Kärsivä Kristus sisälläni

Anonyymi

En ole koskaan saanut olla näkyvä. Miksi? Koska minun sisäistä pahaa oloani ei ole saanut näyttää. Se on pitänyt aina kätkeä sisimpäänsä, ja kun kysytään, mitä kuuluu, on pitänyt kieltää itsensä, ja vastata "hyvää".

Olen kelvannut vanhemmilleni vain kun minulle kuuluu hyvää. Kun kaikki on hyvin. Negatiiviset tunteet ja niiden julki tuominen on ollut aina väärin. Minua on nuhdeltu siitä.

Sen vuoksi olen ollut koko elämäni ahdistunut. Taipuvainen erakoitumaan. Taipuvainen painamaan pelkoni, häpeäni, vihani ja kaiken negatiivisen tunnemassan sisimpääni piiloon vanhempieni reaktioilta. Ne eivät näet ole olleet hyväksyttyjä.

Vielä tänäkin päivänä, jos ja kun kirjoitan Facebookissa jotakin, joka viittaa siihen, että minua ahdistaa, mikään ei kiinnosta tai että en koe yhteyttä muihin ihmisiin, vanhempani rientävät nuhtelemaan minua.

Ei sellaista saa sanoa. Varsinkaan julkisesti Facebookissa. Siellä, niin kuin muissakin sosiaalisissa tilanteissa, pitää valehdella sekä itselleen että muille kaiken olevan hyvin.

Mutta kaikki ei ole hyvin. Asiat voivat olla hyvin, mutta missään tapauksessa kaikki ei ole koskaan hyvin.

Aina on asioita, jotka ahdistavat. Elämä on aina epätyydyttävää. Tai niin kuin Buddha opettaa, on lähdettävä liikkeelle tietoisuudesta, elämä on kärsimystä.

Kärsimyksen ongelmaa ei voida ratkaista, jos sitä ei myönnetä. Jos tämä tietoisuus painetaan alas, eikä sitä olla näkevinään, se vain aiheuttaa lisää kärsimystä. Alitajunta ei ole negatiisten tunteiden kaatopaikka.

Mutta niin sen pitäisi olla. Näen ympärilläni vain ihmisiä, jotka nauttivat elämästä. Ainakin he haluavat antaa niin ymmärtää. Kuvat ja päivitykset sosiaalisessa mediassa antavat ymmärtää, että kaikkien muiden ihmisten päivät sujuvat elämästä nautiskellen. Kärsimyksen ongelma on vain minulla.

Ja koska kärsimyksen ongelma on vain minulla, haluan eristäytyä. En jaksa enää osallistua näytelmään, jossa sen esittäjät ovat ratkaisseet kärsimyksen ongelman, tai vielä paremmin, heillä ei ole sitä koskaan ollutkaan. He ovat syntyneet ja kasvaneet siitä vapaina.

Minä en ole. Olen elänyt sen keskellä. Kärsimyksen ongelma on ollut läsnä aina. Hiljaisesti ja vaanien. Sitä ei ole saanut nähdä. Eikä siitä ole saanut puhua. 

Se on ollut kuin virtahepo olohuoneessa. Kaikki kyllä näkevät sen, mutta kukaan ei tunnusta sen olemassa oloa. 

Tai niin kuin sadussa keisarin uusista vaatteista. Kaikki näkevät keisarin olevan alasti, mutta kukaan ei uskalla sanoa sitä ääneen. Tämä sen vuoksi, että ihmiset joukolla ylistävät keisarin uusia hienoja vaatteita, jotka ovat näkevinään keisarin yllä.

Minulla ei ole hienoja vaatteita. Olen alaston. Kärsimyksen ongelma seuraa minua kuin oma varjoni. Ja sellainen se onkin. En pääse siitä eroon, vaikka päivä paistaa. Varjo kulkee silti mukanani.

Mutta koska ihmiset ympärilläni eivät tunnusta oman varjonsa olemassa oloa, he eivät halua nähdä minunkaan varjoani. "Sitä ei ole olemassa", minulle sanotaan. "Sitä ei saa olla olemassa".

Se, mitä ei saa olla olemassa, se kasvaa ja vahvistuu. Tästä syystä sisäinen paha olo lisääntyy. Varjot pitenevät. 

Kunpa valtiojohtoa myöten ihmiset joutuisivat tunnustamaan kärsimyksen ongelman olemassa olon. Silloin siihen voitaisiin keksiä ratkaisuja. Yhdessä.

Mutta siihen asti, olen yksin tällä tyhjällä tiellä - Via Dolorosa.

3

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuvailit metaongelmaasi: kärsimyksen ongelman näyttäminen on ongelma. Mutta mikä on se kärsimys, mitä olet kokenut ja koet? Mikä on kärsimyksesi syy? Unohda hetkeksi metaongelma ja keskity se sijaan ongelman varsinaiseen syyhyn.

      • Anonyymi

        Kärsimyksen syy on Buddhan mukaan "elämän jano", eli se että haluaa olla joku, tulla joksikin.

        Minusta kärsimyksen alkusyy on kulttuurissamme, joka on hyvin valheellinen.

        Meidät kasvatetaan valheella ja opetetaan valehtelemaan itselle ja toisille.


    • Anonyymi

      Hei aloittaja. Oletan että että olet nainen kirjoituksesi perusteella. Ehkä 25-35?
      Haluaisin tutustua sinuun. Olen itsekin miettinyt viime päivinä mitä se tarkoittaa että olla itselle rehellinen... Eräs keskitysleiriltä selvinnyt nainen sanoi että jos hänen kaikesta oppimastaan voisi tiivistää jonkun elämän neuvon, niin se olisi: "To thine own self be true". Eli pitäisi olla itselleen rehellinen. Mitä se tarkoittaa? Koen tämän tilanteen siten että yhteiskunnan ihmiset eivät suurimmaksi osaksi ehkä ole sitä. Mielestäni se tarkoittaa että pitäisi seurata sydäntään...

      Kaikilla on "loisteliaampi" ulkokuori, johon ei kuulu esim. mielikuva itsestä vessassa piereskelemässä. On toki luonnollista että evoluution mukaan näytetään parhaita puolia "itsestä" koska etsitään kumppania. Se on normaalia itsetehostusta. Jos "varjopuoli" kasvaa liiaksi, niin se tulee aina ryminällä ulos jossain vaiheessa. Pitäisi siis löytää kultainen keskitie sen suhteen ja myös hyväksyä virheet (tietty pitäisi pyrkiä toimim. viisaammin ensi kerralla).

      Vanhempien liika hyysääminen ei ole hyväksi vaan haitaksi. Elämässä asiat ja suhteet voivat kieroutua monella tavalla, mutta itsenäisenä eläminen ketään siinä kautta vahingoittamatta on oikein jokaisessa tapauksessa. Tarvitsisit ehkä treffikumppanin ja uusia ajatuksia ja kokemuksia vaikka sitä kautta. Sehän on normaalia ja sallittua, toivottavaakin, että tällaisia suhteita olisi, koska meidät on luonto luonut lisääntymään ja kaikki tässä maailmassa kestää vain jonkin aikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe