Vaikuttaako Raamatun oppien tulkinta Raamatun kääntämiseen?

Raamatun käännöksiä on tehty eri kielille valtava määrä. Myös suomen kielellä on julkaistu useita erilaisia käännöksiä. Jehovan todistajillakin on oma raamatunkäännös, jonka nimi on Uuden maailman käännös. Se on uudistettu kokonaan syksyllä 2018.

Kuinka paljon raamatunkääntäjien oma vakaumus vaikuttaa käännöksen lopputulokseen? Sitä on vaikea tarkalleen sanoa, mutta on ilmeistä, että vaikutusta on. Otetaan yksi esimerkki:

* * *

(Luukas 23:43, Uuden maailman käännös 2018): Jeesus sanoi hänelle: ”Minä vakuutan sinulle tänään: sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa.”

(Luukas 23:43, Kirkkoraamattu 1992): Jeesus vastasi: ”Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa.”

* * *

Kumpi on tulkintaa ja kumpi on oikein?

https://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s1108.html

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      50/50 osuudella kumpikin on oikein.

      Varhaisessa tekstissä kun ei käytetty kaksoispistettä.
      Tässä yhteydessä tulee kysyäkin: onko ihmisessä mitään osaa joka kuoleman jälkeen on tietoinen?

      Jehovan todistajat vastaavat siihen: "ei". Siihen mihin puu kaatuu se maatuu.
      UM käännös on siksi JT:lle oikea tulkinta.

      Mutta entäpä jos asia on toisin?
      Ihminen on lähes jumalolento ja siksi ihmistä ei voi verrata puuhun tai kalaan.

      Raamattu antaa vihjeitä siihen ettei kaikki lopu kuolemassa.
      Joh. 11:25,26. " Minä olen ylösnousemu ja elämä. Joka uskoo minuun, saa ELÄÄ, VAIKKA KUOLISIKIN . . . "

      Tai mitä Jeesukselle tapahtui ennen kun Hän sai ylösnousemusruumiin? Hänhän saarnasi vankeudessa oleville hengille. Miten Hän olisi niin voinut niin tehdä jos Hänessä ei ollut mitään osaa joka ei tietäisi mitään.

      Samaa voidaan sitten sanoa pahantekijästä. Mikä osa hänestä olisi ollut tietoinen, että hän olisi kuolemansa jälkeen elänyt. Siis mikä osa?
      Siksi jälkimmäinen versiosi saattaisi ollakin oikea tulkinta.

    • Anonyymi

      "Kun hänen henkensä lähtee hänestä, niin hän tulee maaksi jälleen.
      Sinä päivänä hänen hankkeensa raukeavat tyhjiin" (Ps 146:4).

      - "Joka uskoo minuun, elää, vaikka olisi kuollut" (Joh 11;26; ruumis kuolee, sielu
      elää)
      - "jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa" (Joh 8:51)
      - "Minä olen elämän leipä...joka sitä syö, ei kuolisi...herätän hänet viimeisenä
      päivänä" (Joh 6:48-54)
      - "Ne, jotka on arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja
      ylösnousemukseen kuolleista...eivät enää voi kuolla...Mutta että kuolleet nousevat ylös, sen Mooseskin on osoittanut kertomuksessa orjantappurapensaasta, kun hän sanoo Herraa Aabrahamin Jumalaksi ja Iisakin Jumalaksi ja Jaakobin Jumalaksi.
      Mutta hän ei ole kuolleitten Jumala, vaan elävien; sillä kaikki hänelle elävät"
      (Luuk 20:35-38). Jeesus sanoo Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin ym. elävän yhä.
      (Ks. myös Matt 22:32 ja Mark 12:26,27)
      - Ruumiin kuolema on Kristuksessa olevalle voitto (Fil 1:21; Ilm 14:13).

    • Anonyymi

      - "Joka uskoo minuun, elää, vaikka olisi kuollut" (Joh 11;26; ruumis kuolee, sielu
      elää)
      - "jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa" (Joh 8:51)
      - "Minä olen elämän leipä...joka sitä syö, ei kuolisi...herätän hänet viimeisenä
      päivänä" (Joh 6:48-54)
      - "Ne, jotka on arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja
      ylösnousemukseen kuolleista...eivät enää voi kuolla...Mutta että kuolleet nousevat ylös, sen Mooseskin on osoittanut kertomuksessa orjantappurapensaasta, kun hän sanoo Herraa Aabrahamin Jumalaksi ja Iisakin Jumalaksi ja Jaakobin Jumalaksi.
      Mutta hän ei ole kuolleitten Jumala, vaan elävien; sillä kaikki hänelle elävät"
      (Luuk 20:35-38). Jeesus sanoo Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin ym. elävän yhä.
      (Ks. myös Matt 22:32 ja Mark 12:26,27)
      - Ruumiin kuolema on Kristuksessa olevalle voitto (Fil 1:21; Ilm 14:13).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe