Pitkäaikaistyöttömät!

Superhessu

Miten te selitätte työhaastattelussa pitkän työttömyytenne? Mulle tuottaa vaikeuksia sanoa tuohon mitään. Minun kohdallani se ei mene läpi että kerron vain hakeneeni koko ajan töitä tai katsellut sopivaa koulutusta mutta en ole vain päässyt mihinkään.
Kaikkialla ihmetellään sitä että näytän ihan normaalilta. En ole siis tätä yleistä mielikuvaa pitkäaikaistyöttömästä edustava tyyppi. Ja silloin alkaa aina tämä "mitä olet sitten tehnyt koko tämä ajan"- uteleminen. Sitä seuraa aina nämä kysymykset siitä, olenko ollut poliisin kanssa tekemisissä, käytänkö huumeita, onko minulla rikosrekisteri.
Vaikuttaa melkein siltä että se, että olen siisti ja tavallisen näköinen ei ole vain positiivinen asia, vaan se herättää päinvastoin epäilyksiä että minulla täytyy olla jotain luurankoja kaapissa. Ne ajattelee että kyllähän nyt aina tällainen tyyppi olisi töitä saanut. Työnantajien on vaikea tajuta että ihan tavallinen ja vielä tämän ikäinen ihminen voi oikeasti olla pitkäaikaistyötön. Siinä täytyy olla jotain vikaa....

Kertokaa miten te selitätte työttömyytenne haastatteluissa, varsinkin jos työttömyys on kestänyt pidempään?

Minä en osaísi tuohon vastata muuta kuin että en ole saanut töitä koska olen työtön. Mutta se taas kuulostaisi povosoivalta, joten joudun selittelemään jotain ihan typerää. Oikeasti minun tekisi mieli esittää siinä kohtaa vastakysymys: Kysy sitä itseltäsi, työhaastattelija! Miksi ette ota minua töihin? Mistä minä sen tietäisin? Siksihän minä olen työtön koska te itse ette ota minua töihin.

74

5372

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "tietäjä"

sinun pitää olla rehellinen ja vastata siten. Mitä väliä sillä on mitä siihen sanot, ei ne kuitenkaan ota työhön sanoit niin tai näin. Ei ole olemassa mitään oikeaa taikka väärää vastausta. On vain olemassa se "rehellinen" vastaus jonka olet mielessäsi ajatellut. Sano se vain ääneen jos kerran mielesi niin tekee. Tiedä vaikka saisit sillä sen paikan. ~|~

• Superhessu

Olen kyllä sitäkin kokeillut ja saanut siihen hyvin merkitseviä katseita: "jahas! mikäs asennevamma sulla on!". Jos noin menisin vastailemaan niin yhtä hyvin voisin olla menemättä haastatteluihin ja edes yrittämästä mitään.
        Vaikka "tietäjä" oletkin ;-), ja rehellisyyden kannalla kuten minä, niin tosiasiassa tässä maailmassa ei rehellisyttä kovin paljoa arvosteta, eikä sillä kovin pitkälle päästä. Rehellinen vastaus nähdään ainakin tällaisesa tilanteessa vain ylimielisyytenä ja asennevammana.

Tietysti voisi myös rehellisyyden nimissä vastata sen tosiasian että tarjolla on oikeasti vain hyvin vähän sellaisia töitä joita oikeasti kannattaisi edes alkaa tekemään, vaikka vaatimukset eivät kovin kummoiset olekaan. Mutta se vasta tekisikin huonon vaikutelman koska "kyllähän nyt aina töitä tekevälle riittää" ja kaikkihan tietävät että töitä kyllä löytyy jos vain olisi niitä jotka "viitsisivät" alkaa niitä tekemään. Minua pidettäis nirsona. Kun kaiken mahdollisen pitäisi kelvata.

• Työtön

- No Naisena -

Olen selittänyt lasten syntymällä / kaksi lasta kahden vuoden välein, lasten hoidolla kotona / kotihoidontuki, yhdistelmätuella töissäkin välillä, omaehtoiset atk-kurssit, työkkärin pilipalikurssit, aktiiviseti töitä etsien, mollin sivuilla vierailen joka päivä ja työhakemuksia menee joskus enemmän ja joskus vähemmän, vanhan omaiseni hoito ja auttaminen, perheen, lasten ja kodin hoito, puutarhan ja pihan hoito, omat harrastukset olen maininnut kaikki a:sta ö:hön ... tässä jotain ...

ja vielä, että päivällä syön ja yöllä nukun !

• Superhessu

>>....yhdistelmätuella töissäkin välillä

Minä en tiennyt että yhdistelmätuella töissä oleva luokitellaan työttömäksi. En minä vastaisi kysymykseen siitä mitä olen tehnyt työttömyysaikanani, että olen ollut mm. yhdistelmätuella töissä.

Niin, ja lapsiakaan ei ole.

Se, että sanon vain etsineeni aktiivisesti töitä on juuri se juttu joka tekee asiasta epäuskottavaa. Koska ne eivät kertakaikkiaan usko ettenkö olisi saanut töitä jos todella olisin hakenut töitä aktiivisesti.

Sulla on eri tilanne kun sinulla on perhe. Siinä riittää puuhaa. Se käy selitykseksi kaikkeen mahdolliseen.

Ja puutarhaakaan ei ole.....

Pitäiskö mun sanoa että olen hoitanut kotiani - siis siivonnut tätä muutaman neliön yksiötäni...?

Kyllähän nyt aina jotain siihen kysymykseen keksii jossa kysytäämitä olen tehnyt tämä ajan, mutta miten ihmeessä voin selittää sen miksi olen ollut näin pitkään työttömänä? Se on se ongelma.

• Nainen
        Superhessu kirjoitti:

>>....yhdistelmätuella töissäkin välillä

Minä en tiennyt että yhdistelmätuella töissä oleva luokitellaan työttömäksi. En minä vastaisi kysymykseen siitä mitä olen tehnyt työttömyysaikanani, että olen ollut mm. yhdistelmätuella töissä.

Niin, ja lapsiakaan ei ole.

Se, että sanon vain etsineeni aktiivisesti töitä on juuri se juttu joka tekee asiasta epäuskottavaa. Koska ne eivät kertakaikkiaan usko ettenkö olisi saanut töitä jos todella olisin hakenut töitä aktiivisesti.

Sulla on eri tilanne kun sinulla on perhe. Siinä riittää puuhaa. Se käy selitykseksi kaikkeen mahdolliseen.

Ja puutarhaakaan ei ole.....

Pitäiskö mun sanoa että olen hoitanut kotiani - siis siivonnut tätä muutaman neliön yksiötäni...?

Kyllähän nyt aina jotain siihen kysymykseen keksii jossa kysytäämitä olen tehnyt tämä ajan, mutta miten ihmeessä voin selittää sen miksi olen ollut näin pitkään työttömänä? Se on se ongelma.

Hommaa se perhe, eikun vaimoehdokasta etsimään ja lapsia tekemään...sekin käy työstä !!!

Miksi et sanoisi, että olet etsinyt aktiivisesti työtä ? Ei ole sinun vikasi, että et ole silti työllistynyt. Muista mainita myös mahdolliset työhaastattelut, joissa olet mahdollisesti käynyt, että näkevät sinun olleen aktiivinen.

Kerro harrastuksistasi ja keksi vaikka jotain harrastuksia, jos et mitään erikoisesti harrasta esim. liikunta, lukeminen yms. tai rupea sitten harrastamaan oikeasti jotain, mikä kiinnostaa sinua. Minulta on udeltu omasta harrastuksestani heti kaikkea mahdollista, kun olen siitä kertonut, sillä teen sukututkimusta, joka on ikuinen harrastus, kun sen kerran aloittaa.

Tässä Suomenmaassa on kuule monta pitkään työttömänä ollutta ihmistä. Mitä sitä selittämään sen enempää ... kerro totuus ja siinä se on ja pysyy. Haastattelija vetäköön sitten omat johtopäätöksensä siitä. Aina ei työ ja sen tekijä kohtaa, vaikka olisi yritys hyvä kymmenen.

• Superhessu
        Nainen kirjoitti:

Hommaa se perhe, eikun vaimoehdokasta etsimään ja lapsia tekemään...sekin käy työstä !!!

Miksi et sanoisi, että olet etsinyt aktiivisesti työtä ? Ei ole sinun vikasi, että et ole silti työllistynyt. Muista mainita myös mahdolliset työhaastattelut, joissa olet mahdollisesti käynyt, että näkevät sinun olleen aktiivinen.

Kerro harrastuksistasi ja keksi vaikka jotain harrastuksia, jos et mitään erikoisesti harrasta esim. liikunta, lukeminen yms. tai rupea sitten harrastamaan oikeasti jotain, mikä kiinnostaa sinua. Minulta on udeltu omasta harrastuksestani heti kaikkea mahdollista, kun olen siitä kertonut, sillä teen sukututkimusta, joka on ikuinen harrastus, kun sen kerran aloittaa.

Tässä Suomenmaassa on kuule monta pitkään työttömänä ollutta ihmistä. Mitä sitä selittämään sen enempää ... kerro totuus ja siinä se on ja pysyy. Haastattelija vetäköön sitten omat johtopäätöksensä siitä. Aina ei työ ja sen tekijä kohtaa, vaikka olisi yritys hyvä kymmenen.

Olen nainen.

>>Miksi et sanoisi, että olet etsinyt aktiivisesti työtä ?

Koko ajanhan olen sanonut että KUN sen kerron, niin se ei ole työnantajien silmissä uskottavaa.

-> Se, että sanon vain etsineeni aktiivisesti töitä on juuri se juttu joka tekee asiasta epäuskottavaa. Koska ne eivät kertakaikkiaan usko ettenkö olisi saanut töitä jos todella olisin hakenut töitä aktiivisesti, koska olen niin "normaali".

>> Kerro harrastuksistasi ja keksi vaikka jotain harrastuksia, jos et mitään erikoisesti harrasta esim. liikunta, lukeminen yms. tai rupea sitten harrastamaan oikeasti jotain, mikä kiinnostaa sinua.

Siis pitäisikö minun vastata kysymkseen siitä miksi olen työtön, että olen harrastanut sitä ja tätä? Että en ole niinku ehtinyt töihin kun olen niin kiireinen harrastusteni kanssa...?

>> Tässä Suomenmaassa on kuule monta pitkään työttömänä ollutta ihmistä. Mitä sitä selittämään sen enempää ... kerro totuus ja siinä se on ja pysyy. Haastattelija vetäköön sitten omat johtopäätöksensä siitä. Aina ei työ ja sen tekijä kohtaa, vaikka olisi yritys hyvä kymmenen.

Aivan! Ja ne johtopätökset ovat aina sitä että minussa täytyy olla jotakin vikaa kun olen työtön ja taas saan heittää toiveet työn saamisesta. Sehän se ongelma on josta tässä koko ajan olen puhunut.

• Vastausta
        Superhessu kirjoitti:

Olen nainen.

>>Miksi et sanoisi, että olet etsinyt aktiivisesti työtä ?

Koko ajanhan olen sanonut että KUN sen kerron, niin se ei ole työnantajien silmissä uskottavaa.

-> Se, että sanon vain etsineeni aktiivisesti töitä on juuri se juttu joka tekee asiasta epäuskottavaa. Koska ne eivät kertakaikkiaan usko ettenkö olisi saanut töitä jos todella olisin hakenut töitä aktiivisesti, koska olen niin "normaali".

>> Kerro harrastuksistasi ja keksi vaikka jotain harrastuksia, jos et mitään erikoisesti harrasta esim. liikunta, lukeminen yms. tai rupea sitten harrastamaan oikeasti jotain, mikä kiinnostaa sinua.

Siis pitäisikö minun vastata kysymkseen siitä miksi olen työtön, että olen harrastanut sitä ja tätä? Että en ole niinku ehtinyt töihin kun olen niin kiireinen harrastusteni kanssa...?

>> Tässä Suomenmaassa on kuule monta pitkään työttömänä ollutta ihmistä. Mitä sitä selittämään sen enempää ... kerro totuus ja siinä se on ja pysyy. Haastattelija vetäköön sitten omat johtopäätöksensä siitä. Aina ei työ ja sen tekijä kohtaa, vaikka olisi yritys hyvä kymmenen.

Aivan! Ja ne johtopätökset ovat aina sitä että minussa täytyy olla jotakin vikaa kun olen työtön ja taas saan heittää toiveet työn saamisesta. Sehän se ongelma on josta tässä koko ajan olen puhunut.

Saako kysyä ikää ? Ei ole pakko vastata !!!

Sinussa ei todellakaan ole mitään vikaa, vaikka et ole työtä itsellesi onnistunut saamaan. Älä nyt syyllistä ja morkkaa koko ajan itseäsi. Monet samanlaiset "normaalit" ovat samassa tilanteessa kanssasi.

Harrastuksista vain sen verran, että jos kysytään, että - miten olet saanut aikasi kulumaan - , niin voit kertoa jotain harrastaneesi. Onhan sekin parempi kuin peukaloiden pyöritys keittiön pöydän ääressä. Ei kait ne harrastukset ole sua estäneet työtä hakemasta. Harrastukset antavat aina osakuvaa ihmisestä.

Kuule tsemppiä sulle Superhessu ja älä vajoa masennukseen. Pidä itsetunto ja lippu korkealla !
        Kyllä se päivä paistaa vielä risukasaankin !
        Hyvää Kevättä Sulle !

• Superhessu
        Vastausta kirjoitti:

Saako kysyä ikää ? Ei ole pakko vastata !!!

Sinussa ei todellakaan ole mitään vikaa, vaikka et ole työtä itsellesi onnistunut saamaan. Älä nyt syyllistä ja morkkaa koko ajan itseäsi. Monet samanlaiset "normaalit" ovat samassa tilanteessa kanssasi.

Harrastuksista vain sen verran, että jos kysytään, että - miten olet saanut aikasi kulumaan - , niin voit kertoa jotain harrastaneesi. Onhan sekin parempi kuin peukaloiden pyöritys keittiön pöydän ääressä. Ei kait ne harrastukset ole sua estäneet työtä hakemasta. Harrastukset antavat aina osakuvaa ihmisestä.

Kuule tsemppiä sulle Superhessu ja älä vajoa masennukseen. Pidä itsetunto ja lippu korkealla !
        Kyllä se päivä paistaa vielä risukasaankin !
        Hyvää Kevättä Sulle !

>>Älä nyt syyllistä ja morkkaa koko ajan itseäsi.

Herranejstas enhän minä itseäni morkkaa vaan niitä työnantajia! Ja työpolitiikkaa. Missä kohtaa olen itseäni morkannut?

>> Sinussa ei todellakaan ole mitään vikaa, vaikka et ole työtä itsellesi onnistunut saamaan.

Ei olekaan. Kerro se noille työnantajille.

>> Harrastuksista vain sen verran, että jos kysytään, että - miten olet saanut aikasi kulumaan - , niin voit kertoa jotain harrastaneesi.

No en minä nyt ihan tyhmä ole. Tuskin kukaan sanoo haastattelussa pyöritelleensä vain peukaloitaan koko työttömyysajan. Se ei ollut tämän keskustelun aihe.

Kirjoituksestasi voisi ajatella sinun olettavan että minulla on tämä ah niin kuuluisaksi työttömien keskuudessa tullut huono itsetunto, koska tulkitset työnantajien asenteiden ihmettelemisen siten että morkkaan ITSEÄNI?

Sorry, mutta musta tuntuu että minulla on työttömäksi vähän liian hyvä itsetunto työnantajien ja tämä yhteiskunnan sietokyvylle. Työttömän hyvä itsetunto tarkoittaa tässä yhteiskunnassa samaa kuin ylimielisyys. jos työtön on työttömyydestään huolimatta sinut itsensä kanssa ja tajuaa olevansa syytön tilanteeseensa, eikä suostu nöyristelemään, häntä pidetään ylimielisenä henkilönä joka ei tajua että hän on yhteiskunnan pohjasakkaa. Meiltä työttömiltä odotetaan että meillä kuuluu olla huono itsetunto. Sitä ei voida käsittää ettei monillakaan meistä oikeasti ole mikään huono itsetunto.

Voisi olla aiheellista kysyä miksi yhteiskunnan on niin vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa että työttömällä voisi olla ihan terve itsetunto.

Että jos sinä jonkun itsetuntoa haluat kohottaa, niin aloita itsestäsi.

• Tinde
        Superhessu kirjoitti:

Herranejstas enhän minä itseäni morkkaa vaan niitä työnantajia! Ja työpolitiikkaa. Missä kohtaa olen itseäni morkannut?

>> Sinussa ei todellakaan ole mitään vikaa, vaikka et ole työtä itsellesi onnistunut saamaan.

>> Harrastuksista vain sen verran, että jos kysytään, että - miten olet saanut aikasi kulumaan - , niin voit kertoa jotain harrastaneesi.

No en minä nyt ihan tyhmä ole. Tuskin kukaan sanoo haastattelussa pyöritelleensä vain peukaloitaan koko työttömyysajan. Se ei ollut tämän keskustelun aihe.

Kirjoituksestasi voisi ajatella sinun olettavan että minulla on tämä ah niin kuuluisaksi työttömien keskuudessa tullut huono itsetunto, koska tulkitset työnantajien asenteiden ihmettelemisen siten että morkkaan ITSEÄNI?

Sorry, mutta musta tuntuu että minulla on työttömäksi vähän liian hyvä itsetunto työnantajien ja tämä yhteiskunnan sietokyvylle. Työttömän hyvä itsetunto tarkoittaa tässä yhteiskunnassa samaa kuin ylimielisyys. jos työtön on työttömyydestään huolimatta sinut itsensä kanssa ja tajuaa olevansa syytön tilanteeseensa, eikä suostu nöyristelemään, häntä pidetään ylimielisenä henkilönä joka ei tajua että hän on yhteiskunnan pohjasakkaa. Meiltä työttömiltä odotetaan että meillä kuuluu olla huono itsetunto. Sitä ei voida käsittää ettei monillakaan meistä oikeasti ole mikään huono itsetunto.

Voisi olla aiheellista kysyä miksi yhteiskunnan on niin vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa että työttömällä voisi olla ihan terve itsetunto.

Olen myös työtön ja täytyy sanoa, että itsetuntoni on ainakin ajoittain tosi huono. Perkele, kun hakee ja hakee töitä, lähettää hakemuksia sinne ja tänne - ja vastaus on nolla ! Miten se itsetunto voisi edes kohota ??? Yritän toki itse vaikuttaa tähän itsetunnon kohenemiseen, mutta heikoin eväin...

Suosittelen sinullekin jotain itsetuntoa kohentavaa...mitä vain...reippailua ulkona, miehistä seuraa, itsesi hemmottelua edes joskus.

Älä nöyristele, mutta älä rupea liian ylimieliseksi. Kyykkyyn ei tarvitse silti työttömänkään ruveta.

Millä alalla muuten olet, jos udella saa ?
        Itse olen it-alalla.
        Tervvee !

• Superhessu
        Tinde kirjoitti:

Olen myös työtön ja täytyy sanoa, että itsetuntoni on ainakin ajoittain tosi huono. Perkele, kun hakee ja hakee töitä, lähettää hakemuksia sinne ja tänne - ja vastaus on nolla ! Miten se itsetunto voisi edes kohota ??? Yritän toki itse vaikuttaa tähän itsetunnon kohenemiseen, mutta heikoin eväin...

Suosittelen sinullekin jotain itsetuntoa kohentavaa...mitä vain...reippailua ulkona, miehistä seuraa, itsesi hemmottelua edes joskus.

Älä nöyristele, mutta älä rupea liian ylimieliseksi. Kyykkyyn ei tarvitse silti työttömänkään ruveta.

Millä alalla muuten olet, jos udella saa ?
        Itse olen it-alalla.
        Tervvee !

>>Suosittelen sinullekin jotain itsetuntoa kohentavaa...mitä vain...reippailua ulkona, miehistä seuraa, itsesi hemmottelua edes joskus...Älä nöyristele, mutta älä rupea liian ylimieliseksi.

Kysyinks mä jotain neuvoo hä?

Mene antamaan noita hillittömän älykkäitä itsetunnonkohotusneuvoja niille jotka niitä tarvitsevat!
        Minä tarvitsen ansiotyötä, EN mitään muuta.

• tinna80
        Nainen kirjoitti:

Aktiivinen työnhaku ei merkkaa niille juuri mitään. Ihmettelevät vaan, miksei oo päässy töihin. Että pakkohan siinä ihmisessä on jotain vikaa olla.
        Päättävät seurata samaa metodia ja jättävät tällaisen aktiivisen työnhakijan ottamatta.
        Ei sillä, onhan aktiivinen työnhaku parempi vastaus kuin ei mitään.

Samanlainen kirosana niille tuntuu olevan kaikki työkkärin kurssit (vapaaehtoisetkin) ja kansanopisto viritelmät. Karua mutta totta.

• tekstiä
        Superhessu kirjoitti:

"Työttömän hyvä itsetunto tarkoittaa tässä yhteiskunnassa samaa kuin ylimielisyys. jos työtön on työttömyydestään huolimatta sinut itsensä kanssa ja tajuaa olevansa syytön tilanteeseensa, eikä suostu nöyristelemään, häntä pidetään ylimielisenä henkilönä joka ei tajua että hän on yhteiskunnan pohjasakkaa. Meiltä työttömiltä odotetaan että meillä kuuluu olla huono itsetunto. Sitä ei voida käsittää ettei monillakaan meistä oikeasti ole mikään huono itsetunto."

Tähänkin he ovat kehitelleet "hoitotoimenpiteen" työtön laitetaan työvoimavirjailijan ja sosiaalityöntekijän nokittavaksi. Johan on kumma, jos sillä hoidolla ei ihminen murru henkisesti.

• työtä ????????????
        Superhessu kirjoitti:

>>Suosittelen sinullekin jotain itsetuntoa kohentavaa...mitä vain...reippailua ulkona, miehistä seuraa, itsesi hemmottelua edes joskus...Älä nöyristele, mutta älä rupea liian ylimieliseksi.

Kysyinks mä jotain neuvoo hä?

Mene antamaan noita hillittömän älykkäitä itsetunnonkohotusneuvoja niille jotka niitä tarvitsevat!
        Minä tarvitsen ansiotyötä, EN mitään muuta.

Miksi et hanki sitä työtä sitten ?
        Oletko varma, että sinä et tarvitse mitään "MUUTA" ?

• Superhessu
        työtä ???????????? kirjoitti:

Miksi et hanki sitä työtä sitten ?
        Oletko varma, että sinä et tarvitse mitään "MUUTA" ?

Taidat olla vähän yksinkertainen vai? ;-) Että mikset vain hanki työtä...voi jessus...

• Jomppe
        Superhessu kirjoitti:

Taidat olla vähän yksinkertainen vai? ;-) Että mikset vain hanki työtä...voi jessus...

Kyllä nuori ja kaunis nainen aina jotain työtä itselleen saa, kun ei ole perhettäkään eikä lapsia. Pätkätyötä, osa-aikatyötä, iltatyötä, yötyötä ... oletkos näitä ajatellut ????
        Opiskelua ? Vuokratyönvälitys ? Ulkomaille töihin ?

• Jomppe
        Jomppe kirjoitti:

Kyllä nuori ja kaunis nainen aina jotain työtä itselleen saa, kun ei ole perhettäkään eikä lapsia. Pätkätyötä, osa-aikatyötä, iltatyötä, yötyötä ... oletkos näitä ajatellut ????
        Opiskelua ? Vuokratyönvälitys ? Ulkomaille töihin ?

Unohtui tuo oppisopimusjuttu mainita, kyllähän sä sen fiksuna ?! naisena jo tiedätkin.

• PoMo
        Jomppe kirjoitti:

Unohtui tuo oppisopimusjuttu mainita, kyllähän sä sen fiksuna ?! naisena jo tiedätkin.

Yksineläjä, nuori, viehättävä kenties ja aika sanavalmis nainen, työtön, ei perhettä, ei lapsia, miestä ...

Sinun juttujasi luin ja ihmettelin suuresti, että noin näppäriä mielipiteitä omaava nuori nainen on työtä vailla !!!

Luulisi tuolla "supliikilla" jo töitä löytyvän. Vaihda alaa, niin tein minäkin ja se kannatti. Työtä tuli ja työttömyys loppui ainakin vähäksi aikaa !!!

- Miksi et tyttö hyvä sinäkin alkaisi opiskella jotain ?

- Miksi kulutat aikaasi sen CV:n murehtimisessa ?

- Ei se siitä parane - murehtimalla. Tee sen eteen jotain !

Kyllähän ne lyhyet työsuhteetkin ovat työtä olleet, vaikka niitä häpeilet ja vähättelet. Tukityö on yhtälailla työtä ja sitä ei missään nimessä kannata ruveta häpeämään.

Kait sinä nyt haukut minunkin mielipiteeni, mutta siitä viis veisaan. Sanonpa noille muille vielä, että älkää lannistuko - siivellä eläjillekkin varmaan löytyy vielä työtä ja minäkin käytän kirppisvaatteita, vaikka töitä sainkin. Enkä häpeä yhtään, älkää tekään.

Kevättä rintoihin !

• Superhessu
        PoMo kirjoitti:

Yksineläjä, nuori, viehättävä kenties ja aika sanavalmis nainen, työtön, ei perhettä, ei lapsia, miestä ...

Sinun juttujasi luin ja ihmettelin suuresti, että noin näppäriä mielipiteitä omaava nuori nainen on työtä vailla !!!

Luulisi tuolla "supliikilla" jo töitä löytyvän. Vaihda alaa, niin tein minäkin ja se kannatti. Työtä tuli ja työttömyys loppui ainakin vähäksi aikaa !!!

- Miksi et tyttö hyvä sinäkin alkaisi opiskella jotain ?

- Miksi kulutat aikaasi sen CV:n murehtimisessa ?

- Ei se siitä parane - murehtimalla. Tee sen eteen jotain !

Kyllähän ne lyhyet työsuhteetkin ovat työtä olleet, vaikka niitä häpeilet ja vähättelet. Tukityö on yhtälailla työtä ja sitä ei missään nimessä kannata ruveta häpeämään.

Kait sinä nyt haukut minunkin mielipiteeni, mutta siitä viis veisaan. Sanonpa noille muille vielä, että älkää lannistuko - siivellä eläjillekkin varmaan löytyy vielä työtä ja minäkin käytän kirppisvaatteita, vaikka töitä sainkin. Enkä häpeä yhtään, älkää tekään.

Kevättä rintoihin !

>>Sinun juttujasi luin ja ihmettelin suuresti, että noin näppäriä mielipiteitä omaava nuori nainen on työtä vailla !!!

Johtuiskohan se tästä minun asennevammastani.

Tästä asennevammasta joka pakottaa minut kapinoimaan tätä ihmisarvoa alentavaa työnhakijoiden/tekijöiden idiootimaista kohtelua, pompottelua, juoksuttamista ja nöyryyttämistä vastaan, SEKÄ sovinistisia asenteita vastaan joihin törmää joka saakelin paikassa?

Johtuisikohan se tästä minun LAISKUUDESTANI, jonka vuoksi en katso mitään mieltä siinä, että TAAS KERRAN menisin johonkin pätkätyöhön, osa-aikatyöhön, tai tyhjänpäiväiseen "koulutukseen" vain siksi koska nykyajan totaalisen itsekkäät, omannapaantuijottavat, ja työntekijöitään halveksivat työnantajat eivät muka usko siihen, että läheskään kaikkiin töihin ei oikeasti tarvitse koulutusta, tai edes työkokemusta koska normaali tavallinen ihminen, joka ei kärsi minkäänlaisista oppimisvaikeuksista, oppisi työn ihan vain työtä tekemällä jos joku vähän näyttäis että miten se työ sit niinku tehdään. Ja vieläpä jos siitä saisi palkkaa, se voisi jopa ihan oikeasti MOTIVOIDAKIN. Varsinkin jos puhutaan matalapalkka-aloista. Ja varsinkin, jos se kestäisi vähän pidemään kuin pari kuukautta.

Johtuisikohan tämä minun työttömyyteni siitä, että minä en katso mitään järkeä vain vaihtaa tätä köyhäilyelämää siihen toiseen, opiskelijan köyhäilyelämään, vaikka tulevaisuudesta ei ole siltikään mitään takeita. Sillä ei todennäköisesti olisi mitään muuta eroa kuin että nimikkeeni vaihtuisi "työttömästä" "opiskelijaksi" ja olisin ehkä astetta korkeammalla ihmisarvossani yhteisunnan kieroutuneissa silmissä. Ja vain siksi koska työnantajat eivät VIITSI ottaa ihmisiä yksinkertaisesti töihin. Kokopäivätöihin, PALKALLA väh. 5 pvänä viikossa, jos hakijalla ei ole alan koulutusta tai työkokemusta.

En näe mitään syytä mennä taas köyhäilemään opiskelijaksi vain siksi että minulla olisi taas vain yksi ylimääräinen paperi takataskussa ja lainaa vähän lisää. Eikä tulevaisuudesta vieläkään mitään varmuutta. Siitä ei seuraisi muuta kuin jumalaton hakemusten, kaavakkeiden täyttöhelvetti, kaikesta mahdollisesta raportoiminen ja tilittäminen joka saatanan luukulle, päätösten odottamispiina, ja heikkopäinen lippulappusten kuskaaminen ympäri maailmaa, opiskelutuntien ja saatujen tukien ynnäileminen ja tilittäminen, raportoiminen sinne tänne ja tuonne....ja siltikin todennäköisesti joku keksisi periä jtoakin takaisin niinkuin olisin ihan tahallani yrittänyt jotakin vetää välistä.

>> Kyllähän ne lyhyet työsuhteetkin ovat työtä olleet, vaikka niitä häpeilet ja vähättelet.

Minä en kulta pieni häpeä yhtään mitään, vaikka sinä niin hirveästi haluaisitkin että häpeäisin. Häpeä on katsos useimmiten katsojan silmässä kuten kauneuskin. Mitä se kertoo SINUSTA että tulkitset tämän kaiken juuri minun häpeäkseni? Mitä se kertoo siitä miten SINÄ näet minut?

Se on kuule kaukana siitä mikä minä oikeasti olen.

Se, että cv:ni on lyhyt ja koostuu näistä säälittävistä väkisin väännetyistä kursseista ja tukitöistä, EI ole minun häpeäni. Minä en ole niitä säälittäviä kursseja, työharjoitteluita ja tukitöitä keksinyt, joilla pyritään pitämään ihmiset erossa oikeista kunnollisista työsuhteista joissa meillä olisi velvollisuuksien lisäksi myös OIKEUKSIA. Esim. oikeus eläkkeen kertymiseen, lomiin, ja realistiseen mahdollisuuteen suunnitella elämää eteenpäin. Ja myös toteuttaa suunnitelmia.

Luuletko sinä saatanan paskiainen että minä olen vain jäänyt murehtimaan, mutten ole yrittänyt mitään? Sellaisenko käsityksen sinä näistä minun "näppäristä" mielipiteistäni saat?

Mut hei. Ei se mitään. Kohta tuo väitteesi pitääkin paikkansa, koska pian minä en enää yritäkään suunnitella mitään, koska sain juuri ajan psykiatrille ensimmäistä kertaa elämssäni koska eräs henkilö huolestui henkisestä tasapainostani ja hommas minulle ajan kallonkutistajalle. Kohta minä varmaan sitten juoksenkin sinun verorahoillasi terapiassa, sinä kustannat minun terapiani hikisellä raadannallasi kun minä keskityn vain oireilemaan tämän yhteiskunnan sairauden vuoksi.

Miltä tuntuu? ;-)

Pian minä vetelen kalliita, sinun kustantamiasi nappeja naamaani jotta elämän tuntuisi edes vähän paremmalta, vaikka saman asian ajaisi paljon paremmin ihan oikea pidepiaikainen palkkatyökin. Mutta kun ei niin ei. Tehkäämme siis yhteiskunnan tahdon mukaan.

Ja hei muuten: sulla ei ole yhtään mitään hävettävää. Usko mua. Tsemppiä sulle! Älä sitten yhtään häpeä mitään, kun ei sulla ihan totta ole mitään hävettävää!

Lopettelenkin tämän vaikkapa näihin kuuluisan laulun sanoihin kun jotenkin sopii niin hyvin aiheeseen

I'm gonna live for ever
        I'm gonna learn how to die
        I feel it coming together
        People will see me and cry
        I'm gonna make it to heaven
        Light up the sky like a flame
        I'm gonna live forever
        Baby remember my name

• asiakas
        Superhessu kirjoitti:

>>Sinun juttujasi luin ja ihmettelin suuresti, että noin näppäriä mielipiteitä omaava nuori nainen on työtä vailla !!!

Tästä asennevammasta joka pakottaa minut kapinoimaan tätä ihmisarvoa alentavaa työnhakijoiden/tekijöiden idiootimaista kohtelua, pompottelua, juoksuttamista ja nöyryyttämistä vastaan, SEKÄ sovinistisia asenteita vastaan joihin törmää joka saakelin paikassa?

Johtuisikohan se tästä minun LAISKUUDESTANI, jonka vuoksi en katso mitään mieltä siinä, että TAAS KERRAN menisin johonkin pätkätyöhön, osa-aikatyöhön, tai tyhjänpäiväiseen "koulutukseen" vain siksi koska nykyajan totaalisen itsekkäät, omannapaantuijottavat, ja työntekijöitään halveksivat työnantajat eivät muka usko siihen, että läheskään kaikkiin töihin ei oikeasti tarvitse koulutusta, tai edes työkokemusta koska normaali tavallinen ihminen, joka ei kärsi minkäänlaisista oppimisvaikeuksista, oppisi työn ihan vain työtä tekemällä jos joku vähän näyttäis että miten se työ sit niinku tehdään. Ja vieläpä jos siitä saisi palkkaa, se voisi jopa ihan oikeasti MOTIVOIDAKIN. Varsinkin jos puhutaan matalapalkka-aloista. Ja varsinkin, jos se kestäisi vähän pidemään kuin pari kuukautta.

Johtuisikohan tämä minun työttömyyteni siitä, että minä en katso mitään järkeä vain vaihtaa tätä köyhäilyelämää siihen toiseen, opiskelijan köyhäilyelämään, vaikka tulevaisuudesta ei ole siltikään mitään takeita. Sillä ei todennäköisesti olisi mitään muuta eroa kuin että nimikkeeni vaihtuisi "työttömästä" "opiskelijaksi" ja olisin ehkä astetta korkeammalla ihmisarvossani yhteisunnan kieroutuneissa silmissä. Ja vain siksi koska työnantajat eivät VIITSI ottaa ihmisiä yksinkertaisesti töihin. Kokopäivätöihin, PALKALLA väh. 5 pvänä viikossa, jos hakijalla ei ole alan koulutusta tai työkokemusta.

En näe mitään syytä mennä taas köyhäilemään opiskelijaksi vain siksi että minulla olisi taas vain yksi ylimääräinen paperi takataskussa ja lainaa vähän lisää. Eikä tulevaisuudesta vieläkään mitään varmuutta. Siitä ei seuraisi muuta kuin jumalaton hakemusten, kaavakkeiden täyttöhelvetti, kaikesta mahdollisesta raportoiminen ja tilittäminen joka saatanan luukulle, päätösten odottamispiina, ja heikkopäinen lippulappusten kuskaaminen ympäri maailmaa, opiskelutuntien ja saatujen tukien ynnäileminen ja tilittäminen, raportoiminen sinne tänne ja tuonne....ja siltikin todennäköisesti joku keksisi periä jtoakin takaisin niinkuin olisin ihan tahallani yrittänyt jotakin vetää välistä.

>> Kyllähän ne lyhyet työsuhteetkin ovat työtä olleet, vaikka niitä häpeilet ja vähättelet.

Minä en kulta pieni häpeä yhtään mitään, vaikka sinä niin hirveästi haluaisitkin että häpeäisin. Häpeä on katsos useimmiten katsojan silmässä kuten kauneuskin. Mitä se kertoo SINUSTA että tulkitset tämän kaiken juuri minun häpeäkseni? Mitä se kertoo siitä miten SINÄ näet minut?

Se, että cv:ni on lyhyt ja koostuu näistä säälittävistä väkisin väännetyistä kursseista ja tukitöistä, EI ole minun häpeäni. Minä en ole niitä säälittäviä kursseja, työharjoitteluita ja tukitöitä keksinyt, joilla pyritään pitämään ihmiset erossa oikeista kunnollisista työsuhteista joissa meillä olisi velvollisuuksien lisäksi myös OIKEUKSIA. Esim. oikeus eläkkeen kertymiseen, lomiin, ja realistiseen mahdollisuuteen suunnitella elämää eteenpäin. Ja myös toteuttaa suunnitelmia.

Luuletko sinä saatanan paskiainen että minä olen vain jäänyt murehtimaan, mutten ole yrittänyt mitään? Sellaisenko käsityksen sinä näistä minun "näppäristä" mielipiteistäni saat?

Mut hei. Ei se mitään. Kohta tuo väitteesi pitääkin paikkansa, koska pian minä en enää yritäkään suunnitella mitään, koska sain juuri ajan psykiatrille ensimmäistä kertaa elämssäni koska eräs henkilö huolestui henkisestä tasapainostani ja hommas minulle ajan kallonkutistajalle. Kohta minä varmaan sitten juoksenkin sinun verorahoillasi terapiassa, sinä kustannat minun terapiani hikisellä raadannallasi kun minä keskityn vain oireilemaan tämän yhteiskunnan sairauden vuoksi.

Miltä tuntuu? ;-)

Pian minä vetelen kalliita, sinun kustantamiasi nappeja naamaani jotta elämän tuntuisi edes vähän paremmalta, vaikka saman asian ajaisi paljon paremmin ihan oikea pidepiaikainen palkkatyökin. Mutta kun ei niin ei. Tehkäämme siis yhteiskunnan tahdon mukaan.

Ja hei muuten: sulla ei ole yhtään mitään hävettävää. Usko mua. Tsemppiä sulle! Älä sitten yhtään häpeä mitään, kun ei sulla ihan totta ole mitään hävettävää!

Lopettelenkin tämän vaikkapa näihin kuuluisan laulun sanoihin kun jotenkin sopii niin hyvin aiheeseen

I'm gonna live for ever
        I'm gonna live forever
        Baby remember my name

"..koska sain juuri ajan psykiatrille ensimmäistä kertaa elämssäni koska eräs henkilö huolestui henkisestä tasapainostani ja hommas minulle ajan kallonkutistajalle."

Olitko työvoimavirkailijan ja sosiaalityöntekijän simputettavana ja menetit itsehillintäsi siellä?

• Mies
        Superhessu kirjoitti:

Miltä tuntuu? ;-)

I'm gonna live for ever
        I'm gonna live forever
        Baby remember my name

Miten kauan sä jaksat kapinoida ? Eikö siinäkin hommassa ole rajansa ? Voipi "nuppi" seota, jos liikaa pohtii asioita. Kapinamielellä et voita mitään - mutta omapahan on asiasi.

Häpeällä ei tässä varmaankaan tarkoitettu sitä, mitä sinä ajattelit. Työsuhde on työsuhde, vaikka se kestää viikon, 2 kk tai vuoden. Tämä taisi olla pointti tässä. Siis sinua ei kukaan häpeä. Taisit käsittää väärin.

On se hyvä, että ystävät pitävät sinusta huolta. Oletkos sitten ihan oikeasti menossa sinne "kallonkutistajalle" ?
        No toivottavasti saat sieltä jotain apua ja terapiaa itsellesi. Sen kautta sitten vaan eläkepaperit vetämään, jos asiat niin huonosti on. Eläkkeellä elelisit sinä nuori nainen päivä kerrallaan erivärisiä nappeja syöden jossakin pöpperössä. Eipä olisi enää huolta asennevammasta, CV:stä eikä paljon muustakaan ja kaikki menisi vielä yhteiskunnan piikkiin.

Tätäkö sä meinaat ????

• Työtön
        Superhessu kirjoitti:

Miltä tuntuu? ;-)

I'm gonna live for ever
        I'm gonna live forever
        Baby remember my name

Kyllä moni työtön ottaisi vastaan tälläkin hetkellä edes osa-aikaista työtä tai pätkätyötä, jos vain saisi. Hyvä koulutuskin olisi varmaan paikallaan monelle - ei tosin sellaiset tyhjänpäiväiset pilipalikurssit.

• tinna80

En ole vielä pitkäaikaistyötön, mutta selkeä merkistö on jo laskettavissa. Miten pitkään työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön?

Vajaa vuosi sitten valmistuin ilmeisen kehnolle alalle. Vaatetusalalle nimittäin. Haastatteluissa olen käynyt likeeltä alaani liippaavissa firmoissa, mutta aina tullut hylky.

Tällainen skenaario tulee joka kerta kun käyn haastattelussa:

-Haastattelija on ollut poikkeuksetta mies.
      -Ensin kysytään, miksei ole tehnyt alan hommia valmistumisen jälkeen (no shit sherlock!) --> takerrutaan siihen, miksei ole päässyt mihinkään töihin. Eipä ole paljon alan hommia meille nuoremmille, paikat menee vanhemmille (lapsensa jo synnyttäneille) alan naisille.
      -Katsotaan ikää (24v) ja kysytään olenko raskaana ja koska aion tulla raskaaksi.

Tällaiseen sovinismin asteeseen sitä naisena törmää työhaastatteluissa. Kreditiksi ei käy edes se, että mulla on kaksi (2) alan ammattia. Ompelukoneenkäyttöhän unohtuu, tietenkin! Selitykseksi ei riitä, että on kotona voinut tehdä vastaavaa duunia, se ei ole sama asia kun siitä ei saa oikeaa palkkaa... Hohhoijaa...

Oikeen innolla odottelen sitä hetkeä kun joku multa alkaa haastattelussa kyselemään mahdollista rikostaustaa tai vaikkapa huumeenkäyttöä. Luulen kyllä, että seuraavat 10 vuotta ne kyselee enempi tota raskaus/lapset -asiaa. Ja se on todella hirveää!

Olisin halunnut tässä vaiheessa pitkäaikaisen työpaikan, kaska lapsia en ole suunnitellut tulevaksi vielä viiteen vuoteen. Olisi siis ainakin viisi vuotta aikaa tehdä työtä ja kerätä säästöjä lasta varten. Hankkia kunnon asunto, hankkia elintaso, olla työelämässä ennen lastensaantia. Mutta tähän ei anneta edes mahdollisuutta. Sitten ihmetellään, miksei Suomi saa uusia veronmaksajia. Eipä sitä työttömänä lapsia elätetä.

Ja mitä sitten kun lapsien saamisen jälkeen hakee töitä? No, sitten takerrutaan siihen, että lapset ovat vielä niin pieniä, että sairastuessaan tarvitsevat äidin hoivaa = äiti jää pois töistä. Ja tätä jatkuisi aina sinne asti kun lapsi täyttäisi 10v (tai jotain). Sen jälkeen olenkin jo liian kauan ollut poissa työelämästä, ettei mua enää mihinkään huolittais. Laskelmieni mukaan olisin noin 40v.

Kiitos tästä oravanpyörästä!!!

• Superhessu

Tai pitäisikö sanoa helvetinkoneisto joka pyörittää ihmisiä miten vain.

Työhaastattelija ei saa kysyä lasten hankkimiseen liittyviä asioita, joten työnhakijalla on ymmärtääkseni oikeus kieltäytyä vastaamasta. Sehän taas tekisi niin "hyvän" vaikutelman että takuulla haastattelu loppuisi lyhyeen. Tuollaisessa tilanteessa työhaastattelija laittaa tahallaan työnhakijan sellaiseen asemaan ettei hakijalla oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa kuin vastata vaikkei tarvitsisi. Tätä lapsiasiaahan tosin voi kysyä myös kierommilla tavoilla kuten "oletko perheellinen" "asutko yksin", "asutko avoliitossa vai oletko naimisissa".

Niin. Miten sitä voi vastuuntuntoisena ihmisenä hankkia lapsia tällaiseen tilanteeseen? Eihän eläimetkään lisäänny silloin kun niillä ei ole mitään edellytyksiä antaa jälkeläisilleen sitä mitä ne tarvitsevat. Harvat eläimet lisääntyvät vankeudessa. Ja silloin niiden asioiden täytyy olla tarpeeksi hyvin.
        Tämä yhteiskunta on todella lapsivastainen. Täällä eletään työnantajaa varten, eikä omaa perhettä varten. Helvettiäkö se Vanhanen siellä yrittää saada meidät suomalaiset lisäntymään kun työelämä on niin asenteellinen lapsia hankkineita kohtaan että todella epävarmoissa olosuhteissa sitä pitäisi sitten alkaa perkele soikoon perhettäkin perustamaan.

Ja millainen roolimalli olisin lapsilleni? Työtön äiti joka ei kertakaikkiaan pääse töihin. Tuilla eletään koska meistä ei ole muka hankkimaan itse omaa elantoa. Miten se vaikuttaisi lapsiin että joutuu elämään epävarmassa ilmapiirissä? Se ettei suostu synnyttämään lapsia tällaiseen tilateeseen on vain vastuuntuntoa. Kyl elämän pitäisi ensin olla tukevasti mallillaan ennenkuin lapsia voisi edes ajatella tekevänsä. Tällä menolla nekin jää tekemättä.

Ja sitten tuo työkokemuspohja. Ei luulisi senkään olevan kovin vaikea asia ymmärtää, että työkokemusta ei saa jos ei pääse ensin töihin hankkimaan sitä. Mistä sitä työkokemusta tulee jos ei pääse töihin siksi koska ei ole aikaisempaa työkokemusta? Daaaa! Ainiin tosiaan siitä ilmaistyöstä jota myös orjatyöksi kutsutaan. Siitä jossa pääsee taas keittelemään kahvia ja kuskaamaan roskia roskiseen. Siinähän se työkokemus kummasti karttuu.

En tiedä milloin palkan vaatimisesta tehdystä työstä tuli asia joka on ihan liikaa vaadittu? Missä vaiheessa työnantajille tuli niin paljon pokkaa että he kehtaavat oikeasti odottaa että ihmisten pitäisi tehdä heille ilmaista työtä? En mä vain kehtaisi sellaista mennä edes ehdottamaan. Olikohan se asenne silloin ennenvanhaan näin? Silloin kun jokainen käsipari tarvittiin tekemään työtä. Odotettiinko silloin työelämässä että ihmisten pitäisi suostua tekemään ilmaiseksi töitä? Sitä en tiedä.

Mua ottaa päähän se että tämä tilanne vaikuttaa kaikkeen mahdolliseen. Esim. asuntoa (siis ihan vuokrayksiötä jota olen tällä hetkellä etsimässä) hankkiessakin useimmat kysyvät käynkö vakityössä. Kun sanon etten käy mutta haen koko ajan töitä, ihmetellään että millä minä sitten maksan vuokrani! Voi herranjestas sentään. Minä en ole koskaan myöhästynyt päivääkään vuokrieni maksuissa oli tilanne ollut sitten mikä tahansa, mutta ihmiset luulevat että työttömyys tarkoittaa heti vuokranmaksukyvyn puutetta. Aivan kuin jotkut eivät olisi kuulleetkaan sosiaaliturvasta joka meillä täällä suomessa on.

Niin. kyllähän minä oiekin mielelläni se vuokrankin ihan tise maksaisin omista rahoistani JOS minulle siihen annettais mahdollisuus.

• tinna80
        Superhessu kirjoitti:

Työhaastattelija ei saa kysyä lasten hankkimiseen liittyviä asioita, joten työnhakijalla on ymmärtääkseni oikeus kieltäytyä vastaamasta. Sehän taas tekisi niin "hyvän" vaikutelman että takuulla haastattelu loppuisi lyhyeen. Tuollaisessa tilanteessa työhaastattelija laittaa tahallaan työnhakijan sellaiseen asemaan ettei hakijalla oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa kuin vastata vaikkei tarvitsisi. Tätä lapsiasiaahan tosin voi kysyä myös kierommilla tavoilla kuten "oletko perheellinen" "asutko yksin", "asutko avoliitossa vai oletko naimisissa".

Niin. Miten sitä voi vastuuntuntoisena ihmisenä hankkia lapsia tällaiseen tilanteeseen? Eihän eläimetkään lisäänny silloin kun niillä ei ole mitään edellytyksiä antaa jälkeläisilleen sitä mitä ne tarvitsevat. Harvat eläimet lisääntyvät vankeudessa. Ja silloin niiden asioiden täytyy olla tarpeeksi hyvin.
        Tämä yhteiskunta on todella lapsivastainen. Täällä eletään työnantajaa varten, eikä omaa perhettä varten. Helvettiäkö se Vanhanen siellä yrittää saada meidät suomalaiset lisäntymään kun työelämä on niin asenteellinen lapsia hankkineita kohtaan että todella epävarmoissa olosuhteissa sitä pitäisi sitten alkaa perkele soikoon perhettäkin perustamaan.

Ja millainen roolimalli olisin lapsilleni? Työtön äiti joka ei kertakaikkiaan pääse töihin. Tuilla eletään koska meistä ei ole muka hankkimaan itse omaa elantoa. Miten se vaikuttaisi lapsiin että joutuu elämään epävarmassa ilmapiirissä? Se ettei suostu synnyttämään lapsia tällaiseen tilateeseen on vain vastuuntuntoa. Kyl elämän pitäisi ensin olla tukevasti mallillaan ennenkuin lapsia voisi edes ajatella tekevänsä. Tällä menolla nekin jää tekemättä.

Ja sitten tuo työkokemuspohja. Ei luulisi senkään olevan kovin vaikea asia ymmärtää, että työkokemusta ei saa jos ei pääse ensin töihin hankkimaan sitä. Mistä sitä työkokemusta tulee jos ei pääse töihin siksi koska ei ole aikaisempaa työkokemusta? Daaaa! Ainiin tosiaan siitä ilmaistyöstä jota myös orjatyöksi kutsutaan. Siitä jossa pääsee taas keittelemään kahvia ja kuskaamaan roskia roskiseen. Siinähän se työkokemus kummasti karttuu.

En tiedä milloin palkan vaatimisesta tehdystä työstä tuli asia joka on ihan liikaa vaadittu? Missä vaiheessa työnantajille tuli niin paljon pokkaa että he kehtaavat oikeasti odottaa että ihmisten pitäisi tehdä heille ilmaista työtä? En mä vain kehtaisi sellaista mennä edes ehdottamaan. Olikohan se asenne silloin ennenvanhaan näin? Silloin kun jokainen käsipari tarvittiin tekemään työtä. Odotettiinko silloin työelämässä että ihmisten pitäisi suostua tekemään ilmaiseksi töitä? Sitä en tiedä.

Mua ottaa päähän se että tämä tilanne vaikuttaa kaikkeen mahdolliseen. Esim. asuntoa (siis ihan vuokrayksiötä jota olen tällä hetkellä etsimässä) hankkiessakin useimmat kysyvät käynkö vakityössä. Kun sanon etten käy mutta haen koko ajan töitä, ihmetellään että millä minä sitten maksan vuokrani! Voi herranjestas sentään. Minä en ole koskaan myöhästynyt päivääkään vuokrieni maksuissa oli tilanne ollut sitten mikä tahansa, mutta ihmiset luulevat että työttömyys tarkoittaa heti vuokranmaksukyvyn puutetta. Aivan kuin jotkut eivät olisi kuulleetkaan sosiaaliturvasta joka meillä täällä suomessa on.

Niin. kyllähän minä oiekin mielelläni se vuokrankin ihan tise maksaisin omista rahoistani JOS minulle siihen annettais mahdollisuus.

Mua ottaa päähän se että tämä tilanne vaikuttaa kaikkeen mahdolliseen. Esim. asuntoa (siis ihan vuokrayksiötä jota olen tällä hetkellä etsimässä) "hankkiessakin useimmat kysyvät käynkö vakityössä."

Niinpä. Sain aikoinaan tämän kämpän vuokralle, koska olin sentään opiskelija. Nyt ei tulisi mieleenikään etsiä uutta kämppää, koska vastaanotto olis juuri kuvaamasi tilanne. Vuokran olen aina maksanut ajallaan, tosin aina jostain asumistuista. Olishan se kiva maksaa se ihan omasta oikeasta palkasta, mutta ei niin ei...

• "tietäjä"
        Superhessu kirjoitti:

ja ennenvanhaan, silloin hyvinä aikoina, palkkoja maksettiin sen mukaan mitä ihminen pyysi palkkaa. Kaikki tiesivät sen alan palkkatason jonne hakivat työhön Ja palkan-nousu oli varmaa aina kolme kertaa vuodessa ainakin, kun teki kunnolla työnsä. Ei silloin tullut työnantajalle mieleenkään vaatia/odottaa mitään ilmaistyötä, edes harjoittelun muodossa. Silloin sai harjoittelijatkin palkkansa. Työaikalait ja minimipalkka vain olivat ne jotka hiersivät yhteiskuntaa jolloin Ay-liike nosti päätään voimakkaasti.
        Nykyään Suomi on Vauras maa. Ja tuntuu että mitä vauraammaksi se tulee sitä enemmän vaaditaan tänä päivänä työntekijältä. Pitäisi yksin suoriutua monen ihmisen tehtävistä ja palkan pitäisi olla alle minimin, työnantajan pitäisi voida kerätä voittoa vaikka millä keinoilla. Ja jollei tule voittoa "tarpeeksi" niin työntekijä ulos ja uusi tilalle, mieluummin ilmainen sellainen, tai ainakin puolta halvempi jos mahdollista. Sitä se rikkaus teettää, ahneus iskee.

Mutta mikä jää ahneelle käteen?!!!!!!!

Nykyään Ay-liikeiden Johtohenkilöt ovat tätä vaurasta porukkaa, ei niitä liikuta jos työtön joutuu halvemmalla työnsä tekemään kuin muut ns. normaalisti työssä olevat "jäsenet". Niilläkin kun on se oma rahapussi kaikkein kallein silmäterä kuitenkin. Ja niinkauan kun "kentällä" on hiljaista, niinkauan tämä meno saa jatkuakin. Eihän oma (hehtaari)perse ole tulilinjalla, monenkaan mielestä. Mutta kuinka kauan vaan?!!

• haluaa kouluttaa
        tinna80 kirjoitti:

Mua ottaa päähän se että tämä tilanne vaikuttaa kaikkeen mahdolliseen. Esim. asuntoa (siis ihan vuokrayksiötä jota olen tällä hetkellä etsimässä) "hankkiessakin useimmat kysyvät käynkö vakityössä."

Niinpä. Sain aikoinaan tämän kämpän vuokralle, koska olin sentään opiskelija. Nyt ei tulisi mieleenikään etsiä uutta kämppää, koska vastaanotto olis juuri kuvaamasi tilanne. Vuokran olen aina maksanut ajallaan, tosin aina jostain asumistuista. Olishan se kiva maksaa se ihan omasta oikeasta palkasta, mutta ei niin ei...

lisää virkamiehiä puhumaan viisaita (ja tekemään viisaita päätöksiä tyhmälle kansalle, kuten tossa viinanhintaveropyörittelyssä nähtiin)

virka virka virka koulutus koulutus kela kela kela kela kela

• tinna80
        haluaa kouluttaa kirjoitti:

lisää virkamiehiä puhumaan viisaita (ja tekemään viisaita päätöksiä tyhmälle kansalle, kuten tossa viinanhintaveropyörittelyssä nähtiin)

virka virka virka koulutus koulutus kela kela kela kela kela

Lisäisin tähän vielä sellaisenkin, että mua revitään parhaillaan sellaiseen nuortenpaja-touhuun. Tarkoitettu alle 25v, juuri ja juuri saivat ängettyä mut siihen rajan alle.
        Hiemanko on nöyrryyttävää, siellä kuulemma opetellaan alusta alkaen, että töihin pitää tulla siihen ja siihen aikaan, tehdään työt puoli valmiiksi, että nuori tekisi loput.

Jestas! Kyllä mä olen töissä ollut, eikä todellakaan ole nyt vika minussa eikä työnhakutaidoissa/"työssäkäymistaidoissa"!

Sielläkin kehtasivat haukkua kun ei oo ollu töitä valmistumisen jälkeen. Heitin siihen lähes saman litanian kun kirjoitin tohon "Nuoren naisen osa" -juttuuni. Se ämmä käsitti tahallaan väärin. Se luuli, että väitän olevani se ainoa syrjitty nainen työelämässä. Oikaisin ja sanoin, että en mä niin tarkoittanut. Vaan sitä, että vanhemmat naiset vie työt nuorempien edestä. Ja tällä vanhemmuudella se luuli jälleen että puhun yli 50v ikäisistä... En edes jaksanut enää oikaista, tarkoitin, että riittää, että on yli kolmikymppinen niin saa helpommin sen työpaikan. Olis pitäny vielä lisätä, että eipä oo alalla hommia ja muiden alojen töistä on turha haaveillakkaan.
        V***n takakireetä sakkia siellä, en mä sinne kuulu! Toivottavasti ne ottaa jonkun muun... Jos ne valitsee mut sinne, on "pakko" mennä. Ja ilmatteeks tietty. Vähintään 3kk.

• Superhessu
        tinna80 kirjoitti:

Lisäisin tähän vielä sellaisenkin, että mua revitään parhaillaan sellaiseen nuortenpaja-touhuun. Tarkoitettu alle 25v, juuri ja juuri saivat ängettyä mut siihen rajan alle.
        Hiemanko on nöyrryyttävää, siellä kuulemma opetellaan alusta alkaen, että töihin pitää tulla siihen ja siihen aikaan, tehdään työt puoli valmiiksi, että nuori tekisi loput.

Jestas! Kyllä mä olen töissä ollut, eikä todellakaan ole nyt vika minussa eikä työnhakutaidoissa/"työssäkäymistaidoissa"!

Sielläkin kehtasivat haukkua kun ei oo ollu töitä valmistumisen jälkeen. Heitin siihen lähes saman litanian kun kirjoitin tohon "Nuoren naisen osa" -juttuuni. Se ämmä käsitti tahallaan väärin. Se luuli, että väitän olevani se ainoa syrjitty nainen työelämässä. Oikaisin ja sanoin, että en mä niin tarkoittanut. Vaan sitä, että vanhemmat naiset vie työt nuorempien edestä. Ja tällä vanhemmuudella se luuli jälleen että puhun yli 50v ikäisistä... En edes jaksanut enää oikaista, tarkoitin, että riittää, että on yli kolmikymppinen niin saa helpommin sen työpaikan. Olis pitäny vielä lisätä, että eipä oo alalla hommia ja muiden alojen töistä on turha haaveillakkaan.
        V***n takakireetä sakkia siellä, en mä sinne kuulu! Toivottavasti ne ottaa jonkun muun... Jos ne valitsee mut sinne, on "pakko" mennä. Ja ilmatteeks tietty. Vähintään 3kk.

>>Se ämmä käsitti tahallaan väärin. Se luuli, että väitän olevani se ainoa syrjitty nainen työelämässä. Oikaisin ja sanoin, että en mä niin tarkoittanut....

Toisin sanoen siis taas kerran yritetään rivien välistä kertoa että me olemme itse syyllisiä. Sanoit mitä tahansa niin aina yritetään osoittaa kuinka kaikki on vain oma vika oma vika ja kuinka kaikki ongelmat joita esitetään syyksi miksi ei ole työelämässä, ovat vain tekosyitä.

Koska kaikkihan tietävät että OIKEASTIHAN me ollaan vain laiskoja, työtä vieroksuvia ja sitä kaikin keinoin vältteleviä laiskiaisia, jotka päivät pääskytysten vain kekisvät tekosyitä sille miksi me emme ole työelämässä.

Ainakaan minkäänlaista myötätunnon elettä on turha odottaa. Muistan itse yhden kurssin jossa kävimme taas kerran tutustumassa joihinkin erilaisiin työpaikkoihin (ohoo! työpaikathan ovat meille työttömille suuria ennennäkemättömiä nähtävyyksiä joita me käymme pällistelemässä kuin jotakin ihan uutta ja ihmeellistä. Vähän niinkuin turistit) ja kas kummaa siellä oli taas kerran joku ämmä joka oli ollut työssä jossakin työvoimapoliittisessa hommassa. Sieltä tuli taas niin hirveä moralisointioksennus meidän päälle että jumalauta! Olisin lähtenyt vetään mutta kun tuet olis katkennut heti, niin oli sit pakko vain niellä sekin paska.

Tähän törmää jokapuolella. Kyl se auttaisi motivoimaankin vähän enemmän jos saisi edes vähän ymmärrystä osakseen ja jos ihmiset tajuaisivat lopettaa tuon moralisoinnin! Miksi ihmiset eivät näe tämän politiikan ja asenteiden osuutta siinä miksi me olemme työttömiä?

Kyllä meidät nähdään asennevammaisina, vaikka ne asennevammat ovat useimmiten ihan jossain muualla.

• koskaan
        tinna80 kirjoitti:

halua ymmärtää työtöntä oikein. Aina kaikki väännetään mahdollisimman negatiiviseksi työttömän kannalta.

Kun työtön kysyy jotain työvoimatoimistossa, niin heti tarjotaan jotain pilipalikurssia, jossa asian ehkä voitaisiin opettaa.

• Kommentti
        Superhessu kirjoitti:

Miten voit kieltäytyä vastaamasta lasten hankinnasta ? Jotainhan siihenkin on sanottava, vaikka yksityisasiahan se on itse kullekkin.
        Lapset tulevat silloin, kun he ovat tullakseen.
        Tosin lapsia ei ehdoin tahdoin kannata ruveta tekemään, jos oma tulevaisuus on vielä hataralla pohjalla, mutta lapsihan tuo leivän tullessaan.

• Jake

Joo saman tyyppistä kokemusta, paitsi että multa kerran kysyttiin 2h haastattelun jälkeen, että olenko homo kun osaan käyttäytyä ja pukeutua hyvin enkä käytä alkon tuotteita ja tupakka askikin kestää viikon.
      Siinä vaiheessa nostin perseeni penkistä ja poistuin, haastattelun alussa kerroin olevani avioliitossa ja on kaksi lasta sitte nää pallipäät kysyy et olenko homo, kaksi haastatteliaa vanhempi rouva ja ilmeisesti hänen rakas miehensä miettikää 2h kesti haastattelu ilta 19.00 alkoi päättyi klo 21.00 kun poistuin rakennuksesta.
      Kyseinen Firma sijaitsee Urjalassa tekee keittiökaluja.

• "tietäjä"

mikä lafka!

• Työtön

Törkeetä käytöstä firmalta !
        Kunnianloukkausta !
        Firman maine on mennyt !

• Superhessu

Kai ne kysyi myös montako kertaa viikossa harrastat seksiä ja mistä asennoista pidät eniten ja kuinka iso sulla on? ;-D

• Ihmettelijä

Minulla myös oli kerran tosi omituinen haastettelu. Siinä mentiin siskot ja veikat, kummit ja kaimat läpi ammatteineen, isän ja äidin urat tongittiin tosi tarkkaan ja kaiken hupaisin juttu oli se, kun piti kertoa miksi olen eronnut ja miksi ei ole lapsia. Alkoholit ja tupakanpoltot yms. asiat piti selvittää juurtajaksain. Haastattelu kesti varmaan kaksi tuntia ja alkoi tosiaan tuntumaan siltä, että he pitivät minua täysin pilkkanaan. Tai sitten vaan kiinnosti meikäläisen elämä. Oli tosi noloa ja ankeaa vastata niihin kysymyksiin. Haastattelijoina oli kaksi mieshenkilöä. En päässyt kyseiseen työpaikkaan ja itse asiassa en olisi sinne halunnutkaan. Joku roti utelussakin, eikö? Tuo sinun homojuttusi on kyllä niin törkeää, että ei mitään rajaa!

• tollaisesta

utelusta

• sanelukone

olis ihan hyvä vekotin näissä haastatteluissa, niin olis kaikki kysymykset ja vastaukset nauhalla. Eipä olis kumankaan puolelta mitään epäselvää.

• onnea.

Paha tilanne on sen takia on perustettu kaikenlaisia vuokra ja välitys firmoja joiden kautta on helponpi päästä jonnekin väliaikaisesti
      niin kuin vähän salaa oltaisiin hommissa,
      eipä sitä vapailla työmarkkinoilla ilman suhteita
      avoimiin työpaikkoihin pääse niin millä selität
      että olen tässä noin viisi vuotta etsiskellyt töitä mutta ei ole kukaan ottanut heh eihän sitä edes kehtaa mennä kysymään edes mitään, hyi mikä häpeä on olla pitkäaikaistyötön itse en ole edes kysellyt enää vuosiin mitään töitä olen vain heittäytynyt työkkärin ym laitosten vietäväksi ja sillä selvä no en mä oikeasti töitä edes etsikään ei kiinnosta kun ei minnekään koskaan tule pääsemäänkään no mulla on sen verran kova menneisyys että senkin puolesta en mihinkään pääse muuta kuin väliaikaisesti ojaa kaivamaan lapiolla eli antaa olla vain.

• Superhessu

sekin on kumma juttu että jos ei elämä mene heti alusta asti putkeen ja tulee vaikkapa tehtyä nuorena syystä tai toisesta jotain mokia, niin siitä rangaistaan sitten koko loppuelämä, ja yhteiskunta varmistaa sen ettei IKINÄ saa toista tilaisuutta ainakaan työelämssä.

Mitä ihmeen väliä sillä on millainen on henkilön menneisyys jos vaikkapa hakee jotain varastotyöntekijän tai pakkaajan paikkaa? Vaikeahan se työnantajan tietysti on luottaa jos hakija on vaikka kleptomaani, mutta siis en todella käsitä sitä että ihmisen täytyisi olla täysin virheetön päästäkseen tekemään töitä. Kunnollinen työ vois olla monen sivuraiteellekin luisuneen pelastus.

• Taakkako vai ei ?
        Superhessu kirjoitti:

sekin on kumma juttu että jos ei elämä mene heti alusta asti putkeen ja tulee vaikkapa tehtyä nuorena syystä tai toisesta jotain mokia, niin siitä rangaistaan sitten koko loppuelämä, ja yhteiskunta varmistaa sen ettei IKINÄ saa toista tilaisuutta ainakaan työelämssä.

Mitä ihmeen väliä sillä on millainen on henkilön menneisyys jos vaikkapa hakee jotain varastotyöntekijän tai pakkaajan paikkaa? Vaikeahan se työnantajan tietysti on luottaa jos hakija on vaikka kleptomaani, mutta siis en todella käsitä sitä että ihmisen täytyisi olla täysin virheetön päästäkseen tekemään töitä. Kunnollinen työ vois olla monen sivuraiteellekin luisuneen pelastus.

Riippuu vähän mokista, mitä on tullut tehtyä...

Silti pitää ihmiselle antaa mahdollisuus jatkaa elämäänsä.

Työnantajat selvittävät nykyään varsin tarkkaan nuo "taustat", joten valehteleminen ei kannata !

• Superhessu
        Taakkako vai ei ? kirjoitti:

Riippuu vähän mokista, mitä on tullut tehtyä...

Silti pitää ihmiselle antaa mahdollisuus jatkaa elämäänsä.

Työnantajat selvittävät nykyään varsin tarkkaan nuo "taustat", joten valehteleminen ei kannata !

Niinhän se on ettei valehteleminen kannata. Kuten ei rehellisyyskään.

MIKÄÄN ei kannata.

• Jake
        Superhessu kirjoitti:

MIKÄÄN ei kannata.

Myös minulla on itsetunto kohdallaan en ole vaipunut voivotteluun kuten niin monet työttömät, monet tuttavani työssä käyvät sellaiset ajattelevat ja jopa sanovatkin tyyliin voivoivoi Jake riepu kun nyt työtön olet eikö nyt mistään mitään löydy.
        En todellakaan tunne olevani mikään riepu, eikä minua ole edes kasvatettu nöyristelemään ketään, olen myös ns aktiivinen työn hakia mm tälläkin viikolla kahteen vapaana olevaan paikkaan soittanut toisesta poiki työhaastattelun, kaksi työhakemusta olen laittanut, päivittäin katson www.mol.fi sivut jne.
        Mutta onneksi minulla on tuo harrastus metsästys ja riistanhoito joka vie viikossa noin 2pv.

• Työtön
        Superhessu kirjoitti:

MIKÄÄN ei kannata.

Rehellisyys maan perii !

• Jake
        Työtön kirjoitti:

Rehellisyys maan perii !

AHAA, että tällänen lausunto tähän väliin nooh oikeassahan sinä olet, mutta tuonhan nyt tietää kaikki vai tietääkö.

• Superhessu
        Työtön kirjoitti:

Rehellisyys maan perii !

Ku periski! Sehän oliski tosi hieno juttu. Mutta minä en kyllä tiedä missä maailmassa sinä elät jos sinun maailmassasi rehellisyys kannattaa. Varsinkin rehellisyys vastatessa työhaastattelijan tunkeileviin kysymyksiin.

• yksi teistä
        Superhessu kirjoitti:

Näin se juuri on sitä taakkaa saa kantaa lopun elämäänsä jos nuorena jannuna tulee vähän hölmöiltyä keskaripäissään niin monta ovea sulkeutuu edessä elämän aikana ei se vielä rikollista tee kenestäkään sitä on vain niin helppo todeta että kun sulla on näitä juttuja hah
        niihin itsekin aikoinani törmäsin 70 luvulla
        kun hain Postiin lajittelijaksi 18 vuotiaana
        siitä lähti oikeastaan minun rikollisen ura käyntiin muutaman kerran kävin jossain hanttihommissa silloin tällöin mutta siihen se jäi työ historiaa ei paljoa ole kertynyt siitä lähtien työtodistuksia ei ole yhtään
        työkkärissäkin sanottiin aikoinaan että en kelpaa työnhakiaksi kun en täytä kriteerejä jaaha tai olihan mulla Vahon todistuksia iso nippu ainakin siellä olin ammattimies heh no kyllä mä sitten pääsin työhakiaksi myöhemmin kun lopetin urani tai oikeastaan jäin eläkkeelle kun jäin jepen auton alle meni silloin tää selkä joka rupes vaivaa myöhemmin oli mulla perkele kädet ylhäällä mutta ajoivat tahallaan jumalauta, no mutta ei mulle löytynyt mitään käyttöä yhden kurssin jälkeen oli työharjoittelua kuusi viikkoa kaikki
        muut menivät harjoitteluun mulle sanottiin sivunmalla että kuule mee sä kotiin tää homma on hoidettu jo, no kyllä mä tän ikäisenä jo haluan
        olla rauhassa ja muistella vanhoja hyviä aikoja
        ja kavereita tapailla olen elämässäni hoitanut leiviskäni jo tavalla joita eivät kaikki hyväksy
        todettakoon lopuksi että kaikki tekoni olen tehnyt selvinpäin ja tietoisesti suunniteltuna
        en ole koskaan tehnyt väkivaltaa kenellekään tai en ainakaan käyttänyt turhaa väkivaltaa vain tarvittaessa puolustanut itseäni, ennen saattoi
        ihmisiin luottaa sana piti oli sitten kysymyksessä työ tai jokin muu vääryys tai rikos oli toisen pettäminen pahinta mitä voi tapahtua
        nykyjään kusetus kuuluu asiaan ei mitään kunnioitusta ole kaikkea luvataan ja paskaa jauhetaan mikä ehditään,
        niin vielä sanoisin että en usko että vaikka työnantaja palkkaisi henkirikoksen tehneen varastoonsa töihin niin voin melkein sadanprosentin varmuudella sanoa että se ei varmasti tappaisi tätä mieluimmin joku vittuuntunut työharjoittelija kuristaisi sellaisen paskiaisen joka ilmaiseksi teettää töitä eikä lupaa jatkoa kun joutuu palkkaa maksamaan enemmän pelkäisin sellaista, kato henkirikoksen humalassa tehnyt ensikertalainen
        ei koskaan uusi tekoaan........ainakaan humalassa eipä muuta kuin jatkot kaikille.

• "tietäjä"
        yksi teistä kirjoitti:

Näin se juuri on sitä taakkaa saa kantaa lopun elämäänsä jos nuorena jannuna tulee vähän hölmöiltyä keskaripäissään niin monta ovea sulkeutuu edessä elämän aikana ei se vielä rikollista tee kenestäkään sitä on vain niin helppo todeta että kun sulla on näitä juttuja hah
        niihin itsekin aikoinani törmäsin 70 luvulla
        kun hain Postiin lajittelijaksi 18 vuotiaana
        siitä lähti oikeastaan minun rikollisen ura käyntiin muutaman kerran kävin jossain hanttihommissa silloin tällöin mutta siihen se jäi työ historiaa ei paljoa ole kertynyt siitä lähtien työtodistuksia ei ole yhtään
        työkkärissäkin sanottiin aikoinaan että en kelpaa työnhakiaksi kun en täytä kriteerejä jaaha tai olihan mulla Vahon todistuksia iso nippu ainakin siellä olin ammattimies heh no kyllä mä sitten pääsin työhakiaksi myöhemmin kun lopetin urani tai oikeastaan jäin eläkkeelle kun jäin jepen auton alle meni silloin tää selkä joka rupes vaivaa myöhemmin oli mulla perkele kädet ylhäällä mutta ajoivat tahallaan jumalauta, no mutta ei mulle löytynyt mitään käyttöä yhden kurssin jälkeen oli työharjoittelua kuusi viikkoa kaikki
        muut menivät harjoitteluun mulle sanottiin sivunmalla että kuule mee sä kotiin tää homma on hoidettu jo, no kyllä mä tän ikäisenä jo haluan
        olla rauhassa ja muistella vanhoja hyviä aikoja
        ja kavereita tapailla olen elämässäni hoitanut leiviskäni jo tavalla joita eivät kaikki hyväksy
        todettakoon lopuksi että kaikki tekoni olen tehnyt selvinpäin ja tietoisesti suunniteltuna
        en ole koskaan tehnyt väkivaltaa kenellekään tai en ainakaan käyttänyt turhaa väkivaltaa vain tarvittaessa puolustanut itseäni, ennen saattoi
        ihmisiin luottaa sana piti oli sitten kysymyksessä työ tai jokin muu vääryys tai rikos oli toisen pettäminen pahinta mitä voi tapahtua
        nykyjään kusetus kuuluu asiaan ei mitään kunnioitusta ole kaikkea luvataan ja paskaa jauhetaan mikä ehditään,
        niin vielä sanoisin että en usko että vaikka työnantaja palkkaisi henkirikoksen tehneen varastoonsa töihin niin voin melkein sadanprosentin varmuudella sanoa että se ei varmasti tappaisi tätä mieluimmin joku vittuuntunut työharjoittelija kuristaisi sellaisen paskiaisen joka ilmaiseksi teettää töitä eikä lupaa jatkoa kun joutuu palkkaa maksamaan enemmän pelkäisin sellaista, kato henkirikoksen humalassa tehnyt ensikertalainen
        ei koskaan uusi tekoaan........ainakaan humalassa eipä muuta kuin jatkot kaikille.

mutta melkeinpä parku tuli lukiessa tätä. Voimia ja jaksamista sinunkin elämääsi missä ja miten sen elätkin.

• Työtön
        Superhessu kirjoitti:

Onks sul joku rikollinen tausta ku sä näin kirjotat ? Eks sää saa sen takia duunii, vai ?
        Oot sit naine ja n. 25 vee vasta...sul on viäl elämä edessäs...miks et sä ala viel opiskelee, ku oot viel nuori ja sul ei oo viel perhettäkää ?
        Saisit parempaa duunii joskus tulevaisuudessa.
        Kantsii miettii tätäkin puolta.

Ja etsi elämä ittelles, ni ei tartte vouhottaa täällä olemattomii asioit ...

• Superhessu
        Työtön kirjoitti:

Onks sul joku rikollinen tausta ku sä näin kirjotat ? Eks sää saa sen takia duunii, vai ?
        Oot sit naine ja n. 25 vee vasta...sul on viäl elämä edessäs...miks et sä ala viel opiskelee, ku oot viel nuori ja sul ei oo viel perhettäkää ?
        Saisit parempaa duunii joskus tulevaisuudessa.
        Kantsii miettii tätäkin puolta.

Ja etsi elämä ittelles, ni ei tartte vouhottaa täällä olemattomii asioit ...

Ei ole minulla rikollista taustaa. Kunhan kommentoin siihenkin kun tunnen ihmisiä joilla on.

>>Ja etsi elämä ittelles, ni ei tartte vouhottaa täällä olemattomii asioit ...

Mitä saakelin olemattomia asioita? Hyvin todellisia asioita nämä on meille joita ne henkilökohtaisesti koskevat. "Hanki elämä"...tsiisus. Tuliks hyvä fiilis tuosta?

Kyl mä olen niin täynnä tätä, NIIN täynnä... "Sul on vielä elämä edessäs" kääk....

Luepas tämä minun kirjoitukseni:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000006874130

Sitä minä en vaan tajua miksi toinen työtön alkaa nokkia toista työtöntä? Etkö sinä tajua että meidän samassa veneessä olevien pitäsi olla toistemme puolella eikä alkaa käymään toistemme kimppuun sormi pystyssä?

• Kääk, kääk
        Superhessu kirjoitti:

Ei ole minulla rikollista taustaa. Kunhan kommentoin siihenkin kun tunnen ihmisiä joilla on.

>>Ja etsi elämä ittelles, ni ei tartte vouhottaa täällä olemattomii asioit ...

Mitä saakelin olemattomia asioita? Hyvin todellisia asioita nämä on meille joita ne henkilökohtaisesti koskevat. "Hanki elämä"...tsiisus. Tuliks hyvä fiilis tuosta?

Kyl mä olen niin täynnä tätä, NIIN täynnä... "Sul on vielä elämä edessäs" kääk....

Luepas tämä minun kirjoitukseni:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000006874130

Sitä minä en vaan tajua miksi toinen työtön alkaa nokkia toista työtöntä? Etkö sinä tajua että meidän samassa veneessä olevien pitäsi olla toistemme puolella eikä alkaa käymään toistemme kimppuun sormi pystyssä?

No luin ton sun juttus. Millä alalla sä oikein oot, mitä sä oot opiskellut ? Kerroppa . Tottakai työttömät avittaa aina toista työtöntä, mut et sä sille vaan voi mitään, että sulla on noita lyhyitä työsuhteita sun CV:ssä. Parempi nekin, kun ei mitään. Älä nyt taas sano, että kääk, kääk...

Jokunen on sua jo arvostellutkin ja joku on luullut jo kriminaaliksikin. Sinä olet siis 27 vee ja mielestäni olet nainen parhaassa iässä, mutta ilman työtä - OK ! Ymmärretty !

Mitä olet itse tehnyt sen eteen, että työllistyisit ? Älä taas sano kääk, kääk, vaan vastaa siihen - MITÄ ?

Miksi et pääsisi opiskelemaan - hyvänen aika, nuori ihminen ? Mikä estää ? Älä sano taas kääk, kääk ... - MIKÄ ?

Sulla ei ole perhettä, lapsia esteenä, olet vielä nuori roikkumaan tuossa iässä kortistossa.

Oletko ajatellut "oravanpyörästäsi" pois ? Sano nyt ainakin kääk, kääk jo ... taidat olla aika tulistuvaa ja sanavalmista tyyppiä, kun et kestä mitään, vaikka kuinka sua koittaisi avittaa eteenpäin. Nyt voit sitten jo kirota, - vai...

Tässä sinulle lisää tätä toisen työttömän olematonta asiaa, joksi kait nimität tätäkin. Kyllä mä kuule tiedän pitkään työttömänä olleena mitä se työttömän arki on kun siinä on mukana - perhe, lapset, lasten koulutus, laskut, asuntovelat, sairastelut, pennin venutukset, kirppisvaatteet... - ukon "siivellä" olen elänyt, kun en saa penniäkään korvauksia mistään, joten älä sinä yksinäinen nainen ruikuta nukkaisista kalsareista yhtään mitään...

KÄÄK !

• Superhessu
        Kääk, kääk kirjoitti:

No luin ton sun juttus. Millä alalla sä oikein oot, mitä sä oot opiskellut ? Kerroppa . Tottakai työttömät avittaa aina toista työtöntä, mut et sä sille vaan voi mitään, että sulla on noita lyhyitä työsuhteita sun CV:ssä. Parempi nekin, kun ei mitään. Älä nyt taas sano, että kääk, kääk...

Jokunen on sua jo arvostellutkin ja joku on luullut jo kriminaaliksikin. Sinä olet siis 27 vee ja mielestäni olet nainen parhaassa iässä, mutta ilman työtä - OK ! Ymmärretty !

Mitä olet itse tehnyt sen eteen, että työllistyisit ? Älä taas sano kääk, kääk, vaan vastaa siihen - MITÄ ?

Miksi et pääsisi opiskelemaan - hyvänen aika, nuori ihminen ? Mikä estää ? Älä sano taas kääk, kääk ... - MIKÄ ?

Sulla ei ole perhettä, lapsia esteenä, olet vielä nuori roikkumaan tuossa iässä kortistossa.

Oletko ajatellut "oravanpyörästäsi" pois ? Sano nyt ainakin kääk, kääk jo ... taidat olla aika tulistuvaa ja sanavalmista tyyppiä, kun et kestä mitään, vaikka kuinka sua koittaisi avittaa eteenpäin. Nyt voit sitten jo kirota, - vai...

Tässä sinulle lisää tätä toisen työttömän olematonta asiaa, joksi kait nimität tätäkin. Kyllä mä kuule tiedän pitkään työttömänä olleena mitä se työttömän arki on kun siinä on mukana - perhe, lapset, lasten koulutus, laskut, asuntovelat, sairastelut, pennin venutukset, kirppisvaatteet... - ukon "siivellä" olen elänyt, kun en saa penniäkään korvauksia mistään, joten älä sinä yksinäinen nainen ruikuta nukkaisista kalsareista yhtään mitään...

KÄÄK !

>> No luin ton sun juttus. Millä alalla sä oikein oot, mitä sä oot opiskellut ? Kerroppa .

Vittuako se sulle kuuluu.

• Sari
        Superhessu kirjoitti:

>> No luin ton sun juttus. Millä alalla sä oikein oot, mitä sä oot opiskellut ? Kerroppa .

Vittuako se sulle kuuluu.

Superhessu...kiroilla ainakin osaat !!!
        Osaatkohan muutakin kuin soittaa suutasi ?

No minä olen kans pitkäaikaistyötön ja ei ole kokemuksia paljonkaan edes haastatteluista. Sinne asti, kun vielä joskus pääsisi. Parisataa hakijaa ja kymmenen niistä haastatellaan. Eipä taida olla paljon toiveita. Olen toimistoalan ihmisiä ja omaan kaupallisen koulutuksen. Työkokemusta on kertynyt kiitettävästi ja kurssejakin olen käynyt. En silti vaan työtä ole saanut...harmittaa välillä tosi rankasti.

• Jokunen
        Superhessu kirjoitti:

Ku periski! Sehän oliski tosi hieno juttu. Mutta minä en kyllä tiedä missä maailmassa sinä elät jos sinun maailmassasi rehellisyys kannattaa. Varsinkin rehellisyys vastatessa työhaastattelijan tunkeileviin kysymyksiin.

Miksi pitäisi valehdella ? Mitä sillä voittaa ? Puhuu vaan itsensä vahingossa pussiin ja jää siitä kiinni jo haastattelussa - eikä ainakaan sitten tarvitse enää työpaikasta unelmoida.

Eikö sinun maailmasi sitten perustu rehellisyydelle ? Opetatko mahdolliset tulevat lapsesikin valehtelemaan ja elämään valheessa ?Niin tunkeilevaa ei tarvitse haastattelijan edes kysyä, että siihen pitäisi ruveta sepustamaan jotain muuta kuin - totuutta. Näin minä ajattelen tästä rehellisyydestä.

Mites muut ?

• "tietäjä"
        Kääk, kääk kirjoitti:

KÄÄK !

provosoivaa ja rumasti kirjoitettua tekstiä. Voisit jättää väliin jollei ole parempaa sanottavaa kuin tollasta sontaa tänne kaataa toisten niskaan. Parempaakin luettavaa olisi, ettei kuluisi aika noin perusteellisen hukkaan.

• Pitkäaikaistyötön
        "tietäjä" kirjoitti:

provosoivaa ja rumasti kirjoitettua tekstiä. Voisit jättää väliin jollei ole parempaa sanottavaa kuin tollasta sontaa tänne kaataa toisten niskaan. Parempaakin luettavaa olisi, ettei kuluisi aika noin perusteellisen hukkaan.

Samat sanat sanon myös minäkin. On tosi rumaa kiroilla ja haistatella. Jokaisella on omat mielipiteensä.

• aej

Sain nykyisen työpaikkani pari vuotta sitten aika helpon haastattelun jälkeen. Firman omistaja kyseli vaan entisistä työpaikoistani ja ammattitaidostani, mutta ei katsonut mitään papereita! Onneksi, kun olin ennen edellistä 6 kuukauden pätkätyötä ollut työttömänä reilu kaksi vuotta ja tämä firman omistaja luuli, että olen ollut työtön vain pari kuukautta (pätkätyöpaikastani laitettiin porukkaa pois)( haastattelija, firman omistaja ei tiennyt, että se oli pätkätyöpaikka, 6kk) Sano vaan, että olisi korkea aika päästä töihin, kun on huilannut pari kuukautta. En tiedä olisinko päässyt nykyiseen työpaikkaani, jos totuus olisi tullut ilmi. En minä huijannut, vaan jätin kertomatta asioita ja kun ei kerran katsonut papereita.

• Pipsa

Myös minä olen pitkäaikaistyötön. Olen ihan asiallisen, siistin näköinen nainen. Selitän yleensä, että en vain ole tullut valituksi. Haastatteluihin pääsen, mutta vain yksi valitaan. Usein kerron, missä olen ollut haastateltavana. Työ- ja koulutodistukseni ovat ihan hyviä.

Mietin itsekin samaa, miksi en ole työllistynyt. Voi olla, että olen liian itsevarma ja itsetunto kohdallaan. Työnantaja usein hakee nöyrää, kilttiä tyyppiä. Jos soittaa edellisiin työpaikkoihin, siis niihin työllistämispaikkoihin, niin saa varmaan kuulla, että en ole nöyrä. Joskus olen kysynyt työvoimavirkailijalta onko työllistämistukipaikkojen tarkoitus saada meidät nöyräksi. Minun kohdalani on ainoastaan sisu kasvanut ja kyky pitää puolensa sanoin.

• Nanna

Miksi en ole tullut valituksi ? No syitä varmaan on monia ! Olen myös ollut pitkään työttömänä... Olen ihan tavallinen, koulutuksen omaava perheellinen nainen, ikää tosin jo 40 , en omaa rikollista taustaa, en käytä alkoholia ja en polta tupakkaa.

Minulla on varmaan suurin este etten ole saanut työtä se, että olin lasten ollessa pieniä monta vuotta kotona heitä hoitamassa. Tätä kotonaoloa olen sitten yrittänyt paikata käymällä kursseja omatoimisesti. Olen kotonaolon jälkeen ollut ainoastaan tukitöissä ja työkkärin pilipalikursseilla. Nyt alkaa ikää olla sitten liikaa, vaikka kokemusta on.

Vakipaikkaa ei enää edes kannata unelmoidakaan kunhan nyt saisi jotain pätkääkin, mutta sekin on kiven alla. Omalla alallani on tällä hetkellä vähän töitä ja töitä pitää nyt etsiä myös muilta minulle sopivilta aloilta. Vuosien myötä on tullut hankituksi kokemusta - onneksi - myös muiltakin aloilta. On sitten eri asia miten nuo muut alat sitten kiinnostavat. Pakon edessä on silti ihan pakko kiinnostaa, jos meinaa leivän syrjässä pysyä.

Haastatteluissa kerron ihan rehellisesti asioistani. Ellen kelpaa sellaisena kuin olen, niin sille en sitten mahda mitään. On turhaa esittää parempaa kuin on, mutta onhan niitä pieniä valkoisia valheita joskus joukkoon mausteiksi laitettu. Minultakin on udeltu kaikenlaista, mutta vastauksen olen pystynyt antamaan kaikkeen. En ole tullut valituksi. Hakijoita on paljon ja minua parempia on joukossa aina. Nyt lasten jo ollessa isoja minulla ei olisi enää mitään päivähoitomurheitakaan ja äitiyslomat ovat kohdaltani historiaa. Työ vain puuttuu ! Nyt olen siinä tilanteessa, että melkein työ kuin työ kelpaisi, mutta kun ei niin ei.

Olen tässä suunnitellut tänä keväänä pientä tehoiskua - aion soitella työnantajille, pommitan työkkäriä tukityöpaikan johdosta, jos sieltä edes sen saisi, laitan hakemuksia menemään vieläkin enemmän - suhteita kun ei ole. Toivotonta taitaa silti olla, mutta yritettävä on ...

Suhteillahan sitä saisi töitä !

• Pipsa
        Nanna kirjoitti:

Miksi en ole tullut valituksi ? No syitä varmaan on monia ! Olen myös ollut pitkään työttömänä... Olen ihan tavallinen, koulutuksen omaava perheellinen nainen, ikää tosin jo 40 , en omaa rikollista taustaa, en käytä alkoholia ja en polta tupakkaa.

Minulla on varmaan suurin este etten ole saanut työtä se, että olin lasten ollessa pieniä monta vuotta kotona heitä hoitamassa. Tätä kotonaoloa olen sitten yrittänyt paikata käymällä kursseja omatoimisesti. Olen kotonaolon jälkeen ollut ainoastaan tukitöissä ja työkkärin pilipalikursseilla. Nyt alkaa ikää olla sitten liikaa, vaikka kokemusta on.

Vakipaikkaa ei enää edes kannata unelmoidakaan kunhan nyt saisi jotain pätkääkin, mutta sekin on kiven alla. Omalla alallani on tällä hetkellä vähän töitä ja töitä pitää nyt etsiä myös muilta minulle sopivilta aloilta. Vuosien myötä on tullut hankituksi kokemusta - onneksi - myös muiltakin aloilta. On sitten eri asia miten nuo muut alat sitten kiinnostavat. Pakon edessä on silti ihan pakko kiinnostaa, jos meinaa leivän syrjässä pysyä.

Haastatteluissa kerron ihan rehellisesti asioistani. Ellen kelpaa sellaisena kuin olen, niin sille en sitten mahda mitään. On turhaa esittää parempaa kuin on, mutta onhan niitä pieniä valkoisia valheita joskus joukkoon mausteiksi laitettu. Minultakin on udeltu kaikenlaista, mutta vastauksen olen pystynyt antamaan kaikkeen. En ole tullut valituksi. Hakijoita on paljon ja minua parempia on joukossa aina. Nyt lasten jo ollessa isoja minulla ei olisi enää mitään päivähoitomurheitakaan ja äitiyslomat ovat kohdaltani historiaa. Työ vain puuttuu ! Nyt olen siinä tilanteessa, että melkein työ kuin työ kelpaisi, mutta kun ei niin ei.

Olen tässä suunnitellut tänä keväänä pientä tehoiskua - aion soitella työnantajille, pommitan työkkäriä tukityöpaikan johdosta, jos sieltä edes sen saisi, laitan hakemuksia menemään vieläkin enemmän - suhteita kun ei ole. Toivotonta taitaa silti olla, mutta yritettävä on ...

Suhteillahan sitä saisi töitä !

Olen samanlaisessa tilanteessa kuin Sinä, ikää 45-vuotta. Minä olin kuusi vuotta kotona kun lapset olivat pieniä. Nuorimmalla oli paha allergia ja lääkärit suosittelivat kotihoitoa. Lapsia minulla on neljä, kaikki nyt jo aikuisia.
        Olen ajatellut, että me "lapselliset" pääsemme vähän helpommalla siinä kun voimme sanoa hoitaneemme lapsia ja kotia.

Olen myös käynyt työvoimatoimiston pilipalikursseja. Viimeisin koulutus oli ihan hyvä muuten, mutta yli 40-vuotiaat eivät saaneet edes harjoittelupaikkoja. Siis ei kelvattu edes ilmaiseksi minnekään. Koulutus oli CAD-koulutusta. Koulutuksen jälkeen olen työvoiman virkailijan mukaan ylikoulutettu, enkä pääse työllistämistyöhön muuhun kuin siihen CAD-työhön. Sitä työtä nyt ei ole tarjolla tällä ammattikoulupohjalla.

Jos Sinulla on vain terveyttä jäljellä niin ehkä kannattaa vaihtaa sosiaali- ja terveysalalle, siellä on työtä tarjolla. Minulle ei käy terveyden kannalta kuin kevyt toimistotyö.

Todelliseksi vääryydeksi koen, että aikuisen ihmisen tulee Suomessa elää puolisonsa tuloilla kun on pudonnut ansiosidonnaiselta. Jos vain joku puolue alkaa ajaa henkilökohtaista sosiaaliturvaa niin äänestän heti sitä.

• Nanna
        Pipsa kirjoitti:

Olen samanlaisessa tilanteessa kuin Sinä, ikää 45-vuotta. Minä olin kuusi vuotta kotona kun lapset olivat pieniä. Nuorimmalla oli paha allergia ja lääkärit suosittelivat kotihoitoa. Lapsia minulla on neljä, kaikki nyt jo aikuisia.
        Olen ajatellut, että me "lapselliset" pääsemme vähän helpommalla siinä kun voimme sanoa hoitaneemme lapsia ja kotia.

Olen myös käynyt työvoimatoimiston pilipalikursseja. Viimeisin koulutus oli ihan hyvä muuten, mutta yli 40-vuotiaat eivät saaneet edes harjoittelupaikkoja. Siis ei kelvattu edes ilmaiseksi minnekään. Koulutus oli CAD-koulutusta. Koulutuksen jälkeen olen työvoiman virkailijan mukaan ylikoulutettu, enkä pääse työllistämistyöhön muuhun kuin siihen CAD-työhön. Sitä työtä nyt ei ole tarjolla tällä ammattikoulupohjalla.

Jos Sinulla on vain terveyttä jäljellä niin ehkä kannattaa vaihtaa sosiaali- ja terveysalalle, siellä on työtä tarjolla. Minulle ei käy terveyden kannalta kuin kevyt toimistotyö.

Todelliseksi vääryydeksi koen, että aikuisen ihmisen tulee Suomessa elää puolisonsa tuloilla kun on pudonnut ansiosidonnaiselta. Jos vain joku puolue alkaa ajaa henkilökohtaista sosiaaliturvaa niin äänestän heti sitä.

Et saanut harjoittelupaikkaa ikäsi takia. Tämähän on ikäsyrjintää. Kelpasit kumminkin silti kurssille ? Etkö kysynyt syytä moiseen ?

Sosiaali - ja terveysala kiinnostaa, mutta siivoamaan en pysty, mutta lapsia voisin hoitaa, sillä kokemusta siitä on. Täytyy miettiä. Olen tosin jo liian vanha koulun penkille. Meneeköhän tähän päähän enää mitään oppia ?

• Pipsa
        Nanna kirjoitti:

Et saanut harjoittelupaikkaa ikäsi takia. Tämähän on ikäsyrjintää. Kelpasit kumminkin silti kurssille ? Etkö kysynyt syytä moiseen ?

Sosiaali - ja terveysala kiinnostaa, mutta siivoamaan en pysty, mutta lapsia voisin hoitaa, sillä kokemusta siitä on. Täytyy miettiä. Olen tosin jo liian vanha koulun penkille. Meneeköhän tähän päähän enää mitään oppia ?

Nykyisin joutuu hankkimaan itse harjoittelupaikat. Koska harjoittelijoita on niin paljon voi työnantajat valita kenet haluavat. Meistä jäi koululle tekemään itsenäisesti harjoituksia kaikki yli 40-vuotiaat. Haimme koko harjoittelun ajan harjoittelupaikkaa tuloksetta. Kouluttajalla ei enää nykyään ole velvollisuutta harjoittelupaikan järjestämiseen samoin ei työvoimatoimistollakaan. Harjoittelu olisi tärkeää, etenkin pitkään työttömänä olleelle. Varsinkin se harjoittelutodistus auttaisi paljon.

Ikäsyrjinnästä ei voi valittaa kenellekään. Työvoimatoimistoon kyllä kerroimme tilanteen. Sama tilanne on nykyisin ns. ESR-rahoitteisilla työvoimakoulutuksilla.

Turha pelko on, ettet oppisi. Oppiminen ei ole iästä kiinni. Mene ihmeessä koulutukseen, jos vain paikkakunnallasi on mahdollista. Koulutuksissa on paljon yli nelikymppisiä ihmisiä. Vanhin kurssikaverini oli 57-vuotias.

• Nanna vielä
        Pipsa kirjoitti:

Nykyisin joutuu hankkimaan itse harjoittelupaikat. Koska harjoittelijoita on niin paljon voi työnantajat valita kenet haluavat. Meistä jäi koululle tekemään itsenäisesti harjoituksia kaikki yli 40-vuotiaat. Haimme koko harjoittelun ajan harjoittelupaikkaa tuloksetta. Kouluttajalla ei enää nykyään ole velvollisuutta harjoittelupaikan järjestämiseen samoin ei työvoimatoimistollakaan. Harjoittelu olisi tärkeää, etenkin pitkään työttömänä olleelle. Varsinkin se harjoittelutodistus auttaisi paljon.

Ikäsyrjinnästä ei voi valittaa kenellekään. Työvoimatoimistoon kyllä kerroimme tilanteen. Sama tilanne on nykyisin ns. ESR-rahoitteisilla työvoimakoulutuksilla.

Turha pelko on, ettet oppisi. Oppiminen ei ole iästä kiinni. Mene ihmeessä koulutukseen, jos vain paikkakunnallasi on mahdollista. Koulutuksissa on paljon yli nelikymppisiä ihmisiä. Vanhin kurssikaverini oli 57-vuotias.

Silloin, kun olin viimeeksi kurssilla, niin työharjoittelupaikat järjestyivät vielä kouluttajan toimesta.

Mitä hyötyä on tälläisestä kurssista, jos ei kerran pääse harjoittelemaan ? Siinähän meni iso osa kurssin ajasta jo pelkän harjoittelupaikan etsimiseen.

Onpas todella muuttunut tämäkin "kurssitus" ihan päälaelleen, jos niin voi sanoa. Pitkäaikaistyötön todella tarvitsee sitä työharjoittelua.

• multakin

Yritä kestää, Superhessu. Vittu mitä idiootteja!!! Nimimerkiltä "kääk kääk" voisi kysyä, että mitä sinä olet tehnyt työllistyäksesi ja päästäksesi pois ukkosi siiveltä - MITÄ?

• Töihin siitä!

MEE KÄÄK KÄÄK TÖIHIN!, niin ei tarvitse lasten kulkea kirpputorivaatteissa, lainojen maksutkin sujuis, ukkos pääsis helpommalla yms.

• Kääk
        Töihin siitä! kirjoitti:

MEE KÄÄK KÄÄK TÖIHIN!, niin ei tarvitse lasten kulkea kirpputorivaatteissa, lainojen maksutkin sujuis, ukkos pääsis helpommalla yms.

Se oli provo !

• Kommentti

Kait nyt jokainen on tehnyt jotain tai ainakin yrittänyt tehdä siinä tilanteessa, jossa joutuu elämään "puolison siivellä". Töitä on varmasti haettu joka kannon ja kivenkin alta, hakemuksia on laitettu solkenaan, soiteltu on työnantajille yms.
        Kaikki keinot on varmasti kehissä olleet ja tulevat olemaankin, niin kauan kuin sitä työtä löytyy. Perheellisen on varmasti ihan pakko yrittää perheensä eteen. Voisinko sanoa takaisin sinne sinulle - idiootti, kun tätä edes kyselit !!!

• 1234567890
        Kääk kirjoitti:

Se oli provo !

Jo vain, oliko ?

• "tietäjä"
        Kommentti kirjoitti:

Kait nyt jokainen on tehnyt jotain tai ainakin yrittänyt tehdä siinä tilanteessa, jossa joutuu elämään "puolison siivellä". Töitä on varmasti haettu joka kannon ja kivenkin alta, hakemuksia on laitettu solkenaan, soiteltu on työnantajille yms.
        Kaikki keinot on varmasti kehissä olleet ja tulevat olemaankin, niin kauan kuin sitä työtä löytyy. Perheellisen on varmasti ihan pakko yrittää perheensä eteen. Voisinko sanoa takaisin sinne sinulle - idiootti, kun tätä edes kyselit !!!

muut olisivat tehneet mitään samaa minkä sinäkin kenties ole tehnyt. Ei se kenelläkään täällä helppoa se työnsaanti ole. Joten turha arvostella muita rumin ja kovin tekstein. Se on sitä niinsanottua henkistä tölvimistä tuollainen provosointi ja nimittely.

• Eräs lukija

Älkää nyt kiusatko sitä Superhessua - pissii vielä housuihinsa.
      Hessu koeta kestää - meitä on katos moneksi ja jokaisella on omat mielipiteensä.
      Asiaahan nuo jutut ovat olleet, täytyy myöntää.
      Ei kannata ottaa kovin vakavasti kaikkea...
      Moiiiiii !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Lukijamies

Olen tässä työttömänä ollessani lueskellut aikani kuluksi näitä keskustelupalstan juttuja. Tämän nimimerkki "Superhessun" juttuja olen lukenut myös muista täällä olevista keskusteluketjuista. Kyllähän tämä nimimerkki puhuu asiaakin, mutta minä ainakin olin rivien välistä lukevinani myös muutakin. Välillä rupesi jo hirvittämään nuo jutut. Olipa tosi rankkaa tekstiä naiselta. Huh, huh ...

Toivottavasti sitä työtä vielä löytyy kaikille, kun nuo suuret ikäluokatkin ovat jäämässä eläkkeelle. Siinä vaiheessa tosin ei enää varmaan palkata uusia työntekijöitä, vaan työt teetetään vanhoilla työntekijöillä, mutta työn toivossa tässä elelee itse kukin. Jospa kesä toisi mukanaan sen työn...

• siis

"Toivottavasti sitä työtä vielä löytyy kaikille, kun nuo suuret ikäluokatkin ovat jäämässä eläkkeelle. Siinä vaiheessa tosin ei enää varmaan palkata uusia työntekijöitä, vaan työt teetetään vanhoilla työntekijöillä,"

Tai siis ne teetetään ilmaiseksi nuorilla ja reippailla orjilla jotka voidaan työmarkkinatuen katkaisulla kiristäen velvoittaa tekemään työt ilmaiseksi tai sitten ala-arvoisen huonolla palkalla.

• Pipsa
        siis kirjoitti:

"Toivottavasti sitä työtä vielä löytyy kaikille, kun nuo suuret ikäluokatkin ovat jäämässä eläkkeelle. Siinä vaiheessa tosin ei enää varmaan palkata uusia työntekijöitä, vaan työt teetetään vanhoilla työntekijöillä,"

Tai siis ne teetetään ilmaiseksi nuorilla ja reippailla orjilla jotka voidaan työmarkkinatuen katkaisulla kiristäen velvoittaa tekemään työt ilmaiseksi tai sitten ala-arvoisen huonolla palkalla.

En usko ollenkaan siihen työvoimapulaan, jota ennustetaan suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle tulevan. Jo nyt on niin, ettei eläkkeelle lähteneen tilalle oteta ketään, työt vaan teetetään niillä jäljellä olevilla.

Olin valtiolla työllistettynä. Samaa virkaa oli hoitanut vielä muutama vuosi sitten vakituinen virkailija. Koska nyt on työttömiä voidaan kierrättää työllistettyjä valtion virastoissa. Tein samaa työtä kuin muutkin virkailijat siinä virastossa.

Sattumalta samasta virastosta kuoli työsuhteeni aikana yksi henkilö. Oletin, että nyt tulisi virka auki. Vaan ei tullut, virka jäädytettiin.

Kun minä jäin pois tuli tilalleni 56-vuotias henkilö työmarkkinatukiharjoittelijaksi. Hän oli ennen hoitanut samaa virkaa toisessa kaupungissa, mutta perhesyistä muuttanut paikkakuntaa. Minusta todella irvokasta ihmisen hädänalaisen tilanteen hyväksikäyttöä. Minä olin onnekseni saanut samaa palkkaluokkaa kuin muutkin virkailijat.

• ...tuosta
        Pipsa kirjoitti:

En usko ollenkaan siihen työvoimapulaan, jota ennustetaan suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle tulevan. Jo nyt on niin, ettei eläkkeelle lähteneen tilalle oteta ketään, työt vaan teetetään niillä jäljellä olevilla.

Olin valtiolla työllistettynä. Samaa virkaa oli hoitanut vielä muutama vuosi sitten vakituinen virkailija. Koska nyt on työttömiä voidaan kierrättää työllistettyjä valtion virastoissa. Tein samaa työtä kuin muutkin virkailijat siinä virastossa.

Sattumalta samasta virastosta kuoli työsuhteeni aikana yksi henkilö. Oletin, että nyt tulisi virka auki. Vaan ei tullut, virka jäädytettiin.

Kun minä jäin pois tuli tilalleni 56-vuotias henkilö työmarkkinatukiharjoittelijaksi. Hän oli ennen hoitanut samaa virkaa toisessa kaupungissa, mutta perhesyistä muuttanut paikkakuntaa. Minusta todella irvokasta ihmisen hädänalaisen tilanteen hyväksikäyttöä. Minä olin onnekseni saanut samaa palkkaluokkaa kuin muutkin virkailijat.

...on kysymys.

Työnantajat pääsevät halvemmalla kierrättämällä ihmisiä halpa-/ilmaistyössä kuin ottamalla heitä oikeasti töihin. Tuottavuus pysyy ennallaan tai jopa kasvaa mutta kulut eivät nouse. Tällaista toimintaa, täydellistä omaan napaan tuijottamista ja ala-arvosta asennetta niitä työntekijöitä kohtaan jotka sitä heidän yritystään pitävät pystyssä, pidetään työnantajien itsestäänselvänä oikeutena. Siinä ei ole mitään omituista, ei mitään väärää tämän yhteiskunnan mielestä

Siis täydellisen itsekästä oman edun tavoittelua ja ihmisten epätoivon hyväksikäyttöä työnantajilta. Eivätkä työnantajat näe siinä mitään epämoraalista. Jotenkin on hyvin vaikea uskoa työnantajien selityksiä siitä etteikö heillä mm. suomen ylikorkean verotuksen vuoksi ole varaa palkata ihmisiä oikeisiin työsuhteisiin. Onko siinä oikeasti kysymys pystymisestä, vai ehkä sittenkin HALUAMISESTA? Ja toisaalta eikö suomella oikeasti ole varaa laskea vähän verotustaan?
        Suomi on rankattu monen monta kertaa maailman kärkipäähän yhtenä maailman kilpailukykyisimmistä maista, mutta suomi edelleenkin juoksee kieli vyön alla aina vain paremman kilpailukyvyn perässä. Eikä haittaa mitä se maksaa, koska suomen TÄYTYY olla maailman ykkönen joka hemmetin asiassa, maksoi mitä maksoi.

Vaikka suomi on yksi maailman rikkaimmista maista väkilukuun nähden, me elämme ikäänkuin voisimme hetkenä minä hyvänsä menettää hyvinvointimme, mikäli emme jatkuvasti piiskaa itseämme parempiin suorituksiin joka alalla, varsinkin tuottavuudessa ja kilpailukyvyssä. Me elämme "henkemme kaupalla" juoksemme juoksemme koko ajan vain lujempaa koska me kuvittelemme että jos näin ei tehdä, niin kuolo korjaa.

Eikä kukaan huomaa että oikeasti ihmisten hyvinvointi on menetetty jo ajat sitten suomessa. Ei suomi ole mikään hyvinvointivaltio. Täällä on vain hyvin mariginaalinen ja pieni joukko ihmisiä jotka oikeasti voivat hyvin. Kukaan ei huomaa että niillä keinoilla, joilla hyvinvointia yritetään saavuttaa, oikeasti vain menetetään sitä hyvinvointia koko ajan. Tai sitä saadaan vain tietylle hyvin pienelle mariginaaliselle ihmisryhmälle. Toisten hyvinvointi revitään toisten selkänahasta. Siinä käy koko ajan ihan päinvastoin kuin mikä ehkä tarkoitus on.

Me räpiköimme niinkuin voisimme koska tahansa hukkua, vaikka olemme oppineet kyllä uimaan jo ajat sitten. Miksi me emme voisi vähän enemmän LUOTTAA siihen että se vesi kantaa?

• Eufrosyyne

Olin ite vielä 23- vuotiaana (nyt oon kohta 30)aika kuutamolla näiden työasioiden suhteen. Takana kolme puolen vuoden jaksoa tukityöllistettynä (mm. nuorten puutyöpajalla), välissä aina puolentoista vuoden työttömyys. Toivoa kummemmasta ei juuri näkynyt, kun ei ollut kunnon koulutustakaan.

Innostuin menemään iltalukioon, että olis työttömänä taas jotain hommaa. Ihmeen kautta sain myös työpaikan - jälleen 1,5 vuoden työttömyyden jälkeen - tuotannon töihin kolmivuoroon. Se alkoi kyrsimään aika nopeasti ja jostain (ehkä suht hyvin sujuneesta lukiosta) sain itsetuntoa hakea kouluun. Ajatus oli lähinnä se, että paskahommia ja tukitöitä saan paiskia lopun ikääni, jos en kunnon ammattia hanki, lisäksi olen perheetön, joten opiskelemaan lähtö oli siinä mielessä helppoa.

Nyt on ammatti, muttei töitä. Opintojen loputtua lähetin kolmen kuukauden aikana n. 80 hakemusta, lopulta sain kahden kuukauden homman rekry-firman kautta. Nyt olen työharjoittelussa. Aika luottavaisesti silti suhtaudun, lyhyetkin työsuhteet kelpaa ja auttaa aina eteenpäin. Katkoista työhistoriassa ei ole juuri kyselty ja jos on, niin olen vaan kertonut (rehellisesti), että se oma ala ei aina ole ollut ihan selvillä, mutta nyt on (okei, tuo on valkoinen valhe)...

Jos siis mahdollista, niin menkää kouluun, hankkikaa ammatti jolla todennäköisesti saa töitä, näistä työvoimapula-ammateistahan saa uutisista kuulla. Esim. metalli, siivous jne. Jos kärsivällisyys riittää niin sitten korkeakouluun. Joku kurssikin on ihan ok, katkaisee ainakin työttömyyden ja voi taas aloittaa "puhtaalta pöydältä".

Ihan asiantuntija oon siis työttömyyden suhteen, varmaan 6 vuotta yhteensä ollut ilman töitä ja tiiän miten se naista syö.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe