Mitä on rasismi....

Anonyymi

Eikö se ole lähinna erilaisuutta, monella tapaa. Ei se ole vain väri tai kansallisuus. Erilaisuus pelottaa, asettaa ennakkoluuloja. Mitä enemmän on erilaisuutta se saattaa erottaa tai kiinnostaa ja sen myötä kenties lisää ymmärrystä .. Uskonto niistä kaiketi on kaikken vanhin rasismin muoto ja se pätee edelleen..... miksi??? Eikö kaikki voisi uskoa mihin haluavat ja antaa muille sama vapaus.

Itse Afrikassa vuosia työskennellessäni koin myös usein tätä ns. rasismia, eli sitä on monenmuotoista, riippuu ysteiskunnasta, sen tavoista, säännöistä ja siitä miten erilaisuus ilmenee. Joitakin ärsytti vain valkoinen naama, kuten täällä saattaa olla päinvastoin.

Ainoa keino on sopeutua siihen yhteisöön jossa kulloinkin vaikuttaa. Noudattaa sen tapoja, sääntöjä ja hyväksyä erilaisuus. Ei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa elää ja olla vaan ympäristö on se joka vaikuttaa. Eli vanha sanonta, maassa maan tavalla tai maasta pois.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rasismi-käsite on kärsinyt kovan inflaation kun siitä on tullut poliittisen pelin, puoluepoliittisenkin pelin väline. Laajennettua rasismi-käsitettä voidaan käyttää melkein mihin tahansa. Ihmiset syrjivät toisiaan kaikenlaisista syistä. On uskonnollista ja poliittista syrjintää, kieleen kohdistuvaa syrjintää ("kielirasismia"), sukupuolista syrjintää jne jne jne. Etninen syrjintä menee ehkä lähelle rasismia, mutta ei sekään ihan tarkkaan ottaen sitä ole. "Liberaalit" vaativat, että rasisteja pitää syrjiä. Liberaalit eli suvakit myös vaativat itsellen oikeutta päättää ketkä ovat rasisteja. Rasisteja ovat sitten ne, jotka liberaalit rasisteiksi leimaavat ja heitä pitää poliittisesti syrjiä, äärittää ja eristää. Tämä olisi jo aika hupaisaa ellei se samalla olisi vakava uhka demokratialle.

    • Anonyymi

      Varsinaisia rasisteja on hyvin vähän. Kuten on natsejakin, vaikka valtamedia näkeekin heitä kaikialla.

      Koko rasismi-käsite on kärsinyt pahan inflaation liikakäytön ja poliittisen tarkoituksenhakemisen takia.

      Minä en enää ota tosissaan ihmistä, joka alkaa heiluttelemaan rasismi-korttia asiallisessa keskustelussa.

    • Anonyymi

      Rasismin alkuperäinen määritelmä on jotakuinkin tällainen:

      "Rasismi on aate tai toiminta, jossa ihmisten rodun, etnisen taustan tai biologisten eroavaisuuksien tai näihin liittyvien fyysisten tai henkisten ominaisuuksien erilaisuudella perustellaan ihmisten eriarvoista kohtelua eli syrjintää. Rasismiksi voidaan kutsua myös toimintatapoja ja yhteiskunnallisia rakenteita, jotka johtavat näihin seikkoihin perustuvaan eriarvoisuuteen."

      Lyhyesti. Rasismi on syrjintää perustuen yllä lueteltuihin ihmisen ominaisuuksiin.

    • Anonyymi

      Niin. Rasismi on mielestäni juuri sitä, että toinen ihminen asetetaan kiusaamisen, syrjinnän, eriarvoistamisen tms kohteeksi rasismia harrastavaan verratun poikkeavan ulkonäön, ihonvärin, uskonnon tai muun eriävän ominaisuuden perusteella.

      Rasismia on myös ihan Suomalaiten keskuudessa. Itse olen kokenut rasismia siksi, että olen hieman tummempi kuin Suomalaiset keskimäärin, kuitenkin olen Suomalainen kaikkien esisukujeni kautta ainakin 1600 luvun ajoilta lähtien.

      Nyt kun Suomeen on alkanut tulemaan ihmisiä muualta maailmasta. Pieni osa ihan perustellusti turvapaikanhakijana ja osa muutoin, niin kaikki hiemankaan tummemman näköiset saavat osakseen haukkumista ja huonoa kohtelua, kuten itsekkin olen joutunut kokemaan.

      En pidä siitä että Suomeen tai mihinkään muuhunkaan maahan lähdetään vain paremman elämisen toivossa, jos perusteena valheellisesti esitetään kuolemanvaaraa tms omassa kotimaassa. kun olen siitä kritisoinut, on minut leimattu rasistiksi. miten se on rasismia, jos sanoo, että ei pidä reiluna sitä, että tullaan maahan ja haetaan turvapaikkaa, ilman että siihen on tosiasiallisesti perustetta.

      Mutoin olen kyllä sitä mieltä, että jokainen yli 30 vuotias Suomalainen on tavallaan rasisti, siksi, että he ja heidän vanhempansa ovat niitä, jotka toivoisivat että Suomessa ei asuisi pääosin kuin ns. kantaSuomalaisia ja muutoin vain niitä jotka ovat Suomessa tavallaan työkomennuksella ja palaavat jonain päivänä takaisin omaan kotimaahansa.

    • Anonyymi

      Suomi on pienisieluisten maa. Ihan oikein meni se että Suomi arvioitiin Euroopan rasistisimmaksi maaksi. UlkoSuomalaisena häpeän sitä miten huonosti Suomalainen muiden maiden kansalaisia kohtelee.

      • Anonyymi

        En kohtele ketään rasistisesti. Jos haluan nähdä ulkomaalaisia, niin lähden ulkomaille heitä tapaamaan. Tulen heidän kanssa erinomaisesti toimeen.


    • Anonyymi

      Piensieluisia ovat tummaihoiset, sillä he ovat ensimmäisenä vetämässä R-kortin esille. Ei rasismia enää paljoa ole .

      On vain REALISMIA... Loisijat ja hyväksikäyttäjät riihen taa kiitos

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe