Miltä tuntuu kuulua kuolevaan kirkkoon? Kun katsoo kirkon julkaisemaa karttaa lopetettavista kirkoista niin eipä niitä montaa jää jäljelle. Kirkollisvero on jo nyt huipussaan ja korotuspaineita siihen on. Jos et asu kaupungissa ei palveluksia järjestetä kuin keskinmäärin kerran kuukaudessa. Ei siinä paljon saa vastinetta verolle.
Kirkkoja ja tsasounia menee pian myyntiin ja toiminnat niistä ajetaan ala. Seurakuntauudistus tulee omalta osaltaan heikentämään kirkkoa. Kirkosta erotaan huimaa vauhtia. Viimeistään 10 vuoden päästä on edessä tilanne kun on vakavasti harkittava kansankirkon asemaa ja sille maksettavia tukia. Ortodoksisuus ei sovi suomalaiseen mentalitettiin ja kulttuuriin. Ihmiset kyllä ihastuvat kirkon jumalanpalveluselämään mutta hengellistä opetusta siellä ei saa.
kuoleva kirkko
7
126
Vastaukset
- Anonyymi
Voi liittyä Karhun kansaan jos haluaa uskonnon joka sopii suomalaiseen mentaliteettiin.
- Anonyymi
Niin sopii :) vaikka mihinkään ei tarvitse kuulua välttämättä.
- Anonyymi
Hengellistä opetusta ainakin minä sain toisin kuin ev.lut kirkossa.
- Anonyymi
Ei kirkko kuole. Uskontunnustuksessakin sanomme uskovamme kirkkoon. Kirkko ei ole ihmisten luomus vaan Pyhän Hengen. Siksi se ei kuole.
- Anonyymi
Ei minun ort.kirkkoni ole kuolemassa, mutta kuulin, että ev. lut. kirkko on taas menettänyt jäseniään. Syytä ei ilmeisesti tarvitse kertoa.
- Anonyymi
Mitähän tää aloittaja sitten täällä vouhottaa?
Paljonko maksaa veroja ort. kirkkoon, nähtävästi ei mitään koska ei kai ees kuulu kirkkoon. Mikähän se vauhti oikein on? Vois esittää numerot.
Jos kuuluu kirkkoon, niin voi erota, sillähän siitä selviää. - Anonyymi
Eroa kirkosta
https://www.eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161648
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361386Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1601223- 1411193
- 521125
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1061081- 571071
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.116966Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46949