KAHVIPIRTTI 158 / 2019

Nytpä tahdon olla mä, pienen pirtin laittaja,,,, vanhalla lasten laululla siirrän pirtin päiväkirjan taas alusta alkamaan.
Ilma on viileä ja pelkällä pölyjen pois ajamisella nyt pirtin pystytän, ulko ovi auki ja kymmenen asteen tuulella pölyt pois tuuletan.
Tuntuu niin vilpoiselta, että paras laittaa tuli takkaan ja kynttilöitä pöydille, se hämäryys jo meinaa näin pilvisinä päivinä yllättää.
Luonnossa on kukat parhaimmillaan ja niinpä keräsin niittykukkia maljakoihin, tein mielestäni kauniit kimput ja kun laitan vielä Reijo Taipaleen Niittykukat soimaan, tunnelma tiivistyy..
Kahvin kera mieli kakkuani, sitruunanainen valkosuklaa kakku, se on aina maistunut vieraillekin.

Vilkasta on ollut tuo hinta vertailu edellisessä pirtissä ja harmi, että suomessa kaikki tuntuu olevan kalliimpaa,
Kyllä sen varmaan todeksi kokee, jos esimerkiksi sairaalaa ja lääkkeitä paljon joutuu
käyttämään, itselläni ei ole juurikaan kokemuksia.
Nuo Ruotsin mallit kaikessa yleensä kelpaa, miksihän ei tämän asian kohdalla.
Aina sitä parannuksia odottaa uusitulta hallitukselta, mutta tosi on sekin, jos verotuloja ei kerry, ihmeitä aikaan saada.
Onko suomessa niin paljon näitä, joilla mahdollista kiertää veroja ja sijoittaa tulonsa muualle, vaikka vero paratiisiin.
Tähän syntiin ei pienillä palkoillaan ja eläkkeillään toimeen tulevat ainakaan ole syyllisiä, minäkin maksan 20% eläkkeestäni veroa.
En aivan kamalasti tätä sure, mutta kaikesta on tehtävä suunnitelmia, hyvin pitkän harkinnan jälkeen, mihin eurot riittää.

Nyt unohdan nämä joka päiväiset toimeen tulemisen hankaluudet ja yritän muistella lämpimiä kesiä, tämän nykyisen sään ja ilmasto muutoksen kourissa.
Ainahan muistikuvat kirkkaampina loistavat, ennen kesät oli kesiä ja pakkasia pakkasen aikaan,
Toivon kuitenkin, vielä kesääkin on edessä ja aurinko paista, elämä hymyilee.

Näihin lämmittäviin ajatuksiin jätän tämän uuden pirtin avauksen , istahdan takan ääreen ja totean, kyllä elämä on elämän arvoista kaikesta huolimatta;)

199

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvät huomenet pirttiin! Minäkin olen ollut aikaisin hereillä. Odotan rakkaita serkkuja poikkeamaan luonani, ennenkuin häivyn maisemista. Maukas lohikeitto on valmiina, tarvitsee vaan hiukan lämmittää kun vieraat tulevat.

      Niin, noita sairaskuluja vertailin sen takia kun olen huomannut että sitä mukaa kun euron arvo on noussut, niin ruotsalaisen eläkkeeni arvo pienenee, mutta nuo korkeat kulut pysyvät ennallaan. Tiedän, että hoidon tarve vuosien mittaan ei varmasti vähene, saattaa joutua vaikka sairaalahoitoon jossakin vaiheessa.
      Niin kauan kun on tällaisessakin terveydessä niin ei mitään hätää!

      Toinen ihmettelyn aihe on korkea vuokrataso täällä Suomessa.
      Asun 70-luvulla rakennetussa asunnossa, 55m², vanhanaikainen, alkuperäinen
      hella ja jääkappi/pakasteyhdistelmä, kolhuja betoniseinissä, ei ihan vimpan päälle siihen vuokraan, jonka maksan 720€. Kaupungissa n 60000 asukasta. Ahneudella
      ei ole rajoja. Sen lisäksi piti vielä maksaa 2 kk vuokratakuu tästä kämpästä!

      Muutan entiseen kotikaupunkiin Ruotsissa, jossa yli 160000 asukasta. Asunto saman kokoinen, juuri remontoitu, uuden veroinen, vuokra alle 600€ eikä vesimaksua tarvitse maksaa vaan se sisältyy vuokraan. Uusi kalustus keittiössä, uusi liesi ja liesituuletin, astianpesukone, mikro. Kylppärissä pyykkikone ja kuivausrumpu. Ja paljon muuta joka täydelliseen kiinteistöremonttiin sisältyy.
      Vuokratakuita ei Ruotsissa tunneta.

      Suomessa muuttui hintataso täysin euroon siirtyessä. Sentit ei enää tunnu missään ja pian kai ne pyöristetäänkin tasaeuroihin.

      Nyt lähden lenkille, ennenkuin sade tulee. Taivas näyttää epäilyttävän harmaalta
      ja lämmintä on vaan 12º. Hyvää tiistaita kaikille!

      • MdK, olen seurannut ja seuraan edelleen suurella mielenkiinnolla paluumuuttoasi ja vertailujasi Suomessa ja Ruotsissa asumisen välillä. Oletan että pitkään Ruotsissa asuneena sinulla on jälkikasvua/sukulaisia ja tuttava-ja ystäväverkosto myös täällä joka tulee olemaan suureksi avuksi kun muutto on lopullisesti tapahtunut.


      • Onko Ruotsissa vielä mahdollista ottaa velka asuntoon siten, että ei maksa lyhennyksiä vain korot.

        Tällainen käytäntöä on myös Hollannissa. Tämä vain koron maksu systeemi perustuu asunnon arvonnousu ajatukseen. Asunto ikään kuin maksaa itsensä vuosien saatossa. Hollannissa on viime vuosina ollut keskustelua tämän asunnon velan maksu systeemin lopettamisesta.

        Tämä systeemi tukee kulutusta. Rahaa jää enempi erilaisiin muihin tarpeisiin kuin asumiseen.

        Tuo vuokra, jota maksat on keskiverto 55-neliön suomalaisen kaupungin keskustan asunnosta.

        Mutta kuten mainitsit vahva euro/heikko kruunu ovat epäsuhdassa suhteessa nyt kun asut Suomessa ruotalaisen eläkkeen turvin. Olisiko sinulla ollut mahdollisuus hakea asumistukea vuokraasi?

        Saan Ruotsista joka kuukausi noin 77 euron eläkkeen kuuskytluvun lopun työpanoksestani siellä. Kiva lisä sekin.

        Verotus eläkkeistä tasaa eläkkeen käteen jäävän osuuden about yhtälaisiksi.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        MdK, olen seurannut ja seuraan edelleen suurella mielenkiinnolla paluumuuttoasi ja vertailujasi Suomessa ja Ruotsissa asumisen välillä. Oletan että pitkään Ruotsissa asuneena sinulla on jälkikasvua/sukulaisia ja tuttava-ja ystäväverkosto myös täällä joka tulee olemaan suureksi avuksi kun muutto on lopullisesti tapahtunut.

        Poikani asuu Göteborgissa ja on tietysti helpottunut olo kun voimme tavata useammin. Hyviä ystäviä on myös kertynyt, kun olen asunut niin kauan samoilla seuduilla ja on kiva päästä taas tapaamaan "oikeasti" eikä netin tai puhelimen välityksellä. Itse en ole käynyt Ruotsissa muuton jälkeen kertaakaan silmäsairauden takia, kun en jaksa reissata yleisillä kulkuneuvoilla niin pitkiä matkoja.


      • korppis kirjoitti:

        Onko Ruotsissa vielä mahdollista ottaa velka asuntoon siten, että ei maksa lyhennyksiä vain korot.

        Tällainen käytäntöä on myös Hollannissa. Tämä vain koron maksu systeemi perustuu asunnon arvonnousu ajatukseen. Asunto ikään kuin maksaa itsensä vuosien saatossa. Hollannissa on viime vuosina ollut keskustelua tämän asunnon velan maksu systeemin lopettamisesta.

        Tämä systeemi tukee kulutusta. Rahaa jää enempi erilaisiin muihin tarpeisiin kuin asumiseen.

        Tuo vuokra, jota maksat on keskiverto 55-neliön suomalaisen kaupungin keskustan asunnosta.

        Mutta kuten mainitsit vahva euro/heikko kruunu ovat epäsuhdassa suhteessa nyt kun asut Suomessa ruotalaisen eläkkeen turvin. Olisiko sinulla ollut mahdollisuus hakea asumistukea vuokraasi?

        Saan Ruotsista joka kuukausi noin 77 euron eläkkeen kuuskytluvun lopun työpanoksestani siellä. Kiva lisä sekin.

        Verotus eläkkeistä tasaa eläkkeen käteen jäävän osuuden about yhtälaisiksi.

        Ei ole Ruotsissa ollut pitkiin aikoihin subventoituja asuntolainoja. Viime aikoina olen huomannut että asuntolainan saajia yritetään patistella lyhentämään lainojansa nopeammassa tahdissa. Vaarana on ollut, että jos "helppoa" rahaa jää enemmän kulutukseen niin se saattaa johtaa rahavaikeuksiin, niin Ruotsissa kuin täällä Suomessakin, missä tutkimusten mukaan varsinkin alle 30-vuotiaat saavat herkästi maksuhäiriömerkintöjä. Mutta tietysti on sitten lainanantajia, jotka aivan spekulointitarkoituksella houkuttelevat ottamaan edullisia lainoja, jotka sitten saattavat johtaa oman talouden romahtamiseen jos jotakin odottamatonta sattuu, joutuu vaikka työttömäksi tai sairastuu. Aina ei mene niinkuin Strömsössä. Velat on kuitenkin maksettava ennemmin tai myöhemmin.


    • Koillinen puhaltelee ja sadetta ilmassa, ulkona 12 astetta, auringosta ei tietoakaan Daljoen alajuoksulla. Jopa huonekukkanikin jotka vein "lomalle" ulos, kuten teen joka kesä, omenapuun alle hoitopöydälle valittavat että olisit kitupiikki maksanut edes kanarianmatkan.
      Venettä emme ole edes käyttäneet joella ja nyt kun mattopyykki on tehty ja alakerran ikkunat kärcheröity sisältä ja ulkoa olisikin aika taas lähteä joko etsimään kantarellejä märästä metsästä tai repimään vesiheinää mansikkamaalta. Otin myös urakaksi yläkerran vaatehuoneen (tai oikeestaan pikkuruisen kissanvintin, mutta mä kutsun sitä mun walk-in closetiksi)siivoamisen ja otin pesuun kaikki kertaalleen käytetyt vuodevaatteet, joka oli iso ikean kassillinen. Nyt ei voi jatkaa kun jengit nukkuu vielä.
      ***
      Ai niin, oli minulla ihan asiaakin. Mistä johtuu kun ruusujen lehdet ovat muuttuneet harmaiksi ja vaikka ne kukkii edelleenkin, näky on vähintäinkin huolestuttava. Tauti, tuholainen, liikaa, liian vähän kosteutta?

      • Huomenta ylisiltä@

        Tuolta pääni takaa ikkunasta olen bongaavinani auringon säteitä Joten lupaavalta näyttää nouseva päivä.

        Mitä sitä tänään, saa nähdä. Miniä lensi takaisin Hesaan työhönsä. Esikoinen nukkuu saunamökissä flunssaisena. Niinhän siinä usein käy kun loma alkaa ja työpaineet jää taakse iskee flunssa.

        On minulla muutamia työsuunnitelmia, mutta ne eivät ole päivän päälle. Nyt aamukahvin keittoon. Jos tuo aurinko pysyy näkösällä ja tuuli on maltillinen lisään kahvihetki tuumailukuvan pihan keskeltä faseen 😎


      • Käväisin pihalla kevyttoppatakki päällä ja ei sinne nyt ole vähään aikaan mitään asiaa, sataa aivan reippaasti. Tarkistin lämpötilan, 11.2 astetta mittarissa. No voihan venäjä! Tulin sisälle ja laitoin tulen takkaan. Odotellaan tässä kun miesväki heräilee ja sitten tekeen niitä mun kuuluisia brunssejani.


      • Olisikohan ruusuissasi ruusuhärmää eli mjöldagg på svenska?
        Netiltä voi löytyä tietoa.


      • MdK-MdK kirjoitti:

        Olisikohan ruusuissasi ruusuhärmää eli mjöldagg på svenska?
        Netiltä voi löytyä tietoa.

        Laitan kuvaa puutarha ja piha-ryhmään. Olen yrittänyt googlettaa, mutta en oikein osaa sanoa.


    • Minä ostin Muurikan lettujauhoja. Tällä säällä letut varmasti maistuvat. Hilloni on kyllä kaupan hilloa. Minä en maksa ostarin kaupustelijalle 5 e/l mansikasta. Se on liikaa, kun en usko, että ne edes ovat makeita. Näyttivät hillomarjoilta. Laatikoittain 32 e ja joku sentti päälle.
      Lasten pieninä ollessa ostimme mökin lähellä olevalta viljelijältä aina mansikat laatikoittain. Loota kuistin pöydälle ja koko sakki siihen ympärille laatikkoa tyhjentämään. Monta kertaa riitti se yksi kerta koko mansikka-ajaksi. Ostettiin toki joskus lisääkin, kun olivat erinomaisia. Mutta usein se yksi 10 l määrä riitti porukalle.
      En ikinä oppinut kunnolla pakastamaan marjoja. Tein vanhana ajan hilloja, nykyisin ostan kaupasta.

    • Siinä se 13 mittari pysyi ja melko pilvinenkin päivä oli. Oikein
      hyvältä tuntui, ei hikoiluttanut ja valonarat silmäni tykkäsivät.
      Kaihileikkausten jäljiltä silmäni ovat kirkkaisiin valoihin aristuneet.
      Eipä tuo ole mikään paha vaiva, aurinkolasit helpottaa.
      Kun oli sopivaa aikaa, kävin tervehtimässä vanhaa veteraania.
      Tottahan löysin sieltä, missä oletin olevan. Hän käy lähes joka
      päivä kuppilassa ottamassa kaljat ja lueskelee lehdet. Piippu
      palaa aika tiuhaan. Hän on hyvässä kunnossa näillä "eväillä",
      90 v tulee täyteen tämän kesän aikana. No näkyyhän se ikäkin,
      mutta aika rivakka on vielä liikeissään. Näinkin jotkut jaksaa:)

      Mansikat olen tähän menoon ostanut, 5kg laatikko ja pari litraa
      "vähittäin." Melkein puolet on syöty ja loput pakastettu. Saahan
      niitä pakastettuna marketistakin, eivät pakakastemansikat ole
      loppuneetkaan valikoimista.
      Sopivan vilpoisia kelejä ennustavat jatkoon. Hyvä niinkin!

    • Anonyymi

      Hyvää säpinää palstalle ovat tuoneen Paloma, MdK MdK ja korppis. Hyvä kirjoittaja Makriinahan täällä on ollut 'aina'. Lymyilen hurskaisena täällä kun en hallitse noita kirjautumisniksejä, cpu pastejutuista puhumattakaan.
      Nyt kun vahva antibioottilääkitys on tuhonnut elimistön tulehdustilan, tuntuu jo paremmalta. Toissa päivä, sunnuntai oli kriisipäivä vähän omaa syytäni kun en alkanut pakkojuomaan.

      Minua paljon nuorempi naisihminen käski puhelimen välityksellä juoda raanavettä vähitellen täyden litran. Kun näin tein, elimistö alkoi huuhtoutumaan ja lääkkeet tekemään tehtävänsä.
      Mainittu nainen on ollut kaupungilla vuosia vanhusten hoitotukihenkilönä. Tuntuu hyvältä että joku ikäänkuin katsoo perään.
      Liian pitkien päiväunien jälkeen tein hyvän siivun hyötyliikuntaa, hakemalla tilatut uudet kattopellit alan liikkeestä. Laitan ne talousrakennuksen huonokuntoisten katepeltien tilalle.

      Ilma on tuulien takia raikasta ja hapekasta. Viileän heinäkuisten päivien aikana, pitkäaikaispotilaat saavat tutkitusti lisää elinpäiviä. Paree alavirekin kuin ei virettä ollenkaan.

    • Niin se painui tämäkin päivä iltaan. Ylisellä, jossa yöni vietän on kaksi ikkunaa molemmissa talon päädyissä. Toinen ikkuna pääni takaa avautuu itään, sieltä nousee aurinko. Toinen ikkuna varpaitteni suunnasta länteen. Läntisestä ikkunasta ihailen auringonlaskuja, joka tänä iltana on koivun vihreiden oksien läpi ja tumman horisontaalisesti näkyvän pilven molemmin puolin kullan värinen.

      Illalla kahlasin vedessä korin kera, korissa oli nukketalon asukkaita, jotka olivat menossa ilta-kalaan. Tein videon pätkiä, joista editoin pieniä tarinoita.

      Esikoinen lämmitti saunan, joten saunoin ja kävin järvessä pulahtamassa silleen umpisukkelossa. Nyt unittaa.

      Kiitos hurskainen, kannustavista kommenteista, niitä on kiva lukea.

      Hyvää yötä.

    • Huomenta uuteen ja nyt aurinkoiseen päivään, hyvä niin, menen tänään rantakala tilaisuuteen yhdistyksemme perinteinen tapahtuma.
      Meinasin jättää väliin, en niin tästä rantakala versiosta tykkää, mutta lauluryhmä on pyydetty laulamaan, joten velvollisuus on hoidettava.
      Voihan olla, että mukava tapahtuma, paikalla paljon jäseniä ja näin puolentoista kuukauden tapaamisesta kun jo on, niin kiva varmaan nähdä.


      Olette kertoilleet noiden olo suhteiden erilaisuuksia eri maissa, ainahan se ruoho vaikuttaa paremmalta aidan toisella puolen, mutta Mdk:n kertoman mukaan näin myös on.
      Noiden asuntojen kalleus on myös puhuttanut, tulkaa Savoon täällä asunnot melkoisen edullisia;)

      Tyttären poika myy asuntoaan, on järven rannalla, iso tontti ja saunamökki rannalla,(toki asunnossakin) autotalli kahdelle autolle, hinta alle 300,00.
      Tämä poika asuu itse Tukholmassa ja ei ole tulossa ainakaan tähän taloon.
      Työpaikkansa on Norjassa, mutta tuon asuntojen hinnan korkeus on Norjan puolella suuri, vaikka hankalaa ehkä onkin, tykkäävät asua Ruotsin puolella.

      ,Makriina kerrot keittäväsi hilloja, niin tekisin minäkin, mutta ei ole kunnon kellaria tai kylmiötä missä säilyisivät, joten pakastan.
      En muista koskaan valmiina ostaneeni hilloja, aina niitä yritän itse tehdä.

    • ,,,kyllä nyt pitää koneessa jonkun vian olevan, kun aina lentää ennen aikojaa, koittakaa kestää;)

      Kerron että ostin mansikoita eilen kaksi laatikkoa, nyt ovat pakkasessa, siikli perunaa muutama pussi myös, jouluna sitten tillin kanssa joulupöytään uudet perunat;)
      Säilön paljon, vaikka ei kai kannattaisi, mutta se on luontoni ja tykkään itse tekemisistäni ja vaikka vaivaa onkin, on aikaa laittaa, säästökin on kyseenalaista, silti vaan teen.
      Kurkkusalaatin, suolakurkut olen jo laittanut, elokuulla sitten juuresten vuoro, kukkakaalia myös jonkun määrän pakastan, kai olen pinttynyt vanhan ajan hamstraaja;)
      Mansikat maksoi 55 euroa, ei mielestäni paha, kun sitten talvi iltoina saan pakkasesta ottaa oma tekemiä marja rasioita.

      Niin jaksaa myös hurskainen touhuilla, sillä tapaa ei aika pitkäksi käy, mutta joskus kuulosta siltä, että pinnistät vaivoja säästämättä, olisiko suuri synti vähän myös omaa kuntoaan ajatella.
      Minusta hyviä viestejä tulee kaikilta, kiitos niistä

      Ynnämuu ystäviään muistaa, aivan oikein, tuo ikä monesti on vaan numeroita, tunnen minäkin yhdeksän kymppisen, jolla järki kuin parta veitsi ja autolla ajo sieltä varmemmasta päästä
      Palstalla selaisin jotakin vanhus ketjua, ja olipa taas esimerkkejä monen karvaisista ei niin hyvistäkään viesteistä.
      Noita marjoja ostan minä myös niin kauan, kun saan kohtuu hinnalla, pakkaseen kosken vasta, kun tarjottavat näiltä osin loppuu.

      Nyt sitten rantakalan syöntiin ja laulelemaan, tiedä vaikka jotakin hauskaa olisi tiedossa, sitä toivottelen teidänkin päiväänne.

    • Rantakala sai veden kielelle, sitä synnyinseudullani keitettiin ja keitetään vieläkin kesätapahtumiin esimerkiksi Kerkonkoskella vastapyydetyistä nuottamuikuista muuripadassa, höysteenä runsaalla kädellä voita ja sopivasti suolaa. Sitä on joskus muunneltu lisäämällä tilliä ja uusia perunoita. Kokkaajan taito näkyy siinä, että kalat pitää osata keittää niin varovasti, etteivät hajoa. Meren rannikolla kalastajat ovat vastaavaa laittaneet silakoista, merivesi ei ole tarvinnut edes suolaa . Mieliteko muikkuihin on säilynyt täällä etelärannikollakin, vaikka pyyntituore silakka on melkein yhtä hyvää. Pieniä muikkusäilykepurkkeja ostamme myös , saa sitten talvi-iltoina laittaa saunan jälkeen hiukopalaksi ihania voileipiä, munaviipaleita päälle. Syksyisin pidämme muikkuverkkoja Virtain mökillä, yleensä saa vähän isompia , sopivia savustettaviksi.

      Ostan aina mansikoita heti syötäväksi ja pakkaseen luomutilalta, kalliimpia kuin kaupassa, mutta joka marja makea ja priimalaatua. Nyt satokausi kestää pitkään tunneliviljelyn ansiosta. Viipaloin ne rasioihin, hiukan sokeria mukaan, saa mahtumaan enemmän . Muita marjoja tulee omasta puutarhasta paljon, itse poimitaan mustikoita ja puolukoita en mansikoiden lisäksi osta sinne marjoja. Vihanneksia en lainkaan pakasta muutamia yrttipaketteja lukuunottamatta enkä tee niistä säilykkeitä, ei ole kellariakaan. Minulla on kaksi pakastinta, kun syksyisin saa hirvenlihaa. Pakastan myös mehuja muovipulloihin, itse ei juuri juoda, mutta lastenlapsille maistuu. Valmistan hilloja pitkin talvea pakastetuista marjoista hillo-marmeladisokerilla, tulee sakeaa ilman tuehaa makeutta. Muutama purkki mahtuu kerralla aina jääkaappiin ja hillo on tuoreen makuista.

      Omenasadosta näyttää tulevan niukahko, viime vuonnahan se oli liiankin runsas näillä kulmilla. Pensasmustikkaa, puutarhavadelmaa ja karhunvadelmaa näyttää tulevan hyvin, saa säilömisviettiä toteuttaa. Ensimmäisten kanttarellien putkahtamista odotan, nyt on sopivasti saatu sateitakin.

      Nyt on kiire nostamaan lippua, hoputetaan jo. Taiteillaan jotain itsekukin tänään , kun on Suomen kuvaaiteen päivä ! Minä taidan solmia erityisen taiteellisen kukkakimpun ja voisihan siitä yrittää akvarellin maalata.

    • Huomenta pirttiin! Hyvin on aurinkoisena aamu valjennut täällä Kanta-Hämeessäkin. Eilen oli vielä niin koleata että piti vetää "pitkävartiset" housut pitkästä aikaa jalkaan.

      Tapahtumarikkaita päiviä on ollut nämä viimeaikaiset päivät. Kiitos Kahvipirtin olemassaolon olen saanut taas yhteyden Katleijaankin.
      Vanhin ystävätär mikä minulla on, on Ruotsissa asuva leskirouva, joka täytti viime viikolla 99 vuotta, still going strong! Vietimme yhdessä minun 40v ja hänen 60 v
      juhlia meillä. Hän kysyi jo alustavasti voisimmeko viettää ensi vuonna minun 80 v
      ja hänen 100 v päiväänsä yhdessä! Tottakai, kun ensi vuonna olen jo samassa läänissä. Hänen puheensa ja äänensä oli kirkas ja kantava niinkuin ennenkin, eikä muistissa tuntunut olevan mitään vikaa. Nimiä, joita minä en enää muistanut, muisti hän sen sijaan tarkalleen. Ikä on vaan numero, pitää paikkansa hänen kohdallaan.

      Sain eilen kyselyn, jos voisin osallistua videopuheluun huomenna, kun kaikki nuoren perheen jäsenet ovat koolla. En ole sellaiseen osallistunut ennen, enkä tiedä mitä nappia pitää painaa että kuva lähtee pyörimään. :) Mutta onhan se jännä nähdä lapset omissa touhuissaan vaikka videon välityksellä.

      Eilen oli serkku miehensä kanssa vierailemassa luonani, ohimatkalla asuntoautollaan poikansa perheen luo. Paljon on aina puhumista kun harvoin tapaa. Tällaiset vierailut ovat virkistäviä kun ei itse enää pääse yhtä nokkelasti liikkeelle kuin ennen pääsi omalla autolla.

      Makriina paisteli muurinpohjalettuja, aivan tuli vesi kielelle, kun itse en enää voi paistaa. Olen joutunut hävittämään grillit ja kaikki kun ei ole enää terassia, on vaan parveke ja tulee olemaan seuraavassakin asunnossa eikä parvekkeilla saa mitään paistaa eikä grillata. Miten lienee sähkögrillien kanssa? Joskus saattaa käryt häiritä naapureita ja niistä valitetaan, joten taitaa olla parasta naapurisovun takia olla hankkimatta mitään vaan on paistettava letut ja grillattava grillaamisensa keittiössä.

      Tällä viikolla on jatkettava kirjojen pakkaamista niin pitkälle kuin muuttolaatikoita riittää! Ensi viikolla en saa tehdä mitään raskaampaa kun on silmien pistoshoito molempiin silmiin heti maanantaina. Ei saunaa, ei uimista vähintään viikkoon. Rajoittavia tekijöitä tulee aina vaan lisää...

      Pyykkikone on hiljentynyt, täytyy mennä katsomaan mitä se mököttää vai joko se on työnsä tehnyt. Mukavaa päivän jatkoa!

      • Olet siis lopettanut autonajamisen?
        Me ostettiin hiljakkoin mukava pikkuinen Suzuki alto jota minä tykkään ajaa, kun siitä näkee hyvin joka puolelle ja on helppo parkkaa. En ole ajanut vuosikausiin ja Meganeen on koskaan oikein tottunut, liian iso kai minulle, niin pelkäsin jo että unohdan kokonaan miten ajetaan, mutta näkyi se jollain tapaa vielä onnistuvan.
        Videokonferensseista vain sen verran että aina kun tytär on meillä niin jossain vaiheessa iltaa minulle tyrkätään puhelin nenään kiinni ja video pyörii kun en ole edes tukkaa kammannut...puhutaan yleensä whatsappissa ulkomaille ja moikataan serkkuja ja muita sukulaisia.
        Jaksamisia noiden hoitojen kanssa ei kuulosta yhtään kivalta. Mutta eteenpäin sano mummo….mites se oli….lumihangessa.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Olet siis lopettanut autonajamisen?
        Me ostettiin hiljakkoin mukava pikkuinen Suzuki alto jota minä tykkään ajaa, kun siitä näkee hyvin joka puolelle ja on helppo parkkaa. En ole ajanut vuosikausiin ja Meganeen on koskaan oikein tottunut, liian iso kai minulle, niin pelkäsin jo että unohdan kokonaan miten ajetaan, mutta näkyi se jollain tapaa vielä onnistuvan.
        Videokonferensseista vain sen verran että aina kun tytär on meillä niin jossain vaiheessa iltaa minulle tyrkätään puhelin nenään kiinni ja video pyörii kun en ole edes tukkaa kammannut...puhutaan yleensä whatsappissa ulkomaille ja moikataan serkkuja ja muita sukulaisia.
        Jaksamisia noiden hoitojen kanssa ei kuulosta yhtään kivalta. Mutta eteenpäin sano mummo….mites se oli….lumihangessa.

        Tänne Suomeen muutossa tuntui että taidan kaikkien muiden vaivojen päälle vielä sokeutuakin. Minulla oli mukana iso Volvo, jota en ehtinyt kiireessä myydä. Käly oli kuskina muuttomatkalla, mutta kyllä minä sillä kauppareissuja tein täällä Suomen puolella vaikka en varmaan olisi näköni puolesta saanut. Kaupunkiin muuttaessa luovuin autosta, kun ei ole parkkipaikkoja eikä autotallipaikkoja, ajot pienet ja muutenhan on palvelut tässä lähellä. Pistoskäsittelyjen ansiosta on näkö parantunut niin paljon etten enää käytä silmälaseja muuta kuin Tokmannin lukulaseja! Ajatella, olen käyttänyt silmälaseja 13-14 vuotiaasta saakka ja ne
        ovat olleet osa minua! Minulla on ajokortti vielä voimassa 15.7.2024 saakka, joten autoa voin vielä ajella jos haluan, mutta ei ole tarvetta auton hankintaan. Tuleva asuntoni on ison ostoskeskuksen yläkerroksissa, 55 asunnoissa. Otan vaan hissin alas huonolla säällä ja kävelen suoraan ostoksille!


    • Ulkomaiset marjanpoimijat ovat saapuneet. Kauppareissulla nähtiin tuossa tienvarressa heidän pakettiautonsa, perä auki ja ja täynnä muoviastioita mihin he keräävät marjat, poimijoita ei näkynyt mutta auto taisi olla jossain Bulgarian rekisterissä. Ne tulee joka vuosi ja käyvät tuossa meidän lähimetsässä ja kävelypolkumme varressa ja jättävät sen tyhjäksi. Toissapäivänä metsässä totesimme että mustikkasadosta tulee kohtalainen, mutta että mustikat olivat vielä hieman raakoja, elikkä varvuissa oli jokunen kypsä ja jokunen puolikypsä; parin kolmen viikon päästä olisi ehkä paras aika. Nyt saamme olla onnellisia jos metsäämme jää piirakkamustikat ennekuin ammattilaiset ovat ne putsanneet täysin.
      Tää kuulostaa nyt kauhean pikkumaiselta ja turhanpäiväiseltä, eikä minua niinkään harmita se että tulevat poimimaan marjat, kun ei täällä kukaan mustikassa käy paitsi me. Minua harmittaa se että ne tulee isolla jengillä ja poimureilla raatelee metsän ja poimii marjat raakoina.

      • Anonyymi

        täälläpäin ne veivät mustikat ja lakat varsi ja varpuineen.
        tiesin hyvän marjapaikan, mutta kun he kävivät kyntämässä sen
        niin ei siihen tullut marjoja seuraavana vuonnakaan
        njjjj


      • Eilen tapasin naapurin alaovella, kun hän oli kantamassa sisään mansikkasatoa, minkä hän oli käynyt poimimassa kaupungin lähellä olevalta omapoimintatilalta.
        Mansikoita oli valtavasti! Hän kantoi kaikenkokoista ämpäriä ja laatikkoa, jotka olivat levällään hissin oven edessä 9 kerrokseen rahdattavaksi. Sanoi menneensä tilalle heti kun siellä "laitumet" avattiin ja 6 tunnin aherruksen jälkeen tuli kunnon saalis!


      • Anonyymi

        Hyvä kun marjat tulee talteen ja sen on pääasia niin myös kaikille luulen turha vetää vittumaisia esille!


    • Anonyymi

      Hajamielisyyden ja muistin olen huomannut olevan eri asioita, vaikkakin osittain päällekkäisiä.
      Esim. olin äsken hakemassa pakettia, josta sain ilmoituksen ja koodin, jolla Smart Postiin lokero aukeaa, mutta huomasin jo pyöräilymatkalla sen pienen paperilappusen, jonka eilen illalla kirjoitin, jääneen toisen jakkuni taskuun.
      Muistaisinko sen 6-numeroisen luvun vielä, kun kirjoitin sen lapulle eilen illalla? Muistinhan minä: 904 774.
      Menin Smart Postin laitteelle kauppakeskuksessa, ja näppäilin luvun. Lokero avautui. Nyt pitää vielä sovittaa vaatteet, mitkä olin AGS:ltä tilannut..
      Todella kaunis aurinkoinen päivä on tänään, ulkona tuntuu aivan juhlalta!

      Voikaa hyvin!
      Miaelina.

    • Anonyymi

      Hyvää illansuuta!
      Kyllä aika rientää nopeasti, ihan meinaan kyydistä pudota. Paljon tapahtuu asioita niin Suomessa kuin muuallakin. Ja tuppaan huolestumaan. Niin kuin siitäkin, että milloin saadaan virallinen tiedote Angela Merkelin terveydentilasta. Kyllä hän vakuttaa ottavansa terveytensä vakavasti ja asian ovat hoidossa. Nykyisin, kun jotkut "julkkikset" julkaisevat sairautensa ja siihen kuuluvat hoidot hetki hetkeltä ihan sairaalavuoteeseen saakka, niin odotettava on myös näiden tärkeiden henkilöiden tiedotteita.

      Ihanan lämmin ja aurinkoinen päivä. Sen sain viettää pienen 5-vuotiaan kanssa. Ei voi kuin ihailla noiden lasten kykyä elää hetkessä ja kyllä se läsnäoleminen imaisi mukaansa. Kun vain muistaisi nauttia ja olla tässä ja nyt.

      Jäi näkemättä tämänpäiväinen Downton Abbeyn jakso. Onneksi meillä on tuo Areena mistä nyt aion mennä sitä katsomaan.

      Pitää vielä hehkuttaa noita kotimaisia tuoreita kasviksia. Kyllä ne ovat nyt niin täynnä makua ettei paremmasta väliä ja uusia lajikkeita valmistuu ja kypsyy pitkin kesää.

      Nautinnollisia ja maukkaita kesäpäiviä kaikille!

      raakile.vielä

    • Ihanan aurinkoinen päivä oli täällä etelärannikollakin, suorastaan hieno! Käväistiin katselemassa rantareitillä, mutta emme jääneet kahville ystäväni kanssa, vaan istuimme omalle pihalle.

      Auringossa oli juuri sopivan lämmintä, kun joimme pirttipöydän äärellä termoskahvit syreenipensaan suojissa.

      Tuo lohisoppa perkuujätteistä oli niin maan mainio soppa, että söimme sen ennen lähtöä ja imeskelimme joka evän ja selkäruodot. missä paksusti oli lihaakin. Parempi soppa perkeista tuleekin kuin kuivemmista paloista. Vaikka eihän mikään lohessa kuivaa toki ole!

      Kävi vahinko nyt illalla kun rikoin kahvinkeittimen lasikannuni, en ymmärrä miten lipsahti käsistäni tiskatessa.

      No. keitin olikin jo vanha, pitänee huomenissa ostaa uusi.
      Täällä tisristin kahvipannua, kun joimme niin aikaiset päiväkahvit!
      Kiitos ja mukavaa iltaa kaikille!

    • Anonyymi

      Hyviä viestejä tulee kaikilta tosiaan vaikka hurskainen kehuikin näitä lahdentakaisia. Mutta vain piristävänä lisänä. Ilman Skillanin palstaa minulla olisi vieläkin tylsempää.
      Kuitenkin ja niin aina, kohtalo pissasi kyllä hurskaisen maljaan tavallista huolellisemmin. Niin kun aamupäivällä kontatessani ryhmäpostilaatikolle näin ison räkättilauman tyhjentävän puolikypsiä punaherukoita napaansa.
      Toki vihaan niitä harmaatakkisia kesävieraita kyl kyl. Ajelin ne mäkeen. Söin aamiaista ja puuhailin sii jotain. Puolen tunnin torkauksetkin sii nautiskelin- kelmimäiseen tapaani.
      Räksäverkkojen virityskin toimi. Piti lähtä niitä lisää ostamaan. Olin eilen horistessani hukannu aikuisikään ehtineen ajopelin virta-avaimen. Hukassa se yhä piileskelee. Siitä se ei toivottu maljaviittaus.

      Soitto huomenna merkkiliikkeeseen selvittänee, pitääkö auto hinata taajamaryhmän pääkaupunkiin, vai onko heillä auton teknisillä numeroilla muuta ratkasuu sano.

      Vaan mikäpä mie olisin tuhrimaan toisten ihmisten mahdollista hyyvää tuurta. Toro lasilliselle olisi paikkansa. Onneksi hänen voi korvata Jäger Meisterillä. Kun vahvalla luupilla tiiraa, justaan näkee pienen tekstin, vain kohtuudella. Koko kulmakunta, pientä pihasammakkoa ja Waltterin perhettä hurskaista myöten lähettää heinäkuisia terveisiä.

    • Anonyymi

      Hurskaiselle tapahtuu ja sattuu, nyt menopelin avaimet hukassa.
      Onkohan sinulla tavallisen äkkipikaset liikkeet ja vauhdikkaassa
      menossa tippuu ja unohtuu yhtä sun toista. Noo...kyllä sitä mullekin
      tapahtuu, että unohtuu asioita ja kamppeita. Olen kyllä yrittänyt
      pitkään kouluttaa itseäni, että avaimet, lompakot sun muut tärkeät
      tavarat asetan aina samaan paikkaan. Onhan se "koulutus" kyllä
      kesken:) Toivotaan, että auton numerolla selviät tai etsintä tuottaa
      tuloksen.
      raakile.vielä oli kiinnittänyt huomiota liittokansleri Merkelin
      vapinaan. Satuin minäkin sen tv:stä näkemään. Sehän vapina oli jo kolmas kerta julkisella paikalla näkyvissä. Kyllähän tuon luulisi
      vaikuttavan ja huolestuttavan. Varmasti Merkelillä on heti hoito
      ja lääkärit tarvittaessa saapuvilla.
      Tänään oli myös hyvä keli kävellä ulkolenkki, sain ohitettua marketin.
      En keksinyt mitään asiaa:))
      Täältä tervehtii ja toivoo teille kaikkea hyvää: ynnämuu.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Päivää, siksihän tämä on siirtynyt, kun kone ja Suomi24kone kenkkuilee.
      Olen kirjautunut, katsotaan saanko viestini lähtemään tälle varatulle ajalle, aikaisemi ei suvainnut lähteä, hieman meinaa verenpaine nousta.
      Yritän olla pika kirjoittaja, uuteen koneeseen en nyt kuitenkaan vaihda, kävi miten kävi.

      Olette jutelleet marja hommista ja miten metsään menevät kerääjät tuhoaa marja paikat, niin varmaan on ja se harmittaa, mutta toivotaan että kaikille jotain löytyy joilla voimia etsiä uusia paikkoja.

      Ramoonalla ihanaa kun omasta pihasta saa satoa, kun taitoa riittää, voi hyvinkin kaunista aikaan saada, jopa taulujenkin osalta, sen olen jo kauan huomannut, kirjoituksistasikin voi havaintoja tehdä.

      Surullinen olin aiemmin, kun kerroit näkösi huonontuneen Mdk ja nyt hyvilläni, kun hoidot on auttaneet, niin se elämä joskus koettelee.
      Toivon kovasti että uusi kotisi tulee miellyttämään, varmaan käyt kertomassa sitten ajallaan.

      Hurskainen kiitos, tuota juuri jäin kaipaamaan, että minuakin muistat;)D
      Ota nyt tavaksi nuo ynnämuun esittämät tavat, joihin minäkin olen opetellut.
      Jokaiselle paikka mihin kädestäsi aina jätät ja kun ulos lähdet kokeile taskut, että kaikki avaimet ja muut on mukana.
      Minulla on tapana vilkaista yleissilmäyksellä, onko kaikki hyvin ja vielä kassiin ja taskuihin teen kokeilun.

      Autoilu on myös keskusteluttanut, minun kokemukset siitä vähäiset, kortin kyllä sain(ihme), mutta aina ratin miehelleni jätin ja hyvä niin, ei vahinkoja kontallani.

      Raakile vielä. olet huolissasi Merkelin kunnosta, onhan se elämä hänen kohdallaan ollut kuluttavaa, ei ihminen loputtomiin veny.
      Uskon kuitenkin, että hänelle apua heti kohta löytyy, jos tarve ilmaantuu.

      Sini-sirkun kahvipannun rikkoutuminen lisää eurojen kulutusta, ja pannu voikin olla yllättävän kallis, uuden keittiminen voi saada melkein samalla hinnalla.
      Rikoin pakastimen laatikon ja olisi maksanut maltaita, maalarin teipillä olen sen kasassa pitänyt.

      Miaelinan muisti on hyvä, minulla pari salasanaa jotka ulkoa muistan, muuten kaiken suhteen muistilappuihin joudun turvautumaan.
      Nuo kirjautumisetkin joskus hankalia, vaikka muistiosta katselen ei kelpaa, onkin taas vaatimus uusi salasana, no kai se sitä turvallisuutta sekin..

      Jaksamisia ynnämuulle edelleen lenkkeillen ja tuoksutellaan vaikka linkin antamia liljan tuoksuja;)

      Nyt sitten katsomaan osasinko olla sopivan nopea, vai taasko hidastelin, nyt alkaa olla jo nälkä ja kokeilenkin uudesta kaalista kaalilaatikkoa, miten se onnistuukaan ja peukut pystyssä tämä sepustus lähtemään, heippa!

      • Anonyymi

        Harmaa mutta poutainen on sää tänään.
        Aamulla minulla oli tutun kanssa tapaaminen kauppakeskuksessa, päätin lähteä jalkapatikassa, ja menomatkalla olikin hauska muistella niitä kouluaamuja, kun pikkutytöstä alkaen lähdettiin reput selässä kouluun nimenomaan kävellen useimmiten, kyllä se koulun alkaminen oli innostavaa ja ihanaa!
        Aika viileiksi ovat todellakin ilmat menneet, saapa nähdä miten jatkuvat.

        Merkel on minuakin säälittänyt, raukkaparka vapisee kuin haavan lehti. Mistähän sairaudesta tuo kertoo?
        Itse hän kyllä sanoi olevansa hyvässä kunnossa.

        Äitini usein toistama lause oli: "Paikka kaikelle, ja kaikki paikoilleen!" Ei se silti ole minullakaan aina mielessä pysynyt.

        Ja ne muutot! Mdk-Mdk joutuu sen taas suorittamaan.
        Onnea sinulle siihen, toivottavasti saat hyvän muuttoavun!

        Minulla oli viime muuton haastavuus ihan omaa luokkaansa, kun mieheni kuolemasta oli vasta pari vuotta ja lastenkin huoneiden yläkomerot olivat nätisti kiinni, mutta avattuna täysinäisiä.
        Niissä oli tietenkin teini-ikäisinä hyljättyäkin kamaa , mutta myös aivan käyttökelpoisia hyviä villalankoja löysin tyttären huoneen yläkomerosta, ne säilytettin ja otettiin käyttöön.

        Tytär yhteen aikaan oli tosi innostunut käsitöistäkin, vaikka harrastuksia muutenkin oli viitenä iltana viikossa.

        Sain onneksi apua muuttooni silloin niin hyvin, että se onnistui.

        Hyvää, iloista oloa Kahvipirttiin!
        Miaelina.


    • Hyvää päivää pirttiläiset!

      Puolessa päivä alkaa olla, muta aikaisin kun työt aloittaa niin ehtii vaikka mitä! :)
      Olen mm vienyt 17 tiiliskiviromaania Fidan kirpparille. Eilen vein vaatteita ja kenkiä samaan paikkaan.

      Kirpparit ovat ovelia paikkoja! Sitä vie sinne lasteittain tavaraa ja usein sieltä tulee tavaraa takaisinkin. Tänään yritin olla tiukka ja olinkin, mutta muhimaan ajatuksissa jäi jaksi ihanaa mattoa, joita en olisi jaksanut kantaa kotiin, vaan pitäisi
      pyytää veljeä avuksi. Olen nimittäin vaihtamassa painavia mattoja kevyempiin, kun en jaksa enää liikutella suuria ja painavia mattoja, eikä ole tulevaisuudessa tilaisuutta viedä mattoja ulos. Imuriin on luotettava ja välillä pesulaan. Ehkä tässä vielä iltapäivällä käyn maksamassa matot ja pyydän veljeä hakemaan ne lauantaina.

      Eilen olivat poika ja miniä hakeneet avaimet uuteen asuntooni ja näyttivät kameravideon välityksellä miltä siellä näyttää. Hyvältä näyttää vaikka ostinkin/vuokrasin sian säkissä, aivan sokkona! Uuden veroinen, kaikki kalusteet uusia ja uudet koneet.
      Turhaan ostin viime syksynä uuden pyykkikoneen, kun uudessa asunnossa on
      sekä uusi kone että kuivausrumpu. Täytyy raahata entinen kone mukana ja yrittää myydä se siellä. Jotkut voi tarvita toista konetta esim. työvaatteiden pesuun. Niin kävi yhdessä asuinpaikassa, josta muutettuani osti kylän seppä pyykkikoneeni, kun ei vaimo antanut pestä uudessa pyykkikoneessa hänen työvaatteita!

      Kuten huomaatte, muutosta johtuvat käytännön asiat ovat koko ajan mielessä.
      Tämä on kuitenkin lasten leikkiä siihen muuttoon verrattuna minkä tein kun oli tyhjennettävä koko talo kuukauden sisällä, siivottava paikat ja siistittävä vielä tonttikin siihen kuntoon, että uudet asukkaat voivat pistää taloksi heti. Ei ihme jos siinä meni silmätkin puhki! Muista jäsenistä puhumattakaan.

      No, seuraava muutto minulla on sitten lähellä, parkkialueen toiselle puolelle palvelutaloon. Toivottavasti kestää vielä kauan ennenkuin se muutto tulee.

      Olen ihaillut tuota SkillaNin energiaa, kun jaksat kirjoittaa tänne joka päivä ja olet muutenkin aktiivinen. Mutta siinäpä se hyvinvoinnin salaisuus onkin, että on halua vielä tehdä jotakin. Ja SkillaNin ansiosta monella meistä ikäihmisistä on
      mukava löytää täältä häjystä nettimaailmasta vielä tällainen keidas kuin Kahvipirtti on!

      • Onneksi ei Kahvipirtissä katsota kirjoittajan osoitetta. Saapi kirjoittaa vaikka USA:sta asti, mikä Uzmalle tiedoksi annettakoon.
        Kyllä näkemykset eri puolilta maailmaa avaavat lukijan silmiä katsomaan vähän laajemmin asioita. Niin sinullekin MdK on tapahtunut. Hyvää matkaa ja onnea uuteen etappiin. Koska on lähtölaukaus?


      • Makriina2 kirjoitti:

        Onneksi ei Kahvipirtissä katsota kirjoittajan osoitetta. Saapi kirjoittaa vaikka USA:sta asti, mikä Uzmalle tiedoksi annettakoon.
        Kyllä näkemykset eri puolilta maailmaa avaavat lukijan silmiä katsomaan vähän laajemmin asioita. Niin sinullekin MdK on tapahtunut. Hyvää matkaa ja onnea uuteen etappiin. Koska on lähtölaukaus?

        Lähtölaukaus on vasta elokuun viimeisellä viikolla, tämän asunnon on oltava tyhjä viimeiseen päivään mennessä.
        Kyllä asuminen vaikka vaan naapurimaassa missä on niin monta eri kansallisuutta, on opettanut että samanlaisi ihmisiä ollaan, mistä päin maailmaa sitten tullaankin. Samat huolet ja murheet. Muistan silloin 60-luvulla, miltä tuntui tulla vieraaseen maahan ja alkaa vaan opetella ruotsalaisille tavoille ja ennenkaikkea parantaa ruotsinkielen taitoaan, jota ei koulun jälkeen ollut käytännössä tarvinnut ollenkaan. Mies osasi kuitenkin hyvin ruotsia kun oli sitä jo sotalapsena oppinut ja ollut koko elämänsä ajan yhteyksissä sotavanhempiinsa. Mutta pääsin heti SKF:n konttorille töihin ja muutamassa kuukaudessa kielitaito ja sanavarasto oli kasvanut niin paljon että voin heittää pienen punaisen sanakirjani pois taskusta. Kielitaito on tärkeä että sulautuu muuhun kansaan. En oikein käsitä, miksi ruotsnkielen taitoa sanotaan täällä pakkoruotsiksi? Kaikki kielitaitohan on eduksi, olipa se mitä kieltä tahansa. Ei minulle ainakaan ole ollut kielitaidosta haittaa. Saksankieltä tosin osasin Ruotsiin mennessä paremmin kuin ruotsia, mutta ajan oloon on tasoittunut toiseen suuntaan. - Kiitos vaan, Makriina, toivotuksista! Varmaan täällä Kahvipirtissä kirjoittelen tunnelmista, kun muutto on tehty.


    • Pilvipoutainen päivä käntymässä iltaan.

      Tänään oli sellainen huilipäivä. Esikoisen flunssan oireet helpottuivat aamuisen pienen kuumepiikin jälkeen. Hän tuumasikin flunssan olevan tyypillinen työtressin purkaus kesäloman alkuun.

      Eilen touhuiltiin yhtä sun toista. Meillä synkkää tämä työnjako. Tänään hän lepäsi ja minä passasin.

      P. on myös saanut nuorimmat lapsensa luokseen. Mikä tärkeintä on antaa aikaa lapsille. Minä mökillä omille ja P. kirkolla omilleen. Tokihan pidämme yhteisiä.grilli-iltoja koko porukallakin.

      Meillä on esikoisen kanssa yksi työläs projekti, ehkäpä.huomenna. Etupihan sisääntuloterassin edestä kaivamme ylös vanhan kaivonrenkaan, joka on toiminut kukkapenkkinä, mutta nyt on sen aika lähteä, jotta saadaan avoin kulkuyhteys grillille ja ruokaterassille sekä tilaa tikanheittoon ; )

      Ulkoilmassa kokopäiväinen oleminen on poikaa vaikka ei mitään tekiskään.

      Mansikoiden perässäkö olette juosseet.

      En ole vuosiin mansikoita mamsrannut. En vadelmia enkä lakkoja. Löydän markettien pakkasesta jos tarpeen.

      Puolukkaa on joka vuosi pakkasessa runsaasti se on suosittuin marja meillä.

      Viinimarjat ja mustikat menevät syyssadon viiniin.

      No, tällaista tänään, raukasee.

      • Anonyymi

        mulla flunssa meni muka ohi, mutta kun leikkasin nurmikon, ynm muuta
        tuli se uudestaa. lähes kaksi viikkoa se kesti, kylkiluut tai joku revähti kun yskin, mutta nyt näyttää paremalta, kannattaa olla varovainen, tosin nuoremmat kestää paremmin.
        katiskan heittäisin parikymmentä metriä laiturista etuviistoon oikealle, nielu
        laituriin päin, niin olisi perattavaa
        njjjjj


    • Pikaterveiset täältä Daalan alajuoksultakin. Päivä mennyt saman kaavan mukaan kuin eilinenkin; teen vain "puolta päivää" elikkä nousen keskimäärin kahdeksalta aamulla ja teen pientä huushollia brunssitiskit viimeisenä ja sen jälkeen meen kyllä yläkertaan päikkäreille. Iltapäivällä teen pienen kävelylenkin tai sitten jatkan vähän huushollia jos joku juttu jäi kesken. Iltaruuan jälkeen jäänkin sitten viihteelle :)
      Tänään ohjelmassa on ollut piharakennuksessa sijaitsevan kesähuoneen tuuletus, siivous ja petivaatteiden vaihto. Pesin lakanoitakin ja käytin hyväkseni sadetonta päivää ja jopa hiukkasen auringonpaistetta ja sain lakanat kuivaksi. (Tää jota en saa enää mainostaa auttoi viiikkauksessa :)
      Huomenna saamme tyttären ja hänen perheensä yökylään, mahdollisesti saunomaan ja grillaamaan. Minä yritän ylipuhua sitä jota en saa mainostaa että käyttäisi tilaisuutta hyväkseen niin viedään porukalla vene rantaan ja käydään ajelulla joella.
      Ja nyt keittiöön tekeen lindströmin pihvejä ja kuoriperunoita mums!

      • Anonyymi

        Iltaa pirttiin!
        Monta päivää raikkaassa meri-ilmastossa mukavien,ihanien ihmisten ympäröimänä on kissamummo nauttinut olostaan sukulaisvierailulla .
        Aika kului kuin siivillä, väsyä ei tuntunut, vaikka päivät venyi aamu kuudesta ilta yhteentoista! Nähty ja koettu vaikka mitä saariston ihmeitä ja ihanuuksia ,en kadu,että lähdin mukaan.

        Ulapan välkkeessä rantakalliolla savustettiin itse ongittuja merenantimia, ahventa, siikaa , haukea,,,, uusia perunoita kaivettiin itse suoraan pottupellosta, sipulit, tillit, salaatit, kaikki merituulen raikastamasta maasta, puhtaampaa ja maittavampaa ravintoa ei enää olisi voinut toivoa!
        Isäntäväkemme piti meitä kuin herran kämmenellä, sanoja en löydä, joilla ilmaista sitä kiitolllisuuden tunnetta, jota tunnen kyläilystämme kauniissa Turun saaristossa!
        Näin kerron nyt kun illansuussa palasin väsyneenä, mutta onnellisena reissustani. Kyllä ensi yönä uni maittaa kaiken kokemamme jälkeen.
        Vielä se vanhakin jaksaa, onnistunut reissu!!!


    • Anonyymi

      Viisas Kettunen sanoi kerran Yle-radio tyyppinä että yleltä tulee radiossa soitoa, laulua ja ruikutusta. Oikeasti se oli Markus Kajo. Niinpä kun ruikutin eilen kadonnutta auton avainta, sitä ainoota ilman vara-avainta.
      Olin väsähtäneenä jättänyt sen taskuun. Sieltä se oli pudonnut venyttelylaverin ja sängyn kapeaan väliin. Löytymisestä kiittelinjälleen linkkuveittenä kaikkia suopeita jumalia, jotka toki koettelevat hurskaista, mutta päästävät a i n a pulasta sopivast koeteltuaan. Kun jokaisen tärkeen tavaran muistaisi vaan laittaa omaan paikkaan niin noita hässäkkätilanteita ei tulisi niin tihiään.

      Verkotin punaherukat huolella. Mustarastas, se rastaista mieluisin, näytti pettyneeltä kun tukin siltä syömäpaikan. Osoitin naapuriin päin; noki heitin pensaasta, ne on varakkaita ja ovat tyytyväisiä sun nähdessäis.
      Kun on ohutbtulehdustila päällä, niin pitää pukeutua viillellä kuin talvioloissa. Uskon että nuo shortseissa jäähdyttimin varustautuniessa kaupassa ruikuilu ennustaa niille lyhyttä elämänkaarta. Ehkä kuolevat unohdettuina ja omaisuutensa tyystin menettäneinä.
      Viikonloppukin pian edessä. Hyvät hänellekin!

    • Anonyymi

      Hyvää iltaa!
      Silmiä vetää killilleen, mutta muutama sana.
      Kissamummosta ja autonavaimista johtui mieleeni Mielikki-mummo. Toivon, että hän vain lomailee eikä mitään muuta.
      Markus Kajo saisi tulla telkkariin. Ilmeessäkin kertoo paljon.
      Rantakalaakin haikailen . Ehkäpä loppukesästä Päijänteelle sen toivossa matkaan. Ei siellä kyllä kuorolaulantaa taustalla ole. Heinäsirkkojakaan en enää kuule.
      Kesän ensimmäiset mansikat, ja niitä oli monta, söin nautinnollisesti. Minulla vain tuo pakastinosio, joten en pakasta kuin sieniä. Jos sattuu mustikoita ylijäämän piirakoista niitä sitten.

      Toivotan jo nyt hyvää viikonloppua!

      raakile.vielä

    • Onnittelen hurskaista avaimien löydöstä! Uuden avaimen tilaus
      olisi saattanut kestää.
      Nyt mulla on ongelma. Kirjaimet täytyy takoa, eikä ne sittenkään
      tule aina näkyviin. Täytyy perehtyä ongelmaan. Saapa nähdä kuinka
      äijän käy vai pitääkö hankkia apua. Hyvää jatkoa teille!

    • Koko päivä on mennyt puoliunessa. Torkuttaa niin! Ulkona oli sen verran vilakkaa, ettei huvittanut puutarhatöitä, ja hyvä ateria senkun vaan lisäsi raukeutta.
      Äsken "katselin" dokkaria Vietnamin sodasta ja heräsin huomaamaan, että on nukkumaanmenoaika. Iltatoimet sitten saivat minut hereille ja reippaaksi. Arvaan, että tässä menee taas pikkutunneille, ennen kuin uni tulee.
      Tuttua.

      Varovasti kysyisin hurskaiselta, eikö kannattaisi hankkia toiset vara-avaimet vastaisen varalle? Minulla on vara-avain piilotettuna kuistille, ja hyvä on, että on, pari kertaa olen jäänyt oven taakse. On se aika ontto tunne, kun avaintasku onkin tyhjä.

      Hyvää yötä, kaikki.

      • Anonyymi

        Annoin toissa päivänä vara-avaimeni luotetulle henkilölle. Niin tein aikasemminkin...hurskainen tässä muistelee. Tämä luottohenkilö oli teettänyt oman avaimen. Tuli sitten varkaisiin jäämättä kiinni.
        Vei uuden veroisen hupullisen nahkatakin ja 150 € rahaa.
        Mut tänään teetin uuden vara-avaimen. Vein sen ulos hyvään kätköpaikkaan, naapurin puolelle, heidän luvallaan.
        Olisin lähtenyt illansuussa ajoon, mutta menovehkeen patteri oli aivan sippi. Laitoin yöksi lataukseen. Sitten muistin että sisällähän on talvella ladattu vara-akku. Menohalut olivat jo pötköllään...

        Viileistä säistä tietenkään en mäkätä. Sitä jaksaa pitemmälle lyyhätä kulkee ja viä takasinkin. Huomasin kaupassa, että uudet multaperunat maksoivat saman mitä viimevuotisetkin, 0.89 € kg.
        Ne vanhat oli jo viety mäkeen. Just tulin ottamasta perunakasarin liedeltä. Perunan keittämisestä tuleva tuoksu ei ole suinkan pässimpi, tosa huomasin. Eikö näin o kysyn alan konkareilta.

        Kuumina ne olisivat maukkaimmat vaikka merisuolarosaus unohtuikin keittämistoimesta. En harrasta iltasyöntiä. Päivä meni puolittain siellä täällä lyyhäämisessä, mutta Allakan mukaan huomenna on uusi, huolimatta ollaanko mukana muonavahvuudessa tai ei.

        Hengästyttää jo! Kuvaruudussa näkyy mustapukuisia naisia kävelevät poispäin. Kai heillä on burkhat kasvojensa suojana kulttuurinsa mukaisesti. Eteläisellä pallonpuoliskolla valoisuuden aika on lisääntymisvaiheessa. Syrjäakareisesti mulkoillen kai tästäkin on kiiteltävä itse Klothoa.


    • Huomenta puoli pilviseen päivää ja aika viileää on heinäkuun säätä ajatellen, mutta eipä tätä ongelmaa ihmiset pysty korjaamaan, jostakin muualta korjauksen on tapahduttava ja toivossa elellään.
      Koneeni kanssa olen tehnyt töitä, tai paremminkin Avast on ahkeroinut, auttaako, aika näyttää.

    • Tämä vaiva ei ainakaan korjautunut, harmi;(
      Miaelina kerroit tyttäresi käsityö innostuksesta toivottavasti jatkuu, on se oiva harrastus mikä puree ja tuottaa.

      Noista muutoista mistä myös nyt puhetta on, eihän ne vaivatta onnistu ja usein niiden yhteydessä on hyvä luopua liiasta tavarastakin.
      Kirpputorille olen minä myös ajatellut viedä ylimääräistä tavaraa, mutta sekin vaatii sitkeyttä hinnoitella ja hoitaa pöytää, toisaalta voisi viedä lahoituksiin, mutta nuukuuttani en hennoisi melkein uusista tuotteista luopua ihan ilmaiseksi.
      Katselin kenkä varastoani, paljon olen turhaa ostanut, uskoen että jalkaani istuvat, mutta toisin on käynyt, nyt melkein uutena kaapissa lojuvat, sama osan vaatteiden kanssa.

    • Hullumaksi taitaa äityä, no täyttyyhän pirtti kohta vain minun viesteilläni####
      Varmaan samoja mietteitä siivouksen tuiskeessa myö Palomalla.
      Kissamummo on virkeänä palannut, mutta voi se vielä jälkiuupumus tulla, kivoja nuo erilaiset kokemukset omaan rytmiin.

      Tuo unen tarpeen olen minäkin kokenut, päivälläkin torkuttaa, kun yritän istahtaa ja vaikka neuloa tai telkkaria katsoa, huomaan uneen painuneeni ja pää nyökkäsee.
      Hyvä neuvo Makriinalta Hurskaiselle.

      Toivottavasti ei verkkoihin linnut tartu, se ikävä puoli saattaa eteen tulla, vaikka onhan parannusta tullut verkkoihin, ei nii helposti ota kiinni, näin muistelen kun itse verkkoja virittelin.
      Talteenhan se vanha laittaa on sanonta, mutta ei aina osaa edes etsiä oikeasta paikasta, hyvä taas kerran kun asia selvisi hurskainen.

      Heinäsirkat vielä viime kesänä kuulin, en tänä kesänä ole muistanut asiaa tarkistaa.
      Metsämansikoiden keruuseen toivon pääseväni kohta puoliin, onko kypsyneet?

      Ynnämuu, olen tuskaantunut tämän tietotekniikan hommiin ja mietin jo, että kaikkea harmiteltavaa on tullut hommattuakin, tänään on huono päiväni, mikään ei satu kohdalleen.
      Nyt piste viestiin, että ei vaan enää karkaa, voikaa paremmin kuin minä, sappeni kiehuu kaiken suhteen.

    • Anonyymi

      Kaikki voi pyöräillä, jos on kuntoa. Refluksitautinen ei aina voi, hapot hyökkää usein kurkkuun pyöräillessä ja tulee kuin astmakohtaus, lääkitys ei aina auta.

    • Vitutus on voimakkaan tunnetilan ilmaisu. Se osuu se saavuttaa päämäärän.

      Sanaa paheksutaan sen käyttöä väistellään.

      Skillaan kirjoitti päivityksessään sappensa kiehuvan. Mielestäni kiertoilmaisu vitutukselle. nimitys.

      Miedompia on keljuttaa, ottaa päähän, närästää jne.

      No, mutta nyt haalarit jalkaan. Poika on jo lapion varressa betonirenkaan kimpussa.

      • Anonyymi

        Kyllä on tunnetilat köyhiä, kun vitutus on voimakkainta mitä kokee. Ja palsta ainut juttukaveri.


      • Anonyymi

        eihän tuo korppikotka ole mitään opiskellutkaa

        tuskin se mies sen kaa juttelee


      • Anonyymi kirjoitti:

        eihän tuo korppikotka ole mitään opiskellutkaa

        tuskin se mies sen kaa juttelee

        En me juttella koskaan, istutaan hiljaa ja tuijotetaan kattoon.😂😂😂😂


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        En me juttella koskaan, istutaan hiljaa ja tuijotetaan kattoon.😂😂😂😂

        Örräätte keskenänne kumpikin itsellenne vierasta kieltä. Siinäpä hohotat hymiöillä, kyyneleet on ihan ymmärrettäviä, ei se kivaa ole kun ei omalla kielellä saa puhua.


    • Anonyymi

      Vierivä kivi ei sammaloidu. Näin pitää uskoa, kun taas mummoa viedään ! Hyvä kun kerkesin aloilleni asettua, jo soi puhelin, että mummoa taas tarvitaan.
      Ovat tuolta maapaikastamme lähteneet viimeiset lomalaiset koluamaan armasta Suomenmaata, eka etappi on kuulemma Powerpark jossain pohjanmaalla siittä sitten etiäpäin kohti Lappia.
      Kissat ja koirat yksinään jätetty taloa vahtimaan, eihän se niin käy, joten taas mummoa kaivataan karvakaverien kamuksi!

      Joten täällä sitä taas ollaan ja kisulit ja koirat kiittävät kukin omalla tavallaan: Kissat kiehnäävät jaloissa, koirat tuppaavat syliin, väillä kaikki yhtäaikaa joten tunkua on!
      Sain sentään hyvät yöunet nukkua omassa kodissa, olikin tarpeen.
      Nyt sitten vaan rentoutumaan pihamaalle, aurinkokin paistaa ja lämpöä on 19 astetta. Siittä tämä arkinen aherrus taas alkaa ja aava meri on enää muistoissa, vaikka tuntuu siltä, että korvissa vielä soi ja puheltelee merituulet.
      Taidanpa kuitenkin tehdä rantalenkin koirien kanssa, vaikkei täällä merenlahden poukamasa ulappaa näykkään.
      Hyvää päivänjatkoa kaikille pirttiläisille! T. km.

      • Anonyymi

        Vierivä sammakko ei kivety...


    • Paras se on liikuskella ettei kivety, tai palellu pikemminkin. Niin viileää oli täällä rannikolla, että aamulla päätin alkaa väsäämään leipomuksia. No, oli leipäkin lopuu, eikä näkkileipä pitkän päälle joka aamuista kahvihetkeä juhlista, joten sämpylätaikina kohoamaan, ja pakasteesta viimeinen voitaikina sulamaan.

      Sämpylät tein kaura sellaiset ja muffiinikupeissa ananas ja juustokupposet. Suussa sulavat tuli chevré juustokannella, ja teelusikallinen Parmesaania jokaiseen ananasröykkiöön.

      Johan lämpenin siivottuani keittiöni, ja hyvästeltyäni nuorimmaiseni, joka lähtee Turun saaristoon 4 viikoksi. Koirakennelissä ollaan innoissaan, ne kyllä tietävät pääsevänsä kirmaamaan ja uimaan,...odotusta värisee joka kuono pakkaamista seuratessaan,... 🐕🐕🐕🐕🐕

      Loppupäivä pientä siivousta ennen ulkoilua, naama alkaakin olla melko ruskettunut. Lämpöä kyllä jo odotan, kivitalon seinät on jo kylmenneet aika lailla, moikka!

    • Anonyymi

      Nyt näyttää läppärini toimivan. Kauanko, sitä ei voi tietää. Eilen se
      teki sellaisen tenän, että oli toivotonta jatkaa. Niinpä pistin"pillit
      pussiin" joksikin aikaa.
      Kuten Skillankin kertoo, suututtaa ja kummastuttaa nämä vempeleet
      väliin. En nyt sentään käyttänyt "kaikkein voimakkainta"
      voimasanaa, josta täälläkin puhutaan ihan"kehityksen moottorina."
      Sen kehittymisen puutteeni kyllä kestän, tietysti koska olenhan
      siltä osin vajavainen ymmärtämään. En muista koskaan käyttäneeni
      tätä v-alkuista voimasanaa. Kuullut kyllä, olenhan työikänikin ollut
      joukoissa mukana. Kirota pärskäytellyt kyllä olen:) En sitäkään
      yhtenään.
      Niin ...tähän läppäriini. Rassasin sitä hyvän aikaa eilen. Sain sen
      jotenkin pelaamaan. Windows tarkisti koneen ja sitten tuli päivitys.
      Kuitenkin huteralta tuntui vielä ja jätin yöksi lepäämään. Saattoi
      olla, että operaattorin järjestelmässä oli vika.
      Eipä näiden takia kannata hermojaan menettää. Suhtaudun
      siten, että läppäröin ja kirjoittelen niin kauan, kun se on
      kohtuudella mahdollista. Jos alkaa tulla ylise pääsemättömäksi,
      ei tässä enää kovin korkealta putoa. Vain pieni paluu entiseen.
      Silloin voisin käyttää voimasanaa:"pitäkää tunkkinne." No, en tee
      vielä lähtöä:)
      Tällä erää lopetan. Koht`hyvin läppärini toimi. Hyvää jatkoa
      teille!
      Kirjautumiseni unohtui. Teen näin: ynnämuu.

      • Anonyymi

        Samoin olen ajatellut kuin sinäkin, lopettaessaan
        "ei tässä kovin korkealta putoa", vain luudan päältä lattialle.

        Vielä kuitenkin on joskus kiva kirjoitella.

        Hyvää jatkoa Kahvipirttiin!
        Miaelina.


      • Anonyymi

        Minkä ihmeen takia te tahitte se Windowsin ja päivityksien kanssa. Hankkikaa kunnon uusin applen pädi . Toimii kun linnun laulu, ei koskaan ongelmia.


    • Minä olen kärsinyt Elmon vierailuista pitkin aikaa. Nyt se on lopettanut, ihan omia aikojaan. En minä ole sille osannut mitään tehdä, mutta se tuli aina kun avasin tämä Suomi24:n. Ei se muille sivustoille ole änkenyt.
      Mikähän se oikein on. Luin, että on häirinnyt muitakin kirjoittajia.
      Olen vähän allapäin, kun vuosien takainen ystävä poistui tuonilmaisiin. Olihan hän sairaana pitkään ollut, eikä ole niin tavattukaan aikoihin, mutta kuitenkin - vähitellen ne entisen ajan ihmiset vain lähtevät.

    • Huomenta, nyt jo vähän rauhallisempiin tunnelmiin, sappi ei enää kiehu.
      Sää jatkuu tavan omaisena, ei heinäkuun mukaisena kumminkaan, lomalaiset vähän säälittää, kun koko vuoden uurastaa, soisi auringon hellivän.

      Surullista se on, kun ystävät poistuvat ja usein sitä ajattelee sitä omaa viimeistä hengen vetoaan, lähempänä sekin on, mutta elinpäiviä ei pysty ennustamaan ja tähän on tyydyttävä.
      Eletään niin täysillä, mitä voimat antaa, Makriina, alakulokin ajan kanssa katoaa ja voi muistoissa elää uudelleen ne hetket ystävän kanssa.

      Noista tableteistakin on lähipiiristä tietoa ja ei aivan vaivoitta nekään toimi, voihan olla että uusimmat versiot jo toimivat hyvin.
      Kaikki uusi ja ihmeellinen kauhistuttaa, kun nämä taidot ei sitä tehokkainta luokkaa ole.

      Kyllä olen taas ynnämuun kanssa samoilla aalloilla noiden voima sanojen suhteen, en koskaan ole mikään kiroilija ollut, voimasanat ei suuhuni löydä, jotain pientä kumminkin silloin tällöin.
      Tuntuu aivan kauhealta tuo yleinen meukkaaminen, kuulee vaikka mitä ja naistenkin suusta, tasa arvoa kai toteuttavat.
      Tässä asiassa toivoisi jokaisen miettivän sana varastonsa sisältöä, jo tuo, että naisia loukkaavasti sanaillaan, korviini koskee.
      Olen tietty vanhan aikainen, kai se koti kasvatuksestakin johtuu, mutta jos tämä meno on hienoa, haluankin olla poikkeus.
      Eihän kiroilu miehenkään suusta kuultuna hyvältä tunnu, mutta se on ollut kautta aikojen totuttua, mutta että naisetkin,, heiltä toivoisi siistimpää sanailua.

      Sini-sirkku jatkaa puuhastelua ruuan parissa, ja vesi tässä kielelle kihahtaa, kun näitä aikaan saannoksiasi lukee;)

      Kissamummo taas eläinten kanssa touhuaa, onhan se hyvä, kun nuoret pääsee lähtemään, kun tämä turvallinen mummo joutaa eläimet hoitamaan.
      Siellä lenkillä voitkin vilkuilla jos vaikka kanttarellejä löytyisi, kampaajani sanoi koiran kanssa ulkoillessa kanttarellit keräävänsä, toipa viime syksynä pussillisen minullekin.
      Saattaa heinikossa mansikoitakin olla.

      Ei se sammakkokaan jatkuvasti vierimällä sammaloidu;)
      Pyöräillä voi, polkeminen jotenkin onnistuisi, mutta jalan nousu polkimille arveluttaa ja siksipä en yritäkään, hyvä että jalat vielä kävelyyn suostuvat.
      Näitä ongelmia se ikä tuo tullessaan, ei mahda mitään.

      Ainahan siellä mökillä tonkimista ja puuhaa löytyy, hyvä että poikasi kaveriksi tulee, yksin on joskus tekemätön paikka, vaikka osaava ja tarmokas oletkin korpikirjailija.

      Nyt kun lopetan saattaa onnistua yhteen kertaan lähetys.
      Aion torille lähteä, kun nyt tästä kirjoittelusta selviän, mansikat mielessäin, nyt on sitä herkkua syötävä, pakkasesta vasta kun syys ja kylmyys saapuu, mukavaa päivää joka suunnalle.

      • Anonyymi

        Kyllä kiroilla pärrytän, kärsimätön ja lyhytpinnainen kun olen. Minulla oli töissä naisihminen. Sinulla ei mene kovinkaan hääppöisesti kun joka toinen sana on kirosana, hän keskeytti.
        Selittelin vähän nolona että se on vaan sellainen tapa kun kotonani kiroilua ei suvaittu ollenkaan ja nyt on muka vapaa suoltamaan turpavärkistä mitä sylki suuhun tuo, tilittää tässä hurskainen.

        Yritin tänään hoitaa monta asiaa kuntoon. Innokas ulkoilija, myös metsämarjojen keräilijä toi siihen hässäkkään vielä hyvin edullisella hinnalla ämpärillisen puhdistettuja mustikoita.
        Pakastepussitin ja tungin ne pakastearkkuun ja jääkaappi-pakastin laatikoihin. Olen huomannut mustikoiden yllättävän hyvät terveydelliset edut. Säilöttävät mansikat jätän tänä kautena väliin.

        Kesäturisteja meillä päin, kylillä ole paljoa näkynyt. Mut Kouvolan asuntomessut Korian alueella kuulemma vetävät väkeä. Onhan siellä monenlaista nähtävää. Lyhyt matka ja aikaakin vielä kolmisen viikkoa. Oivallista oloa itsekullekin!


    • Anonyymi

      Hyvää huomenta!
      Minun läppärini toimii hienosti kunhan en tuota johtoa keikuta, kun ei sitä akkua ole. Tabletti oli työelämän aikoina, kun olin liikekannalla silloin tällöin. Pääsi skypettämään. Piti olla tilanteessa mukana, kun tytär odotti vauvaa. Sittemmin tabletin annoin tuolle samaiselle vauvalle 5-vuotiaana ollessaan. Siihen ladattiin virtuaalieläin, jota lapsi hoivasi.
      Loppuun asti käytetään joka vehje vaikka välillä ärräpäitä tulisi. Ne ärräpäätkin pehmeänä eikä missään nimessä v-alkuisina. Siinä olen ehdottomasti SkillaNin ja ynnämuun kanssa samaa mieltä.

      Nukuin viime yönä 11 tuntia ja vähän pökkelö olo. Sitä edelsi kyllä pari liian lyhyttä yöunta.

      Aurinko paistaa. Pakkaan vesipullon ja pienet eväät ja lähden etsimään niitä kantarellejä. Täällä on niin paljon noita sienestäjiä, että tuskin kerkiän. Onhan se kuitenkin hyvä syy kuleksia pitkin metsiä.

      Päivän paistetta pirtia väelle!

      raakile.vielä

    • Hyvää huomenta!

      Tarraudun heti tuohon kiroiluaiheeseen, kun se oli ensimmäisiä asioita johon kiinnitin huomion, kun muutin tänne Suomeen.
      Nuorilla ei tunnu olevan riittävää sanavarastoa, se v-alkuinen tuntuu sopivan joka lähtöön! Minua ärsytti erikoisesti se, että jopa julkkikset tv:ssä täräyttelevät täysillä, mutta toisaalta ollaan hienoja ja teititellään tarpeen vaatiessa.

      Oma isäni kiroili valtavasti, mutta se taisi olla kaikille sodassa kovia kokeneille yhteinen piirre. Omituista kuitenkin, ettei veljet sitä "taitoa" jatkaneet omissa perheissään.
      Muistan erään miessukulaisen, joka ei koskaan kiroillut. Jos hänen piti siteerata jonkin kiroilua niin hän saattoi kiertää sanan siinä kohdassa sanomalla, että "sitten se sano sen ruman sanan niinku se sanotaan" - ja jatkoi kertomista! :)

      Aamu Kanta-Hämeessä on aurinkoinen. Odottelen tässä että Ruotsin radion musiikkiristikko-ohjelma alkaa ja saan poikani ja miniän kanssa ratkoa sen yhteisvoimin. He ovat olleet muutaman päivän siellä uudessa asunnossani ja katselleet kaupungin nähtävyyksiä. Olivat käyneet eilen mm lentomuseossa, missä on vanhoja koneita, mm. Saabin malli B17, jota koelennettiin samana päivänä kun minä synnyin toukokuussa -40. Olin Saabin perhepäivän vietossa 1993 ja silloin oli myös lentonäytös kaikilla Saabin tekemillä konemalleilla, niin uusilla kuin vanhoillakin, mm. tämä B17 oli ilmassa ja sitä koelentänyt pilotti Claes Smith oli vielä elossa ja kertoi koelentopäivästä. Minulle oli erikoista saada kuulla pilotilta itseltään mitä naapurimaassa tapahtui samana päivänä kun minä synnyin. Ensi vuonna täyttää B17 ja minä 80 vuotta, molemmat vielä "lentokunnossa"! Täytyy mennä paikan päälle onnittelemaan kun kerran lentokaupunkiin muutan.

      Niin, laatikkovuori kasvaa... Olen numeroinut 39:ään saakka tähän mennessä. Mutta karsin kovalla kädellä. Eilen vein pitkiä räsymattoja, puhtaita, sinisiä mattoja kirpparille. Kävin siinä samalla katsomassa niitä aikaisemmin katsomiani mattoja, josko sieltä toisin yhden takaisin, mutta se oli jo myyty. Ehkä näin oli parempi, etten sitä kuitenkaan saanut.

      Täällä alkaa liikkua rokkiporukkaa, kun tiistaina on Metallican konsertti ja odotetaan n 55000 kävijää. Taitaa mennä muutama yö ettei meteliltä voi nukkua. Neljä vuotta sitten oli AC/DC:n konsertti ja se jumputus kuului kilometrien päähän. Nyt on Metallica Vanajaveden toisella rannalla ja luultavasti vesi kantaa kaikki äänet hyvin tänne keskustaan. Jo nyt on ravintoloitsijat ja virvokkeitten myyjät miehittäytyneet strategisesti missä vaan vapaata paikkaa on ettei vieraat kuole nälkään.

      Näissä tunnelmissa toivotan hyvää viikonloppua itsekullekin väelle! :)

      • Anonyymi

        Skillanilla ja muilla kotikasvatus on ollut kohdillaan.

        "Kyllä olen taas ynnämuun kanssa samoilla aalloilla noiden voima sanojen suhteen, en koskaan ole mikään kiroilija ollut, voimasanat ei suuhuni löydä, jotain pientä kumminkin silloin tällöin.
        Tuntuu aivan kauhealta tuo yleinen meukkaaminen, kuulee vaikka mitä ja naistenkin suusta, tasa arvoa kai toteuttavat.
        Tässä asiassa toivoisi jokaisen miettivän sana varastonsa sisältöä, jo tuo, että naisia loukkaavasti sanaillaan, korviini koskee."

        Samoin Mdk-Mdk:lla.

        "Tarraudun heti tuohon kiroiluaiheeseen, kun se oli ensimmäisiä asioita johon kiinnitin huomion, kun muutin tänne Suomeen.
        Nuorilla ei tunnu olevan riittävää sanavarastoa, se v-alkuinen tuntuu sopivan joka lähtöön! Minua ärsytti erikoisesti se, että jopa julkkikset tv:ssä täräyttelevät täysillä, mutta toisaalta ollaan hienoja ja teititellään tarpeen vaatiessa.

        Oma isäni kiroili valtavasti, mutta se taisi olla kaikille sodassa kovia kokeneille yhteinen piirre.
        Omituista kuitenkin, ettei veljet sitä "taitoa" jatkaneet omissa perheissään.

        Muistan erään miessukulaisen, joka ei koskaan kiroillut. Jos hänen piti siteerata jonkin kiroilua niin hän saattoi kiertää sanan siinä kohdassa sanomalla, että "sitten se sano sen ruman sanan niinku se sanotaan" - ja jatkoi kertomista! :) "

        Annan arvoa molemmille hyväntapaisille ihmisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skillanilla ja muilla kotikasvatus on ollut kohdillaan.

        "Kyllä olen taas ynnämuun kanssa samoilla aalloilla noiden voima sanojen suhteen, en koskaan ole mikään kiroilija ollut, voimasanat ei suuhuni löydä, jotain pientä kumminkin silloin tällöin.
        Tuntuu aivan kauhealta tuo yleinen meukkaaminen, kuulee vaikka mitä ja naistenkin suusta, tasa arvoa kai toteuttavat.
        Tässä asiassa toivoisi jokaisen miettivän sana varastonsa sisältöä, jo tuo, että naisia loukkaavasti sanaillaan, korviini koskee."

        Samoin Mdk-Mdk:lla.

        "Tarraudun heti tuohon kiroiluaiheeseen, kun se oli ensimmäisiä asioita johon kiinnitin huomion, kun muutin tänne Suomeen.
        Nuorilla ei tunnu olevan riittävää sanavarastoa, se v-alkuinen tuntuu sopivan joka lähtöön! Minua ärsytti erikoisesti se, että jopa julkkikset tv:ssä täräyttelevät täysillä, mutta toisaalta ollaan hienoja ja teititellään tarpeen vaatiessa.

        Oma isäni kiroili valtavasti, mutta se taisi olla kaikille sodassa kovia kokeneille yhteinen piirre.
        Omituista kuitenkin, ettei veljet sitä "taitoa" jatkaneet omissa perheissään.

        Muistan erään miessukulaisen, joka ei koskaan kiroillut. Jos hänen piti siteerata jonkin kiroilua niin hän saattoi kiertää sanan siinä kohdassa sanomalla, että "sitten se sano sen ruman sanan niinku se sanotaan" - ja jatkoi kertomista! :) "

        Annan arvoa molemmille hyväntapaisille ihmisille.

        Kielenkäyttö paljastaa ihmisen sivistyksen tilan. Vanhempiaan ei voi valita, mutta aikuinen ihminen on vastuussa siitä mitä suustaan ulos laskee. Karkeinta on kun nainen päästelee ulos naisellisuuden herkintä ydintä edustavan asian halventavaa käyttöä. Siinä ei naisellisuudelle anna itsekkään mitään arvoa. Joku vanha ihminen kehtaa jopa ylpeillä että on niin nuorekasta ja rempseää kiroillessaan.


      • Anonyymi

        Todellakin tuollainen asenne on täällä somessakin paha ja aiheuttaa poislähtöjä. Ei haluta leimautua tuollaiseen joukkioon.


      • Anonyymi

        Sodan käyneet miehet saavat kaiken anteeksi, sillä he eivät ole syyllisiä mihinkään.

        He puolustivat isänmaatamme vihollisia vastaan.

        Päinvastoin, uhrejahan he ovat, vaikka 'ohiammuttuja' ovatkin.


      • Anonyymi

        Totta.
        Henkinen vammautuminen ei ole helpompaa kuin fyysinenkään.


      • Anonyymi

        IS kirjoitti Tali-Ihantalan taisteluiden muistoksi:

        " Suomalaispilotit lensivät pelotta jättimäisten Neuvostoliiton lentomuodostelmien sekaan, ja pian alkoi punakoneita putoilla.

        Kaoottisen Talin-Ihantalan taistelun yllä käytiin omaa sotaansa, jossa Suomen huippuässät kävivät punakoneita vastaan."


    • Hieno aamu täällä pääkaupunkiseudulla tervehti herännyttä. Taivas niin puhtaan sinisenä, etten paremmasta tiedä. Puhtiahan siitä tuli, joten kaikki petivaatteet levälleen parvekkeelle jo ennen aamukahvia. Olkoon siellä iltaan asti, ja jäuin seuraamaan Joanna Lumleyn Japanin matkaa kahvini kanssa.


      Eipä ole suurempia töitä tiedossa, mitä nyt hieman imurointia j pölyjen pyyhkimistä. Nauroin katsellessani Facebookissa tyttären lähettämiä videoita, missä Bernit ryntäävät veteen innoissaan, ja kuonot vettä viistäen uivat rantaan päin. Voi sitä vesisuihkua niiden ravistellessa paksuja turkkejaan, alta pois saa juosta.

      Tänään onkin helppoa keittää uusia perunoita, ja graavilohen kanssa herkutella, ei siihen kyllästy koskaan, mutta nyt on minunki jo kävellytetä tuota pölyimuri hiukan.

      Ihanaa viikonvaihdetta Pirttiin! 🌷

    • Huomentapäivää pirttiin. Aamu valkeni täällä aurinkoisena, mutta en tohtinut sentään mennä ulos aamukahville kun asteita oli vain 12.

      Täällä pirtissä nyt kuitenkin lämpöä riittää, kävijöitäkin. Minulle uusi, monille ennestään tuttu MdK-MdK kirjoittaa kiinnostavasti muutosta naapurimaahan. "Ruotsalaisvahvistus"- nimikkeellä kutsuttiin 60 -palstalla näitä naapurimaasta kirjoittavia. Mukava lisä meille, tai pitäisikö sanoa useimmille meistä..))

      Meillä oli eilen kolmivuotiaan pikkumiehen syntymäpäivät isoisän luona, kun siellä on isompi pöytä ruokaliijoille..)) Kaksi täytekakkua tein ja lujille otti kun olin sitä ennen kaksi (osa)päivää lasten kanssa. Nyt pitäisi helpottaa vähän, kun molemmat perheet lomailevat pitemmällä. Vaikka pienten lasten kanssa väsyy niin ilon ja virkistyksen lähde he silti ovat. Sen jokainen isovanhempi varmasti tietää..

      Sukulaisvierailut jatkuvat edelleen ja pari ystävää sairastaa: toinen vakavasti, toinen (toivottavasti) on vain yhtäkkiä tullut vanhaksi, ensimmäistä kertaa puhuu väsymyksestä. Liikkuminen on hänellä ollut hankalaa jo pitemmän aikaa. Tämä vakavasti sairastunut on vasta 70 täyttänyt, aiemmin perusterve, aina ollut muita auttamassa. Nyt kun avuntarve tulikin omalle kohdalle. huomaan, miten kiitollisena hän nyt ottaa itse apua vastaan. Yksin asuvalla on monesti takaraivossa huoli siitä, miten selviää jos jotain sattuu, sairastuu. Nyt hän on saanut vakuutuksen siitä, että elämä kantaa, ihmiset auttavat ja välittävät.

      Marja-aika on puhuttanut pirttiläisiä. Vähät mansikkani olen jo pakastanut, mustikkasato on heikko, kuten on ennustettu. Toinen poikani lähti kaveriksi katsastamaan tuttuja marjapaikkoja. Vielä eivät "ammattilaiset" ole käyneet, mutta kohta se aika koittaa. Paloman tavoin minäkin olen vähän nyreissäni kun tulevat "minun" marjamailleni, joissa sain yksinäni marjastaa kymmenkunta vuotta sitten. Ja kuten toinen kirjoittaja totesi, pahaa jälkeä jättävät kun marjat riivitään koneen kanssa "ammattimaisesti". On kai vain pakko hyväksyä se, että teollinen marjantuotanto on tullut jäädäkseen ja muista maista tulleet tekevät marjanpoimintaa elääkseen.

      "Muista maista tulleista" sain taas eilen hyvän kokemuksen. Meillä on täällä omakotialueella kylätalkkari, virolainen nainen tällä kertaa, häneltä sain ikkunanpesuapua: kaikki talon ikkunat, 3 tuntia ja 22 euroa.
      Muut avut ovatkin sitten hintavampia: sähkömies, putkimies, puutarhuri, rännimies... Ja mitä muuta vielä ehtii ennenkuin vuosi on lopussa ? Kotitalousvähennys tuli käytettyä viemärin sukitukseen. Niin että ihan halpaa tämä omakotiasuminen ei ole, mutta toistaiseksi en oikein osaa muutakaan ajatella.
      Hurskainen kirjoittaa myös vanhan talon isännyydestä ja selviää siitä taitojensa sitkeytensä vuoksi minua paremmin, toivottavasti vointisi kohenee, hurskainen.

      Tänään meinaan sitten viettää vapaapäivää. Katsella rästiin jääneet jaksot Downtown Abbeysta ja jatkaa Katja Ketun Rose on poissa- kirjaa. Kirja on järkyttävä. Se kertoo intiaanien elämästä reservaatissa. Kaunokirja se on, mutta Katja Kettu on tehnyt siihen niin mittavan taustatyön, että se tuntuu todelta. Ajankohtainen se on myös kuvatessaan juurettomuutta, kulttuurierojen vaikutusta, ihmisten (vallanpitäjien) kovasydämisyyttä ja ymmärtämättömyyttä, mutta myös sukusiteiden ja rakkauden voimaa...

      Hyvää kesäpäivää pirttiläisille. Ja tietysti muillekin..))

    • Huomenta@

      Kommenttini tunnetilaa ilmaisevasta sanasta vituttaa aiheutti omassa ketjussaan erilaisia tulkintija, Tunnetiloja on kautta historian ilmaistu ns. hyväksytyin ja ei hyväksythin sanoin.

      Olen elänyt aina nykypäiviin nuorempien sukupolbien kanssa, uskon, että enemmässä määrin kuin suurin osa ikäisistäni.

      Joudun usein googlaamaan tai pyytämään selvennöstä sanoille joita esikoiseni käyttää. Hän työskentelee media-alalla. Eri ammattialoilla on oma sanastonsa joka ei avaudu, jos ei ole mukana kielen kehityksen seurannassa.

      Kuopus käyttää IT-alan sanastoa, jolka innostaa uusidn sanojen etsimiseen.

      Tämä ikivanha kaikkien tuntema "vituttaa" on oeri suomalainen ilmaisu. Se ei liity mitenkään naisen halventamiseen joten se oitää irroittaa naisen kehosta tunnetilaksi

      Ei jälkikasvuni käytä ns. "alakieltä" puheissaan, mutta itse en voi kehua olevani nuhteeton sanavalinnoissani.

      No, lopuksi kysyn, erotatteko lastenlastenne puheista vieraskielisiä kirosanoja.?

      Kirjoitin ilman silmälaseja ja ylisillä maaten , joten anteeksijos tein kirjoitusvirheitä. Nyt aamiaisen tekoon..

      • Anonyymi

        Sinäkö nuoremmista sukupolvista erityisen paljon tietäisit, ei sinulla ole ainuttakaan lastenlasta. Tämänikäisten lapset on jo keski-iässä ja opettavat omia lapsiaan puhumaan säällisesti ja muitakin hyviä tapoja. Mummolassa ja kotonaan puhuvat suomea ilman kirosanoja, miksi pitäisi vierailla kielillä kiroilla ? On muittenkin lapset , vävyt ja miniät erityisalojen osaajia, meidän poika on lääkäri ja hänellä lääkärivaimo ja tyttö juristi ja hänellä IT-alan diplomi- insinööri mies. . Työasioita ei muualla levitellä eikä lääkärilatinaa tai tekniikan kieltä käytetä vapaalla. Pidä vaan se v-sanasi kun kerran sen vapaa kasvatuksesi on opettanut ja tietysti sinä vienyt hienoa vapaan kasvatuksen oppia omille lapsillesi. Ainakin olet täällä joka käänteessä sitä esikoista ja kuopusta mainostanut puhumattakaan siitä Peestä. . Ei muiden tarvitse omaisiaan mainostaa edes live elämässä, saati täällä. Jos vanhukset tulee toimeen olillaan, ei tule mieleenkään orjuuttaa perheellisiä lapsia olemaan joka välissä mökillä raatamassa. Sitä paitsi rahalla saa apua jos ei itse jaksa. Lasten perheiden kanssa vietetään laatuaikaa.


    • Ja ihan omankielisiäkin, aina välillä, vaikka tyttärenpojat ovat huomattavan siistejä puheissaan. Mutta on kirosanoja ja kirosanoja, joka kielessä. Kevyen kaliiberin voimasanta kuten "fan", "shit" eivät herätä mitään tunteita, vaikka ne joskus livahtavat arkikieleen sekä vanhemmille että nuorille. Minä käytän sujuvasti englanninkielisiä kirosanoja kuten "fuck" tai "wtf" kun olen sopivalla päällä, mikä ei ole aina, supisuomalainen "v....tus" onnistuu myös, mutta "k...ä"-sanaa vierastan edelleenkin.
      En normaalissa keskustelussa kuitenkaan käytä alakieltä enkä viljele alakieltä myöskään kirjoituksessani, paitsi kun kirjoitan dialogeja "alamaailman" tyyppien välillä. Mielestäni voimasanat/kirosanat ovat tyylikeino ja liittyvät tilanteisiin. En kuitenkaan yhdistäisi kirosanojen viljelyä kielelliseen köyhyyteen, vaan että ne ovat menettäneet ahkerassa käytössä pontensa ja latauksensa ja nuorison suussa varsinkin kuulostavat lähinnä välimerkeiltä.

      • Anonyymi

        Vai että oikein FUCK . Sitä näkee täällä vandaalien sotkemana seiniin siltoihin ym. Se on niin törkeä, etten ole koskaan edes metroasemalla kuullut jengiläisten puheessa. Ehkä sinunkin kotikasvatus oli vapaata ja tasa arvoista ihan kenen tahansa kanssa. Ja kylläne mummon opit eteenpäin menee. Ei voi lasta moittia, kun mummokin niinsanoo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai että oikein FUCK . Sitä näkee täällä vandaalien sotkemana seiniin siltoihin ym. Se on niin törkeä, etten ole koskaan edes metroasemalla kuullut jengiläisten puheessa. Ehkä sinunkin kotikasvatus oli vapaata ja tasa arvoista ihan kenen tahansa kanssa. Ja kylläne mummon opit eteenpäin menee. Ei voi lasta moittia, kun mummokin niinsanoo.

        En minäkään käytä f-sanaa paitsi silloin kun se on paikallaan ja puhumme englantia ja olen sopivan pahalla päällä. En edes joka päivä :)
        Minun kotikasvatus oli normaali sen aikainen; vain iskä sai kiroilla ja käyttää rumia sanoja, äidin suusta ei olisi ikinä tullut sanahirviöitä mitä minäkin käytän. Tasa-arvosta ei puhettakaan; olen kasvanut patriarkaatissa, jota vastaan kapinoin jo nuorena.
        Eivät lapset tai varsinkaan lapsenlapset kiroile mitenkään epätavallisen paljon; halusin vain tuoda ilmi sen että en saa hernettä nenuun vaikka joku sanoisikin jotain vahvasti ladattua, toisaalta en itsekään mitenkään viljele kirosanoja, tosin ne ei aiheuta minussa mitään suuria tunteita enkä heristele etusormeani niille jotka satunnaisesti käyttävät voimasanoja. Avainsanana satunnaisesti.


    • Anonyymi

      Minä olen ehkä mieleltäni vanhanaikainen, mutta pahalta tuntuu jos kuulee nuoren, kauniin naisen suusta v-alkuisen sanan. Rumia sanoja en itsekään käytä, joskus kuullessani meidän nuorison suusta v.sanan, sanon, että kuinka voi kauniista suusta tulla ulos noin ruma sana, häpeä... . Eivät kehtaa enää mummon kuullen ainakaan sanaa toistaa.
      Kylmältä tuntuu vielä aamu, täytyypä pistää lisää puita piisiin, että saa lämpöä tupaan. Aamuisin aina paleltaa varpaita, mutta ulkona aurinko lämmittää, siis kohta tästä lähdetään lenkille, eiköhän se tupakin ole lämmin kun takaisin tullaan.
      Vieraita tulossa, vanhoja palelevia ystäviäni, heitä varten tupaa lämmitän, että hyvin viihtyvät kaupunkilaiset! Mukavia muistellaan ja korttia pelataan, eivät enää jaksa lenkkejä tehdä, mutta toivottavasti aurinko paistaa täydeltä terältä, kun terassilla istutaan.
      No,nyt menoksi, että ehdin takaisin ennen vieraiden tuloa! km.

      • Anonyymi

        Et ole vanhanaikainen, sillä kyllä nuorissakin
        ihmisissä on hyvätapaisia,
        säällisesti käyttäytyviä ihmisiä.


    • Minulla oli työpaikalla ikämies-vahtimestari, jonka puheeseen kiroilu kuului välttämättömänä osana. Hänellä ei tainnut oikein adjektiiveja ollakaan, kun kirosanavarasto oli laaja ja kuvasi hänen tunnetilojaan sujuvasti.
      Ei edes haitannut kuunnella hänen puhettaan, koska kirosanat eivät olleet kiroilua, vaan hänen kielellistä ilmaisuaan.
      Puhe vaan venyi aina pitemmäksi, kun ylimääräisiä sanoja oli niin paljon.
      Mutta selväsanainen mies hän oli. Ja mukava.

      • Naapurissa mökkiään asustava kirkkoherra piipahti eilen illalla pihallamme uutta perheenlisäystä näyttämässä.

        Hän on hyvin tavallinen mies. pikku perheenjäsen, suloinen villakoira, teki tarpeensa pihallemme. Mitäpä tuosta, hän pyysi paperia, annoin ja hän vei kakkapötköt mennessään. Ihana ensi tapaaminen mökkinaapurin uuden "vauvan" kanssa.

        Pitäisikö kirkonmiehen edessä miettiä sanomisiaan, en osaisi, koska tämä hymyilevä kirkkoherra on silmissäni enempi timpuri ja rakentaja kuin pappi?Olen hänen seurassaan ihan oma itseni.

        Juttelimme pojan kanssa uusista nuorten käyttämistä keskusteluryhmistä.
        Snapchat on uudehko etenkin alaikäisten noin 13-15 vuotiaitten suosiota kerännyt instagramin kaltainen sivusto. Sivustolle voi ladata kuvia, joiden esilläoloajan voi lataaja valita. Kanavaa on käytetty mm. koulukiusaamiseen. Nuori on kirjoittanut toiselle esim. haista vittu, kesto 2 -3 sekuntia. Mielestäni vaarallisilla vesillä liikkumista, sillä kuvakaappaus ei ole poissuljettu.

        Itse käytän instsgrammia, siellä voin esittää 15 sekunnin videoita, jotka ovat esillä 24-tuntia. On luonnollista, että kaikki mitä tänne mediaan lataa tai kirjoittaa on mietittävä tarkkaan.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Naapurissa mökkiään asustava kirkkoherra piipahti eilen illalla pihallamme uutta perheenlisäystä näyttämässä.

        Hän on hyvin tavallinen mies. pikku perheenjäsen, suloinen villakoira, teki tarpeensa pihallemme. Mitäpä tuosta, hän pyysi paperia, annoin ja hän vei kakkapötköt mennessään. Ihana ensi tapaaminen mökkinaapurin uuden "vauvan" kanssa.

        Pitäisikö kirkonmiehen edessä miettiä sanomisiaan, en osaisi, koska tämä hymyilevä kirkkoherra on silmissäni enempi timpuri ja rakentaja kuin pappi?Olen hänen seurassaan ihan oma itseni.

        Juttelimme pojan kanssa uusista nuorten käyttämistä keskusteluryhmistä.
        Snapchat on uudehko etenkin alaikäisten noin 13-15 vuotiaitten suosiota kerännyt instagramin kaltainen sivusto. Sivustolle voi ladata kuvia, joiden esilläoloajan voi lataaja valita. Kanavaa on käytetty mm. koulukiusaamiseen. Nuori on kirjoittanut toiselle esim. haista vittu, kesto 2 -3 sekuntia. Mielestäni vaarallisilla vesillä liikkumista, sillä kuvakaappaus ei ole poissuljettu.

        Itse käytän instsgrammia, siellä voin esittää 15 sekunnin videoita, jotka ovat esillä 24-tuntia. On luonnollista, että kaikki mitä tänne mediaan lataa tai kirjoittaa on mietittävä tarkkaan.

        Hehe, milloin ehdit miettiä kun lataat kaiken aikaa joka tuuttiin ja eetteriin joka suupalasikin ja esikoisen ja kuopuksenkin syömiset ja muutkin asiat. Teetkö muuta kuin makaat läppärisi kanssa ja satuilet sinne ?


      • korppis kirjoitti:

        Naapurissa mökkiään asustava kirkkoherra piipahti eilen illalla pihallamme uutta perheenlisäystä näyttämässä.

        Hän on hyvin tavallinen mies. pikku perheenjäsen, suloinen villakoira, teki tarpeensa pihallemme. Mitäpä tuosta, hän pyysi paperia, annoin ja hän vei kakkapötköt mennessään. Ihana ensi tapaaminen mökkinaapurin uuden "vauvan" kanssa.

        Pitäisikö kirkonmiehen edessä miettiä sanomisiaan, en osaisi, koska tämä hymyilevä kirkkoherra on silmissäni enempi timpuri ja rakentaja kuin pappi?Olen hänen seurassaan ihan oma itseni.

        Juttelimme pojan kanssa uusista nuorten käyttämistä keskusteluryhmistä.
        Snapchat on uudehko etenkin alaikäisten noin 13-15 vuotiaitten suosiota kerännyt instagramin kaltainen sivusto. Sivustolle voi ladata kuvia, joiden esilläoloajan voi lataaja valita. Kanavaa on käytetty mm. koulukiusaamiseen. Nuori on kirjoittanut toiselle esim. haista vittu, kesto 2 -3 sekuntia. Mielestäni vaarallisilla vesillä liikkumista, sillä kuvakaappaus ei ole poissuljettu.

        Itse käytän instsgrammia, siellä voin esittää 15 sekunnin videoita, jotka ovat esillä 24-tuntia. On luonnollista, että kaikki mitä tänne mediaan lataa tai kirjoittaa on mietittävä tarkkaan.

        Olen aina sanonut, että nämä palstat ja ryhmät ovat kuin avonaisia postikortteja. Jokainen on oikeutettu niitä lukemaan. Siksi kannattaa miettiä, miten asiansa sanoo ja minkä asian.
        Keskustelu kuitenkin vaatii avointa suhtautumista. Vihjailut ja salaamiset aiheuttavat vain väärinkäsityksiä ja kränää.
        Yritän myös muistaa, että joku voi olla asiasta eri mieltä kuin minä. Laulukin sanoo "Makkarall on kaksi päätä, toinen pää ja tää, toinen pää ja tää".
        Olen joskus käynyt instagrammia, mutta ei se ole minua oikein sytyttänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hehe, milloin ehdit miettiä kun lataat kaiken aikaa joka tuuttiin ja eetteriin joka suupalasikin ja esikoisen ja kuopuksenkin syömiset ja muutkin asiat. Teetkö muuta kuin makaat läppärisi kanssa ja satuilet sinne ?

        Etpä näytä sinäkään miettivän kirjoituksiasi vaan suollat iloisesti pelkkää veetuilua tänne. Eikö sinua jo kyllästytä roikkua percekärpäsenä irvimässä jokaista Korppiksen kommenttia? Lukijaa se ainakin KYLLÄSTYTTÄÄ.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hehe, milloin ehdit miettiä kun lataat kaiken aikaa joka tuuttiin ja eetteriin joka suupalasikin ja esikoisen ja kuopuksenkin syömiset ja muutkin asiat. Teetkö muuta kuin makaat läppärisi kanssa ja satuilet sinne ?

        Jos tekee videoita se on prosessi sinänsä eikä onnistu maaten.

        Omena ei putoa kauaksi puusta sanotaan. Meillä on ollut hauskaa esikoisen kanssa videoiden parissa.

        Minä kuvaan nukkejeni mökkielämää, vene-ja kalaretkiä ja piknikhetkiä rantakivillä.

        Esikoinen on erikoistunut skifijutskiin, dinosaurus Reksin ja muiden leluvaraston yksisarvisten taisteluihin tinasotilasarmeijaa vastaan 😂.

        Palasin juuri kaupungista. Kävin puntarissa. Hyvin on kasvisruokavalio toiminut. Paino pudonnut jo 5 kg ja vyötärö kaventunut 4 cm.

        Olo on pirteä ja elämä maistuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hehe, milloin ehdit miettiä kun lataat kaiken aikaa joka tuuttiin ja eetteriin joka suupalasikin ja esikoisen ja kuopuksenkin syömiset ja muutkin asiat. Teetkö muuta kuin makaat läppärisi kanssa ja satuilet sinne ?

        .....IIIIHHH....TYRSK......


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Jos tekee videoita se on prosessi sinänsä eikä onnistu maaten.

        Omena ei putoa kauaksi puusta sanotaan. Meillä on ollut hauskaa esikoisen kanssa videoiden parissa.

        Minä kuvaan nukkejeni mökkielämää, vene-ja kalaretkiä ja piknikhetkiä rantakivillä.

        Esikoinen on erikoistunut skifijutskiin, dinosaurus Reksin ja muiden leluvaraston yksisarvisten taisteluihin tinasotilasarmeijaa vastaan 😂.

        Palasin juuri kaupungista. Kävin puntarissa. Hyvin on kasvisruokavalio toiminut. Paino pudonnut jo 5 kg ja vyötärö kaventunut 4 cm.

        Olo on pirteä ja elämä maistuu.

        Tosi surullista että vasta vanhuksena älyät mitä olisi ollut elää normaalipainossa. Miten paljon oletkaan menettänyt lihavana huonokuntoisena. Tsemppiä laihdutukseen !


      • korppis kirjoitti:

        Jos tekee videoita se on prosessi sinänsä eikä onnistu maaten.

        Omena ei putoa kauaksi puusta sanotaan. Meillä on ollut hauskaa esikoisen kanssa videoiden parissa.

        Minä kuvaan nukkejeni mökkielämää, vene-ja kalaretkiä ja piknikhetkiä rantakivillä.

        Esikoinen on erikoistunut skifijutskiin, dinosaurus Reksin ja muiden leluvaraston yksisarvisten taisteluihin tinasotilasarmeijaa vastaan 😂.

        Palasin juuri kaupungista. Kävin puntarissa. Hyvin on kasvisruokavalio toiminut. Paino pudonnut jo 5 kg ja vyötärö kaventunut 4 cm.

        Olo on pirteä ja elämä maistuu.

        Esikoisellasi ja minun esikoisellani on paljon samanlaisia harrastuksia, paitsi että minun lapseni harrastaa roolipelejä livenä elikkä vetää lähikaupungissa livenä sci fi/fantasy roolipeliryhmää.
        Videoiden tekemisestä se ei ole koskaan kiinnostunut ja minun taitoni ovat ovat siinä suhteessa tosi alkeelliset. Mutta olisi mukava osata sekin.
        ***
        Nyt vedän henkeä täällä lomalaisten vierailujen välillä. Tytär perheineen ovat palanneet kotiin, tiskit pesty ja matot taas suorassa. :) Maanantaina tulee pojan ex-tyttöystävä kolmeksi päiväksi pienen tyttärensä kanssa (poikani ei ole lapsen isä), perjantaina tulee tytär uudelleen koko jenginsä kanssa plus ystäväperhe joilla on kaksi lasta, mutta he ovat meillä vain yöt, elikkä toimimme bed and breakfast hotellina, mutta ilmaisena sellaisena. Aamiaisruuat he tuovat tullessaan ja lounas ja illallinen ravintoloissa. Sitten tämä rumba loppuu seuraavana viikonloppuna ja alankin sitten suunnittelemaan Suomenmatkaa ja tulla muutamaksi päiväksi siskojen huusholliin vieraaksi ja hotelleihin ja syömään ulos muulle ajalle, koska nyt haluan pitää paussin emäntänä olemisesta. Unohtaa pyykkivuoret ja passaamiset ja nostaa pikkusormen pystyyn ja jalat tuolille ja sanoa kivaa! Tässä ollen enkä muuta voi.


    • Tulin äskettäin saunasta. Kyllä se tekee hyvän, velton olon. Niinpä
      en sitä oloani viitsi häiritä turhilla ajatuksilla ja mahdollisilla
      ongelmilla. Otan itsekkäästi kaiken hyvän olon tunteen talteen,
      tulevan voimavaraksi.
      Hyvää jatkoa teillekin!

    • Olisikohan toivoa tänään kauniista säästä? Lupaavalta näyttää ja mittarissa 13 astetta näin aamutuimaan.
      Huomenta vain kaikille ja kaatakaa toinenkin kupillinen pirtin kahvia.
      Aamuinen piha on hiljainen ja raikas. Linnut eivät enää laula.

    • Sunnuntaiaamun rauhasta ja kauniista säästä voi iloita, kumpikin hyvää oloa lisää, hyvin nukutun yön lisäksi.
      Makriina jo kahville ehti, minä tulen seuraksi;)
      Noita pikkulintuja tuossa koivussa tiirailen, mutta en saa selville mitä laatua ovat, niin nopeaa on tuo lentely.
      Pääskyt myös liitävät melko korkealla, hyvää ilmaa tiedossa, aika surullista tietoa luin lehdestä, että pääskyt sukupuuttoon ovat kuolemassa, räystäspääskyistä 90% kadonnut ja haarapääskyistäkin 80%, nyt kehoteltiin laittamaan pesäpaikkoja tuhon lopullisen tuhon estämiseksi.

      Kyllä se kesä ilman korkealla liiteleviä pääskyjä todella puutteellinen on.

      • MInä muistan kiurut lapsuudesta, mutta vuosikymmeniin en ole niitä kuullut. En ole isojen peltojen laidoilla elänyt.
        Vielä 80-luvulla Kallion kaupunginosassa pääskyjen kirskahtelu kaikui kesähelteellä, nyt ei äännähdystäkään. Kesäpaikalla oli räystäspääskyjä joitakin vuosikymmeniä sitten, mutta kun laitumen lopetettiin, pellot istutettiin koivulle ja lehtikuuselle, niittyjä ei vuosikymmeniin ole nähtykään. On selvää. että hyönteisiä syövät linnut ovat myös kaikonneet.
        Laulukin sanoo"On Suomi köyhä, siksi jää." Meillä ei ole varaa edes lintuihin eikä kissankelloihin.


      • Tuosta Makriinan jutusta tuli taas sellainen "liidokki mielikuva", että, jospa tuo Vihreä liitto saisi aikaan sellaisten tukien saamisen Suomen maataloudelle, että pinelläkin tilalla eläisi ja siellä lintukanta, kuten kukkasetkin viihtyisivät ja pieni "vihreä yhdyskunta" saisi toteuttaa sitä vihreää aatettaan.

        ps. ajattelin jo tulla aamulla kaatelemaan sinulle lisää kahvia, kun noin nätisti pyysit.


      • Makriina2 kirjoitti:

        MInä muistan kiurut lapsuudesta, mutta vuosikymmeniin en ole niitä kuullut. En ole isojen peltojen laidoilla elänyt.
        Vielä 80-luvulla Kallion kaupunginosassa pääskyjen kirskahtelu kaikui kesähelteellä, nyt ei äännähdystäkään. Kesäpaikalla oli räystäspääskyjä joitakin vuosikymmeniä sitten, mutta kun laitumen lopetettiin, pellot istutettiin koivulle ja lehtikuuselle, niittyjä ei vuosikymmeniin ole nähtykään. On selvää. että hyönteisiä syövät linnut ovat myös kaikonneet.
        Laulukin sanoo"On Suomi köyhä, siksi jää." Meillä ei ole varaa edes lintuihin eikä kissankelloihin.

        Niin totisinta totta Makriina, mutta surullista myös.
        Muistan mökilläni aina keväisin, kun pääskyt tirskahtivat tervehdyksen, tiesi kesän tulleen.


    • No taas, mutta eipä anneta häiritä viestittelyä;)
      Olette vieraista ja vierailuista puhuneet, onhan se mukava saada vieraita, mutta jos kovin suuri määrä kerralla, minusta olisi jo rasitus, ainakin pidemmäksi ajaksi majoittuvat, tietenkin oma väki, siis lapset jaksaisi, mutta kyllä se ruokien järjestäminen ja jälki siivoukset voimat veisi.

      Lukiessa viestejänne, todennut olen, että jaksavia ja myös osaavia monen asian suhteen olette, tunnustan laiskuuteni, mutta puolustan ikäni perusteella, kyllä sitä jaksoi ennen.;)

      Tuo kiroilu on myös kirvoittanut kirjoittajia ja puhuin kotikasvatuksesta kohdallani, eihän meitä kasvatettu sanan täydessä merkityksessä, esimerkkiä seurattiin jokainen otti oppinsa ihan itse, malleina vanhemmat.
      En muista isäni, veljeni, mieheni en poikanikaan kiroilleen ainakaan minun kuullen, siitä kai se sitten johtuu, että tuntuu niin pahalta tämä nykyinen kielen käyttö.

      Korppis kirjoitti olevansa oma "itsensä" pappismiehen vieraillessa, niinhän minun mielestä kuuluu ollakin.
      En oikeastaan kenenkään kohdalla ole muuta kuin oma itseni, kyllä se näkyy jos teeskennellen yrittäisi ja miksi pitäisikään, se pohjimmainen ihminen on tärkein, ei titteli.
      Kaiken kunnioituksen annan ihmisille, jotka opintojen jälkeenkin ja viran saatuaan ihmisinä toimivat.
      Titteli ei ihmistä hyväksi tee.

      Demeter samaa mieltä Paloman kanssa, että harmitus päälle iskee, kun ne tutut marjamaat toiset tyhjentää, näin se tuppaa harmin lykätä, mutta koettakaa kestää, jospa marjoja löytyy muualta.

      Mdk jatkaa pakkaamista ja varmasti mielekästä on odottaa uuteen kotiin pääsyä;)
      Palomalla mukava vieraisiin tulo tänne suomen puolelle, kaikkea kivaa teille kummallekin.
      Hurskaisen mustikka tarve jo täyttynyt ja kiva on pakkasesta puuron tai vaikka rahkan sekaan talven aikana ottaa.

      Tuo sauna se hyvän olon antoi minulle myös, nukutti hyvin, halvat nautinnot meillä ynnämuu;)
      Nyt piste loppuun, ettei enää kolmatta kertaa minulta viestiä lähetä, paljon olisi kirjoitettavaa, mutta kun ei onnistu niin olkoon.
      Kaunista ja lämpöäkin antavaa sunnuntai päivää teille pirtin ystävät;)

    • Huomenta@

      Lupaavalta näyttää, aurinkoa koivujen yläpuolella. Hiljaista on täällä luonnon keskellä ja kuten moni jo on todennut ei näy ei kuulu pikkulintujen sirkutusta.

      Äitini pruukasi sanoa, että ..torrakoita harakat raakkuu...eli se tiesi huonoa tulevaa säätä. Varikset ovatkin olleet viimepäivien luontoääni.

      Käen olen kuullut kukkuvan ja tikan kopsuttelevan puita. Kalalokit myös pitävät järvellä ääntä. Rantasipin poikaset pitivät kesäkuussa vihellyskonserttia. Nyt käyvät harvakseltaan laaiturin kaiteella kirskahtelemassa. Pitänee kai pian laittaa marjaverkot räklien kiusksi.

      Nyt aamukahvin keittoon.

    • Anonyymi

      Hyvää huomenta!
      Aurinkoinen ja lämmin päivä näyttää tulevan. Niin oli eilenkin. Ei yhden yhtä kantarellia, vaan 2-3 dl mustikoita sain. Näytti olevan poimurilla "minunkin" marjamailta noukittu jo. Tulipa eilen käveltyä, josta jalat kiittivät väsymyksellä. Kumma miten tuo jalkojen väsymys on lisääntynyt. Ennen jaksoi vaikka mitä. Katsoin eilen Wimbletonin naisten tenniksen loppuottelun. Kyllä oli kaunista katseltavaa. Itse olen viimeksi pelannut, harrastuksena, silloin kun Björn Borg oli mestarien mestari. Ei väsyneet kinttuni silloin, minkä nyt jokunen revähdys äkkipysähdyksistä.

      Nuo kirosanat ja niiden käyttö näyttää puhuttavan. Olen huomannut, että lehtiotsikoissakin käytetään "rumempia" sanoja. Nyt tuon jätevesilain yhteydessä uutisoidaan p^skalaista. Naistenlehdessäkin otsikoitiin jonkun remontoineen p¨skahuusista prinsessavessa. Lienee niin, että silmät hakeutuvat niihin mitä itse kauhistelee tai päinvastoin mitä ihailee.

      Tänään tapaan ystäviäni merenrantakahvilassa, siitä kiittäminen nyt tuota lupaavaa ja lämmintä poutasäätä.

      Viihtyisää pyhäpäivää!

      raakile.vielä

      • Anonyymi

        Korjataan tuo Wimbledon oikeaan muotoon ettei kukaan saa syyhyä kirjoitusvirheestäni.

        raakile.vielä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Korjataan tuo Wimbledon oikeaan muotoon ettei kukaan saa syyhyä kirjoitusvirheestäni.

        raakile.vielä

        Suomalaisista kirosanoista näyttää syntyneen palstalla isompi ongelma kuin osasin ajatella.

        Liekö koska en itse koe asiaa ongelmana. On jopa päätelty kotikasvatukseni vaikuttaneen siihen, että päästän satunnaisia ärräpäitä tai kirjoitan sanan oikein enkä lyhennyksiä. Ne lyhennykset kun merkitsevät samaa sanaa 😊

        Kirjoitin joku aika sitten äitini käyttämiä vanhankansan sanontoja. Tästä joku keittiöpsykologi, jonka lapset ovat "lääkäreitä ja maistereita " 😂 teki analyysin kotikasvatukseni olleen raadollista.

        Yhden tärkeän elämän ohjeen sain rakkailta vanhemmiltani ja jonka olen pystynyt siirtämään lapsiini......rehellisyys ja avoimuus, näin meillä.

        Tittelit ovat kuten skillaan totesi titteleitä ja niiden takana on ihminen. Tosin esim. lääkärin nostaminen jumalasta seuraavaksi kertoo nostajan käsityksen sivistyksen hierargiasta. Nuoret eivät onneksi ajattele enää titteleitä ihmisarvon mittareina.

        Ärräpäävalmius on jokaisen aivoissa, se syöksyy ulos kuin iskemme vasaralla sormeen.


      • Anonyymi

        Raakile.vielä kirjoitti ajasta, jolloin Björn Borg oli mestari ja
        fanitimme häntä.
        Mekin pelasimme silloin paljon, tai pelimme oli harjoittelua, palloon osumisleikkiä, koska minä en ollut pelannut lapsena.

        Opin rystylyönnit ja kämmenlyönnit vasta naimisiin mentyäni, ja ahkerasti kyllä harjoittelimme, jopa etelän matkoilla meillä olivat mailat mukana laukuissamme.

        Nyt en tiedä tielannetta, kun pari puuttuu, enkä ehkä olisi enää niin motivoitunutkaan kuin mestareita fanittaessani.
        Terveiset Miaelinalta kahvipirttiläisille!

        :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raakile.vielä kirjoitti ajasta, jolloin Björn Borg oli mestari ja
        fanitimme häntä.
        Mekin pelasimme silloin paljon, tai pelimme oli harjoittelua, palloon osumisleikkiä, koska minä en ollut pelannut lapsena.

        Opin rystylyönnit ja kämmenlyönnit vasta naimisiin mentyäni, ja ahkerasti kyllä harjoittelimme, jopa etelän matkoilla meillä olivat mailat mukana laukuissamme.

        Nyt en tiedä tielannetta, kun pari puuttuu, enkä ehkä olisi enää niin motivoitunutkaan kuin mestareita fanittaessani.
        Terveiset Miaelinalta kahvipirttiläisille!

        :)

        Miaelina, kiva tietää, että täällä on muitakin entisiä pelaajia. Ne olivat tärkeitä ja kalliita ne varusteet, varsinkin mailat. Oma piti olla ja siihen säästin. En ikinä oikein saanut läheskään tarpeeksi voimaa yhdenkäden rystyyn. Enää ei paikat kestäisi, on jo vuosia viimeisestä pelistä.

        Kiirehdin kotiin katsomaan tuota miesten loppuottelua. On ilo katsella. Federeriä kannustan, konkaria.

        raakile.vielä


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Suomalaisista kirosanoista näyttää syntyneen palstalla isompi ongelma kuin osasin ajatella.

        Liekö koska en itse koe asiaa ongelmana. On jopa päätelty kotikasvatukseni vaikuttaneen siihen, että päästän satunnaisia ärräpäitä tai kirjoitan sanan oikein enkä lyhennyksiä. Ne lyhennykset kun merkitsevät samaa sanaa 😊

        Kirjoitin joku aika sitten äitini käyttämiä vanhankansan sanontoja. Tästä joku keittiöpsykologi, jonka lapset ovat "lääkäreitä ja maistereita " 😂 teki analyysin kotikasvatukseni olleen raadollista.

        Yhden tärkeän elämän ohjeen sain rakkailta vanhemmiltani ja jonka olen pystynyt siirtämään lapsiini......rehellisyys ja avoimuus, näin meillä.

        Tittelit ovat kuten skillaan totesi titteleitä ja niiden takana on ihminen. Tosin esim. lääkärin nostaminen jumalasta seuraavaksi kertoo nostajan käsityksen sivistyksen hierargiasta. Nuoret eivät onneksi ajattele enää titteleitä ihmisarvon mittareina.

        Ärräpäävalmius on jokaisen aivoissa, se syöksyy ulos kuin iskemme vasaralla sormeen.

        Muistan, että muutama vuosi sitten oli otsikoissa, että voiko ketutuksen vuoksi jäädä sairauslomalle tai voiko siihen kuolla. Kyllähän aikuiset ymmärtävät tuon sanan voimakkaan tunnelatauksen.

        Olen siinä luulossa, että kirosanojen vuoksi kommentti poistuisi automaattisesti.

        raakile.vielä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miaelina, kiva tietää, että täällä on muitakin entisiä pelaajia. Ne olivat tärkeitä ja kalliita ne varusteet, varsinkin mailat. Oma piti olla ja siihen säästin. En ikinä oikein saanut läheskään tarpeeksi voimaa yhdenkäden rystyyn. Enää ei paikat kestäisi, on jo vuosia viimeisestä pelistä.

        Kiirehdin kotiin katsomaan tuota miesten loppuottelua. On ilo katsella. Federeriä kannustan, konkaria.

        raakile.vielä

        Olivathan ne todellakin, ja etelässä saattoi joskus olla kovat tuulet, joten, vaikka hotellin tenniskentät olivat hyvät, niin verkkoaitojen läpi kävi niin kova tuuli, että muistan sen hiukan haitanneen peliä ainakin kerran Teneriffalla. Yhdessä valokuvassa, jonka pallopoika nappasi, on tukkani aivan toiselle puolelle päätä kääntynyt.
        Mutta etelässäkin käydessä oli hyvä, että oli jokin innostava harrastus joka päivälle, muuten päivä olisi ollut pitkäveteinen luulen. Myöhemmin se oli sitten golf, jota harrastettiin.

        .


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Suomalaisista kirosanoista näyttää syntyneen palstalla isompi ongelma kuin osasin ajatella.

        Liekö koska en itse koe asiaa ongelmana. On jopa päätelty kotikasvatukseni vaikuttaneen siihen, että päästän satunnaisia ärräpäitä tai kirjoitan sanan oikein enkä lyhennyksiä. Ne lyhennykset kun merkitsevät samaa sanaa 😊

        Kirjoitin joku aika sitten äitini käyttämiä vanhankansan sanontoja. Tästä joku keittiöpsykologi, jonka lapset ovat "lääkäreitä ja maistereita " 😂 teki analyysin kotikasvatukseni olleen raadollista.

        Yhden tärkeän elämän ohjeen sain rakkailta vanhemmiltani ja jonka olen pystynyt siirtämään lapsiini......rehellisyys ja avoimuus, näin meillä.

        Tittelit ovat kuten skillaan totesi titteleitä ja niiden takana on ihminen. Tosin esim. lääkärin nostaminen jumalasta seuraavaksi kertoo nostajan käsityksen sivistyksen hierargiasta. Nuoret eivät onneksi ajattele enää titteleitä ihmisarvon mittareina.

        Ärräpäävalmius on jokaisen aivoissa, se syöksyy ulos kuin iskemme vasaralla sormeen.

        No justiisa joo. Kuka se on vuosikaudet lastensa koulutuksia täällä kailottanut , että ihan IT alalla . Miksei joku muu saa omistaan mainita mitä ovat ? Itse tuon lääkärin ammatin nostit tikun nokkaan sitä paitsi, eikös ole yhtään lekuria teidän suvussa etkä pääse leuhkimaan sillä ? Oliko sekään tarpeellista mainita että ihan kirkkoherra se naapurisi ja hänen koira kakki pihallesi. Varmasti paikkakuntalaiset tunnistaa hänet , mutta pääsitpä vaan kakkajutun taas keromaan hänenkin yhteydessään. . Olet omaakin "uraasi" hehkutellut jo vuosikymmenet, anna nyt vähän muillekkin tilaa. Rehellisyytensä mainostaminen täällä tuntuu falskilta ja avoimmuus, tätä asioidensa julkisella palstalla hölötyskö sitä on ? Näitä juttujasi lukee moni sellainen joka tietää kohta 20 v ajalta käytöksesi, kahvipirttiä ehkä voit hämätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjataan tuo Wimbledon oikeaan muotoon ettei kukaan saa syyhyä kirjoitusvirheestäni.

        raakile.vielä

        Nyt vanhemmiten tenniskonkari Federer on näyttäytynyt minulle enemmän gangsteri näköisenä. No sellainen 2 metrinen tenniksellä rikastunut sveitsiläinen hän on.
        Nadal, espanjalainen omaa enemmän intiaanien näköä ja on suosikkini. Uskon että hän voittaa tämänkertaisen Wimbletonin turnauksen.

        Tästä päivästä voin ripustaa uuden murheellisen huineentaulun; hurskainen ei saanut tänään su.14.7 yhtään mitään aikaseksi. Kuitenkin höpötin puhelimessa nuoremman veljeni kanssa tunnin verran. Ei sekään ihan hukkaan heitettyä aikaa, puolustelee. Eilinen touhupaikka kai veti toimettomaksi.

        Tätä ei pitäisi kirjoittaa. Menin syömään valkoherukoita omalta pihalta. Vaikka olin verkottanut punaherukat, silti niitä lähti lentoon. Yksi räksä oli kontannut metalliverkon alta. Sen yläosasta olen laittanut ne tiheät verkot.
        Näin että yksi räpisteli verkon sisällä hädissään kun ei paniikissa löytänyt tulotietä ulos. Suutuin väkipaljon. Hain ilma-aseen ja ammuin poloisen lähietäisyydeltä. Laitoin sen jalastaan kepin nokkaan varoitukseksi muille marjarosvoille.

        Kiitän Skillania kannustuksesta. Samoin nimim. merkillä Raakile vielä kehuista. Kypsymisen aika on OK-aikaa...meikäläisen osalla lievää jatkuvaa alamäkee jo, sano. Kiitos maitokaakaosta!


    • Anonyymi

      Aamujen aamua, näillä sanoin joku aikoinaan tv:ssäkin aloitti juttelunsa.
      Ihan samasta asiasta, elikkä pikkulintujen häviämistä ihmeteltiin mekin, vanhat ystäväni , eilen kun tavattiin täällä maaseudun rauhassa. Vielä muutama vuosi sitten kuului täällä meidän talon räystäiden alla kova piiperrys, kun pääskyset suhahtivat vauhdilla ruokaa viemään poikasilleen. Tänä vuonna muutamia näkyi,,, mihin ovat linnut kadonneet, eipä pelloillakkaan enää lokkiparvia kyntäjän auran perässä näy. Samoin meidän rannasta ovat lokit hävinneet. Ennen oli kaikki paremmin, sitä me mummotkin eilen mietittiin.

      Vanhuusko näitä ajatuksia tuo; maatalouden muuttuminen liian tehokkaaksi uusien lannotteiden mukana hävittää luonnosta kaiken hyvän mitä ennen oli?

      Kaunis päivä tulossa, lenkki koirien kanssa tehty, nyt on kuitenkin kaikki kunnossa, maailmaa parannettu ja ystävätkin olivat tyytyväisiä oloonsa, kun iltamyöhään koteihinsa palasivat. Että sillain! km.

    • Palasimme eilen illalla Jussarön veneretkeltä, ja yövyimme sen ajanmukaisen vierasvenesataman laiturissa. Jussarö on vanha rautakaivos- ja sotilassaari, joka on avattu yleisölle mielenkiintoiseksi retkikohteeksi. Rantakallioilta avautuu henkeäsalpaava näkymä avomerelle, rantahiekka on kuin kuin hienoa punervaa silkkiä. Rautapitoisessa hiekassa kasvaa kihokkeja ja luontopolun varrella valtavasti maariankämmeköitä. Osin saari on kuin aavekaupunki, ränstynyt kaivostorni ja kuljetusrännejä, kaivantoja ja mineriittilevyillä päällystettyjä asuintaloja. Niissä on viimeksi harjoiteltu kaupunkisodankäyntiä ja jälki sen mukaista.

      Tullessa näimme taas merikotkan, jonka havaitsee yleensä siitä vihaisesta kirkumisesta, kun suuttuneet lokit ajavat porukalla poikasrosvoa takaa. Täällä venesatamassa pesii laiturirakenteiden alla haarapääskyjä, ovat tottuneet laitureilla kulkijoihin ja tulevat purjeveneisiin istuskelemaan mantookeille ja takilointeihin. Niistä saa helposti lähikuvia, tuntuvat oikein poseeraavan ja juttelevat musta silkkipää kallellaan meidän kanssa. Kivaa katsella niiden taitolentoa ja syöksyjä, veden yllä liikkuu paljon hyönteisiä.

      Puutarhamarjat alkavat kypsyä, rastaat ovat tietenkin kinnostuneet niistä myös. Meillä ei käytetä verkkoja, tuntuisi pahalta jos niihin tarttuisi ystäviämme mustarastaita, jotka viettävät talvenkin pihapiirissämme ja joita ruokimme läpi talven. Linnuille on kylpypaikka entisessä lasten hiekkalaatikossa ja juoma-astioita, minun itseni kevytbetonista raparperilehtimuotilla valamia. Tehokas pelotin on teleskooppivarren päässä aidon näköisesti syöksyilevä tekohaukka. Välkkyviä spiraaleita on ripusteltu, ovat koristeellisiakin kaikissa sateenkaaren väreissä. Myös lasten petolintukuvallisia leijoja on viritelty, aika hyvin ovat marjat varjeltuneet. Erilaisia marjapensaita on niin paljon , että kun on tarpeeksi kerätty, otetaan pelottimia pois ja linnutkin saavat herkutella. Mustarastaat pitävät omenoistakin, ja niitä riittää talven tuloon asti.

      Menenkin noukkimaan aurinkoiseen puutarhaan punaherukoita tuoresurvokseen , maistuu hyvältä varhaiskaalipadan höysteenä.

      Kaunista kesäpäivää !

    • Aamun pihakierros tehty, ruiskaunokit, unikot, päivänkakkarat ja harakankellot kukkivat ja krassit availevat kukkiaan. Lannoitin kevyesti ruusut, jotka ovat myös melkein kaikki kukassa ja krassit ja ruusupavut joiden kukinta on alkamassa. Rappusten orvokeille annoin kunnon vitamiinikylvyn kun olivat kovin rupsahtaneen näköisiä. Kasvimaalla kaikki hyvin, herneissä on palkoja pullistumassa, peruna kukkii, pattypanissä on useita kiekkomaisia alkuja, muutkin squashit ja kurpitsat voimissaan, tomaatti kukkii täysiään. Sipuleja olen jo hakenut omasta penkistä ja lapsenlapsi käy joka kerta kun ovat täällä tarkistamassa miten "hänen" porkkanat jaksavat. Oregano kukkii valtavana puskana ryytimaan laidassa ja korianteri on siementänyt ja levittäytynyt. Kolme laventelipuskaani kukkivat kaikki, ne selviävät talvesta ja lähtevät uuteen kasvuun joka kevät, vaikka olemmekin pohjoisen porteilla. Liljat kukkivat, sormustinkukat samoin ja lukemattomat muut, luonnonvaraiset ja perennat.
      Kesä on ollut oikukas ja viileä ja hidastanut vähän kasvua mutta pari lämmintä viikkoa nyt tekisi todella suuren eron.

      Suomeen minulla on taas jo ikävä, mutta menee ainakin pari viikkoa ennen kuin pääsemme matkaan.

    • Anonyymi

      Kaunista päivää täältä pohjoisesta Suomesta. Makariina2 tuossa harmitteli pääskysten ym puutosta nykyisin. Minua on kovin ilahduttanut pääskyspesueet ,jotka ovat jo toista vuotta ilmestyneet uudehkon kesäkotimme kartanolle, tulevat niinkuin mekin kesäkuukausiksi tänne. (maataloutta ei ole mailla ei halmeilla ollut 30 vuoteen). Toinen ilon aihe on kissankellot ja päivänkakkarat , joita viime kesänä siirsin lasiterassin eteen järven puolelle. Siinä ne nyt rehottavat runsaasti kukkien ja ehkä leviävätkin.
      Että, näin on pienet minulla ilon aiheet ja nyt sit lähdenkin syömään hirvenlihakeittoa.

      • Ajelin juuri kaupungista mökille. Tien varret ovat nyt päivänkakkaroiden valtaamia. Lupiinit ovat jo vanhentuneet. Keräsin ison kimpun päivänkakkaroita ja laitoin maitopääläriin. Rannan kivikkopuutarhaan on ilokseni levinnyt myös päivänkakkaroita. Tykkään keräillä luonnon kukkasia vaaseihin ja saaveihin.


    • Rantakahvila houkutti sunnuntailounaalle tänään, aikoihin en ole käynytkään kun ei ole läpimältä tuntunut. Ihana oli auringossa katsella meren kimallusta, ja näin niin suuren harmaalokin, etten haluaisi sitä silmilleni saada! Aika röyhkeän näköisenä se tutkailu, josko tippuisi jotakin sillekin. En vaan yhtään pidä "gråtrutista " se kun saaristossa tappaa sorsanpoikasia, ja imee sisustat tyhjiksi. Niitä tyhjiä nahkoja olen nähnyt kelluvan sen jäljiltä, ja nähnyt sen ravistelevan sorsanpoikasia hengiltä kalliolla. Julma otus!

      Takaisin tullessa kävin vihdoin ostamassa sen uuden kahvikeittimen, nätin valkoisen 10 kupin Braun'in löysin, ja hieman ruokatarvikkeitakin löysi koriini.

      Mukavaa sunnuntaipäivän viettoa!

    • Juu...kyllä saunapäivä ja löylyt juhlavalta minulle vaikuttaa.
      Merkittävä toimi tässä elämänmenossani. Sillä on yhteneväisyyttä
      koko elämänmenosta kertovaan lauluun:"Voi kuinka pieninä
      palasina onkaan leipäni maailmalla...." Niin se on ollut, ollut
      ylä- ja alamäkeä, etsimistä ja löytämistä. Kaikki on kuitenkin
      järjestynyt. On kohokohtia, joita muistelee mielellään, on
      vastoinkäymisiä, joita ihmetellä kuinka olen selvinnytkään. Ja
      ihan kohtuullisen hyvä "jälkimaku" on jäänyt.
      Nyt helpottavana on, että kuukausittain tili tulee eläkkeenä. Se
      riittää elämiseeni, kunhan ei hurahda turhuuten. Elämän kokemusta
      on, sillä pötkii pitkälle:) Makupalat elämäänsä voi poimia pienistä
      palasista pienillä menoilla. Sauna on yksi, eikä mikään vähäisin.
      Kuten SkillaN mainitsi, "halvat on huvit."Oliko se sanonta nyt näin
      ainakin siihen tapaan.
      Tulipa sitä huviteltua kävelyretkelläkin. Hyvä oli ilma, ei satanut ja
      liikkumiseen sopiva lämpötila. Markettiakin tuli vilkaistua ihan
      sisältä käsin. Ja aina jokun tutun tapaa ja täytyy jarrutella kulumisia
      kuuntelemaan. Olen jo vanha paikallisasukas ja lisäksi täällä on
      paljon työkavereita vuosikymmenien ajoilta. Tai pitäisi sanoa
      oli työkavereita. . .vuosien aikana on myös kato käynyt.
      Hyvää jatkoa, ilmakin kuulemma lämpenee kunhan ehtii:)






      Juu...kyllä saunapäivä ja löylyt juhlavalta minulle vaikuttaa.
      Merkittävä toimi tässä elämänmenossani. Sillä on yhteneväisyyttä
      koko elämänmenosta kertovaan lauluun:"Voi kuinka pieninä
      palasina onkaan leipäni maailmalla...." Niin se on ollut, ollut
      ylä- ja alamäkeä, etsimistä ja löytämistä. Kaikki on kuitenkin
      järjestynyt. On kohokohtia, joita muistelee mielellään, on
      vastoinkäymisiä, joita ihmetellä kuinka olen selvinnytkään. Ja
      ihan kohtuullisen hyvä "jälkimaku" on jäänyt.
      Nyt helpottavana on, että kuukausittain tili tulee eläkkeenä. Se
      riittää elämiseeni, kunhan ei hurahda turhuuten. Elämän kokemusta
      on, sillä pötkii pitkälle:) Makupalat elämäänsä voi poimia pienistä
      palasista pienillä menoilla. Sauna on yksi, eikä mikään vähäisin.
      Kuten SkillaN mainitsi, "halvat on huvit."Oliko se sanonta nyt näin
      ainakin siihen tapaan.
      Tulipa sitä huviteltua kävelyretkelläkin. Hyvä oli ilma, ei satanut ja
      liikkumiseen sopiva lämpötila. Markettiakin tuli vilkaistua ihan
      sisältä käsin. Ja aina jokun tutun tapaa ja täytyy jarrutella kulumisia
      kuuntelemaan. Olen jo vanha paikallisasukas ja lisäksi täällä on
      paljon työkavereita vuosikymmenien ajoilta. Tai pitäisi sanoa
      oli työkavereita. . .vuosien aikana on myös kato käynyt.
      Hyvää jatkoa, ilmakin kuulemma lämpenee kunhan ehtii:)






      Juu...kyllä saunapäivä ja löylyt juhlavalta minulle vaikuttaa.
      Merkittävä toimi tässä elämänmenossani. Sillä on yhteneväisyyttä
      koko elämänmenosta kertovaan lauluun:"Voi kuinka pieninä
      palasina onkaan leipäni maailmalla...." Niin se on ollut, ollut
      ylä- ja alamäkeä, etsimistä ja löytämistä. Kaikki on kuitenkin
      järjestynyt. On kohokohtia, joita muistelee mielellään, on
      vastoinkäymisiä, joita ihmetellä kuinka olen selvinnytkään. Ja
      ihan kohtuullisen hyvä "jälkimaku" on jäänyt.
      Nyt helpottavana on, että kuukausittain tili tulee eläkkeenä. Se
      riittää elämiseeni, kunhan ei hurahda turhuuten. Elämän kokemusta
      on, sillä pötkii pitkälle:) Makupalat elämäänsä voi poimia pienistä
      palasista pienillä menoilla. Sauna on yksi, eikä mikään vähäisin.
      Kuten SkillaN mainitsi, "halvat on huvit."Oliko se sanonta nyt näin
      ainakin siihen tapaan.
      Tulipa sitä huviteltua kävelyretkelläkin. Hyvä oli ilma, ei satanut ja
      liikkumiseen sopiva lämpötila. Markettiakin tuli vilkaistua ihan
      sisältä käsin. Ja aina jokun tutun tapaa ja täytyy jarrutella kulumisia
      kuuntelemaan. Olen jo vanha paikallisasukas ja lisäksi täällä on
      paljon työkavereita vuosikymmenien ajoilta. Tai pitäisi sanoa
      oli työkavereita. . .vuosien aikana on myös kato käynyt.
      Hyvää jatkoa, ilmakin kuulemma lämpenee kunhan ehtii:)






      Juu...kyllä saunapäivä ja löylyt juhlavalta minulle vaikuttaa.
      Merkittävä toimi tässä elämänmenossani. Sillä on yhteneväisyyttä
      koko elämänmenosta kertovaan lauluun:"Voi kuinka pieninä
      palasina onkaan leipäni maailmalla...." Niin se on ollut, ollut
      ylä- ja alamäkeä, etsimistä ja löytämistä. Kaikki on kuitenkin
      järjestynyt. On kohokohtia, joita muistelee mielellään, on
      vastoinkäymisiä, joita ihmetellä kuinka olen selvinnytkään. Ja
      ihan kohtuullisen hyvä "jälkimaku" on jäänyt.
      Nyt helpottavana on, että kuukausittain tili tulee eläkkeenä. Se
      riittää elämiseeni, kunhan ei hurahda turhuuten. Elämän kokemusta
      on, sillä pötkii pitkälle:) Makupalat elämäänsä voi poimia pienistä
      palasista pienillä menoilla. Sauna on yksi, eikä mikään vähäisin.
      Kuten SkillaN mainitsi, "halvat on nautinnot."Oliko se sanonta nyt näin
      ainakin siihen tapaan.
      Tulipa sitä huviteltua kävelyretkelläkin. Hyvä oli ilma, ei satanut ja
      liikkumiseen sopiva lämpötila. Markettiakin tuli vilkaistua ihan
      sisältä käsin. Ja aina jokun tutun tapaa ja täytyy jarrutella kulumisia
      kuuntelemaan. Olen jo vanha paikallisasukas.
      Hyvää jatkoa!

    • No nythän tuli ihan liian kanssa. Näytti että en saa lähtemään
      ensinkään ja sitten ryöpsähti:((

      • Anonyymi

        Noin minullekin kävi viime yönä...


    • Anonyymi:" Noin minullekin kävi viime yönä...
      Se ero, että minulla ei karannut housuihini :))

    • Aurinkoista maanantaiaamua pirttiin! Lämmin on viikon alku, mutta miten käy huomenna kun ennustetaan sadetta ja ukkosta ja täällä on hevymetal suurtapahtuma: Metallican konsertti. Odotetaan 55000 kävijää kaupunkiin, joten olen aivan tapahtumien polttopisteessä ja tiistaiyönä varmaan melun keskellä kun konsertista palailevat tulevat keskustaan jatkoille... Pitäisikä mennä tänään hankkimaan kunnon kuulosuojaimet?

      Neljä vuotta sitten oli AC/DC:n konsertti ja se jytke kului kilometrien päähän kylillä. Ei nämä rokkikonsertit vanhaa kiinnosta. Mutta olinpa kuitenkin syksyllä Dannyn konsertissa, koska hänen uransa oli alulla silloin kun lähdin Ruotsiin, enkä ollut häntä koskaan nähnyt muualla kuin tv:ssä. Ajattelin, että onhan minun hänet nähtävä livenä nyt on kun on hyvä tilaisuus, mies 500 m päässä kiertueella! Ja halusin nähdä hänet senkin takia että hän teki musiikkihistoriaa tuomalla suuren tyylin showt ja tanssijat esiintymään. Siihen saakka oli ollut orkesteri ja solisti, joka ei heilunut suuntaan eikä toiseen, vaan seisoi mikrofonin ääressä suorana kuin tikku! :) Täytyy sanoa että kyllä Dannylta vielä showaaminen hoituu, taustatytöt olivat vaan häiritsevä tekijä mielestäni.

      Toista tähteä, Saara Aaltoa, kävin myös katsomassa ja kuuntelemassa. Hän on suurten lavojen artisti ja tulevaisuudessa varmaankin monella kansainvälisellä areenalla musiikkitähtenä. Aikamoinen tyttö, joka ei pelkää mennä oman alueensa ulkopuolelle, niinkuin viime talvena englantilaisessa Dancing on Ice-ohjelmassa ja pärjäsi sielläkin hyvin!

      Minulla on tänään silmälääkärille meno. Silmänpohjien kuvaus ja sitten vielä pistoshoidot molempiin silmiin. Ehdin saada vielä piikit muuttoviikolla, ennenkuin seuraava hoito tapahtuu Ruotsin puolella. Kiirettä pitää noitten lääkärissäkäyntien kanssa: kaksi kertaa vielä kardiologilla ja vielä yhden kerran diabeteslääkärillä. Ortopedille olisi asiaa, mutta sidon polvet ja nilkat etteivät petä ennen muuttoa. Kantaminen tuntuu rasittavan niveliä, ovat hellät ja turvoksissa illalla. Laitan illalla jalat jäälylmään veteen puoleksi tunniksi. Sitten voitelen Voltaren fortella, toivon mukaan jalat ovat rauhalliset yön yli.
      Mutta näillä mennään.

      Tällaista on tälle päivälle tiedossa, ja mukava on lukea toistenkin ikäihmisten iloista ja vaivoista, kuinka sitä vaan mennään eteenpäin, vaikka välillä onkin "niinkuin jäitä polttelis" oman isäni sanojen mukaan. Toivottavasti kaikilla on tänään hyvä päivä!

    • Huomenta kauniiseen maanantai aamuun ja lähi päiville luvattu saman kaltaisia, aurinkoisia päiviä, kiva, kiva;)
      Taivas on aivan pilvetön ja taitaa tuulikin lopulta kyllästyä puhaltelemaan, minusta on koko alkukesä ollut kova tuulista.

      Lohdullista on huomata toistenkin vastoinkäymiset näiden laitteiden kanssa, älä ole milläsikään ynnämuu, kaikki tiedämme nämä henkimaailman kanssa toimivat koneet, en ole saanut minkään selville miksi viestini lähtee ennen aikojaan.
      Ystävien tapaaminen on terapeuttista, vaikka ei niin läheinenkään kaveri, silti jutustelu piristää.

      Nuo lokit saattavat yllättää lenkkeilijänkin, ystävätär joutui niiden hyökkäyksen kohteeksi ja suihkuun joutui heti menemään ja päällysvaatteet koneeseen kun kotiin pääsi.
      Eikä vielä tämäkään harmi tarpeeksi, takin taskussa ollut puhelin myös peseytyi ja niinpä eurojakin uuden ostoon tuhoutui.

      Ramoona ja hurskainen verkkojen laitosta kertoivat ja hurskaisella surullinen kokemus.
      Samasta syystä jätin verkkojen laiton minä myös, kuten Ramoona mainitsit, harmittihan se, kun marjat puskasta hupeni, mutta en halunnut elämää lopettaa miltään eläimeltä marjojen vuoksi.

      Ramoonalla noita oman piha tuoteita samoin Palomalla ja hurskaisella, kyllä hieman kaihoten minä myös muistelen niitä aikoja, kun kasvinmaan ja marjapensaan liepeillä pyörin, mutta nyt on näin.
      Minulta marja aronian marjat söi mustarastas, eipä noita tullut paljon säilöttyäkään, joskus kotiviinin tein.
      Sorsat sitten karviaispensaita velotti, siltä korkeudelta mihin ylettivät puhdistivat melko tarkkaan, iso poikue hommissa, no eipä sekään kovasti harmittanut, jäi niitä minullekin.
      Mukava oli niiden tepastelua piha piirissä katsella, talon seinustalla oli pesä.

      Niin tennis kuin golfikin on minulla kokemattomia lajeja, kuten urheili kaiken kaikkiaan, kuuluivat täällä vähän parempiosaisille, ei tennis kentän laidalle uskallettu mennä edes katsomaan, tehtaan johtajien asuin alueella kenttä oli.
      Nythän golf on kaikkien saavutettavissa, kuten tenniskin, mutta jostakin syystä en enää yritäkkään;)D

      Kyllä siellä paikassa missä vierailen kesän aikana on pääskysiä muutama poikue, talon vintillä pesivät, navetta purettiin muutamia vuosia sitten ja eläimiä ei enää vuosikymmenien aikaan ole ollut, vielä kuitenkin paikan muistavat.
      Mukava tunne, kun lipputangon päässä ja antennin päältä tirskahtelevat., niiden lentoa ihaillen seuraan on se niin sulava liikkeistä menoa.
      Entinen kasvinmaa nyt kukkaketona ja on kaunis katsella sitä monen värin leikkiä, mikä siellä nyt loistaa.

      Kyllä nuo lannoitteet ja teho viljely vaikuttavat tuon luonnon olemiseen, vesistöt kaikenlaista saavat ravinteista ja lopulta kaiken kierron jälkeen ihminenkin osansa saa, tätä pohti kissamummo, ja aiheellista onkin asioita huomioida.
      Mitä sitten pieni ihminen niihin pystyy vaikuttamaan on melko vähäistä, mutta kuitenkin yritettävä on säädellä elämisen kulkua siltäkin osin.

      Korpikirjailija totesit, että nuoret ei titteleistä perusta, onneksi tämän havainnon olen minä myös tehnyt, elämä kulkee siltä osin parempaan suuntaan, enää ei rovastille niiailla, kättä päivää annetaan, kuten muillekin ihmisille.
      Ihmisiä ollaan ja ihmisiksi toimitaan kaiken suhteen.

      Nyt tätä ihanasti alkavaa päivää viettämään, mikä on lopputulema, sen illalla näkee.
      Tehkää päivästänne kaikin puolin mukava, jokainen kuntonsa ja voimiensa mukaan.

    • Ainoa konsertti jossa olen käynyt kun tytär raahasi minut Globeniniin katsomaan ja kuuntelemaan Shakiraa joku kymmenen vuotta sitten tai voi olla enmmänkin...

      • Anonyymi

        Minä tykkään käydä silloin tällöin erilaisissa konserteissa, useimminkin kävisin, mutta en viitsisi enää matkustella ainakaan ulkomaille jonkun kuuluisan artistin perään. Aikoinaan kävimme edesmenneen mieheni kanssa jopa Schönebergin puistokonsertissa , oli ihan elämys livenä. Enää en jaksaisi, onneksi tv lähettää suorana meille suomalaisillekin tämän konsertin.

        Mutta tänä vuonna aion vielä repäistä kunnolla, näin päätettiin muutamien mummoystävien kanssa ! Hauskaa meillä tulee olemaan varmasti!
        Sillä liput on jo ostettu Naantalin Kuparivuorella elokuun alussa Tom Jonesin ulkoilmakonserttiin!
        Olen käynyt myös hänen Turkuhallin konsertissaan vuosia sitten,
        silloin naiset eturivissä heittelivät pikkupöksyjään lavalle. Huh, huh!
        No, nyt ei tiedä mitä tapahtuu, onhan artisti jo vanha, vanhempi kuin minä, eli lähes kahdeksankymmenen. Mielenkiinnolla seuraamme kuinka hyväkuntoinen Tomppa on, mutta yleisöä on varmasti iästä riippumatta laidasta laitaan. Jännää!😉 Näillä sanoin: mä kuuntelen Tomppaa.... jne. Että silleen! km.


    • Tänään oli rahanmenopäivä. Autonhuolto ja katsastus yli 400 e. No, mikäpä se ilmaista olisi ja autosta en luovu niin kauaan kun ratin eteen jaksan kammeta. Nyt huristellaan taas vuosi. Uudet öljyt, suodattimet, lamppuja ja joku verne vaihdettiin.

      Festareista kirjoititte, viimeksi taisi olla Nightwishin keikka Sotkamossa, jossa oltiin, niin ja puistokonsertti Bryant Parkissa New Yorkissa.

      Poika ehdotti minulle seuraavaksi Flow-vestaria. Hipsterijutskaa päälle ja mukaan elvistelemään taideasiantuntijana 😁

      Voisinpa harkitakin.

      Aurinko näkyy jo pilvien lomasta. Vesipisaroita sataa välillä niskaan, mutta lämpenee, lämpenee.

    • Asiakäynnin takia jouduin poleksimaan askelia vähän pitemmälle.
      Kun päälläni oli kevyt lyhythihainen paita, oli tuulen raikastama
      lämpötila sopiva, 17 C. Ei paleltanut, mutta ei hikoiluttanutkaan.

      Kyllä se eilinen viestini lähettäminen harmitti. Ehkä se kertautuminen
      on mahdollista välttääkin. No se oli ja meni, turhaapa noita märehtii:)

      Jospa nyt lopetankin lyhyempänä. Hyvää jatkoa! Kyllä se lämmin
      kesäkin vielä ehtii tulla.

    • Anonyymi

      Heippa pirttiläiset! En ole ehtinyt hetkeen täällä käymäänkään, on ollut vieraitakin ja heiltä saimme monenlaista tärkeää apua.
      Mustikassa kävimme joukolla ja marjoja tuli ämpäri täyteen ja mikä parasta, marjojen perkaus ja pakkaseen laitto sujui ketjutyönä joustavasti!

      Myös luomumansikat haimme ja nekin meni pakkaseen ennätysvauhtia, kiitos "vieraiden"! Monta käsiparia saa enemmän, se tuli todistettua.

      Monenlaisia puuhia on omakotitalossa aina, oli kesä tai talvi, siinä se aika menee, että viikot vain vilahtelee.

      Heinäkuu on jo puolessa, kauneinta kesää, vaikka hieman viileätä onkin.
      Hyvä kuitenkin, ettei ole niitä Ranskan ja Saksan helteitä!

      Skillan kysyit kerran, että" leivonko leipää itse" leivon vaihtelevasti itse, kun kyllästyttää kaupan leipä, silloin "tomertaudun", niinkuin Kristiina sanoo, ja rupean hommaamaan ruis-graham ja hiivaleipäjauhoja.
      Usein vielä naapuriin leivän laitan. Leipominen on mukavaa, ei ole enää niin kiirettä, että hosua tarvitsee, vaan ihan rauhallisesti.

      Iltatee odottaa kuulemma, sen nautimme leivän ja juuston kera.
      Neeasa toivottaa leppoisaa iltaa!

    • Anonyymi

      Tänä päivänä hurskaisen harmi muodostui Prepaid-liittymästä. Jotenkin tupeloin sen pin-koodin 3 kertaa väärin.
      Olen aina varapuhelimeen ostanut vaan puheaikaa. Puk-koodi oli hävinnyt ajansaatossa.
      Eipä siinä auttanut kuin uudenpaketin ostaminen. Taisi se vanha puheaikakin siinä hukkautua. Onneksi ovat aika edullisia.

      Kunto palailee hitaasti pienenkin sairaala-operation jälkeen kun sain kompikaationa tulehduksen. Vahva antibioottikuuri nujertaa sitä vähä vähältä nuijasotahengessä.

      Tuulet ovat kääntymässä etelän puolelle. Viileä säämassa saa siirtyä muutamaksi viikoksi vielä Jäämerelle ehkä. Oikein hyvä kun paras loma-aika on meneillään.
      Hyvää tulevaa naistenviikkoa. Saadaan ehkä kantarelleja tuovia kesäsateita.

    • Anonyymi

      .. se tietää kaunista ja sateetonta kesää . hurskainen :D

    • Anonyymi

      Hyvää iltaa!
      Kyllä meidänkin kunnassa jupit yrittivät tehdä tenniksestä ja golfista elitistisin, kuten SkillaN mainitsit. Oli tennisklubeja ja golfkerhoja kalliine jäsenmaksuineen. Taisi nuo golfkerhot vaatia sikarintuoksuisen suosittelijankin jäseneksi pääsyyn.
      Onneksi urheiluseurat ja urheilupuistojen pitäjät tajusivat ettei tennikselle tarvita paljon pinta-alaa ja kenttäkään ei suuria summia vaatinut alustan rakentamiseen.
      Golfia olen muutaman kerran Vierumäellä päässyt kokeilemaan, en syttynyt siihen. Tainnut golfinkin elitistisyys karista Tiger Woodsin pienen ryvettymisen myötä.

      Nyt on skeittaus ja lumilautailu. Skeittipuistoja onneksi on rakennettu kaikkien mahdolliseen käyttöön. Lumilautailu vaatii enemmän rahaa hissimaksuihin ym.
      Harrastukset muuttuvat. Onneksi tämä kirjallinen harrastus täällä palstalla vie vain mictohippusen verran sähköä. Eikä ole matkakustannuksia :)

      Stop tykkänään nyt ja unten maille.

      Helliviä helteitä!

      • Anonyymi

        raakile.vielä vielä :)


      • Anonyymi

        Liian paljon ajattelua eliistisyydestä sun muusta! Sen kun tartutte mailan varteen ja opettelette pelaamaan, ja kun kuljette 4 tuntia vihreillä niityillä hikoillen, ongelmat poistuvat niin kehosta kuin sen ulkopuoleltakin!
        Palkitsevuutta saat peleistä lääkärikäyntien vähenemisellä tai loppumisella, olet terveempi ja onnellisempi kuin aikaisemmin.
        Kavereiden kanssa leikinlasku pitkin nurmea tallustellessasi on virkistävää!!
        On tietenkin sellaisiakin, jotka kiukuttelevat, suuttuvat itselleen, jos lyönti ei onnistunutkaan, heittelevät mailojaan kiukkuisena.

        Onneksi meidän ryhmäämme ei sellaisia eksynyt, ehkä kuulivat ja huomasivat asenteen olevan täysin erilainen meillä.
        Kaikki riippuu sinusta itsestäsi, ajattelustasi, asenteestasi.

        Ykssi matka jonnekin maksaa enemmän kuin golf-kausi, eikä tenniksen harjoitteleminen maksa kaupungin kentillä kesäaikaan mitään.

        .


    • Huomenta, nyt sitten harmaampaan aamuun, huomenna jo sitten aurinko palajaa ja lämmin lisääntyy.
      Vielä ehtii lämmintäkin olla, kesä puolissa välin ja joskus elo-syyskuu hyvin lämmintä aikaa.
      Minulle oikeastaan 20 astetta jo ihan sopiva sää.

      Juuri luin lehdestä miten tosiaan ennen oli tehtaan johtajien asuntoalue ja sinne ei ollut lupa piipahdella, tosin ei halujakaan.
      Meillä kulkee tiistaisin ja torstaisin kalakukko juna, kaupunkimme 90-vuotisjulimisen kunniaksi opastettu historiaa kertova tunnin kestävä kiertoajelu.
      Kauppalahan tämä ensin oli ja siitä sitten kehittynyt kauniiksi kaupungiksi.
      On meilläkin nuorille rakenneltu vaikka mitä mahdollisuuksia, urheilla eri lajien kanssa ja tämän vuoden alusta he saivat nuorten talon, minkä oman näköiseksi suunnittelivat.
      Golf, kuten tenniskin olisi liikunnan kannalta tehokkaita, mutta nyt on myöhäistä , en harmittele kuitenkaan.
      Totta tuo, tämä ei kalliiksi tule, jos viestin laittaa, joskus kyllä tähänkin hommaan väsy meinaa tulla))

      Hurskaisella huumoria vaan riittää, vaikka noita kömmähdyksiäkin aika usein sattuu, mutta niin pitää ollakin, eihän suremalla asiat parane.
      Kyllä tuo salasanojen ja muiden koodien, viidakko onkin melko hankalaa, no se on sitä turvallisuutta.

      Neeasalla oikein talkoilla on hommat hoidettu, tunnetusti se onkin mukava tapa.
      Löytyykö vadelmia maisemistasi ja ovatko jo kypsiä?
      Tuo leivän teko houkuttaisi, mutta yhden hengen huusholli ei oikein inspiroi, vaikka maku olisi varmasti toista luokkaa mitä nuo teollisesti tehdyt.
      On se muutenkin kumma, miten noihin valmisruokiin kyllästyy pian, vähän olen niitä syönytkään, mutta oma tekemä voittaa kilvan köykäisesti;)

      Mitä tuosta sen suurempaa vahinkoa tuli ynnämuu, paperi ei palstalta lopu;)
      Tokihan se luonnolle ottaa, jos joskus tunaroi, tai joku muu tunaroinnin aikaan saa, mutta maailman kirjoissa tuo on aika mitätön harmiteltava.
      Kirjoitellaan ja hyväksytään virheetkin väliin;)

      Kissamummo ja Mdk, konserteista kerroitte, minulta nekin nautinnot on jääneet, hävettää ihan sanoa, että en tätäkään kulttuuri lajia ole harrastanut, mahdollisuuksia kyllä on ollut.
      Poikani sitä vastoin tyttöjensä ja heidän kavereiden kanssa, ulkomaille ihan menevät konsertteihin, no kaikilla omat mieltymyksensä ja toisilla ei mitään.
      Kaikesta kauniista tykkään ja haluaisin jotain aikaankin saada, mutta kyllä se jää näihin arkisiin hommiin.
      Olenko sitten perin vaatimaton joka asian kanssa, minulle riittää ainakin tätä nykyä, kun ei kolota, on lämmintä ja ravintoa,, lapsilla asiat kunnossa;)

      Nyt aion lähteä sinne "maalle" katsomaan löytyykö mansikkamaito marjat, ehkä jotain muutakin, muutaman päivän oleilu hiljaisuuden keskellä, toivottavasti itikatkaan ei etsiydy luokseni;)
      Pitäkää pirtti pystyssä, palailen loppu viikolla jos niin on sallittu.

    • Chattailin miniän kanssa yksin matkustamisesta. Hän näet lensi eilen yksin Japaniin. Häntä jännitti, kerroin kokemuksistani siitä kuinka matkustin kuuskytluvulla yksin Ruotsiin työn perässä. Myöhemmin kesätöihin Edinburgiin.

      Hän vastasi, niin silloin oli erilaista matkustella yksin ja pitää yhteyksiä läheisiin, miten matka eteni ja onko kaikki hyvin, olen perillä jne.

      Ei ollut älykännyköitä ei navikaattoreita ei googlea apuna saati watshappia.

      Muistan kuinka hidasta oli tiedon siirto, saada tieto vanhemmille, olen perillä. Viesti lähti postikortilla ja oli viikon päästä perillä. Soitto kotiin kuukauden kuluttua ensimmäisen tilin jälkeen Syndbybergin postikonttorin puhelinkopista.

      Tänä päivänä olemme läsnä lähimmäistemme elämässä, elämme tässä ajassa. Voimme olla onnellisia, että pystymme pitämään yhteyksiä realiajassa.

      Eilen olimme mukana miniän lennolla Helsingistä Japaniin nyt seuraan jatkolentoa Taiwaniin.

      Flightradar on älykännyyn ladattava ohjelma, jolla olet mukana läheisten lentomatkoilla. Kuvat ja viestit kulkevat realiajassa. Miniä halusi kokeilla matkustaa yksin ja tutustuen Taiwaniin. Esikoinen lentää ensiviikolla perässä Japaniin, jossa he jatkavat lomaansa yhdessä. He ovat molemmat extreame matkaajia.

      Kun seuraa ilmassa liikkuvia lentokoneita tajuaa, että tungosta on, lentokonejonoja matkalla päämääriinsä kansainvälisille kentille.

      Tällaisia mietin nyt, pitää nousta, poika onkin jo keittänyt kahvin. Lähti tätinsä kanssa katsomaan vanhaa isoisänsä kotitilaa.

      Profiilikuvassa kuvakaappaus eilisen illan Euroopan yllä lentävistä koneista.

    • Vettä pudotteli moneen otteeseen aika ramakasti. Vähiin jäi
      kävelyni, pieni pyörähdys roskiskeikan yhteydessä. Eikä ollut
      tarvetta markettiin. Tulee pidettyä varstossa se"pahan päivän
      vara."
      Hyvin hupeni päivä `tupapäivänäkin.`Melkeinpä kiirettäkin
      tuppasi. Varmaan ikäkin tekee sen, että vähäisetkin asiat
      ja tekemiset päivän täyttää. Toki ettoneet ehdin toteuttaa:)

    • Anonyymi

      Kun toisen kerran tuli tarve vajentaa pilssivesipainetta, niin jo aurinko kolmanneksi matalamman hongan oksan takaa toi valoa hurskaisen risumajaan. Tyytyväisenä se kellahti vielä pötkölleen.
      Ja niin oli woimallinen johdatus ettei pilvet olleet aurinkua peittäneet vielä kahdeksankaan aikaan. Se on heräämisen hetki.
      Aikanaan kun remonttimiehet vielä laittoivat maapohjalle asti purettuja lattioita, ne ihmettelivät miten jaksat noin vahvasti jo herättyäs syödä.
      Vaim'ihmisen eläessä päivä aloitettiin aamupuurolla ja sitten kahvilla ja pullakäntyn mussuttelulla. Hyvä sekin. Niin ja jumalat järjestivät pätäkkää niettä juur koskaan puurotonta aamua nähty.

      Myöhemmin ruokatalouslisenssit vihjasivat että iltasyönti ja aamukahvi kannattaa vaihtaa vahvaan aamiaiseen. Niin mie vaihatinkin. Käytännössä päivän tankkauksesta on silloin tehty.
      Kuten Ynnämuulle, meikällekin päivätorkuton tila on vielä hupsummast vajaa kuin ilman päiväunii. Sitä varten sitä on resuttu työelämän aika että ettoset maholliistuivat.

      Meni poimimaan valkoherukoita kun ne pönttörastaat pitävät niitä raakoina ja pelkäävät raakojen marjojen tuottavat vaan ruikulia ja lisämunuaisen ikävää käytöstä. Se ylivoimaisesti paras räkättipelätin, kuollut heikäläinen roikkui jalastaan kepin nokassa. Se oli mustanaan raatokärpäsiä, tietty.
      Hain jätebensaa ja valelin entisen siipiveikon väkimäräksi.

      Pahasti pettyneet kiiltokärpäset pinkaisivat lentoon. Sitä mäkätystä ja parjausta, mitä ne pitivät lähitienoolta; niin aina kun me jotain tosi-ihanata, kumiterätyyppi tulee ja tuhoaa nautinnon heiltä.
      Sellasta elämä vaa on. Ei sitä kaikille osaa olla mitenkään mieliksi. Hyvää illanjatkoa!

      • Anonyymi

        Sinä, Hurskainen, olet taiteilijasielu! Taas se esiin kukahti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä, Hurskainen, olet taiteilijasielu! Taas se esiin kukahti.

        Kyllä näin on. Samaa sanataituruutta, reilua suoraselkäisyyttä ja vaatimattomuutta on ynnämuussa. Heidän takiaan kannattaa käydä pirtissä kauempaakin. Skillanille tunnustus, kun saat nuo aarteet pirtin kautta ilahduttamaan. He edustavat suomalaisia ikämiehiä parhaimmillaan.


      • Anonyymi

        Todellakin, taiteilijuutta on myös Ynnämuussa, ja molemmat ovat reiluja ja riitaa karttavia. Niinkuin me pirtin muutikin.

        .


    • Hyvää huomenta!
      Nostan nyt Pirttiä paremmin näyvälle paikalle kun SkillaN
      on maaseutumatkoilla. Varmaan ihan hyvä reissu hänelle.
      Aamupalaksi lukaisin hurskaisen jutustelua. Sitähän tulee
      kuin hyvin, kuin vesi pienessä purossa solisten ja pyörteineen.
      Mikähän varsinainen tehtävä hurskaisen häätämillä
      "haittaeläimillä" , kiiltokärpäsilllä lieneenkään? Vai onko
      ne vain meidän, hurskaisten kiusana:))
      Jätän juttuni nyt lyhyeen. Aurinko paistaa pilvettömältä
      taivaalta. Tätyy lähteä raitille eilisenkin edestä. Hyvää
      jatkoa teille!

    • Anonyymi

      Hyvää huomenta!
      Huomasin, että pirtin ovi raollaan, kiitos ynnämuu :)
      Vai otti Hurskainen järeämmät aseet käyttöön. Katsohan ettei mistään pullonpohjasta auringonsäteet sytytä niitä bensaisia höyheniä palamaan. Siinä sitten aitoja tulikärpäsiä.

      Minä matkaan eläintarhaan pojanvintiöiden kanssa tänään. Sellaista eläimellistä menoa minulla. Aurinko paistaa, tuntuu taas kesältä.

      Mukavaa keskiviikkoa!

      raakile.vielä

    • Harmaan utuinen päivä, säätiedot lupailevat sateen ripsettä koko päiväksi. Johan tuo olikin aika saada vettä kun eilen oli lämmin ja aurinkoinen kesäpäivä.

      Kävin äskeen aamupesulla laiturilla, peittelin samalla sohvan ressulla, kuulin omituista ääntä laiturin nurkasta, jossa oli vedestä ylös nostettu katiska. No, västäräkki tämän kesän pikkuinen, oli mennyt nielusta sisään, miten ihmettelin. Ei hätää rauhoittelin lintua. Avasin lukon ja väänsin poistoaukkoa isommaksi, pyöritin katiskaa saaden linnun sen suulle josta se lensi vapauteen.

      Pitänee heuttää katiska veteen.

      Taitaa olla aamukahvin aika. Paistatelkaa päivää siellä Itä-Suomessa, minä kärvistelen täällä Kainuuta halkovan saderintaman laitamailla.

    • Olin eilen 85-vuotispäivillä. Syntymäpäiväsankarin lähiperhe oli läsnä ja kertyihän meitä toistakymmentä kahvittelijaa. Puheensorinaa säesti talon pikkuinen koira, joka haukkui ja jahtasi tuollaista kiiltävää salamannopeaa kärpästä, joka näytti aivan kiusalla tekevän hyökkäyksiä koiran kuonon lähelle ja sitten taas häipyi koiran ulotttumattomiin. Ovelia ovat nuo raatokärpäset. Kerran sain jahdattua sellaisen kylpyhuoneeseen, suljin nopeasti oven perässäni ja sanoin ääneen: Katsotaanpa kumpi täältä hengissä lähtee! No minä olen vieläkin hengissä. :)

      Tänä aamuna lähdin lenkille, vähän niinkuin tiedustelumatkalle, kuinka sekaisin on kaupungin asiat eilisen Metallica-konsertin jälkeen. Itse konsertti minua ihmetytti, kun ne lämmittelybändit kuuluivat keskustaan asti mutta itse Metallicaa ei kuulunut ja pelkäsinkin että oliko koko konsertti peruttu. Mutta kyllä ne ovat esiintyneet ja lahjoittaneet 1€/ostettu lippu, eli 55000€ varattomien lasten harrastusten tukemiseen. Katsoin mitä kappaleita olivat esittäneet Göteborgissa ja ne olivat aivan rauhallisia kappaleita. Liekö ollut sama repertoaari täälläkin.

      Kaupunki oli epätavallisen siistissä kunnossa, roskia ei paljon näkynyt. Heräsin yöllä taksitolpalla seisoskelevien puheensorinaan, heitä oli arviolta 30-40. Tavallisesti viikonloppuisin viihteellä olevista pikkuporukoista lähtee enemmän ääntä ja roskaa on mahdottomasti.
      Raatihuoneen seinällä roikkui koko julkisivun korkuinen Metallica-mainos. Siinä oli myös köysiä alas, että voi ottaa kuvia ja roikkua köysissä, olla "Metallican pauloissa."

      Lämpöaalto on palannut ja on lomalaisille mieleen. Toivottavasti Skillanillakin on
      lämmintä ja viihtyisää mökillä. Samoin teillä muilla pirttiläisillä!

    • Anonyymi

      Tervehdys Pirttiin! Kirjoituksia selatessa mielenkiintoinen havainto, nim. 'korppis' on vaihtanut kuvaansa päivänkakkaraksi. Palstoilla yllättävän monta samoin kuvin. Mitähän tästä seuraakaan?

      • No, kävin vaihtamassa kaikkiin kolmeen profiiliini uudet kuvat, mitähän tästä mahtaa seurata😁


      • Anonyymi
        Korppikotka kirjoitti:

        No, kävin vaihtamassa kaikkiin kolmeen profiiliini uudet kuvat, mitähän tästä mahtaa seurata😁

        Vieläkö jollain on noita järkyttäviä valkosia (uutena) muovituoleja. 😳


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö jollain on noita järkyttäviä valkosia (uutena) muovituoleja. 😳

        Joo, ne ovat yli kaksikymmentä vuotta vanhoja. Annoi jakoon pari vuotta sitten toistakymmentä tuolia ja muutaman pöydän. Kaikki lähti uusiin koteihin. Ostin nämä valkoiset aikoinaan ensimmäisen ravintolayritykseni terassille. Hyvä laatuisia ja kestäviä. Miksi juosta muodin perässä jos puutarhakalusteet täyttävät niille tarkoitetun tehtävän. Aina voi istuimia tyynyillä tuunata.

        Laiturillani on poikain kerrossängyistä nikkaroimani sohva ja kuuskytvuotislahjana saatu rottinkikalusto lisättynä kirpparilta löydetyllä lumikenkätuolilla ja lasipöydällä. Ison aurinkovarjon sain myös 60-vuotislahjaksi.

        Ruokaterassin grilli muurattiin kesällä 1997. Ruokaterassin pöytä on myös noilta ajoilta. Olen toki joutunut pari kertaa käsittelemään sitä, ulkona kesät ja talvet. Mökin sisällä on lapsuuden kotini kalustoa ja anoppilan jäämistöä. Tv on 32-tuumainen uudehko taulu TV.

        Keittiössä on jääkaappi/pakastekaappi. Vuosi ditten hankittuja. Liesi on 20-vuotta vanha.

        Kesäkeittiö toimii kun avaan keittiön ikkunan. Sen vieressä on ruokaterassi ja se vanha grilli.

        Rahaa voi käyttää muuhunkin kuin muoti-ilmiöihin. Muotihan kiertää, vanhat tulee ja uudet menee ja päinvastoin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö jollain on noita järkyttäviä valkosia (uutena) muovituoleja. 😳

        Minullakin on! Kun tuli kielto ettei muovituoleja enää saa pitää kahviloiden terasseilla, niin huonekaluliikkeet panivat tuolinsa alennusmyyntiin. Kävin ostamassa 4 tuolia 1 euro/kpl.
        Hyvin ovat kestäneet valkoisina vuosien saatossa, kun pesen ne saippuavedellä kerran vuodessa. Tuossa ne ovat olleet kuistilla kesät talvet. Ei minua haittaa, vaikka eivät olekaan viimeistä huutoa. Ja pöydän ostin 70-luvun alussa. Se on kyllä ihan puupintainen, metallijalkainen. Enkä ole ajatellutkaan sitä hävittää. Olen itsekin aika vanhaa mallia.


      • Makriina2 kirjoitti:

        Minullakin on! Kun tuli kielto ettei muovituoleja enää saa pitää kahviloiden terasseilla, niin huonekaluliikkeet panivat tuolinsa alennusmyyntiin. Kävin ostamassa 4 tuolia 1 euro/kpl.
        Hyvin ovat kestäneet valkoisina vuosien saatossa, kun pesen ne saippuavedellä kerran vuodessa. Tuossa ne ovat olleet kuistilla kesät talvet. Ei minua haittaa, vaikka eivät olekaan viimeistä huutoa. Ja pöydän ostin 70-luvun alussa. Se on kyllä ihan puupintainen, metallijalkainen. Enkä ole ajatellutkaan sitä hävittää. Olen itsekin aika vanhaa mallia.

        Olen tehnyt monta ympäristötekoa kun en ole ostanut uutta vain sen vuoksi, että joku ei ole muodissa. Muotikesäkalusteet ovat ehkä hyvän näköisiä isoilla mökkien terasseilla koristeena, mutta usein epäkäytännöllisiä. Istuapa vaikka puutuolilla. jonka selkänoja on sidottu köysinarulla yläosaltaan. Koska se on muodikkaan näköinen ei siinä pidetä pehmusteita. Lie kovakin eikä ergonomisesti selkäystävällinen.

        No, se siitä, mutta pitääpä kehua saunaillan iltapalaa. Lämmitin saunan kun oli niin kylmä sateinen päivä ja esikoinen kävi kylmettymässä Sotkamossa pesäpallo-ottelussa.

        Tein vohveleita ja koska meillä vegaillaan olimme hankkineet merileväkaviaaria. Lämpimien vohvelien päälle levitimme kaviaaria, smetanaa, sipulisilppua, mustapippuria ja tilliä. Namnam... No, nyt unimaan.


    • Visiitti iltapäivä on päättynyt, sain iloisen yllätyksen kun siskon poika vaimoineen piipahti kahville. Toi niin hyvät mansikkaviinerit tullessaan ja tosi komean kukkapuskan.
      Eivät tässä asunnossa olleet käyneetkään, Lippajärvellä toki ja Kesäheinässä. Tuo karaoke maestro on lähdössä torstaina Japaniin maailman konferenssiin, vaimo ei viitsi mukaan lähteä, karaokea kun on nähnyt tarpeeksi.
      En sitä ymmärrä minäkään, jaloilla huitovat toisiaan, vaikka siskonpoika ( ikämies ) onkin enimmäkseen tuomarina. Aurinkoinen päivä on saanut olelemaan vain parvekkeella, tuskin enää kaupungille viitsin lähteäkään.

      Hyvää jatkoa päiväänne!

    • Anonyymi

      MdK-MdK kuvaili niin hauskasti kärpäsjahtiaan, että ihan ääneen piti nauraa!
      Mieheni kysyikin, mikä oli noin hauskaa! Sanoin, että kaksintaistelu kuvaus kärpäsen kanssa!

      Kyllä niitä taisteluja tahtoo tulla minullakin, maaseudulla on lehmiä ja kärpäset helposti tulee ruuan tuoksun perässä oviakkoihin vaanimaan, josko pääsisi sisään.
      En voi sietää yhtään kärpästä sisätiloissa, kyllä ne likaa kuljettaa jaloissaan, mistä ovatkaan juuri nousseet! HUI!

      Ilma lämpeni yhtäkkiä, varmaan on ukkosta vähän ilmassa, toivottavasti menee ohi kauempaa.

      Vadelmia ei ole täällä paljoakaan, jos nyt oikein etsisi, niin voisi löytää.
      Niissä on vain se huono puoli, että tahtovat olla kovin matoisia, ei erikoisemmin houkuta!
      Mutta viinimarjat osittain jo kypsiä, meillä on kahta lajiketta ja toinen on jo aivan kypsää, samoin punaherukat. Poimimaan vain!

      Neeasalta hyvää iltaa!

    • Anonyymi

      Ei olisi pitänyt hurskaisen poudasta niin iankaikkista resuamista pitää kun tänään jo viimeistään sadekuuroja tienoomme päältä kulki. Parhaillaan Lapinlahden kisojen tulostasoa madaltaa.
      Niin ja antibioottikuurikin päällänsä. Ei sitä ihan selväpäisenä meikäläinen ainakaan kulje tuhtien lääkeaineiden verenkuvassa huilatessa.

      Noista Ynnämuunkin mainitsemista kärpäsistä on hyötyäkin. Katselin eläinlääkäri Pol'in ohjelmaa kun hyötyeläimen avohaavaan kärpänen oli mininut. Hyvä juttu sano dg Pol, toukat ovat puhdistaneet pois bakteerit. Kuulemma käytetään ihmishaavojen hoidossa sairaalaoloissakin.

      Villivadelmien sato näyttää vähäiseltä meidän alueella tällä satokaudella. Niin mahtavaa hilloa siitä saisi. Miten lie muuallapäin; vaikka lahden takana kun sieltäkin palstalle asioista kerrotaan.

    • Anonyymi

      Hyvää huomenta!
      Pikaisesti tuuletan pirtin ennen maauimalan lähtöä. Luvassa liki hellettä.

      Noista tuoleista tuli mieleeni taannoinen suutarissa käyntini. Korkokulut laitettiin. Suutari kysyi kengät antaessaan, että laitetaanko muovipussiin. Siihen minä ettei tarvitse, säästetään luontoa. Suutari taas, että puskihan menee poltettavaksi tai kierrätykseen. Siihen minä, että kuluuhan sitä energiaa uuden pussin valmistukseen. Hymyn sain sitten. Aika moni taitaa vielä ajatella, että lajittelemalla jätteensä on pelastanut nahkansa. Kuitenkin se, että osaa käyttää viimeisen päälle loppuun sen jo olemassa olevan on sitä suurinta nahan pelastusta. Vaikkapa sen mukana kulkevan vanhan muovikassin yhä uudelleen ja uudelleen.

      Torstai on toivoa täynnä! Toivoa elämäänne :)

      raakile.vielä

    • "raakile.vielä."
      Kiitän Pirtin tuuletuksesta! Hyvä!
      Minulla oli sovittu meno aamusta, jätin Pirtissä käynnin. Se nyt oli sellainen,
      joka vaati aikaa. Lisänä oli tarjous, josta täytyi käydä kalastamassa.Selitykseltä
      tuntunee, mutta niin oli.
      Kiitän edelispäivästä heitä, jotka silittelivät "myötäsukaan." Ehkä liioitellen,
      mutta onhan se hyvä silti:) Sitä ihmettelen, ettei hurskaista näkynyt.
      Koska olen nyt osittain syyntakeeton, johtuen aamullisesta tapaamisestani,
      koka vaati myös "neuvoa antavat", katson parhaimmaksi lopettaa
      höpöttämiseni tähän. Näin se joskus käy- ei yhtenään:))
      Hyvää jatkoa, palaillaan!

      • Vai on ynnämuu käynnyt ottamassa "neuvoja antavat", mutta kyllä minäkin niitä joskus otan. Tiedä häntä, koska hyviä neuvoja ei ole koskaan kertynyt kuitenkaan.

        Korppikselle voisin sanoa, että "mitäs minä sanoin", älä jätä katiskaasi kuivalle maalle ja upota se järveenkin, niin, että ei sorsanpojat sinne sukeltele, mutta kuten sanottu, oppia ikä kaikki.

        Toinen asiakin putkathti mieleeni, kun korppis seurasi miniänsä matkaa Japaniin, mutta onneksi minä kuulin vasta jälkeenpäin, kuinka lapsenlapseni 14-v oli osannut yksin Herttoniemestä Pohj. Espooseen ja siinä on kyllä aika monta vaihtoa ja valintaa.

        Minä en varmasti enää osaisi itsekkään sitä tehdä, vaikka olen elämäni asunut Hesa/Espoo seudulla ja jopa asunut Herttoniemessä joskus ja päässyt siellä ripillekin.

        On hänellä kyllä se navigaattori, jonka minuunkin ajaesa laittoi päälle, koska epäilin, kuinka osaan paikalliseen uimahalliin ja oli todella ärsyttävää, kun se kailotti, että ota nyt vasen kaista j.n.e.

        Samainen tyttö, silloin 7-v kyllä osasi hienosti mennä yksin lentokoneella Tanskaan tätinsä luokse, mutta mikä mennessä, kun äiti saattoi koneelle ja tätinsä oli vastassa, mutta tuo ikä ja aivan yksin ekakerran?

        No, jokaisellahan meillä on ollut se eka kerta, milloin mistäkin asiasta?D


      • Hieman pakko hehkuttaa nyt hyvää oloani, kun huomasin naapurin laittavan saunavihtoja ja minä rohkeana menin kysymään, josko liikenisi minullekin ja liikenihän sieltä, koska toinen naapuri oli jo käynnyt valistamassa, että minullekin on sellainen laitettava.

        Olinhan itsekkin sanonut tuolle ko. naapurille, että kiva, kun jätit saunavihtasi pukuhuoneen roskiin, josta minä sen nappasin ja kuumensin kiukaalla ja olikin ihanaa vihtoa, josta oli todella pitkä aika.

        Olen itse laistanut saunavuoroni koti suihkuun, mikä ei olekkaan niin hyvä idea, sillä iho kaipaa kunnon löylyt ja puhdistuksen, joka suihkuista jää hieman vajavaiseksi, joten ihoon tulee "kulumia" siis kuivaa ihoa.

        Toisaalta tomertauduin tilaamaan ajan terkkariin, sairaanhoitajalle, koska on tullut inhottavaa kuivaa ihottumaa ja kun lueskelin noista melanooma jutuista, niin miksi en kävisi asiantuntijalla asian tarkastuttamassa, vaikka olenkin usein "itsehoitava ammattilainen".D

        Nyt on luvannut hellettä liikaakin, joka tietää hikeä ja tuskaa tässä pienessä kämpässä, mutta eiköhän tätä kesää kestä, kun ajatttelee sitten talven viimoja.


      • Anonyymi
        Kristiina23 kirjoitti:

        Hieman pakko hehkuttaa nyt hyvää oloani, kun huomasin naapurin laittavan saunavihtoja ja minä rohkeana menin kysymään, josko liikenisi minullekin ja liikenihän sieltä, koska toinen naapuri oli jo käynnyt valistamassa, että minullekin on sellainen laitettava.

        Olinhan itsekkin sanonut tuolle ko. naapurille, että kiva, kun jätit saunavihtasi pukuhuoneen roskiin, josta minä sen nappasin ja kuumensin kiukaalla ja olikin ihanaa vihtoa, josta oli todella pitkä aika.

        Olen itse laistanut saunavuoroni koti suihkuun, mikä ei olekkaan niin hyvä idea, sillä iho kaipaa kunnon löylyt ja puhdistuksen, joka suihkuista jää hieman vajavaiseksi, joten ihoon tulee "kulumia" siis kuivaa ihoa.

        Toisaalta tomertauduin tilaamaan ajan terkkariin, sairaanhoitajalle, koska on tullut inhottavaa kuivaa ihottumaa ja kun lueskelin noista melanooma jutuista, niin miksi en kävisi asiantuntijalla asian tarkastuttamassa, vaikka olenkin usein "itsehoitava ammattilainen".D

        Nyt on luvannut hellettä liikaakin, joka tietää hikeä ja tuskaa tässä pienessä kämpässä, mutta eiköhän tätä kesää kestä, kun ajatttelee sitten talven viimoja.

        Huomispäiväksi eli perjantaiksi luvattiin meidän kulmille tämänpäiväistä hiukan viileämpää säätä. Sen sijaan Iltalehden, niistä jomman kumman lööpeissä peloteltiin ens viikon 30 asteen lukemilla.
        Jospa pohjoisen jumalat Odin ja Thor niistä säästäisivät. Meille eukon kanssa riittäisi 24 varjossa.
        Äsken oli varjossa, ilta-auringon puolella 23 C


      • Anonyymi

        Omakertainen historia on karmeaa muisteltavaa tyypille jille on peukalot ns. tuunattu jo syntymässä keskelle kämmentä. Onneksi sillä kuvataan tyyppiä, jolta mikää ei onnistu.

        Ynnämuu kertoi valmistaneensa sukset 13 vuotiaana. Uskon asian - kun taas hurskainen kävi vastahakoisesti veistotunnilla kokonaisen lukukauden ajan saamatta edes vasaranvartta aikaseksi. Sillä olisi lohjennut välttävä nelonen todistuksessa, mutta sain ehdot. Trauman paikka se oli.
        Arvostin Ynnämuun oitistansa mestarimiehien joukkoon.

        Late kerran kirjoitti että kirjoittaakohan tuo hurskainen totta edes siteeksi. Sain niin makean naurukohtauksen että siitä ei meinannu tulla lainkan loppua.

        Raakile vielä nimimerkillä kirjoittavalle naisihmiselle lähetän aviosiippansa (puuttuvalla luvalla) halauksia ja lentosuukkoja kun Yleradion Hannu Taanila aina näin ohjelmansa lopetti.
        Tämä päivä meni penkin alle ja peffalleenkin, mutta alibikin on timangin luja. Vaikka tää on hirmusen noloo, voin sen verran avata, että pilssivesipuolella tarviin vaippojen käyttöä. Mutta vain päivällä. Syynä sitkeä infektio. Se taas vaatii järeen Ciprofloxatiini antibioottihoidon.

        Hyvää heinäkuun puolivälin tienoota teille palstalla kirjoittavat tai palstaa seuraavat.


    • Hyvää aurinkoista huomenta!
      Näin on täällä kun ikkunasta katselen. Taitaa tulla kesä jälleen.
      Kannattaa heräillä ja vaikkapa pistyätyä Pirtissä:)
      Onhan hurskaisella muisti kunnossa, aina joissakin asioissa.
      Kyllähän minä kerroin suksieni tekemisestä. Kyllä minä
      niillä sivakoilla kilpailinkin ja mitaleitakin tuli. Siinä varmaan
      auttoi se, että koulumatkani oli edestakaisin hiihdettynä 14 km.
      Se kyllä pohjakuntoharjoittelun vastasi:) Mutta nimittäminen
      "meatarihien joukkoon" on jo enempi huumorin puolella. Niin
      myös oma arviosi peukaloitten kavusta kämmeniisi on pölyn
      hölyä:)
      Käsilläni olen leipäni hankkinut ja perheeni leivässä vaihtelevasti
      kiinni pitänyt. Pää on vähäistä ohjaustoimintaa antanut. Tolokun
      duunari, työläinen olen mielestäni ollut:) Koulutettu" sivistykseni"
      on vähäistä. Voipuhua vain "sydämensivistyksestä" - yhdellä
      ämmällä - jos nyt siitäkään. Olenhan noilla eväillä pärjäillyt:)
      Heippa vaan!

    • Reippaita poikia tuntuu pirtissä käyvän. Toivottavasti hurskainen on löytänyt rautakauppan, ettei omatekoisella vasaranvarrella tarvitse selvitä. On muuten kummallista, mitä kaikkea poikapoloisten piti veistotunneilla tehdä. Meidän kesämökillä on puinen henkari, johon voi ripustaa housutkin talteen. Elämänkumppani oli sen väkertänyt kansakoulussa. Ei sitä varmaan ole koskaan käytössä pidetty, ja niin se on jäänyt muinaismuistoksi kesämökin aittaan, jonne olen kerännyt mökin muitakin esineitä kotimuseoksi. Alkaa olla jo täynnä tavaraa.
      Olen sinne juuri lähdössä. Jatkan siellä museon viimeistelyä, eihän se koskaan ole valmis.
      Kesäkin taas heräsi huomaamaan, että on heinäkuu! Lämpömittari näyttää 19, eikä ole kello vielä yhdeksääkään.
      Hyvää päivänjatkoa.

      • Anonyymi

        Totta, Makriina 2. Harva niitä työkalujen varsia nykyään enää tekee, hurskaiselta se veistotyö edelleen hukassa. Sodan jälkeen kaikesta oli puutetta. Pokasahanteristäkin.
        Kuulin vähäisellä savottatyökokemuksella kun joku vanha jätkä kertoi valmistaneensa sahan "latin" pianonjousesta. Isäni hallitsi pokasahan viilauksen. Meistä pojista ei yksikään.

        Nyt kovakarkaistuja, pokasahanteriä, eri mittaisina saa rautakaupasta melko edullisesti. Jopa timpurit käyttävät kovakarkaistuja timpurin sahoja. He käyttävät pöytäsirkkeleitä, ketju tai konesahoja. Kovakarkaistuja ei voi edes viilata.
        Kaksi pientä askaretta sain tänään tehtyyks. Veikkaan että yhden käden sormilla voin laskee ne vuodet joiden jälkeen ei mikään homma enää onnistu. Niin että hyvä näinkin.

        Yhtään ei tunnu viikonlopun alkupäivältä. Siitä sen tietää että viikko on mennyt puoliksi huilaillessa. Kun ei tunnu hyvältä, ei silloin tarvi raataa, vaikka moni kohde odottaa tekijäänsä. Siihen on vaan tyytyminen.


    • Anonyymi

      Hauska lukea juttujanne, kun näin välillä pirtissäkin voin viivähtää!
      On tuota kiirettä pukannut, on ollut syntymäpäiviä siellä täällä, grillijuhlia, mansikan maistojuhlia ym. kissanristiäisiä.
      Väliin olen ajatellut, että taitaisi tämä mummo sopia vaikka taksisuhariksi, kun sinne sun tänne olen noita porukoita kuskannut, on mukaani tulleet väsyineitä nuorperheitä, joille jo kyydissä olo on antanut elämysmatkan, sitä se on pikkuisten valvottaessa...!

      Matka on mummolla taittunut Kaarinasta Kustaviin, sieltä Naantaliin, välillä on pistäydytty sentään Turussa levähtämässä, joten on niitä matkoja riittänyt vähän joka puolelle maakuntaa, siitäpä siitä tuo taksisuharin ammatti sukeutui ajatuksiin.
      Siinä välissä olen käynyt auttamassa pojanpoikaa, jonka kesäduuni on jo levittäytynyt puskaradion ansiosta niin suureksi, että mummon apu on jo tarpeen! Taitaa pojasta kehittyä bisnesmies, kun jo nuorena mainetta ja kehuja on työpanoksestaan saanut. Kovasti olen minäkin kehottanut poikaa panostamaan myös koulunkäyntiin ja sitä tietä jatkaa taloustietoa lukemaan, kunhan yliopistoaika koittaa.

      No, onhan minulla sentään vähän omaa aikaakin joutanut, eilen illalla kävin Turussa Vaakahuoneella Amadeus Lundbergin esiintymistä seuraamassa, oli ihan mukava tapahtuma. Paikka oli täpötäynnä , vanhoja tuttujakin siellä tapasi vuosien jälkeen, mutta ei sentään niin paljon oltu muututtu, etteikö vielä kasvonpiirteistä tunnettu.
      Myöntää täytyy, että kyllä se ikä kuitenkin jokaiselta näkyi. Mutta eihän se mitään, kun vielä jaksaa mukana tapahtumissa kulkea.
      Jaksamisiin! km.

    • Daljoen alajuoksulla on kesä ja aurinko paistaa. Pattypanissa on nyt tyttökukkia ja poikakukkia samaan aikaan komeasti auki auringolle ja lämmölle ja kävin pumpulitikun kanssa auttamassa pölyyttämään ja tarvii odottaa kun butternut squashit avaavat tyttökukat koska poikakukat ovat jo auki.
      Karviaiset ja mustaherukat ovat kypsymässä ja herneenpalot turpoavat päivä päivältä.
      Eilen tulivat ensimmäiset viikonloppuvieraat, pojan exä ja hänen pieni tyttärensä. Tänään tulee tytär porukoineen ja illalla grillataan ja vaikka saunotaan, tai saavat sitten käydä joessa, meiltä on kunnan ylläpitämään uimapaikkaan matkaa 300 metriä. Siellä on pukuhuoneet, vessat, suihku ja laituri ja vesikin alkaa olla joessa sellaista parikymmentäasteista.
      Huomenna onkin sitten rokulipäivä kun vieraat ovat lähteneet läheiseen huvipuistoon (Furuvik) ja sitten illalla ne on varmaan väsyneitä ja menee aikaseen nukkumaan.
      Ruokaa on varattu ja mansikkakakkua ja jäätelöä ja lisää tulee päivän mittaan kun kaksi lapsiperhettä tulee ja tuovat ruokia tullessaan. Pitäisi oikeestaan raivaa tilaa jääkaapissa.
      Että mitäkö me juhlimme?
      Emme mitään: yhdessäoloa ja kesää ja vapaalla olemista.

      • Anonyymi

        Mansikoita on meilläkin syöty monessa muodossa, ovat parhaimmillaan ja suoraan pellolta käydään ostamassa . Pakkaseenkin on pantu, mutta enimmäkseen pieniin ja vähän isompiinkin vatsoihin. Meidän lapsenlapsille maistuu parhaiten mansikat ja vaniljajätski ja vanhan ajan mansikkamaitoa laitetaan aamupalaksi ja iltapalaksikin. Ostettiin pensasmustikoita lisäksi , kun täällä on kuivunut mustikkasato. Koko kesä on yhtä juhlaa, kun saa olla usein koulukkaiden kanssa, he auttelevatkin pihatöissä . Vieraita pistäytyy , onneksi useimmin vain kahvilla ohikulkeissaan, yövieraista en erikoisemmin perusta , paitsi tietenkin omista kullannupuista. Saisivat olla vaikka koko kesän ilopillereinä . Rannassa käy vilske kun uivat myötäänsä , on suppilauta ja kanootti ja sukellusvehkeitä. Toinen tytöistä on nyt heppaleirillä täällä lähellä päivät, yöpyy mummolassa. Käydään vaarin kanssa siellä pikkuneitoa hevosen selässä ihailemassa kun kyyditään . Pojista yksi on jalkapalloleirillä, yksi musiikkileirillä, kivoja kesäpuuhia isovanhempienkin seurattavaksi.

        Kesäterkut iloiselta mummolta pirttiin , kävin vähän lepäämässä hulinan keskellä ;))


    • Perjantai päivää Korvesta@

      Kun luin viestejänne, huokasin onneksi ei ole tarvetta kuskata, juosta, syöttää sukua. Serkusten kesätapaamisenkin olen delegoinut serkkutytölle. Synttäreitäni ei tänä kesänä vietetty. Olen vissiin tulossa vanhaksi, ei jaksa ei kehtaa enää.

      Eilen kokosimme esikoisen kanssa mökin historiaa, kirjasimme kaikki rempat, niiden kustannukset yms. Poika kirjoitti tietokoneelle kaiken tarvittavan tiedon vakuutuksista, tiedot mahdollisista muutostarpeista sekä kävimme läpi ranta-asumisen lainsäädäntöä.

      Lopuksi hän kysyi, tahtoni, mitä haluaisin heidän säilyttävän jälkeeni.

      Ei mitään sanoin, kun olen pois teette mitä parhaaksi näette. Minä nautin nyt omista aarteistani kuten vanhempieni häälahjaksi saamasta piirongista jne.

      Jälkeeni ei niillä ole arvoa. Ukki, isäni oli jo kuollut ennen poikien syntymää. Mummi eli, pojat muistavat mummin, äitini, mutta hän jäi pojille etäisemmäksi kuin isänsä ex-mieheni vanhemmat, jotka olivat tiiviisti mukana poikien lapsuudessa.


      Esikoinen ei muistanut joitakin minulle mieleen jääneitä kivoja tapahtumia ja niiden yksityiskohtia. Hän sanoikin, että teini-iässä mielenkiinto oli jo aivan muissa asioissa.

      Huomen aamuna esikoiseni palaa Helsinkiin, nyt jo haikea mieli, mutta ihanat muistot jäävät kahden viikon touhuiluistamme ja turpakäräjiltämme, joiksi kutsumme pitkiä keskusteluja pirtin pöydän ääressä.

      Miniä lomailee Taiwanissa, tiistaina poika Lentää Japaniin, jossa he jatkavat lomaa yhdessä.

      Kristiina@ alaikäinen lentomatkustaja menee koneeseen lentoemon mukana. Lentoemo ottaa lapsen vanhemmilta tai saattajalta. Lapsesta huolehditaan koko lennon aikana. Hän istuu koneen etuosassa. Lentoemo kuljettaa lapsen ulos koneesta ja luovuttaa hänet ennalta sovitulle vastaan ottajalle.

      No, nyt kuuluu jo kirveen kalske, pitää lähteä koivuhalkoja kuskaamaan.

      Iltapäivällä luvattu korpeen, etgä kesä alkaa.

      Tällaista täältä, hyvää iltapäivää.

      • Ajattelitko korppis, että olen niin tietämätön, kuinka lapset matkustavat?
        Kiitos kuitenkin ohjeistasi.


      • Anonyymi
        Kristiina23 kirjoitti:

        Ajattelitko korppis, että olen niin tietämätön, kuinka lapset matkustavat?
        Kiitos kuitenkin ohjeistasi.

        Paitsi, että hänen ohjeensa eivät pidä paikkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi, että hänen ohjeensa eivät pidä paikkaansa.

        Sanos muuta, tätä ohjeistajaa, joka ei tiedä edes H;gin keskustassa, odotteleeko bussia Kampissa, vai Kämpissä. Toivottavasti mukava poliisi-setä opasti hänet oikealle bussipysäkille. D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi, että hänen ohjeensa eivät pidä paikkaansa.

        Se on aina olevinaan muita parempi jopa nykylasten asioissa, vaikka omansa ovat keski ikäisiä ukkoja eikä lastenlapsia ole. Tuossa sanookin ettei edes lapsenlapsia jaksaisi ja onneksi hänellä ei ole niitä passattavana ja kyydittävänä. Lentokoneen lasten saattopalvelu pitää erikseen tilata , eikä se noin toimi kuin korppis selostaa. Maapalveluhenkilökunta hakee lapsen koneesta eikä lapsi kulje lentoemännän (eikä emon) saattamana. Pitäköön nyt huolen siitä miniästään joka YKSIN lentää. Ajatella, että on ihan lentäjä ja yksityiskone sen miniällä ! Ajatella, kyllä meidän pitää nyt kaikki tietää sen matkasta. Ihan kuin meidän muiden lapset ja me itse emme tekisi kaukomatkoja. Omista matkoistaan jos jotain mainitseekin, mutta kun jopa miniän reissut meille pikkutarkasti pakkosyöttää. HUHUHHUUUHHH!!!!


    • Anonyymi

      Kämpissä on rattosampi odotella, iliman muuta.

    • Anonyymi

      Niinpä niin korppis, jokainen taaplaa tyylillään, jollekin se mitä sinä teet on ihan p..stä, jollekin joku muu asia! Ilonsa ja onnensa jokainen saa mieleisistään puuhista. Joten tallataan tätä maista taivaltamme miten vain haluamme. aikansa se vaan kestää.
      Elä ja nauti, niin ei tartu pipi, ei tauti! Hauskaa päivää ja aurinkoista mieltä jokaiselle!

    • Lainaanpa rakasta äitiäni joka kuvasi jonninjoutavia höpöttäjiä seuraavasti.

      Perse.perse sano Jäppinen.

      • Anonyymi

        Näin sanoo sivistynyt ihminen, vai kuinka se on? Korppista korpee!!!


    • Anonyymi

      Onhan muutuneet Kahvipirtin tarinointi! Keskinäistä irvailua harrastetaan lähes joka välissä. Pirtin hyvä henki ei siitä muutu, kinaajat vain häpäisevät itsensä!

      nim. vanha lukija

      • Niinpä, anonyymiys antaa siihen mahdollisuuden.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Niinpä, anonyymiys antaa siihen mahdollisuuden.

        Täh? Rekattunahan sää kirjoitat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täh? Rekattunahan sää kirjoitat?

        Minä kirjoitan rekattuna sinä räkytät nurkan takaa esiintyen monena eri henkilönä.

        Skillaan tykkää myös, että kirjoitetaan ei räkytetä ja laitetaan viestiin allekirjoitus.

        Olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä.


      • korppis kirjoitti:

        Minä kirjoitan rekattuna sinä räkytät nurkan takaa esiintyen monena eri henkilönä.

        Skillaan tykkää myös, että kirjoitetaan ei räkytetä ja laitetaan viestiin allekirjoitus.

        Olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä.

        Mitä sinä tuolla tarkoitat?

        "Minä kirjoitan rekattuna sinä räkytät nurkan takaa esiintyen monena eri henkilönä."?

        Onkohan sinun kristaalipallosi enää kunnossa, koska tunnistat, että yksi ja sama esiintyy nyt useina anonyymeiä?

        Jotenkin yhdistin tämän omaan kirjoitukseeni lapseni matkoista, josta korppis opasti minua ja kiitin siitä, mutta sitten tuli näitä anonyymejä, jotka eivät ole todellakaan minulta.

        On minulla oikeus hieman "kummastella" oman nuorisoni matkustamista, koska itse oli 5-v, kun menin kouluun ja varppina olin jo 7-v, kun päästin vanhemman siskoni " hammeesta irti", mutta kun pääsin siitä, niin sitten en ole kaivannut ohjaajaa minulle, edes lentokonessa tuolla maailmalla, ..niin aikuisiällä.

        Nyt todellakin "vanhuksena" on taas tuo halu ja kyky lähteä mihinkään, on niin hiipunut, koska en halua mihinkään enää.

        Mutta eihän täällä saa toiset kirjoittaa enää omista kokemuksistaan, kuinka tuntee asiansa, koska on vain yksi, joka tietää kaiken ja se olet sinä korppis"! Miksi sinä tyrmäät toisten kirjoitukset aina tietämykselläsi, joka ei ole aina sitä parasta mahdollista, kuten kuivan katiskan heittämisestä rantaan?

        Ja, minäkö pytelisin anteeksi? En todellakaan, koska tunnen tämän korppiksen kirjoitukset vuosientakaa, kuinka hän on toisia loukannut ilkeillä kirjoituksilla, kuten Pirremiinaakin, kuinka hän sombie ukkoaan kuljettele ja nyt on kuitenkin itse menossa sinne kylään kesällä?


      • Anonyymi
        Kristiina23 kirjoitti:

        Mitä sinä tuolla tarkoitat?

        "Minä kirjoitan rekattuna sinä räkytät nurkan takaa esiintyen monena eri henkilönä."?

        Onkohan sinun kristaalipallosi enää kunnossa, koska tunnistat, että yksi ja sama esiintyy nyt useina anonyymeiä?

        Jotenkin yhdistin tämän omaan kirjoitukseeni lapseni matkoista, josta korppis opasti minua ja kiitin siitä, mutta sitten tuli näitä anonyymejä, jotka eivät ole todellakaan minulta.

        On minulla oikeus hieman "kummastella" oman nuorisoni matkustamista, koska itse oli 5-v, kun menin kouluun ja varppina olin jo 7-v, kun päästin vanhemman siskoni " hammeesta irti", mutta kun pääsin siitä, niin sitten en ole kaivannut ohjaajaa minulle, edes lentokonessa tuolla maailmalla, ..niin aikuisiällä.

        Nyt todellakin "vanhuksena" on taas tuo halu ja kyky lähteä mihinkään, on niin hiipunut, koska en halua mihinkään enää.

        Mutta eihän täällä saa toiset kirjoittaa enää omista kokemuksistaan, kuinka tuntee asiansa, koska on vain yksi, joka tietää kaiken ja se olet sinä korppis"! Miksi sinä tyrmäät toisten kirjoitukset aina tietämykselläsi, joka ei ole aina sitä parasta mahdollista, kuten kuivan katiskan heittämisestä rantaan?

        Ja, minäkö pytelisin anteeksi? En todellakaan, koska tunnen tämän korppiksen kirjoitukset vuosientakaa, kuinka hän on toisia loukannut ilkeillä kirjoituksilla, kuten Pirremiinaakin, kuinka hän sombie ukkoaan kuljettele ja nyt on kuitenkin itse menossa sinne kylään kesällä?

        Montakohan vuotta sinä vielä jaksat jankuttaa tuota sombie ukkojuttua??


    • Illan rauhaa. Pieni väsymys tuntuukin jo näin illalla, ihan vilkas päivä on jo rauhoittunut. Innostuin valmistamaan koti juustoa, tuolla kun luin 80 palstalla niin muistin.

      Sipoon aikoina kun oli lehmiä omasta takaa, tein ternimaidosta tietysti uunijuustoa, mutta tein tuoreestakin maidosta piimän ja kananmunien kanssa juustoa. Kun oli vahva maito tuoreimmillaan, tulihan siitä exstra hyvää. No tänään käväisin hakemassa punaista maitoa, ja kermaviiliä.
      En enää illalla kumoa sitä vadille, aamulla viipaloin vasta voileivälleni. Pitääkin katsoa onko jokin kiva filmi tiedossa,
      rentoa illanjatkoa pirttiin!

      • Herkulliselta kuulostaa juuston valmistuksesi. Ternimaidosta tehtyä juustoa olen itsekin tehnyt.

        Nyt kuitenkin olen ollut ilman maitotuotteita ja ruokavalio on kasvispohjaista. Olo on kevyt, tänään painon tarkistus osoitti n.5 kg pudotuksen. Jenkkakahvat ovat sulaneet ja vyötärön kaarikin alkaa näkyä. 😊 Istun ilta-auringossa saunan jälkeen. Oli ihana vastoa hikisen puusavotan päätteeksi.

        Esikoinenkin kävi vihdoin heittämässä talviturkin Nuakseen.

        Kohta ylisille, hyvää yötä.


      • Anonyymi

        Ihanaa kun on saanut elää koko elämänsä ilman läskikahvoja hoikkana ja elämästä kaikilla tasoilla nauttien. Aina on ollut kevyt maukas ruokavalio ja kulutettu nautitut kalorit, ei ole tarvinnut mitään kuureja. Nuorten perheiden talviturkit lähtivät jo talvella , oltiin vaarin 70kymppisiä viettämässä isolla porukalla Balilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihanaa kun on saanut elää koko elämänsä ilman läskikahvoja hoikkana ja elämästä kaikilla tasoilla nauttien. Aina on ollut kevyt maukas ruokavalio ja kulutettu nautitut kalorit, ei ole tarvinnut mitään kuureja. Nuorten perheiden talviturkit lähtivät jo talvella , oltiin vaarin 70kymppisiä viettämässä isolla porukalla Balilla.

        Olen ollut normaalipainoinen koko elämäni. Kilpirauhasen vajaatoiminta kerrytti yli kiloja noin 52-55-vuotiaana. Kun lääkitys saatiin kohilleen paino palasi normaaliksi.

        Nyt on ruokavalio palauttamassa kehoni ihannemittoihin. Lihava ja lievä ylipaino ovat eriasioita.

        Millä puolen Balia vierailitte, Jaavanmeren vai Intian valtameren?

        Itse en ole käynyt Balilla, se oli yksi mahdollinen kohteemme kun etsimme ensi talven matkaa. Mieheni on ollut siellä useamman kerran.

        No, päädyimme risteilyyn Singaporesta Hong Kongiin, Viiden maan kierros. Odotan mielenkiinnolla.

        Kerro miten koit Balin lomakohteena?


      • Anonyymi

        Raskauden aikaan on turha kerätä muuta painoa kuin mitä vauva aiheuttaa, viimeistään imetys normalisoi painon. Miksi aina kehutaan painon pudotusta , miksei sitä että pysyy aina normaalipainossa ? Siinä säästää myös yhteiskunnan rahoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raskauden aikaan on turha kerätä muuta painoa kuin mitä vauva aiheuttaa, viimeistään imetys normalisoi painon. Miksi aina kehutaan painon pudotusta , miksei sitä että pysyy aina normaalipainossa ? Siinä säästää myös yhteiskunnan rahoja.

        Hei kiva tulit iltateelle, kuten minäkin. Kerro Balin matkastanne. Olitteko ryhmämatkalla vai omatoimimatkalla? Viikon vai kauemmin? Vastasiko hinta palveluita ja tietty kiinnostaisi kokonaishinta per/ persoona?


      • korppis kirjoitti:

        Hei kiva tulit iltateelle, kuten minäkin. Kerro Balin matkastanne. Olitteko ryhmämatkalla vai omatoimimatkalla? Viikon vai kauemmin? Vastasiko hinta palveluita ja tietty kiinnostaisi kokonaishinta per/ persoona?

        No, johan toki ymmärrän, et halua vastata. Korvessa upea ilta, istun yksin laiturilla ilta-auringossa. Viiniä lasissa ja lasi Balilta tuodussa kylmää pitävässä olutpidikkeessä. Siinä lukee Trade Mark bintang Bali.

        Pojan ja miniän tuomisia.


    • Huomenet jälleen pirttiin, reissu heitetty ja maiseman vaihdos piristi, joskin uni omassa sängyssä maistui.
      Nukuin kyllä siellä maallakin oikein hyvin, hiljaisuus oli rauhaisan unen täydellisyys, kaupungissa joskus mopo pojat tai rikkinäiset pakoputket herättää.
      Katselin siitä läheltä sieniä ja vadelmia, kumpiakaan ei näkynyt, mustikoita en edes pyrkinyt etsimään, on se tuo liikkuminen sen verran hankalaa epätasaisessa maastossa.
      Mansikkamaito jäi myös syömättä, joku oli popsinut marjat, ei koskaan ennen ole kelvannut kenellekään, nyt oli joku eläin kaiketi keksinyt ja mieltynyt makuun.
      Aina siellä maalla elämää on toisenlaisena, yö aikaan mäyrät(ilmeisesti) kävi tonkimassa pihasta matoja, kuoppia oli melkoisesti.
      Ilveksiä ei kuitenkaan näkynyt, joskus sellainenkin pihassa nähtiin.
      Kissoille laitoin evästä, mutta muutaman minuutin perästä astia oli tyhjä, harkkapoikue sen tyhjensi, tyytyväinen räkätys puusta kuului, kai ne kiittivät ateriasta;)

      Vilkasta on pirtin oven käynti ollut, mummit on lasten ja lastenlasten kanssa matkustelleet ja muuten mukavaa oloa viettäneet
      Pitkiä matkareittejä on myös matkusteltu, niin se maailma avartuu ja oppii huomaamaan, miten ihanassa maassa saamme elää.

      Ynnämuu ja hurskainen saaneet kiitosta, yhdyn mielelläni tähän, ilo on ollut heidän mukana olosta ja aiemmin miehiäkin oli paljon enemmän kirjoittajien joukossa, nyt voi olla myös, mutta kun anonyymejä en osaa miehiksi tunnistaa, harmittelen.
      Pitää todeta, että laatu on niin hyvää ja lupsakkaa, ei riitaa kumpikaan haasta, siitä olen tyytyväinen.
      Muutenkin olen ajatellut, että miksi yleensäkään pitää olla karvat pystyssä toisilla jatkuvasti, jos ei viesti miellytä, hyppää vaan yli.
      Onhan asioita joita ei aina jaksa hyväksi tulkita, mutta mielestäni voi lukea ja jättää omaan arvoonsa, jos jollakin on tarvetta itseään ja toimiaan kehuskella, sallittakoon, ei kaikilla voi olla saman suuntaisia ajatuksia.
      Minulla on niin arkiset nämä elämän ihanuudet, että ei niistä kehumisiksi ole, olen aina kantanut liika kiloja, ehkä joskus vähemmän, mitä nyt, mutta olen hyväksynyt itseni.
      Tämän ikäisenä en enää rasita moisilla asioilla mieltäni, kun vielä tuo terveys on ollut hyvä, tyytyväinen olen elämään.
      Kauneus kilpailuihin en pyri ja mielelläni suon kaiken sen kauniin mitä elämässä ulkonäköön viitaten on, toisille, nuoremmille.
      Hattua kuitenkin nostan niille joilla elämä on toisen suuntaista.

      Kirjoitellaan ja luetaan kaikkia viestejä, jokainen kumminkin oman kuvansa palstalle antaa, niin hyvässä kuin pahassa.
      Pirtin sopua yllä pitämään toivottelen kaikki rauhaa rakastavat, helle viikkoa odottelemaan;)

      • Anonyymi

        Hyvää huomenta SkillaN, kiitos viestistäsi, nyt on Kahvipirtti taas kunnossa. Hyvää ja iloista päivää, heinäkuun loppupuolen lauantaita, uimaan ja saunaan vuorotellen tänään menen!
        Kahvipirttiläisille hyvää kesän jatkoa!

        :)


    • Ylisillä makoilen, ei jaksa nousta en innostua mistään. Vilkutin portilla aamulla seitsemältä esikoiselle kun lähti ajelemaan Hesaan.

      Täällä ovat lupailleet helteitä, jospa vaan makoileisin auringossa. Miesten hommat saimme tehtyä, minulle jäi vain sipostelua.

      No, ensi viikolla sukellan ihmisten ilmoille. Ostin liput jo talvella Daniel Kajanus-oopperaan, jonne matkaamme Kouta-höyrylaivalla.

      No, jospa saisin tänään aikaseksi rastasverkkojen virittelyn ja virittyisin taas tavan elämääni.

      Kertokaapa te, jotka kirjoitatte päivistänne, miksi kirjoituksiani nälvitään. Saatteko käsityksen, että kehuskelen.

      Toivon vastaukset allekirjoitettuina tai nimimerkillä.

      Usein pirtin ulkopuolella moititaan, että täällä ei synny keslustelua. Ei synny ei jos ei vastata toisen esittämiin kysymyksiin.

      No, jospa jo lähtisin kahvin keittoon.

    • Älähän suotta nmasennu, ollaan me muutkin ihmetelleet, miksi tuo mollaajasi inhoaa sinua ja puuttuu sanomaasi? En ole kokenut Sinun kehuvan, minusta vaikutat iloiselta nukkekoti ja puutarhaharrastustesi parissa!
      Tempperamenttia osoitat toki aika reteesti, ymmärrän hyvin ettei aina viitsi vaieta, kun syystä ottaa päähän!
      Varustaudun tässä lähtöön merenrannalle, nyt kun sää hellii meitä, pitää vain suojavoiteen vähän imeytyä vielä. Tsemppiä ja hyvää mieltä Korppis,...hauskaa on elämääsi seurata 😊)) heippa

      • Enhän minä masentunut tästä henkilöstä ole, ikävä vaivaa jo lapsen lähdettyä. Ohi se menee.

        Ihmettelen kuinka kristiina närkästyi ja hänen kommenttinsa jälkeen alkoi räksytys aika nopeasti. Nopeita ovat jos ulkopuolisia ovat.

        Itseasiassa halusin ilmaista vain sen tosiasian, että lento-lapsiasiakkaat huolehditaan, aikuisten on selvittävä yksin jos lähtevät omatoimimatkalle yksin.

        Miniä päivittelee instansa tarinoita. Lensi aamulla Taiwanin lomaparatiisiin. Tilasi eilen taksin kentälle ja kommunikoi kiinalaisen kuskin kanssa google-kääntäjän avulla. Miniä toki on kielitaitoinen, mutta kuski ei ; )

        Tällaiset läheisteni asiat ovat minulle iloa tuovia ja kerron niistä tuntematta kehuvani ja miksi kehuisin?


    • Anonyymi

      Hyvää päivää!
      Mukavaa, että SkillaN on taas kotosalla ja pirttiä emännöimässä. Arvelen, että Hurskainen kävi joku ilta sitten vajuuttamassa nukkakaapin sisältöä. Sen verran riehakkaita huomionosoituksia sain :) Syytä en tiedä vaan tarvinneeko aina ollakkaan. Hyvää mieltähän se tuo.

      Eilen olimme isolla porukalla piknikillä merenrannalla. Vesi oli jäätävän kylmää. Ei se lapsia haitannut, nauru raikui ja ilo oli ylimmillään. Illansuussa osa meistä aikuisista siirtyi merenrantatersssille iltapalalle ja palanpainikkeita nauttimaan. Hurahti aika puoleenyöhön ja se kyllä tuntuu nyt pienenä väsymyksenä. Jää imurin käyttäminen maanantaille.

      Nautinnollisia kesähetkiä kaikille!

      raakile.vielä

    • Anonyymi

      Aurinko voide on nyt tärkeää, sillä itseni voitelin ja mieheni auttoi vielä selkäpuolelta, lupasin hänelle myös antaa voiteluapua!

      Täytyy mennä puolivarjoiseen paikkaan, koska nyt päivällä aurinko on oikein polttavaa! Saadaan ilmaista D-vitamiinia!

      Marjapuskat myös odottavat poimijaa, tosin ei niin kiire vielä ole, makeutuvat vielä paremmaksi.

      Kesä on nyt parhaimmillaan, iloitaan siitä! Toivottaa Neeasa.

    • Anonyymi

      15 riviä olisi riittävä maximi pituus kirjoitukselle lukijaa ajatellen

      • Anonyymi

        Hyvä että SkillaN on palannut. Palstanrauha on säilynyt totuttuun tapaan. Anonyymi sanoo että 15 riviä olisi riittävä. Melkeinpä v u o r e n varmasti tiedän kenen ohje tuo on. Jätän mainitsematta.
        Taaplatkoon kukin tavallaan.
        Luin tuolla alempana Aman viestin. Suru pysäyttää kuulijan tai tässä tapauksessa lukijan. Mitä tässä voi muuta toivoa kuin jaksamista.

        Nyt kremppalistani kärkeen on hivuttautunut terveemmän olkavarren levonaikainen kipu. Nousviikon ohjelmaan laitan päivystävän läärärin vastaanottotilauksen.
        Toivon kortisoonipiikin helpottavan. Ehtoja sen saamiselle on ehkä tiukennettu, että rtg-kuvaus ens vaadittaisiin. Joku Härskindol-suihke ei tunnu vaikuttavan.
        Tuotteen nimi ehkä toinen, mutta eihän ristitty ja kastetta sellaista ala kopsaamaan näin aikaisin illasta. Nimi viittasi pysrtönseutuun.
        Päivätorkun jälkeen hieroin hartiaa Massage Hammer nimisellä laitteella. Ehkäpä sen laitehieromisen uusiminen auttaa.
        Nukkumapaikka on kuitenkin hiljainen. Lumitöiden aikana ison koneen pärrytys voi kuulua vaimeana ikkunan läpitte. Siihen on ryminään kuitenkin vielä aikaa.
        Päheetä pyhänseutua palstalaisille.


    • Nyt ollaan sitten Pirtissä normaalissa järjestyksessä kun
      SkillaN on palannut:) Olihan tuossa katsaus maalaiselämään.
      Olisikohan ne kissojen eväät kadoneet huskaisen hoivassa
      olevien Waltterin perheen suihin - ei sentään! Ehkä näiden
      "serkkujen" herkuiksi.
      Eilen vielä sottailin, että lähtisikö katselemaan mustikoita
      ja sieniä. Pääsisihän tästä busalla metsän reunaan. Tulin kuitenkin
      siihen tulokseen, että käyn marjassa torilta. Tiukkatilassa saahan
      niitä marketin kylmäaltaastakin. Mustikkakeitto on sikäli
      tärkeä, että joka aamu keitän migrossa kaurapuuron. Se kaipaa
      "kyytipojaksi" mustikkakeiton. Sitä kyllä saa marketistakin,
      mutta oma keittämä on parempaa - ja halvempaakin.
      Hellelukemissa on mittari. Siltä se tuntui, kävin äsken heittämässä
      roskat ja tein pikku kierroksen. Pölyimuria olen kävelyttänyt ja
      vähän muutakin pölyn jahtaamista. Nyt on sitten se kuuluisa
      saunapäivä. Siihenhän täytyy oikein latautua:))
      Oikein hyvää jatkoa teille näihin kesäisiin päiviin!

      • Anonyymi

        Tällä surunhetkellä!
        Tulin tänne tuskaani huojentamaan,mutta tunnen olen täysin tyhjä!
        Pari psykologia ja poliisi yrittävät pitää minua kasassa:
        Poikani siis tappoi keskellä katua Järvenpäässä täysin tuntematon pojalleni ja tappajalle henkilö,joka ei muista koko tapahtumasta mitään,niin hän väittää.
        Surun ja menetyksen käsittely on psykoloogista selviämistä,että pystyisit henkisesti kasassa.
        Hänellä kolmekymppisellä tappajalla on myöskin omat vanhemmat,kaiketi ukit ja mummit,joiden elämää tämä trakedia sivuaa?

        Joskus yön hiljaisina valvottuina hetkinä ajattelen,voisinko antaa anteeksi tämän tapon ko.henkilölle ja kuinka se mieltäni keventäisi?
        Hän riisti elämänjanoisen,verojamaksavan,työtätekevän ihmisen hengen.
        Nyt en siihen pysty,vaikka anteeksianto onkin eheytymisen koossa pitävä voima,tämä oli sanomani ama


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tällä surunhetkellä!
        Tulin tänne tuskaani huojentamaan,mutta tunnen olen täysin tyhjä!
        Pari psykologia ja poliisi yrittävät pitää minua kasassa:
        Poikani siis tappoi keskellä katua Järvenpäässä täysin tuntematon pojalleni ja tappajalle henkilö,joka ei muista koko tapahtumasta mitään,niin hän väittää.
        Surun ja menetyksen käsittely on psykoloogista selviämistä,että pystyisit henkisesti kasassa.
        Hänellä kolmekymppisellä tappajalla on myöskin omat vanhemmat,kaiketi ukit ja mummit,joiden elämää tämä trakedia sivuaa?

        Joskus yön hiljaisina valvottuina hetkinä ajattelen,voisinko antaa anteeksi tämän tapon ko.henkilölle ja kuinka se mieltäni keventäisi?
        Hän riisti elämänjanoisen,verojamaksavan,työtätekevän ihmisen hengen.
        Nyt en siihen pysty,vaikka anteeksianto onkin eheytymisen koossa pitävä voima,tämä oli sanomani ama

        En voi samaistua tuskaasi, mutta yritän ymmärtää surusi, mielialasi vaihtelut taistelusi vihan ja anteeksiannon välimaastossa. Voimia toivon, että et kaatuisi taakkasi alle.


      • korppis kirjoitti:

        En voi samaistua tuskaasi, mutta yritän ymmärtää surusi, mielialasi vaihtelut taistelusi vihan ja anteeksiannon välimaastossa. Voimia toivon, että et kaatuisi taakkasi alle.

        Olen aika vahva,omasta mielestän!
        Olenko sitä huomenna?
        Se tuska ei poistu,että minkätähden poikani oli uhri?
        Netti pursuu jatkuvasti väkivaltaa ja nimenomaan katuväkivaltaa.
        Huomenna joku äiti voi menettää lapsensa,joko uhrina tai tapontekijän omaisena. Vankilassa se tappaja on jonkun äidin rakastama lapsi?


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Olen aika vahva,omasta mielestän!
        Olenko sitä huomenna?
        Se tuska ei poistu,että minkätähden poikani oli uhri?
        Netti pursuu jatkuvasti väkivaltaa ja nimenomaan katuväkivaltaa.
        Huomenna joku äiti voi menettää lapsensa,joko uhrina tai tapontekijän omaisena. Vankilassa se tappaja on jonkun äidin rakastama lapsi?

        Täällä korvessa tapahtui vuosi sitten. Mies oli kaverinsa kanssa yöllä grillin jonossa. Humalainen mies löi ja nurkki osui väärään mieheen, joka kuoli.


      • korppis kirjoitti:

        Täällä korvessa tapahtui vuosi sitten. Mies oli kaverinsa kanssa yöllä grillin jonossa. Humalainen mies löi ja nurkki osui väärään mieheen, joka kuoli.

        Kiitos korppis!
        Kyllä tämä omaisenmenetys on nykyaikaa
        Kun se vain sattuu omalle kohdalle,asia kosketaa eritavalla.


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Kiitos korppis!
        Kyllä tämä omaisenmenetys on nykyaikaa
        Kun se vain sattuu omalle kohdalle,asia kosketaa eritavalla.

        Jos voisin kasvaa niin vahvaksi ihmiseksi,että en tuntisi tuskaa!
        Sotaajan naiset menettivät vielä enemmän ja jaksoivat olla äiteinä,ymmärtäjinä avustajina.
        Joskus tuli ajatuksiini: mummoni menetti miehensä halkokuorman päälle ja kaksi poikaansa sodassa.Hän ammensi aina elämänuskoa yläkerrasta.
        Hänen elämänviisautensa oli:älä laula sieluas helvettiin!
        Vanhan veräjän luona oli sävelasteikolla ja mummoni ei tykännyt


    • Avasin uuden pirtin 159 /2019 numerona, sinne viestejä laittamaan, tervemenoa!


      Rituliini, jostakin sitä voimaa näihin koetteluksiin saadaan, jokainen omassa uskossaan, kädet ristin ja surussasi mukana elän, voimia sinulle.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe