uskoontulo

Anonyymi

Miten ev. lut. ihminen tulee uskoon?
Mitä kaikkea Raamattu siitä sanoo?

Haluaisin vastauksia siis vain ihan tavallisen ev. lut. uskovan näkökulmasta.

55

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vauvakasteessa.

      • Anonyymi

        No ei! Itse tulin uskoon ottamalla Jeesuksen vastaan sydämeeni . Uudestisynnyin siinä hetkessä kun puolestani rukoiltiin ja sain syntini anteeksi Jeesuksen minulle ristinkuolemallaan hankkiman pelastuksen ansiosta täysin armosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei! Itse tulin uskoon ottamalla Jeesuksen vastaan sydämeeni . Uudestisynnyin siinä hetkessä kun puolestani rukoiltiin ja sain syntini anteeksi Jeesuksen minulle ristinkuolemallaan hankkiman pelastuksen ansiosta täysin armosta.

        Sinä olet uudesti kastettu lahkolainen joka olet päättänyt ja ratkaissut itse kohtalostasi. Taivaaseen et ole menossa vaan jonnekin muualle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei! Itse tulin uskoon ottamalla Jeesuksen vastaan sydämeeni . Uudestisynnyin siinä hetkessä kun puolestani rukoiltiin ja sain syntini anteeksi Jeesuksen minulle ristinkuolemallaan hankkiman pelastuksen ansiosta täysin armosta.

        Ei taida olla Raamatussa jaetta, joka kehottaisi 'ottamaan Jeesuksen vastaan sydämeensä'. Vai mitä? Evankeliumi on se, että Jumala, Jeesus, tuli ihmiseksi, kuoli täydellisenä uhrina syntiemme sovittamiseksi, nousi ylös taivaisiin. Jokainen, joka uskoo tämän, pelastuu Jeesuksen kautta. Olemme jokainen syntinen ja ansaitsemme vain kuoleman. Vain Jeesuksen kautta pelastumme ja saamme iankaikkisen elämän. Ajatelkaa, mitä valtavaa rakkautta meitä kurjia kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla Raamatussa jaetta, joka kehottaisi 'ottamaan Jeesuksen vastaan sydämeensä'. Vai mitä? Evankeliumi on se, että Jumala, Jeesus, tuli ihmiseksi, kuoli täydellisenä uhrina syntiemme sovittamiseksi, nousi ylös taivaisiin. Jokainen, joka uskoo tämän, pelastuu Jeesuksen kautta. Olemme jokainen syntinen ja ansaitsemme vain kuoleman. Vain Jeesuksen kautta pelastumme ja saamme iankaikkisen elämän. Ajatelkaa, mitä valtavaa rakkautta meitä kurjia kohtaan.

        "Ei taida olla Raamatussa jaetta, joka kehottaisi 'ottamaan Jeesuksen vastaan sydämeensä'. Vai mitä? "

        Tällaisia jakeita löytyy paljonkin missä kehoitetaan uskomaan evankeliumi tai seuraamaan Jeesusta että " Kristus minussa kirkkauden toivo" toteutuu.

        1. Tim. 1:16

        Mutta sentähden minä sain laupeuden, että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, itsellensä iankaikkiseksi elämäksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ei! Itse tulin uskoon ottamalla Jeesuksen vastaan sydämeeni . Uudestisynnyin siinä hetkessä kun puolestani rukoiltiin ja sain syntini anteeksi Jeesuksen minulle ristinkuolemallaan hankkiman pelastuksen ansiosta täysin armosta.

        Että otit Jeesuksen sydämeesi ja siten olet uskossa.

        Jotenkin kuulostaa epäilyttävältä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ei! Itse tulin uskoon ottamalla Jeesuksen vastaan sydämeeni . Uudestisynnyin siinä hetkessä kun puolestani rukoiltiin ja sain syntini anteeksi Jeesuksen minulle ristinkuolemallaan hankkiman pelastuksen ansiosta täysin armosta.

        "Itse tulin uskoon ottamalla Jeesuksen vastaan sydämeeni ."

        Missä Raamattu puhuu Jeesuksen vastaanottamisesta sydämeen? Käsittääkseni ei missään... mitä se edes tarkoittaa? Sen sijaan Raamattu puhuu uskosta: kuuliaisuudesta ja luottamuksesta Jeesusta kohtaan.


      • torre12 kirjoitti:

        Että otit Jeesuksen sydämeesi ja siten olet uskossa.

        Jotenkin kuulostaa epäilyttävältä.

        Se on tätä nykypäivän uskovien kaanankieltä/siansaksaa... Miten Jeesuksen voi vastaanottaa sydämeen - "VASTAANOTTAA" sanan merkityksessä...? Mitä tarkoitetaan sydämellä? Kristinuskon opin ja Raamatun mukaan Jeesus on tullut ihmiseksi, että Jeesus saisi olla aika pienikokoinen mies mahtuakseen sydämeen. Jeesus kun on lihaksi tullut Jumala, siis ihminen - ja ihminen voi olla vain yhdessä paikassa kerrallaan. Jeesuksella on siis ihan oma ihmiskeho, eikä Hän yksittäisen uskovan sydämeen voi mennä. Pyhä Henki on kaikkialla läsnäoleva Henki - ja Hän on se joka otetaan vastaan uskovan sydämeen ja sen jälkeen Hän asuu uskovan sydämessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei! Itse tulin uskoon ottamalla Jeesuksen vastaan sydämeeni . Uudestisynnyin siinä hetkessä kun puolestani rukoiltiin ja sain syntini anteeksi Jeesuksen minulle ristinkuolemallaan hankkiman pelastuksen ansiosta täysin armosta.

        Anonyymi 30.6. Klo 5.46..
        Mun kohdalla kävi lähes samoin. Kun otin Jeesuksen vastaan sydämeeni , niin elämässäni alkoi tapahtua muutos, koin että valo alkoi kajastaa minulle..Silloin tulin Jumalan lapseksi..Se on suurta Jumalan armoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla Raamatussa jaetta, joka kehottaisi 'ottamaan Jeesuksen vastaan sydämeensä'. Vai mitä? Evankeliumi on se, että Jumala, Jeesus, tuli ihmiseksi, kuoli täydellisenä uhrina syntiemme sovittamiseksi, nousi ylös taivaisiin. Jokainen, joka uskoo tämän, pelastuu Jeesuksen kautta. Olemme jokainen syntinen ja ansaitsemme vain kuoleman. Vain Jeesuksen kautta pelastumme ja saamme iankaikkisen elämän. Ajatelkaa, mitä valtavaa rakkautta meitä kurjia kohtaan.

        Kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi niille jotka uskovat Hänen nimeensä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla Raamatussa jaetta, joka kehottaisi 'ottamaan Jeesuksen vastaan sydämeensä'. Vai mitä? Evankeliumi on se, että Jumala, Jeesus, tuli ihmiseksi, kuoli täydellisenä uhrina syntiemme sovittamiseksi, nousi ylös taivaisiin. Jokainen, joka uskoo tämän, pelastuu Jeesuksen kautta. Olemme jokainen syntinen ja ansaitsemme vain kuoleman. Vain Jeesuksen kautta pelastumme ja saamme iankaikkisen elämän. Ajatelkaa, mitä valtavaa rakkautta meitä kurjia kohtaan.

        >Vain Jeesuksen kautta pelastumme ja saamme iankaikkisen elämän. Ajatelkaa, mitä valtavaa rakkautta meitä kurjia kohtaan.

        Raamatun mukaan Jumala loi ihmisen sataprosenttisesti tahtonsa mukaiseksi. Tähän nähden rakkautta on ilmassa yllättävän vähän ja hankalasti saatavilla.


    • Anonyymi

      Jonkinlaisesta mielen nyrjähtämisestä, jopa sairaudesta siinä on aina kyse.

      • Anonyymi

        no hyvä koska koitin sitä huutojuttua eli sanoin jos vittu oot olemassa niin peruskoulusta muistan että autat etkä vedä ovea kiinni jos
        koputellaan.......meinaan että jokin inflatiokenttä sillon laukes.....mut et siihen löytyy lääkkeet sentään


    • Anonyymi

      Itse tulin uskoon havahtumalla, ettei kulkemani tie ole oikea. Se oli eräänlainen prosesssi, jonka päässä oli uskoon tulo.
      Olin kyllä vauvana kastettu, mutta pelastumiseen tarvitaan myös uskoa. Vasta henkilökohtainen usko avaa tien pelastumiselle, ei pelkkä kaste. Näin ajattelen ja olen evankelis-luterilainen.

    • Anonyymi

      no just tuo, että ajattelenko opillisesti ihan väärin jos ajattelen että myös ev. lut, tarvitsee sen oman uskonratkaisun (ja uskon tunnustamisen suulla?)! jotta voi olla uskova? -ap

      • Anonyymi

        Kyllä ajattelet. Sillä tavalla tulet osalliseksi lahkouskosta jota Jeesus ei tunnusta viimeisellä tuomiolla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ajattelet. Sillä tavalla tulet osalliseksi lahkouskosta jota Jeesus ei tunnusta viimeisellä tuomiolla.

        Ei ole muuten satujen ja tarinoiden jeesus ollenkaan vastassa, jos viimeistä tuomiota pidetään.

        Jesusianistit ovat tuossa epätodennäköisessä tapauksessa muiden epäjumalanpalvojien seurassa häpeäjonossa laskeutumassa alas hiilikellareihin.


    • Anonyymi

      Luterilaisuuden piirissä on vaikea tulla uskoon, koska luterilaisuus pohjaa vahvasti lapsikasteeseen. Itse tulin uskoon synnintunnon kautta pyytämällä Jeesukselta syntejäni anteeksi ja pyytämällä, että Hän ottaisi elämäni hoitoonsa. Sain kokea, että syntini annettiin anteeksi ja sain Jeesuksen lupaaman rauhan sydämeeni. Uskoontulostani on nyt jo pian 40 v. Jeesus on ollut uskollinen. Monien koettelemusten kautta Hän on kuljettanut, mutta elämässäni on ollut luja pohja ja tarkoitus. Edelleen kuulun ev.lut. kirkkoon, vaikkakin hyvin surullisena katson kirkon Sanasta luopumista.

      • Anonyymi

        MItä syntiä teit että sinä tulit niin kovaan synnintuntoon? Toki minäkin olen vajavainen ja erehtyvä ihminen, mutta kun pyydän lähimmäiseltäni anteeksi asia on selvä. En kaipaa mitään henkiolentoja tai sijaisuhreja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MItä syntiä teit että sinä tulit niin kovaan synnintuntoon? Toki minäkin olen vajavainen ja erehtyvä ihminen, mutta kun pyydän lähimmäiseltäni anteeksi asia on selvä. En kaipaa mitään henkiolentoja tai sijaisuhreja

        Tuhon kysymykseen ei yleensä saa mitään vastausta näiltä tarinankertojilta.


      • Anonyymi

        Elämäänsä ei kannata antaa jeesustelijoiden käsiin. Ihminen on itse vastuussa omista teoistaan ja tekemättä jättämisistään. Tällä perusteella meidät myös tuomitaan viimeisellä tuomiolla.
        Terv. luterilainen


      • he-ma
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämäänsä ei kannata antaa jeesustelijoiden käsiin. Ihminen on itse vastuussa omista teoistaan ja tekemättä jättämisistään. Tällä perusteella meidät myös tuomitaan viimeisellä tuomiolla.
        Terv. luterilainen

        Luher siellä helvetissä toimii hiilenpuhaltajana, jos maailmassa on oikeutta. Paavien kanssa vaihtavat paikkaa grillaajana ja grillattavana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämäänsä ei kannata antaa jeesustelijoiden käsiin. Ihminen on itse vastuussa omista teoistaan ja tekemättä jättämisistään. Tällä perusteella meidät myös tuomitaan viimeisellä tuomiolla.
        Terv. luterilainen

        "Elämäänsä ei kannata antaa jeesustelijoiden käsiin."

        Mutta Herramme Jeesuksen käsiin kannattaa elämänsä, myös iankaikkisesn elämänsä, antaa kuten apostolitkin ovat tehneet. Amen


    • Siihen, että elääkö Jeesuksen Kristuksen nimi iänkaikkisesti tai ikuisesti, ei tarvitse uskoa, koska todennäköisesti elää, koska on kirjaan kirjoitettu ja kirjoja ei nykyisin enää polteta. Jos siis kirjan henkilö ylipäätänsä elää.

      Kirjoissa on myös Zeukset ja Apollot, sun muut jumaluudet joita on ollut. Heitä ei enää palvota samalla tavalla kuin aikoinaan.

      Elävätkö kaikki Zeuksen palvojat Zeuksen nimessä? Eivät elä, koska ovat kuolleet, kuten Jeesuksen Kristuksen palvojatkin kuolevat.
      Zeukseen on kuitenkin uskottu aikoinaan, ja hänen apuunsa luotettu, jonnekkin se kuitenkin katosi.

    • Anonyymi

      Tavallisen työmiehen lapsi ei kuule uskoon tulemisesta sitä heille ei opeteta eikä vauvakasteesta puhuta mitään koska vanhemmat eivät ole uskossa. Jumala kyllä kuulee ja vastaa vaikuttamaansa lapsena kastetulle, joka synnin tunnossa etsii pelastusta rientämällä taivaallisen Isän tykö, että Hän antaisi uskon Jeesukseen. Kun Jumala vanhurskauttaa on Siitä seurauksena rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi. Jumalan vanhurskaus tuo Jumalan läheisyyden, mutta on vahvistuttava sanassa ettei joudu lahkolaisten seuraan missä saatana vaikuttaa voimakkaasti.

      • Anonyymi

        "Tavallisen työmiehen lapsi ei kuule uskoon tulemisesta sitä heille ei opeteta eikä vauvakasteesta puhuta mitään koska vanhemmat eivät ole uskossa. "

        Itse tavallisen työmiehen lapsena tulin uskoon herätyskokouksessa, kun tajusin konkreettisesti että Jeesus rakastaa minua. Amen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tavallisen työmiehen lapsi ei kuule uskoon tulemisesta sitä heille ei opeteta eikä vauvakasteesta puhuta mitään koska vanhemmat eivät ole uskossa. "

        Itse tavallisen työmiehen lapsena tulin uskoon herätyskokouksessa, kun tajusin konkreettisesti että Jeesus rakastaa minua. Amen

        Tajuntasi pelasti sinut ilman että olisit valmistettu lain voimasta päätit uskoa sitä aasia joka teltassa mölysi. Sinun tajusi antoi sinulle uudesti kastettujen toisen jeesuksen josta Paavali on puhunut. Kirkon julkijumalattomat ja homotkin uskovat jumalan rakastavan heitä. Taidat olla perkeleen työmiehen lapsi?


    • Anonyymi

      Fil.2:12 Siis, rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljon enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte. Ps.2:11. 1Piet.1:17

      • Anonyymi

        Tässä kirjeen kirjoittaja puhuu uskoville ja uudestisyntyneille ja käskee "ahkeroimaan" "että pelastuisitte". Pelastuminen tapahtuu siis tulevaisuudessa, eikä niin kuin edesmennyt harhaopettaja Kalevi Lehtinen opetti että pelastuminen on tapahtunut jo nyt kun ihminen on tehnyt "ratkaisun".


    • Anonyymi

      Uskoontulo tapahtuu evankeliumin kuulemisen kautta, kun joku sitä julistaa ja ihminen tajuaa olevansa syntinen ja ymmärtää tarvitsevansa Jumalan armoa. Ja näin hän ottaa vastaan Jeesuksen elämäänsä vähän samalla tavalla kuin Jeesuksen opetuslapset ja Paavali aikoinaan ja monet muut joista kerrotaan Uudessa Testamentissa.

      • Anonyymi

        Kukaan Jeesuksen opetuslapsista ei tullut tuolla tavalla uskoon mitä vapaakirkolliset kertovat. Heillä ei Jeesuksen kertomuksen mukaan ollut uskoa edes sinapinsiemenenkään vertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan Jeesuksen opetuslapsista ei tullut tuolla tavalla uskoon mitä vapaakirkolliset kertovat. Heillä ei Jeesuksen kertomuksen mukaan ollut uskoa edes sinapinsiemenenkään vertaa.

        Room. 10:17

        Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.


    • Anonyymi

      Tulin uskoon siten että aloin lärpättää kielillä ja kaaduin sätkimään lattialle. Saarnaaja sanoi:” noin meillä tullaan aitoon oikeaan uskoon. Hallelujaa!”. Siitä lähtien olen ollut pitkään uskossa.

      • Anonyymi

        Näin on monen kohdalla tapahtunut. Kun ihmisestä purkautuu ulos jotain pahaa mitä hänelle on tehnyt, niin ihminen käyttäytyy monta kertaa aivan oudosti. Tällaista tapahtuu kaikkialla, terapiassa, psykiatrisessa hoidossa, sielunhoidossa ja myös ikäänkuin "pikana" Jumalan hoitamana. Insestin uhrit vapautuessaan esimerkiksi käyttäytyvät lähes aina tavalla mitä tavallinen ihminen oudoksuu ja jopa kammoksuu, ääntä ja vapinaa riittää. Psykiatrit ja psykologt ja myös lääkärit saarnaajien ohella tämän tietävät, jos ovat hoitaneet äärimmäisen vaikeita traumoja ja sielun vammoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on monen kohdalla tapahtunut. Kun ihmisestä purkautuu ulos jotain pahaa mitä hänelle on tehnyt, niin ihminen käyttäytyy monta kertaa aivan oudosti. Tällaista tapahtuu kaikkialla, terapiassa, psykiatrisessa hoidossa, sielunhoidossa ja myös ikäänkuin "pikana" Jumalan hoitamana. Insestin uhrit vapautuessaan esimerkiksi käyttäytyvät lähes aina tavalla mitä tavallinen ihminen oudoksuu ja jopa kammoksuu, ääntä ja vapinaa riittää. Psykiatrit ja psykologt ja myös lääkärit saarnaajien ohella tämän tietävät, jos ovat hoitaneet äärimmäisen vaikeita traumoja ja sielun vammoja.

        Onko kielilläpuhuminen siis mielestäsi jotain pahaa mikä purkautuu ulos?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kielilläpuhuminen siis mielestäsi jotain pahaa mikä purkautuu ulos?

        Pitkän ryyppyputken jälkeen jotkut puhuvat myös kielillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkän ryyppyputken jälkeen jotkut puhuvat myös kielillä.

        Kiihkouskovaisuudella ja alkoholismilla on muutenkin paljon yhteistä. Kummatkin ovat riippuvaisia (addiktoituneita). Alkoholisti alkoholista ja uskovainen uskonnostaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiihkouskovaisuudella ja alkoholismilla on muutenkin paljon yhteistä. Kummatkin ovat riippuvaisia (addiktoituneita). Alkoholisti alkoholista ja uskovainen uskonnostaan.

        Olemme tosiaan riippuvaisia Jeesuksesta. Ilman Häntä emme pärjäisi tuntiakaan tällaisen painostuksen alla. Meidän olemassaolomme on vankka todistus Jumalan olemassaolosta.


    • Anonyymi

      Kunpa ihmiset ymmärtäisivät, että uskonto ja usko ovat kaksi ihan eri asiaa. Uskonto sitoo, mutta usko vapauttaa. Vapauteen Kristus teidät vapautti, sanoo Sana.Ei vapauteen tehdä syntiä, vaan olla sitä tekemättä. Uskova ei elä synnissä, vaikka lankeaakin välillä heikkona, vajavaisena ihmisenä täällä ajassa.

      • Anonyymi

        Väitteesi on pelkkää helluntailaisten fraseologiaa ja täyttä typeryyttä. Usko ei ole mikään irrallinen asia uskonnosta. Se ei leiju ilmassa tai ole ihmisessä ilman viitekehystä. Uskolla on aina kohde johon uskotaan ja johon luotetaan ja sen kertoo kristinuskossa ensisijaisesti Raamattu.


    • Anonyymi

      Kiitos näistä. Mielenkiintoisia pointteja.

    • Anonyymi

      Eiköhän suurinosa luterilaisista uskovaisista tavallaan ikäänkuin kasva siihen. Vaikka siihen ei mitään seremonioita liity niin kyllä sekin on henkilökohtainen ratkaisu koska ainahan voisi päättää tietenkin toisin. Itse en ole koskaa oikein ymmärtänyt sitä, että miksi ihmeessä pitäisi ensin sössiä elämänsä ihan totaalisesti ja sitten tehdä suuriratkaisu. Miksei asiaan ja elämäntapaan voi vain yksinkertaisesti kasvaa.

      • Anonyymi

        Enemmistö kristityistä on tullut uskoon juuri kertomallasi tavalla. Emme pääse pakoon kristinuskoa. Me kasvamme siihen ja omaksumme sen jo "äidinmaidossa". Jos minä olisin syntynyt muslimimaahan olisin todennäköisesti nyt muslimi. Kasvatuksella on hyvin suuri merkitys. Uskonratkaisuhöpötykset ovat suggestioihintaipuvaisten ihmisten juttuja.


      • Anonyymi

        voi piip missä olet viettänyt aikasi kun et ole päässyt kirkonveron maksamallakaan milliäkään käsittämään mistä on kysmys!

        Luuletko todella että Jumala lähetti Poikansa siksi että sinä istuisit kirkonpuupenkissä kahdesti vuodessa virsikirjaa plaraten ja ihmetellen mitä täällä oikein tapahtuu hohoijaa !

        tällainen on kansa viidensadan vuoden veisaamisen jäljiltä, eli ei mitään tietoa mistään aiheessa.


    • "Miten ev. lut. ihminen tulee uskoon?"

      - Tästä voisi huomauttaa sen asian että ev. lut uskossa ihminen saa Pyhän Hengen AUTOMAATTISESTI uskoon tulon yhteydessä, mutta näinhän ei ole. Raamatun mukaan Pyhää Henkeä tulee anoa ja se tulee vastaanottaa (Jeesus sanoi käskymuodossa: "Vastaanottakaa Pyhä Henki!"). Kun Pyhän Hengen saa niin sen kyllä tietää. Luterilaiset vain luulevat ja olettavat oppinsa pohjalta että he ovat täyttyneet Pyhällä Hengellä, vaikka eivät ole. Sen vuoksi monet luterilaiset eivät ole täyttyneet OIKEASTI Pyhällä Hengellä, eivätkä voi toimia Hänen voimassaan ja johdatuksessaan KUN he eivät ole erikseen anoneet ja vastaan ottaneet Häntä. Tämä on on ongelma, sillä silloin he ovat vailinnaisia kristittyjä.

      Heidän kolminaisuutensa on Isä, Poika ja Pyhä Raamattu... jos tiedätte mitä tarkoitan... Pyhään Henkeen uskotaan teoriassa, mutta käytännössä puhutaan hyvin paljon Isästä, Pojasta ja Raamatusta... tällaisissa seurakunnissa puhutaan erittäin vähän Pyhästä Hengestä. Luterilaisilla saattaa olla suhde Isään ja Poikaan, mutta ei Pyhään Henkeen - ja sen vuoksi he eivät tunne Häntä, eivätkä voi toimia Pyhän Hengen voimassa. Muun muassa sen takia luterilaisissa kirkoissa ja luterilaisten kristittyjen toimesta ihmiset eivät parane, eivät herää kuolleista - eivätkä he aja ulos riivaajia (hyvä jos edes uskovat enkelien olemassaoloon) jne - eli sitä mitä Jeesus käski uskovia tekemään.

    • Anonyymi

      normiluterilainen ie tajua yhtään mitään muut akuin maksaa pakkoveronsa ja istuu jäykkänä puupenkissä muutaman kerran elonsa aikana, mutt akiivailee kovasti jostain, varsinkin kolmen kaljan kumarassa on hyvinkin uskovainen.

    • Suuri osa suomalaisista taitaa olla lähinnä täysin maallistuneita tapauskovaisia. Sekös fundamentalisteja ärsyttää.

      • Niinkuin taitaa olla muissakin maissa. Esim. Israelissa. Ja sekös fundiksia ärsyttää.


      • Anonyymi

        Tapauskovaisuus on aivan hyvä uskomisen muotp. Jeesuskin oli tapauskovainen. Hänhän meni Raamatun mukaan TAPANSA mukaan synagogaan.


    • Anonyymi

      itseäni "huvittaa" ns. "uskoon tuleminen", kun itse "tulin uskoon" jo n. 7 vuotiaana , siis Sydämenuskoon omassa kotonani, ja se on ollut täysin LUONNOLLISTA koko elämäni ajan.
      En ymmärrä miksi "uskoon tulosta" tehdään niin monimutkaista !!?
      - olin siis ihan tavallisesta luterilaisesta perheestä, kirkossa käytiin joskus.
      Myöhemmin kävin hellareissa, josta sittemmin lähdin pois, kun en ymmärtänyt, miksi he tekevät kaiken "niin vaikeaksi" ( omat teot), täysin Jumalan Armosta me olemme "pelastetut". Kymmenen Käskyä on meille annettu, ja: "omatunto" joka syyttää tai puolustaa meitä. (siis "terveellä" ihmisellä on myös "terve omatunto) tällaisenkin olen lukenut: "omatunto on Jumalan ääni" ihmisessä.

      • Anonyymi

        eli et ymmärtänyt juuri mitään koko asiasta, ...omat teot...lauseesi kertoo kaiken oleellisen siitöä ymmärtämättömyydestäsi.


    • Anonyymi

      Uskoontulo voi olla eri ihmisillä erilainen prosessi. Itsellä se tuli muutaman väkevän rukousvastauksen kautta. Eli eräs sukulainen parantui toivottoman diagnoosin jälkeen kun rukoilin Jumalalta apua. Sitä ennen olin melko maallistunut. Mutta uskoontulo mullisti koko ajatteluni ja kaikki loogiset palikat eli tieto, moraali ja kaiken tarkoitus loksahtivat paikalleen.

      Ajattelen aina että jos voittaisin lotossa (en kylläkään lottoa), niin tietyt tloudelliset murheet kaikkoaisivat eli olisi kivaa. Mutta kun tulin uskoon, niin saan viettää iäisyyden ilman mitään murheita tai kärsimyksiä (kuolemani jälkeen). Eli uskoontulo voittaa suuruudessaan lottovoiton, josta kuitenkin kerkeää nauttimaan vain muutaman vuosikymmenen eikä se ratkaise kaikkia ongelmiakaan.

      Mutta siis terveen uskon ja pelastuksen kannalta oleellista on tunnustaa Jeesus vapahtajaksi ja messiaaksi. Sen voi vaikka sanoa ääneen itsekseen. Lisäksi kannattaa pistää kädet ristiin ja rukoilla Jumalalta johdatusta. Nykyihminen hakee tunteellisia fiiliskokemuksia. Uskoontulo ei kuitenkaan ole mikään tunnekokemus. Ei siinä lähtökohtaisesti kuulu olla missään "kännissä". Vaan uskoontulo on enemmänkin halua uskoa ja seurata Jeesusta.

      Vaikka miltään ei tuntuisi, niin siltikin olet pelastettu, jos siis uskot. Jos tuntuu vaikealta uskoa, niin aina voit päättää että haluat uskoa ja että haluat pelastua ja lisäksi voit pistää kädet ristiin ja pyytää Jumalalta että hän auttaisi sinua uskon kanssa. Epäileminenkin on ihan hyväksyttävää. Jeesuksen opetuslapsetkin epäilivät Jeesusta jatkuvasti ja Jeesus myös heitä torui siitä, mutta lienee silti ilmiselvää että he olivat pelastettuja.

      T:evlut101

    • Anonyymi

      siis tässä on esillä suomen kansaa jolle on vissataa vuotta paukutettu katkismust apäälakeen, lopputulos:

      Ei mitään tietoa Jumalasta, ei Jeesuksesta ei Raamatusta ei evankeliumista ei mistään, jos ei kaljamerkkien ulkoalukemista lasketa, siinä on suomen kansa melko mestarillinen ja viisaus sen kun karttuu.

    • Anonyymi

      Ev.lut. ei "tule uskoon", mutta hän itse vastaanottaa Kristuksen tarjoaman uskon, usko, Pyhän Hengen työnä siis tulee häneen, sillä Jeesus On Herra.

      Joku lahkolainen ei tätä ole, ohi Kristuksen, vaikka itse näin opettavatkin, itse "tullessaan uskoon = uskon herraksi", omassa pelagiolaisessa "vapaassa ratkaisuvallassaan".

      Luterilaisten vanhempien lapsi on siis Jumalan omana lahjatekona kastettu, otettu kristillisen kirkon jäseneksi. Mutta kaste yksin ei pelasta, vaan sen lisänä usko. Kristillisellä kirkolla on vastuu lapsen kasvattamisesta oikeaan uskoon.

      Juutalaisuudessa, ympärileikattu poikalapsi sekä tyttölapsi (ei ympärileikata!) on vanhempiensa vastuulla, kunnes tulee siihen ikään, n. 12-13 vuotias, että voi ottaa itse hengelliseen vastuun Jumalan edessä. Juutalainen "rippikoulu": Bar Mitsva (pojat) / Bath Mitsva (tytöt).

      Samoin on tähän perustuvassa kristillisessä uskossa: pyhäkoulut, rippikoulu, joissa lapselle opetetaan kristillisen, luterilaisen uskon perusteet. Konfirmaatiossa, n. 15-vuotias lapsi siis tulee vastuulliseksi omasta suostumuksestaan olla kristitty, Jeesuksen seuraaja. Tai sitten ei.

      Uskon vastaanottaminen voi tapahtua myöhemminkin. Toki kaiken tämän voi myös kieltää ja esim. erota kirkosta. Miksi kuulua kirkkoon, jonka oppia ei tunnusta? Ainoastaan jääden vahingoittamaan sitä? Itse olen pariinkin kertaan liittynyt ja eronnut kirkosta, johtuen nimenomaan siitä, mitä kirkon kohdalla uskon ja mitä en. Erojen syinä ovat olleet arkkipiispojen J. Paarma ja T. Luoma toimet sekä omat sanat.

      Tunnustan alkuperäistä lutherilaista uskoa, mutta Suomen Ev.lut.kirkkoon en aio enää koskaan palata. On muitakin luterilaisia ja nimenomaan lutherilaisia.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2704
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      9
      1965
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1433
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1315
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1290
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1211
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1131
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1075
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      20
      1036
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    Aihe