Hei, olen 18 vuotias poika ja olen kärsinyt koko elämäni r-viasta. Pienempänä se ei haitannut ollenkaan mutta kun kasvoin ja menin yläasteelle ymmärsin ettei se ole niin normaalia ja aloin peittelemään sitä. Aluksi peittelin sitä vain kun olin pois kotoa mutta nykyään en puhu kotonakaan sanoja joissa on ärrä. Ongelma ei ole mistään kielijänteestä kiinni vaan en ole koskaan ymmärtänyt miten täryn saa aikaiseksi. Kävin ala-asteella puheterapiassa mutta siittä ei ollut hyötyä ja sain vasta yläasteen jälkeen kuulla että r ääneet tekemiseen pitää "puhaltaa kielenpäällä" tai jotain vastaavaa. En ymmärrä miten täry tehdään ja miten saan kielen "tärisemään" joten jos löytyisi henkilöitä jotka osaisi auttaa niin olisin iloinen.
Auttakaa r-vikaista
2
184
Vastaukset
- Anonyymi
Jos on varaa niin kannattaa käydä vaikka yksityisellä puheterapeutilla opettelemassa täryä nyt kun aikuisena haluat asiaa opiskella. Tsemppiä.
Oletko ajatellut vain hyväksyä sen, että sanot ärrän hiukan eri tavalla kuin joku muu? Tietysti vaatii rohkeutta olla erilainen. Oletko katsonut sen mainoksen, jossa silloinen missi Lola Odusoga mainosti jotain, en muista mitä, ja siihen mainokseen oli upotettu kamala määrä r-kirjaimia, hänellähän on myös omanlaisensa tapa sanoa r?
Minä en ajattele noita erilaisia tapoja sanoa jokin kirjain vikoina, ne ovat viehättäviä yksityiskohtia toisen puheessa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille
Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest1217266Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä
Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden5015424Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1513335Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?
Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed2162641Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t492350Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta
Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä681298Pituuden mittaaminen
Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m431282En tiedä enää
Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su771262Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu111169- 1111153