Ristiriitoja Mooseksen laissa

Pitääkö kuukautistilassa seksiä harjoittaneet tappaa (hävittää kansasta) vai puhdistaa lain käskyjen mukaan rituaaleilla (pestä heidät vedessä ja uhrata eläimiä)?

3.Mooseksen kirja:
15:24 Ja jos mies makaa hänen kanssaan ja hänen kuukautistansa tulee hänen päällensä, olkoon hän saastainen seitsemän päivää, ja jokainen vuode, jossa hän lepää, tulee saastaiseksi.

20:18 Jos joku makaa kuukautistilassa olevan naisen kanssa ja paljastaa hänen häpynsä, avaa hänen lähteensä, ja nainen paljastaa verensä lähteen, niin heidät molemmat hävitettäköön kansastansa.

12

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuollainen teksti ei voi olla Jumalan suusta. Sen on pakko olla naistenvihaaja miesten raamatullista omalihaista tuotosta. Ihan oikeesti, ei edes heprealaisten aikaan mikään Jumala olisi voinut olla noin typerä ja kohdella naisia noin vihaavasti. Jos tollanen Jumala tulisi nykypäivänä jotain tollasta väittämään, se joutaisi vankilaan. Ja jos se jollakin tavalla yrittäisi jotakin tollasta väittää maailmanlaajuisesti, se joutaisi sähkötuoliin. En edes uskovaisena voi ymmärtää jotain noin typerää.

      Ihan pimeetä tekstiä!

    • Anonyymi

      "them shall be cut off from among their people" ei tarkoita "tapetaan" vaan leikataan pois kansan keskuudesta.
      Mutta mitäs tämä tarkoittaa; 3 Moos 20: 27 Jos jossakin miehessä tai naisessa on vainaja- tai tietäjähenki, niin heidät rangaistakoon kuolemalla; heidät kivitettäköön, he ovat verivelan alaiset.

    • Taas täytyy todeta veli 4Glle, ettei tässä laissa ole mitään ristiriitaa. Sinulta on vielä jäänyt pois 3M 18, jossa saattaisi olla, että vain toinen, ehkä mies, hävitetään tai erotetaan.

      Mutta mikä tässä on ongelmana. Eihän kukaan kristitty pidä tätä lakia merkityksellisenä. Tämähän on aivan loistava teksti kertomaan, ettei VTn lakeja oltukaan tarkoitettu ikuisiksi, vaan ne muuttuvat.

      Oman laskuni mukaan VTssä on 659 lakia - mutta niiden joukossa on monta päällekkäistä samaa tarkoittavaa lakia. Lakeja on itse asiasta vain 347 aiheesta. Jotkut lait ovat kahteen tai kolmeen kertaan... jotkut jopa 10 kertaa eri osissa Tooraa. Toistettuja lakeja on siis 171. Näistä toistoista kolmisenkymmentä on sellaisia kuin tämä esimerkkinä annettu, tai ehkä vielä tätä esimerkkiä ristiriitaisempia, joissa uusi laki on niin yhteensopimaton, että vanha on kumottu. Lakeja ei siis oltu tarkoitettukaan ikuisiksi.

      Tämä on koko Raamatun kannalta tärkeä tieto. Kaikki ohjeet eivät olleet ikuisia tai kirjaimellisia, ja tämä selviää aivan yksinkertaisilla rinnastuksilla. Ja tämä antaa myös mielenkiintoista pohdittavaa siihen, miten Toora on syntynyt, kun lakeja toistetaan näin paljon.

      Tämä helpottaa myös UTn lukemista. Sielläkin on tilapäisiä ohjeita, joista ei enää tarvitse murehtia. Naiset voivat esiintyä ilman liinaa tai huntua, uskovien joukkoon voidaan ottaa nuoriakin leskiä jne. Kulttuurit vaihtuvat ja uskoa sovelletaan eri tavoin.

      Ongelmana on fundamentalismi ja biblisismi, jossa kuvitellaan Raamattuun sellaista sanatarkkuutta ja erehtymättömyyttä, jota siitä aivan ilmeisesti ei löydy.

      Vielä kommentti tuosta "hävitettävä kansasta". Käytetty sana on heprean "karat" joka tarkoittaa leikata, irroittaa, kaataa puu, tehdä liitto, surmata, erottaa jne. Fraasi leikata irti kansasta on 47 kertaa ja muutamassa kohdassa se selvästi tarkoitta surmata. Mutta useassa kohdassa ilmeinen tai johdonmukainen tulkinta on se, että tarkoittaa yhteisön tai temppelipalveluksen ulkopuolelle sulkemista.

      Näin rabbitkin sanan tulkitsivat, varsinkin niiden tekojen kohdalla, joissa kyse oli puhdistautumisriitin puutteesta (kuten tässä esimerkissä) tai asiasta, johon tekijä ei voinut vaikuttaa. Samoin he näkivät kaiken sellaisissa, joihin maallinen laki ei määrännyt rangaistusta, silloin kansasta leikkaaminen ei tarkoittanut surmaamista.

      • G4G

        Kai_A

        Miten niin mitään ristiriitaa ei ole?

        Ristiriitahan on jo kirjaimen perustasolla!

        Toinen lainkohta antaa ohjeeksi puhdistautumissäännöt, mutta toinen käskee "hävittää kansasta"!

        Mitä väliä sillä on ristiriidan selvittämisen kanssa, onko "kansasta hävittäminen" kehotus tappaa vai karkottaa joku kansan keskuudesta?

        Onko Mooseksen laissa kehotuksia karkottaa joku kansan keskuudessa vai tappaa ne, jotka "hävitettäköön" kansasta?

        En tiedä, millä perusteella olet jakanut lakia rikkoneet karkotettujen ja tapettavien joukkoon, mutta uskon rehellisen ja vilpittömän tutkijan pitävän näitä samana asiana.

        Historiassa ja lain tulkinnassa on vain vähän tai ei ollenkaan esimerkkejä siitä, että kansasta hävittäminen olisi tarkoittanut karkottamista eikä tappamista.

        Jos sinulla on parempaa tietoa, niin tuo se julki. Oliko Israelilla tapana karkottaa ihmisiä kansan keskuudesta sen sijaan, että heidät tapettiin Mooseksen lain käskyjen mukaan? (1448-1 eKr.)

        Onko tiedossa edes sitä, että Israel olisi joskus pannut täytäntöön Mooseksen lain tappamiseen kehottavat käskyt?


      • Kai,

        käytät tässä ja viereisessä keskusteluketjussa ilmaisua "tarkoitettu", kun arvioit jotakin Raamatun sisältöä.

        Kuka on silloin se, joka on jotakin tarkoittanut?

        Ja mistä ihmeestä voit tietää, mitkä olivat hänen motiivinsa?


      • Veljet G4G ja v.aari, voisimme tietenkin olettaa, että VTn kirjoittajat ovat idiootteja, jotka eivät ymmärrä kirjoittaessaan, että heidän tekstinsä on ristiriidassa edellisen tekstin kanssa. Mutta lakeja toistetaan jatkuvasti (171 toistettua lakia) ja niitä toistetaan myös niin, että uusi laki on erilainen kuin vanha, eikä sovi sen vanhan kanssa yhtä aikaa pidettäväksi. On siis hyvä syy olettaa, että vanha laki on ollut kirjoittajien tiedossa (tässäkin samaa koskevat lait ovat aivan peräkkäin). Vanhat on kuitenkin jostakin syystä - ehkä osoittamaan, miten aiemmin tehtiin.

        Meille tai ainakin minulle tällaisesta tulee tarkoituksellista, koska missionani on taistella fundamentalismia (ja lakihenkisyyttä). Raamattu itse todistaa fundamentalistisen lukutavan vääräksi tällaisilla muuttuvilla laeilla. Näin siksi, että uskon Jumalan Raamatun syntyyn vaikuttaneen. Hän halusi meidän näkevän, ettei sanainspiraatioteorialla ole arvoa.

        Ehkä teille veljet tarkoitus voisi olla joku muu - mutta vaikea tosiaan kuvitella, että saman kirjan sisältä löytyvät toisistaan poikkeavat samaa koskevat lait olisivat vahinko.


    • Anonyymi

      Hoos.3:4 Sillä kauvan aikaa saavat israelilaiset olla ilman kuningasta ja ruhtinasta, ilman uhria ja patsaita, ilman kasukkaa ja kotijumalia.

    • Anonyymi

      Ristiriidat ovat tasan lukijan päässä, kun hän ei ymmärrä lukemaansa.

      • Anonyymi

        ...sanoo ihminen, joka ei ymmärrä lukemaansa...


    • Anonyymi

      Tästä tulemmekin siihen varmaan päätelmään, että KAIKKI jumalat ovat ihmisten keksimiä. Mikään oikea jumala ei olisi jättänyt ilmoituksessaan mitään tulkinnan varaa mihinkään.

      Kun ihminen on luonut KAIKKI jumalat, niin on selvää, että eri kristillisiä lahkoja on tuhansia ja taas tuhansia. Ne kaikki väittävät olevansa oikeassa ja tulkitsevansa Raamattua ja jumalaa täysin oikein. Muut lahkot vain ovat heidän mielestään harhateillä, eivätkä ole saaneet jumalalta oikeaa ilmoitusta.

    • Anonyymi

      Hebr.10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman. Alaviitteet: 4Moos.35:30. 5Moos.17:6. 19:15.

    • Anonyymi

      Raamatun ymmärtäminen lienee yhtä vaikeaa kuin uskoivaisten tekohurskauden ymmärtäminen. Sain kutsun sukulaisen hautajaisiin, mutta loukkasin läsnäolollani kappelissa eräitä pakallaolijoita. Hautajaisten jäljeen alkoi pilkallinen vihjaili, kuinka muka hän ja nekin olivat ihmetelleet kuinka kirkosta eronnut ateisti ilkesi tulla kirkkoon. Kappelista tulikin kirkko. Isosetäni hautajaisiin en mennyt kutsusta huolimatta, lähetin omaisille adressin ja myöhään ilalla vein kukkavihkon ja kynttilän haudalle. Mutta taas hurskaat saivat aiheen pilkkaamiseen, olin itsekäs ja nuuka koska en mennyt hautajaisiin säästääkseni kukkarahat.
      Raamatussa kerrotaan Jeesuksen sanoneen, antakaa kuolleiten haudata kuolleet mutta käytänössä kuolleille melkoinen haaste.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      333
      8283
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2521
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2288
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1925
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1492
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1341
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1317
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      174
      1274
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1270
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1167
    Aihe