Mikä on kaikkein vaikein lautapeli? Vaikeudella en tarkoita sitä, että sen säännöt ovat epäloogiset ja ylipäätään huonosti keksitty (kuten jokin Velhojen taistelu takavuosilta) tai että sille on saatavilla erittäin haastavaa peliseuraa ympäri maailman (kuten shakki). Tarkoitan lautapeliä, jonka säännöt ovat mielettömän laajat ja yksityiskohtaiset ja vaativat valtavasti aikaa perehtymiseen, jonka jälkeenkään pelaaminen ei suinkaan ole lasten leikkiä vaan kohtalaiseksikin pelaajaksi opetteleminen vie vuosia. Mille kuuluu kaikkien aikojen vaikeimman lautapelin titteli?
Kaikkein vaikein lautapeli?
14
5744
Vastaukset
Eipä ole vielä kuvailemaasi peliä tullut vastaan (tarkennuksesi epäloogisista säännöistä pudotti suuren osan pois, kuten esimerkiksi pelin Pimeyden Valtakunta).
Jokunen hetki meni kuitenkin oppia Civilization -pelin pelaaminen, eikä niinkään sääntöjen vaan pikemminkin taktiikan takia (puhutaan siis viikoista -ei vuosista).
Vielä vähän aiheen vierestä: Mahdoitko tarkoittaa Velhojen taistelulla peliä Warlock?
Jos, niin omasta mielestäni sen ainoa suoranainen puute oli mustan velhon suhteeton heikkous varrattuna valkoiseen. Itse pelissä/ säännöstössä ei mitään suurempaa epätarkkuutta tai -loogisuutta ole. Ihan hyvä peli itseasiassa.- Enzer
... kai sitten ollut koska velhoja oli pelissä useampi kuin yksi. Pelilaudalla oli useampi paikka velhoille, joiden sitten piti sinkoa tulipalloja päin toisten pärstävärkkiä tai jotain. Säännöt olivat niin puutteelliset ettei pelistä saanut mitään tolkkua.
Enzer kirjoitti:
... kai sitten ollut koska velhoja oli pelissä useampi kuin yksi. Pelilaudalla oli useampi paikka velhoille, joiden sitten piti sinkoa tulipalloja päin toisten pärstävärkkiä tai jotain. Säännöt olivat niin puutteelliset ettei pelistä saanut mitään tolkkua.
Laudalla kuusi paikkaa. Taikoina hyökkäys- ja puolustusloitsut. Joitakin voi torjua vain toisilla taioilla. Kädessä seitsemän korttia. Yksi 'taistelu' kestää kolme kierrosta.
Jos kuulostaa tutulta, niin Warlockhan se. Säännöt kyllä aika epäselvät, mutta kyllä niistä (lopulta) tolkku löytyi. :)- Summer
Hei!
Silmääni osui tässä vain mainintasi pimeyden valtakunnasta... Itse omistan kyseisen pelin. Tässä vastikään kaivelin sitä komeron kätköistä vain huomatakseni että ohjeet ovat hukkuneet! Ja peli kun ei onnistu ilman ohjeita siitä mitä eri "surmanloukuissa" täytyy tehdä pelastuakseen...
Pelin epäloogisuudesta viis, olisin ikuisesti kiitollinen jos jotenkin jostain ne löytäisin!
Voisitko sinä ehkä auttaa?
- Tällänen
no sellasta peliä tuli joskus enemmänkin pelattua kun Hero Quest (onko tuttu??). aika hankalat säännöt menee muutama tunti oppia, mutta muuten viihdyttävä peli.
- Enzer
HeroQuest kyllä on tuttu nimi ja muistaakseni laatikon kannessa oli vähäpukeinen muskelimies kyyryssä miekka kädessä, mutta mitä pelilautaan tulee, niin muistini syövereistä nousee kaksi erilaista kuvaa: joko pelilaudassa oli sisäkkäisiä ratoja kuvaamassa seikkailujen taivalta tai lautaa rakennettiin pala kerrallaan matkan edetessä, jolloin sankari saattoi vaikka tipahtaa kuiluun heti ensimmäisellä palalla. Luultavasti sotken kaksi hyvin suosittua peliä keskenään.
Enzer kirjoitti:
HeroQuest kyllä on tuttu nimi ja muistaakseni laatikon kannessa oli vähäpukeinen muskelimies kyyryssä miekka kädessä, mutta mitä pelilautaan tulee, niin muistini syövereistä nousee kaksi erilaista kuvaa: joko pelilaudassa oli sisäkkäisiä ratoja kuvaamassa seikkailujen taivalta tai lautaa rakennettiin pala kerrallaan matkan edetessä, jolloin sankari saattoi vaikka tipahtaa kuiluun heti ensimmäisellä palalla. Luultavasti sotken kaksi hyvin suosittua peliä keskenään.
HeroQuestin kannessa on kyllä muistelemasi kuva, mutta itse lauta on yhtenäinen kokonaisuus (siis joka pelissä sama), johon ovet, esineet ja vastustajat lisätään hahmojen etenemisen mukaan.
Samantapaisesti toimiin myös Dungeons& Dragons -lautapeli. Siinä vain on useampia 'isompia palasia', joista pelilauta kootaaan kunkin seikkailun mukaan.
Pelin Dragonfire lauta puolestaan koostuu pienistä 'osasista' (käytävistä, huoneista), joita laitetaan esille sitä mukaa, kun hahmot etenevät (ts. oven avaus paljastaa seuraavan palasen).- Enzer
awyrol kirjoitti:
HeroQuestin kannessa on kyllä muistelemasi kuva, mutta itse lauta on yhtenäinen kokonaisuus (siis joka pelissä sama), johon ovet, esineet ja vastustajat lisätään hahmojen etenemisen mukaan.
Samantapaisesti toimiin myös Dungeons& Dragons -lautapeli. Siinä vain on useampia 'isompia palasia', joista pelilauta kootaaan kunkin seikkailun mukaan.
Pelin Dragonfire lauta puolestaan koostuu pienistä 'osasista' (käytävistä, huoneista), joita laitetaan esille sitä mukaa, kun hahmot etenevät (ts. oven avaus paljastaa seuraavan palasen).tarkoitin ulkokehiä, joista voi edetä sisemmille kehille. Pelaajat oli hyviksiä ja pahiksia ja se vaikutti, mitä hahmolle tapahtui ruuduissa. Pahikset esmes menettivät voimiaan pyhässä paikassa. Yksi pelissä saatavista seuralaisista oli Hag, hyödytön vanha eukko, joka roikkui takinliepeissä ja karkotti kaikki muut hyödyllisemmät seuralaiset.
Enzer kirjoitti:
tarkoitin ulkokehiä, joista voi edetä sisemmille kehille. Pelaajat oli hyviksiä ja pahiksia ja se vaikutti, mitä hahmolle tapahtui ruuduissa. Pahikset esmes menettivät voimiaan pyhässä paikassa. Yksi pelissä saatavista seuralaisista oli Hag, hyödytön vanha eukko, joka roikkui takinliepeissä ja karkotti kaikki muut hyödyllisemmät seuralaiset.
...nyt kuulosti tutulta. :)
Pelihän on Talisman, jossa metsästetään Herruuden Kruunua. Hyvä peli muuten, mutta säännöt kaipaavat pientä säätämistä.
- tätä
Eli Puerto Ricon säännöissä menee useampi tunti opetellessa ja ensimmäiset kymmenen peliä joutuu varmasti käymään sääntökirjan kanssa. Muuten peli on lopulta melko looginen ja erittäin hyvä. Säännöissä poikkeuksia ja poikkeuksen poikkeuksia on vain tosi paljon samoin kuin erilaista materiaalia itse pelissä. Tuuri elementti on olematon ja peli perustuukin vastustajien tekemiseen.
Ei varmaankaan kaikkein vaikein peli, mutta vastaa paljon kuvaustasi... - pellooja
Hei!
Toivottavasti vastaukseni ei tule turhan myöhään... Mutta tässä lainaus pelin nimeltä Twilight Imperium, 3rd Edition kuvauksesta:
- - -
Massiivisesta laatikosta (30 x 60 cm, painoakin yli neljä kiloa!) löytyy valtavasti tavaraa: yli 200 taidokkaasti muotoiltua avaruusalusta (vanhat tutut TI-alukset ja uljaita uusia aluksia), yli 400 korttia ja ennen kaikkea lähes kaiken sen, mitä Twilight Imperiumin maailmaan on aikaisemmilla lisäosilla tuotu.
Pelin alkuperäinen suunnittelija Christian Petersen on muokannut pelin alkuperäisiä sääntöjä entistä paremmiksi. Peli etenee entistä nopeammin, mukana on vähemmän odottelua ja kuolleita hetkiä. Luvassa onkin todella eeppinen pelikokemus, josta tulee vielä klassikko vuosikausiksi.
Kukin pelaaja kontrolloi omaa rotuaan tähteinvälisessä kamppailussa, jossa yhdistyvät valloittaminen, kaupankäynti ja poliittinen juonittelu. Strateginen osaaminen, neuvottelutaito ja resurssien hallinta ovat koetuksella, kun pelaajat tavoittelevat paikoista korkeinta: Keisarillista valtaistuinta Mecatol Rexillä.
Miten sinne päästään onkin sitten eri asia - ja pelaajan itsensä ratkaistavissa! Pelaajien tulee tasapainotella diplomatian ja voimankäytön välillä, ohjata kokonaisen kansan tieteellistä kehitystä, sotilaallista mahtia ja taloudellista kasvua oikeaan suuntaan. Vain siten voi saavuttaa tähteinvälisen sivilisaation koko mahdin.
- - -
Kuulostaa monimutkaiselta ainakin minusta!- ollut etsimässä
mahdollisimman vaikeaa peliä ostaakseni sen. Tämä aihe on jatkuva ja kaipaa yhä ehdokkaita Hirmuisen Vaikean Lautapelin tittelin voittamiseen.
Mikään oikea lautapeli tuskin lienee yhtä vaikea kuin Banksin Pelaaja-scifikirjassa esitelty peli... - Munter
ollut etsimässä kirjoitti:
mahdollisimman vaikeaa peliä ostaakseni sen. Tämä aihe on jatkuva ja kaipaa yhä ehdokkaita Hirmuisen Vaikean Lautapelin tittelin voittamiseen.
Mikään oikea lautapeli tuskin lienee yhtä vaikea kuin Banksin Pelaaja-scifikirjassa esitelty peli...Die Macher on saksalaispeleistä niitä vaikeimpia. Puerto Rico on vaikea, mutta tähän verrattuna marjan poimimista. Kun peli koostuu muistaakseni 7 kierroksesta, jotka jakautuu 21 osa-alueeseen ja aihekin on niin mielenkiintoinen kuin Saksan parlamenttivaalit, on tämä kyllä se peli, jossa aloittelijaa viedään kuin pässiä narussa. Lisäksi pelistä on julkaistu vain saksankielinen versio. ;)
Jenkkityylin pahvinappulaheksastrategioista rankin mieleeni tuleva on Advanced Third Reich, joka sekin on todellista paatosta.
Jos taas haluaa sisällökkään, mutta samalla nopean ja hauskan, suosittelen vanhan ajan Civilizationfaneille Attikaa ja huutokauppaamisen ystäville Modern Art'tia.
- mestarix
Go-peli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 574614
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1554224- 673862
- 1253820
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans473648Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe793478- 983031
- 542885
- 252706
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p152420