Ajelin 15.6. noin klo 14.30 Lapualta Seinäjoelle sallitulla ajonopeudella. Atrian paikkeilla ajoradan reunasta juoksi tielle töyhtöhyyppä tai poikanen. Tein paniikkijarrutuksen välttääkseni yliajon. Takanani tullut kuljettaja kykeni reagoimaan eikä peräänajoa tullut. Kiitokset hänelle. Kokemus opetti: pidä turvalliset ajovälit äläkä sääli luontokappaleita.
Säpsähdyttävä kokemus liikenteessä
22
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Säpsähtävä kokemus myös Seinäjoelta Lapualle menessä hyllykallion rampilta ajaja tulossa päättäväisesti kohti autoni kylkeä, sillä seurauksella että jouduin vaihtamaan kaistaa toiselle, kun kerran kaksikaistainen on (vain ohituskaista) SÄPSÄHDIN ja SÄIKÄHDIN, kun siinä toisellakin kaistalla ajoi auto ja olen menossa päin sitä!!!! arvatkaas miten kävi????
- Anonyymi
Saman koin lähes päivittäin, kun kuljin samaista reittiä 10kk. Väistäjä olin aina poikkeuksetta minä. Ei hullumpaa paikkaa tunnu olevan.
- Anonyymi
Älkää väistelkö sinne vasemmalle kaistalle. Sovittakaa oma ajonopeus niin, ettei väistöliikettä tarvi tehdä. Hieman nostaa kaasulta jalkaa, niin se rampilta tulija pääsee oikein kätevästi liikenteen sekaan. Monessa Euroopan maassa ei rampilta tulijalla ole lainkaan kolmiota, vaan liikenteeseen liitytään ns vetoketjuperiaatteella, jolloin kaikki on velvollisia sovittamaan ajonopeus niin, että muutkin pääsee sekaan. Suomessa on jostain syystä tyhmä kolmio, johtuuko sitten siitä, että muiden huomioon ottaminen on Suomessa mahdoton ajatus.
- Anonyymi
Rampilta tulija voi ihan itse katsoa nopeutensa, että johonkin väliin pääsee, se ei ole päätietä tulevan tehtävä alkaa väistelemään tai jarruttelemaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rampilta tulija voi ihan itse katsoa nopeutensa, että johonkin väliin pääsee, se ei ole päätietä tulevan tehtävä alkaa väistelemään tai jarruttelemaan.
Muualla Euroopassa tuo vaan on niin, että rampilta tulijan lisäksi myös päätietä ajavan tulee sovittaa nopeutensa, ts vastuu on myös päätietä ajavalla. Suomi on tässä aikamoinen poikkeus. Katajainen kansa, katajaiset liikennesäännöt.
- Anonyymi
Turvavälit kyllä
Mutta ei tuollaisen takia mitään ketjukolareita ruveta aiheuttamaan eikä poukkoilla mihinkään eri suuntiin
- Anonyymi
Tämä on NIIN yleistä Seinäjoen kuskien taholta, kun ei osata liikennesääntöjä! Rampilta tuleva väistää AINA ja odottaa kunnes tulee tilaa siirtyä ajokaistalle. Se joka väistää rampilta tulevaa, tekee liikennerikkomuksen. Itse en väistele rampilta tulevia, jos ajaa päälle niin ajaa.... rampilta tuleva maksaa vahingot!
- Anonyymi
Ja se rampilta tulija kiihdyttää nopeutensa sopivaksi EIKÄ JARRUTTELE! S..TANA!
- Anonyymi
Joo, mutta muista sitten kun ajelet vaikkapa Saksassa, niin sieltä rampilta tulijat olettaa että päätietä ajava sovittaa myös hieman ajonopeuttaan. Lisäksi siellä ei ole kolmiota rampilta tulijoilla, vaan eräänlainen vetoketjuperiaate -liikennemerkki. Se velvoittaa päätietä ajavaa antamaan rampilta tulijalle tilaa, yhtäläisesti se velvoittaa rampilta tulijaa, mutta kumpikaan osapuoli ei ole tavallaan väistämisvelvollinen. Ja uskokaa tai älkää, niin tämä toimii Saksassa ja Länsi-Euroopassa yleensäkin hienosti, tilaa annetaan ja otetaan muut huomioon. Toki itäblokin maissa liikennekulttuuri on sitten öykkärimäisempää ja itsekkäämpää. Suomessa vallitsee itäinen ajokulttuuri, minä-minä-minä.
- Anonyymi
Ei ne mitään Seinäjoen kuskeja ole vaan maakunnasta Seinäjoelle autoilemaan tulleita jotka eivät ole tottuneet siihen että teillä on muitakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne mitään Seinäjoen kuskeja ole vaan maakunnasta Seinäjoelle autoilemaan tulleita jotka eivät ole tottuneet siihen että teillä on muitakin.
Mä meen ny tästä
- Anonyymi
Kyllä minä ainakin aina sovitan ajonopeuteni siten, että rampilta tulija pääsee vaivattomasti tulemaan. Väistöliikettä sen sijaan en tee koskaan, koska se on junttimaista ja tolloa, ja usein siinä vasemmalla kaistalla on jo toisen auton kylkikin.
- Anonyymi
.... no mitäs teet, kun sieltä rampilta tulija kiilaa kylkeen? sivulla on auto ja takanasi on auto... ja omasi ei olemikään ritari ässä???
- Anonyymi
Rampilta tulioilla on kolmio kärjellään ne väistää ei pääväylää ajavat
- Anonyymi
Vaikka rampilta tulijalla onkin kolmio, niin kyllä sen kaistalla ajavan on huomattavasti helpompi väistää vasemmalle kaistalle, kuin rampilta tulijan yrittää katsoa vasemmalle taakse että tuleeko joku ja millä vauhdilla. On hyvin yleistä, että rampilta tulijaa väistetään vaikka näin ei tarvitsisi tehdä.
- Anonyymi
Rampilta tulijan on sovitettava nopeutensa muuta liikennettä vastaavaksi ja seurattava peileistä muun liikenteen tapahtumia aivan normaalisti ja muuta liikennettä väistäen
- Anonyymi
Joka tulee Kolmion Takaa Väistää.
.
.
Älkää opetelko ja Opettako Muita Väärin.
Jos Rytisee Kolmiontakaa tuleva Maksaa. - Anonyymi
Jokatapauksessa maakunnan ahdistavan pätkä on äsjoki -Lapua. Alinopeutta eikä ohitus paikkoja. Aina ruuhkaa. Kenen idea se 80kmh prkl!
- Anonyymi
Siinä on ollut todella typerä tiesuunnittelija. Liian loivia pitkäänjatkuvia kaarteita, hyvä esimerkki Hipin eteläpuolella oleva kaarre, joka on yli kilometrin pituinen kaarre. Sitten Ruhan-Lapuan välinen osuus on pelkkää jatkuvaa loivaa kaarretta johonkin suuntaan.
Esimerkkinä Sininen tie, on suunniteltu paljon paremmin, suoria suorien perään, ja mutkat sitten minimisäteellä, jotta suoria mahtuu mutkien väliin mahdollisimman paljon. Ei mitään turhia kaarteita.
Toisaalta, jos oltaisiin vaikka Norjassa, Ruotsissa tai Tanskassa, niin kukaan autojonossa ei ajaisi alinopeutta, vaan autojonot vetää suunnilleen nopeusrajoituksen mukaan, tai hieman jopa sen yli. Pohjoismaista vain Suomessa ajetaan alinopeutta, jopa valtateillä. Johtuu siitä, että Suomi on ainoa maa, jossa ei ole kunnon joukkoliikennettä, ja tällöin kaikki tumpelotkin joutuu ajaa autoa, päästäkseen johonkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä on ollut todella typerä tiesuunnittelija. Liian loivia pitkäänjatkuvia kaarteita, hyvä esimerkki Hipin eteläpuolella oleva kaarre, joka on yli kilometrin pituinen kaarre. Sitten Ruhan-Lapuan välinen osuus on pelkkää jatkuvaa loivaa kaarretta johonkin suuntaan.
Esimerkkinä Sininen tie, on suunniteltu paljon paremmin, suoria suorien perään, ja mutkat sitten minimisäteellä, jotta suoria mahtuu mutkien väliin mahdollisimman paljon. Ei mitään turhia kaarteita.
Toisaalta, jos oltaisiin vaikka Norjassa, Ruotsissa tai Tanskassa, niin kukaan autojonossa ei ajaisi alinopeutta, vaan autojonot vetää suunnilleen nopeusrajoituksen mukaan, tai hieman jopa sen yli. Pohjoismaista vain Suomessa ajetaan alinopeutta, jopa valtateillä. Johtuu siitä, että Suomi on ainoa maa, jossa ei ole kunnon joukkoliikennettä, ja tällöin kaikki tumpelotkin joutuu ajaa autoa, päästäkseen johonkin.Tietenkin ne on vanhaa perua jo 30-luvulta kun tieverkkoa alettiin varsinaisesti rakentamaan eikä kaikkia rakennevirheitä ole vielä keritty korjaus aikatauluttamaan kun valtiolla on aina rahapula kun autoilijoilta kerättyä rahaa ei saa sijoittaa autoiluun
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin ne on vanhaa perua jo 30-luvulta kun tieverkkoa alettiin varsinaisesti rakentamaan eikä kaikkia rakennevirheitä ole vielä keritty korjaus aikatauluttamaan kun valtiolla on aina rahapula kun autoilijoilta kerättyä rahaa ei saa sijoittaa autoiluun
Taitaa Sininen tie olla saman aikakauden luomus, siinä oli vain maalaisjärkisempi suunnittelija. "Kuusseiskan" suunnittelija teki näppäryyksissään tien linjauksen ns moottoritielinjauksella, eli loivia nopeasti ajettavia kaarteita kaarteiden perään, koska eihän moottoritiellä voi olla kovin teräviä mutkia. Suunnittelijalta vain unohtui se tosiasia, ettei siihen tullut kuin tavallinen valtatie, jolloin nuo loivat kaarteet eivät palvele tarkoitustaan.
Se on sitten toki eri asia, mikäli Lapua-Seinäjoki välille tulisi joskus tulevaisuudessa 2 2 kaistainen moottoritie koko matkalle, niin tällöinhän linjaus loivine kaarteineen olisi jokseenkin tuo. Mutta ei noita valtateitä yleensä noin suunnitella, että reilu puolivuosisadan päästä tien valmistumisesta voisi ehkä tulla moottoritie. Ja siihen asti kärsittäisiin väärästä tieprofiilista, kymmeniä vuosia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa Sininen tie olla saman aikakauden luomus, siinä oli vain maalaisjärkisempi suunnittelija. "Kuusseiskan" suunnittelija teki näppäryyksissään tien linjauksen ns moottoritielinjauksella, eli loivia nopeasti ajettavia kaarteita kaarteiden perään, koska eihän moottoritiellä voi olla kovin teräviä mutkia. Suunnittelijalta vain unohtui se tosiasia, ettei siihen tullut kuin tavallinen valtatie, jolloin nuo loivat kaarteet eivät palvele tarkoitustaan.
Se on sitten toki eri asia, mikäli Lapua-Seinäjoki välille tulisi joskus tulevaisuudessa 2 2 kaistainen moottoritie koko matkalle, niin tällöinhän linjaus loivine kaarteineen olisi jokseenkin tuo. Mutta ei noita valtateitä yleensä noin suunnitella, että reilu puolivuosisadan päästä tien valmistumisesta voisi ehkä tulla moottoritie. Ja siihen asti kärsittäisiin väärästä tieprofiilista, kymmeniä vuosia.Täällä on suunnittelijoilta unohtunut paljon muutakin. Sillat tehdään minne sattuu ja keskustan liikennesuunnittelu aivan peestä. Olisi peräkylän ukkojen sijaan pitänyt pyytää apua kokeneelta suunnittelijalta jostain oikeasta kaupungista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743310
- 2012862
- 242699
- 492638
- 212524
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412355Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2101823Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241767- 371640
- 181486