Hei, olen 18 vuotias poika ja olen kärsinyt koko elämäni r-viasta. Pienempänä se ei haitannut ollenkaan mutta kun kasvoin ja menin yläasteelle ymmärsin ettei se ole niin normaalia ja aloin peittelemään sitä. Aluksi peittelin sitä vain kun olin pois kotoa mutta nykyään en puhu kotonakaan sanoja joissa on ärrä. Ongelma ei ole mistään kielijänteestä kiinni vaan en ole koskaan ymmärtänyt miten täryn saa aikaiseksi. Kävin ala-asteella puheterapiassa mutta siittä ei ollut hyötyä ja sain vasta yläasteen jälkeen kuulla että r ääneet tekemiseen pitää "puhaltaa kielenpäällä" tai jotain vastaavaa. En ymmärrä miten täry tehdään ja miten saan kielen "tärisemään" joten jos löytyisi henkilöitä jotka osaisi auttaa niin olisin iloinen.
Auttakaa r-vikaista
2
123
Vastaukset
- Anonyymi
Jos on varaa niin kannattaa käydä vaikka yksityisellä puheterapeutilla opettelemassa täryä nyt kun aikuisena haluat asiaa opiskella. Tsemppiä.
Oletko ajatellut vain hyväksyä sen, että sanot ärrän hiukan eri tavalla kuin joku muu? Tietysti vaatii rohkeutta olla erilainen. Oletko katsonut sen mainoksen, jossa silloinen missi Lola Odusoga mainosti jotain, en muista mitä, ja siihen mainokseen oli upotettu kamala määrä r-kirjaimia, hänellähän on myös omanlaisensa tapa sanoa r?
Minä en ajattele noita erilaisia tapoja sanoa jokin kirjain vikoina, ne ovat viehättäviä yksityiskohtia toisen puheessa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984