Tutkittiin ja tehtiin kaikkea, paitsi mitä olin pyytänyt

Anonyymi

Tuli lasku sairauskeskuksesta. Lääkärin vastaanotto ja erikoislääkärin vastaanotto, yhteensä kuusikymppiä. Lisäksi oli 'maksuton potilastuote', joka ilmeisesti tarkoitti verikokeita. Olin mennyt lääkäriin, koska alavartalo oli ollut turvoksissa jo kuukausia. Halusin lähetteen fysioon ja turvotusta vähentäviin 'potilastuotteisiin'. Lähetettä en saanut. Tutkittiin keuhkot, otettiin sydänfilmi, ultrattiin raajat, pällisteltiin joukolla 'groteskin' kokoisia jalkojani - no eivät ne nyt niin valtavat ole, mutta laihalle ihmiselle oudon näköiset pölkyt. Verikokeita otettiin pitkä lista, mutta ei sitä yhtä veriarvoa, joka on taustalla olevan sairauteni indikaattori. En ollut pyytänyt perussairauden hoitoa, koska tiedän, ettei suomalaiset lääkärit siihen vaivaan mitään voi. Halusin vain avun tähän arkeani ja liikkumistani vaikeuttavaan turpeuteen. Koko asia jäi ilmaan. Ilmeisesti mitään lähetettä ei tule. Ilmeisesti maksan laskun. Ja ilmeisesti menen yksityiselle, mutta eihän minulla ole varaa. Tuo kuusikymppinen olisi jo yhden käynnin maksanut, jos en olisi tuhlannut sitä julkisen puolen puuhastelijoihin.

Ja sitten valitetaan, ettei ole resursseja. Minua töllötteli kaksi hoitajaa, sitten kaksi yleislääkäriä, ja erikoislääkärilläkin oli tilanteessa hoitaja mukana. Verikokeet sai otettua yksi henkilö. Seitsemän ihmistä puuhasteli rutiinijuttujaan, ja minun toiveeni ja tavoitteeni syrjäytettiin, ja minulle lasku. Tämä on outoa. Ei riitä, että käyttäydytään miellyttävästi ja ollaan olevinaan auttavinaan. Jos tuloksia ei tule, ei pitäisi lähettää laskujakaan.

Ai että miksi suostuin turhiin tutkimuksiin? Minut on niin helppo puhua yli. Liian pehmeä luonne. Vaikka olin harkinnut lääkärikäyntiä kauan ja tiesin, mitä tarvitsin.

8

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinuahan on tutkittu ja käyttäydytty miellyttävästi! Asiantuntijoita on ollut paikalla runsaasti. Mitä vielä toivoisit?

      Tämähän on sitä hyvää suomalaista terveydenhoitoa kun paljon tutkitaan.
      - No. Se lopputulos onkin sitten eri asia.

      • Anonyymi

        Mitä toivoisin? En toivonut paikalle laumaa hoitajia ja lääkäreitä, jotka mieluummin toimittivat rutiinejaan kuin olisivat auttaneet minua niissä rajoissa, joita olin kertonut toivovani. He olivat kaikki parittain; ehkä minunkin olisi pitänyt viedä kaveri mukana, joka olisi auttanut minua pysymään jämäkkänä eikä suostumaan maksullisiin turhiin tutkimuksiin. Niin, en tiedä, mikä tulos olisi ollut, jos olisin vielä selvemmin ilmaissut etukäteen ja ensimmäisen lääkärikaksikon pakeilla, että haluan vain oireenlievitystä, enkä katso hyötyväni noista kehon muiden osien tutkimisista, olisi niiden tulos mikä tahansa. Olin valmistautunut maksamaan sen kaksikymppisen käynnistä ja suuntaavani seuraavaksi fysiolle, lääkärin lähetteen kanssa. Nyt näyttää siltä, että he ovat mielestään tehneet kaiken voitavansa ja omalle kontolleni jää mennä yksityiselle ja maksaa vielä siitäkin. No, pienellä paikkakunnalla ei ehkä ole riittävästi potilasmateriaalia, joten pitää sitten rahastaa riittävästi niitä harvoja, jotka sairauskeskukseen erehtyvät?


    • Anonyymi

      Onneksi teilläpäin on lääkäreitä ja hoitajia ainakin riittävästi, kun noin lukuisasti ehtivät paikalle potilasta tutkimaan! Yleensä kun valitetaan niiden puutetta.

    • Anonyymi

      Sinuahan on tutkittu aivan asiallisesti. Mikä on ongelmasi? Kuusikymppiä kaikista noista tutkimuksista ja pidät sitä kalliina? Oletpa kiittämätön ihminen.

    • Anonyymi

      Se tutkimushan on pääasia!
      Lopputulos, se OIKEA lopputulos sen sijaan vähemmän kiinnostava.

    • Sinulle on tehty joukko tutkimuksia, joilla on ollut nimenomaan tarkoitus poissulkea mahdollisuuksia mistä oireesi johtuvat. Ovat toimineet asiallisesti. Ilmeisesti lääkäri ja hoitohenkilökunta tietävät vaivasi mistä oireet johtuvat.
      Saitko verikokeiden vastaukset jo ja jos niin oliko ne ok? Jos haluat ylimääräostä turpeutta pois niin keskustele lääkärin kanssa voisitko käyttää Antisalt valmistetta joka poistaa ylimääräisen nesteen tehokkaasti kehosta. Myös se, että juot riittävästi poistaa nesteitä .

      • Anonyymi

        Vedenjuontia tosiaan vosi lisätä. Harva juo riittävästi vettä, ainakaan nykyisen käsityksen mukaan - tosin siitäkin on erilaisia näkemyksiä. Sen sijaan nesteenpoistolääke, jota hoitajat jo alkoivat mainostaa, on amerikkalaisten lääkäreiden mukaan pahinta, mitä lymfedemalle voi tehdä. Tilanne ei palaudu normaaliksi itsestään, tämän kuulin vasta odoteltuani kuukausia, että niin kävisi. Tukisukat tai sen tapaiset tarvitaan, ehkä loppuiäksi, tai sen vaikutelman olen saanut nettitohtoreilta. Ei tämä vaiva kovin tunnettu kuulu olevan lääkäreiden keskuudessa, vaikka lienee melko yleistä. Syitä tosiaan voi turvotuksiin olla monia, sydämen vajaatoiminnasta lähtien. Minun tapauksessani syy oli selvä vuosia seuratun taudin takia. Ja tosiaan halusin vain oireen lievitystä. Vain. Pelkästään. Muuhun minut taivuteltiin vastahakoisesti, ja nyt vastahakoisesti maksan. Totta kai maksan, kun olin taas niin höpsö, että en jaksanut pitää puoliani. Oppirahaa tämäkin.

        Kävin sitten fysiolla ja sain mukaani koesukat, paria eri puristusluokkaa ja kokoa. Toinen osoittautui varsin hyväksi, amatöörinä arvioiden, ja luultavasti ostan häneltä parin. Eli tältä osin olin saanut väärää tietoa. Luulin, että vain jämäkämmät tukisiteet auttavat lymfedemassa, ja sellaisiinhan tarvitaan lääkäriltä maksusitoumus, koska ne maksavat satoja euroja kappale. Tämä sukka nyt näyttää auttaneen jonkin verran. Luultavasti teen itse jonkinlaiset puristimet tukevasta kankaasta, jos paisuminen alkaa taas. Niillä tosin saatan helposti aiheuttaa entistä pahempia oireita, olen tietoinen siitä. Lääkärit nyt kuitenkin näyttävät pesseen kätensä ja ovat mielestään puristaneet minusta tarpeeksi rahaa ja ovat hiukan närkästyksissäänkin, koska en taida olla heidän mieleisensä potilas. Nyt toivon, että olisin heti alussa tajunnut, että kyseessä on ehkä pysyvä tila, olisin selannut nettivideot läpi (suomeksi tästä asiasta ei juuri tietoa löydy) ja käynyt yksityisellä fysioterapeutilla tai lymfoterapeutilla heti ensimmäisenä toimena. Kirjoitin tämän, jotta mahdollisesti joku toinen tajuaa niin tehdä. Tosin en neuvo ketään, koska, kuten tässäkin ketjussa on otettu esille, ei kaikkien turvotusten syy ole sama kuin minkä tiedetään olevan syy minulla.

        Sutjakoita sääriä teille kaikille. Kuuntelisin mielelläni edelleen mielipiteitänne ja varsinkin kokemuksianne ja tietojanne.


    • Anonyymi

      Haluaisin muistuttaa muitakin, joilla joku raaja tai muu kehon kohta turpoaa, että mikäli kyse on lymfedemasta, kannattaa alkaa hoitaa oiretta mahdollisimman pian, jolloin tilan voi ehkä palauttaa normaaliin mittoihin. Lymfedemalla on ainakin kolme oiretta: iho on kuin kiillotettu, punertava, ja turvotukseen jää sormella painettaessa hitaasti palautuva kuoppa. Lymfedema ei (mikäli olen oikein ymmärtänyt) parane itsestään, vaan pahenee vähitellen. Vaikka sitä hoitaisikin noilla tukisiteillä, se ei silti kai koskaan varsinaisesti parane, mutta jos turvotuksen saa jotenkuten kuriin, parantaahan se elämän laatua kovasti. On ikävää pullahtaa norsuksi osassa ruumistaan. Joutuu hankkimaan uudet vaatteet ja mahdollisesti erityisleveät jalkineet.

      Jos minua tutkineet hoitajat ja lääkärit lukevat tämän, he saattavat tunnistaa minut, mutta mitä siitä. Jalat ovat jatkaneet kasvamistaan. Nyt kuitenkin lääkäri lopulta lähetti sen maksusitoumuksen, joten ehkä juttu vähitellen alkaa korjautua. Tarkoitukseni on edelleen ommella tukisiteet myös itse. Tuskin niitä kaupallisesti koskaan alan valmistaa, mutta jos onnistun löytämään omasta mielestäni onnistuneen materiaalin ja muodon, saatan laittaa teko-ohjeet nettiin muillekin ompelutaitoisille. Nykyinen tilanne on valitettava; hinnat voi viedä pilviin, jos valmistajia on harvassa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      251
      2330
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      84
      1911
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      76
      1569
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      134
      1343
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1200
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1155
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      990
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe