Säpsähdyttävä kokemus liikenteessä

Anonyymi

Ajelin 15.6. noin klo 14.30 Lapualta Seinäjoelle sallitulla ajonopeudella. Atrian paikkeilla ajoradan reunasta juoksi tielle töyhtöhyyppä tai poikanen. Tein paniikkijarrutuksen välttääkseni yliajon. Takanani tullut kuljettaja kykeni reagoimaan eikä peräänajoa tullut. Kiitokset hänelle. Kokemus opetti: pidä turvalliset ajovälit äläkä sääli luontokappaleita.

22

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Säpsähtävä kokemus myös Seinäjoelta Lapualle menessä hyllykallion rampilta ajaja tulossa päättäväisesti kohti autoni kylkeä, sillä seurauksella että jouduin vaihtamaan kaistaa toiselle, kun kerran kaksikaistainen on (vain ohituskaista) SÄPSÄHDIN ja SÄIKÄHDIN, kun siinä toisellakin kaistalla ajoi auto ja olen menossa päin sitä!!!! arvatkaas miten kävi????

    • Anonyymi

      Saman koin lähes päivittäin, kun kuljin samaista reittiä 10kk. Väistäjä olin aina poikkeuksetta minä. Ei hullumpaa paikkaa tunnu olevan.

    • Anonyymi

      Älkää väistelkö sinne vasemmalle kaistalle. Sovittakaa oma ajonopeus niin, ettei väistöliikettä tarvi tehdä. Hieman nostaa kaasulta jalkaa, niin se rampilta tulija pääsee oikein kätevästi liikenteen sekaan. Monessa Euroopan maassa ei rampilta tulijalla ole lainkaan kolmiota, vaan liikenteeseen liitytään ns vetoketjuperiaatteella, jolloin kaikki on velvollisia sovittamaan ajonopeus niin, että muutkin pääsee sekaan. Suomessa on jostain syystä tyhmä kolmio, johtuuko sitten siitä, että muiden huomioon ottaminen on Suomessa mahdoton ajatus.

      • Anonyymi

        Rampilta tulija voi ihan itse katsoa nopeutensa, että johonkin väliin pääsee, se ei ole päätietä tulevan tehtävä alkaa väistelemään tai jarruttelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rampilta tulija voi ihan itse katsoa nopeutensa, että johonkin väliin pääsee, se ei ole päätietä tulevan tehtävä alkaa väistelemään tai jarruttelemaan.

        Muualla Euroopassa tuo vaan on niin, että rampilta tulijan lisäksi myös päätietä ajavan tulee sovittaa nopeutensa, ts vastuu on myös päätietä ajavalla. Suomi on tässä aikamoinen poikkeus. Katajainen kansa, katajaiset liikennesäännöt.


      • Anonyymi

        Turvavälit kyllä
        Mutta ei tuollaisen takia mitään ketjukolareita ruveta aiheuttamaan eikä poukkoilla mihinkään eri suuntiin


    • Anonyymi

      Tämä on NIIN yleistä Seinäjoen kuskien taholta, kun ei osata liikennesääntöjä! Rampilta tuleva väistää AINA ja odottaa kunnes tulee tilaa siirtyä ajokaistalle. Se joka väistää rampilta tulevaa, tekee liikennerikkomuksen. Itse en väistele rampilta tulevia, jos ajaa päälle niin ajaa.... rampilta tuleva maksaa vahingot!

      • Anonyymi

        Ja se rampilta tulija kiihdyttää nopeutensa sopivaksi EIKÄ JARRUTTELE! S..TANA!


      • Anonyymi

        Joo, mutta muista sitten kun ajelet vaikkapa Saksassa, niin sieltä rampilta tulijat olettaa että päätietä ajava sovittaa myös hieman ajonopeuttaan. Lisäksi siellä ei ole kolmiota rampilta tulijoilla, vaan eräänlainen vetoketjuperiaate -liikennemerkki. Se velvoittaa päätietä ajavaa antamaan rampilta tulijalle tilaa, yhtäläisesti se velvoittaa rampilta tulijaa, mutta kumpikaan osapuoli ei ole tavallaan väistämisvelvollinen. Ja uskokaa tai älkää, niin tämä toimii Saksassa ja Länsi-Euroopassa yleensäkin hienosti, tilaa annetaan ja otetaan muut huomioon. Toki itäblokin maissa liikennekulttuuri on sitten öykkärimäisempää ja itsekkäämpää. Suomessa vallitsee itäinen ajokulttuuri, minä-minä-minä.


      • Anonyymi

        Ei ne mitään Seinäjoen kuskeja ole vaan maakunnasta Seinäjoelle autoilemaan tulleita jotka eivät ole tottuneet siihen että teillä on muitakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne mitään Seinäjoen kuskeja ole vaan maakunnasta Seinäjoelle autoilemaan tulleita jotka eivät ole tottuneet siihen että teillä on muitakin.

        Mä meen ny tästä


    • Anonyymi

      Kyllä minä ainakin aina sovitan ajonopeuteni siten, että rampilta tulija pääsee vaivattomasti tulemaan. Väistöliikettä sen sijaan en tee koskaan, koska se on junttimaista ja tolloa, ja usein siinä vasemmalla kaistalla on jo toisen auton kylkikin.

      • Anonyymi

        .... no mitäs teet, kun sieltä rampilta tulija kiilaa kylkeen? sivulla on auto ja takanasi on auto... ja omasi ei olemikään ritari ässä???


    • Anonyymi

      Rampilta tulioilla on kolmio kärjellään ne väistää ei pääväylää ajavat

    • Anonyymi

      Vaikka rampilta tulijalla onkin kolmio, niin kyllä sen kaistalla ajavan on huomattavasti helpompi väistää vasemmalle kaistalle, kuin rampilta tulijan yrittää katsoa vasemmalle taakse että tuleeko joku ja millä vauhdilla. On hyvin yleistä, että rampilta tulijaa väistetään vaikka näin ei tarvitsisi tehdä.

      • Anonyymi

        Rampilta tulijan on sovitettava nopeutensa muuta liikennettä vastaavaksi ja seurattava peileistä muun liikenteen tapahtumia aivan normaalisti ja muuta liikennettä väistäen


    • Anonyymi

      Joka tulee Kolmion Takaa Väistää.
      .
      .
      Älkää opetelko ja Opettako Muita Väärin.
      Jos Rytisee Kolmiontakaa tuleva Maksaa.

    • Anonyymi

      Jokatapauksessa maakunnan ahdistavan pätkä on äsjoki -Lapua. Alinopeutta eikä ohitus paikkoja. Aina ruuhkaa. Kenen idea se 80kmh prkl!

      • Anonyymi

        Siinä on ollut todella typerä tiesuunnittelija. Liian loivia pitkäänjatkuvia kaarteita, hyvä esimerkki Hipin eteläpuolella oleva kaarre, joka on yli kilometrin pituinen kaarre. Sitten Ruhan-Lapuan välinen osuus on pelkkää jatkuvaa loivaa kaarretta johonkin suuntaan.

        Esimerkkinä Sininen tie, on suunniteltu paljon paremmin, suoria suorien perään, ja mutkat sitten minimisäteellä, jotta suoria mahtuu mutkien väliin mahdollisimman paljon. Ei mitään turhia kaarteita.

        Toisaalta, jos oltaisiin vaikka Norjassa, Ruotsissa tai Tanskassa, niin kukaan autojonossa ei ajaisi alinopeutta, vaan autojonot vetää suunnilleen nopeusrajoituksen mukaan, tai hieman jopa sen yli. Pohjoismaista vain Suomessa ajetaan alinopeutta, jopa valtateillä. Johtuu siitä, että Suomi on ainoa maa, jossa ei ole kunnon joukkoliikennettä, ja tällöin kaikki tumpelotkin joutuu ajaa autoa, päästäkseen johonkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on ollut todella typerä tiesuunnittelija. Liian loivia pitkäänjatkuvia kaarteita, hyvä esimerkki Hipin eteläpuolella oleva kaarre, joka on yli kilometrin pituinen kaarre. Sitten Ruhan-Lapuan välinen osuus on pelkkää jatkuvaa loivaa kaarretta johonkin suuntaan.

        Esimerkkinä Sininen tie, on suunniteltu paljon paremmin, suoria suorien perään, ja mutkat sitten minimisäteellä, jotta suoria mahtuu mutkien väliin mahdollisimman paljon. Ei mitään turhia kaarteita.

        Toisaalta, jos oltaisiin vaikka Norjassa, Ruotsissa tai Tanskassa, niin kukaan autojonossa ei ajaisi alinopeutta, vaan autojonot vetää suunnilleen nopeusrajoituksen mukaan, tai hieman jopa sen yli. Pohjoismaista vain Suomessa ajetaan alinopeutta, jopa valtateillä. Johtuu siitä, että Suomi on ainoa maa, jossa ei ole kunnon joukkoliikennettä, ja tällöin kaikki tumpelotkin joutuu ajaa autoa, päästäkseen johonkin.

        Tietenkin ne on vanhaa perua jo 30-luvulta kun tieverkkoa alettiin varsinaisesti rakentamaan eikä kaikkia rakennevirheitä ole vielä keritty korjaus aikatauluttamaan kun valtiolla on aina rahapula kun autoilijoilta kerättyä rahaa ei saa sijoittaa autoiluun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin ne on vanhaa perua jo 30-luvulta kun tieverkkoa alettiin varsinaisesti rakentamaan eikä kaikkia rakennevirheitä ole vielä keritty korjaus aikatauluttamaan kun valtiolla on aina rahapula kun autoilijoilta kerättyä rahaa ei saa sijoittaa autoiluun

        Taitaa Sininen tie olla saman aikakauden luomus, siinä oli vain maalaisjärkisempi suunnittelija. "Kuusseiskan" suunnittelija teki näppäryyksissään tien linjauksen ns moottoritielinjauksella, eli loivia nopeasti ajettavia kaarteita kaarteiden perään, koska eihän moottoritiellä voi olla kovin teräviä mutkia. Suunnittelijalta vain unohtui se tosiasia, ettei siihen tullut kuin tavallinen valtatie, jolloin nuo loivat kaarteet eivät palvele tarkoitustaan.

        Se on sitten toki eri asia, mikäli Lapua-Seinäjoki välille tulisi joskus tulevaisuudessa 2 2 kaistainen moottoritie koko matkalle, niin tällöinhän linjaus loivine kaarteineen olisi jokseenkin tuo. Mutta ei noita valtateitä yleensä noin suunnitella, että reilu puolivuosisadan päästä tien valmistumisesta voisi ehkä tulla moottoritie. Ja siihen asti kärsittäisiin väärästä tieprofiilista, kymmeniä vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa Sininen tie olla saman aikakauden luomus, siinä oli vain maalaisjärkisempi suunnittelija. "Kuusseiskan" suunnittelija teki näppäryyksissään tien linjauksen ns moottoritielinjauksella, eli loivia nopeasti ajettavia kaarteita kaarteiden perään, koska eihän moottoritiellä voi olla kovin teräviä mutkia. Suunnittelijalta vain unohtui se tosiasia, ettei siihen tullut kuin tavallinen valtatie, jolloin nuo loivat kaarteet eivät palvele tarkoitustaan.

        Se on sitten toki eri asia, mikäli Lapua-Seinäjoki välille tulisi joskus tulevaisuudessa 2 2 kaistainen moottoritie koko matkalle, niin tällöinhän linjaus loivine kaarteineen olisi jokseenkin tuo. Mutta ei noita valtateitä yleensä noin suunnitella, että reilu puolivuosisadan päästä tien valmistumisesta voisi ehkä tulla moottoritie. Ja siihen asti kärsittäisiin väärästä tieprofiilista, kymmeniä vuosia.

        Täällä on suunnittelijoilta unohtunut paljon muutakin. Sillat tehdään minne sattuu ja keskustan liikennesuunnittelu aivan peestä. Olisi peräkylän ukkojen sijaan pitänyt pyytää apua kokeneelta suunnittelijalta jostain oikeasta kaupungista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe