Haluttaisiin siis tehdä animaatio, jossa kuutio muuttuu tilavuudeltaan yhtä suureksi palloksi. Kuution nurkkia pitää siis lähteä siirtämään kohti kappaleen keskipistettä ja kuution tahkojen keskipisteitä kauemmaksi keskustasta.
Jos vaikka ajatellaan kuution nurkkien olevan koordinaatistossa (-1,-1,-1)...(1,1,1), niin kuution tilavuus olisi 8. Vastaavan tilavuuden pallon säde on noin 1,24. Kuution nurkan etäisyys keskipisteestä on n. 1,41. Eli nurkkapisteen pitäisi siirtyä 1,41->1,24 ja tahkon keskipisteen 1->1,24. Ja tietenkin niiden välillä olevien pisteiden oikeassa suhteessa asemaansa nähden.
Mitenköhän tuota lähtisi purkamaan? Kuutiossa on ainakin kuusi tahkoa ja kahdeksan nurkkapistettä. Miten pallon pinta jaetaan kuuteen yhtä suureen osaan, jotka vastaisivat kuution tahkoja?
Kuution sisällehän jää pallo, joka ei muutu lainkaan. Sen tilavuus on noin 4,19. Siirreltävää "massaa" on siten 3,81. Tuo tieto ei varmaan mitään hyödytä, mutta kaikki liikuteltavat pisteet on joka tapaksessa 1-säteisen pallon ulkopuolella.
Kuution "morphaaminen" palloksi
5
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Löysin tuollaiset kaavat: https://i.imgur.com/5kPW3sa.png
Pitää tutustua onko noista mihinkään. Ainakin arvoilla (1,1,1) tulee (0,716, 0,716, 0,716), joka on 1,24-säteellä yhtä etäällä origosta.Joo tuo vaikuttaisi hyvältä. Jokaisen pisteen interpoloi sen ja origon yhdistävää suoraa myöten uuteen päätepisteeseensä. Siihenhän saisi varmaan erinäköisiä muodon muljahteluja kun käyttää erilaisia interpolaatiofunktioita(?)
- Anonyymi
Tee ensin toimiva animaatio 8 nurkkapisteen ja 6 tahkon keskipisteen siirtämiseksi. Samalla selviää suuri osa ongelmista.
Sitten lisäät mukaan kaikkien sivujen keskipisteet, Niitä on 12 kpl. Liikuta kaikkia pisteitä origon kautta kulkevia akseleita pitkin. Symmetristä ja helppo laskea. Tiedät alku- ja loppupisteiden sijainnit. Pallon ja kuution tunnistaa helposti jo 26 pisteestä. Älä käytä mitään sini- tai kosiniunktioita yms. Tietokone laskee kaiken ihan riittävän nopeasti ihan peruskaavoja käyttäen. Ei kiirettä!- Anonyymi
Kiitos vinkistä. Pitää pureskella tuota ideaa.
- Anonyymi
Helppo homma. Tee funktio K(a), joka antaa kuution pisteen origosta lähtevän vektorin a suunnassa. Laske tarvittavan saman tilavuuden olevan pallon säde ja vastaavasti funktio P(a), joka antaa pallon pisteen origosta lähtevän vektorin a suunnassa. Olkoon alkutilanteessa (kuutio) t=0 ja lopputilanteessa (pallo) t=1. Tällöin ajanhetkellä t muotoutuneen kappaleen pinta on vektorin a suunnassa pistessä x = tP(a) (1-t)K(a).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2713904
- 1342940
Onko vinkkejä ikävän lopettamiseen?
Onko hyviä vinkkejä, miten pääsisi ikävästä eroon? Järkeviä pliis!572145En mä mies tiedä
Missä mennään, mitä me toisillemme ollaan. Pyörit mielessä, mutta kuitenkin pelkään jotain. Pelkään myös sitä, että olin381633Jokos olet nainen
Päässyt sinuiksi tämän palstan kanssa ja huomannut miten turhaa tänne on mitään kirjoitella. Yhteys meillä kyllä löytyy1141420- 571399
Tiedätkö nainen
Että sinulla on loistava tunneäly. Osaat käsitellä niitä, osaat analysoida ja järkeillä asioita ja et alkaa mielipuolen681329Huomenna taitaa
Päästä selvittelee ja kyselee vähän asiota. Sun verisukulaisten kanssa🤣 naiselle231307- 431137
Toimivan parisuhteen kaukaisuus.
Täällähän jotkut haaveilee parisuhteesta, kuka mitenkin. Mutta itse näen toimivan parisuhteen todella kaukaisena utopi1551064