Vanhuus ei ole ikä, se on terveydentila ja myös asenne

Anonyymi

Vanhuus ei ole ikä, se on terveydentila - ja kuten äitini tähän sanoi, myös asenne.
Hän on 70 , eikä minusta vanhus.

(Yläolevan kirjoitti eräs ystäväni, minä olen kokenut ja koen sen todeksi.)

217

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Todellakin, ennen n.s. vanhukset pukivat viiskymppisinä vanhusten vaatteet päälleen, ja pysähtyivät paikoilleen sairastamaan. Nyt on huomattu, että ei tarvitse itse aiheuttaa sairastumistaan
      ja vanhuuttaan.

      HS tänään:
      "Nelikymppisenä voi olla paremmassa kunnossa kuin 25-vuotiaana: ”Voima­harjoittelulla voi selkeästi hidastaa tiettyjä iän tuomia ongelmia”
      Kun saliharjoittelu vielä auttaa tasapainottamaan sekä verenpainetta että kolesterolia, säännöllinen treeni hoitaa myös sydäntä ja pienentää sepelvaltimotaudin riskiä."

      • Anonyymi

        Ei tartte juu itse aiheuttaa sairauttaan.
        Niitä tulee joka tapauksessa, vaikka minkä tekis.


      • Anonyymi

        Flegu tänään:
        Oma kokemukseni sekä verenpaineen, että kolestrolin osalta tukevat HS:n väitettä.
        59v11kk. Verenpainelääkitys Ramipril 10mg. Siitä huolimatta paineet ka. 165 / 85.
        Kolestroliin Simvastatiini 40mg. Kokonaiskole 7 - 8 mutta hdl -2 ja trigly -1

        60v 6kk. Ilman lääkityksiä verenpaineet ka. 120 / 70 ja kolestroli hieman alle 5:n HDL ja trigly ennallaan.

        Salilla 5krt/vko yhteensä noin 10 tuntia. Sykettä seuraten siten, että painopiste oli aerobisella alueella.

        Nyt taas joku "päiväpeitto" vetää porot sieraimiinsa.


      • Anonyymi

        - Älä välitä kiusaajasta! Kateutta vain! Kateus pitää ansaita!


      • Anonyymi

        " Ei tartte juu itse aiheuttaa sairauttaan. Niitä tulee joka tapauksessa, vaikka minkä tekis. "

        Jooo-jooo, mutta pointsi onkin siinä, että hyväkuntoinen ihminen paranee ja kuntoutuu nopeammin ja paremmin kuin rapakuntoinen. Myös silloin, kun on vakavammasta sairaustapahtumasta kyse.

        Itseaiheutettuja sairauksiakin on niiin paljon ja monta, että kannattaa todella tarkasti miettiä ja funtsata, mikä on mitäkin ja kuka omaa kuntoa ja terveyttä haittaa ja rajoittaa. Nm. Tekosyyt ovat lävestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Ei tartte juu itse aiheuttaa sairauttaan. Niitä tulee joka tapauksessa, vaikka minkä tekis. "

        Jooo-jooo, mutta pointsi onkin siinä, että hyväkuntoinen ihminen paranee ja kuntoutuu nopeammin ja paremmin kuin rapakuntoinen. Myös silloin, kun on vakavammasta sairaustapahtumasta kyse.

        Itseaiheutettuja sairauksiakin on niiin paljon ja monta, että kannattaa todella tarkasti miettiä ja funtsata, mikä on mitäkin ja kuka omaa kuntoa ja terveyttä haittaa ja rajoittaa. Nm. Tekosyyt ovat lävestä

        Mainitse ne monta itseaiheutettua sairautta !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Flegu tänään:
        Oma kokemukseni sekä verenpaineen, että kolestrolin osalta tukevat HS:n väitettä.
        59v11kk. Verenpainelääkitys Ramipril 10mg. Siitä huolimatta paineet ka. 165 / 85.
        Kolestroliin Simvastatiini 40mg. Kokonaiskole 7 - 8 mutta hdl -2 ja trigly -1

        60v 6kk. Ilman lääkityksiä verenpaineet ka. 120 / 70 ja kolestroli hieman alle 5:n HDL ja trigly ennallaan.

        Salilla 5krt/vko yhteensä noin 10 tuntia. Sykettä seuraten siten, että painopiste oli aerobisella alueella.

        Nyt taas joku "päiväpeitto" vetää porot sieraimiinsa.

        Miten paino?
        Itse olen m63v painoa nyt 115-119 kg ja pituus 180 cm.
        Verensokeri 6, kok.kolestroli 5 verenpaine 85/130. Nämä ylärajoilla.
        Ei ole muita lääkityksiä kuin siitepöallergiaan (heinät, koivu).

        Liikunta on jäänyt aika vähäiseksi viimeisen 3 vuoden aikana, kun jäin työttömäksi. Työmatkapyöräily jäänyt pois. Sitä ollut viimeiseen toimipisteeseen yhteen suuntaan 14,5 km ja sama takaisin. Talvellakin jonkin verran kuljin pyörällä töihin, muulloin melkein aina kun ei satanut vettä. Paino oli silloinkin n. 112 kg - 115 kg.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten paino?
        Itse olen m63v painoa nyt 115-119 kg ja pituus 180 cm.
        Verensokeri 6, kok.kolestroli 5 verenpaine 85/130. Nämä ylärajoilla.
        Ei ole muita lääkityksiä kuin siitepöallergiaan (heinät, koivu).

        Liikunta on jäänyt aika vähäiseksi viimeisen 3 vuoden aikana, kun jäin työttömäksi. Työmatkapyöräily jäänyt pois. Sitä ollut viimeiseen toimipisteeseen yhteen suuntaan 14,5 km ja sama takaisin. Talvellakin jonkin verran kuljin pyörällä töihin, muulloin melkein aina kun ei satanut vettä. Paino oli silloinkin n. 112 kg - 115 kg.

        Tuossahan on hyvät pohjat tehdä vaikka mitä.
        Pituus / paino ei sinänsä kerro rakenteesta mitään mutta käsittääkseni veriarvosi ovat asiallisella alueella. Nähtävästi seuraat sokeria?

        Itse jäin putkeen 57 vuotisena ja aloitin perusteellisen opettelun alkoholistiksi kunnes se ei enää huvittanutkaan vähän vaille 6-kymppisenä. Siitä oli helppo ponnistaa omahyväiseksi vanhukseksi.

        Tiedät liikunnan ja elintapojen merkityksen omalle olotilalle. Toivottavasti sinä et tarvitse samanlaista herätettä kuin minä!


      • Anonyymi

        Viina ja tupakka vie ihmisen turmioon vaikka olis minkä ikäinen ja samoin huumeet! niistä kun pysyy irti elämä on kohtalaista mutta sittenkin tulee kaikenlaista premppaa esim. nivelrikko on hiipivä ja kamala sairaus samoin reuma mistä lie tulevat....


      • Anonyymi

        Vaikka päihteet eivät veisikään ihan "turmioon", niin terveyden ne vievät. Joskus niiin salakavalasti, ettei käyttäjä edes huomaa - ennen kuin on liian myöhäistä.

        Niin välttämätön paha kuin ruoka onkin, niin sillä ihmiset myös sairastuttavat itsensä pahoin, kun eivät ymmärrä, tajua, keksi ... että ihmisen pitää syödä elääkseen, ei elää syödäkseen. Ts. mitä tahansa ei sovi suustaan alas ahtaa, vaan oikeaa ja ravintorikasta ruokaa, joka pitää terveenä ja elossa pitempään kuin roskaruualla rällääjät. - Nm. Ravinto on rakennusaine


    • Vanhuus ei ole kaikille tasavertainen.

      Vanhuudessa pelaa ratkaisevaa roolia kuten aloittaja mainitsi terveys ja asenne itseensä ja ympäristöön, ikään ja ideoihin.

      Kun sairastuin joku aika sitten ja jouduin sairaalaan, olin onnellinen kuinka terve ja positiivinen kannustaja elää rinnallani, kolmetoista vuotta vanhempi, täynnä elämän iloa.

      Eiköhän vanhat ukot ja muorit nimittely ole historiaa, nuorempien ja sairaloisempien suun pieksäntää.

      • Anonyymi

        Tunnen monia terveytensä menettäneitä ja vammautuneita, jotka ovat kuitenkin kiitollisia ja elämäniloisia. Sairauteen ei tarvitse käpertyä eikä se määritä koko ihmistä. Miksi ihmeessä nuoremmat sairaalloiset olisivat suunpieksäjiä, outo kauna tuossa mielipiteessä ? Mikä vika ukko ja muori nimityksissä, niitä käytetään jossain päin Suomea isovanhempien normaaleina nimityksinä ? Minusta mummo on ihanin arvonimi, jonka olen ikinä saanut.
        Kavereita ja perheenjäseniä tietenkin kannustetaan, miten se muka liittyy ikään tai terveydentilaan ? Oma vaarini oli paras tukijani, takasi opintolainankin ja osti auton, vaikka ei ihan terve enää ollutkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tunnen monia terveytensä menettäneitä ja vammautuneita, jotka ovat kuitenkin kiitollisia ja elämäniloisia. Sairauteen ei tarvitse käpertyä eikä se määritä koko ihmistä. Miksi ihmeessä nuoremmat sairaalloiset olisivat suunpieksäjiä, outo kauna tuossa mielipiteessä ? Mikä vika ukko ja muori nimityksissä, niitä käytetään jossain päin Suomea isovanhempien normaaleina nimityksinä ? Minusta mummo on ihanin arvonimi, jonka olen ikinä saanut.
        Kavereita ja perheenjäseniä tietenkin kannustetaan, miten se muka liittyy ikään tai terveydentilaan ? Oma vaarini oli paras tukijani, takasi opintolainankin ja osti auton, vaikka ei ihan terve enää ollutkaan.

        Tunnepahan ketä hyvänsä, mutta toisen kumppania ei nimitellä muoriksi tai ukoiksi.

        Jos joku nimitti äitiäni mummoksi, hänllä oli tapana sanoa, en ole sinun mummosi.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Tunnepahan ketä hyvänsä, mutta toisen kumppania ei nimitellä muoriksi tai ukoiksi.

        Jos joku nimitti äitiäni mummoksi, hänllä oli tapana sanoa, en ole sinun mummosi.

        Muistan pikkutyttönä sanottiin moniakin mummuiksi, toki siihen liitettiin aina kyseisen ihmisen sukunimi eteen. Olisipas ollut kauhea kokemus jos he olisi tokaisseet noin, kuten äitisi, mutta kai heillä oli sitä kuuluisaa huumoria.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistan pikkutyttönä sanottiin moniakin mummuiksi, toki siihen liitettiin aina kyseisen ihmisen sukunimi eteen. Olisipas ollut kauhea kokemus jos he olisi tokaisseet noin, kuten äitisi, mutta kai heillä oli sitä kuuluisaa huumoria.

        Jumala ei voi olla kaikkialla yhtä aikaa.
        Siksi hän loi äidin.

        – Kahlil Gibran –


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Tunnepahan ketä hyvänsä, mutta toisen kumppania ei nimitellä muoriksi tai ukoiksi.

        Jos joku nimitti äitiäni mummoksi, hänllä oli tapana sanoa, en ole sinun mummosi.

        Muija sanoo minua äijäksi, on sanonut jo ainakin 10 vuotta. Olen nyt 63 vuotias. Hän on pojillekin opettanut tuon sanan. Vastaava sana näkyi hänellekin löytyvän, vanhemman pojan puhelimesta, puh.luettelosta. Satuin näkemään tämän vuosia sitten, kun vastasin pojan puhelimeen.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Tunnepahan ketä hyvänsä, mutta toisen kumppania ei nimitellä muoriksi tai ukoiksi.

        Jos joku nimitti äitiäni mummoksi, hänllä oli tapana sanoa, en ole sinun mummosi.

        Yhden mun tuttavan joku sukulainen (en tiedä mitä sukua se on) sanoi kaikille että häntä voi kutsua mummuksi. Niin me kaikki jotka ei mitään sukua olla sille mummulle, kutsutaan häntä mummuksi. Luulen että vain marginaali on näitä pienestä herneen nenään vetäjiä, kuten äitisi. En koskaan ole kuullut että joku olisi hermostunut siitä että mummoksi kutsutaan.
        Kutsun myös ukkoani toisinaan ukoksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yhden mun tuttavan joku sukulainen (en tiedä mitä sukua se on) sanoi kaikille että häntä voi kutsua mummuksi. Niin me kaikki jotka ei mitään sukua olla sille mummulle, kutsutaan häntä mummuksi. Luulen että vain marginaali on näitä pienestä herneen nenään vetäjiä, kuten äitisi. En koskaan ole kuullut että joku olisi hermostunut siitä että mummoksi kutsutaan.
        Kutsun myös ukkoani toisinaan ukoksi.

        Jos aikuinen tuntematon kutsuisi sinua mummuksi voisit vetää herneet nenuun. Esimerkkini oli juuri tälläisista tapauksista, aikuisista, jotka mummottelevat tuntemattomia.


      • Niin ja ei ainoastaan omasta itsestään puhuen. Jos tapahtuu pahoja vuoden välein niin miten niitä selittää edes itselleen.

        Kirjat ovat se että pysyn täysijärkisenä. Ne on aina valittu mutu-juttuna tai sitten määrättyä kirjailijaa hakien. Nykykirjailjioista en niin tiedä mutta vanhat jäärät ovat mieleen. Missä Suomi on Suomi ja mitä nyt.


    • Anonyymi

      Eipä juu tartte itte aiheuttaa sairauttaan.
      Niitä tulee joka tapauksessa.

      • Niin kuolema tulee tai iso pieru 😜


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Niin kuolema tulee tai iso pieru 😜

        Miksi sinä käytät noita alatyylisiä sanoja? Olet mielestäni muuten ihan fiksu ihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinä käytät noita alatyylisiä sanoja? Olet mielestäni muuten ihan fiksu ihminen.

        Sydämmen kyllyydestä suu puhuu. Joitakin vaan viehättää suolensa toimintojen tarkkailu ja selostus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinä käytät noita alatyylisiä sanoja? Olet mielestäni muuten ihan fiksu ihminen.

        Minäpä kerron mistä olen alatyylini oppinut. Kotikasvatuksesta tietenkin 😆 Äitini pruukas pistää leikiksi, kun kitisimme haavoista tai mustelmista. Kuoöema tulee tai iso pieru. Tai kun joku puhu lööperiä, perse perse sano Jäppinen tai kun kitisimme vettä ennen nukkamaan menoa, että kusta kulumaan siitä sihisee silimään.

        Äitini oli huumoritajuinen nainen, ei hänen pikkurilli ollut koskaan pystyssä kun kahvia ryysti.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Minäpä kerron mistä olen alatyylini oppinut. Kotikasvatuksesta tietenkin 😆 Äitini pruukas pistää leikiksi, kun kitisimme haavoista tai mustelmista. Kuoöema tulee tai iso pieru. Tai kun joku puhu lööperiä, perse perse sano Jäppinen tai kun kitisimme vettä ennen nukkamaan menoa, että kusta kulumaan siitä sihisee silimään.

        Äitini oli huumoritajuinen nainen, ei hänen pikkurilli ollut koskaan pystyssä kun kahvia ryysti.

        Jaa...että kusi vain lensi ja laatikossa ollut äiti nauroi, kun häntä loi puuvasaralla päähän...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jaa...että kusi vain lensi ja laatikossa ollut äiti nauroi, kun häntä loi puuvasaralla päähän...

        Näin sinä ymmärsit, mutta ei mitään uutta, jatka alatyyliäsi sen sinä todella osaat.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Minäpä kerron mistä olen alatyylini oppinut. Kotikasvatuksesta tietenkin 😆 Äitini pruukas pistää leikiksi, kun kitisimme haavoista tai mustelmista. Kuoöema tulee tai iso pieru. Tai kun joku puhu lööperiä, perse perse sano Jäppinen tai kun kitisimme vettä ennen nukkamaan menoa, että kusta kulumaan siitä sihisee silimään.

        Äitini oli huumoritajuinen nainen, ei hänen pikkurilli ollut koskaan pystyssä kun kahvia ryysti.

        Vai niin. En tunne sitä kolkkaa Suomesta, niin en tiedä onko tuollainen kielenkäyttö ihan yleisesti huumoria siellä. Yllätti minut.
        Omalla syntymäkolkallani ei ollut tapana. En kuullut äitini koskaan kiroilevan, en mainitsevan alatyylisiä sanoja. Sitävastoin sananlaskut, aforismit ja joskus jopa runonsäkeet olivat välittämässä hänen puhettaan metaforinakin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai niin. En tunne sitä kolkkaa Suomesta, niin en tiedä onko tuollainen kielenkäyttö ihan yleisesti huumoria siellä. Yllätti minut.
        Omalla syntymäkolkallani ei ollut tapana. En kuullut äitini koskaan kiroilevan, en mainitsevan alatyylisiä sanoja. Sitävastoin sananlaskut, aforismit ja joskus jopa runonsäkeet olivat välittämässä hänen puhettaan metaforinakin.

        Äitisi siis kertoi teille lapsille arjen tuntojaan

        Sananlaskuilla.

        Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella asunto.

        Aforismeilla

        ihminen, joka ei tee virheitä, ei tavallisesti tee muutakaan.

        Runon pätkinä.

        Kukkuu, kukkuu, pikkulanttu nukkuu,
        kellarin pimeässä nurkassa.
        Hiiri se tuli ja puraisi,
        pikku lanttu naurista potkaisi.

        No, kerro mitä opit, muistatko?


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Äitisi siis kertoi teille lapsille arjen tuntojaan

        Sananlaskuilla.

        Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella asunto.

        Aforismeilla

        ihminen, joka ei tee virheitä, ei tavallisesti tee muutakaan.

        Runon pätkinä.

        Kukkuu, kukkuu, pikkulanttu nukkuu,
        kellarin pimeässä nurkassa.
        Hiiri se tuli ja puraisi,
        pikku lanttu naurista potkaisi.

        No, kerro mitä opit, muistatko?

        En ymmärrä moista ivallisuuttasi. Johtuuko se siitä että elinpiirimme ovat olleet erilaiset.

        Eivät esimerkkisi olleet äitini käyttämiä. Alakoulussa taidettiin käydä tuonkaltaisia läpi. Runo on päiväkodista.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Äitisi siis kertoi teille lapsille arjen tuntojaan

        Sananlaskuilla.

        Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella asunto.

        Aforismeilla

        ihminen, joka ei tee virheitä, ei tavallisesti tee muutakaan.

        Runon pätkinä.

        Kukkuu, kukkuu, pikkulanttu nukkuu,
        kellarin pimeässä nurkassa.
        Hiiri se tuli ja puraisi,
        pikku lanttu naurista potkaisi.

        No, kerro mitä opit, muistatko?

        Tuo pikkulanttu runo on uusi, vasta meidän lastenlasten päiväkodissa opittu.

        Meidän lapsina ollessa pestiin suu saippualla jos puhui rumia. Olisi ollut järkyttävä kuulla äidin suusta sana perse, kusi tms. Ihan normaalipuheella neuvottiin ja kasvatettiin, ei millään vanhoilla sananlaskuilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pikkulanttu runo on uusi, vasta meidän lastenlasten päiväkodissa opittu.

        Meidän lapsina ollessa pestiin suu saippualla jos puhui rumia. Olisi ollut järkyttävä kuulla äidin suusta sana perse, kusi tms. Ihan normaalipuheella neuvottiin ja kasvatettiin, ei millään vanhoilla sananlaskuilla.

        Teillä pestiin suut saippualla, fyysistä kuritusta, teki varmaan ällöä. Hui mäntysuopaa poskeen...auts..

        Meilä vallitsi tasa-arvo, sananvapaus. Kasvatukseemme ei käytetty fyysistä alistamista.

        Kirosanoja ei viljelty, mutta niitä käytettiin jos oli tarve.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Teillä pestiin suut saippualla, fyysistä kuritusta, teki varmaan ällöä. Hui mäntysuopaa poskeen...auts..

        Meilä vallitsi tasa-arvo, sananvapaus. Kasvatukseemme ei käytetty fyysistä alistamista.

        Kirosanoja ei viljelty, mutta niitä käytettiin jos oli tarve.

        Ei se mitään fyysistä kuristusta eikä alistamista ollut. Se oli vain sen ajan sanonta, ei koskaan toteutettu. Joka ilta kyllä pestiin hampaat huolella. Taisi olla koulussakin sama ennaltaehkäisevä saippua-sanonta kiroilusta mutta ei opettajilla ollut siihen edes valtuuksia. Kyse oli vain puhtaasta kielenkäytöstä ja sen merkityksen selventämisestä. Vanhemmat olivat ja ovat yhä auktoriteetti ja vastuussa lasten kasvatuksesta., esimerkin voimalla se tapahtui ja asiallisella kauniilla puheella, kuten nykyisinkin. Ei se mikään tasa-arvokysymys ole. Miten voi puolustella, että perseen, kusen ym. alatyylin sanojen tai kirosanojen käyttö on muka joskus tarpeen ? Kyllä se alapääsanasto viljelyä oli teillä, kun noin hyvin mieleesi jäi itämään ja kasvamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei se mitään fyysistä kuristusta eikä alistamista ollut. Se oli vain sen ajan sanonta, ei koskaan toteutettu. Joka ilta kyllä pestiin hampaat huolella. Taisi olla koulussakin sama ennaltaehkäisevä saippua-sanonta kiroilusta mutta ei opettajilla ollut siihen edes valtuuksia. Kyse oli vain puhtaasta kielenkäytöstä ja sen merkityksen selventämisestä. Vanhemmat olivat ja ovat yhä auktoriteetti ja vastuussa lasten kasvatuksesta., esimerkin voimalla se tapahtui ja asiallisella kauniilla puheella, kuten nykyisinkin. Ei se mikään tasa-arvokysymys ole. Miten voi puolustella, että perseen, kusen ym. alatyylin sanojen tai kirosanojen käyttö on muka joskus tarpeen ? Kyllä se alapääsanasto viljelyä oli teillä, kun noin hyvin mieleesi jäi itämään ja kasvamaan.

        Päätä jo mitä kirjoitat, "Meidän lapsina ollessa pestiin suu saippualla jos puhui rumia" ja tokihan puhuitte. Suunne pestiin saippualla ja sehän oli uhkailua, pelon levittämistä, psyykkistä ja fyysista väkivaltaa.

        Perse perse sano Jäppinen on sanonta. Kirjoitit sanonnoista, mietelauseista ja aforismeistä. Alapään juttuina ei sanontoja pidetty.

        Vanhempi väestö käytti sanontoja, kuten on jo todettu. Kiroillu ei viiskytluvulla ollut tabu. Hevosmiehet torilla noitui koneilleen ja pyykkäri akat puhuivat tuhmia pestessään herrojen alusvaatteita.

        Synnyinkodissani ei juotu ei rällätty eikä kiroiltu kuten monen sota-ajan jälkeisissä kodeissa. Onhan täälläkin moni kertonut lapsuuden kauheuksista. Minulla ei ole onneksi sellaisia kokemuksia. Minua ei kasvatettu pelolla ei uhkailulla.

        Viisaat vanhemmat eivät uhkaile, uhkailu johtaa uhmaan.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Päätä jo mitä kirjoitat, "Meidän lapsina ollessa pestiin suu saippualla jos puhui rumia" ja tokihan puhuitte. Suunne pestiin saippualla ja sehän oli uhkailua, pelon levittämistä, psyykkistä ja fyysista väkivaltaa.

        Perse perse sano Jäppinen on sanonta. Kirjoitit sanonnoista, mietelauseista ja aforismeistä. Alapään juttuina ei sanontoja pidetty.

        Vanhempi väestö käytti sanontoja, kuten on jo todettu. Kiroillu ei viiskytluvulla ollut tabu. Hevosmiehet torilla noitui koneilleen ja pyykkäri akat puhuivat tuhmia pestessään herrojen alusvaatteita.

        Synnyinkodissani ei juotu ei rällätty eikä kiroiltu kuten monen sota-ajan jälkeisissä kodeissa. Onhan täälläkin moni kertonut lapsuuden kauheuksista. Minulla ei ole onneksi sellaisia kokemuksia. Minua ei kasvatettu pelolla ei uhkailulla.

        Viisaat vanhemmat eivät uhkaile, uhkailu johtaa uhmaan.

        Niputat nyt ainakin kahden kirjoittajan tekstit yhteen, joten siitä tuo ristiriita.


      • Anonyymi

        Anonyymien ongelma ei minun.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymien ongelma ei minun.

        Korppis

        Ensimmäinen lauseesi kertoo, että olisi ongelma juurikin sinulle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen lauseesi kertoo, että olisi ongelma juurikin sinulle.

        Huomenta?@

        Ensimmäimen lauseeni aloitukseen oli..

        Vanhuus ei ole kaikille tasavertainen.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Päätä jo mitä kirjoitat, "Meidän lapsina ollessa pestiin suu saippualla jos puhui rumia" ja tokihan puhuitte. Suunne pestiin saippualla ja sehän oli uhkailua, pelon levittämistä, psyykkistä ja fyysista väkivaltaa.

        Perse perse sano Jäppinen on sanonta. Kirjoitit sanonnoista, mietelauseista ja aforismeistä. Alapään juttuina ei sanontoja pidetty.

        Vanhempi väestö käytti sanontoja, kuten on jo todettu. Kiroillu ei viiskytluvulla ollut tabu. Hevosmiehet torilla noitui koneilleen ja pyykkäri akat puhuivat tuhmia pestessään herrojen alusvaatteita.

        Synnyinkodissani ei juotu ei rällätty eikä kiroiltu kuten monen sota-ajan jälkeisissä kodeissa. Onhan täälläkin moni kertonut lapsuuden kauheuksista. Minulla ei ole onneksi sellaisia kokemuksia. Minua ei kasvatettu pelolla ei uhkailulla.

        Viisaat vanhemmat eivät uhkaile, uhkailu johtaa uhmaan.

        Jos teillä oli kiroilu sallittua 50-luvulla niin äläpä yleistä sitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos teillä oli kiroilu sallittua 50-luvulla niin äläpä yleistä sitä.

        Olet ilmeisesti ajatuksiltasi rajoittunut.

        En yleistä, sinä kerroit, että sinua uhkailtiin ja jos kiroilit, pestiin suu saippualla, minua ei uhkailtu. Eihän kiroilu lie kenenkään tavan ihmisen kotona sallittu. Joskus se kirosana vain lipsahti, vahingossa😅


    • Anonyymi

      Tee-se-itse-onnellisuuskirjoissa tyyliin "Ole-oma-psykiatrisi"
      yritetään saada ihminen uskomaan, että kaikki on "asennetta".

      Eräs kokenut psykiatri pitää sitä itsesuggestiona ja jopa itsepetoksena.
      Ongelmat eivät katoa sillä, että uskoo voivansa muuttaa asenteensa.
      Asenteemme ovat sisäsyntyisiä.

      Jos aamulla klo 8 päätämmekin aloittaa elämämme "uudella asenteella",
      klo 10 olemme jo huomaamattamme tulleet taas entiseksi itseksemme.

      Päälleliimatut asenteet eivät toimi kuin hetken.

      Silti voi yrittää muistaa olla valoisa ja optimistinenkin
      ja nauttia tästä päivästä.

      Niin huonostihan eivät asiat voi koskaan olla
      etteivätkö ne huomenna voisi olla vielä huonommin.

      (sarkasmia, yksi huumorin laji)

      • Hyvä kirjoitus Anonyymi 11.11. Minäkään en usko, että ihminen voisi pysyvästi muuttaa elämänasennettaan. Luonne on kohtalo, sanotaan.

        "Yks syntyy meistä riemuun ja toinen murheeseen", sanoo kansallisrunoilijamme Eino Leino..
        Eikä se minusta tarkoita sitä, ettei riemuun syntynyt voisi tuntea murhetta ja päinvastoin. Tunteiden syvyydessä voi olla eroja.Ja yleisesti kai katsotaan, että murheeseen syntynyt, depressiivinen ihminen, tuntee syvemmin kuin ulospäin suuntautunut, toiminnallinen optimisti.

        Uskon myös, että jos asenteensa voisi itse valita niin kyllä kai jokainen valitsisi sen, joka tarjoaa "Ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa" kuten takavuosien best-seller-teos lupasi.
        Voisi myös kuvitella, että psyykiset suojamekanismit, joita ei tiettävästi voi itse valita, vaikuttavat aika paljon siihen, millaisena oman itsemme ja elämänkulkumme näemme.

        Aika hyvä määritelmähän tuo on, että vanhuus ei ole ikä vaan terveydentila ja asenne. Halutaanko sitten nähdä, että se "oikea asenne" takaa terveyden ja hyvän vanhuuden ? Ja terveytensä menettäneet saavat syyttää itseään..))
        Tähän voisi tietysti sanoa, taas ammattilaisilta lainaten: "On tervettä sairautta ja sairasta terveyttä"


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus Anonyymi 11.11. Minäkään en usko, että ihminen voisi pysyvästi muuttaa elämänasennettaan. Luonne on kohtalo, sanotaan.

        "Yks syntyy meistä riemuun ja toinen murheeseen", sanoo kansallisrunoilijamme Eino Leino..
        Eikä se minusta tarkoita sitä, ettei riemuun syntynyt voisi tuntea murhetta ja päinvastoin. Tunteiden syvyydessä voi olla eroja.Ja yleisesti kai katsotaan, että murheeseen syntynyt, depressiivinen ihminen, tuntee syvemmin kuin ulospäin suuntautunut, toiminnallinen optimisti.

        Uskon myös, että jos asenteensa voisi itse valita niin kyllä kai jokainen valitsisi sen, joka tarjoaa "Ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa" kuten takavuosien best-seller-teos lupasi.
        Voisi myös kuvitella, että psyykiset suojamekanismit, joita ei tiettävästi voi itse valita, vaikuttavat aika paljon siihen, millaisena oman itsemme ja elämänkulkumme näemme.

        Aika hyvä määritelmähän tuo on, että vanhuus ei ole ikä vaan terveydentila ja asenne. Halutaanko sitten nähdä, että se "oikea asenne" takaa terveyden ja hyvän vanhuuden ? Ja terveytensä menettäneet saavat syyttää itseään..))
        Tähän voisi tietysti sanoa, taas ammattilaisilta lainaten: "On tervettä sairautta ja sairasta terveyttä"

        Taivun ajattelemaan tuon tutun sanonnan mukaisesti "Luonne on kohtalo",
        jollakin lailla se "vie" meitä,
        mutta myös sattuma puuttuu peliin.

        Mitä tulee koko elämään sairauksineen,
        totean (semi-sarkastisesti):
        "Elämä on taistelu, jossa ei koskaan tiedä milloin ja mihin tulee osuma"


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus Anonyymi 11.11. Minäkään en usko, että ihminen voisi pysyvästi muuttaa elämänasennettaan. Luonne on kohtalo, sanotaan.

        "Yks syntyy meistä riemuun ja toinen murheeseen", sanoo kansallisrunoilijamme Eino Leino..
        Eikä se minusta tarkoita sitä, ettei riemuun syntynyt voisi tuntea murhetta ja päinvastoin. Tunteiden syvyydessä voi olla eroja.Ja yleisesti kai katsotaan, että murheeseen syntynyt, depressiivinen ihminen, tuntee syvemmin kuin ulospäin suuntautunut, toiminnallinen optimisti.

        Uskon myös, että jos asenteensa voisi itse valita niin kyllä kai jokainen valitsisi sen, joka tarjoaa "Ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa" kuten takavuosien best-seller-teos lupasi.
        Voisi myös kuvitella, että psyykiset suojamekanismit, joita ei tiettävästi voi itse valita, vaikuttavat aika paljon siihen, millaisena oman itsemme ja elämänkulkumme näemme.

        Aika hyvä määritelmähän tuo on, että vanhuus ei ole ikä vaan terveydentila ja asenne. Halutaanko sitten nähdä, että se "oikea asenne" takaa terveyden ja hyvän vanhuuden ? Ja terveytensä menettäneet saavat syyttää itseään..))
        Tähän voisi tietysti sanoa, taas ammattilaisilta lainaten: "On tervettä sairautta ja sairasta terveyttä"

        Hei Demeter ! Se on muuten Herakleitos joka loihe lausumaan:
        Luonne on ihmisen kohtalo.

        terv. sarkastinen semi-sarkastikko
        vähän niinkuin pyknikko-kyynikko (naurua)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taivun ajattelemaan tuon tutun sanonnan mukaisesti "Luonne on kohtalo",
        jollakin lailla se "vie" meitä,
        mutta myös sattuma puuttuu peliin.

        Mitä tulee koko elämään sairauksineen,
        totean (semi-sarkastisesti):
        "Elämä on taistelu, jossa ei koskaan tiedä milloin ja mihin tulee osuma"

        Hyvin nähty, että luonne vie meitä. Eikä sattumaakaan sovi väheksyä..))
        Osuva myös tuo viimeinen sitaatti.
        Terveys tai sairaus eivät loppupeleissä ole ihmisen omia valintoja, vaikka nykyihmisen iso ego saa uskomaan, että ihminen olisi haavoittumaton tai ainakin korjattavissa..))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei Demeter ! Se on muuten Herakleitos joka loihe lausumaan:
        Luonne on ihmisen kohtalo.

        terv. sarkastinen semi-sarkastikko
        vähän niinkuin pyknikko-kyynikko (naurua)

        Kiitos tiedosta. En tiennyt että "lähde" oli Herakleitos. Täytyy muistaa jatkossa...))


    • Ei siinä asenne auta jos käy puuskuttaa.
      Vielä muutama vuosi takaperin oli kaikki hyvin nyt vähän yli 70 puuskuttaa, nyt on varattu aika lääkärille että mistä moinen johtuu.
      Kevyet askereet luonnistuu kepeästi, ei 70 vuotias ole ikäloppu tiedä häntä mitä lääkäri arvioi.

      • Anonyymi

        Toivottavasti on vain jotain tilapäistä "puuskutusta" !
        Tsemppiä Pertikki !


    • Anonyymi

      Ja aloittajan mielipide vastapainoksi:
      Kyllä asenne vaikuttaa paljon,
      tuo sarkastinen lause on valitettavasti monelle totuutta.
      Näinkin:
      "Elämä on arvaamatonta, milloin tahansa voi tapahtua jotain hyvää!"
      (Eeva Kilpi)

      Iloista ja mukavaa päivää! Miaelina.

      • Anonyymi

        Jatkoa:
        Muistan myös kirjoittaneeni joskus näin:
        kun on kiitollisella mielellä, niin jotain uuttakin hyvää voi tapahtua.
        Miaelina


      • Anonyymi

        Nuorena tuo Eeva Kilven miete oli toteutui joskus.
        Nyt jos jotain tapahtuu, se on jotain huonompaa.
        Eikä tämä ole pessimismiä. Se on raaka totuus.

        70 terve ihminen ei todennäköisesti tunne itseään kovin vanhaksi.

        70 sairas ihminen ihminen tuntee itsensä todennäköisesti ensisijaisesti
        sairaaksi. Ei kovin vanhaksi hänkään.

        Toisaalta sairaudet voivat saada ihmisen tuntemaan itsensä vanhemmaksi kuin onkaan.

        Tänään luki lehdessä:
        Vanhus kuoli onnettomuudessa.
        70-vuotias nainen oli kuollut.

        Sen mukaan meillä on vanhus presidenttinä
        ja monien muittenkin maitten johtajat ovat vanhuksia
        ja ainakin melkein koko edellinen EU-johtajistokin oli jo ikäloppuja.

        70 ihmiset ovat vanhoja iältään, sitähän ei voi kieltää,
        mutta sanalla vanhus on "kaiku", josta tulee mieleen
        vaihe, kun on raihnainen, sairas ja lopen uupunut.
        Se vaihe voi tietenkin tulla milloin vain
        riippuen siitäkin miten kauan elimistömme toimii tyydyttävästi
        ja iskeekö joku sairaus ja milloin.

        Kiminkinen on kirjoittanut senioreille mukavan ja paljon tietoa antavan kirjan.
        Se on hänen viimeksi ilmestynyt kirjansa - muistaakseni -
        muistini ei pelaa niin hyvin kuin vielä 2-3 vuotta sitten.....
        ...muistaakseni.... (naurua)


      • Anonyymi

        Nuorena tuo Eeva Kilven miete oli toteutui joskus.
        Nyt jos jotain tapahtuu, se on jotain huonompaa.
        Eikä tämä ole pessimismiä. Se on raaka totuus.

        70 terve ihminen ei todennäköisesti tunne itseään kovin vanhaksi.

        70 sairas ihminen ihminen tuntee itsensä todennäköisesti ensisijaisesti
        sairaaksi. Ei kovin vanhaksi hänkään.

        Toisaalta sairaudet voivat saada ihmisen tuntemaan itsensä vanhemmaksi kuin onkaan.

        Tänään luki lehdessä:
        Vanhus kuoli onnettomuudessa.
        70-vuotias nainen oli kuollut.

        Sen mukaan meillä on vanhus presidenttinä
        ja monien muittenkin maitten johtajat ovat vanhuksia
        ja ainakin melkein koko edellinen EU-johtajistokin oli jo ikäloppuja.

        70 ihmiset ovat vanhoja iältään, sitähän ei voi kieltää,
        mutta sanalla vanhus on "kaiku", josta tulee mieleen
        vaihe, kun on raihnainen, sairas ja lopen uupunut.
        Se vaihe voi tietenkin tulla milloin vain
        riippuen siitäkin miten kauan elimistömme toimii tyydyttävästi
        ja iskeekö joku sairaus ja milloin.

        Kiminkinen on kirjoittanut senioreille mukavan ja paljon tietoa antavan kirjan.
        Se on hänen viimeksi ilmestynyt kirjansa - muistaakseni -
        muistini ei pelaa niin hyvin kuin vielä 2-3 vuotta sitten.....
        ...muistaakseni.... (naurua)

        (Meneekö viestit tänään perille vai ei, on epäselvää,
        taas on näkynyt tuplaviestejä, vaikka näyttää, ettei kirjoitus lähtenyt mihinkään)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nuorena tuo Eeva Kilven miete oli toteutui joskus.
        Nyt jos jotain tapahtuu, se on jotain huonompaa.
        Eikä tämä ole pessimismiä. Se on raaka totuus.

        70 terve ihminen ei todennäköisesti tunne itseään kovin vanhaksi.

        70 sairas ihminen ihminen tuntee itsensä todennäköisesti ensisijaisesti
        sairaaksi. Ei kovin vanhaksi hänkään.

        Toisaalta sairaudet voivat saada ihmisen tuntemaan itsensä vanhemmaksi kuin onkaan.

        Tänään luki lehdessä:
        Vanhus kuoli onnettomuudessa.
        70-vuotias nainen oli kuollut.

        Sen mukaan meillä on vanhus presidenttinä
        ja monien muittenkin maitten johtajat ovat vanhuksia
        ja ainakin melkein koko edellinen EU-johtajistokin oli jo ikäloppuja.

        70 ihmiset ovat vanhoja iältään, sitähän ei voi kieltää,
        mutta sanalla vanhus on "kaiku", josta tulee mieleen
        vaihe, kun on raihnainen, sairas ja lopen uupunut.
        Se vaihe voi tietenkin tulla milloin vain
        riippuen siitäkin miten kauan elimistömme toimii tyydyttävästi
        ja iskeekö joku sairaus ja milloin.

        Kiminkinen on kirjoittanut senioreille mukavan ja paljon tietoa antavan kirjan.
        Se on hänen viimeksi ilmestynyt kirjansa - muistaakseni -
        muistini ei pelaa niin hyvin kuin vielä 2-3 vuotta sitten.....
        ...muistaakseni.... (naurua)

        (Meneekö viestit tänään perille vai ei, on epäselvää,
        taas on näkynyt tuplaviestejä, vaikka näyttää, ettei kirjoitus lähtenyt mihinkään)

        Kyllä me olemme jo vanhuksia vaikka sielumme olisi hyvinkin nuori.

        Kirjailijoiden mielipiteiden kertaaminen mielestäni kertoo kirjailijaan samaistumista ja hyväksymistä kirjailijan vanhuusajatukset. Nehän eivät ole omia ajatuksia vaan ne ovat siirtyneet ihailemiemme kirjailijoiden lausumina.

        Kyllä meidän pitää olla realisteja. Olemme vanhoja iältämme, mutta kuten jo aijemmin mainitsin sielumme voi olla nuori eikä vanhuus ole meille kaikille tasavertainen.

        Toinen terve toinen sairas molemmat ikäihmisiä, vanhuksia.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Kyllä me olemme jo vanhuksia vaikka sielumme olisi hyvinkin nuori.

        Kirjailijoiden mielipiteiden kertaaminen mielestäni kertoo kirjailijaan samaistumista ja hyväksymistä kirjailijan vanhuusajatukset. Nehän eivät ole omia ajatuksia vaan ne ovat siirtyneet ihailemiemme kirjailijoiden lausumina.

        Kyllä meidän pitää olla realisteja. Olemme vanhoja iältämme, mutta kuten jo aijemmin mainitsin sielumme voi olla nuori eikä vanhuus ole meille kaikille tasavertainen.

        Toinen terve toinen sairas molemmat ikäihmisiä, vanhuksia.

        Itse samaistun pikemminkin ajatukseen, en kirjailijaan.
        Muuten, nuorikin kirjailija/ihminen voi pystyä samaistumaan vanhempaan ihmiseen ja päinvastoin.
        Sitä kutsutaan empatiaksi, kykyä asettautua toisen asemaan.
        Se on kallisarvoinen kyky, mikä auttaa tulemaan toimeen ihmisten kanssa ja ennenkaikkea ymmärtämään toista ihmistä.
        Sitä kykyä ei kaikille ole.
        Sen puuttumisesta saa lukea täälläkin esimerkkejä.
        Toisten ihmisten mitätöimistä ja jopa tuomitsemista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse samaistun pikemminkin ajatukseen, en kirjailijaan.
        Muuten, nuorikin kirjailija/ihminen voi pystyä samaistumaan vanhempaan ihmiseen ja päinvastoin.
        Sitä kutsutaan empatiaksi, kykyä asettautua toisen asemaan.
        Se on kallisarvoinen kyky, mikä auttaa tulemaan toimeen ihmisten kanssa ja ennenkaikkea ymmärtämään toista ihmistä.
        Sitä kykyä ei kaikille ole.
        Sen puuttumisesta saa lukea täälläkin esimerkkejä.
        Toisten ihmisten mitätöimistä ja jopa tuomitsemista.

        Kyllä pitää paikkansa, olen myös pannut merkille, että empatia on joiltakin kateissa.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Kyllä me olemme jo vanhuksia vaikka sielumme olisi hyvinkin nuori.

        Kirjailijoiden mielipiteiden kertaaminen mielestäni kertoo kirjailijaan samaistumista ja hyväksymistä kirjailijan vanhuusajatukset. Nehän eivät ole omia ajatuksia vaan ne ovat siirtyneet ihailemiemme kirjailijoiden lausumina.

        Kyllä meidän pitää olla realisteja. Olemme vanhoja iältämme, mutta kuten jo aijemmin mainitsin sielumme voi olla nuori eikä vanhuus ole meille kaikille tasavertainen.

        Toinen terve toinen sairas molemmat ikäihmisiä, vanhuksia.

        Tuskin kukaan 80-90 lähestyvä on ihan terve. Ei vaan ole tutkittu tarpeeksi. Sitäpaitsi itse olen tunnen itseni terveeksi ja elän täysipainoista elämää, vaikka on verenpainelääkitys. Jos vaikka tekojalka, hänkin on terve, jos pystyy toimimaan. Sairauksia voi hoitaa, niiden kanssa voi elää täysipainoisesti. Loukkaavaa ja sivistymätöntä jaotella ihmiset sairaat/terveet. Vakavasti sairaskin on oma itsensä , ei diagnoosi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin kukaan 80-90 lähestyvä on ihan terve. Ei vaan ole tutkittu tarpeeksi. Sitäpaitsi itse olen tunnen itseni terveeksi ja elän täysipainoista elämää, vaikka on verenpainelääkitys. Jos vaikka tekojalka, hänkin on terve, jos pystyy toimimaan. Sairauksia voi hoitaa, niiden kanssa voi elää täysipainoisesti. Loukkaavaa ja sivistymätöntä jaotella ihmiset sairaat/terveet. Vakavasti sairaskin on oma itsensä , ei diagnoosi.

        Muksi pitää olla joku sauraus 80 -90 vuotiaiĺla?


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Kyllä pitää paikkansa, olen myös pannut merkille, että empatia on joiltakin kateissa.

        Lueskelin joskus esseitä elämän tarkoituksesta.
        Siihen kysymykseen ei vastausta ole tai sitten vastauksia on yhtä monta kuin vastaajaakin.

        Eräs esseisti näki ihmiselämän syvimmäksi tarkoitukseksi olla toinen toistemme tukena tällä elämämme matkalla. Auttaa toinen toisiamme eteenpäin.
        Mitä muuta tarkoitusta tällä elämällä voi olla, joka on läpi elettävä, hän retorisesti kysyi.
        Se oli yksi aika hyvä vastaus kysymykseen, johon lopullista ja yhtä ainoaa oikeaa vastausta ole.
        Se ajatus jäi mieleeni siitä kauan sitten lukemastani kirjasta ja
        joskus olen toivonut, että se ajatus toimisi enemmän ihmisten elämässä.
        Ei vain läheisiä kohtaan vaan tuntemattomiakin, kun ja jos tilanne eteen tulee.

        Aina jotain pientä voimme tehdä kukin mahdollisuuksiensa mukaan.
        Jo ystävällinen sana ja empatia voi auttaa ihmistä paljon.
        Avun ei tarvitse maksaa mitään eikä yhden ihmisen tarvitse pelastaa koko maailmaa.

        Pyyteentöntä armollisuutta maailmassa kaivataan tälläkin hetkellä.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Muksi pitää olla joku sauraus 80 -90 vuotiaiĺla?

        Siis miksi ja sairaus, jos sinulla on verenpainetauti, et ole perusterve.


      • Anonyymi

        Juu, ei täällä olemuita perusterveitä kuin tuo korppiksen ”poikakaveri”, jota ei sen takia saa papaksi eikä ukoksi kutsua. Meitä verenpaineen runtelemia saa kyllä ukotella ja mummotella. Onkohan meillä myös sairas sielu sairaassa ruumiissa. Ei ole sitä perustervettä sielua .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lueskelin joskus esseitä elämän tarkoituksesta.
        Siihen kysymykseen ei vastausta ole tai sitten vastauksia on yhtä monta kuin vastaajaakin.

        Eräs esseisti näki ihmiselämän syvimmäksi tarkoitukseksi olla toinen toistemme tukena tällä elämämme matkalla. Auttaa toinen toisiamme eteenpäin.
        Mitä muuta tarkoitusta tällä elämällä voi olla, joka on läpi elettävä, hän retorisesti kysyi.
        Se oli yksi aika hyvä vastaus kysymykseen, johon lopullista ja yhtä ainoaa oikeaa vastausta ole.
        Se ajatus jäi mieleeni siitä kauan sitten lukemastani kirjasta ja
        joskus olen toivonut, että se ajatus toimisi enemmän ihmisten elämässä.
        Ei vain läheisiä kohtaan vaan tuntemattomiakin, kun ja jos tilanne eteen tulee.

        Aina jotain pientä voimme tehdä kukin mahdollisuuksiensa mukaan.
        Jo ystävällinen sana ja empatia voi auttaa ihmistä paljon.
        Avun ei tarvitse maksaa mitään eikä yhden ihmisen tarvitse pelastaa koko maailmaa.

        Pyyteentöntä armollisuutta maailmassa kaivataan tälläkin hetkellä.

        Kyllä tokihan näin on.

        Miten olet itse hyödyntänyt omassa elämässäsi esseiden antia?


        Parisuhteessamme on selkeä suuntaopas.
        Ollaan toinen toistemme tukena tällä elämämme matkalla. Auttamme toinen toisiamme eteenpäin.

        Tällä ikää ei enää nousta parrikaadeille tuntemattomien puolesta, mutta omiemme eteen toimimme heidän parastaan ajatellen.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kyllä tokihan näin on.

        Miten olet itse hyödyntänyt omassa elämässäsi esseiden antia?


        Parisuhteessamme on selkeä suuntaopas.
        Ollaan toinen toistemme tukena tällä elämämme matkalla. Auttamme toinen toisiamme eteenpäin.

        Tällä ikää ei enää nousta parrikaadeille tuntemattomien puolesta, mutta omiemme eteen toimimme heidän parastaan ajatellen.

        Ei siinä mitään esseitä tarvita. Itsestään selvää, että liitossa autetaan toista ja puhalletaan yhteen hiileen. Kyllä se suunta on selvä meilläkin ollut kohta 50 v. On paljon yhteistä historiaa nuoruudesta lähtien ja yhteiset jälkeläiset, heidän elämäänsä hienoa seurata ja auttaa tarvittaessa. Paljosta on yhdessä selvitty ja se antaa uskoa tulevaan. Paljosta on myös yhdessä saatu nauttia ja iloita. Saa olla kiitollinen elämälle ja aviopuolisolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä mitään esseitä tarvita. Itsestään selvää, että liitossa autetaan toista ja puhalletaan yhteen hiileen. Kyllä se suunta on selvä meilläkin ollut kohta 50 v. On paljon yhteistä historiaa nuoruudesta lähtien ja yhteiset jälkeläiset, heidän elämäänsä hienoa seurata ja auttaa tarvittaessa. Paljosta on yhdessä selvitty ja se antaa uskoa tulevaan. Paljosta on myös yhdessä saatu nauttia ja iloita. Saa olla kiitollinen elämälle ja aviopuolisolle.

        Maailmassa on muitakin ihmisiä kuin puoliso.
        Siihen ei monen ymmärrys ja katsokanta riitä.
        Kaikki me ollaan samaa "sukua",
        samasta Aatamista ja Eevasta,
        karrikoiden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmassa on muitakin ihmisiä kuin puoliso.
        Siihen ei monen ymmärrys ja katsokanta riitä.
        Kaikki me ollaan samaa "sukua",
        samasta Aatamista ja Eevasta,
        karrikoiden.

        Onko nyt myös sana puoliso kiellettyjen listalla ? Ei saa sanoa ukko eikä muori, ei mummo eikä vaari, ettei vaan kukaan pahottaisi mieltään. Vanha saa olla jos on perusterve, silloinhan onkin oikeastaan nuori. Sairaan kirjoissa olet, jos on joku lääkitys. Vähän väliä sivalletaan , että muista ottaa lääkkeesi, jos jutut ei miellytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko nyt myös sana puoliso kiellettyjen listalla ? Ei saa sanoa ukko eikä muori, ei mummo eikä vaari, ettei vaan kukaan pahottaisi mieltään. Vanha saa olla jos on perusterve, silloinhan onkin oikeastaan nuori. Sairaan kirjoissa olet, jos on joku lääkitys. Vähän väliä sivalletaan , että muista ottaa lääkkeesi, jos jutut ei miellytä.

        "Kiellettyjen" sanojen listat ovat vain yhden tai muutaman ihmisen mielipide
        ja jokainen ihminen kokee sanojen merkityksen omalla tavallaan ja tulkitsee kirjoituksia omalla tavallaan.
        Joskus on huomaavinaan, että kirjoittaja ei ole tarkoittanut asiaa siten kuin joku lukija sen ymmärtää. On niitäkin joilla on tapana lukea juttuja
        kuin "piru raamattua" päästäkseen nälvimään.

        Tiedän olevani vanha, sen mittapuun mukaan mikä on keskimäääräinen elinajanodote,
        mutten en koe olevani vanhus vielä,
        enkä usko että elänkään vanhukseksi asti,
        koska olen sairas vaikka minulla ei ole lääkitystä.

        Kysymykseksi jää: milloin ihminen on vanhus,
        mutta onko sitä tarpeen määritelläkään ?
        Se on enimmäkseen jokaisen oma sisäinen tunne.

        Kun sanomalehden (HS) toimittaja kirjoitti tänään uutisen, että "70-vuotias vanhus on kuollut onnettomuudessa"
        voiko silloin myös puhua 10-vuotiaasta vauvasta ?
        Silloin ikäasia olisi käsitelty yhtäläisellä asenteella.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Muksi pitää olla joku sauraus 80 -90 vuotiaiĺla?

        Ihmisen elimien toiminta heikkenee iän myötä.

        Noin 80-vuotiaalla ihmisellä esimerkiksi sydämen, maksan, munuaisten ja haiman toiminta on heikentynyt 30-40%.
        Elimien vajaatoiminta voi iän myötä aiheuttaa monenlaisia sairauksia ja oireita iän myötä, joita joutuu lääkitsemään.
        Myös aivojen toiminnassa tapahtuu muutoksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuorena tuo Eeva Kilven miete oli toteutui joskus.
        Nyt jos jotain tapahtuu, se on jotain huonompaa.
        Eikä tämä ole pessimismiä. Se on raaka totuus.

        70 terve ihminen ei todennäköisesti tunne itseään kovin vanhaksi.

        70 sairas ihminen ihminen tuntee itsensä todennäköisesti ensisijaisesti
        sairaaksi. Ei kovin vanhaksi hänkään.

        Toisaalta sairaudet voivat saada ihmisen tuntemaan itsensä vanhemmaksi kuin onkaan.

        Tänään luki lehdessä:
        Vanhus kuoli onnettomuudessa.
        70-vuotias nainen oli kuollut.

        Sen mukaan meillä on vanhus presidenttinä
        ja monien muittenkin maitten johtajat ovat vanhuksia
        ja ainakin melkein koko edellinen EU-johtajistokin oli jo ikäloppuja.

        70 ihmiset ovat vanhoja iältään, sitähän ei voi kieltää,
        mutta sanalla vanhus on "kaiku", josta tulee mieleen
        vaihe, kun on raihnainen, sairas ja lopen uupunut.
        Se vaihe voi tietenkin tulla milloin vain
        riippuen siitäkin miten kauan elimistömme toimii tyydyttävästi
        ja iskeekö joku sairaus ja milloin.

        Kiminkinen on kirjoittanut senioreille mukavan ja paljon tietoa antavan kirjan.
        Se on hänen viimeksi ilmestynyt kirjansa - muistaakseni -
        muistini ei pelaa niin hyvin kuin vielä 2-3 vuotta sitten.....
        ...muistaakseni.... (naurua)

        Anoppini oli nimittänyt itseään vanhukseksi jo noin 57-vuotiaana. Todisteena oli joku kirjoitus joka löytyi hänen jäämistöstään.
        Nykyajan parikymppiset toimittajat ovat lehtiuutisissa kutsuneet 50 vuotta täyttäneitä vanhuksiksi.


    • 75v ikäisenä on paljon paremmassa kunnossa kuin 59 vuotisena.
      Lähtötilannekin vaikuttaa.

    • 75v ikäisenä on paljon paremmassa kunnossa kuin 59 vuotisena.
      Lähtötilannekin vaikuttaa.

      • Anonyymi

        No flegu. Kyllähän tuo kuntoilusi on jo "miljoona" kertaa luettu ja kuinka rakastelet vaimoasi päiväpeiton päällä pari kertaa viikossa, joten, no olkoon.

        Ainahan on mukava lukea kerran jonkun elämän menosta, mutta jatkuvasti toistettuna se kyllä tuntuu typerältä , jotenkin isekehulta.


      • Anonyymi

        Kateusko se pani sinut kirjoittamaan ilkeyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No flegu. Kyllähän tuo kuntoilusi on jo "miljoona" kertaa luettu ja kuinka rakastelet vaimoasi päiväpeiton päällä pari kertaa viikossa, joten, no olkoon.

        Ainahan on mukava lukea kerran jonkun elämän menosta, mutta jatkuvasti toistettuna se kyllä tuntuu typerältä , jotenkin isekehulta.

        Syytä miksi olet juuttunut tuohon päiväpeittoon, voi vain arvailla.
        Kuntoilun antamaa elämäniloa olen kyllä yrittänyt propagoida mutta käsittääkseni päiväpeitto on jäänyt vähemmälle.
        Olen kiitollisena pannut merkille, että sinä huolehdit sen mainonnasta minun asemestani!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No flegu. Kyllähän tuo kuntoilusi on jo "miljoona" kertaa luettu ja kuinka rakastelet vaimoasi päiväpeiton päällä pari kertaa viikossa, joten, no olkoon.

        Ainahan on mukava lukea kerran jonkun elämän menosta, mutta jatkuvasti toistettuna se kyllä tuntuu typerältä , jotenkin isekehulta.

        Olisin odottanut ymmärrystä ja myötätuntoa sille, että ihminen on ollut täysin rapakunnossa ja sairaana jo 59 vuotisena mutta ei! Sen asemesta olet juuttunut siihen päiväpeittoon!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisin odottanut ymmärrystä ja myötätuntoa sille, että ihminen on ollut täysin rapakunnossa ja sairaana jo 59 vuotisena mutta ei! Sen asemesta olet juuttunut siihen päiväpeittoon!

        "Ymmärrystä ja myötätuntoa" käsittääkseni tarjotaan - parhaassa tapauksessa - silloin kun ihminen on heikoilla, paljastaa oman haavoittuvuutensa.
        Jos kertoo onnistumisestaan, se - yleensä - koetaan kehuskeluna ja siitä irtoaa korkeintaan ihastelua.
        Mitä päiväpeittoon tulee, uskon, että aika moni meistä kokee kahden ihmisen intiimialueen kuvaukset hiukan kiusallisina, kuin joutuisi tirkistelemään, vaikka ei tahtoisi.

        Siinä ei taida paljon auttaa, vaikka itse ei olisi noin tarkoittanut. Ja varmasti on myös niitä, jotka ottavat kirjoitukset vastaan rohkaisuna ja kannustuksena, tuskin ne ketään loukkaavat tai aiheuttavat pahaa mieltä.
        Kuitenkaan en heittäisi kateus-korttia tässäkään heti pöytään. Ihmiset nyt vain ovat erilaisia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No flegu. Kyllähän tuo kuntoilusi on jo "miljoona" kertaa luettu ja kuinka rakastelet vaimoasi päiväpeiton päällä pari kertaa viikossa, joten, no olkoon.

        Ainahan on mukava lukea kerran jonkun elämän menosta, mutta jatkuvasti toistettuna se kyllä tuntuu typerältä , jotenkin isekehulta.

        Lisää vettä myllyyn.
        Ei minun pitäisi olla hyvilläni omasta mielestäni kohtuullisen hyvästä kunnosta koska olen ylipainoinen.
        26.02 2019 oli painoni InBody720:m mukaan 1,8kg yli ihannepainon.
        Kyllä hävettää!

        23.03.2019 mitattujen testosteroni tulosten julkistamisen säästän tilanteeseen jossa arvioin sinun jo rauhoittuneen tuosta toteamuksesta, että 75v ukko on paremmassa kunnossa kuin sama ukko 59 vuotisena.

        Pärjäillään!


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ymmärrystä ja myötätuntoa" käsittääkseni tarjotaan - parhaassa tapauksessa - silloin kun ihminen on heikoilla, paljastaa oman haavoittuvuutensa.
        Jos kertoo onnistumisestaan, se - yleensä - koetaan kehuskeluna ja siitä irtoaa korkeintaan ihastelua.
        Mitä päiväpeittoon tulee, uskon, että aika moni meistä kokee kahden ihmisen intiimialueen kuvaukset hiukan kiusallisina, kuin joutuisi tirkistelemään, vaikka ei tahtoisi.

        Siinä ei taida paljon auttaa, vaikka itse ei olisi noin tarkoittanut. Ja varmasti on myös niitä, jotka ottavat kirjoitukset vastaan rohkaisuna ja kannustuksena, tuskin ne ketään loukkaavat tai aiheuttavat pahaa mieltä.
        Kuitenkaan en heittäisi kateus-korttia tässäkään heti pöytään. Ihmiset nyt vain ovat erilaisia...

        Harvinaisen asiallinen ja kiihkoton erittely!

        Muistaakseni tuo päiväpeittojuttu tuli esiin kerran ja silloinkin sellaisessa yhteydessä jossa joku revitteli peiton pöllytyksellään. Ymmärrän, että se on kuvaannollinen ilmaisu mutta en malttanut olla vastaamatta, ettemme ole koskaan pöllytelleet peittoa vaan rutanneet sitä pahennusta herättänyttä päiväpeittoa.
        Lisää kiusan tekoa. Ruttaamisen frekvenssin määrää vaimoni. En minä.

        Ylipäätään ihmettelen hyvin yleistä, mielestäni yliampuvaa intimiteetin suojelua!
        Kaikki täsmällisyys puuttuu. On hyvää, huonoa, lihavaa, huonokuntoista, ilkeää yms. vaikka suuri osa olisi ilmaistavissa täsmällisemmin, jos on hankkinut objektiivista tietoa.


    • Anonyymi

      Pyyteentöntä armollisuutta täälläkin kaivataan tälläkin hetkellä.

      Paras viesti:

      "Lueskelin joskus esseitä elämän tarkoituksesta.
      Siihen kysymykseen ei vastausta ole tai sitten vastauksia on yhtä monta kuin vastaajaakin.

      Eräs esseisti näki ihmiselämän syvimmäksi tarkoitukseksi olla toinen toistemme tukena tällä elämämme matkalla. Auttaa toinen toisiamme eteenpäin.
      Mitä muuta tarkoitusta tällä elämällä voi olla, joka on läpi elettävä, hän retorisesti kysyi.
      Se oli yksi aika hyvä vastaus kysymykseen, johon lopullista ja yhtä ainoaa oikeaa vastausta ole.
      Se ajatus jäi mieleeni siitä kauan sitten lukemastani kirjasta ja
      joskus olen toivonut, että se ajatus toimisi enemmän ihmisten elämässä.
      Ei vain läheisiä kohtaan vaan tuntemattomiakin, kun ja jos tilanne eteen tulee.

      Aina jotain pientä voimme tehdä kukin mahdollisuuksiensa mukaan.
      Jo ystävällinen sana ja empatia voi auttaa ihmistä paljon.
      Avun ei tarvitse maksaa mitään eikä yhden ihmisen tarvitse pelastaa koko maailmaa.

      Pyyteentöntä armollisuutta maailmassa kaivataan tälläkin hetkellä."

      • Anonyymi

        Varmaan jokainen meistä on joskus tai useinkin kokenut tämän:

        "Jo ystävällinen sana ja empatia voi auttaa ihmistä paljon."


      • Anonyymi

        Tämä on kirjoitus joka pisti hiljaisesti miettimään, ettei inhimillisyys unohtuisi.


    • Anonyymi

      Kaikista, jos elää saavat, tulee vanhoja mutta ei välttämättä raihnaisia. Ikuinen nuoruus saavutetaan vain kuolemalla nuorena.

      • Anonyymi

        Sen verran realisti kai jokainen on ettei ikuista nuoruutta pidä tavoitteena ?


      • Anonyymi

        - Eikä kovin pitkään elämistäkään, sillä loppuosan kuljemme kumarassa
        varmaankin, niin olen huomioinut tapahtuvan.
        Ainakaan minä en halua tänne miksikään Metusalemiksi jäädä, mutta itseni ja omat asiani haluan jaksaa itse hoitaa loppuun saakka.
        Sen takia minusta kuntoni hoitaminenkin on tärkeätä.
        Miaelina.


    • Iällä on numerot, joka ei määritä terveydentilaa.
      Asennekaan ei määritä terveydentilaa, mutta sairauden sattuessa voi hyvinkin sitä helpottaa tai vaikeuttaa, riippuu asenteesta.
      Tietenkin iän karttuessa sairaudet käyvät todennäköisemmäksi.

    • Anonyymi

      Nyt nukkumaan
      kaikki vanhukset,

      huomenna ollaan taas pirteenä kesimään uusia kujeita,

      • Niinpä, minäkin kömmin ylisille musiikkipainotteisen muistelo-illan päätteeksi. Esikoinen tekee harrastusmuotoisesti omaa musiikkia, joten kuuntelimme vanhoja ja uusia musiikkimieltymyksiä vuosien varsilta.

        Hyvää yötä, kaikki vanhukset 💕


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Niinpä, minäkin kömmin ylisille musiikkipainotteisen muistelo-illan päätteeksi. Esikoinen tekee harrastusmuotoisesti omaa musiikkia, joten kuuntelimme vanhoja ja uusia musiikkimieltymyksiä vuosien varsilta.

        Hyvää yötä, kaikki vanhukset 💕

        Olisit keskittynyt siihen lapseesi, täällähän päivystit koko eilisen illankin.


    • Anonyymi

      No niin ,nyt olen nukkunut muutaman tunnin ,en nuku enään nin kuin nuorena illasta aamuun heräämättä välillä. Nykyinen uni on niin pätkittäistä tunti korkeintaan kaksi ja taas herään. Huomenta kaikki vanhukset.

      • Huomenta@

        Minä heräsin juuri. Yöuneni jakautuu noin 6/4 eli yhden tankkauksen taktiikalla.


    • Anonyymi

      Ihminen ei ole vanhus, niin kauan kuin hän
      - pystyy hoitamaan päivittäiset asiansa
      - haluaa tai kaipaa seksiä.

      • Anonyymi

        Se on sinun määritelmäsi.
        Kuka katsoo voivansa määritellä toista ihmistä ja millä perusteilla ?
        Meitä on moneksi.
        Meidän tarpeemme ja kykymme ovat erilaisia.
        mutta meidän tarpeittemme ja kykymme taso ei välttämättä tee meistä vanhuksia eikä mitään muutakaan.

        Vain itsemme meillä on oikeus määritellä.


      • Anonyymi

        Jaaha, seksipuoli ei ole kovinkaan paljoa enää mielessä. Olen m63v. Muija lopetti lähes kokonaan ne hommat jo 25 vuotta sitten. Silloin meillä oli kaksi pientä lasta.
        Itselläni on syynä seksipuolen heikkouteen EHKÄ 30-40 kg ylipaino, olen 180 cm pitkä.


    • Ihminen alkaa vanheta murrosiän jälkeen, mulla tuttu 85 vuotias joka päältäpäin liikkeissään ja älyltään kuin työelämässä oleva, ulkonäöltäänkin parikymmentä vuotta nuoremman näköinen entinen pienkone korjaaja jolle ihmiset kantaa mm perämoottoreita korjattavaksi, hänellä oma korjaamo vielä jäljellä työelämästä.
      Geeneissä ja elämän tavoissa sen salaisuus jollei satu elimillisiä sairauksia.

      • Anonyymi

        Niin, hyvin samoin vanhnemme kuin vanhempammekin, joten geenit ovat silloin se määräävin tekijä, niinkuin kaikessa muussakin.

        Tuntuu hyvältä, kun katselen käsiäni, jotka ovat puutarha-ja kasvimaatöissä olleet pikkulapsesta alkaen, ja jotka ovat nyt sitten niin auringon kuin kylmän kuin kuumankin polttamat, ja kun ne näyttävät vanhan äitini käsiltä, niin melkein pystyn rakastamaan niitäkin.
        Tiskikoneenkin sain vasta lapset japerheen hoidettuani, joten paljon on pesty kaikkea, käsiäkin aina kaupungilta kotiuduttuani ja muutenkin, tosi usein.

        Näin Trumpin kädet TV:ssä, ne olivat sileät kuin kalan evät. En ihaillut.

        :)


    • Anonyymi

      Kyllä se taitaa olla edelleenkin niin kuin aikaisempienkin sukupolvien aikana, että tuon vanhus-määritelmän tekevät nuoremmat ihmiset. Ei se tosiasia, että nykyisin ollaan terveempiä ja eletään kauemmin sitä miksikään muuta. Voihan sitä rimpuilla ja tehdä kohotusliikkeitä, kuten esim.tuo seniori -nimitys. Onhan se modernimpi, mutta ei se tosiasia poista, mutta jotkut saattavat kokea sen itsetuntoaan ja identiteettiään kohottavana.
      Vanhus identiteettinä ei ole kovin hohdokas :)

    • Minä mikään vanhus ole. Mammani oli vanhus siinä vaiheessa kun muutettiin dementiakotiin ja se tarvi apua esim. henkilökohtaisen hygieniansa kanssa ja arkipäivän haasteet alkoivat tulle suuremmaksi kuin hänen henkiset ja fyysiset kapasiteettinsa. Aivojen rapistuminen ja alzheimer oli se ratkaiseva tekijä, koska mamma oli fyysisesti aktiivi ja liikkuvainen, teki parin kilometrin kävelylenkkejä vielä melkein yhdeksänkymmentävuotiaana ja vasta sitten kun se ei enää oikein osannut kotiin niiltä lenkeiltään tuli ajankohtaiseksi ottaa huostaan. Huushollin se hoiti itse ja pesi omat pyykkinsä koneessa ja kuivatti narulla. Ruuan ne toi jostain palvelusta ja minun mielestäni mamma olisi vielä selviytynyt omillaan jonkun aikaa ja että hänestä tuli vanhus silloin kun häneltä otettiin pois oma määräysvaltansa ja oikeus päättää omasta arkipäivästään.

      • Anonyymi

        Tää nyt näyttää olevan heikon itsetunnon omaavien teinien ketju.


      • Anonyymi

        Jos Sinä olet kehitysasteeltasi teini, niin mars matkaasi! Teinit ovat jossain muualla.


      • Anonyymi

        Teini hän ilmeisesti on, taso selviää tuosta edelliselle ilkeilystä.


    • Kai ihmiset ovat jotenkin hämmennyksissä näiden määrittelyjen kanssa. Jokainen ymmärtää, että jos ihminen on toimintakykyinen ja skarppi, tuntuu oudolta kutsua häntä vanhukseksi, muutoin kuin ehkä kiusoittelu- tai hellittelymielessä.

      Vappu Taipale on määrittänyt identiteettinsä sanomalla, että hän on vanha, mutta ei vanhus. Tietysti hän on monessa mielessä etuoikeutettu, menestys, julkisuus ja yhteiskunnallinen aktiivisuus takaavat sen, ettei ikä ole se, joka hänet määrittää.

      Meidän tavisten pitäisi luultavasti löytää sisältämme se voima, levollisuus, joka tekisi kaikenlaisen esittämisen ja kilpailun tarpeettomaksi ja nähdä, että olemme riittävän hyviä, kelpaamme itsellemme ja luultavasti myös monille muille sen enempää yrittämättä. Kun tulee aika, jolloin tarvitsemme muiden apua, olisi kai hyvä ottaa sitä vastaan ja luottaa siihen, että elämä kantaa silloinkin kun se ei enää
      olisi kovin mieluista.

      • Anonyymi

        Hei, olen seurannut Vappu ja Ilkka Taipaleen ansiokkaita uria ja lukenut heidän artikkeleitaan ja kirjojaan ja "peukutan" mielessäni aina heitä.
        Heidän ajatuksistaan "rikastuu".
        Ilkka Taipaleen omaelämäkerrallinen kirja "Mielisairaalassa" on railakas ja hyvä ja viimeinenkin tältä vuodelta "Pois puute pois kurjuus - pari kerppua kirjoituksia" on tietopuolinen, mutta myös käsityksiä avartava, suoraa tekstiä asioista.

        Kirjoituksesi ajatuksista tuli mieleen yksi lukemani ajatus kevyemmässä sarjassa eli "lälläri-postikortissa" (kauniin kuvan kera):

        Kun riität itsellesi
        sellaisena kuin tässä hetkessä olet
        silloin olet riittävä koko maailmalle
        ja paljon enemmänkin.

        ("lällärilauseetkin" voivat antaa hyvää mieltä ja luoda uskoa itseensä)

        terv. sarkastinen-semi-sarkastikko


      • Anonyymi

        Ajatuksesi lämmittävät lukijaa.


      • Kiitos palautteesta/ palautteista ? Minustakin jokainen tarvitsee joskus hengen nostatusta, olkoon sitten vaikka Posetiivarin ajatuksia.
        Eeva Kilpi on minulle aina ollut hyvä hengen nostattaja, häntä täällä jo siteerattiinkin. Lempeä huumori on usein läsnä hänen tuotannossaan.

        Minullakin on kirjahyllyssäni Ilkka Taipaleen Mielisairaalassa, myös Vappu Taipaleen vanhuus-aiheisen kirjan olen lukenut. Heidän positiivisuudessaan ei ole mitään esittelevää eikä päälleliimattua. Puhuvat/kirjoittavat vertaisina...


    • Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta, viestejänne on mukava lukea.

      Olen itsekin pohtinut tätä paljon. Eräs sukulaiseni – yli 80-vuotias nainen – on virkeä ja skarppi, eikä mieleenikään ole tullut kutsua häntä vanhukseksi. Vaikka hänellä on ollut uskomattoman hankalaa ja terveyskin reistaillut, hän ei ole kyynistynyt, vaan on aina oma iloinen itsensä meidän muiden kanssa. Sanon häntä aina ikinuoreksi.

      En koskaan muutenkaan kutsu tuntemiani ihmisiä vanhuksiksi – iäkäs on mukavampi sana :)

      • Anonyymi

        Kiitos palautteesta, kippari, omasta puolestanani. Kiva kun meitä kehutaan..))
        Kiitokset myös sinne päin siitä, että palsta on pysynyt aika siistinä, kai noiden poistojen ansiosta. Hyvää jatkoa työllenne. On meissä joskus pitelemistä..))
        t. demeter1
        Kunhan vain vielä saataisiin tekniikka pelaamaan. Ettei tarvitsisi kirjautua moneen kertaan...


      • Kipparille kysymys: oletko siis oikein virallisesti palstan uusi "luotsi" tai moderaattori?


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Kipparille kysymys: oletko siis oikein virallisesti palstan uusi "luotsi" tai moderaattori?

        Päättele tästä

        https://www.suomi24.fi/profiili/Suomi24-Kippari

        Tottahan ylläpitokin saa joutessaan osallistua keskusteluihin ja hienoa, että tekee sen rekisteröityneenä eikä Anonyyminä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos palautteesta, kippari, omasta puolestanani. Kiva kun meitä kehutaan..))
        Kiitokset myös sinne päin siitä, että palsta on pysynyt aika siistinä, kai noiden poistojen ansiosta. Hyvää jatkoa työllenne. On meissä joskus pitelemistä..))
        t. demeter1
        Kunhan vain vielä saataisiin tekniikka pelaamaan. Ettei tarvitsisi kirjautua moneen kertaan...

        Kiitos, onpa mukava kuulla, välitin palautteesi muillekin. Moderaattorit etenkin arvostavat!

        Suomi24:n kanssa on tiimillä paljon kehityshalua, ja infoilemme blogin puolella mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Eräs iso asia on lisätä positiivisuutta ja rakentavaa keskustelua palstalla. Tätä aion itse alkaa edistämään parhaani mukaan :)

        PS. Tuossa kuvailemassasi tekniikkaongelmassa taitaa olla kyse siitä, että pidempään ei-aktiivisessa tilassa olleena kirjautunut tunnus uloskirjataan turvallisuussyistä automaattisesti. Itsekin joudun välillä pihalle, kun olen häärännyt pitkään muuta välissä. Jos tuntuu, että tätä tapahtuu epänormaalin usein (tai käsitin ongelman väärin), voit halutessasi olla yhteydessä tukeen, täällä yhteystiedot: https://www.suomi24.fi/palaute .

        Mukavaa kesän jatkoa!


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Kipparille kysymys: oletko siis oikein virallisesti palstan uusi "luotsi" tai moderaattori?

        Tervehdys! Olen aloittanut Suomi24:n yleisenä "yhteisöhemmona", eli en toimi moderaattorina enkä luotsina. Tulen esittelemään itseäni ja työnkuvaa piakkoin blogissa enemmän – lyhyesti sanottuna tarkoitukseni on tukea palvelun positiivista fiilistä ja rakentavaa ja monipuolista keskustelua.

        Mukavaa hypätä keskusteluihinne mukaan!


      • Suomi24-Kippari kirjoitti:

        Tervehdys! Olen aloittanut Suomi24:n yleisenä "yhteisöhemmona", eli en toimi moderaattorina enkä luotsina. Tulen esittelemään itseäni ja työnkuvaa piakkoin blogissa enemmän – lyhyesti sanottuna tarkoitukseni on tukea palvelun positiivista fiilistä ja rakentavaa ja monipuolista keskustelua.

        Mukavaa hypätä keskusteluihinne mukaan!

        No onnittelut työn saannistasi.
        Vaikka se ehkä jonkunlainen pätkätyö lieneekin? Onko siis kysymyksessä se kuuluisa aktiivimalli vai eläkeläisen tai opiskelijan pieni lisätienesti?


      • Suomi24-Kippari kirjoitti:

        Kiitos, onpa mukava kuulla, välitin palautteesi muillekin. Moderaattorit etenkin arvostavat!

        Suomi24:n kanssa on tiimillä paljon kehityshalua, ja infoilemme blogin puolella mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Eräs iso asia on lisätä positiivisuutta ja rakentavaa keskustelua palstalla. Tätä aion itse alkaa edistämään parhaani mukaan :)

        PS. Tuossa kuvailemassasi tekniikkaongelmassa taitaa olla kyse siitä, että pidempään ei-aktiivisessa tilassa olleena kirjautunut tunnus uloskirjataan turvallisuussyistä automaattisesti. Itsekin joudun välillä pihalle, kun olen häärännyt pitkään muuta välissä. Jos tuntuu, että tätä tapahtuu epänormaalin usein (tai käsitin ongelman väärin), voit halutessasi olla yhteydessä tukeen, täällä yhteystiedot: https://www.suomi24.fi/palaute .

        Mukavaa kesän jatkoa!

        Kiitos selvityksestä, siis tuohon kirjautumisongelmaan . Sitä on aika moni valittanut. Nyt tiedetään, että meitä halutaan suojella,,))
        Eipä tuo suuri vaiva ole, käväistä kirjautumassa uudelleen, eikä tekniikka voi tietää, että vanha on hidas, ainakin useimmat meistä ovat...))

        Kovan tavoitteen olette itsellenne asettaneet siellä "hallintopuolella". Sellainen tunne ainakin itselläni on ollut, että siellä yritetään kovasti. Jospa se henki tarttuisi meihinkin, koska kyllä kai se vuorovaikutus on tämän päivän strategia missä hyvänsä.


      • Suomi24-Kippari kirjoitti:

        Tervehdys! Olen aloittanut Suomi24:n yleisenä "yhteisöhemmona", eli en toimi moderaattorina enkä luotsina. Tulen esittelemään itseäni ja työnkuvaa piakkoin blogissa enemmän – lyhyesti sanottuna tarkoitukseni on tukea palvelun positiivista fiilistä ja rakentavaa ja monipuolista keskustelua.

        Mukavaa hypätä keskusteluihinne mukaan!

        Hyvä tietää, että bloggaaminen on nyt virallisesti in.

        Itse tykkään blogata, eli kirjoittaa laajempia kommentteja ja kertoa esim. päivieni tapahtumista Kahvipirttiin. Kahvipirtti on positiivinen ikäihmisten juttutupa.

        Bloggaus ei kuitenkaan kaikkia miellytä ja sitä halutaan jopa rajoittaa. Pahinta on kirjoitusten vääristelyt.

        No, jospa saisimme palstarauhan, nyt kun täällä on ylläpidon yhdyshenkilö.

        Olet tervetullut.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Hyvä tietää, että bloggaaminen on nyt virallisesti in.

        Itse tykkään blogata, eli kirjoittaa laajempia kommentteja ja kertoa esim. päivieni tapahtumista Kahvipirttiin. Kahvipirtti on positiivinen ikäihmisten juttutupa.

        Bloggaus ei kuitenkaan kaikkia miellytä ja sitä halutaan jopa rajoittaa. Pahinta on kirjoitusten vääristelyt.

        No, jospa saisimme palstarauhan, nyt kun täällä on ylläpidon yhdyshenkilö.

        Olet tervetullut.

        Ohhoijaa.....se tekstin lukeminen....

        Oiskohan nyt kuitenkin ollut kyse tästä: Suomi24 Blogi ★


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ohhoijaa.....se tekstin lukeminen....

        Oiskohan nyt kuitenkin ollut kyse tästä: Suomi24 Blogi ★

        Ohhoijaa, se luetun tekstin syvällinen ymmärtäminen.😆😆

        Blogi mikä blogi olipa se nyt missä hyvänsä.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Ohhoijaa, se luetun tekstin syvällinen ymmärtäminen.😆😆

        Blogi mikä blogi olipa se nyt missä hyvänsä.

        Blogilla on yleensä mielenkiintoinen pitäjä , jonka tekstejä vapaaehtoisesti luetaan ja kommentoidaan. Täällä sen luku on pakkopullaa, koska tämä on yleinen keskustelupalsta. Mikset mene oikeisiin bloggaus-saitteihin, joissa juttujasi ehkä arvostettaisiin, voisit myös poistaa epämieluiset kommentit ? Voisit myös jostain ottaa selvää , mitä se blogi oikeasti tarkoittaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Blogilla on yleensä mielenkiintoinen pitäjä , jonka tekstejä vapaaehtoisesti luetaan ja kommentoidaan. Täällä sen luku on pakkopullaa, koska tämä on yleinen keskustelupalsta. Mikset mene oikeisiin bloggaus-saitteihin, joissa juttujasi ehkä arvostettaisiin, voisit myös poistaa epämieluiset kommentit ? Voisit myös jostain ottaa selvää , mitä se blogi oikeasti tarkoittaa.

        No, olen ymmärtänyt, että olen tärkeä palsta-bloggaaja. Sinäkin olet aktiivinen seuraajani. Oletkos käynyt virallisella blogisivustollani, no, tietenkin olet.

        Kerroppas kun olet tosi blogi-asiantuntija, mikä oikeasti blogi tarkoittaa 🤔 Odotan mielenkiinnolla vastaustasi. Älä googlaa vaan kerro omin sanoin.


      • Anonyymi
        Suomi24-Kippari kirjoitti:

        Tervehdys! Olen aloittanut Suomi24:n yleisenä "yhteisöhemmona", eli en toimi moderaattorina enkä luotsina. Tulen esittelemään itseäni ja työnkuvaa piakkoin blogissa enemmän – lyhyesti sanottuna tarkoitukseni on tukea palvelun positiivista fiilistä ja rakentavaa ja monipuolista keskustelua.

        Mukavaa hypätä keskusteluihinne mukaan!

        Kovin hyvin et aloittanut. Niin kauan kuin muistan, palstalla on arvosteltu (joko moittien tai kehuen) aloituksia ja yleensäkin tehty "aloituksista" suuri numero, tyyliin tehkää itse hyviä aloituksia jne.. Tämä, yhdistettynä siihen, että kehuskellaan ketjujen pituutta on johtanut palstan 'köyhtymiseen'.

        Sinäkin sorruit heti alkajaisiksi "tekemään numeroa" aloituksesta, ja kaiken huipuksi vielä erikseen mainitsemaan nimimerkkejä. Kaikkea muuta kuin 'kipparimaista' minun mielestäni. Jo tuo "yhteisöhemmo" kuulostaa aika typerältä. Miksi ei pelkkä Kippari riittänyt? Pyritkö mieheen viittaavalla "yhteisöhemmolla" (yäk) vaikuttamaan jotenkin uskottavammalta ja samalla selittämään sitä ettei kippari oikeasti olekaan mikään kippari?


        Jos tarkoituksesi todellakin on "tukea palvelun positiivista fiilistä (?) ja rakentavaa ja monipuolista keskustelua, niin osallistu keskusteluihin kertomalla mitä mieltä itse olet siitä asiasta josta keskustellaan.

        Bessie


    • Anonyymi

      Minusta on parempi sana ikäihminen kuin vanhus.Vanhus on ihminen joka tarvitsee apua,päivittäisessä elämässään .Ikä on mielestäni geeneistä kiinni ,mutta myös siitä miten hoitaa itseään ja vaatii myös terveet elämäntavat. Kun lääketiede on kehittynyt ,on sairauksista paraneminen hyvä.Mutta kroonikkonakin voi elää pitkään ja toimintakykyisenä.Tänä päivänä 70 kymppiset vapaat ihmiset ovat kovaa kamaa parisuhdemarkkinoilla.Itse olen 74v nainen.

    • Anonyymi

      Johan tuo on sanomattakin selvää, että vanhuus ei ole ikä. Ikä ilmaistaan yleensä numeroilla. Vanhuus ei myöskään ole asenne, tietenkään. Vanhuus on vain yksi ajanjakso ihmisen elämässä, viimeinen.

      Bessie

      • No, jopas nyt viimeistä viijään, pidetään lelämän kärryn laidoista kiinni, että ei pudota kesken matkaa.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        No, jopas nyt viimeistä viijään, pidetään lelämän kärryn laidoista kiinni, että ei pudota kesken matkaa.

        Viimeinen mikä viimeinen, mutta eipä tuota juurikaan tule ajateltua, asia vain on niin itsestään selvä ja luonnollinen minulle. Ihan käytännön asioita; suunnitelmia ja varasuunnitelmia joskus kyllä ajattelen. Sekin onkin oikein viihdyttävää, joskus suorastaan ylitän ja yllätän itsenikin.

        Bessie


      • Anonyymi

        "Vanhuus on vain yksi ajanjakso, viimeinen."
        Joka kolmas kuolee jo noin seitsemänkymppisenä. Siiskö vanhuksena ?
        Seitsemänkymppisistä vain puolet ehtii täyttää 80.
        Päälle yhdeksänkymppisiä on ehkä reilu kolmisenkymmentätuhatta ihmistä vain elossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vanhuus on vain yksi ajanjakso, viimeinen."
        Joka kolmas kuolee jo noin seitsemänkymppisenä. Siiskö vanhuksena ?
        Seitsemänkymppisistä vain puolet ehtii täyttää 80.
        Päälle yhdeksänkymppisiä on ehkä reilu kolmisenkymmentätuhatta ihmistä vain elossa.

        ?
        No ei se ensimmäinenkään ole, tai keskimmäinen.

        "Joka kolmas kuolee jo noin seitsemänkymppisenä. Siiskö vanhuksena?"
        Jo on taas tyhmät jutut. Sanaakaan en ole kirjoittanut vanhuksista.

        Bessie


    • Naurettavaa kirjoittaa lehteen , että 65-vuotias vanhus jäi auton alle. Siinähän on jo ikä numeroin, eikä toimittajan tehtävä ei ole muutenkaan määritellä tuntemattoman henkilön identiteettiä , sitäpaitsi mitä tekemistä aikuisen ihmisen iällä ylipäätään on tuollaisessa uutisessa ?

      Sanalla vanhus on paljon painolastia, viimeinen ikäkausi nähdään liian monessa yhteydessä ongelmana ja kulueränä. Kuka haluaa moiseen kastiin kuulua ! Keksitään kiertoilmauksia, joista ikääntynyt tai iäkäs kuulostavat jokseenkin säällisiltä. Seniori on teennäinen, eläkeläinen epämääräinen joukko ihmisiä, vahuuseläkeläinen ei juuri sen kuvaavampi. Harmaat pantterit, iltaruskon kansa, kultaisen iän ihmiset...mitä kaikkea romanatisoivaa.

      Lapset on helppo määritellä vuosien perusteella imeväisiksi, taaperoiksi, leikki-ikäisiksi, ala- ja yläkoululaisiksi, teineiksi. Keski-ikä alkaa olla jo venyvä käsite, vanhuus vielä venyvämpi. Ei löydy mitään kriteerejä tarkkoihin rajoihin. Ikä ei määritä ihmistä, ei sairaus eikä vamma, vaan hänen persoonansa. Presidentti voi käyttää elämänsä loppuun asti virkanimitystään, professorit samoin, tohtorit oppiarvoaan. Emme me muutkaan jossain pisteessä muutu yhdessä yössä joksikin osaksi harmaata vanhusmassaa, elämäntyö kulkee mukana . Olisko tuo vanhus-sanan johtopääte jotenkin epäonnistunut. Jos on kömpelö, on kömpelys, jos on ruma, on rumilus, vaikka ihmisessä olis paljon muita ominaisuuksia. Jos on siis vanha, onko hän muka siis kokonaan ja vain vanhus.

      • Anonyymi

        Tämä ketju on aivan ihmeellinen, kun se on saanut eilisestä alkaen näin paljon puheenvuoroja. Aivan hämmästyttävän paljon. En aloittaessani arvannut tätä.
        Ja asiallisia vielä, useimmat mielenkiintoisesti kirjoitettuja ja hyviä. Kiitos teille kaikille!
        Miaelina.


      • Anonyymi

        Tee itse joskus aloitus, osaat vain piikitellä . Ketju sai paljon kiinnostusta ja kommentteja, koska siinä tuotiin esille asia, ei omaa minää. Miksei saa sitten iloita kiinnostavasta ketjusta ?


      • Anonyymi

        Ihan näin ovat mienunkin mielestäni asiat. Miksi ilo olisi kielletty?
        Päinvastoin toivotan kaikille ikimuistoisen iloista iltaa! :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ketju on aivan ihmeellinen, kun se on saanut eilisestä alkaen näin paljon puheenvuoroja. Aivan hämmästyttävän paljon. En aloittaessani arvannut tätä.
        Ja asiallisia vielä, useimmat mielenkiintoisesti kirjoitettuja ja hyviä. Kiitos teille kaikille!
        Miaelina.

        Kiitos itsellesi hyvästä aiheesta ja aloituksesta, juuri tällaista keskustelua on ilo seurata!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tee itse joskus aloitus, osaat vain piikitellä . Ketju sai paljon kiinnostusta ja kommentteja, koska siinä tuotiin esille asia, ei omaa minää. Miksei saa sitten iloita kiinnostavasta ketjusta ?

        Juuri näin, Anonyymi 15.20. Minusta oli kiva että aloittaja "ilmoittautui", mitä väliä sillä on koska sen tekee tai tekeekö ollenkaan ?

        Aloittaja on aikaisemminkin tehnyt hyviä aloituksia ja saanut aikaan vilkasta keskustelua, eikä se varmasti sattumaa ole. Vaatii taitoa valita yleisesti kiinnostava aihe, pysyä itse sopivasti sivussa ja olla avoin muiden mielipiteille.
        Kiitos Miaelina, kivasti meiltä juttua irtosi, hyvä sinä, hyvä me..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Juuri näin, Anonyymi 15.20. Minusta oli kiva että aloittaja "ilmoittautui", mitä väliä sillä on koska sen tekee tai tekeekö ollenkaan ?

        Aloittaja on aikaisemminkin tehnyt hyviä aloituksia ja saanut aikaan vilkasta keskustelua, eikä se varmasti sattumaa ole. Vaatii taitoa valita yleisesti kiinnostava aihe, pysyä itse sopivasti sivussa ja olla avoin muiden mielipiteille.
        Kiitos Miaelina, kivasti meiltä juttua irtosi, hyvä sinä, hyvä me..))

        Tämä viestien järjestys näyttää, ikäänkuin nuo kaikki 6 vastausta olisivat tulleet minun kommenttiini, joten selvennän hiukan varmuuden vuoksi hiukan (itse kyllä ymmärsin, etteivät ole minulle tarkoitettu) . Nyt kun kippari on paikalla, laitankin terveiset epäselvästä viestiformaatista, entinen viestipuu oli parempi.

        En ole aloittaja , Mia-Elina on eri kirjoittaja. Aloitus on sopivan neutraali ja ikäisiämme laajasti koskettava. Minustakin on hauskaa, että aloittaja sitten ilmoittautui, ja aina on myönteistä, kun saa paljon kirjoittajia liikkeelle. Näin palsta pysyy eloisana ja monipuolisena aloitustenkin suhteen. Ketju on osallistujiensa summa, pienikin vetävä täky välissä voi saada ihmeitä aikaan ja kynät sauhuamaan.


      • Anonyymi

        Lämpimät kiitokseni Suomi24-Kipparille, Ramoonalle ja Demeterille!
        Hyväntahtoiset viestinne ilahduttivat.
        Nyt sitä iloista iltaa viettämään!
        🍀🌺🍀 Miaelina.


    • Anonyymi

      Aika paljon se terveyskin on tuurista kiinni.
      Ja silloin nuori voi olla huonommassa kunnossa kuin moni vanhus.
      Sairaukset ovat tullakseen jos ovat tullakseen.
      Ikävää mutta huono terveyden kierre ruokkii itseään. Aivan samoin kuin onnistuminen lisää onnistumisia.

    • Anonyymi

      Itse kävin työporukan kanssa jossain oudossa humppabaarissa pari kuukautta sitten.
      Siellä oli oikeasti 40-50v ihmisiä tanssimassa humppaa mammojen ja pappojen kanssa.
      Se oli todella outo kokemus. En usko, että monikaan tietää näiden paikkojen olemassa olosta.
      Ikä on todellakin vain numero.
      Tänään 75-vuotta täyttävä ihminen oli nuori 60-luvulla. Rollarit, Elvis, Beatles jne jne Ei silloin kukaan enää mitään 20-luvun humppaa kuunnellut.
      Kerran Rock aina Rock.

    • Huvitti, aloittaja löysi kolme kommenttia 127- kommentista, jotka häntä ilahdutti. No, elämä on.

      • Huvittavaa keskustelua tuonkin Kipparin kanssa tuossa on käyty.

        "Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta, viestejänne on mukava lukea."
        "Kiitos palautteesta, kippari, omasta puolestanani".
        "Kiitos, onpa mukava kuulla, välitin palautteesi muillekin."
        "Kiitos selvityksestä, siis tuohon kirjautumisongelmaan."
        "Kiitos itsellesi hyvästä aiheesta ja aloituksesta."

        Voi härremmanjisses!


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Huvittavaa keskustelua tuonkin Kipparin kanssa tuossa on käyty.

        "Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta, viestejänne on mukava lukea."
        "Kiitos palautteesta, kippari, omasta puolestanani".
        "Kiitos, onpa mukava kuulla, välitin palautteesi muillekin."
        "Kiitos selvityksestä, siis tuohon kirjautumisongelmaan."
        "Kiitos itsellesi hyvästä aiheesta ja aloituksesta."

        Voi härremmanjisses!

        Joopa joo...vähän on kuin Paronin jutustelua.


      • Anonyymi

        Korppiksella tuo lukutaito vain pahenee.
        Aloittaja kiitti kaikkia 9.7. Klo 14:04 ja vielä erikseen kolmea hänelle suoraan annetuista palautteesta 16:57.

        Oletko kateellinen, korppis, hyvin kommentteja saaneesta aloituksesta,? Sinähän tunnet tuon kateuden niin hyvin muissa kirjoittajissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korppiksella tuo lukutaito vain pahenee.
        Aloittaja kiitti kaikkia 9.7. Klo 14:04 ja vielä erikseen kolmea hänelle suoraan annetuista palautteesta 16:57.

        Oletko kateellinen, korppis, hyvin kommentteja saaneesta aloituksesta,? Sinähän tunnet tuon kateuden niin hyvin muissa kirjoittajissa.

        Kirjoittajat kommentoivat enimmäkseen toinen toisilleen,
        ei aloittajalle, ketjut ovat kirjoittajien välistä keskustelua.
        Aloituksen ei tarvitse kummoinen olla,
        mutta kuten joku sanoi, joskus joku aihe ottaa tulta ja saa kynät savuamaan kun joku heittää väliin hyvän "täkyn".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittajat kommentoivat enimmäkseen toinen toisilleen,
        ei aloittajalle, ketjut ovat kirjoittajien välistä keskustelua.
        Aloituksen ei tarvitse kummoinen olla,
        mutta kuten joku sanoi, joskus joku aihe ottaa tulta ja saa kynät savuamaan kun joku heittää väliin hyvän "täkyn".

        Tämän aloituksen kaltaisia olen kyllä nähnyt aikaisemminkin näillä ikäpalstoilla, joissa on hyvin vakavasti pohdittu milloin ihmisestä tulee vanha/vanhus.

        Aihe on aikaisemminkin saanut "tuulta alleen", sillä paljon näkyy olevan vanhuksia, joilla se sana "vanha" antaa mielikuvan jostain pilaantuneesta.

        Minä myönnän olevani jo vanhus, mutta pirteä vanhus, silleen salaa pirteä.
        Tilanteen mukaan olen avuton vanhus, joka tarvitsee apua kaikenlaisessa, jos lähistöllä sattuu olemaan minua nuorempia. Miksi tehdä jotain, minkä voi teettää toisillakin, on minun mottoni.

        Me vanhukset saadaan niin paljon anteeksi ikämme ja ulkonäkömme verukkeella.
        Ei tarvitse muistaa kaikkea (mitä ei halua), ei tarvitse kuulla kaikkea (mitä ei halua), ei tarvitse ymmärtää kaikkea (mitä ei halua), puhekin saa olla suttuista mongerrusta (aina tilanteen mukaan) ...


      • Tellukka kirjoitti:

        Tämän aloituksen kaltaisia olen kyllä nähnyt aikaisemminkin näillä ikäpalstoilla, joissa on hyvin vakavasti pohdittu milloin ihmisestä tulee vanha/vanhus.

        Aihe on aikaisemminkin saanut "tuulta alleen", sillä paljon näkyy olevan vanhuksia, joilla se sana "vanha" antaa mielikuvan jostain pilaantuneesta.

        Minä myönnän olevani jo vanhus, mutta pirteä vanhus, silleen salaa pirteä.
        Tilanteen mukaan olen avuton vanhus, joka tarvitsee apua kaikenlaisessa, jos lähistöllä sattuu olemaan minua nuorempia. Miksi tehdä jotain, minkä voi teettää toisillakin, on minun mottoni.

        Me vanhukset saadaan niin paljon anteeksi ikämme ja ulkonäkömme verukkeella.
        Ei tarvitse muistaa kaikkea (mitä ei halua), ei tarvitse kuulla kaikkea (mitä ei halua), ei tarvitse ymmärtää kaikkea (mitä ei halua), puhekin saa olla suttuista mongerrusta (aina tilanteen mukaan) ...

        Hitsi Tellukka

        Sinähän olet kuin siskoni, minusta parivuotta vanhempi ja hyvin hän osaa myös laillasi käyttää sitä hyväkseen.

        Lisäksi siskoni osaa kehua, kuinka hyvin toinen (minä) sen työn/asian hoitaa ja minulle tyhmälle on mennyt aina tuollaiset "kiitokset" perille ja olen parhaani sitten näyttänytkin.

        Meillä se alkoi jo aika nuorena, siis jo lapsina, kun olimme viellä kotona ja meille tytöille lankesi pas... lannan levitys kevät pellolle. Siskoni siinä pellonlaidalla hihku, kuinka hyvin minä osasin lantaa levittää ja minä hölmä pistin parastani kehiin, kunnes kaikki oli tehty. Siinä minä sitten äimistelin keskellä peltoa, kun siskoni naureskeli talikkoon nojaillen että hyvinhän se meni! DD

        No, toki olen minä hieman vanhemmiten viisastunut, että onneksi en ole joutunut enää lannan levitykseen ja karttelen kyllä hyvin muitakin askareita.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Hitsi Tellukka

        Sinähän olet kuin siskoni, minusta parivuotta vanhempi ja hyvin hän osaa myös laillasi käyttää sitä hyväkseen.

        Lisäksi siskoni osaa kehua, kuinka hyvin toinen (minä) sen työn/asian hoitaa ja minulle tyhmälle on mennyt aina tuollaiset "kiitokset" perille ja olen parhaani sitten näyttänytkin.

        Meillä se alkoi jo aika nuorena, siis jo lapsina, kun olimme viellä kotona ja meille tytöille lankesi pas... lannan levitys kevät pellolle. Siskoni siinä pellonlaidalla hihku, kuinka hyvin minä osasin lantaa levittää ja minä hölmä pistin parastani kehiin, kunnes kaikki oli tehty. Siinä minä sitten äimistelin keskellä peltoa, kun siskoni naureskeli talikkoon nojaillen että hyvinhän se meni! DD

        No, toki olen minä hieman vanhemmiten viisastunut, että onneksi en ole joutunut enää lannan levitykseen ja karttelen kyllä hyvin muitakin askareita.

        Ai, se olit sinä?

        Joskus olen sille lannan levitykselle nauranut jälkeenpäinkin vaikka en muistanut kenen kertomaa se oli ja saanut jälkipolvenkin nauramaan, kun he ovat itse kertoneet kuinka jujuttivat toisiaan lapsena ollessaan.
        Meilläkin vanhempi likka sai nuoremman tekemään ihan mitä halusi (vaikka seisomaan päällään nurkassa), kun osasi kehua häntä.


      • Tellukka kirjoitti:

        Ai, se olit sinä?

        Joskus olen sille lannan levitykselle nauranut jälkeenpäinkin vaikka en muistanut kenen kertomaa se oli ja saanut jälkipolvenkin nauramaan, kun he ovat itse kertoneet kuinka jujuttivat toisiaan lapsena ollessaan.
        Meilläkin vanhempi likka sai nuoremman tekemään ihan mitä halusi (vaikka seisomaan päällään nurkassa), kun osasi kehua häntä.

        Minähän se minä, mutta kyllä minäkin edelleen hekottelen joskus sinun hyvää/hersyvää kirjoitusta, kun sinulle mukamas "ei se kunnian kukko laula" ja taisin jotain kirjoitaakin siihen vastaukseksi.

        Pomoni nimittäin nimitti minut "Kreetan kukoksi", koska oli ollut siellä lomalla ja joka aamu oli se "kunniankukko" herättänyt hänet liian aikaisin, ja minä olin myös aina työpaikalla ennen häntä, jota hän ihmetteli.

        Tuokin on hyvä havainto;
        " ei tarvitse kuulla kaikkea (mitä ei halua), ei tarvitse ymmärtää kaikkea",

        sillä suvusamme oli ehkä yli 90-v, jossain hautajaisissa ja kaikki tiesivät, että hän ei kuule, joten sitten hänelle yritti yks`sun toinen kertoa, mistä juteltiin, johon tämä "vanhus" sanoi, että hän on jo kuullut kaiken ,

        No, tämänkin olen jo kertonut, mutta tuli vain mieleeni naapurini sieltä Espoosta, koska hänkin oli yli 90-v, mutta käveli ahkerasti tiluksillaan, koska omistivat sieltä paljon maita, jolloi mieheni oli kysäissyt, jotain siitä kävelystä, niin hän oli todennut, että hän ei jouda kuolemaan, koska koskaan ei tiedä, mitä hänen maillaan tehdään "ilkivaltaa", siis kaadetaan tiealueelta luvattomasi puita ja muuta vastaavaa.


    • Anonyymi

      minuakin naurattaa kolme vuotta vanhempi sisareni, hän pelottelee minua, mitä edessä koska tietää mitä on vanhuus :), no nauru pidentää ikää....

    • Anonyymi

      Vähän koomista kun yli viiskymppiset naisen luulevat että ne on 20-25 v tyttöjä (ikä on vain numero), miksi ne ei sitten käy nuorten aikuisten diskossa missä noin kakskymppiset nuoret käy ja pukeudu samalailla kun nuoret naiset, ja toiseksi ei yli viiskymppiset naiset näytä kakskymppisiltä.

      • Anonyymi

        Sulla taitaa olla ylimaallisia taitoja. Vai mistä hemmetistä voit tietää yli 50-vuotiaitten luuloista; oletko päässyt heidän päänsä sisään jollakin tavalla? - Nm. Luulotautinen olet sinä


    • Anonyymi

      Minusta ikä ei määrittele nykyään onko vanhus vai ei vaan terveydentila.

      • Anonyymi

        Niin onko huonossa terveydentilassa oleva kakskymppinen vanhus ?


      • Vanhus on yksinkertaisesti vanhaa ihmistä tarkoittava ilmaisu.
        Jos yli seitenkymppinen ei myönnä itselleen jo olevansa vanha (=vanhus), niin jotain on hänen henkisessä kehityskaaressaan pielessä.

        Jostain tuotteista käytetään sanaa vanha (ei vanhus), sellaisista joitten parasta ennen päivämäärä on mennyt hulppeasti ohi, mutta sanaa vanhus käytetään vain ihmisestä (joskus tosin eläimistäkin).


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Vanhus on yksinkertaisesti vanhaa ihmistä tarkoittava ilmaisu.
        Jos yli seitenkymppinen ei myönnä itselleen jo olevansa vanha (=vanhus), niin jotain on hänen henkisessä kehityskaaressaan pielessä.

        Jostain tuotteista käytetään sanaa vanha (ei vanhus), sellaisista joitten parasta ennen päivämäärä on mennyt hulppeasti ohi, mutta sanaa vanhus käytetään vain ihmisestä (joskus tosin eläimistäkin).

        Vanha ei sama kuin vanhus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vanha ei sama kuin vanhus.

        Kyllä se on silloin, kun tarkoitetaan ihmistä, eikä vanhaa voita tai makkaraa.

        https://fi.wiktionary.org/wiki/vanhus

        vanhus (monikko vanhukset)
        vanha henkilö
        (arkikieltä, leikkimielinen) vanhempi, isä tai äiti

        "nykyisin sanan käyttöä myös vältellään sen joissakin yhteyksissä oletetun halventavan sävyn takia: vanhus ~ huonokuntoinen, ja sen sijaan käytetään mm. sanoja ikääntynyt, ikäihminen, seniori"

        Siis huomaa; "o l e t e t u n halventavan sävyn takia".

        Jos joku olettaa jotain halventavaa sanassa "vanhus", niin ongelmahan on vain hänen itsensä, eikä vanhuksen.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Kyllä se on silloin, kun tarkoitetaan ihmistä, eikä vanhaa voita tai makkaraa.

        https://fi.wiktionary.org/wiki/vanhus

        vanhus (monikko vanhukset)
        vanha henkilö
        (arkikieltä, leikkimielinen) vanhempi, isä tai äiti

        "nykyisin sanan käyttöä myös vältellään sen joissakin yhteyksissä oletetun halventavan sävyn takia: vanhus ~ huonokuntoinen, ja sen sijaan käytetään mm. sanoja ikääntynyt, ikäihminen, seniori"

        Siis huomaa; "o l e t e t u n halventavan sävyn takia".

        Jos joku olettaa jotain halventavaa sanassa "vanhus", niin ongelmahan on vain hänen itsensä, eikä vanhuksen.

        Ongelma on siinä, jos yksi henkilö yrittää määritellä milloin ihminen on vanhus.
        Ei sitä voi kukaan tehdä.
        Ihmisen kuuluu saada määritellä identiteettiään itse.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma on siinä, jos yksi henkilö yrittää määritellä milloin ihminen on vanhus.
        Ei sitä voi kukaan tehdä.
        Ihmisen kuuluu saada määritellä identiteettiään itse.

        Totta kai.
        Saahan vanhus määritellä itsensä jo vaikka lapseksi jälleen, jos niin tuntee.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Totta kai.
        Saahan vanhus määritellä itsensä jo vaikka lapseksi jälleen, jos niin tuntee.

        Kalkkeutuminen "oikeassa olemiseen" taitaa olla yksi vanhuksen ominaisuus...?
        Olla aina ja kaikessa oikeassa omasta mielestään
        ja jos ei tahtoaan/mielipidettään saa läpi niin on pakkomielle
        ottaa ainakin viimeinen sana ja pikku vI**uilut päälle,
        Tunnistatko itsesi ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kalkkeutuminen "oikeassa olemiseen" taitaa olla yksi vanhuksen ominaisuus...?
        Olla aina ja kaikessa oikeassa omasta mielestään
        ja jos ei tahtoaan/mielipidettään saa läpi niin on pakkomielle
        ottaa ainakin viimeinen sana ja pikku vI**uilut päälle,
        Tunnistatko itsesi ?

        No älä nyt hermostu.
        En toki minä ole sinulta ikuista nuoruuttasi riistämässä.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        No älä nyt hermostu.
        En toki minä ole sinulta ikuista nuoruuttasi riistämässä.

        Erehdyt jälleen kerran, mutta vittuilemaan täytyy päästä. Se on luonteesi määräävä piirre.
        Olen realisti. Nuoruus meni aikoja sitten.


      • Anonyymi

        Se, ettei ole enää nuori, ei tarkoita sitä, että olisi jo vanhus. - Nm. Iätön


    • Moneltako teillä on jo lapset lähteneet maailmaan ja olette harmajapäitä?
      Monethan tosin nykyisin värjäävät hiuksensa heti kun alkaa tulla harmaata, etteivät näyttäisi vanhuksilta.

      Eilen huomasin minullakin hiuksia sivuun vetäessä alkaneen olla harmaata korvallisilla. Ja mikä kivointa, niin vaikka minulla aina on luonnostaan ollut suorat hiukset, niin ne harmaat hiukset ovat kiharaiset. Voinko siis odottaa minusta tulevan kiharatukkainen harmaantuessani kokonaan?

      https://www.youtube.com/watch?v=GkPA4p2vO8E

      • Anonyymi

        "Moneltako teillä on lapset lähteneet maailmaan?"

        TÄH ?! Ei sunkaan kenenkään 70 ihmisen lapset kotona enää asu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Moneltako teillä on lapset lähteneet maailmaan?"

        TÄH ?! Ei sunkaan kenenkään 70 ihmisen lapset kotona enää asu.

        Niin.
        Harvemmalla vanhuksella niitä peräkammarin poikia kai enää vaikka ei sekään lie aivan pois suljettua.


    • korpikirjailija

      Vanhuus ei ole kaikille tasavertainen.
      Vanhuudessa pelaa ratkaisevaa roolia kuten aloittaja mainitsi terveys ja asenne itseensä ja ympäristöön, ikään ja ideoihin.

      Nämä olivat tämän ketjun ensimmäisen kommenttini eka lauseet. Lisäsin myöhemmin, että me olemme vanhuksia.

      Yli 70-vuotias elää aikajanalla vanhuus se alkaa jo kuudenkymmenen puolella kun jätetään työelämä ja jäädään VANHUUS-eläkkeelle.

      Jos on oikea asenne itseensä (ikäänsä). Ei tarvitse selitellä, kuuluvansa muihin ikäryhmiin.

      • Työelämän jättäminen ja vanhuus? Miksi noilla olisi kiinteä yhteys?

        Useampikin tuttavani jotka JOUTUIVAT jäämään etuajassa pois töistä, kuka saneerattuna, kuka jollekin varhennetulle eläkkeelle, kuka työantajan sponsoroimalle ja mitä niitä nyt onkaan, niin elämäntavat muuttuivat.
        Muutokset merkitsivät monelle kunnon rapistumista.
        Ensin kannettiin kaljakassi autoon ja muutaman vuoden jälkeen sitä kassia työnnettiin rollaattorilla asunnon suuntaan.

        Eräs, nyt "oikea" eläkeläinen lisäsi salikuntoiluaan 1krt/vko > 7krt/vko. Osittain sosiaalisista syitä. Osittain puhtaasti kuntoiluperustein.
        Sama ukko hoitaa rivariyhtiön pihatyöt talkooperiaatteella. Ukko elelee vaimonsa kanssa mutta huolehtii saman rivarin liikuntarajoitteisen leskirouvan asioista. Ulkoilee säännöllisesti koiransa kanssa. Enkä minä kaikkea tiedäkään.
        Joo. Lienee poikkeus mutta myös elävä esimerkki siitä, ettei raksan betonitoiden vaihtuminen "oikeaan" eläkkeeseen merkitse luhistumista vanhuuteen.

        Eräs keskikoulajoilta lähtien hyvä kaverini kieltäytyi työnantajan sponsoroimasta täydestä eläkkeestä 57 vuotisena. Eläke kelpasi 6-kymppisenä.
        Siirtyi viikonloppu dokaamisesta jokapäiväiseen ja vaihtoi hiippakuntaa 62 vuotisena.
        Kyllä kai meidän ikäluokkamme hengissä olijat tuntevat näitä tapauksia enemmänkin.
        Tuo kuvailemani kuntoileva eläkeläinen lienee poikkeus?

        Joku minulle tuntematon invataksikuski sanoi minua hauraaksi vanhukseksi pelkän ikäni perusteella.
        Kyse oli tilanteesta jossa olin varautunut olemaan taksikuskin kaverina kantaessamme 60kg vaimoni hissittömän talon 46 askelmaa asuntoon.
        Keskussairaalata lähtessä olivat sanoneet, että kantoapua saa pelastuslaitokselta.
        Lääkäri ilmaisi tilanteensa itsensä hienovaraisemmin. Kun vaimoni sanoi, että onhan siellä vastaan ottamassa kuntoileva 75v ukko niin kommentti oli: Sitä nyt ei oteta lukuun!


      • flegu kirjoitti:

        Työelämän jättäminen ja vanhuus? Miksi noilla olisi kiinteä yhteys?

        Useampikin tuttavani jotka JOUTUIVAT jäämään etuajassa pois töistä, kuka saneerattuna, kuka jollekin varhennetulle eläkkeelle, kuka työantajan sponsoroimalle ja mitä niitä nyt onkaan, niin elämäntavat muuttuivat.
        Muutokset merkitsivät monelle kunnon rapistumista.
        Ensin kannettiin kaljakassi autoon ja muutaman vuoden jälkeen sitä kassia työnnettiin rollaattorilla asunnon suuntaan.

        Eräs, nyt "oikea" eläkeläinen lisäsi salikuntoiluaan 1krt/vko > 7krt/vko. Osittain sosiaalisista syitä. Osittain puhtaasti kuntoiluperustein.
        Sama ukko hoitaa rivariyhtiön pihatyöt talkooperiaatteella. Ukko elelee vaimonsa kanssa mutta huolehtii saman rivarin liikuntarajoitteisen leskirouvan asioista. Ulkoilee säännöllisesti koiransa kanssa. Enkä minä kaikkea tiedäkään.
        Joo. Lienee poikkeus mutta myös elävä esimerkki siitä, ettei raksan betonitoiden vaihtuminen "oikeaan" eläkkeeseen merkitse luhistumista vanhuuteen.

        Eräs keskikoulajoilta lähtien hyvä kaverini kieltäytyi työnantajan sponsoroimasta täydestä eläkkeestä 57 vuotisena. Eläke kelpasi 6-kymppisenä.
        Siirtyi viikonloppu dokaamisesta jokapäiväiseen ja vaihtoi hiippakuntaa 62 vuotisena.
        Kyllä kai meidän ikäluokkamme hengissä olijat tuntevat näitä tapauksia enemmänkin.
        Tuo kuvailemani kuntoileva eläkeläinen lienee poikkeus?

        Joku minulle tuntematon invataksikuski sanoi minua hauraaksi vanhukseksi pelkän ikäni perusteella.
        Kyse oli tilanteesta jossa olin varautunut olemaan taksikuskin kaverina kantaessamme 60kg vaimoni hissittömän talon 46 askelmaa asuntoon.
        Keskussairaalata lähtessä olivat sanoneet, että kantoapua saa pelastuslaitokselta.
        Lääkäri ilmaisi tilanteensa itsensä hienovaraisemmin. Kun vaimoni sanoi, että onhan siellä vastaan ottamassa kuntoileva 75v ukko niin kommentti oli: Sitä nyt ei oteta lukuun!

        Tarkoitin mitä kirjoitin. Ikäjanoista, kyllä 70-vuotias ryyppäsipä tai ei, tekipä töitä tai ei elää elämänkaaren ikäjanalla vanhuudessa.


      • Yksi kokemani tapaus siitä, ettei kalenteri-ikä ratkaise.
        Muutettuamme nykyiseen asuntoomme asui saman rapun toisessa kerroksessa yksin eräs ideologisesti työtön, arviolta korkeintaan 4-kymppinen heppu.
        Heppu päivysti kerran ulkopuolella alaoven vieressä ja lähestyessäni ovea hän pyysi minua kantamaan hänen 6:n kaljapullon pakkauksen hänen ovelleen.
        Heppu ei ollut lihava, ei liikunrarajoitteinen eikä sillä hetkellä edes silmin nähden päihtynyt Tiesin äijän olevan kartakaikkisen rapakuntoinen.
        En kantanut vaikka 2:n kerros tarkoitti pohjakerros 2 asunkerrosta.


      • flegu kirjoitti:

        Yksi kokemani tapaus siitä, ettei kalenteri-ikä ratkaise.
        Muutettuamme nykyiseen asuntoomme asui saman rapun toisessa kerroksessa yksin eräs ideologisesti työtön, arviolta korkeintaan 4-kymppinen heppu.
        Heppu päivysti kerran ulkopuolella alaoven vieressä ja lähestyessäni ovea hän pyysi minua kantamaan hänen 6:n kaljapullon pakkauksen hänen ovelleen.
        Heppu ei ollut lihava, ei liikunrarajoitteinen eikä sillä hetkellä edes silmin nähden päihtynyt Tiesin äijän olevan kartakaikkisen rapakuntoinen.
        En kantanut vaikka 2:n kerros tarkoitti pohjakerros 2 asunkerrosta.

        Elämäntavat eivät myötäile ikäjanaa. Nelikymppiset juopot yli-lihavat tai raittiit ja solakat ovat keski-ikäisiä ei vanhuksia.


    • Anonyymi

      Todellakin, ennen n.s. vanhukset pukivat viiskymppisinä vanhusten vaatteet päälleen, ja pysähtyivät paikoilleen sairastamaan.
      Nyt on huomattu, että ei tarvitse itse aiheuttaa sairastumistaan
      ja vanhuuttaan.

      • Anonyymi

        Miilloin oli aika kun 50-kymppiset pukivat vanhusten vaatteet?
        Milloin oli aika kun 50-kymppiset jäivät pois työstä ja pysähtyivät paikoilleen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miilloin oli aika kun 50-kymppiset pukivat vanhusten vaatteet?
        Milloin oli aika kun 50-kymppiset jäivät pois työstä ja pysähtyivät paikoilleen?

        ja mää lisään, että millaisia ne vanhusten vaatteet oli/on???


      • Anonyymi kirjoitti:

        ja mää lisään, että millaisia ne vanhusten vaatteet oli/on???

        Anoppini oli hätkähdyttävän mummomainen 60-luvun jälkipuoliskolla ollessaan alle 5-kymppinen. Räteistä en ymmärrä mitään mutta harmahtava tukka nutturalla, kasvot sen näköiset, etteivät voidevalmistajat ole rikastuneet ja vaatteena useimmiten puoleen sääreen ulottuva vaaleahko ruskeanharmaa vaate.
        Anoppi oli ollut kotona koko avioliittonsa ajan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ja mää lisään, että millaisia ne vanhusten vaatteet oli/on???

        Anoppini oli hätkähdyttävän mummomainen 60-luvun jälkipuoliskolla ollessaan alle 5-kymppinen. Räteistä en ymmärrä mitään mutta harmahtava tukka nutturalla, kasvot sen näköiset, etteivät voidevalmistajat ole rikastuneet ja vaatteena useimmiten puoleen sääreen ulottuva vaaleahko ruskeanharmaa vaate.
        Anoppi oli ollut kotona koko avioliittonsa ajan.


    • Anonyymi

      Elinikä on pidentynyt ehkä parillakymmenellä vuodella sodan jälkeen.
      50- ja 60-luvulla "mummouduttiin" aikaisemmin.

      Sekin, että "piti" pukeutua "ikänsä mukaan" teki naisista mummoja.
      Kuusikymppisen piti 60-luvulla vetää tukka nutturalle ja
      kulkea suurinpiirtein "körttivaatteissa", ainakin maaseudulla.

      50-60-luvuilla myös nuoret pukeutuivat kuin keski-ikäiset,
      kunnes tuli uusia "aatteita".
      "Nuorisomuoti" tuli Lontoosta ja muualta maailmalta.

      "Ikäpukeutuminen" on mennyt ohi,
      vaikka jotkut sitä harrastavat vieläkin
      ja se on jokaisen oma asia.
      Ei kaikkien tarvitse yrittää olla
      "aira samulineja".

      • Anonyymi

        Jos pukeutuu luonteensa mukaisesti ja muistuttaa enempi Airaa kuin tavan tallaajaa, niin sen aiheen nimi ei ole mikään "yrittää olla" vaan ihminen on sellainen. - Nm. Yrittämättä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pukeutuu luonteensa mukaisesti ja muistuttaa enempi Airaa kuin tavan tallaajaa, niin sen aiheen nimi ei ole mikään "yrittää olla" vaan ihminen on sellainen. - Nm. Yrittämättä

        Sulla ei ole ikinä mitään omaa sanottavaa.
        Vain toisten kirjoitusten tarkoitushakuisia "väärintulkitsemisia".


      • Anonyymi

        Saat pitää mielipiteesi kaikin mokomin, vaikka se on väärin. - Nm. Ei hetkauta


    • Anonyymi

      Hirveä tyyppi tämä jäkättäjäpilkunnussija.
      Sairas pakkomielle joka kirjoitusta nokkia ja nälviä.

      • Anonyymi

        Niinpä on, kostoa hautova katkera ihminen haluaa pitää haavansa tuoreena ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä on, kostoa hautova katkera ihminen haluaa pitää haavansa tuoreena ;)

        Säälikää sairasta.
        Nm. on sitä.


      • Anonyymi

        Käyköhän nuo joille on kirottu ja joita on pieksetty lapsena
        vieläkin turvakodeissa?


    • Anonyymi

      Pukeutuminen kertoo kunkin ajan muodista, ei iästä kuten nytkin.

      • Anonyymi

        Molemmista se kertoo.
        Tietyn ikäiset ihmiset pukeutuivat tietyllä tavalla tiettynä aikana.


      • Anonyymi

        Pitäisi ollakin eri kaupat nais vanhuksille ja muille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi ollakin eri kaupat nais vanhuksille ja muille.

        "Naisvanhuksien" kauppa menisi konkkaan alta aikayksikön.
        Ei kai kukaan ole niin torvi että sellaista perustaa.


    • Anonyymi

      Itse olin pari vuotta sitten todella huonossa kunnossa, käytännössä työkyvytön. Kyllä se terveydentila oli silloin vanhus vaikka henkisesti olisikin ollut melko skarppi.

      • Anonyymi

        Eikö sun terveydentila ollut 'sairas' ? Eikä vanhus !
        Vanhus ei ole terveydentila, vaikkakin kun on 'vanhus' on todennäköisempää että on sairas useammin kuin nuorempana.

        Hyvä kun olet parantunut.
        Sairas-sana ei ole synonyymi sanalle vanhus kuitenkaan.
        Sairaan vastakohta on terve.
        Vanhus-sanan vastakohta on voi olla esimerkiksi nuori.

        Tämä on kylläkin jo saivartelua.
        Kiva "filosofinen aspekti" hävisi keskustelusta,
        niinkuin on tapana tapahtua,
        kun aihe on kaluttu loppuun.
        Sen jälkeen alkaa epäolennaisista asioista inttäminen.

        Tervetuloa uusia hyviä aiheita kehiin !


    • Anonyymi

      Terveydentila? Fyysinen vai henkinen vireys?
      Geneettiset vai elintavoilla edistetyt sairaudet?

      Kallonporaajilla lienee valkoimassaan testejä joilla voi arvioida henkisen vireyden suhdetta testattavan ikään.
      Fyysisellä puolella se on helpompaa. Eri urheilulajeissa on ikäluokitettuja sarjoja.
      On jonkin sortin suoritustasomittareita ja mitä kaikkea lieneekään?

      Aineenvaihdunnan puolella on erilaisia laboratoriokokeita.
      Laaja verenkuva. Ikäukoilla vaikkapa eturauhasen PSA.
      Yhtenä miespuolisten ihmisten tarkasteluperusteena voisi osittain käyttää hormonitasoja.
      Esimerkiksi 75v ukon S-TestoVL on miesten yleisen viitealueen tasossa 55%, siis keskitason yläpuolella ja S-Testo on viitealueen ylärajan yläpuolella 1,28 kertaisesti.
      Puristusvoimatesti tulos on 70% puoliammattilaisen jääkiekkoilijan tasosta.
      Noiden numeroiden valossa ukko vaikuttaisi jopa ikäistään nuoremmalta, fyysisesti.

      Jotkin tilanteet, kuten esimerkiksi auton peruuttaminen talliin, palauttavat maan pinnalle motoorisessa mielessä havaintotoiminnasta ja muistista puhumattakaan.

      • Anonyymi

        Miiaelina on siis aloittaja ja kehuja on tullut jopa ylläpidon puolelta. Lukiessani itse nyt (taas) koko ketjun, niin en menisi kehumaan, että on kovinkaan sopuisa .

        Ei taida tulla ratkaisua meidän "vanhusten" taholta, kuka on oikeasti vanhus, koska jokainen haluaa olla ikinuori, käyttää nuorekkaita vaatteita ja olla muutoinkin tiptop kunnossa. Paitsi minä en.

        Itse kyllä tyydyn mummi nimityskeen lastenlasten taholta, mutta omat lapseni puhuttelevat, mikäli nyt jotain etuliitettä käyttävät minua edelleen äiti, tai mami.

        Entäs ne vaateet? Kaikki mahtuu, joten miksi ostaisin uusia, vaikka lapsenlapseni kyllä kerran kysyi, koska sinä mummi ostat uuden takin?

        Tosin olen sikäli joutunut hieman petraamaan vaatevalikoimaani, koska minulla on paljon hameita, jakkuja ja muuta joutavaa hilpetööriä juhlamekoista lähtien, joita en koskaan käytä, mutta kivasti olen saanut perittyä vävyltäni farkkuja ja pikeepaitoja, jotka eivät hänelle enää mahdu ja golfaamaan ei voi mennä virttyneillä paidoilla.

        Kukaan ei ole kutsunut minua vanhukseksi, mutta jos jäisin (mikä on todellakin utopinen ajatus, mikäli en oman autoni alle jää) auton alle, niin aivan huoletta voisi kirjoittaa, että vanhus jäi autonalle, koska olisihan se aikaa koomista, että siellä lukisi mummi, tai peräti äiti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miiaelina on siis aloittaja ja kehuja on tullut jopa ylläpidon puolelta. Lukiessani itse nyt (taas) koko ketjun, niin en menisi kehumaan, että on kovinkaan sopuisa .

        Ei taida tulla ratkaisua meidän "vanhusten" taholta, kuka on oikeasti vanhus, koska jokainen haluaa olla ikinuori, käyttää nuorekkaita vaatteita ja olla muutoinkin tiptop kunnossa. Paitsi minä en.

        Itse kyllä tyydyn mummi nimityskeen lastenlasten taholta, mutta omat lapseni puhuttelevat, mikäli nyt jotain etuliitettä käyttävät minua edelleen äiti, tai mami.

        Entäs ne vaateet? Kaikki mahtuu, joten miksi ostaisin uusia, vaikka lapsenlapseni kyllä kerran kysyi, koska sinä mummi ostat uuden takin?

        Tosin olen sikäli joutunut hieman petraamaan vaatevalikoimaani, koska minulla on paljon hameita, jakkuja ja muuta joutavaa hilpetööriä juhlamekoista lähtien, joita en koskaan käytä, mutta kivasti olen saanut perittyä vävyltäni farkkuja ja pikeepaitoja, jotka eivät hänelle enää mahdu ja golfaamaan ei voi mennä virttyneillä paidoilla.

        Kukaan ei ole kutsunut minua vanhukseksi, mutta jos jäisin (mikä on todellakin utopinen ajatus, mikäli en oman autoni alle jää) auton alle, niin aivan huoletta voisi kirjoittaa, että vanhus jäi autonalle, koska olisihan se aikaa koomista, että siellä lukisi mummi, tai peräti äiti.

        Mummi ja äiti kertoo sukulaissuhteista.
        Nuorin mummi, jonka tunnen, on alle viisikymmentävuotias menestyvä uraputkinainen.


      • Anonyymi

        Mutta kiva, että tämä aihe on tullut tyhjättyä pois mielestä.

        Nyt voidaan uusiin aiheisiin kohta mennä, sillä pian jo menee 200
        täyteen.

        Kuka keksii uuden, vetävän aloituksen, niin laita alkuun!

        Kaikille hyville kirjoittajille kiitos ja kumarrus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miiaelina on siis aloittaja ja kehuja on tullut jopa ylläpidon puolelta. Lukiessani itse nyt (taas) koko ketjun, niin en menisi kehumaan, että on kovinkaan sopuisa .

        Ei taida tulla ratkaisua meidän "vanhusten" taholta, kuka on oikeasti vanhus, koska jokainen haluaa olla ikinuori, käyttää nuorekkaita vaatteita ja olla muutoinkin tiptop kunnossa. Paitsi minä en.

        Itse kyllä tyydyn mummi nimityskeen lastenlasten taholta, mutta omat lapseni puhuttelevat, mikäli nyt jotain etuliitettä käyttävät minua edelleen äiti, tai mami.

        Entäs ne vaateet? Kaikki mahtuu, joten miksi ostaisin uusia, vaikka lapsenlapseni kyllä kerran kysyi, koska sinä mummi ostat uuden takin?

        Tosin olen sikäli joutunut hieman petraamaan vaatevalikoimaani, koska minulla on paljon hameita, jakkuja ja muuta joutavaa hilpetööriä juhlamekoista lähtien, joita en koskaan käytä, mutta kivasti olen saanut perittyä vävyltäni farkkuja ja pikeepaitoja, jotka eivät hänelle enää mahdu ja golfaamaan ei voi mennä virttyneillä paidoilla.

        Kukaan ei ole kutsunut minua vanhukseksi, mutta jos jäisin (mikä on todellakin utopinen ajatus, mikäli en oman autoni alle jää) auton alle, niin aivan huoletta voisi kirjoittaa, että vanhus jäi autonalle, koska olisihan se aikaa koomista, että siellä lukisi mummi, tai peräti äiti.

        "Entäs ne vaatteet"? Mekinnevät naisille enemmän kuin miehille?
        Ollessani työelämässä ja tietenkin joissakin sosiaalisissa tilanteissa oli ajateltava omaa pukeutumista mutta muuten en ymmärrä siitä hilseilemistä.
        Vielä runsaiden eläkeläisvuosien jälkeenkin vaimoni vahtii minun pukeutumistani.
        Onnekseni kontrolli koskee vain harvoja, kodin ulkopuolisia tilaisuuksia. Itse en juuri välitä enkä pukeudu toisia varten.

        "Paremmat" vaatteeni olen ostanut markoilla kuten myös juhlakenkäni.
        Vaimoni ostaa minun käyttövaatteeni koska tietää, etten lähde hevillä rättikauppaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Entäs ne vaatteet"? Mekinnevät naisille enemmän kuin miehille?
        Ollessani työelämässä ja tietenkin joissakin sosiaalisissa tilanteissa oli ajateltava omaa pukeutumista mutta muuten en ymmärrä siitä hilseilemistä.
        Vielä runsaiden eläkeläisvuosien jälkeenkin vaimoni vahtii minun pukeutumistani.
        Onnekseni kontrolli koskee vain harvoja, kodin ulkopuolisia tilaisuuksia. Itse en juuri välitä enkä pukeudu toisia varten.

        "Paremmat" vaatteeni olen ostanut markoilla kuten myös juhlakenkäni.
        Vaimoni ostaa minun käyttövaatteeni koska tietää, etten lähde hevillä rättikauppaan.

        "rättikauppaan."

        Fleguhan siinä taas toistaa itseään, kuinka vaimo on pätevä valitessaan vaatteesi, mitä en todellakaan epäile yhtään.

        ps. oletko edelleen sieltä pepunpuolelta nuorekkaampi, kuin naamasta katsoenO Laita nyt kuva sinun atleetti vartalostasi, että me toisetkin saisimme sitä ihailla, josko olisi edes totta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "rättikauppaan."

        Fleguhan siinä taas toistaa itseään, kuinka vaimo on pätevä valitessaan vaatteesi, mitä en todellakaan epäile yhtään.

        ps. oletko edelleen sieltä pepunpuolelta nuorekkaampi, kuin naamasta katsoenO Laita nyt kuva sinun atleetti vartalostasi, että me toisetkin saisimme sitä ihailla, josko olisi edes totta?

        Kuvallinen esittäytyminen? Luontainen vaatimattomuuteni ja pelko valtakunnallisesta suosiosta hillitsee kyseistä toimenpidettä.

        En ole väittänyt vaimoani päteväksi rättieni valitsijaksi. Kyse on välttämättömyydestä. Muuten käyttäisin kaikki rättini todella loppuun. Nyt se loppuminen on vain vaimoni näkemys niiden liiallisesta kulumisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvallinen esittäytyminen? Luontainen vaatimattomuuteni ja pelko valtakunnallisesta suosiosta hillitsee kyseistä toimenpidettä.

        En ole väittänyt vaimoani päteväksi rättieni valitsijaksi. Kyse on välttämättömyydestä. Muuten käyttäisin kaikki rättini todella loppuun. Nyt se loppuminen on vain vaimoni näkemys niiden liiallisesta kulumisesta.

        Olet varmaan imarreltu kun vartalosi ja henk.koht. elämäsi on
        täällä niin suuren mielenkiinnon kohteena ?
        Eikä ensimmäistä kertaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvallinen esittäytyminen? Luontainen vaatimattomuuteni ja pelko valtakunnallisesta suosiosta hillitsee kyseistä toimenpidettä.

        En ole väittänyt vaimoani päteväksi rättieni valitsijaksi. Kyse on välttämättömyydestä. Muuten käyttäisin kaikki rättini todella loppuun. Nyt se loppuminen on vain vaimoni näkemys niiden liiallisesta kulumisesta.

        Flegu, hyvä huumorintajusi on onneksi auttamassa joidenkin viestien sivuuttamisessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet varmaan imarreltu kun vartalosi ja henk.koht. elämäsi on
        täällä niin suuren mielenkiinnon kohteena ?
        Eikä ensimmäistä kertaa...

        Arvaapa miten harmittaa ne muutamat, vuosittaiset, viikkojen mittaiset tauot tässä henkisen ravinnon viljelyssä!
        Seuraava pitempi tauko on, näillä näkymin tulossa vasta syyskuussa.
        Yrittäkää kestää! Tämä on ymmärrettävissä kahdellakin tavalla.

        Vakavasti sanoen. Pyrin kaikessa rehellisyyteen joka on tarvittaessa tarkistettavissa sekä asioiden kohtalaisen täsmälliseen ilmaisuun.

        Tuohon kuvavaatimukseen liittyen, minulla oli profiilikuva mutta joku ystävällismielinen tuttavani herjasi siihen liittyen vaimoani tavalla jonka johdosta poistin sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet varmaan imarreltu kun vartalosi ja henk.koht. elämäsi on
        täällä niin suuren mielenkiinnon kohteena ?
        Eikä ensimmäistä kertaa...

        Onko joku muu kertonut täällä panotapojaan ja lukumääriä. ?


      • Anonyymi

        Jos senkin tekee sivistyneesti
        ei alatyylisesti
        käyttäisi oikeita nimityksiä kehon elimistä
        ja puhuisi vailla kiihkoa tai vihaa
        niin sekin olisi O.K.

        En usko että kukaan siitä pahastuisi.
        Ei Suomi24 Kipparikaan.


    • Anonyymi

      MM. Lihakset eivät surkastu vanhuuden takia tai ikäihmisillä vaan treenin puutteesta. Kaikkia ikään liittyviä asioita voi pitää laiskuuteen ja tekemättömyyteen sekä addiktioihin liittyvinä sairauksina, eikä ikään liittyvinä.

      • Anonyymi

        Ikävä kyllä lihakset surkastuvat väistämättä! Jos alkutilanne on riittävän massiivinen niin lihaskato on väistämätöntä teki mitä tahansa.
        Jutut loputtomasta kehityksestä ovat täyttä potskaa!
        .
        Tietenkin, jos lähtötilanne on riittävän hintelä niin toki myönteinenkin kehitys on mahdollinen.
        Räjähtävyys, kimmoisuus, liikkuvuus heikkenevät. Taantumista pystyy ainoastaan hidastamaan. Lihasvoiman säilyttämisyritykset altistavat myös nivelside- ja nivelvaurioille. Sidekudosten aineenvaihdunta on lihaksia heikompaa.


      • Anonyymi

        Tehokas, mutta normaali liikkuminen ja harjoitus ja proteiinien riittävä saanti pitävät kyllä lihakset tarpeeksi hyvässä kunnossa myös iäkkäänä. "Massiivisesta" lihaskunnosta puhuvat vain ne, joilla on metrin hartiat ja millin aivot. - Nm. Kehonrakentajat ovat eri asia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehokas, mutta normaali liikkuminen ja harjoitus ja proteiinien riittävä saanti pitävät kyllä lihakset tarpeeksi hyvässä kunnossa myös iäkkäänä. "Massiivisesta" lihaskunnosta puhuvat vain ne, joilla on metrin hartiat ja millin aivot. - Nm. Kehonrakentajat ovat eri asia

        Jos lähtötaso on kohtuullistakaan tasoa niin kuihtuminen on väistämätöntä.
        On eri asia jos näivettynyt henkilö havahtuu kuntoiluun ikääntyneenä.

        Mikä on tarpeeksi hyvä lihaskunto? Itse kukin kokenee sen omalla tavallaan.
        Esimerkiksi 15 vuotta sitten hyppäsin kerrostalon rapuissa tasajalkaa 5 askelmaa ylemmäksi. Jokunen aika sitten katsoin kaihoisasti kolmatta askelmaa mutta päätin nousta normaalisti 2 askelmaa kerrallaan kävellen hyppimättä.

        En ole koskaan ollut mikään "rakentelija" mutta lihasta katoaa vuosittain vajaa kilo. Muutos on todettu samalla InBody720 vekottimella.
        Ensin, ja eniten lähtee sieltä missä sitä on. Reidet, pakarat, selkä, tuossa järjestyksessä!

        Treenikavereistani olen vanhin mutta minuakin nuoremmilla, eirakentelijoilla, on havaittavissa sama niukkenemisilmiö. Heistä vanhimmalla, nyt 7-kymppisellä, on painnonostotausta siis ei lihasmassa- vaan tehokakuinen.
        Muut, nuoremmat ovat taviskuntoilijoita mutta muutoksen suunta on selvä.

        Punttitaustan rasitteena oli painon nousun välttely. Jos lihasta pääsi kertymään, kuten väistämättä alkuun tapahtui, niin se merkitsi sarjan ja tulosvaatimuksen nousua. Superraskaan ukot ovat eri juttu.

        Toivoisin epämääräisten heittojen asemesta omien kokemusten uskottavaa kertoilua!


      • Anonyymi

        Noustessas sohvalta ilman käsien apua voit saada jo tietoa reisi- ja vatsa lihastesi kunnosta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noustessas sohvalta ilman käsien apua voit saada jo tietoa reisi- ja vatsa lihastesi kunnosta

        Sitä harjoittelen joka päivä. Pystytkö laittamaan housut ja sukat jalkaan ilman tukea ? minä pystyn, koska harjoittelen sitäkin päivittäin . Hyvä kun on tällainen kunnon ketju ilman että joku tunkee v-tuksiaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noustessas sohvalta ilman käsien apua voit saada jo tietoa reisi- ja vatsa lihastesi kunnosta

        No jos noin on, niin täältä pesee..)) kyllä sohvalta nousu onnistuu, mutta jospa minulla on nousuun sopiva sohva: sopivan korkea, sopivan kova.
        Sen sijaan hampaiden pesu yhdellä jalalla - sitähän suositellaan myös, liekö ihan jokin tasapainotesti ? - ei onnistu horjumatta. En tosin ole sitä kovasti harjoitellutkaan, tekisiköhän harjoitus mestarin vielä ?

        Näissä "talkkarihommissa", mitä tämä vanha talo teettää, huomaan että käsivoimani ovat aika olemattomat. Sitä se on kun ei ole tehnyt "miesten töitä" .
        Trimmerin kanssa jaksaa huhkia korkeintaan puoli tuntia, vaikka "ihan kevyt" se
        vempain joidenkin mielestä on.
        "Räjähtävyys, kimmoisuus, liikkuvuus" listasi toinen kirjoittaja. Taitaa olla niin, että pari ensimmäistä on jo minulla menetetty tai ainakin heikentyneet merkittävästi, liikkuvuutta voi olla vielä jäljellä, kun taivun ja tanssin..))

        Metsässä huomaan, että tasapaino ei ole entisensä: vaikea maasto pakkaa jäykistyttämään, joustoa ei löydy kuin ennen, eli ne "pienet, nopeat vatsalihakset" pitäisi saada töihin...

        Venyttelyä pitäisi myös tehdä enemmän. aina ei muista/viitsi tehdä sitä edes lenkiltä palatessa. Eli kyllä "tarttis tehdä" paljon enemmän kuin tekee, jotta säilyisi edes tämä kunto mikä on nyt.

        Tosin lapsenlapseni sanovat, että muut isovanhemmat, minua nuorempia kaikki, ovat kankeampia ja "köpöttävät" liikkuessaan enemmän kuin minä..))
        Jos lasten suusta kuullaan totuus niin pitäisi kai olla itseensä tyytyväinen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehokas, mutta normaali liikkuminen ja harjoitus ja proteiinien riittävä saanti pitävät kyllä lihakset tarpeeksi hyvässä kunnossa myös iäkkäänä. "Massiivisesta" lihaskunnosta puhuvat vain ne, joilla on metrin hartiat ja millin aivot. - Nm. Kehonrakentajat ovat eri asia

        USA:n entisellä Suomen suurlähettiläällä ja mm. Schwartseneggerillä on millin aivot! Lähettilään aivan oikea kehonrakennus näkyy vaatettunakin ja Kalifornian kuvernööristä tuskin tarvitsee sanoa mitään.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        No jos noin on, niin täältä pesee..)) kyllä sohvalta nousu onnistuu, mutta jospa minulla on nousuun sopiva sohva: sopivan korkea, sopivan kova.
        Sen sijaan hampaiden pesu yhdellä jalalla - sitähän suositellaan myös, liekö ihan jokin tasapainotesti ? - ei onnistu horjumatta. En tosin ole sitä kovasti harjoitellutkaan, tekisiköhän harjoitus mestarin vielä ?

        Näissä "talkkarihommissa", mitä tämä vanha talo teettää, huomaan että käsivoimani ovat aika olemattomat. Sitä se on kun ei ole tehnyt "miesten töitä" .
        Trimmerin kanssa jaksaa huhkia korkeintaan puoli tuntia, vaikka "ihan kevyt" se
        vempain joidenkin mielestä on.
        "Räjähtävyys, kimmoisuus, liikkuvuus" listasi toinen kirjoittaja. Taitaa olla niin, että pari ensimmäistä on jo minulla menetetty tai ainakin heikentyneet merkittävästi, liikkuvuutta voi olla vielä jäljellä, kun taivun ja tanssin..))

        Metsässä huomaan, että tasapaino ei ole entisensä: vaikea maasto pakkaa jäykistyttämään, joustoa ei löydy kuin ennen, eli ne "pienet, nopeat vatsalihakset" pitäisi saada töihin...

        Venyttelyä pitäisi myös tehdä enemmän. aina ei muista/viitsi tehdä sitä edes lenkiltä palatessa. Eli kyllä "tarttis tehdä" paljon enemmän kuin tekee, jotta säilyisi edes tämä kunto mikä on nyt.

        Tosin lapsenlapseni sanovat, että muut isovanhemmat, minua nuorempia kaikki, ovat kankeampia ja "köpöttävät" liikkuessaan enemmän kuin minä..))
        Jos lasten suusta kuullaan totuus niin pitäisi kai olla itseensä tyytyväinen...

        Minusta venyttely vaikuttaa parhaiten, jos sen tekee pari tuntia liikunnan loputtua, tämä siis Miaelinan kokemus.

        Silloin ei seuraavana aamuna ole mitään jälkiä eilisistä pitkistäkään ponnisteluista.

        Ja hengitys on oltava venytellessä voimakasta, ulos poistettava
        hiilidioksidipitoista ilmaa piiitkään vaikka suun kautta, ja sisään reipas vetäisy happirikasta ilmaa.

        Kaikki liikunta on hyväksi terveydelle!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minusta venyttely vaikuttaa parhaiten, jos sen tekee pari tuntia liikunnan loputtua, tämä siis Miaelinan kokemus.

        Silloin ei seuraavana aamuna ole mitään jälkiä eilisistä pitkistäkään ponnisteluista.

        Ja hengitys on oltava venytellessä voimakasta, ulos poistettava
        hiilidioksidipitoista ilmaa piiitkään vaikka suun kautta, ja sisään reipas vetäisy happirikasta ilmaa.

        Kaikki liikunta on hyväksi terveydelle!

        Aivan oikein, ei venyttelyä heti liikunnan jälkeen, vaan myöhemmin, jos muistaa..))
        Ja aamuvenyttely pitäisi ottaa tavaksi. Ainakin minulla aamujäykkyys on tullut jäädäkseen ja muutenkin menee pitkään ennen kuin orientoidun uuteen päivään. Eiköhän se ole tämän ajan etuoikeus ? Hidas herääminen.


    • Anonyymi

      Ei taida asenne paljon auttaa, jos alkaa olla satakin vuotta mittarissa.

      • Anonyymi

        Meidän täytyy nyt jättää tämä ketju, ylikin 200 viestiä jo!.

        Kuka aloittaisi uuden vanhuutta käsittelevän ketjun?

        Kiitos kaikille hyville kirjoittajille!
        Miaelina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän täytyy nyt jättää tämä ketju, ylikin 200 viestiä jo!.

        Kuka aloittaisi uuden vanhuutta käsittelevän ketjun?

        Kiitos kaikille hyville kirjoittajille!
        Miaelina.

        Demeterin vuoro aloittaa ! Joko nikittömänä tai ilman. Saa paljastaa nikkinsä myöhemmin tai olla paljastamatta. Ei välttämättä vanhuudesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Demeterin vuoro aloittaa ! Joko nikittömänä tai ilman. Saa paljastaa nikkinsä myöhemmin tai olla paljastamatta. Ei välttämättä vanhuudesta.

        Kiitos luottamuksesta. Kyllä kai sitä pitäisi vähän vuorotella, eikä aina tulla "valmiiseen pöytään", mutta kun minulla on vielä tämä elämä on aika arvaamatonta,, kesällä varsinkin, niin en osaa luvata. Jos tekee aloituksen olisi kai siinä jossain määrin oltava mukana ?
        Sitäpaitsi olen huono aloitusten tekijä monessa mielessä. Mutta katsotaan nyt...))


      • Anonyymi

        Juttu taitaa mennä kuitenkin niiin päin, että 100-vuotiaaksi asti päästään vain asenteella. - Nm. Oikealla


    • Anonyymi

      Onko täällä semmoinenkin "kirjoittamaton" sääntö,
      että ketju on lopetettava, jos on 200 vastausta ?

      Vanhuutta sivuaa moni ketju ja vastaus,
      ei sitä koko ajan jaksaisi miettiä
      eikä haluaisi siitä jatkuvasti muistutusta,
      muistutuksia saa "automaattisesti" joka päivä
      monta kertaa eri tilanteissa.

      Kun tulla puuskutin kaupasta,
      nuoriso pyyhälsi ohi vilkkaasti seurustellen
      ja nauraen
      - noin minäkin ennen -
      ajattelin mielessäni haikeana.

      • Anonyymi

        Vertaistuki on parasta, mitä täällä on saanut vanhuutta käsittelevästä ketjusta.

        Kannustustakin ja kiitosta.


      • Anonyymi

        - ja yksi/kaksi (tai yksi ja sama) henkilö harrastaa ala-arvoista nälvimistä jokaisessa kirjoituksessaan (Nm xxx) pilaten ilmapiirin.
        Muuten on kivoja keskusteluketjuja.
        Epäilen erästä ilkeilijää, jolla on myös virallisesti nimimerkki
        koska hän pääsee poistamaan hänelle vastattuja viestejä, jotka hän kirjoittaa anonyyminä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        - ja yksi/kaksi (tai yksi ja sama) henkilö harrastaa ala-arvoista nälvimistä jokaisessa kirjoituksessaan (Nm xxx) pilaten ilmapiirin.
        Muuten on kivoja keskusteluketjuja.
        Epäilen erästä ilkeilijää, jolla on myös virallisesti nimimerkki
        koska hän pääsee poistamaan hänelle vastattuja viestejä, jotka hän kirjoittaa anonyyminä.

        Meitä on moneksi. Joka työpaikallakin on yksi ilmanpilaaja.
        Eläkkeellä voi jatkaa keskustelupalstoilla.


      • Anonyymi

        Minulla on ilo kadonnut tänne tulosta
        tuon v-immeisen tautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on ilo kadonnut tänne tulosta
        tuon v-immeisen tautta.

        Miksi sen pitää purkaa oma v...tus muihin ihan ulkopuolisiin ihmisiin ? Itte on valintansa tehnyt ja eläköön vaan niitten kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on ilo kadonnut tänne tulosta
        tuon v-immeisen tautta.

        Sama vika, maku menee koko palstaan. Sillä yksinkertaisella ihmisellä ei ole mitään omaa ajatusta päässä koskaan keskustelun anniksi,
        kunhan käy nälväisemässä typeriä juttujaan muitten kirjoituksiin.


    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3658
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      206
      1795
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1374
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      149
      1250
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      885
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      860
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      840
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      820
    Aihe