välilevy

prolapsi

Jos täällä on sellaisia jolla on ollut välilevypullistuma, kuinka kauan paraneminen on kestänyt ilman leikkausta. Itselläni tammikuun alusta asti kipua ja magneettikuvauksessa kaksi pullistumaa. Tällä hetkellä konservatiivinen hoito, kipulääkettä ja epilepsialääke ääreishermosärkyyn mutta epilääke aiheuttaa ainakin itselleni niin paljon sivuvaikutuksia etten pysty syömään sitä.
Mietityttää miten kauan tätä katsotaan ennen kuin mitään sille tehdään. Koko ajan oireita jalkaterään ja nilkkaan. En tietysti itse ole ihastunut leikkausajatukseenkaan. Kiitos kaikille vastauksesta.

20

7770

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut

Olen kokenut, pitkän ajan selkäsairas. Voin omasta kokemuksesta sanoa, että puoli vuottakin voi mennä.
      Käsittääkseni ei ole mitään poppakonstia sen parantamiseen mukaanluettuna lääkkeet ja fysikaalinen hoito. Paranee kun aika on. Leikkaus ei ole pitkäaikainen apu sekään. Sen vaivan ehdoilla on vaan elettävä. Itselläni kaksi leikkausta takana ja vaivaa selässä edelleenkin. On vain elettävä sen ehdoilla. Vaiva voi häipyä vuosiksi ja sitten yks kaks ilmaantua taas.
      Leikkaus auttaa muutaman vuoden ja sitten pahempi taas.

• kivulias

Uskaltaako kokeilla esim. naprapaattia tässä.

• Nimetön
        kivulias kirjoitti:

Uskaltaako kokeilla esim. naprapaattia tässä.

Kyllähän sitä uskaltaa, vaikka kohdallani se ei ollut mikään apu. Ainoa hoito on kohdallani ollut se , että kivun ehdoilla elää. Vahinko vaan , että sitä ei ymmärretä lääkäreiden keskuudesssa, vaan sairasloma loppuu kun vaiva hiukan helpottaa.
        Toinen juttu on se , että pitää luopua ja kieltäytyä sellaisesta joka vaivaa aiheuttaa.
        Kipulääkkeet ovat pahasta. Ne sotkevat kivun tuntemuksen ja silloin se kivun ehdoilla eläminen hämärtyy.
        Kipulääkettä ainoastaan yöksi.
        Toisaalta kipulääkkeisiin kuolee suomessa vino pino ihmisiä vuosittain.

• edi
        Nimetön kirjoitti:

Kyllähän sitä uskaltaa, vaikka kohdallani se ei ollut mikään apu. Ainoa hoito on kohdallani ollut se , että kivun ehdoilla elää. Vahinko vaan , että sitä ei ymmärretä lääkäreiden keskuudesssa, vaan sairasloma loppuu kun vaiva hiukan helpottaa.
        Toinen juttu on se , että pitää luopua ja kieltäytyä sellaisesta joka vaivaa aiheuttaa.
        Kipulääkkeet ovat pahasta. Ne sotkevat kivun tuntemuksen ja silloin se kivun ehdoilla eläminen hämärtyy.
        Kipulääkettä ainoastaan yöksi.
        Toisaalta kipulääkkeisiin kuolee suomessa vino pino ihmisiä vuosittain.

ei kipulääkkeet ole pahasta, alkuvaiheessa kivunhoito on erittäin tärkeää vaikka kaikin mahdollisin keinoin ettei kipu kroonistu ja ala "elämään" omaa elämäänsä kehossa, silloin siitä ei enää pääsekään ikinä irti vaan joutuu elämään sen ehdoilla loppuelämänsä, eli alkukuukaudet on syötävä pilleriä topakasti vaikka sivuoireita esiintyisikin, ja antaa kehon korjata kivun syyn sillä aikaa, tietenkin lääkkeet hämärtää kivun tuntemista ja on vaara rasittaa liikaa itseään niiden avulla, silloin pitää osata rajoittaa liikkumistaan, pahinta on kuitenkin se jos jää sängyn pohjalle, silloin koko keho ja selkä alkavat vain enemmän rappeutumaan mikä vain lisää kipuja...

• Perehtymässä

Kipu on sietämätöntä ja raapii hermoja, tiedän.
      Olen itse kehittämässä mineraalihoitoa siihen paikallisesti. Hoito vahvistaa alueen aineenvaihduntaa ja siten vähitellen lievittää kipua. Samalla se laukaisee ympäristön lihaksissa jännityksen, joka myös lisää kipua.
      Istuma- ja liikkumisasennot ovat erittäin tärkeitä. Jos mahdollista, vain kipurajan sisällä. Silloin ei ylimääräistä ärsytystä.

• mineraalihoito

Minkälaista se mineraalihoito mahdollisesti on.
        Joku haudeko ja mistä tehty. Voisiko sitä kokeilla
        jollakin jutulla itse.
        Oletteko kukaan kokeilleet hermoratahierontaa tai jäsenkorjaajaa onko niistä ollut hyötyä?

• Perehtymässä
        mineraalihoito kirjoitti:

Minkälaista se mineraalihoito mahdollisesti on.
        Joku haudeko ja mistä tehty. Voisiko sitä kokeilla
        jollakin jutulla itse.
        Oletteko kukaan kokeilleet hermoratahierontaa tai jäsenkorjaajaa onko niistä ollut hyötyä?

Mineraalihoito tapahtuu Kuolleen meren mineraalimudalla. Se on erittäin vahvaa vaikutukseltaan. Idea on, että se rentouttaa ympäristön kivun jumittamat lihakset sekä lisää alueen aineenvaihduntaa joka aktivoi kehon hoitamaan itseään ko. alueella.
        Olen perehtynyt muutaman vuoden ajan ko. mineraalihoitoihin ja oman kinkkisen kipuni aikana testasin tähän - ja sain avun. Par`aikaa on hoidossa mm. vaikea iskias ja hlö voi käydä töissä.
        Parhaan tuloksen saamiseksi olisi hyvä alussa tehdä hoito-ohjelma ja myömmin voi jatkaa itsehoitona.
        Ylläpidän itselläni edelleenkin kivuttomuutta ko. hoidoilla.

• sietämätön

Itse olin 7 kk sairaslomalla ja selkä oireili senkin jälkeen. helpottaa ajan kanssa. Koita liikkua mahdollisimman paljon.Joku jo kertoikin että tämä on asia jonka kanssa on opittava elämään. Leikkauksesta tiedän että ei edes auta kaikille, vaan oireet voivat jopa pahentuakin. Voimia sinulle.

• Minullakin

Loukkasin selkäni kesäkuussa 2003, eikä vieläkään tullut entiselleen, eikä varmasti tulekaan. M-kuvia ei otettu, mutta hyvin tod. näk. pullistuma eli revennyt välilevy.

Näillä ohjeilla olen saanut selkäni kuitenkin oikein hyvään kuntoon, ei enää säteilyä alaraajoihin tai jäykistyvää alaselkää ja voin harrastaa melkein kaikkia liikuntamuotoja:

1) Unohda kipulääkkeet ja pidä sen sijaan pakastevihannespussia kipukohdassa n. 15 min, ohut kangas välissä, useampaan kertaan päivän aikana. Kylmä laskee tulehdusta samalla tavalla kuin ibuprofeeni.

2) Nuku sikiöasennossa tai ainakin kyljelläsi. Välilevyt saavat päivän aikana menettämänsä nesteet takaisin eikä niihin kohdistu painetta. Huom. pullistuma kyllä laskeutuu itsestään ilman leikkaustakin, riippuu tietysti vaikeusasteesta.

3) Istu aivan suorassa, ei hetkeäkään mutkalla, jatkuvasti. Älä esim. makaa selälläsi sohvalla.

4) Venyttele pakaroita. Ota osaksi päivittäisiä rutiinejasi.

5) Liikunnasta: älä juokse. Jokainen tömähdys maahan on myrkkyä rikkoutuneelle välilevylle. Uinti on suositeltavaa, samoin pyöräily (mieluiten kuntopyörällä). Erityisen tärkeää on selkälihasten aktivoiminen VASTOIN YLEISTÄ HARHALUULOA. Itselleni ehdottomasti paras liike oli: mene nelinkontin maahan. Nosta vasen käsi ja oikea jalka suoraksi samanaikaisesti ja pidä aavistuksen paikallaan ääriasennossa, sitten oikea käsi ja vasen jalka jne. 10 toistoa ja pari sarjaa aluksi ja siitä lähde kasvattamaan. Tee pari kertaa viikossa.

6) Vältä hyppyjä tai muita selkään kohdistuvia iskuja.

7) Diasporal-magnesiumia en käyttänyt aktiivisen kuntoutuksen aikana, mutta olen nyt myöhemmin havainnut sen hyväksi tuotteeksi. Luontaistuote siis.

Näillä ohjeilla sain selkäni nykyiseen kuntoon tapaturmahetkestä noin puolen vuoden kuluttua, joten suosittelen ohjeideni noudattamista. Leikkauksesta en voi sanoa, kun en ole kokeillut, mutta itselleni ajatus siitä, että joku koukkisi puukolla selkärankaani oli alusta lähtien hyvin vieras.

Sormia kuumottaa, tulipa kirjoitettua! Toivon sydämestäni, että joku teistä lähtisi kärsivällisesti ja pitkällä tähtäimellä kokeilemaan neuvojani. Mitään ette menetä, ettekä mene huonompaan jamaan. Missään nimessä ei pidä jäädä surkuttelemaan ja rypemään itsesäälissä kotisohvalle!

Tsemppiä kaikille! Jos jäi jotain kysyttävää, niin kysykää. Ehkä pystyn antamaan lisää tietoa.

• välilevy

Aion yrittää noita neuvojasi. Hankin myös kiikkutuolin josta on tehty myös tutkimusta syvien vatsalihasten vahvistajana, tehty jossain Tampereella. Siinähän puolen tunnin kiikkuminen (jalat niillä jalustoilla) vahvistaa juuri syvät vatsalihakset koska kiikkuminen tapahtuu silloin pelkästään vatsalihaksilla.

• kokenut

Hei itselläni epäiltiin ensi kertaa iskiasta ( eli pullistumaa )toukokuussa 2004 olin osastolla muutaman päivän sain kipulääkityksen ja passituksen kotiin. Seuraavan kerran Juhannus aattona kipu tuli niin voimakkaana että taju meni kankaalle ja jouduin taas sairaalaan pariksi viikoksi, vieläkään minua ei leikattu vaan lisättiin lääkkeitä ja passitus kotiin ja jatkoa kipupolille.

Nyt olen käynyt kipupolilla , ja saanut kolmenkuukauden välein puudutksen joko sakraali tai epiduraali.

Lääkkeinä syön Neurontin (johon sinä varmaan viittasit) ArkoXia, Triptyl, Baclon,ja satanen Tramali
      Olin Ortonissa tutkimuksissa ja lääkkeitä vähennettiin mutta en pärjännyt kun pari viikkoa niin kivut tulivat niin voimakkaaksi että lisäsin ne takaisin. Minulla oli kanssa aluksi aikamoiset sivuoireet mutta söin lääkkeitä sisukkaasti ja vähitellen totuin niihin kun ilmankaan en tule toimeen

Tämä on sitä konservatiivista hoitoa.

Nyt minulla on ensi viikolla taas mangneetti kuvaukseen meno, mutta en tiedä vieläkään rupeavatko leikkaamaan, kun siellä on lisäksi selkäydinkanavan ahtauma.

Itsessään välilevynpullistuman leikkaus ei ole kovin iso, kolme päivää sairaalassa ja pääsee kotihoitoon.

Noista oireista vielä, minulla on aamut kaikkein pahempia, tarvitsen auttajaa pukemisessa ja vessa asioissa, mutta iltapäivisin käyn jopa hiihtämässä hyvinä päivinä.
      Kotona selviän kävelysauvojen kanssa, mutta pahoina aikoina sairaalasta saa lainaksi kävely fordin.

Toukokuussa tulee siis vuosi täyteen jalka oirehtii edelleen, pohjetta vetää aina nilkkaan asti mutta on siinä yksi juttu

Oppii tekemään kaikki asiat mitä ennen pystyi tekemään aamuisin nyt ne tekee iltaisin kun aamuksi ei uskalla jättää :)

Toivottavasti en masentanut sinua lisää mutta näin minulla jaksamista sinulle

• tämäköhän on

yleinen suuntaus eli konservatiivinen hoito. Onko muuten varmaa että sinulla on selkäydinkanavan ahtauma. Yhdellä kaverillani oli kanssa sanottu että hänellä on selkäydinkanavan ahtauma ja nyt viimeksi kun hän kävi sairaalan fysiatrilla tämä olikin sanonut magneettikuvien perusteella ettei ole ahtaumaa vaan pullistuma. Jotenkin tuntuu nämä selkähommat olevan vähän epäselviä lääkäreillekin.
        Eihän ne mielellään rupea leikkaamaan mutta jos kiputila vain jatkuu niin mikä siinä maksaa että sitä vain katsotaan ja katsotaan.

• kokenut
        tämäköhän on kirjoitti:

yleinen suuntaus eli konservatiivinen hoito. Onko muuten varmaa että sinulla on selkäydinkanavan ahtauma. Yhdellä kaverillani oli kanssa sanottu että hänellä on selkäydinkanavan ahtauma ja nyt viimeksi kun hän kävi sairaalan fysiatrilla tämä olikin sanonut magneettikuvien perusteella ettei ole ahtaumaa vaan pullistuma. Jotenkin tuntuu nämä selkähommat olevan vähän epäselviä lääkäreillekin.
        Eihän ne mielellään rupea leikkaamaan mutta jos kiputila vain jatkuu niin mikä siinä maksaa että sitä vain katsotaan ja katsotaan.

Hei kyllä siellä on välilevyn pullistuma ja toisena se ahtautuma.
        Olin Sairaala Ortonissa ja sielläkin erikoislääkäri katsoi mun kuvat. Sit sinne on ruvennut kasvamaan luupiikkejä .

Nyt minulla on ruvennut oirehtimaan toinenkin jalka samalailla, jos tämä suuntaus jatkuu kohta en pääse liikkeelle lainkaan.

Tänäkin aamuna poikani puki minulle sukat ja housut jalkaan ennen kun itse lähti kouluun. Kun aamut on vaikeita, en pääse kumartumaan ja jalkaan tulee niin kovat vihlaisut kuin joku työntäisi sinne piikkiä.

Joskus tuntuu että olen koko perheelle rasite,varsinkin yksitoista vuotiaalla pojalla on ainainen hätä minusta, joka olen aina avun tarpeessa ja huuto pääsee kun selkää ja jalkaa vihlaisee.

Jospa olen viisaampi ensi viikolla kun menen taas jälleen sairaalaan kuvauksiin, ja ortopedin vastaanotolle.

Mutta kaikesta huolimatta on ihanaa kun on kevät ja aurinko paistaa :)

• epilepsialääkkeen
        kokenut kirjoitti:

Hei kyllä siellä on välilevyn pullistuma ja toisena se ahtautuma.
        Olin Sairaala Ortonissa ja sielläkin erikoislääkäri katsoi mun kuvat. Sit sinne on ruvennut kasvamaan luupiikkejä .

Nyt minulla on ruvennut oirehtimaan toinenkin jalka samalailla, jos tämä suuntaus jatkuu kohta en pääse liikkeelle lainkaan.

Tänäkin aamuna poikani puki minulle sukat ja housut jalkaan ennen kun itse lähti kouluun. Kun aamut on vaikeita, en pääse kumartumaan ja jalkaan tulee niin kovat vihlaisut kuin joku työntäisi sinne piikkiä.

Joskus tuntuu että olen koko perheelle rasite,varsinkin yksitoista vuotiaalla pojalla on ainainen hätä minusta, joka olen aina avun tarpeessa ja huuto pääsee kun selkää ja jalkaa vihlaisee.

Jospa olen viisaampi ensi viikolla kun menen taas jälleen sairaalaan kuvauksiin, ja ortopedin vastaanotolle.

Mutta kaikesta huolimatta on ihanaa kun on kevät ja aurinko paistaa :)

Yritin lopettaa Lyrican eli epilääkkeen sivuvaikutusten takia. Pienensin annoksia koska lopetettava pienenevin annoksin. Ensimmäinen yö kun illalla en ottanut Lyrica heräsin yhden aikaan siihen hirveään kipuun nilkassa ja jalkaterässä.
        Ei auttanut muu kuin nousta ottamaan annos, tunnin päästä rupesi helpottamaan. Ei se pullistuma sieltä minnekään ollut hävinnyt. Tosin vastahan tammikuun alusta tämä on ollutkin.

• Osmo

Minulla auttoi selkäongelmissa salli satulatuoli jonka hankin fysioterapeutin neuvosta. Työni on melkein koko ajan istumista joka tietty pahensi tilannetta ennekun sain satulatuolin. Se on ollu käytössä jo pari vuotta. Sen lisäksi paljon liikuntaa ei kuitenkaan mitään rajuja lajeja.

• hinta kiinnostaa

Paljon nää tuolit maksaa?

Surffailin valmistajan ja jälleenmyyjien sivuilla, mutta mistään ei löytynyt hintatietoja. Viittaa siihen, että olisivat hintavia?

• sairaslomalainen

Itselleni tuli kaksi vuotta sitten pullistuma, jota hoidettiin yli vuosi lääkkeillä ja fysioterapialla. Tuloksena hermovaurio oikeaan jalkaan.. Helvetillinen leposärky, illalla sängyssä tuntui kuin olisi varpaita revitty irti.
      Reilut kuusi viikkoa sitten aivan huippu neurokirurgi leikkasi ja kivut jäivät leikkauspöydälle.Lääkärini totesi että kyllä joku raja pitää konservatiivisella hoidollakin olla.Mitään käyttörajoituksia tulevaisuudessa ei ole.Suosittelen lämpimästi leikkausta jos tilanne on paha..

• pullistunut

Kertoisitko tuon huippu ortopedin nimenkin. Minullakin vaivannut kipu jo viidettä kuukautta. Pullistuma välissä L5-S1.Nyt näyttää siltä, että varsinainen pullistumani olisi parantumassa, mutta vaivanneessa jalassa on jonkinasteinen hermovamma jäljellä. Nyt venytellään siis hermoa. On tämä oikea survival-laji.

• sairaslomalainen
        pullistunut kirjoitti:

Kertoisitko tuon huippu ortopedin nimenkin. Minullakin vaivannut kipu jo viidettä kuukautta. Pullistuma välissä L5-S1.Nyt näyttää siltä, että varsinainen pullistumani olisi parantumassa, mutta vaivanneessa jalassa on jonkinasteinen hermovamma jäljellä. Nyt venytellään siis hermoa. On tämä oikea survival-laji.

Kari Sulkko.Leikkaa ainakin Heinolassa,Kuopiossa,
        Ortonissa ja Savonlinnassa(minä).Löytyy juttua netistä nimellä...

• Anonyymi

Ei auta mikkään muu ku puukko

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-rautu korvaamaan kirjolohi

Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n
      Maailman menoa
      32
      2411
    2. Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin

Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj
      Maailman menoa
      100
      2302
    3. Järkyttävä hetki - Ellen Jokikunnas pöyristyy italialaisen lääkärin työstä

Unelmia Italiassa -sarjassa ollaan Ellen Jokikunnaksen perheen kanssa Italiassa. Jokikunnas ja Rask ovat rempanneet kakk
      Tv-sarjat
      18
      1349
    4. Oot tosi epätavallinen

ja erikoinen nainen. Tykästyä ikihyviksi sun kaltaiseen naiseen, mitä tästä pitäis edes ajatella.
      Ikävä
      49
      1217
    5. Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta

Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o
      Maailman menoa
      33
      1152
    6. Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä

Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o
      Ikävä
      27
      930
    7. Etkö voi antaa edes vihjettä mulle?

Minkä vain me tiedettäisiin? Naiselta miehelle.
      Ikävä
      51
      840
    8. Muistatko? Maisa Torppa jakso räjäytti Veitolan somen: "epäaitoa ja teeskentelyä"...

Maisa Torppa täyttää tänään 35 vuotta, onnea! Maria Veitola vieraili Yökylässä-ohjelmassa aikansa kohujulkkis Maisa To
      Suomalaiset julkkikset
      11
      811
    9. Kaksi viikkoa enää Rakas...

Tietäisinpä miten toimia...
      Ikävä
      53
      745
    10. Sammuuko meillä

Kipinä kun ei enää nähdä
      Ikävä
      56