Kokeilkaa, hidastuuko auton nopeus kun nostaa jalan kaasulta

Anonyymi

Saatat yllättyä, oletko koskaan tehnyt niin, nostat jalan kaasulta?
Jos vakionopeussäädin on päällä niin siinä toiminto sille jolla sitä voi säätää tai ottaa kerralla pois päältä kokonaan, jolloin kas kummaa tapahtuu jotain..

Saa sitä jarruakin toki painaa, ei kai tuo nyt mun elämää ole haitannut..

Ihmettelen vaan, joku ajaa mittarin mukaan vaikka 85km/h ja hän tulee automaattisen nopeusvalvontapisteen kohdalle niin jarruvalot syttyy, jarrua siis painetaan.

Ps, voi sen vakkarin asettaa niin että 80km/h nopeusrajoituksella mittari näyttää 80km/h niin ei tartte tehdä mitään sen automaattisen nopeusvalvontalaitteetteen kohdalla. On se helppoa, nyt ainakin kun opit taas uutta ja ihmeellistä.

49

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei se kameratolppa välitä siitä mitä auton nopeusmittari liioittelee, se mittaa todellisen nopeuden ja vähentää siitäkin vielä 3 km/h.

      Minä esim. ajan aina 80 km/h rajoituksella auton mittarin mukaan 87 km/h eli todellinen nopeuteni on 83 km/h.

      Joskus harvoin on kameran salama säädetty välähtämään yhdenkin kilometrin ylinopeudesta, mutta sakkoa tai edes huomautusta siitä ei tule.
      Turha jarruttelu ja muukin hidastaminen kameratolpan palvomistarkoituksessa on siis turhaa.

      • Anonyymi

        Minä ajan 85 tai 105km/h vakkariasetuksella näin oikea nopeus on aina vähintään se 80 tai 100km/h riippuen rajoituksesta. Mittarivirhetta on Volvossa 2km/h joten varaa jää vielä hyvin.


      • Anonyymi

        Missä volvossa mittarivirhe on vain 2 km/h?


    • Anonyymi

      Ei se kameratolppa välitä siitä mitä auton nopeusmittari liioittelee, se mittaa todellisen nopeuden ja vähentää siitäkin vielä 3 km/h.

      Minä esim. ajan aina 80 km/h rajoituksella auton mittarin mukaan 87 km/h eli todellinen nopeuteni on 83 km/h.

      Joskus harvoin on kameran salama säädetty välähtämään yhdenkin kilometrin ylinopeudesta, mutta sakkoa tai edes huomautusta siitä ei tule.
      Turha jarruttelu ja muukin hidastaminen kameratolpan palvomistarkoituksessa on siis turhaa.

    • Anonyymi

      Ei se kameratolppa välitä siitä mitä auton nopeusmittari liioittelee, se mittaa todellisen nopeuden ja vähentää siitäkin vielä 3 km/h.

      Minä esim. ajan aina 80 km/h rajoituksella auton mittarin mukaan 87 km/h eli todellinen nopeuteni on 83 km/h.

      Joskus harvoin on kameran salama säädetty välähtämään yhdenkin kilometrin ylinopeudesta, mutta sakkoa tai edes huomautusta siitä ei tule.
      Turha jarruttelu ja muukin hidastaminen kameratolpan palvomistarkoituksessa on siis turhaa.

    • Anonyymi

      Ei se kameratolppa välitä siitä mitä auton nopeusmittari liioittelee, se mittaa todellisen nopeuden ja vähentää siitäkin vielä 3 km/h.

      Minä esim. ajan aina 80 km/h rajoituksella auton mittarin mukaan 87 km/h eli todellinen nopeuteni on 83 km/h.

      Joskus harvoin on kameran salama säädetty välähtämään yhdenkin kilometrin ylinopeudesta, mutta sakkoa tai edes huomautusta siitä ei tule.
      Turha jarruttelu ja muukin hidastaminen kameratolpan palvomistarkoituksessa on siis turhaa.

      • Anonyymi

        Laitoitko varmuudeksi 4 neljä kertaa vai onko tiekkarin nappisi jumissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitoitko varmuudeksi 4 neljä kertaa vai onko tiekkarin nappisi jumissa

        Olisitko ymmärtänyt jo yhdestä kerrasta?


    • Anonyymi

      No on melkoinen sovellus. Väittää ettei lähetys onnistunut mutta onnistui jokakerta.

      Jos täällä on joku valvoja, poistanet toistot.

      • Anonyymi

        Ei täällä ole mitään valvontaa, tai jos joskus onkin, se on täysin ilman logiikkaa. Palstan ylläpito on täysin linjaton, ollut sitä kyllä aina.


    • Anonyymi

      Tuota ihmisten jarruherkkyyttä olen tässä ihmetellyt itsekin. Taajama-alueella liikenneympyrää/risteystä lähestyttäessä aletaan jarruttamaan todella aikaisin ja vauhti ei kunnolla edes hidastu. Saman voi hoitaa moottorijarrulla. Manuaalivaihteisessa kytkin pohjaan ja pienempää vaihdetta silmään. Automaatilla jalka pois kaasulta ja yllätys vauhtihan hidastuu.

      • Anonyymi

        Minua taas ihmetyttää pippeli se, että monet täysin normaalit toimenpiteet ihmetyttää joitakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua taas ihmetyttää pippeli se, että monet täysin normaalit toimenpiteet ihmetyttää joitakin.

        Niin minuakin. Hidastaminen kameratolpalle ei ole normaalia jos nopeus ei alkujaankaan ole ollut sakotettavalla tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua taas ihmetyttää pippeli se, että monet täysin normaalit toimenpiteet ihmetyttää joitakin.

        Mikä siinä pippelissä niin ihmetyttää?


      • Anonyymi

        Mikää nois ei onnistu, mennee aina pitkäks.
        Mun mieli pyörii nii lähel omaa napaa etten voi ennakoida ja siks tulee aina niitä viime hetken jarrutuksii..
        Sama motarin ohtuskaistlla, huomaan edellä menevän vast just enne kun törmään perää ja sit jään siihe hiostaa.
        Napani on elämäni ja siks oonki toimitusjohtaja pienes yrityksessä.

        Terv.
        Trauma6


      • Anonyymi

        Eipä automaatti juurikaan hidasta pelkällä kaasun nostolla.


      • Anonyymi

        Sit ihmetellään kun ei jarrupalat kestä mitään....
        mulla ne ovat kestäneet lähes poikkeuksetta 80tkm-100tkm, vanhassa Primerassa jolla ajoin lähestulkoon pelkästään maatieajoja, alkuperäiset palat vaihtuivat vasta 147tkm kohdalla, toki vinkuivat jo aika pahasti viimeiset 20tkm.
        Mottorilla saa vauhdin hidastumaan ja jarrulla sit vaan pysäytetään auto.
        Myös pitämällä väliä edellä ajavaan ja lukemalla liikennettä n. 3-4 auton verran eteenpäin, säästyy turhalta jarruttelulta.
        Mutta valtaosa liikenteessä ajelevista on täysiä apinoita ja harrastavat tätä "kovajätkä" ajotyyliä, kiihdys - puskirinkiinni - jarrutus, riskiohotus- täysjarrutus.... idiootit.


    • Anonyymi

      Painan kaasua ja menen sinusta ohi, koita kestää.

      • Anonyymi

        Ylinopeusveroja maksavako olet? Onnea vaan. Itse en viitsi sitä vapaaehtoista veroa maksaa.


    • Anonyymi

      Hybridini senkun vaan kiihtyy kun nostan jalan kaasulta ja sähkömoottori rullaa

    • Anonyymi

      Totta osittain tuo, mitä aloittaja kirjoittelee. Mutta esimerkiksi Ruotsissa nopeusrajoitukset muuttuivat niin äkkiä alemmaksi, ja vielä alamäissä, ettei pelkkä kaasun nosto riittänyt yhtään mihinkään, vaan pakko oli jarrua käyttää.

      • Anonyymi

        Itse käytän paljon vaihteillakin nopeuden hidastamista, joskus ihan normaalin liikenteenkin seassa joutuu heittää pienempää sisään, automaatilla se vielä on niin vaivatonta. Ex autossa oli ratin takana vaihteenvalitsijat niin kyllä oli kätevää. Nykyisessä autossa taasen ole sellaisia mutta vaihdekepakossa on sport modessa /- toiminto että näppärää silläkin.

        Pakkohan sitä jarrua tietysti joskus on käyttää ja pitääkin käyttää ja oikein kunnolla joskus että pysyy jarrut kunnossa, järjellä silti koska ei ne jarrutkaan mitkään kilpa-auton jarrut ole. Muistakaa käyttää käsijarruakin säännöllisesti, kaikki tuppaa jumiutuu aikanaan jos niitä ei käytä, korroosi iskee äkkiä ja alkaa takertelee kunnes joskus jämähtää lopullisesti. Silloin voi tulla ylimääräinen kustannus jarrurempasta pelkästään sen jumittamisen takia, kuluu palat loppuun, jarrulevy, jarrusatulan männät voi jumiutua..


      • Anonyymi

        "Mutta esimerkiksi Ruotsissa nopeusrajoitukset muuttuivat niin äkkiä alemmaksi,"
        Eikös ne rajoitukset muutu joka maassa yhtä nopeasti, siinä liikennemerkin kohdalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta esimerkiksi Ruotsissa nopeusrajoitukset muuttuivat niin äkkiä alemmaksi,"
        Eikös ne rajoitukset muutu joka maassa yhtä nopeasti, siinä liikennemerkin kohdalla?

        "Eikös ne rajoitukset muutu joka maassa yhtä nopeasti, siinä liikennemerkin kohdalla? "

        Tarkennan: Se prkeleen peltikyttä oli todella nopeasti sen alemman nopeusjarjoituksen jälkeen. Ja monesti juuri alamäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eikös ne rajoitukset muutu joka maassa yhtä nopeasti, siinä liikennemerkin kohdalla? "

        Tarkennan: Se prkeleen peltikyttä oli todella nopeasti sen alemman nopeusjarjoituksen jälkeen. Ja monesti juuri alamäessä.

        Ympäri Suomea ammatikseni ajavana, en muista juuri koskaan nähneeni kameratolppaa alamäessä. Ennen vaarallisia risteyksiä ja taajamia niitä useimmiten on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ympäri Suomea ammatikseni ajavana, en muista juuri koskaan nähneeni kameratolppaa alamäessä. Ennen vaarallisia risteyksiä ja taajamia niitä useimmiten on.

        Suomessa se onkin ainakin vielä paljon harvinaisempaa kuin Ruotsissa. Täällä yleensä vauhti putoaa riittävästi ilman jarruakin, kunhan sen vain tekee tarpeeksi ajoissa. Ei tosin aina täälläkään niin taida olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ympäri Suomea ammatikseni ajavana, en muista juuri koskaan nähneeni kameratolppaa alamäessä. Ennen vaarallisia risteyksiä ja taajamia niitä useimmiten on.

        Oletko harkinnut silmälasien hankkimista?
        Itse en aja ammatikseni (osaan tehdä muutakin kuin ajaa autoa) ja olen nähnyt useasti kameratolppia alamäessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko harkinnut silmälasien hankkimista?
        Itse en aja ammatikseni (osaan tehdä muutakin kuin ajaa autoa) ja olen nähnyt useasti kameratolppia alamäessa.

        Tai olisiko niin, että sinä kameratolppia kovasti inhotessasi, yrität kertoa miten ikävissä ja tarkoitushakuisissa paikoissa tolpat ovat? Jospa sinun harhainen muistisi yrittäisi viestittää väärää tietoa kameratolppien sijainnista? Kerro nyt vaikka pari paikkaa joissa kamera on alamäkeen sijoitettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai olisiko niin, että sinä kameratolppia kovasti inhotessasi, yrität kertoa miten ikävissä ja tarkoitushakuisissa paikoissa tolpat ovat? Jospa sinun harhainen muistisi yrittäisi viestittää väärää tietoa kameratolppien sijainnista? Kerro nyt vaikka pari paikkaa joissa kamera on alamäkeen sijoitettu?

        Alamäessa olevia tolppia:
        Tampere-Huittinen välillä useita, Tampere Alajärven tolppa, Kangasala Kisarannan tolppa.
        Montako tahdot?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alamäessa olevia tolppia:
        Tampere-Huittinen välillä useita, Tampere Alajärven tolppa, Kangasala Kisarannan tolppa.
        Montako tahdot?

        Tampere Alajärven tolppa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alamäessa olevia tolppia:
        Tampere-Huittinen välillä useita, Tampere Alajärven tolppa, Kangasala Kisarannan tolppa.
        Montako tahdot?

        Missähän päin Suomea on kaikki risteykset tasamaalla, no ehkä Pohjanmaalla.
        Eikö siis nopeusrajoituksia saisi olla mäkisellä seudulla risteyksissä?
        Haloo, kaikki kotona?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tampere Alajärven tolppa?

        Tampere Alasjärven tolppa (ennakoiva tekstinsyöttö korjailee).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missähän päin Suomea on kaikki risteykset tasamaalla, no ehkä Pohjanmaalla.
        Eikö siis nopeusrajoituksia saisi olla mäkisellä seudulla risteyksissä?
        Haloo, kaikki kotona?

        Vastasin edelliselle kommentoijille, joka ei ollut nähnyt alamäkeen sijoitettua kameratolppaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tampere Alasjärven tolppa (ennakoiva tekstinsyöttö korjailee).

        Juu siis ymmärsin nimen oikein, mutta en saa päähäni, missä siellä on alamäessä oleva tolppa.


    • Aika vähän.

      Raskas automaattivaihteinen auto. Jos 80:n alueella muuttuu nopeusrajoitus "vaarallisen" risteyksen vuoksi kuuteenkymppiin, ei kyltin kohdalla vakkari pois ottamalla alkuperäinen mittarin 85 putoa kuin noin 75:een, kun risteys on jo ylitetty ja nopeusrajoitus nousee takaisin 80:een.

      Käytännössä jarrua on käytettävä, jos aikoo sakkoja vältellä.

      • Anonyymi

        Oletko koskaan ajatellut, että nopeusrajoitus muuttuu sen merkin kohdalla.
        Ilmeisesti ajat myös siten, että esimerkiksi 50 km/h rajoituksen muuttuessa 100 km/h:ksi pitää nopeuden olla sen 100-merkin kohdalla 100 km/h.
        Miten näet sen 100-merkin etukäteen, muttet sitä alentuvaa rajoitusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan ajatellut, että nopeusrajoitus muuttuu sen merkin kohdalla.
        Ilmeisesti ajat myös siten, että esimerkiksi 50 km/h rajoituksen muuttuessa 100 km/h:ksi pitää nopeuden olla sen 100-merkin kohdalla 100 km/h.
        Miten näet sen 100-merkin etukäteen, muttet sitä alentuvaa rajoitusta.

        Oletat outoja.

        Eipä minulla muuta. ; )


      • Anonyymi

        Juuri näin on asia, kuten "Kollimaattori" sen muotoilee.

        Itse epäilenkin enemmän sitä, ettei niitä typerästi koko ajan muuttuvia rajoituksia edes huomata kunnolla. Tämäkin "keskusteluksi" kutsuttu lässytys osoittaa arveluani enemmän oikeaksi.


      • Anonyymi

        Siihen hidastamiseen on paljon parempikin syy kuin sakkojen välttäminen. Tiedätkö, mikä?


      • Et taida tajuta virhettäsi? Se nopeuden alentaminen pitää aloittaa jo ennen merkkiä, sillä sen kohdalla pitää nopeuden olla uuden rajoituksen mukainen. Tämä ei ole symmetrinen juttu:
        -rajoituksen laskiessa pitää hidastaa jo ennen merkkiä
        -rajoituksen noustessa saa kiihdyttää vasta merkin kohdalla.


    • Anonyymi

      Siinähän ihmettelet. Vakkarit pitäisi lailla kieltää, koska ne vaarantavat liikenneturvallisuutta. Ihmisiltä katoaa taju oikeasta tilannenopeudesta ja mennään pää tyhjänä sitä mukavaa vakionopeutta. Sitten itketään katkerasti, kun siihen tulee häiriöitä.
      Voi voi kun ei pääse edes ohi, kun ohitettava nosti nopeutta 4 km/h.
      Haloo!

      • Anonyymi

        Käyttääkö jengi sitä vakkaria edes? Hyvin monesti nopeudet seilaavat sinne tänne, että on hyvin vaikea uskoa vakkarin olevan edes käytössä.


      • Anonyymi

        Kyllä se vakkari on silsi ihan hyvä, että sillä on helppoa mennä sitä suurinta sallittua, jos aina ajettais tilannenopeutta eikä tuijotettais nopeusrajoitusmerkkejä, alkais tulla kohtuuttoman paljon ylinopeussakkoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vakkari on silsi ihan hyvä, että sillä on helppoa mennä sitä suurinta sallittua, jos aina ajettais tilannenopeutta eikä tuijotettais nopeusrajoitusmerkkejä, alkais tulla kohtuuttoman paljon ylinopeussakkoja.

        "aina ajettais tilannenopeutta eikä tuijotettais nopeusrajoitusmerkkejä, alkais tulla kohtuuttoman paljon ylinopeussakkoja."

        Miten niin? Ei oikea tilannenopeus voi milloinkaan olla yli nopeusrajoituksen.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        "aina ajettais tilannenopeutta eikä tuijotettais nopeusrajoitusmerkkejä, alkais tulla kohtuuttoman paljon ylinopeussakkoja."

        Miten niin? Ei oikea tilannenopeus voi milloinkaan olla yli nopeusrajoituksen.

        Oikea tilannenopeus on suurin turvallinen nopeus mitä kulloisessakin tilanteessa voi ajaa, sillä ei ole mitään tekemistä nopeusrajoituksen kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oikea tilannenopeus on suurin turvallinen nopeus mitä kulloisessakin tilanteessa voi ajaa, sillä ei ole mitään tekemistä nopeusrajoituksen kanssa.

        Onpas, sillä nopeusrajoitus on aina absoluuttinen suurin nopeus, jota SAA ajaa. Siitä ei ole säädetty mitään rajoituksia muille kuin hälytysajoon sekä tietyissä tapauksissa poliisille, tullille ja rajavartiolaitokselle.


    • Anonyymi

      Ei sitä pysty käyttää kun muut pumppaa edessä

      • Anonyymi

        On ihmeellistä, että noinkin yksinkertaisen laitteen käyttöön ei kaikkien äly riitä.


      • Anonyymi

        Se nopeuden pumppaaminen johtuu monesti myös näistä typeristä rajoituksista itsestään. Monesti näkee, kuinka korkeampi rajoitus on voimassa vain muutaman sata metriä, ja sitten se taas pudotetaan alemmas. Ja se jos mikä on aivan pälliä.

        Parasta olisi, mikäli kaikki rajoitukset kaksikaistaisilla teillä olisi asetettu raskaan liikenteen vauhdin mukaisesti.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1690
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1329
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1075
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1023
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      5
      1009
    Aihe