Appelsineja ja prinsessoja

Anonyymi

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006138583.html

Ulla Appelsin:

"Monet poliitikot ja feministit ovat menneet kyseisestä kirjoituksesta – mitä ilmeisimmin sitä lukematta – suunniltaan, sillä jääprinsessaksi kutsuminen katsotaan suuren luokan loukkaukseksi ja naisten alistamisen symboliksi."

Ketkä ovat "menneet suunniltaan"?

Ulla Appelsin on mennyt itse suunniltaan omasta tahallisesta Sepon kirjoitukseen tulleiden reaktioiden dramatisoinnistaan.

Kritiikki tuli aiheesta ja siihen oli aivan tarpeellista ottaa kantaa. Kukaan ei kuitenkaan ole mennyt suunniltaan kuin Ulla itse.

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Käsittääkseni jääprinsessa-termi on herättänyt tietyissä piireissä närää. Niinkin harmittomasta sanasta närkästyminen ja uhriutuminen ei tietänkään nykyilmapiirissä yllätä yhtään.

      Viihteen tekijöinä nämä myötätuntoa herättävät ihmiset tulee ottaa, eli jatkakaa toki samaan naurettavaan malliin.

      :)

      • Anonyymi

        Että ongelma oli se yksi sana?

        Tai vilpitön hyväntahtoinen imartelu kuten Ulla tuossa yrittää selitellä. Kun ei enää naista saa edes imarrella ja prinsessaksi sanoa kun ollaan nii yliherkkää.

        Höpö höpö. Ja heti piti vetää tuo uhriutumiskortti esiin.

        Jokainen täysipäinen ymmärtää että kysymyksessä on uusien naisministerien imagon ja uskottavuuden sabotaasiyritys sillä perusteella että he ovat nuoria naisia. Varjus luettelee lukuisia poliitikkoja kirjoituksessaan. Miehistä hän puhuu neutristi mikko kärnää lukuunottamatta joka pääsee olemaan "jokapaikanräksyttäjä". Ei ole uusi hallitus ehtinyt vielä edes pieraista kun naisministerejä jo aletaan arvioida ulkonäön perusteella. Jotenkin Seppo sai assosioitua seksinkin tähän yhteyteen.

        "Sarjassa kalmanvaalea Emilia Clarke esitti lohikäärmekuningatar Daenerys Targaryenia. Urhea lohikäärmekuningatar taisteli eläviä kuolleita vastaan ja sellaista. Välillä oli seksiä."

        Että välillä oli seksiä. Nii. Suomessa on uusi hallitus. Varjus näkee seksiä.

        Ja Ulla se jaksaa peesata.


      • "Viihteen tekijöinä nämä myötätuntoa herättävät ihmiset tulee ottaa, eli jatkakaa toki samaan naurettavaan malliin."

        Kukaan ei enännä muista kuinka Emma Kari väitti Sipilästä vaikka mitä.


    • Anonyymi

      Ulla Appelsin on niitä hyvin harvoja naistoimittajia tai toimittajia yleensä, jotka uskaltavat kyseenalaistaa nykyisen valtaeliitissä vallitsevan vasuriagendan. Feminismihän on kiinteästi liitetty tuohon suomalaisvastaiseen agendaan.

      On oikeastaan ihme, että suomalaisvastainen valtamediamme sallii vielä Appelsinin tapaisen rehellisen ja suomenmielisen toimittajan kirjoittamisen. Häntä ei uskalleta irtisanoa, koska on niin kokenut ja näkyvä toimittaja.

      Mutta on varmaa, että yhtään uutta rehellistä ja suomenmielistä toimittajaa ei valtamediaan enää palkata! Kyllä heidät karsitaan pois hyvin varhaisessa vaiheessa opiskelun aikana.

    • Anonyymi

      Gauhiaa Kimi Räikkönen on tullut seksistisesti loukatuksi, kun Helsingin vihreät tytöt ovat törkeästi kutsuneet jäämieheksi

    • Anonyymi

      Minä äänestin itse persuja. Olen nainen ja feministi ja näissä olosuhteissa ja maailman tilanteessa katsoin persujen poliittiset tavoitteet asiasisällöllisesti ainoaksi vaihtoehdoksi.

      En kuitenkaan ymmärrä lainkaan miten, ja varsinkin MIKSI persujen agenda tuntuu menevän koko ajan yksi yhteen sovinismin kanssa. Mistä se johtuu? Mikä ihme siinä on taustalla syynä? Myös naiset tuntuvat kokevan tarvetta tehdä myönnytyksiä itsekunnioituksensa suhteen ilmeisesti siksi koska he kokevat että se on edellytyksenä suuremmille ja tärkeämmille poliittisille tavoitteille.

      En ymmärrä miksi naisen täytyisi tehdä tällaisia myönnytyksiä oman itsekunnioituksensa suhteen ollakseen nationalistinen, maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuva länsimaisen sivilisaation puolustaja mutta tällainen narratiivi tuntuu olevan nimenomaan persujen puolella.

      Ulla Appelsin ei ole tyhmä nainen. Kirjoitusten perusteella hän vaikuttaisi kategorisoituvan enemmän meihin persuuntuneisiin isänmaallisempiin maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuviin kuin vihervasemmistoon. Terävästä ajatuksenjuoksustaan huolimatta silti hänkin vaikuttaa koko ajan tuntevan tarvetta tehdä myönnytyksiä miehille jotka ovat aivan ilmeisiä sovinisteja. Yhtäkkiä tässä kohtaa Ulla heittäytyy aivan tyhmäksi eikä muka "ymmärrä" Seppo Varjuksen kirjoituksen motiiveja.

      Minä olen äänestäjä. Minua ei kiinnosta hevon vittua minkä näköisellä naamalla ja ulkoisella olemuksella poliitikko ajaa asioitani. Naaman näyttö ja ulkoisen olemuksen tila ei vaikuta tippaakaan äänestyskäyttäytymiseeni. Asiat ovat niitä jotka merkitsevät.

    • Anonyymi

      Minä äänestin itse persuja. Olen nainen ja feministi ja näissä olosuhteissa ja maailman tilanteessa katsoin persujen poliittiset tavoitteet asiasisällöllisesti ainoaksi vaihtoehdoksi.

      En kuitenkaan ymmärrä lainkaan miten, ja varsinkin MIKSI persujen agenda tuntuu menevän koko ajan yksi yhteen sovinismin kanssa. Mistä se johtuu? Mikä ihme siinä on taustalla syynä? Myös naiset tuntuvat kokevan tarvetta tehdä myönnytyksiä itsekunnioituksensa suhteen ilmeisesti siksi koska he kokevat että se on edellytyksenä suuremmille ja tärkeämmille poliittisille tavoitteille.

      En ymmärrä miksi naisen täytyisi tehdä tällaisia myönnytyksiä oman itsekunnioituksensa suhteen ollakseen nationalistinen, maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuva länsimaisen sivilisaation puolustaja mutta tällainen narratiivi tuntuu olevan nimenomaan persujen puolella.

      Ulla Appelsin ei ole tyhmä nainen. Kirjoitusten perusteella hän vaikuttaisi kategorisoituvan enemmän meihin persuuntuneisiin isänmaallisempiin maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuviin kuin vihervasemmistoon. Terävästä ajatuksenjuoksustaan huolimatta silti hänkin vaikuttaa koko ajan tuntevan tarvetta tehdä myönnytyksiä miehille jotka ovat aivan ilmeisiä sovinisteja. Yhtäkkiä tässä kohtaa Ulla heittäytyy aivan tyhmäksi eikä muka "ymmärrä" Seppo Varjuksen kirjoituksen motiiveja.

      Minä olen äänestäjä. Minua ei kiinnosta hevon vittua minkä näköisellä naamalla ja ulkoisella olemuksella poliitikko ajaa asioitani. Naaman näyttö ja ulkoisen olemuksen tila ei vaikuta tippaakaan äänestyskäyttäytymiseeni. Asiat ovat niitä jotka merkitsevät.

    • Kannattaa katsoa https://areena.yle.fi/1-4573659 kohdassa 53 min.

      Jos naisia kohdellaan väärin, niin siihen on syypäänä henkilöt kuten Iiris Suomela. Jos hän on opiskellut veroasioita ja valittaa ettei ole ollut puhumassa niistä kuin kaksi kertaa, niin miesten vikahan se tottakai on??? Tarkoittaa siis sitä, että kansanedustaja Suomela voi toimia edustajana vain jos miehet antavat luvan, koska hän ei osaa sitä valtaa ottaa jonka kansa on hänelle antanut. Todella uskottava poliitikko joka saa varmaan vielä paljon aikaan (hehheh!)

      Mitähän Theresa May sanoisi Suomelalle.

      • Anonyymi

        Olipa terävää settiä Irikseltä. Ihan jokaisesta yksityiskohdasta en ole samaa mieltä. Vähemmistöt eivät pääsääntöisesti ole meidän yhteiskunnassamme syrjittyjä vaan tilanne on usein päinvastainen. Vähemmistöillä on usein erityisoikeuksia ja heidän tunteitaan ajatellaan erityisellä herkkätuntoisuudella juuri siksi ettei saa syytöksiä syrjinnstä. Olen itse kuulunut alkuelämäni ajan vähemmistöön.

        Mutta kokonaisuutena erittäin freesiä ja kirkasta ajattelua Irikseltä. Verbaliikka on kohdillaan. Kunhan vielä oppii tarkastelemaan luettelemiaan kliseitä yhtä terävällä kriittisyydellä niin loistavaa.


    • Anonyymi

      jouManin kommentti ei liity aloitukseen mitenkään.

      Voisi silti kysyä soveltaako jouMan samaa logiikkaa myös miehiin kohdistuvaan feministien ylläpitämään kahistuttavaa sortoon josta täällä loputtomasti valitetaan.

      Poikia naisistetaan koulussa sillä että naiset ovat enemmistö opettajistossa. Pronominien oppiminen naisopettajalta naisistaa poikalapsia. Miesten liikajuominen syrjäytyminen työtapaturmat ja itsemurhat ovat epätasa- arvoa joka on naisten syytä.

      Miehellä ei miesasiamiesten mielestä ole valtaa edes _oman itsensä_ ja oman käyttäytymisensä yli koska senkin vallan miesasiamies pistää feministin takataskuun.

      • Puhe oli siitä, saako naisia kutsua jääprinsessaksi, joten kyllä kommenttini liittyi aiheeseen. YLE:n videossa keskustellaan aiheesta. Sitä katsoessaan voi miettiä, onko vaikkapa Iiris menny "suunniltaan". Vaikka hän pariin otteeseen vakuuttaa ettei keskustelu ole mennyt tunteisiin, rivien välistä voi lukea aivan muuta.

        Vastaisin kysymykseesi jos ymmärtäisin sen. Ainakin voin sanoa, että se logiikka jota sovellan kansanedustajiin, ei ole sama logiikka jota sovellan poikiin peruskoulussa. Peruskoulussa on eri ongelmat kuin eduskuntatalossa.

        Ja se logiikka jota sovellan kansanedustajiin on siis : arvokasta käytöstä, kiitos. Ja siihen ei kuulu itkupotkuraivarit, jos joku sanoo hieman rumasti. Ja tällä ei ole mitään tekemistä sitten sukupuolen kanssa.


      • Anonyymi
        jouMan kirjoitti:

        Puhe oli siitä, saako naisia kutsua jääprinsessaksi, joten kyllä kommenttini liittyi aiheeseen. YLE:n videossa keskustellaan aiheesta. Sitä katsoessaan voi miettiä, onko vaikkapa Iiris menny "suunniltaan". Vaikka hän pariin otteeseen vakuuttaa ettei keskustelu ole mennyt tunteisiin, rivien välistä voi lukea aivan muuta.

        Vastaisin kysymykseesi jos ymmärtäisin sen. Ainakin voin sanoa, että se logiikka jota sovellan kansanedustajiin, ei ole sama logiikka jota sovellan poikiin peruskoulussa. Peruskoulussa on eri ongelmat kuin eduskuntatalossa.

        Ja se logiikka jota sovellan kansanedustajiin on siis : arvokasta käytöstä, kiitos. Ja siihen ei kuulu itkupotkuraivarit, jos joku sanoo hieman rumasti. Ja tällä ei ole mitään tekemistä sitten sukupuolen kanssa.

        Rivien välistä voi lukea mitä tahansa kun on tarpeeksi asenteelliset lasit silmillä.


      • Älä muuta sano! (feministeillähän ei niitä asenteellisia laseja tunnetusti ole >;-)

        Mutta eipä siinä mitään, vapaa maa. Nämä naiskansanedustajat toki profiloituvat ja tuovat naamansa esille tärkeäksi katsomissaan asioissa, ja jokaisella on oikeus tehdä omat johtopäätöksensä, ja niistä johtopäätöksistä saa olla eri mieltä jne....

        Saa nähdä kun tämä politiikka lähtee kunnolla käyntiin, miten mahtavat pärjätä. Jos joku vaikka sanoo taas rumasti.


      • Anonyymi
        jouMan kirjoitti:

        Älä muuta sano! (feministeillähän ei niitä asenteellisia laseja tunnetusti ole >;-)

        Mutta eipä siinä mitään, vapaa maa. Nämä naiskansanedustajat toki profiloituvat ja tuovat naamansa esille tärkeäksi katsomissaan asioissa, ja jokaisella on oikeus tehdä omat johtopäätöksensä, ja niistä johtopäätöksistä saa olla eri mieltä jne....

        Saa nähdä kun tämä politiikka lähtee kunnolla käyntiin, miten mahtavat pärjätä. Jos joku vaikka sanoo taas rumasti.

        Luuletko sinä että meillä on nyt jotenkin erityisen feministinen hallitus? Vain siksi koska Rinne valitsi ministereiksi paljon naisia?

        Luuletko sinä että feministit sijaitsevat vain vihervasemmistossa? Jokaisessa isoimmista puolueesta on omat naisverkostonsa, ja feminisiksi itsensä määritteleviä löytyy jokaisesta puolueesta aivan taatusti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko sinä että meillä on nyt jotenkin erityisen feministinen hallitus? Vain siksi koska Rinne valitsi ministereiksi paljon naisia?

        Luuletko sinä että feministit sijaitsevat vain vihervasemmistossa? Jokaisessa isoimmista puolueesta on omat naisverkostonsa, ja feminisiksi itsensä määritteleviä löytyy jokaisesta puolueesta aivan taatusti.

        Oletko sama anonyymi joka kysyi asenne-silmälaseistani? Mitkähän asenne-silmälasit itselläsi on, sillä en puhunut hallituksen feministisyydestä enkä feministien sijoituksessa poliittisella kartalla. Teit tämän oletuksen ihan itse.

        Varsinaisesta aiheesta ei mulla enempää olekaan. Ehkä jonkinlaisena summarynä, politiikkahan on ilkeää sanailua, mielikuvia, karikatyyripiirroksia yms jossa pitää olla paksu nahka. Sanailu ei ole kaunista käytöstä mutta oli virhe ottaa asia puheeksi kuten nämä feministit tekivät. Näin he varmistivat että näitä prinsessa-nimityksiä tulee seuraavat neljä vuotta takuuvarmasti. Mikäs se ihanampaa kun ärsyttää poliitikkoja.

        Ja toisaalta, koko episodi mielestäni muistuttaa, että ehkä heissä sittenkin on sitä prinsessaa. Ollaan sitten nätisti, etteivät parlamentin pikku prinsessat loukkaannu. (tämä viimeinen oli provo ;-)


      • Anonyymi
        jouMan kirjoitti:

        Oletko sama anonyymi joka kysyi asenne-silmälaseistani? Mitkähän asenne-silmälasit itselläsi on, sillä en puhunut hallituksen feministisyydestä enkä feministien sijoituksessa poliittisella kartalla. Teit tämän oletuksen ihan itse.

        Varsinaisesta aiheesta ei mulla enempää olekaan. Ehkä jonkinlaisena summarynä, politiikkahan on ilkeää sanailua, mielikuvia, karikatyyripiirroksia yms jossa pitää olla paksu nahka. Sanailu ei ole kaunista käytöstä mutta oli virhe ottaa asia puheeksi kuten nämä feministit tekivät. Näin he varmistivat että näitä prinsessa-nimityksiä tulee seuraavat neljä vuotta takuuvarmasti. Mikäs se ihanampaa kun ärsyttää poliitikkoja.

        Ja toisaalta, koko episodi mielestäni muistuttaa, että ehkä heissä sittenkin on sitä prinsessaa. Ollaan sitten nätisti, etteivät parlamentin pikku prinsessat loukkaannu. (tämä viimeinen oli provo ;-)

        "Sanailu ei ole kaunista käytöstä mutta oli virhe ottaa asia puheeksi kuten nämä feministit tekivät."

        Ei se mikään virhe ollut eikä Iris suinkaan ollut ainoa joka asiaan kiinnitti huomiota.

        "Puhe oli siitä, saako naisia kutsua jääprinsessaksi, joten kyllä kommenttini liittyi aiheeseen. YLE:n videossa keskustellaan aiheesta. Sitä katsoessaan voi miettiä, onko vaikkapa Iiris menny "suunniltaan". "

        Onko tuossa YLE:n pätkässä Iris joka oli "suunniltaan"?

        No ei taida olla ja näet sen itsekin. Sinulla todellakin on asenteelliset lasit silmillä.

        Itse en tiedä miten epäolennaisuuksiin takertuvan ilkeilyn pitäisi kuulua normaalina osana politiikkaan. Mutta politiikka on myös periaatteellisten asioiden käsittelyä asiakysymysten lisäksi. Se miten politiikassa käyttäydytään heijastaa sitä mikä katsotaan normiksi koko yhteiskunnassa. Kansanedustajat edustavat kansaa ja tuovat esille niitä kysymyksiä jotka kuuluvat yhteiskunnalliseen elämään kaikkialla.

        Prinssesakohussa kyse ei ollut vain uusien nuorten naispoliitikkojen uskottavuuden sabotaasiyrityksestä jo ennen kuin he ovat ehtineet aloittaa työtään. On eri asia kritisoida ja jopa tarpeen vaatiessa tölviäkin poliitikkoja silloin kun se perustuu heidän työhönsä ja tekemiinsä ratkaisuihin. Tämä ei perustunut muuhun kuin ulkonäköön. Reaktio oli _periaatteellinen_, ei henkilökohtainen loukkaantuminen. Ohisalo itse ei ole edes kommentoinut koko asiaa. Iris luetteli tuossa aivan hyviä perusteluita siihen miksi prinsessointiin oli tarpeellista reagoida.

        En usko että asiaan reagoineiden uusien poliitikkojen poliittisen uran tärkein sisältö tulee olemaan epäolennaisuuksiin takertuminen. Vaikuttaa pikemminkin siltä että toimittajien uran tärkein sisältö on epäolennaisuuksiin takertuminen.

        On kuitenkin niin että pitkässä juoksussa näillä epäolennaisuuksilla on iso vaikutus. Pikkujutut eivät aina ole vaikutukseltaan pieniä. Samoin kuin vaikkapa naapurin tervehtimättömyys ei tekona ole suuri, mutta sen vaikutus on suuri.

        On vain virkistävää että poliittiselle kentälle tuli noin paljon uusia ja nuorempia naamoja ravistelemaan tuota pölyistä tunkkaista ilmaa. Esimerkiksi puhemies- nimen vaihtaminen puheenjohtajaksi olisi aivan perusteltua. Puheenjohtaja on yleisnimi kaikkialla siinä asemassa olevalle jota puhemies Eduskunnassa edustaa. Mikä siinä muka on niin järisyttävää jos joku ehdottaa puhemiehen nimen vaihtoa puheenjohtajaksi?

        Nämäkin ovat pieniä mutta periaatteellisia kysymyksiä. Vaikuttaakin siltä että asioita liioittelevat pikemminkin ne jotka ylireagoivat näiden pikkujuttujen muuttamisehdotuksiin. Politiikassa pitäisi olla paksu nahka. Mikä ihme on että esimerkiksi tällaisen yhden pikku nimityksen muuttamisehdotus saa aikaan sensaation?

        Uosukaisenkin pitäisi ymmärtää pysyä siellä taustalla olevassa taulussa jo hiljaa. Ketä kiinnostaa noiden dinosaurusten mielipiteet? He kuuluvat kivikaudelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe