Mitä ateisti ajattelee näistä kysymyksistä:

Anonyymi

Miten ateisti käsittelee kuolemanpelkoa? Mihin ateisti turvaa silloin kun toivoa ei enää ole? Mistä ateisti saa voiman elää? Miten määrittelet termin totuus? Onko olemassa absoluuttista totuutta? Kuka/mikä määrittää sen, mikä on hyvää ja mikä pahaa? Mitä rakkaus on?

40

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En pelkää kuolemaa, vaikka olen jo aika iäkäs. Toinen kysymyksesi vaikuttaa varsin lapselliselta, olet ilmeisen kypsymätön ihminen, joka tarvitsee jonkun halinallen voidakseen mennä rauhassa nukkumaan.

      Maailmassa on niin paljon jänniä ja mielenkiintoisia asioita ihmeteltäväksi ja tutkittavaksi, että jokainen päivä on uusi seikkailu. Totuus on jotain jota ei koskaan löydy uskovien lapsellisista saduista ja selvistä valheista. Mikään ei ole niin kaukana totuudesta kuin kreationistien valheet ja hölynpölyt

      Tietenkään ei ole olemassa mitään absoluuttista totuutta, koska hyvä ja paha ovat aina subjektiivisia näkemyksiä ja kokemuksia, joten niiden yksiselitteinen määrittelykin on aina vaikeaa. Mutta kokemusten perusteella voisi väittää että sellaiset asiat kuin ihmisoikeudet, tasa-arvo, sananvapaus ja uskonnonvapaus ovat hyviä asioita. Mitään noista asioista ei löydy raamatusta.

      Rakkaus on tunne. Se että vihaa homoja ja ateisteja ja evoluutiotiedemiehiä on myöskin tunne, sellainen tunne johon ei sisälly mitään rakkautta.

      Otetaan vielä pari esimerkkiä ilmeisesti kyselyiässä olevalla lapsukaiselle siitä "absoluuttisesta totuudesta" ja rakkaudesta:

      "Ja Herra sanoi hänelle:
      "Kulkekaa hänen perässään kaupungin halki ja tappakaa säälittä, ketään säästämättä. Tappakaa vanhukset ja nuoret miehet, neidot, naiset ja lapset, tappakaa heidät viimeistä myöten. Saastuttakaa temppelirakennus, surmatkaa ihmisiä esipihat täyteen. Menkää sen jälkeen kaupunkiin ja tappakaa siellä.”

      "Näin sanoo Herra sinun Jumalasi: Mene siis ja voita heidät, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit".

      Joka ikinen koskaan tapaamani uskova on aina pitänyt tuota kaikkea täysin ehdottoman absoluuttisen hyvinä ja oikeudenmukaisina tekoina. Minusta ne taas ovat järkyttäviä ja hirvittäviä rikoksia, etenkin naisten ja lasten ja sylivauvojen (imeväiset) joukkomurhaaminen. Mutta uskovan mielestä siinä ei ole mitään väärää, koskaan. Minun mielestäni kun ei voi olla pahoja ja syntisiä vauvoja jotka pitäisi syntiensä vuoksi kaikki tappaa, mutta uskova ei koskaan näe tässä mitään moraalista ongelmaa. Uskovien selityksissä ne lapset ja vauvat "pelastetaan" ties miltä tappamalla ne lapset, mikä on ehkä sairainta mitä olen eläissäni kuullut.

      Eli kun jotakin pidetään absoluuttina, niin sen varjolla hyväksytään millaiset rikokset ja joukkomurhaamiset tahansa. Siis täsmälleen sama moraali kuin Isiksen ja talebanien sotureilla. Vääräuskoisten ja epäjumalia palvelevien tappaminen on jumalan tahto ja silloin se ei voi olla muuta kuin absoluuttisen hyvä asia. Juuri näin ne isiksen tyypitkin tekonsa perustelivat, siis aivan täsmälleen samoin kuin uskovat kristitytkin.

      • Anonyymi

        Eli mielestäsi jokainen ihminen päättää itse, mikä on hyvää ja pahaa? Miksi pidät toisen ihmisen murhaamista vääränä, eikö evoluutioteorian pohjalta voisi pitää heikkojen hävittämistä täysin oikeutettuna? Jos jonkun mielestä heikkojen tappaminen on oikein, hyväksytkö sen? Mikä antaa heikolle ihmiselle oikeuden elää, mihin ihmisen arvo perustuu? Onko ihminen mielestäsi vain eläin, samalla tavalla kuin esim. kissa tai hevonen? Onko minun ajatukseni ja kokemukseni oikeasta ja väärästä samanarvoinen kuin sinun, huolimatta siitä, millainen se on?
        Mielestäsi ei voi olla pahoja ja syntisiä vauvoja, entä aikuisia? Mikä tekee ihmisestä syntisen tai pahan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli mielestäsi jokainen ihminen päättää itse, mikä on hyvää ja pahaa? Miksi pidät toisen ihmisen murhaamista vääränä, eikö evoluutioteorian pohjalta voisi pitää heikkojen hävittämistä täysin oikeutettuna? Jos jonkun mielestä heikkojen tappaminen on oikein, hyväksytkö sen? Mikä antaa heikolle ihmiselle oikeuden elää, mihin ihmisen arvo perustuu? Onko ihminen mielestäsi vain eläin, samalla tavalla kuin esim. kissa tai hevonen? Onko minun ajatukseni ja kokemukseni oikeasta ja väärästä samanarvoinen kuin sinun, huolimatta siitä, millainen se on?
        Mielestäsi ei voi olla pahoja ja syntisiä vauvoja, entä aikuisia? Mikä tekee ihmisestä syntisen tai pahan?

        Koska et näköjään ymmärtänyt mitään edellisestä pitkästä ja perustellusta viestistäni, vaan jatkat vain lapsellisten kysymysten suoltamista kuin kyselyikäinen lapsukainen, niin on turha yrittä keskustella kanssasi järjellisellä tasolla. Ei kannata keskustella moraalista ihmisen kanssa, joka ei näe mitään moraalisia ongelmia naisten ja lasten joukkomurhaamisessa.

        Suollat vain jotain järjetöntä uskistuubaa tyyliin "eikö evoluutioteorian pohjalta voisi pitää heikkojen hävittämistä täysin oikeutettuna?" Kuvittelet tyypillisen, sivistymättömän ja lapsellisen typerän hihhulin tavoin, että evoluutio muka tarkoittaisi jotain vahvemman oikeutta., vaikka se ei tarkoita sitä, vaan se tarkoittaa eliöiden sopeutumista muuttuviin olosuhteisiin. Koska et ymmärrä edes alkeellisia perusasioita, niin kaltaisesi typeryksen kanssa ei kannata keskustella.


      • Anonyymi

        Miksi luulet minun olevan uskovainen? Ja mahdatkohan itsekään ihan ymmärtää, mistä evoluutioteoriassa on kyse... Mistä kumpuaa tuo sinun ilmiselvä kiukkusi ja halveksuntasi kristittyjä kohtaan?


      • Anonyymi

        Kun ihminen huomaa olevansa alakynnessä, luonnollinen tapa on joko alistua, paeta tai hyökätä... Ei ateistilla ole varaa avoimesti ja kunnioittavasti pohtia asioita liian syvällisesti, koska hänen uskomuksensa ovat vailla mitään pohjaa. Jos hän on päättänyt olla niistä luopumatta, ei hän niistä myöskään luovu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli mielestäsi jokainen ihminen päättää itse, mikä on hyvää ja pahaa? Miksi pidät toisen ihmisen murhaamista vääränä, eikö evoluutioteorian pohjalta voisi pitää heikkojen hävittämistä täysin oikeutettuna? Jos jonkun mielestä heikkojen tappaminen on oikein, hyväksytkö sen? Mikä antaa heikolle ihmiselle oikeuden elää, mihin ihmisen arvo perustuu? Onko ihminen mielestäsi vain eläin, samalla tavalla kuin esim. kissa tai hevonen? Onko minun ajatukseni ja kokemukseni oikeasta ja väärästä samanarvoinen kuin sinun, huolimatta siitä, millainen se on?
        Mielestäsi ei voi olla pahoja ja syntisiä vauvoja, entä aikuisia? Mikä tekee ihmisestä syntisen tai pahan?

        "Eli mielestäsi jokainen ihminen päättää itse, mikä on hyvää ja pahaa?"

        Niinhän se on sinullakin. Vai itsekö raamatun kirjoitit?

        " Miksi pidät toisen ihmisen murhaamista vääränä, eikö evoluutioteorian pohjalta voisi pitää heikkojen hävittämistä täysin oikeutettuna?"

        Ei, sillä evoluutiossa ei ole kyseessä vahvimman yksilön vaan parhaiten sopeutuvien populaation ominaisuuksien selviäminen.

        " Jos jonkun mielestä heikkojen tappaminen on oikein, hyväksytkö sen?"

        Kuten uskonnot? No en.

        " Mikä antaa heikolle ihmiselle oikeuden elää, mihin ihmisen arvo perustuu?"

        Ihmisoikeuksien sopimus on aika hyvä lähtökohta.

        " Onko ihminen mielestäsi vain eläin, samalla tavalla kuin esim. kissa tai hevonen?"

        Kyllä. Eroa on yritetty aktiivisesti etsiä jo ennen kuin kristinuskosta oli kuultukaan, eikä ole löytynyt.

        " Onko minun ajatukseni ja kokemukseni oikeasta ja väärästä samanarvoinen kuin sinun, huolimatta siitä, millainen se on?"

        Ei, mikäli koet oikeaksi esimerkiksi alaikäiseen sekaantumisen.

        "Mielestäsi ei voi olla pahoja ja syntisiä vauvoja, entä aikuisia? Mikä tekee ihmisestä syntisen tai pahan? "

        Syntiä ei ole olemassakaan, ja pahuuskin on subjektiivista, mutta yhteiskunnallisesti paha on henkilö joka tekee tietoisesti yhteiskunnan moraalin vastaisia asioita, esimerkiksi mellakoi miesporukassa...


      • >Mutta kokemusten perusteella voisi väittää että sellaiset asiat kuin ihmisoikeudet, tasa-arvo, sananvapaus ja uskonnonvapaus ovat hyviä asioita. Mitään noista asioista ei löydy raamatusta.

        Itse asiassa Raamattu on noita kaikkia vastaan ja vanha puoli jyrkästikin. Jeesus taas ei lupaa tasa-arvoa edes Taivaassa, vaan siellä osat vaihtuvat ja ajassa köyhä onkin rikkaan yläpuolella, kunhan on jaksanut kantaa köyhyytensä nöyrästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska et näköjään ymmärtänyt mitään edellisestä pitkästä ja perustellusta viestistäni, vaan jatkat vain lapsellisten kysymysten suoltamista kuin kyselyikäinen lapsukainen, niin on turha yrittä keskustella kanssasi järjellisellä tasolla. Ei kannata keskustella moraalista ihmisen kanssa, joka ei näe mitään moraalisia ongelmia naisten ja lasten joukkomurhaamisessa.

        Suollat vain jotain järjetöntä uskistuubaa tyyliin "eikö evoluutioteorian pohjalta voisi pitää heikkojen hävittämistä täysin oikeutettuna?" Kuvittelet tyypillisen, sivistymättömän ja lapsellisen typerän hihhulin tavoin, että evoluutio muka tarkoittaisi jotain vahvemman oikeutta., vaikka se ei tarkoita sitä, vaan se tarkoittaa eliöiden sopeutumista muuttuviin olosuhteisiin. Koska et ymmärrä edes alkeellisia perusasioita, niin kaltaisesi typeryksen kanssa ei kannata keskustella.

        Juuri tämä. Heillä ei ole kykyä ymmärtää annettuja vastauksia ja aloittavat lapsellisen olkiukkojen pieksemisen ilman aikomustakaan asialliseen keskusteluun. Kun vastakeskustelija elää ihan omassa maailmassaan, eikä enää kykene erottamaan oikeaa väärästä luullen olevansa itse jumala niin ei maksa vaivaa edes yrittää jatkaa keskustelua.


      • Anonyymi

        "En pelkää kuolemaa, vaikka olen jo aika iäkäs."

        Ainoa mihin haluan puuttua on tuo sana " vaikka". Oma kokemus on että sitä mukaan kun ikää tulee, niin suhtautuminen vain "luonnollistuu".

        Tavallaan se on ymmärrettävää, jos oma kuolema huolettaa, kun on vielä alaikäisiä lapsia huollettavina, paljon suunnitelmia mitä haluaisi vielä tehdä jne. Elämä on tuolloin vielä "kesken". Toki näin "kypsempänäkin" on vielä suunnitelmia ja unelmia, mutta tajuaa myös sen, että elämä on tässä ja nyt. Huominen on vain toive.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi luulet minun olevan uskovainen? Ja mahdatkohan itsekään ihan ymmärtää, mistä evoluutioteoriassa on kyse... Mistä kumpuaa tuo sinun ilmiselvä kiukkusi ja halveksuntasi kristittyjä kohtaan?

        "Miksi luulet minun olevan uskovainen?"

        Sinä vaikutat "kolmetoista tusinassa" uskovaiselta, koska olet niin lapsellinen ja samalla haluton ymmärtämään sinulle kirjoitettuja vastauksia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli mielestäsi jokainen ihminen päättää itse, mikä on hyvää ja pahaa? Miksi pidät toisen ihmisen murhaamista vääränä, eikö evoluutioteorian pohjalta voisi pitää heikkojen hävittämistä täysin oikeutettuna? Jos jonkun mielestä heikkojen tappaminen on oikein, hyväksytkö sen? Mikä antaa heikolle ihmiselle oikeuden elää, mihin ihmisen arvo perustuu? Onko ihminen mielestäsi vain eläin, samalla tavalla kuin esim. kissa tai hevonen? Onko minun ajatukseni ja kokemukseni oikeasta ja väärästä samanarvoinen kuin sinun, huolimatta siitä, millainen se on?
        Mielestäsi ei voi olla pahoja ja syntisiä vauvoja, entä aikuisia? Mikä tekee ihmisestä syntisen tai pahan?

        ”Miksi pidät toisen ihmisen murhaamista vääränä, eikö evoluutioteorian pohjalta voisi pitää heikkojen hävittämistä täysin oikeutettuna? ”

        Ensinnäkin luonnontieteet kuten evoluutioteoria ei ota mitään kantaa moraalikysymyksiin. Toiseksi evoluutionkin myötä useiden lajien menestyminen perustuu nimen omaan yhteistyöhön, mikä vaatii myös keskinäisen luottamuksen.


    • "Onko olemassa absoluuttista totuutta?"

      Filosofit ovat aikojen kuluessa löytänee absoluuttisia totuuksia.

      " Kuka/mikä määrittää sen, mikä on hyvää ja mikä pahaa?"
      Moraalifilosofia.

      " Mitä rakkaus on?"

      Syy myydä nuorille naisille krääsää.

    • Anonyymi

      "Miten ateisti käsittelee kuolemanpelkoa?"

      En pelkää kuolemaa

      "Mihin ateisti turvaa silloin kun toivoa ei enää ole?"

      Itseeni, ja läheisiini.

      "Mistä ateisti saa voiman elää?"

      Läheiset auttaa tässäkin, samoin monet muut asiat.

      "Miten määrittelet termin totuus?"

      Parhaiten todisteiden mukainen tosi uskomus.

      "Onko olemassa absoluuttista totuutta?"

      Ei.

      "Kuka/mikä määrittää sen, mikä on hyvää ja mikä pahaa?"

      Yhteiskunta. Esimerkiksi nykyään ei tulisi kenellekään mieleen viedä lapsia katsomaan hirttäjäisiä, vaikka moinen oli aiemmin hyvin yleinen kansanhuvi.

      " Mitä rakkaus on?"

      Riippuu henkilöstä.

      • >Onko olemassa absoluuttista totuutta?"
        Ei.

        Minusta voi olla, mutta me emme voi mitenkään varmaksi tietää mikä se on. Jotkut kyllä kovastikin kuvittelevat tietävänsä, heitä oarttakaamme.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Onko olemassa absoluuttista totuutta?"
        Ei.

        Minusta voi olla, mutta me emme voi mitenkään varmaksi tietää mikä se on. Jotkut kyllä kovastikin kuvittelevat tietävänsä, heitä oarttakaamme.

        "Mistä ei voi puhua, siitä on vaiettava." L.Wittgenstein


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Onko olemassa absoluuttista totuutta?"
        Ei.

        Minusta voi olla, mutta me emme voi mitenkään varmaksi tietää mikä se on. Jotkut kyllä kovastikin kuvittelevat tietävänsä, heitä oarttakaamme.

        oarttakaamme po. karttakaamme


    • "Miten ateisti käsittelee kuolemanpelkoa?"

      En voi kuolemalle mitään. Se tulee, vaikka sitä kuinka käsittelisi.

      "Mihin ateisti turvaa silloin kun toivoa ei enää ole?"

      Soitan 112:een.

      "Mistä ateisti saa voiman elää?"

      Syön päivittäin yhden ilmansuunnista eli lounaan. Siitä saa voimaa elämiseen. Ihminen voi luopua kaikesta muusta paitsi ravinnosta. Jopa ilman Raamattua tulee toimeen oikein hyvin.

      "Miten määrittelet termin totuus?"

      Totuus on jotain muuta kuin uskovaisten höperöiset houreet.

      "Onko olemassa absoluuttista totuutta?"

      Faktat riittävät totuudeksi.

      "Kuka/mikä määrittää sen, mikä on hyvää ja mikä pahaa?"

      Hyvää on se, että antaa ihmisten elää harmitonta elämäänsä ilman tuomitsemista. No siitä voi päätellä pahan.

      "Mitä rakkaus on?"

      Rakkaus on jotain muuta kuin kristittyjen harrastama tuomisemisvimma.

    • "Miten ateisti käsittelee kuolemanpelkoa?"

      En voi kuolemalle mitään. Se tulee, vaikka sitä kuinka käsittelisi.

      "Mihin ateisti turvaa silloin kun toivoa ei enää ole?"

      Soitan 112:een.

      "Mistä ateisti saa voiman elää?"

      Syön päivittäin yhden ilmansuunnista eli lounaan. Siitä saa voimaa elämiseen. Ihminen voi luopua kaikesta muusta paitsi ravinnosta. Jopa ilman Raamattua tulee toimeen oikein hyvin.

      "Miten määrittelet termin totuus?"

      Totuus on jotain muuta kuin uskovaisten höperöiset houreet.

      "Onko olemassa absoluuttista totuutta?"

      Faktat riittävät totuudeksi.

      "Kuka/mikä määrittää sen, mikä on hyvää ja mikä pahaa?"

      Hyvää on se, että antaa ihmisten elää harmitonta elämäänsä ilman tuomitsemista. No siitä voi päätellä pahan.

      "Mitä rakkaus on?"

      Rakkaus on jotain muuta kuin kristittyjen harrastama tuomisemisvimma.

    • Anonyymi

      En pelkää kuolemaa; sillä se on luonnollinen loppu elämälle. Voimaa antavat läheiset. Miksi uskova kyselee tämmöisiä? onko uskon kanssa ongelmia, vaivaako pieni epäilys, että jumalaa ei ole?

    • Anonyymi

      Vanheneminen, sairastuminen, kivut ja tapaturmat pelottavat.
      Ei niinkään itse kuolema.

    • Absoluuttisia totuuksia on olemassa paljonkin. Vaikkapa se, että vetyä poltettaessa syntyy vettä.

      Minua kuolema ei ole pelottanut, mutta ajatus mahdollisesta ennenaikaisesta kuolemasta ei ole mukava.

      Rakkaus ei ole yksiselitteinen asia.

    • Anonyymi

      Kuolemaa pelkäävät vain ne, jotka uskovat tonttusatuihin tuonpuoleisista (”kuin mun siellä käy?” 😫). Muille kysymys on hyvien asioiden (sikäli kuin niitä elämässä on) loppumiseen liittyvästä murheesta, joskus epätoivosta.

    • Anonyymi

      "Miten ateisti käsittelee kuolemanpelkoa?"
      En pelkää kuolemaa. En kuitenkaan pyri kuolemaan koska olen utelias näkemään mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

      "Mihin ateisti turvaa silloin kun toivoa ei enää ole?"
      Tuo kannattaa määritellä tarkemmin. Aina on toivoa/ itse tekemällä asian taas toiveekkaaksi.

      "Mistä ateisti saa voiman elää? "
      Perheestä, ystävistä, harrastuksista ja uteliaisuudesta.

      "Miten määrittelet termin totuus?"
      Todistettavasti lähimpänä oikeaa.

      Onko olemassa absoluuttista totuutta?
      Ei. Mutta esimerkiksi matematiikka olisi aika lähellä sitä.

      "Kuka/mikä määrittää sen, mikä on hyvää ja mikä pahaa?"
      Kulttuurievoluutio.

      "Mitä rakkaus on?"
      -Syvä kiintymisen tunne johonkin.
      -Rakkaus on aivoissa tapahtuva kemiallinen reaktio.

    • Anonyymi

      "Miten ateisti käsittelee kuolemanpelkoa?"

      Mitä kuolemanpelkoa? Kuolemaa en kaipaa enkä pelkää. Miksi pelkäisin? Eiköhän uskovaisten traumaattinen suhde omaan kuolemaansa johdu helvetillä pelottelusta ja muusta itse aiheutetusta hämmennyksestä.

      "Mihin ateisti turvaa silloin kun toivoa ei enää ole?"

      Ymmärsitkö itsekkään mitä tarkoitit kysymykselläsi? Mitä toivoa on kun ei ole toivoa? Täh?!

      "Mistä ateisti saa voiman elää?"

      Elämä on ihmisen parasta aikaa :)
      Elämä ON voima eikä mikään kauhea ponnistus, joka vaatisi suunnatonta voimien keräilyä. Jos elämäsi tuntuu kohtuuttoman raskaalta hae ammattiapua.

      "Miten määrittelet termin totuus? Onko olemassa absoluuttista totuutta? "

      Totuus on hyvin perusteltu ristiriidaton tosi uskomus.

      "Mitä rakkaus on?"

      Rakkaus on tunne tai uskomus. Riippuu mistä puhutaan, puhutaan "rakkaudesta".

    • Anonyymi

      No kuvitellaanpa tilanne, jossa eläisit yhteiskunnassa, jonka esim. sota olisi tuhonnut maan tasalle. Kaikki ystäväsi ja läheisesi olisivat kuolleet, ruoka olisi loppu ja itse olisit vaikka sokeutunut. Mistä saisit voimaa elää? Mihin turvautuisit, kun et voisi enää turvata toisiin ihmisiin, et omaan voimaasi ja viisauteesi, kykyysi elättää itsesi?

      • Anonyymi

        Jos ei ole ruokaa, niin mistään ei saa voimaa (=energiaa = kilokaloreita) ja silloin kuollaan nälkään. Ellei kuole ensin janoon. Mikä sen muuttaisi?

        Ajattelitko itse että voisit rukoilla mannaa taivaasta?


      • Anonyymi

        Itsekö et tuollaisessa tilanteessa edes kokeilisi, olisiko rukouksesta hyötyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekö et tuollaisessa tilanteessa edes kokeilisi, olisiko rukouksesta hyötyä?

        En.

        Joka päivä on ihmisiä toivottomissa tilanteissa ja moni heistä varmasti rukoilee kuka mitäkin jumalaa, mutta jumalat paskat nakkaa heidän hädälleen. Muilta ihmisiltä voi apua pyytää ja jos he pystyvät saattavat auttavankin.


      • Anonyymi

        En minäkään hädässä rukoile. Ollaan ydinasioiden juurella, kun on omasta hengestä kyse. Kristityt kovasti väittävät, että hädän hetkellä kädet menevät ristiin, mutta voin kokemuksesta kertoa, että ei, kädet yrittävät auttaa räpiköinnissä kohti elämää. Siinä ei rukoukset auta, tai ole edes mielessä


      • Pystyn tarvittaessa elämään erakkonakin. Sokeus on haitta, mutta ei se veisi minun elämänhaluani. Jos ruokaa ei olisi, niin varmasti sen etsiminen olisi ensimmäinen prioriteetti. Jos ruokaa ei löytyisi, niin fyysisten voimien ehtyessä jäisin todennäköisesti lopulta paikoilleni odottamaan kuolemaa ja pyrkien minimoimaan kärsimykseni. En usko, että minulla olisi henkistä voimaa itsemurhaan. mutta muutama purkki särkylääkkeitä olon helpottamiseen olisi varmasti tervetullutta.


    • Anonyymi

      Sodan takana ovat ihmiset jossain muualla

    • Ateismiuskon mukaan kuoleman jälkeen ei tapahdu mitään koska tietoisuus häviää ikuisesti, joten siinä ei ole mitään pelättävää, koska pelot ja kaikki muukin häviää. Se on käytännössä samaa huuhaata kuin uskovaisten paratiisiuskomus.

      • Anonyymi

        Kun olet noin suuren vaivan nähnyt hienojen kuvien ja nimmarien kanssa, niin kerro nyt ihmeessä totuus tästä kuolema-asiasta! Ei enää huuhaata! 🤪🤣🤪🤣


      • Anonyymi

        Kuolema nyt sattuu olemaan yksi vankimmista tosiasioista. Uskohan on vain uskoa johonkin, ei muuta. Sinäkin kuolet ihan takuuvarmasti, ennemmin tai myöhemmin.
        t.uskoonpakopaikka


    • Anonyymi
    • ”Miten ateisti käsittelee kuolemanpelkoa?”

      Riippuu tilanteesta. Olen hyväksynyt sen, etten ole täällä ikuisesti.

      ”Mihin ateisti turvaa silloin kun toivoa ei enää ole?”

      Yleensä ystäviin ja läheisiin. Jälleen riippui tilanteesta....

      ”Mistä ateisti saa voiman elää?”

      Ei elämiseen mitään henkistä voimaa tarvita. Jos olet masentunut, niin ystävät ja läheiset ovat voimavara.

      ”Miten määrittelet termin totuus?”

      Niiden väitelauseiden ominaisuus, jotka ovat yhtäpitäviä todellisuuden kanssa.

      ”Onko olemassa absoluuttista totuutta?”

      Minulle kaikki totuudet ovat absoluuttisia. En kannata relativismia.

      ”Kuka/mikä määrittää sen, mikä on hyvää ja mikä pahaa?”

      Ei kukaan. Moraali perustuu toisaalta ihmisen lajille tyypillisiin piirteisiin - toisaalta se on jotain, minkä opimme kasvatuksen mukana. Ihmisen selviytyminen perustuu ryhmätyöhön ja siksi arvostamme koko ryhmän hyvinvointia egoismin sijaan.

      ”Mitä rakkaus on?”

      Aivojen kemiallinen reaktio, joka vaikuttaa kokemusmaailmaamme siinä missä kaikki muutkin tunteet. Tunteiden syntyminen on suurelta osin tahdosta riippumaton mekanismi. Rakkaus on syvään kiintymykseen liittyvä tunne.

    • Anonyymi

      "Miten ateisti käsittelee kuolemanpelkoa? "

      Minulla ei ole kuolemanpelkoa. Kuolema on poissaoloa joka ei tunnu miltään, kuten ei "olotila" ennen syntymääkään. Elämä on kiinnostavaa ja kun se loppuu niin se loppuu. Hyväksyn tämän tosiasian.

      "Mihin ateisti turvaa silloin kun toivoa ei enää ole? "

      Mitä tarkoitat? Jos ei ole toivoa niin ei ole toivoa.

      "Mistä ateisti saa voiman elää?"

      Elämä on se voima. Uteliaisuus, kiinnostus, tiedonhalu. Aina on uutta opittavaa. Puhumattakaan kauneudesta. Pisarat puun oksissa sateisena aamuna, auringonlaskun pilvimuodostelmien värit, hyönteisten uutteruus, värien vivahteet, äänien moninaisuus, oman kodin levollisuus, lintujen laulun monimuotoisuus, oman äidinkielen vivahteet ja merkitykset, menneiden kulttuurien saavutukset...


      "Miten määrittelet termin totuus?"

      En ole tullut määritelleeksi sitä. Ehkä se on jotakin johon rehelliset ihmiset pyrkivät. Tarkkailemalla ja iteroimalla, eivät sanelemalla?

      "Onko olemassa absoluuttista totuutta? "

      Ehkäpä on, mutta ehkä se on kuin origo joka on vain teoreettinen nollapiste.

      "Kuka/mikä määrittää sen, mikä on hyvää ja mikä pahaa?"

      Jokainen määrittää sen itse. Raiskaajan mielestä on paha jos suunniteltu uhri hyppää isänsä autoon. Suunnitellun uhrin mielestä olisi paha jos isä ei tulisi ajoissa ja raiskaaja ehtisi ensin. Paha on sitä että toivottu asia ei toteudu.
      Hyvä ja paha on siis suhteellista ja sidoksissa siihen mitä on toivottu.

      Mikä sinun mielestäsi on hyvää tai pahaa?

      Kansanmurhat? Lasten lyöminen kiveen? Seksiorjat?

      "Mitä rakkaus on?"

      Himoa, omistushalua, hellyyttä, suojelunhalua, uhrautuvaisuutta, lojaalisuutta, iloa, tuskaa....

      Ja lopuksi:

      Vuosikymmenien akvaarioharrastajana ja pikku näpäytyksenä mahdollisille jumalille:

      Rankaise vähemmän ja valmistele ja suunnittele paremmin. Turha tuomita tiikeribarbeja helvettiin jos ne näykkivät rihmakalojen eviä. Ota asioista selvää ennenkuin aloitat. Niin minäkin tein.

    • Anonyymi

      Eipä tuo kuolema sinänsä pelota eli siis se mitä jotkut väittävät kuoleman jälkeen olevan (kiirastuli, tuonela, helvetti yms.). Lähinnä pelottaa vain se, mikä edeltää kuolemaa (mahdolliset kivut, tuskat ja joutuuko kitumaan jossain laitoksessa pitkään ennen kuin kuolema armahtaa).

      Kuolemalla on minulle vapahtajan kasvot (kielikuva sallittakoon tähän, en tarkoita että kuolema on jokin henkiolento tms), sillä kuolema päästää armeliaasti fyysisistä ja psyykkisistä tuskista ja kaikelta tähän elämän pahalta. Jos "helvetti" on olemassa niin se sijaitsee tässä elämässä ja sen ahdingoissa.

      Taisipa olla filosofi Epikuros, joka sanoi näin: kun minä olen, ei ole kuolemaa. Kun kuolema on, ei ole minua.

      • Anonyymi

        Voisin jatkaa, että kyllä minä joskus ennen uskoin kristilliseen helvettiin ja pelottikin sinne joutumisen uhka. Mutta kun aloin ajan kanssa tutkia helvetti-uskoa eksegetiikan ja kulttuurihistorian keinoin ja näin helvetti-opin taustat ja pitkän historiallisen kehityksen niin oivalsin, että helvetti on ihmisten keksintöä eikä sellaista paikkaa ole olemassa hyvin todennäköisesti.


    • Anonyymi

      En ole ateisti, mutta kuolemanjälkeinen elämä ei ole asia jota pidän varmana. Meillä, jotka emme taivasta tai helvettiä odota on varmasti samanlainen ajatusmaailma kuoleman suhteen. Sitä ei pelätä, eikä odoteta. Jos kärsimys on tarpeeksi suuri, niin se voi olla helpotuskin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mukavaa sunnuntai päivää

      Kirsille ja mukaville ihmisille jos täällä enää ovat. 😊☕🌞🍁🧡 Jos eivät ole, niin sitten poistun.
      Ikävä
      362
      2040
    2. Machokultti vai tasa-arvoa

      Oikein hyvää päivää kaikki Vedatietäjät ja Hare Krishnat! Tarkoitukseni ei ole provosoida vaan monen pettymyksen jälkeen
      Hindulaisuus
      496
      1890
    3. Kimmeliin yöksi?

      Sopii minulle, mutta en tiedä sopisiko se sinuun.
      Ikävä
      89
      1612
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      245
      1086
    5. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      48
      997
    6. Kuljetusliike j maito

      Kännissä ojaan vuosien kännissä ajelu päättyi ulosajuun
      Suomussalmi
      5
      962
    7. Alkavan syksyn galluppi..

      Ajattelin että olisi sen aika. Gallupin. 1. Mikä on lempivuodenaikasi? Ja miksi? A) kevät B) kesä C) syksy D) talvi 2
      Sinkut
      133
      860
    8. Vetoomus tietyille Miehille

      Suomi on Euroopan toiseksi turvaton maa naisille! Mitä ajatuksia miehet jotka ovat turvattomia naisille? Olisiko korke
      Ikävä
      170
      832
    9. Kuinka paljon

      Sä oikeen tiedät minusta nainen? Nimi ja ikä näyttää olevan hyvin tiedossa. Itse tiedän sinusta vain nimen ja ammatin.
      Ikävä
      50
      821
    10. En voi elää täyttä elämää

      Ilman sinua mies. Minun on pakko saada sinut elämääni. 😢
      Ikävä
      45
      815
    Aihe