Raamatun käännöksiä on tehty eri kielille valtava määrä. Myös suomen kielellä on julkaistu useita erilaisia käännöksiä. Jehovan todistajillakin on oma raamatunkäännös, jonka nimi on Uuden maailman käännös. Se on uudistettu kokonaan syksyllä 2018.
Kuinka paljon raamatunkääntäjien oma vakaumus vaikuttaa käännöksen lopputulokseen? Sitä on vaikea tarkalleen sanoa, mutta on ilmeistä, että vaikutusta on. Otetaan yksi esimerkki:
* * *
(Luukas 23:43, Uuden maailman käännös 2018): Jeesus sanoi hänelle: ”Minä vakuutan sinulle tänään: sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa.”
(Luukas 23:43, Kirkkoraamattu 1992): Jeesus vastasi: ”Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa.”
* * *
Kumpi on tulkintaa ja kumpi on oikein?
https://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s1108.html
Vaikuttaako Raamatun oppien tulkinta Raamatun kääntämiseen?
3
<50
Vastaukset
- Anonyymi
50/50 osuudella kumpikin on oikein.
Varhaisessa tekstissä kun ei käytetty kaksoispistettä.
Tässä yhteydessä tulee kysyäkin: onko ihmisessä mitään osaa joka kuoleman jälkeen on tietoinen?
Jehovan todistajat vastaavat siihen: "ei". Siihen mihin puu kaatuu se maatuu.
UM käännös on siksi JT:lle oikea tulkinta.
Mutta entäpä jos asia on toisin?
Ihminen on lähes jumalolento ja siksi ihmistä ei voi verrata puuhun tai kalaan.
Raamattu antaa vihjeitä siihen ettei kaikki lopu kuolemassa.
Joh. 11:25,26. " Minä olen ylösnousemu ja elämä. Joka uskoo minuun, saa ELÄÄ, VAIKKA KUOLISIKIN . . . "
Tai mitä Jeesukselle tapahtui ennen kun Hän sai ylösnousemusruumiin? Hänhän saarnasi vankeudessa oleville hengille. Miten Hän olisi niin voinut niin tehdä jos Hänessä ei ollut mitään osaa joka ei tietäisi mitään.
Samaa voidaan sitten sanoa pahantekijästä. Mikä osa hänestä olisi ollut tietoinen, että hän olisi kuolemansa jälkeen elänyt. Siis mikä osa?
Siksi jälkimmäinen versiosi saattaisi ollakin oikea tulkinta. - Anonyymi
"Kun hänen henkensä lähtee hänestä, niin hän tulee maaksi jälleen.
Sinä päivänä hänen hankkeensa raukeavat tyhjiin" (Ps 146:4).
- "Joka uskoo minuun, elää, vaikka olisi kuollut" (Joh 11;26; ruumis kuolee, sielu
elää)
- "jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa" (Joh 8:51)
- "Minä olen elämän leipä...joka sitä syö, ei kuolisi...herätän hänet viimeisenä
päivänä" (Joh 6:48-54)
- "Ne, jotka on arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja
ylösnousemukseen kuolleista...eivät enää voi kuolla...Mutta että kuolleet nousevat ylös, sen Mooseskin on osoittanut kertomuksessa orjantappurapensaasta, kun hän sanoo Herraa Aabrahamin Jumalaksi ja Iisakin Jumalaksi ja Jaakobin Jumalaksi.
Mutta hän ei ole kuolleitten Jumala, vaan elävien; sillä kaikki hänelle elävät"
(Luuk 20:35-38). Jeesus sanoo Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin ym. elävän yhä.
(Ks. myös Matt 22:32 ja Mark 12:26,27)
- Ruumiin kuolema on Kristuksessa olevalle voitto (Fil 1:21; Ilm 14:13). - Anonyymi
- "Joka uskoo minuun, elää, vaikka olisi kuollut" (Joh 11;26; ruumis kuolee, sielu
elää)
- "jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa" (Joh 8:51)
- "Minä olen elämän leipä...joka sitä syö, ei kuolisi...herätän hänet viimeisenä
päivänä" (Joh 6:48-54)
- "Ne, jotka on arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja
ylösnousemukseen kuolleista...eivät enää voi kuolla...Mutta että kuolleet nousevat ylös, sen Mooseskin on osoittanut kertomuksessa orjantappurapensaasta, kun hän sanoo Herraa Aabrahamin Jumalaksi ja Iisakin Jumalaksi ja Jaakobin Jumalaksi.
Mutta hän ei ole kuolleitten Jumala, vaan elävien; sillä kaikki hänelle elävät"
(Luuk 20:35-38). Jeesus sanoo Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin ym. elävän yhä.
(Ks. myös Matt 22:32 ja Mark 12:26,27)
- Ruumiin kuolema on Kristuksessa olevalle voitto (Fil 1:21; Ilm 14:13).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453026- 502472
- 1072451
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382131Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2371689- 1001678
Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4411609Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91564Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141522R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi201329