Mikä diagnoosi??

Anonyymi

Keittiöpsykologit siis saa nyt kertoa mielipiteitään. Minua häiritsee todella paljon se, että omaan selkeitä neuropsykiatristen häiriöiden piirteitä, mutta en oikein minkään ydinoireita.

Asperger: Vuorovaikutustilanteet ovat vaikeita. Pelkään sosiaalisia tilanteita, ja mielenkiinnonkohteeni ovat joko "outoja" tai olen poikkeuksellisen kiinnostunut niistä (siis perehdyn kiinnostaviin asioihin hyvin laajasti internetin ja joskus kirjojen avulla). Olen harjoitellut viime vuosina keskustelemaan normaalisti, ja kopioin tietoisesti ihmisiä. Esimerkiksi kuunnellessani muiden keskustelua joku saattaa vastata tiettyyn kysymykseen tietyllä äänenpainolla, ja otan siitä suoraan mallia, jos minulta kysytään samaa myöhemmin small talk -tilanteessa. Lisäksi "stimmailen" hyvin paljon yksin ollessani, ja "huomaamattomasti" julkisilla paikoilla, jos et tiedä mitä se on: https://www.youtube.com/watch?v=4ALy6I1J1uo . Kuitenkin tunnistan kasvojen ilmeitä, kehon eleitä sekä puheen sävyjä mielestäni normaalisti, ja kykenen täysin empatiaan, myös arkipäiväiseen ja kasvojen ilmeistä välittyvään. Minulla ei ole outoja rutiineja, enkä ole aisteiltani erityisen herkkä.

ADD ja ADHD: Jumitan. Minulla saattaa mennä koko päivä, että saan itseni esimerkiksi tiskaamaan. Jotenkin se käsky ei vain mene perille, kun aivot haluaa tehdä jotain muuta, esim. selata Instagramia neljä tuntia putkeen tai kävellä ympäri asuntoa. Asiaa helpottaa se, kun en ole yksin ja kehotus tulee ulkopuolelta. Jotenkin silloin se käsky menee perille asti. Joskus poikaystäväni joutuu kehottaa monta kertaa esimerkiksi menemään kauppaan, kun jään haahuilemaan ja puolitiehen pukemaan housuja jalkaan, mutta silloin kuitenkin jotain edes tapahtuu. Ja tämä piirre on ollut aina, korostunut toki kun muutin omilleni. Nykyään hyvinä päivinä saan tehtyä monta asiaa koulupäivän jälkeen, kuten tiskaamaan, tekemään ruokaa ja käymään lenkillä. Jos koulu loppuu vaikka 14:00, niin noin klo 21:00 tulen lenkiltä kotiin. Hyvinä päivinä. Huonoina taas pelkästään ruoanlaitossa saattaa mennä siihen asti. Mutta: en ole ylivilkas ja kykenen keskittymään normaalisti ja istumaan paikoillani. Eli kaikki ydinoireet taas puuttuu.

Onko jollakulla samanlaista? Tai tietääkö joku, mihin nämä piirteet viittaa? Olisi ihan mukava saada edes joku idea, kun selkeästikään ihan normaali ole ja piirteet haittaa päivittäistä elämää.

7

168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kuulostaa multa, mutta en mä mikään lääkäri oo. Mulla on siis ADD Asperger piirteillä. Aikuisena saatu dg ja aiemmin tosiaan yleisesti luultiin, että ADHD/ADD paranee, kun murrosiän jälkeen ihmisten oireet helpottui. Tosiasiassa kyse oli siitä, että ihminen oppii keksimään selviytymismekanismeja ja niillä selviää arjesta.
      Ei mullakaan oo mitään ongelmia olla paikoillaan. Päin vastoin, kun keskittymiskyky loppuu, niin menee suorastaan virransäästötila päälle. Mut kokouksissa huomaan näprääväni luuria tai heiluttavani jalkaa tai teen tosi paljon muistiinpanoja ja osallistun keskusteluun, jotta pidän kiinnostusta yllä.
      Omassa duunissa pystyn hoitamaan monta asiaa yhtä aikaa ja oon supersosiaalinen duunikavereiden mielestä, mutta päivän jälkeen tarviin hiljaisuutta tai siis en halua puhua kenellekään mitään. Viestien naputtelu onnistuu. Lisäksi, jos oon miesten kanssa tekemisissä, niin en oo niin väsynyt, koska miehillä on vähemmän nonverbaalista viestintää.
      Saatan olla tosi kiinnostunut asioista ja sit se tiedonjano ei lopu millään. Ihmiset, jotka ei tiedä mun dg.stä, ei huomaa mussa mitään outoa. Oon kehittynyt niin hyvin käyttäytymään normaalisti. Rutiinit vaan on tosi tärkeitä. Niin kauan, kun niissä pysyy, niin pysyy myös pakka kasassa. Ymmärrän huumoria ja sarkasmia. Vitsailen itsestäni ja osaa nauraa itselleni. Oikeudentunto mulla on ylikorostunut, mutta joskus järkyttävät asiat on mulle vaan asioita ja tunne tulee sillein, että tiedostan ensin, että nyt pitää tuntea näin ja sitten vasta tulee tunne. Mielummin puhun jostain konkreettisesta ja mitattavissa olevasta, kuin abstraktista ja tulkinnanvaraisesta.
      Ylimääräinen draama ja riitely on musta huippuraskasta ja välttelen sitä
      N45
      Kuulostaako yhtään tutulta?

• Anonyymi

Moikka ja kiitos vastauksesta.

Kuulostaa osittain tutulta, mutta en ole ollenkaan supersosiaalinen oikeastaan missään tilanteessa, toki normaaleista sosiaalisista tilanteista selviän jotenkuten enkä ihan aika ole se hiljaisinkaan. Ja kuten mainitsin aiemminkin, niin rutiineja en omista, siis jos ei lasketa ihan perus aamurutiinia jne. Itse myös reagoin järkyttäviin asioihin vaihtelevasti, joskus tuntematta mitään ja toisinaan syvästikin. Olen myös huumorintajuinen. Toisaalta itse puhun nimenomaan mieluummin abstrakteista ja tulkinnanvaraisista, kuin konkreettisista asioista. On myös tunnustettava että draama on välillä ihan mielenkiintoista ja hauskaa kunhan ei osu liian lähelle itseäni, mutta tahallani en sitä harrasta. Riitely on todellakin todella kuluttavaa.
        -AP

• Anonyymi

Joo. Siis ihmisiä on erillaisia. Tarkoitin sitä, että on vähän niin, kuin joko tai...
        Itsellä, kun on toi assupiirre hyvin matemaattinen, niin esim. tulkinnanvaraiset asiat on mulle hankalia.
        Sit huomaan tosi herkästi, että apinoin tahtomattani vastapuolta keskustelussa. Saatan omia eleet tai murteen yms. Vaikka oon siis sosiaalinen niin, silti se on vaikeaa. Tosiaan myös raskasta eli työpäivän jälkeen oon ihan puhumaton ja uppoan omaan maailmaani. Puhelimessa puhuminen on mulle ihan myrkkyä. Jännitän sitä erityisesti, jos jotain virallista pitää puhelimitse hoitaa.
        Toisinaan tunnen ihan kamalan vahvasti myös. Esimerkkinä, kun meidän koira syntyi, niin itkin jo silloin ihan kamalasti, että se kuolee joku päivä. Jotkut biisit itkettää heti ensitahdeista. Samaan aikaan mun täti kuolee syöpään ja sitten tulee ajatus, että kuolema, joten pitää olla surullinen ja tuntuu, että oon jotenkin mun tunteiden ulkopuolella.
        Toi aloitekyvyttömyys on, niin tuttua. Jos se ei oo mulle mieluista, niin aamulla oikein tietoisesti päätän sen suorittaa ja illalla tosiaan huomaan olevani tismalleen samassa asennossa ja oon guugeloinut koko päivän jotain yhtä tärkeää, kuin syvänmeren kalastuksen vaikutukset uppotukkien seksuaalielämään. Meillä ei ikinä olis siistiä, jos mies ei siivoaisi. Samaan aikaan meen ihan mutkalle, jos lasit eivät oo astiakaapissa samanlaiset lasit sarjoissa ja lautaset isoista pienempiin. Sit tosin, kun alan tekemään jotain esim. siivoamaan, niin en pysty lopettamaan vaan tuntuu, että jääkaappikin pitää siirtää, koska tiedän siellä takana olevan pölyä.
        Mutta kuten siis sanoin, niin ihmisiä on erillaisia ja eritasoisia nepsyhäiriöitä, joten ei niin kannata mihinkään muottiin itseään tunkea.

• Anonyymi

Samaistun erityisesti kyllä tuohon virallisten puheluiden soittamiseen. Ihan kamalia. Kuulostaa tutulta tuo "guugeloiminen". Ehkä älypuhelin vaan pahentaa tätä kaikkea, kun mieleen saattaa yhtäkkiä juolahtaa vaikka että kukakohan on Nigerian presidentti ja kohta mennään viidettä tuntia jossain wikipedian syövereissä lukemassa Kiinan muurin rakentamisesta. Voisipa tästä jotenkin opetella pois.
        -AP

• Anonyymi

Toisaalta itse nään siitä olevan hyötyäkin, että on tiedonjanoinen. Kun se tiedonjano on pohjaton, niin on paljon helpompi ymmärtää miksi ja miten joku asia toimii tai on olemassa.
        Mun kaverit sanoo mua turhan trivian mestariksi ja pystyn keskustelemaan kaikenlaisista asioista, koska yleistietous on, niin laaja. Samoin pystyn soveltamaan saamaani tietoa eteenpäin. Oon mestari keksimään uskottavia ja loogisia selityksiä asioille, joista en oikeasti tiedä mitään.
        Mun elämä ois tosi paljon puuduttavampaa, jos miettisin vaan jotain arkipäiväisiä siivous- ja ruuanlaittoaikatauluja. Ois myöskin kamalaa olla "sivistymätön" Eikä mun mieskään todennäköisesti olisi rakastunut muhun samalla tavalla. Se, kun aina sanoo, että mun paras puoli on se, että mun kanssa voi keskustella kaikesta Suomen talvisodan strategioista värien sommitteluun kukkapenkissä syys- ja kevätkauden mukaan.
        Sit muut läheiset sanoo, että mun kanssa voi olla täysin oma itsensä, kun oon täysin kykenemätön moralisoimaan muita tai määrittelemään, että kuinka kenenkin pitää elää, kun oon tämmöinen antaa kaikkien kukkien kukkia tyyppi. Mulla vaan ei oo energiaa miettiä muiden elämiä. Saati, että jaksaisin yrittää niitä johonkin muottiin vääntää.
        Ainoa on toi vahva oikeudentunto eli en voi sietää vääryyttä tai kaksinaismoralismia. Se saakin mut täysin tolaltaan ja, vaikka oon sellainen itse rauhallisuus, niin sellaista huomatessani saatan räjähtää huolella.

• Anonyymi

Minusta tuo kuulostaa normaalilta. Mutta kysyinkin paperilla psykologilta, ei kun sähköpostilla että voisiko minulla olla ADD. No sähköposti ei välttämättä mennyt sitten perillekään. Eikä nykyään ole kuin tuo ADHD diagnoosi olemassa (en tiedä miksi ADD lopetettiin?)ehkä siihen mahd tulee joku kommentti tai tarkennus sen ADHD; n perään sitten?. No ADHD huonosti kuvaa ADD:tä joka uppoutuu vaan haluamiinsa asioihin(niihin helposti liikaa ) ja muuten on vähän haahuilua sitten ja rajankokeilua elämä. Että eipä se ADHD diagnoosi oikeen ADDläistä ilostuta tai kerro totuutta. Että opettele sen verran keskittymään että pärjäät niin paremmin menee ilman diagnooseja.. Joku toinen voi suositella muuta. Ja jos sulla on ollut joku vaikea ja iso kaatuminen jossa esim aivot on saaneet kovan eli liian kovan kyydin yms niin voithan yrittää pyytää neurologialta (löhete järjestelmä) tai otattaa itse maksaen yksityisen neurologian kautta magneettikuvan kun jos epäilet esim aivovammaa? mutta yleensä siinä on ollut edes pieni tajuttomuus tai ainakin huomattavan kova päänsärky kera aivotärähdyksen ennen kuin tuollaista kannattaa edes epäillä ja tutkituttaa. Mutta et maininnut muuta kuin tuota oire puolta et maininnut mitään kovia pään lyömisiä että ehkä tuo aivovamman tutkiminen ei onnaa sinuun. Neurolgisia metabolioita tutkitaan en tiedä milloin?. Siis pään aineenvaihduntaa?..?. Minulla on sellainen tutkittu mutta minulla oli ensin lausuttu pään magneettikuvasta että muuttuneet kohdat saattaisi sopia aivovammaksi. Joka myöhemmin toisen neurologin kautta lausuttiin pään vamman myöhäisvaikutukseksi. Mutta ehkä tuon takia pet koneessa/testi olin myös.. Mutta neurologia ja psykiatria ovat vaikea ala että keittiöpsykologiaa tässä vaan lausutaan... Että käy nyt oikeasti osaajilla ja voithan lukea psykiatrian tai neurologian kirjoista jotain ja kysyä sitten osaajilta liittyvää kysymystä. Saatat olla ihan normaali kaikki kun on joskus hajamielisiä eivätkä kaikki vaan ole niin nopeita kuin nykymaailmassa odotetaan ja uskotaan kaikkien olevan... Esim unipanea aiheuttaa hidastumista ja vaikka kuinka moni sairaus muukin aiheuttaa hidastumista, että ikävä kyllä voi kestää vaikka kuinka kauan jos joku muu sairaus sattumalta vaikka hidastaa sinua, että se saadaan selville.. Mutta niinkuin sanoin normaaliuskin on sulla ihan mahdollista..

• Anonyymi

Moikka.

En epäile aivovammaa, vaan jotakin neuropsykiarista häiriötä, Todennäköiseltä tällä hetkellä näyttää, että piirteistäni huolimatta en täytä minkään diagnostisia kriteereitä. Sehän ei nyt sinällään haittaa, mutta toki on häiritsevää elää selkeästi hieman neuropsykologisesti poikkeavana ilman mitään selkeää syytä tai nimeä oirehdinnalle.
        -AP

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe