seutulainen - Anonyymi
Aivan. Jumalan kaikkivaltiuteen, viisauteen ja rakkauteen kuuluu se, että hän saa kaikki uskolle kuuliaisiksi ilman väkipakkoa. Niin hieno Jumala meillä on. Jo silkka ajatus, että ihminen kykenisi vastustamaaan Hänen tahtoaan, on outo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minä pilkkaa Jumalan aivoitusta ihmisen pelastamiseksi. Silloinhan pilkkaisin Jeesusta Kristusta, sillä Hän on tuo Jumalan aivoitus meidän pelastamiseksemme.
Jumalan Pojan piti tulla ihmisen osaan/ihmiseksi elämään ihmisenä synnitön elämä, ja viattomana, syyttömänä, sijaisuhrinamme kärsimään ja kuolemaan ristinpuulla meille syyllisisille kuuluva rangaistus, ettei meitä rangaistaisi.
Ja Jumalan voimasta nousemaan kuolleista kuoleman voittaneena meidän vanhurskauttamiseksemme, että me
Jumalan armosta USKON KAUTTA Jeesukseen Kristukseen ja Hänen kärsimykseensä ja kuolemaansa meidän edestämme - ja Hänen YLÖSNOUSEMUKSEENSA, saisimme Jeesuksen Kristuksen vanhurskauden meille luettuna lahjavanhurskautena.
Jumalan armosta USKON KAUTTA JEESUKSEEN KRISTUKSEEN.
Yhden yhteenkään ihmiseen ei Jumala väkipakolla uskoa tee.
s-seutulainenLueppa kirjoittamiasi viestejä vuosien varralla, niin sinä tietoisesti pilkkaat JUMALAA. Aina kun pohdinta etenee ihmisen kollektiiviseen turmeltuneisuuteen ja siten kollektiviseen JUMALAN aivoittamaan pelastamiseen / armahtamiseen , niin pilkkaamisesi alkaa heti. Tutki väitettäni.
Ymmärrätkö ollenkaan kun Jeesus sanoi kaikki ihmiset tai yleensä sana kaikki, niin se tarkoittaa koko JUMALAN luomaa lajiaan. Mikä tässä olisi outoa ja vastustamista?
"Sillä Jumala on ..........sulkenut .........kaikki .........tottelemattomuuteen, että hän ...kaikkia.... armahtaisi.
33Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä! " Room 11
Hylkäisit jo viimein luterilaiuuden harhat ja syventyisit JUMALAN ilmoituksiin.
Muuten, Ymmärrätkö aikuisen oikeesti tuon Room 11 ilmoituksen?
>>Yhden yhteenkään ihmiseen ei Jumala väkipakolla uskoa tee. <<
Tajuatko, miten ajatuksesi on todisteena sille, ettet usko alkuunkaan JUMALAN kaikkivaltiuuteen. Ymmärrätkö, miten ihmisen tahtotilan ja ajattelu on JUMALAN käsissä kuin muovaikuvahaa. Ymmärrätkö, miten kaikkivaltias JUMALA sulkee koko lajinsa tottelemattomuuteen tai miten kaikkivaltias JUMALA tekee tahtonsa mukaan - niin halutessaan ihmisen eläväksi ja toisen kuolleeksi Hengellisesti ajatellen.
Ymmärrätkö,- ettei turmeltuneella ihmisellä ole pienintäkään mahdollisuutta tehdä JUMALAN tahtoa?
Ymmärrätkö, miten kaikkivaltiaan JUMALAN käsissä on koko ihmislajinsa.
Kerro omin sanoin. ONKO JUMALA silkenut koko ihmislajinsa tottelemattomuuden tilaan? älä kysy tätä Paavilta tai kirkon papilta - piispalta - vaan tutki vastaus Raamatusta.
Tai voiko Afrikassa olla ihminen, joka ei ole sulkeutunut / suljettu tottelemattomuuteen ja siten JUMALAN ei tarvitsisikaan armahtaa tätä ihmistä. Hänellä olisi vapaa tahtotila ja siten toimia oman tahtonsa mukaisesti. Tahtonsa, jota sinä ajat takaa.
>>Yhden yhteenkään ihmiseen ei Jumala väkipakolla uskoa tee. <<
m.l - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan. Jumalan kaikkivaltiuteen, viisauteen ja rakkauteen kuuluu se, että hän saa kaikki uskolle kuuliaisiksi ilman väkipakkoa. Niin hieno Jumala meillä on. Jo silkka ajatus, että ihminen kykenisi vastustamaaan Hänen tahtoaan, on outo.
Niin, sehän se tässä ihmeellistä onkin - jota uskonnollinen ihminen ei alkuunkaan usko, miten juuri JUMALAN vaikuttamana ihmisellä muuttuu tahtotila ja ajatus maailma.
Täällä päin tästä ilmiöstä puhutaan kaikkivaltiaan JUMALAN johdatuksena.
>>Jo silkka ajatus, että ihminen kykenisi vastustamaaan Hänen tahtoaan, on outo.<<
Niin, jos joku taho maailman kaikkeudessa voisi vastustaa kaikkivaltiaan JUMALAN tahdon toteutumista, niin tämä ilmiö kumoaisi JUMALAN kaikkivaltiuuden.
Esim. JUMALA tietää tasan tarkkaan turmeltuneen ihmisen tilan. Tahtomisen ja tekemisen, niin taatusti ei tule edes kuuloonkaan, antaa turmeltuneen ihmisen käyttää tahtotilaansa pelastumiseen liittyvissä asioissa.
JUMALA tietää ja MUISTAA, miten hän on saattanut KAIKKI = koko ihmislajinsa tottelemattomuuden tilaa. Mikään mahti tai maailman kaikkeudessa oleva taho - ei voi vapauttaa ihmistä tästä tottelemattomuuden tilasta kuin hän - itse JUMALA.
Ajatteleppa. Jo ajatuksenakin kokonaisuus on kammoksuttava ja järkyttävvän pelokas. Ajattele mikä tilanne ja kuolemakaan ei muuta tätä todellisuutta piiruakaan. Edelleen sinä / minä - koko ihmislaji on tämän kaikkivaltiaan JUMALAN hallinnnan ja voiman alla ja alaisuudessa.
Ajattele. Jos JUMALA olisikin kiduttava tyranni,- joksi uskonnollisuus hänet muovaa = piirtää mielikuvan JUMALASTA. Täydellinen kaaos ja mielenromahtaminen ihmisellä.
Mutta,,- ajattele: Kaikkivaltiaan JUMALAN luonne kuvaa rakkautta. On rakastava. Nyt asia / mielikuva kääntyy 180 / astetta toiseen ulottuvuuteen. Kaikkivaltias JUMALA onkin TURVA ihmiselle ja erikoisesti ihmisen mielen rakentumisessa.
Juuri tuohon liittyy Fil 4 komea ilmoitus; Iloitkaa aina Herrassa jne.... on aihettakin.
m.l - Anonyymi
"JUMALA tietää ja MUISTAA, miten hän on saattanut KAIKKI = koko ihmislajinsa tottelemattomuuden tilaa. Mikään mahti tai maailman kaikkeudessa oleva taho - ei voi vapauttaa ihmistä tästä tottelemattomuuden tilasta kuin hän - itse JUMALA."
Naulan kantaan! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, sehän se tässä ihmeellistä onkin - jota uskonnollinen ihminen ei alkuunkaan usko, miten juuri JUMALAN vaikuttamana ihmisellä muuttuu tahtotila ja ajatus maailma.
Täällä päin tästä ilmiöstä puhutaan kaikkivaltiaan JUMALAN johdatuksena.
>>Jo silkka ajatus, että ihminen kykenisi vastustamaaan Hänen tahtoaan, on outo.<<
Niin, jos joku taho maailman kaikkeudessa voisi vastustaa kaikkivaltiaan JUMALAN tahdon toteutumista, niin tämä ilmiö kumoaisi JUMALAN kaikkivaltiuuden.
Esim. JUMALA tietää tasan tarkkaan turmeltuneen ihmisen tilan. Tahtomisen ja tekemisen, niin taatusti ei tule edes kuuloonkaan, antaa turmeltuneen ihmisen käyttää tahtotilaansa pelastumiseen liittyvissä asioissa.
JUMALA tietää ja MUISTAA, miten hän on saattanut KAIKKI = koko ihmislajinsa tottelemattomuuden tilaa. Mikään mahti tai maailman kaikkeudessa oleva taho - ei voi vapauttaa ihmistä tästä tottelemattomuuden tilasta kuin hän - itse JUMALA.
Ajatteleppa. Jo ajatuksenakin kokonaisuus on kammoksuttava ja järkyttävvän pelokas. Ajattele mikä tilanne ja kuolemakaan ei muuta tätä todellisuutta piiruakaan. Edelleen sinä / minä - koko ihmislaji on tämän kaikkivaltiaan JUMALAN hallinnnan ja voiman alla ja alaisuudessa.
Ajattele. Jos JUMALA olisikin kiduttava tyranni,- joksi uskonnollisuus hänet muovaa = piirtää mielikuvan JUMALASTA. Täydellinen kaaos ja mielenromahtaminen ihmisellä.
Mutta,,- ajattele: Kaikkivaltiaan JUMALAN luonne kuvaa rakkautta. On rakastava. Nyt asia / mielikuva kääntyy 180 / astetta toiseen ulottuvuuteen. Kaikkivaltias JUMALA onkin TURVA ihmiselle ja erikoisesti ihmisen mielen rakentumisessa.
Juuri tuohon liittyy Fil 4 komea ilmoitus; Iloitkaa aina Herrassa jne.... on aihettakin.
m.lViesteissäsi mainitsit nimen Jeesus yhden kerran, kirjoittaessasi jotenkin näin: "Ymmärrätkö ollenkaan, kun Jeesus sanoi kaikki ihmiset tai yleensä sana kaikki niin se tarkoittaa koko JUMALAN luomaa lajiaan ... "
Jeesuksesta Kristuksesta et kirjoita tavuakaan pitkänpuoleisissa viesteissäsi.
Olen tainnut joskus kirjoittaa, etten lähde kanssasi uskonnollisfilosofiseen vääntöön - enkä muuten siihen kykenisikään.
Filosofiasta olen saanut enemmän kuin tarpeekseni. Siitä sain vapautua, kun Jumalan armosta sain tulla uskoon, paremminkin usko tuli minuun, varsin varttuneella iälläni.
s-seutulainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan. Jumalan kaikkivaltiuteen, viisauteen ja rakkauteen kuuluu se, että hän saa kaikki uskolle kuuliaisiksi ilman väkipakkoa. Niin hieno Jumala meillä on. Jo silkka ajatus, että ihminen kykenisi vastustamaaan Hänen tahtoaan, on outo.
Niin, hieman tuosta JUMALAN kaikkivaltiuudesta. Ajatellen JUMALAN Poikaa Jeeusta Kristusta, niin hänelläkään ei ole valtaa puhumattakaan ihmisellä. Kuten Jeesus todisti, niin hänelle JUMALA antoi vallan ja vieläpä kaiken vallan, mutta ei itseensä nähden.
Lupussa Poikakin alistetaan takaisin kaikkivaltiaan vallan alaisuuteen.
15:24 sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
15:25 Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle."
15:26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
15:27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle." Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
15:28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa. 1 Kor. 15
m.l - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viesteissäsi mainitsit nimen Jeesus yhden kerran, kirjoittaessasi jotenkin näin: "Ymmärrätkö ollenkaan, kun Jeesus sanoi kaikki ihmiset tai yleensä sana kaikki niin se tarkoittaa koko JUMALAN luomaa lajiaan ... "
Jeesuksesta Kristuksesta et kirjoita tavuakaan pitkänpuoleisissa viesteissäsi.
Olen tainnut joskus kirjoittaa, etten lähde kanssasi uskonnollisfilosofiseen vääntöön - enkä muuten siihen kykenisikään.
Filosofiasta olen saanut enemmän kuin tarpeekseni. Siitä sain vapautua, kun Jumalan armosta sain tulla uskoon, paremminkin usko tuli minuun, varsin varttuneella iälläni.
s-seutulainenKerro omin sanoin. ONKO JUMALA silkenut koko ihmislajinsa tottelemattomuuden tilaan? älä kysy tätä Paavilta tai kirkon papilta - piispalta - vaan tutki vastaus Raamatusta.
m,l
- Anonyymi
Höpö höpö,jos jumala on rakkaus,ei hänen tarvitse ihmisiä helvettiin heittää,mitä hän siitä hyötyisi t:hiihtäjä47
- Anonyymi
Täsmälleen näin.
- Anonyymi
Ei asu. Synnin ruumis eli synnin olemus kukistettiin ristillä. Ne, jotka pitävät uskovaista perisynnin kantajana, perustelevat käsityksensä usein sillä, että uskovat kykenevät tekemään syntiä/lankeamaan syntiin. Jostakin syystä tämä logiikka ei sitten pädekään uskon ulkopuolisiin ja heidän tekemiinsä vanhurskaisiin tekoihin (eivät ne kai voi tyhjästä pulputa?). Se, että vetää uskovien lankeemuksista sen johtopäätöksen, että uskovaisessa vaikuttaa edelleen perisynti/liha, on yhtä loogista kuin väittää, että koska ongenkoho painuu ongittaessa toisinaan vedenpinnan alle, kohossa itsessään on jokin ominaisuus tai taipumus, joka painaa sitä veden alle. Väite, että uskova on edelleen (osaksi/puoliksi) syntinen, koska lankeaa syntiin, on yhtä looginen kuin väite, että uskosta osaton on (osaksi/puoliksi) pyhä, koska tekee toisinaan vanhurskaita tekoja. Jos uskosta osattoman vanhurskaat teot tulee laittaa Jumalan hyvyyden piikkiin, silloin uskovan lankeemukset tulee laittaa sielunvihollisen piikkiin.
Raamatusta saa sellaisen kuvan, että ihminen on paha, mutta monissa uskonnoissa ja filosofioissa ajatellaan, että ihminen on pohjimmiltaan hyvä. Kuinka on?
Raamatun mukaan Jumalan luoma maailma ja ihminen olivat alun perin täydellisiä, mutta syntiinlankeemuksen seurauksena kaikki muuttui: Maailmasta tuli maailma, jossa on paitsi kauneutta ja hyvyyttä myös pahuutta, vääryyttä, tuskaa, kärsimystä ja kuolema.
Ihmisestä tuli synnin ja kuoleman alainen (1 Moos.2:17, Room.5:12). Psalmin kirjoittaja kuvaa ihmisen tilaa: ”Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi siinnyt äitini kohtuun” (Ps.51:7).
Kun katsomme vastasyntynyttä lasta, niin meistä näyttää siltä, ettei hänessä ole mitään pahaa. Mutta kun lapsi tulee sellaiseen ikään, että hän voi tehdä jotakin, hän osaa tehdä myös pahaa ilman että kukaan sitä hänelle opettaa.
Ihminen ei Raamatun mukaan ole paha siksi, että hän tekee pahaa, vaan hän tekee pahaa, koska on paha. Perusongelmamme eivät siis ole yksittäiset pahat teot, vaan sydämen tila (Matt.15:19-20).
Jostain syystä olemme sokeita näkemään todellista tilaamme. Ajattelemme hyvin optimistisesti, että maailma kehittyy tieteiden ja ihmisen sivistymisen myötä yhä paremmaksi.
Raamattu antaa päinvastaisen kuvan: Raamatun mukaan ihmiskunnan pahuus lisääntyy ja ihmisen pahuuden tähden maailma rappeutuu rappeutumistaan ja tulee yhä pahempia sotia ja katastrofeja.
Meille on annettu yksi ainoa tie vapautua tuhosta ja pahuuden kierteestä. Ja se tie on Jumalaan turvautuminen. Kun vastaanotamme Jeesuksessa olevan pelastuksen, saamme elää päivittäin syntien anteeksisaamisen kautta Jumalan yhteydessä ja tulevaisuudessa pääsemme uuteen maailmaan, jossa syntiä ei enää ole.
Raamattu korostaa sitä, että jokaisen Jeesuksen omankin elämässä on pahan ongelma niin kauan kun elämme ”tässä synnin ruumiissa”.
Uskovana eläminen on vaikeaa nimenomaan sen tähden, että sydämessämme on käynnissä jatkuva sisällissota: Meissä asuva Jumalan Henki haluaa johtaa meitä elämään yhä lähempänä Jeesusta ja meissä oleva syntinen luonto yrittää vetää meitä pois Jeesuksesta.
Paavali puhuu tästä esimerkiksi Galatalaiskirjeessä, kun hän kehottaa Jeesuksen omia, että antaisimme Pyhän ”Hengen ohjata elämäämme, niin ettemme toteuta lihamme, oman itsekkään luontomme haluja”.
Paavali kuvaa sydämessä käytävää taistelua näin: ”Liha haluaa toista kuin Henki, Henki toista kuin liha. Ne sotivat toisiaan vastaan.”(Gal.5:16-17.
( Lainaus: Pirkko Valkama )- Anonyymi
Paavali ei puhu tuossa kohtaa mistään muusta kuin kahden toisilleen vastakkaisen ajatusmaailman erosta. Roomalaiskirjeen 6. luku ja kolossalaiskirjeen ja efesolaiskirjeen alkuluvut sekä Gal. 2:20 puhuu jotain aivan muuta. Meidän yksilöllinen kokemuksemme ei kumoa Herran Jeesuksen kokemusta ristillä, jossa me kuolimme Hänen kanssaan, eikä Hänen kokemustaan ylösnousemuksessa, jossa me heräsimmee kuolleista yhdessä Hänen kanssaan, ja nyt me olemme yhtä Hänen kanssaan taivaallisissa. Ja sellainen kuin Hän on, sellaisia me olemme täällä maan päällä.
Meidän on nöyrryttävä Jumalan väkevän käden alle ja hyväksyttävä se, että Herran Jeesuksen kokemus, jossa ei ole vaihteen varjoa, ratkaisee tämän asian, ei meidän huojuva ja horjuva yksilöllinen kokemuksemme, joka sanoo tänään tätä ja huomenna tuota.
Usko ei ole tuijottamista "omaan kokemukseen", vaan lujaa luottamusta siihen, mitä toivotaan, ja ojentautumista sen mukaan, mikä EI näy (eikä tunnu).
Ilman muuta me "omassa kokemuksessamme" olemme syntisiä ja ties vaikka mitä, mutta meidät on lakkautettu olemasta itsemme arvioijia ja itsemme viitekehyksiä ja vertailemasta itseämme omaan itseemme; meidät vapautettiin ristillä "omasta kokemuksestamme", oilpa se sitten syntinen taikka pyhä. Meidät on asetettu Jeesukseen Kristukseen, ja Jeesuksessa Kristuksessa kaiken määrittelee Jeesus Kristus emmekä me.
- Anonyymi
Ei ole luterilainen oppi tehnyt kansastaan Jeesuksen seuraajia.
se jos mikä on varma asia.
Raamatullinen oppi taas on toisenlainen, joka sen omaksuu omalle kohdalleen, siinä on syntynyt Jeesuksen askeliin sopiva vaeltaja.
näin on nähty j akoettu.
omassa suvussani ei ole ainuttakaan Jeesuksen seuraajaa, mutta kirkon oppia puolustetaan lujasti nyrkit ummessa josko puhetta tulee! - Anonyymi
Raamatussa sanotaan, että "kuolema levisi kaikkiin ihmisiin, sillä kaikki olivat syntiä tehneet". Eli kuolema ei periydy vaan se on seurausta kunkin omasta synnistä. Se on täysin sopusoinnussa sen kanssa, että: "poikaa ei panna vastaamaan isänsä synneistä eikä isää pojan synnistä, vaan kukin vastaa omasta rikkomuksestaan". Mutta periytyykö itse synti? Ajatuksena varmaan on se, että teemme syntiä, koska olemme syntisiä. Mutta Adam teki syntiä ilman turmeltunutta ihmisluontoa! Se todistaa, että synnin selitykseksi ei tarvita perisyntiä. Saatana vaan onnistuu saamaan ihmiset lankeamaan samalla tavalla kuin sai Aadaminkin. Paavali puhuukin Saatanasta ilmavallan hallitsijana, joka tekee työtä tottelemattomissa ihmisissä.
Koska ihminen on syntyessään synnitön, Jeesus saattoi asettaa lapsen seuraajilleen malliksi millaiseksi tulla, jotta pääsisi taivasten valtakuntaan. Samoin Paavali kirjoitti, että olkaa pahuudessa lapsia. Ihminen vaan vuosien vieriessä turmeltuu ja menettää viattomuutensa. Älkää luulko, että meidän pitää syyttää Saatanaa synnistämme. Saatana houkuttelee syntiin, mutta Jaakobin kirjeen mukaan jos vastustaa perkelettä, niin se pakenee. Pakenihan se Jeesuksenkin luota erämaassa, mutta yrittääkseen myöhemmin uudelleen. Eeva syytti erheestään käärmettä ja Aadam vaimoaan, mutta meidän ei tule tehdä samoin. Meidän ei tule syyttää perisyntiä, jota ei ole, eikä Saatanaa. Itse lankesimme syntiin. Itse annoimme turmella itsemme.
Perisynnin puolustukseksi saatetaan vedota siihen, että Raamatun mukaan meidät on myyty synnin orjuuteen. Mutta myyjä ei ole Aadam, vaan jokainen itse on myynyt itsensä. Esim. homoseksuaali on joskus alkanut katsoa homopornoa, kenties uteliaisuuttaan, runkannut sille jääden koukkuun ja lopulta hänestä tuli se mitä hän on tänään: homoseksuaali. Sama pätee muihinkin synteihin. Ne on opittua käytöstä. Synti tuo mukanaan Jumalan vihan ja näin ollen erottaa ihmisen Jumalasta. Synnin seurauksena on häpeä, mitä Aadam ja Eeva kokivat, sillä he koittivat peitellä itseään. Lisäksi synnin seurauksena on kuolema. Totta !! Mutta ei Uudestisyntyneissä.. Sentakia ei kannattaa uskoa eksytyksen että kun olet ottanut Jeesus vastaan olet uudestisyntynyt.
- Anonyymi
Täytyy tunnustaa tuo lihan elämä, sekä kaunouskovaisuuden viitta, jonka elämä riisuu.
Kun avioliiton alun kukkasatamasta on puutarhoja hoitanut ja kaikki näyttänyt olevan kukkia ja kauneutta täynnä, tulee ehtoo, elämä muuttuu.
Kun on pihansa hoitoa katsellut uskovana, se on ikäänkuin ollut kaunis piha, jossa puolisonkanssa on ollut ihana käyskennellä, kiittäen Jumalaa kauniista kukista ja elämästä.
Sitten tulee ehtoo, terveydenriisuminen, sen monin eri tavoin. Niin itseltä, kuin puolisolta. Ensin otetaan esiliina pois, sitten hanskat, sakset, lapio ja kuokka.
Selkä käy kumaraksi, ja näkee, että enää ei jaksa.
Puolisolta menee muisti, siinä alkaa puutarhan uusi järjestys.
Minussa asuu liha, kun kaikki ei kulje, vaikka kuinka yrittää sanoa, että tee näin, tai noin, se olisi helpomi, niin ei. Kaikki tehdään toisin ja alkaa muistisairaan elämän nurjuus- riisumaan hänen rakkaudenkukkamaan, puhaltaa syksyn tuulet ja näen, jaksamisen rajamailla, että minussa asuu liha.
Saatan sanoa, en nyt kiroa, mutta ikäviä käskysanoja. Niistä puuttuu hellyys, ehkä en jaksa. Ponnistelen yksin, että toinen voi syödä, pukea, käydä pesulla, jne. jne. jne.
Siivoan, pesen väsymyksessä, kuuntelen yöllä hänen hengitystään. se pätkii,kuorsaa, jne.
Onko se "perisynti" tätä jaksamattomuuden käskytystä, josta puuttuu kuitenkin kauneitten kukkien kimppu. Silti kaiken keskellä silitän hoidan, mutta jotain puuttuu tästä välistä. Se on viety- elämästä.
Usko on, mutta vierellä oleva on etääntynyt, tavallaan omaehtoisesti lähellä.
Se väsymys- onko se perisyntiä, etten jaksa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212277- 701156
- 1151046
- 491045
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r72999Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p57967KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.14937Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31910Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55898Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(53886