Mihin ryhmään sinä kuulut tai idenfioit itsesi?

Anonyymi

Ateismin mukaan jumalia ei ole olemassa ja se on täysin varmaa sekä kiistämätöntä

Teismin mukaan todellakin on olemassa ja se on täysin varmaa sekä kiistämätöntä

Agnostikko katsoo ettei jumalten olemassaolosta voida olla varmoja eikä siksi tee johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen

Ignostikko katsoo ettei jumalista voida olla varmoja ennen kuin tiedetään mitä ne on eikä siksi tee johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen

33

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alussa samaistat ateismin gnostiseen ateismiin. Tällaisia minkään jumalan olemattomuuden varmaksi väittäviä ateisteja on kuitenkin varsin vähän. Gnostisia teistejä taas on paljon. Moni uskovainen väittää tietävänsä että joku jumala on olemassa. Agnostikkoja taas on sekä ateisteissa että teisteissä.

      Ignostikon mielestä jumala-käsite on mieletön, koska kaikki esitetyt väitteet jumalasta ovat epäselviä ja epäjohdonmukaisia.

      Identifioin itseni uskonnottomaksi. En usko jumalaan, samoin kun en usko homeopatiaan. Sana ateismi alkaa tuntua turhalta.

    • Anonyymi

      Jos "jumala " on kehittynyt evoluution kautta, sellainen voisi olla olemassa.
      Jumalalla voisi olla silloin myös jumalansa.

      Kaiken luonut alku jumala on täysin idiootin puhetta.

    • Ainakaan ateismista sisältä päin katsottuna tällainen hiusten halkominen ei palvele mitään tarkoitusta.

      Jumaliin uskomiseen ei ole mitään perusteltua syytä. Se siitä. Miksi asiaa pitäisi jauhaa, eritellä tai jaotella sen pitemmälle?

      Vaikka joku sosiaalisista tai psykologisista syistä haluaa erikseen julistaa, että pitää mahdollisena jumalien olemassaoloa, vaikka mikään ei siihen viittaa, niin mitä sitten? Ei ole mitään perusteltua selitystä sille mitä jumalat meiltä ihmisiltä oikein odottaisivat, jos olisivat olemassa, joten eihän niiden olemassaoloa voisi mitenkään ottaa omassa elämässään huomioon.

      Mikä käytännön ero on sillä, että olisi olemassa entiteetti, josta emme tiedä mitään ja jonka olemassaoloa emme voi mitenkään ottaa huomioon verrattuna siihen, että tuota entiteettiä ei ole olemassa?

    • Anonyymi

      Jumalan olemassa oloon on syytä uskoa vasta sitten, kun siihen on riittävät perusteet. Toistaiseksi jumalat ovat aika lailla yhtä todennäköisiä kuin keijut, maahiset ja tontut.

      Sillä luokitteleeko joku minut ateistiksi tai agnostikoksi ei ole minulle mitään väliä.

    • Minä olen agnostikko.

      En tiedä, onko Jumalaa tai jumalia olemassa tai onko luomista tapahtunut.

      En paikkaa tiedon aukkoja uskolla, joten olen agnostikko: en tiedä, mikä on totuus.

      Ateistit, teistit ja deistit luulevat tietävänsä sen, mikä on totuus ja ovat sen vuoksi uskovia.

      Minä en usko: agnostikko on siis henkilö, joka ei pidä totena asioita, joita ei voi tietää tai todistaa. Muut ovat uskovia.

      Tämä on ainoa totuudellinen määritelmä agnostikosta ja se paljastaa kaikkien muiden olevan uskovaisia paitsi agnostikkojen. Vain agnostikko ei pidä totena asioita, joita ei voi tietää tai todistaa. Kaikki muut pitävät niitä totena.

      • Anonyymi

        Skepsismi, jossa vain tieteellisesti todistettuja väittämiä pidetään totena, on hyvä lähtökohta.


    • Anonyymi

      "Ateismin mukaan jumalia ei ole olemassa ja se on täysin varmaa sekä kiistämätöntä"

      Ateisti ei usko jumaliin, mutta harva heistä pitää jumalien olemassaoloa mahdottomana. Dawkins on esittänyt skaalan jossa 7 on täydellinen varmuus jumalien olemassaolemattomuudesta. 5 ja 6 ovat yleisempiä ateisteille. Samoin tällä skaalalla 1 on täydellinen varmuus jumalten olemassaolosta, mutta 2 ja 3 ovat yleisempiä.

      "Teismin mukaan todellakin on olemassa ja se on täysin varmaa sekä kiistämätöntä"

      Kuten ateisminkin kohdalla, tämä ei pidä paikkaansa kaikelle teismille tai teisteille.

      "Agnostikko katsoo ettei jumalten olemassaolosta voida olla varmoja eikä siksi tee johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen"

      Useampi agnostikko kallistuu jompaan kumpaan suuntaan ja asia on hyvin ilmeinen kun hetken keskustelee heidän kanssaan. Harva on ideaalissa elävä filosofi vaikka yrittäisikin. Olen itse hyvä esimerkki. En pidä itseäni agnostikkona vaan teistinä, mutta en voi olla varma jumalan olemassaolosta. Minulle Jumala on tunteellinen asia ja voin hyvin nauttia useiden uskontojen tulkinnoista, jopa monijumalaisten kuuman kaakaon ja hyvän musiikin kanssa.

      "Ignostikko katsoo ettei jumalista voida olla varmoja ennen kuin tiedetään mitä ne on eikä siksi tee johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen"

      Jumalten määritelmät ovat ristiriitaisia ja epämääräisiä, useimmiten vedotaan tunteisiin ja toissijaisiin asioihin, joita väitetään jumalten aikaansaannoksiksi. Ignostismissa on järkeä, koska teisti ja ateisti usein olettavat jumalista jotakin.

      Apateismi taitaa olla se mikä nousee kun teismin määräävä asema heikkenee entisestään eikä kykene muuttamaan tavallisen kansan arkea haluamallaan tavalla.

    • Anonyymi

      Olen idefix ja ajan häntääni takaa taivaan niskaan putoamista odotellessa? Kukapas sinä sitten olisit?

    • Anonyymi

      Jokaista ihmistä hallitsee jompikumpi seuraavista:

      1. Voittajakuningas Jeesus Kristus

      2. Tappiokuningas Saatana

      Kolmatta vaihtoehtoa ei ole.

      Ateisti taitaa luulla että hän itse itsellensä herra ja jumala tämän lyhyen elämänsä ajan.
      Sitten tulee loppu.

      • Valitettavasti tämä lopunaikauskovien mielettömän dualismin hyvin konkreettisesti paljastanut viesti ei ollut vitsi.


      • Anonyymi

        Todellisuudesta vieraantunutta fanatismia, samanlaista uskoa kuin kalifaatissa oli. Joko olet fanaatikko, tai olet vihollinen, ei ole tervettä ajattelua!


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Valitettavasti tämä lopunaikauskovien mielettömän dualismin hyvin konkreettisesti paljastanut viesti ei ollut vitsi.

        Kun kysrlee kirkolta, niin nämä kiertelevät ja kaartelevat vastauksen kanssa. Ympäripyöreästi kerrotaan että loppu tulee sitten kun se on tullakseen, se voi olla vaikka huomenna tai hyvin kaukana tulevaisuudessa tai loppu ei edes välttämättä tapahdu tässä ajassa ja paikassa vaan jossain toisessa ulottuvuudessa tai tilassa. Ei ole mikään ihme ettei kukaan usko kirkkoa siltä ei saa koskaan mitään varmaa ja selkää vastausta toisin kuin sarrnaajilta joiden vastaus on auttamatta aina ehdoton.


      • Anonyymi

        -/Sitten tulee loppu./-
        ooo

        Minkälainen käsitys ateisteilla, jotka ovat jumalattomia, eivät usko jumalien olemassaoloon on siitä hetkestä kun ateistille tulee loppu - kuolema:

        - onko lähtö jonnekin pimeään, tuntemattomaan...
        - loppuuko tajunnanvirta; tietoisuus itsestä katoaa...
        - tapahtuuko siirtyminen johonkin muuhun olevaiseen, toiseen
        aurinkokuntaan...
        - onko niin että tietoisuus itsestä säilyy, mutta ateisti saapuu "keskelle ei mitään", tyhjyyteen....ja minkälainen mahtaa olla tuo "keskellä ei mitään"
        - ?
        - ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -/Sitten tulee loppu./-
        ooo

        Minkälainen käsitys ateisteilla, jotka ovat jumalattomia, eivät usko jumalien olemassaoloon on siitä hetkestä kun ateistille tulee loppu - kuolema:

        - onko lähtö jonnekin pimeään, tuntemattomaan...
        - loppuuko tajunnanvirta; tietoisuus itsestä katoaa...
        - tapahtuuko siirtyminen johonkin muuhun olevaiseen, toiseen
        aurinkokuntaan...
        - onko niin että tietoisuus itsestä säilyy, mutta ateisti saapuu "keskelle ei mitään", tyhjyyteen....ja minkälainen mahtaa olla tuo "keskellä ei mitään"
        - ?
        - ?

        Ateisteilla on erilaisia näkemyksiä. Onhan kristityilläkin monia toisistaan poikkeavia käsityksiä kuolemasta. Osa uskoo pakanallisesti, että sielu vilahtaa suoraan taivaaseen.


    • Anonyymi

      Jumala on olemassa vain uskovan mielen syövereissä, ajatuksena, tunteena tai harhakuvana, mutta ei minään ulkopuolisena entiteettinä. Raamatun jumala on kirjallinen tuote, ja psykopaatti, joka kostaa isien teot neljänteen polveen saakka, etsii avaimet ne kadottaneelle mutta antaa suuren joukon kärsiä köyhyydestä', nälästä ja sairauksista.

      • Anonyymi

        >>>> (jumala), joka kostaa isien teot neljänteen polveen saakka"<<<<

        Sanoit vaan puolitotuuden Jumalasta. Jätit sanomatta, että Jumala on myös laupias Jumala.

        "Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni."
        (2. Moos. 20)

        (Lutherin Katekismuksessa muuten tuo käsky "Älä tee itsellesi jumalankuvaa" on jätetty pois, ja kymmenes käsky (omaisuuden ym. himoitseminen) on jaettu kahteen käskyyn. Näin on saatu kymmenen käskyä katekismukseen)

        ********
        2.Mooseksen kirja 20:4-6
        Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
        ********
        Jeremia 9:24 :
        "vaan joka kerskaa, kerskatkoon siitä, että hän on ymmärtäväinen ja tuntee minut: että minä, Herra, teen laupeuden, oikeuden ja vanhurskauden maan päällä. Sillä senkaltaisiin minä mielistyn, sanoo Herra"


    • Jokainen vilpitön ja rehellinen ihminen on uskomaton. Hihhulit nimittelevät ateisteja jumalattomiksi, mutta sellaisiahan he itsekin ovat. Ei heillä ole mitään jumalaa kiikuttaa todisteeksi. Silti he uskovat olemattomiin. He ovat jumalattomia uskovia.

      Parhaille paras nimitys on siis uskomaton.

      • Anonyymi

        Uskoville ei ole mitään väliä onko jumala olemassa tai ei, mutta ateistit kannattaa toivotella helvetin asukeiksi monta kertaa päivässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskoville ei ole mitään väliä onko jumala olemassa tai ei, mutta ateistit kannattaa toivotella helvetin asukeiksi monta kertaa päivässä.

        Niin, se on kyllä kumma juttu, vaikka ateistit eivät helvettiin edes usko vaan nuo saatananpalvojat.


    • 1. Ei ole olemassa Jumalaa. Mikä on tämän ateistisen väitteen merkitys?

      Sen merkitys on, että siinä tapauksessa olemme itse vastuussa omasta elämästämme ja kaikesta mikä siihen liittyy. Joudumme silloin itse tekemään kaiken työn onnemme edistämiseksi. Se saattaa johtaa myös ajatukseen: Olemme itse oman elämämme Herroja, olemme itse Jumalia.

      Syntyy siis TEISMI. Mutta jopa teisti joutuu pian tunnustamaan, että ei pärjää omin avuin luonnon varassa, jos luonto on älykkäästi ohjattua symbioosia. Hän joutuu myöntämään sen, että mahdollisesti myös aurinko, tähdet, kuu, tuulet ja sateet ovat Jumalia sen pelossa, että jää ilman sateita ja suotuisia tuulia. Syntyy siis Teismin jälkeen NATURALISMI. Vaan mikäli on loogista olettaa aurinko ja tuulet Jumaliksi niin samassa yhteydessä pitää myöntää tuo asema Jumalana myös puille, linnuille, pedoille ja jopa hyönteisille. Syntyy Naturalismin jälkeen
      PANTEISMI. Mutta tämä on jo ensimmäinen uskonto eli se noudattelee Avesta eeppoksen linjoja ja Zarathustralaisuuden tuomia mietteitä. Mikä sitten on Panteismin jälkeen seuraava askel?
      Syntyy TIEDE. Sillä seuraavaksi nousee mieleen ajatus siitä, että entä jos Kivikin on Jumala?

      Ja hän joka ajattelee, että kivikin on Jumala alkaa pohtia onko kohtalo se, joka määrää kiven sijainnin maailmassa vai määrääkö kiven sijainnin, painon ja ominaisuudet jokin lainalaisuus tai korkempi voima. Ja hän saattaa ajatella agnostisesti, että on olemassa jokin ylin ja korkein lainalaisuus. Yksi yhtenäinen kaiken teoria, joka on kaiken takana. Ja tuo yksi laki on ylin Jumaluus kaikkeudessa.

      ATEISMI 600 - TEISMI 900 - NATURALISMI 1200 - PANTEISMI 1500 - TIEDE 1800 -

      VEEDA-USKONTO 2100.

      Kaikki TEOLOGIA ja sen aikaansaannokset kuten yhteiskunta, oikeuslaitos, armeija, poliisi, hallitukset, virkamiehet, kirkot pohjautuu Ateismista alkaneeseen linjaan teismin, naturalismin, panteismin kautta tieteeseen.

      Sen sijaan JOS JOKU USKOO, ETTÄ ON OLEMASSA JUMALA se merkitsee, että olemme kaikki hänen orjiaan, joille hän tekee ihan mitä tahtoo. Ei tarvita silloin muuta kuin alistuminen Jumalalle ja kohtaloon. Ei tarvita yhteiskunnan instituutioita ja teologiaa. Joka uskoo Jumalan olemessaoloon on HANIF Aabrahamin tavoin.

      Siinä mielessä ateismista alkanut linja on kaiken luoja maan päällä. Tiede, joka alkaa pohtia KIVIEN jumaluutta ja päätyy uskomaan korkeampaan voimaan, joka ohjaa kiven sijaintia ja liikkumista saa aikaan kaiken. Myös teologian. Sillä mitä muuta teologia on kuin järkeilyä ja tiedettä.

      • Paljon tekstiä ja ajattelua, mutta koko juttu kaatuu siihen ettet tunnu käsittävän mitä ateismi (= se, ettei ole uskoa mihinkään jumaluuteen) tarkoittaa.

        Jumaluus on myös turha käsite tieteen kannalta (muuta kuin sosiologiassa kun tutkitaan ihmisten käyttäytymistä ja uskomuksia) joten on turha yrittää yhdistää sitä tieteeseen, eikä se että joku uskoo johonkin anna hänelle voimaa minkään tai kenenkään muun ylle :)


    • Anonyymi

      Pakanaksi tietenkin.

    • Anonyymi

      Minä luokittelen itseni normaaliksi tervejärkiseksi ihmiseksi, joka ei usko kaiken maailman hölynpölyyn eikä pseudotieteelliseen potaskaan, eikä muutenkaan asioihin joista ei löydy mitään todisteita.

      Se kutsuvatko ihmiset minua ateistiksi tai agnostikoksi tai uskonnottomaksi tai pakanaksi tai apinaksi tai evokiksi on minulle aivan samantekevää. Hölynpöly ja potaska kun ei siitä miksikään muutu, eikä mikään olematon konkretisoidu olevaksi, vaikka minua nimittelisi miten tahansa.

    • Jos unohdetaan luokittelu luokittelun vuoksi niin mikä ero käytännössä on agnostikolla, ignostikolla ja ateistilla?

      Agnostikko ei voi ottaa jumalien kuviteltuja mielipiteitä huomioon elämässään, koska ei tiedä onko jumalia olemassa ja jos on niin mikä tai mitkä niistä. Käytännössä agnostikko elää siis kuin jumalia ei olisi.

      Sama pätee ignostikkoon ja ateistiin.

      • Anonyymi

        Ignostikko toisaalta pohtii jumalan määritelmää tai on sitten kokonaan piittaamatta jumalista, mutta sekin riippuu niin yksilöstä. Toisaalta uskonnoista ja uskomuksista kiinostuneita ihmisiä yleensä luokitella ateisteiksi tai muuksikaan vaan ovat kiinostuksen kohteensa vuoksi teistejä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ignostikko toisaalta pohtii jumalan määritelmää tai on sitten kokonaan piittaamatta jumalista, mutta sekin riippuu niin yksilöstä. Toisaalta uskonnoista ja uskomuksista kiinostuneita ihmisiä yleensä luokitella ateisteiksi tai muuksikaan vaan ovat kiinostuksen kohteensa vuoksi teistejä.

        Uskomukset ja jumala ovat eri asia. Uskomukset ja uskonnot ovat kulttuuriin ja psykologiaan liittyvä ilmiö. Se että ne perustuisivat johonkin olemassa olevaan "henkimaailmaan" on kokonaan eri asia.

        Itselläkin on kirjahyllyssäni uskontoihin ja uskomuksiin liittyviä kirjoja aina Karjalan kalliopiirrosten shamanistisistä viitteistä zeniläisyyttä käsitteleviin kirjoihin, tiibettiläiseen kuolleiden kirjaan ja Koraaniin ja Raamattuun. Olen ollut jossain vaiheessa hyvinkin kiinnostunut uskomuksista.

        Kiinnostus uskomuksiin ja uskontoihin on ihan eri asia kuin uskominen yhteen uskontoon. Pikemminkin päin vastoin. Uskomusten kirjoon tutustuminen on aika hyvä rokotus sitä vastaan, että alkaisi pitää yhtä uskontoa absoluuttisena totuutena. Toisaalta uskovainen ei yleensä ole kiinnostunut uskomuksista ja uskonnoista (monikko) vaan pelkästään oman uskontonsa oikeaksi todistelusta.


    • Anonyymi

      En usko jumaliin yliluonnollisina olioina, en yhteenkään. Ihmisten mielissä niitä viisee. Sillä perusteella olen ateisti. Uskon puuttuminen ei ole puutostila, koska on toisia, sekulaareja ajatuksia uskonnolisten ajatusten sijaan..

    • Anonyymi

      Jumala sanana on liian rankkaa tavaraa, koska se personoituu liikaa ateismissa. Emme puhu tuulestakaan jumalana tai sähköstä persoonallisena olemuksena, joka kuuntelee ihmisiä ja heidän tarpeitaan. Jumala on Luoja, mutta sähkö ei ole luoja, vaan ominaisuus Jumalassa, aivan kuten tähdet, galaksit, planeetat, universumi ja myös paljon pienemmät asiat. Alkusynty on jossakin olemassa ja se on pakollinen ja se on tahto ja selvä päämäärä

      • Anonyymi

        Uskonnoissa on jumalia, jotka eivät ole luojajumalia. Luojajumala ylipäällikkönä taitaa olla lähi-idän peruja, muissa uskonnoissa luoja yleensä jättää käskyttämisen muille jumalille eikä osallistu.


    • Anonyymi

      Jumalaa ei voi todistaa olevaksi tai olemattomaksi, siksi omasta mielestäni koko aiheesta keskusteleminen on merkityksetöntä. Varmaan se ignostikko sopii muhun.

      • Niinpä. On lukematon määrä asioita joiden todistaminen olemattomaksi ja olevaiseksi on mahdotonta. Niillä spekulointiin voisi kuluttaa kaiken valveillaoloaikansa.


    • Anonyymi

      En mihinkään.

    • Anonyymi

      Ei tarvitse valehdella ateismista. Ateismi on sitä kun usko loppuu.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4250
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      37
      2445
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      104
      2416
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      99
      2165
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1917
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1915
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1587
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1570
    9. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1568
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      76
      1351
    Aihe