Keskustan puheenjohtajakisasta

Näytti jo siltä, että kilvoittelu kepun puheenjohtajuudesta tulee olemaan vain kahden K:n - Kaikkosen ja Kulmunin - kisa. Nyt kisaan taitaa tulla kolmas K, eli Hilkka Kemppi. Ei ole vielä päätöstään tehnyt, mutta kyllä hän kisaan osallistunee, kun siihen paljon kannustusta on saanut:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/286257-yllatyskaanne-valtava-myrsky-keskustan-kentalta-nouseva-keskustalainen-harkitsee

Ihan varteenotettava ehdokas hän näyttäisi olevan, vaikka onkin vasta ensimmäisen kauden kansanedustaja. Valitettavasti Kemppi saattaisi syödä toisen naisehdokkaan - Kulmunin - kannatusta ja siten vahvistaa Kaikkosen mahdollisuuksia. Onko se hyvä vai huono asia? ”Asiahan ei minulle kuulu” - Pekka Puupää filmien Pätkää eli Masa Niemeä lainatakseni - kun en ole kepulainen, mutta toivoisin kisaan vielä toista miesehdokastakin, kisasta tulisi mielenkiintoisempi tällaisen ei-kepulaisenkin seurattavaksi.

Mutta kuka se toinen miesehdokas voisi olla? Jos K-linjalla pysytään, mieleeni tulee Antti Kurvinen. Hän on tosin tainnut ilmoittaa, että hän ei tehtävään pyri, mutta ainahan voi mielensä muuttaa. Ehkäpä palstan kepulaisilla olisi mielessään joku muukin mahdollinen, heidän mielestään hyväkin ehdokas? Ei kai kepussakaan enää tarvinne pitäytyä K-linjaan, vaikka se Arvo Korsimon, Ahti Karjalaisen ja eräiden muiden muodostama Kekkosen tukiryhmä sitä nimeä kantavana saikin mainetta - tai jotakin muuta.

Kukapa voisikaan olla hän, joka kepun johtajana nostaisi puolueen siitä historiallisen syvästä alhosta, johon se Sipilän johtamana putosi? Voisiko se olla enää mahdollistakaan, vai onko kepu vihdoin saavuttanut kannatustason, joka enintään on sille luonnollinen nykyisessä Suomessa. Kempillä näkyy olevan mielessään selvillä kepun katastrofiputoamisen syyt, kun näkyy tavoitteissaan tekevän selkeää pesäeroa Sipilän tavoitteisiin:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/286343-yllatyskaanteen-aiheuttanut-keskustalainen-lataa-heti-kaikkoselle-ja-kulmunille-se

Jos puheenjohtaja tulee Kaikkosesta tai Kulmunista, kumpikin heistä siirtyisi valtiovarainministeriksi ja Lintilä perisi hänen nykyisen ministeripaikkansa. Kempillä puheenjohtajaksi päästessään ei näkyisi olevan hinkua valtiovarainministeriksi, kun hänen mielestään puolueen johtamisessa olisi tässä vaiheessa työtä niin, että aikaa muulle ei juuri riittäisi. No, ainahan voi mielipiteensä muuttaa - niin Kemppi kuin Kurvinenkin;))

30

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mietin pitkään ennen kuin vastaan Sinulle. Se johtuu siitä mitä olet minua kohtaan tehnyt kuin myös yleisestä jo 16 vuotta kestaneestä oksentelustasi.

Kertaan nyt vielä: Olen arvioinut aikoinaan palveluksessa satoja johtajakanditaatteja, mm Tsadin kaupunginjohtajan sekä monta muuta korkeassa asemassa olevaa.
      Siksi tiedän ja tunnen johtamiseen liittyviä asioita kohtalaisen paljon. Kompetenssia siis minulta löytyy kylliksi.

Keskustan tulevan puheenjohtajan toivoisin olevan riittävän kokenut ja riittävän dynaaminen.
      Kaikkonen on sellainen, Kulmuni ei. Pyrkyryys myös leimaa Kulmunia ja dynamiikkaa ei riittävästi.
      Kemppiä en tunne ollenkaan, mutta kai Keskustan kenttä tuntee paremmin.

Jos Kaikkonen valitaan, kuten näyttää niin pääset jatkamaan hänen Nuorisosäätiö- jargoniasi.

Ihan oikea sotilas

• Hyvin harvoin minäkään sinulle vastaan, mutta nyt teen niin, kun poikkeuksellisesti edes yrität puhua asiasta - vaikka saatkin siihen myös mielestäsi tärkeämpää:

Vaikka en yhtyisikään näkemyksiisi Kaikkosesta ja Kulmunista, en niitä kyseenalaista, sillä ”asiahan ei minulle kuulu”, kun en - Luojan kiitos - ole kepulainen. Kaikkoseen liittyvistä Nuorisosäätiö-asioista en ole täällä koskaan sanonut yhtäkään sanaa; jos niin luulet, se on sitä samanlaista harhaa kuin täällä silmissäsi vilisevät aliupseerit, joilla kaikilla kai tarkoitat minua.

Kun nyt vastasin, ja kun otit minut tuossakin esille, teen vastapalveluksen, eli otan esille käsittämättömän käyttäytymisesi täällä. Miksi minusta on tullut sinulle sellainen pakkomielle?

Koetan uskoa, että olisit todella se RUK:ssa kouluttajana toiminut, jota itse usein kolmannessa persoonassa puhuttelet. Johtuisiko se käsittämätön käyttäytymisesi siis jostain sotaväkiaikaisesta, kun sitä edelleen elät? Jos et urallasi kovin hyvin menestynyt, syyllinen siihen en ollut minä. Et ollut koskaan oppilaanani, joten en vaikuttanut sinun todistuksiisi. Viimeisessä sotilastyössäni Pääesikunnassa valtakunnallisten toimiupseeriasioiden hoitajana minulla oli kyllä hieman vaikutusvaltaa ylimpien toimiupseerien urakehitykseen, mutta sinä olit silloin korkeintaan vääpeli, joiden asiat hoidettiin joukko-osastotasolla.

Vai johtuuko se käyttäytymisesi tällä palstalla kokemastasi? Siis katkeruus siitä, että viestisi aina poistetaan, minun viestini pysyvät palstalla? Sille on selitys: Sinä heittelet tänne roskaa, ja palstan valvonnalla on velvollisuus sellainen poistaa. Minä kirjoitan paremmin sääntöjen edellyttämistä asioista. Jos sinäkin alkaisit tehdä samoin, myös sinun viestisi pysyisivät palstalla. Tuo viestisi pysynee.

Vai olisiko tuolle käsittämättömälle käytöksellesi sittenkin jokin muu selitys? Mikä se voisi olla? Ymmärtääkseni on vain yksi mahdollinen, joka jääköön sanomatta. Jos syy on todella se, tämä hyvää tarkoittava viestini oli varmaan turha. Kuitenkin haluan uskoa, että tuo ei ole selitys käyttäytymisellesi.

Ps. Olet viime aikoina rekisteröinyt useitakin nikkejä, mutta ne kai aina bannataan, koskapa nytkin nikkisi on anonyymi. Annan vielä hyvää tarkoittavan ohjeen: rekisteröipä nikki, joka olisi nimeltään uskottavampi ja joka ei olisi suuressa ristiriidassa esitystesi sisällön kanssa, niin nikkiäsi ei bannattaisi!

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Hyvin harvoin minäkään sinulle vastaan, mutta nyt teen niin, kun poikkeuksellisesti edes yrität puhua asiasta - vaikka saatkin siihen myös mielestäsi tärkeämpää:

Vaikka en yhtyisikään näkemyksiisi Kaikkosesta ja Kulmunista, en niitä kyseenalaista, sillä ”asiahan ei minulle kuulu”, kun en - Luojan kiitos - ole kepulainen. Kaikkoseen liittyvistä Nuorisosäätiö-asioista en ole täällä koskaan sanonut yhtäkään sanaa; jos niin luulet, se on sitä samanlaista harhaa kuin täällä silmissäsi vilisevät aliupseerit, joilla kaikilla kai tarkoitat minua.

Kun nyt vastasin, ja kun otit minut tuossakin esille, teen vastapalveluksen, eli otan esille käsittämättömän käyttäytymisesi täällä. Miksi minusta on tullut sinulle sellainen pakkomielle?

Koetan uskoa, että olisit todella se RUK:ssa kouluttajana toiminut, jota itse usein kolmannessa persoonassa puhuttelet. Johtuisiko se käsittämätön käyttäytymisesi siis jostain sotaväkiaikaisesta, kun sitä edelleen elät? Jos et urallasi kovin hyvin menestynyt, syyllinen siihen en ollut minä. Et ollut koskaan oppilaanani, joten en vaikuttanut sinun todistuksiisi. Viimeisessä sotilastyössäni Pääesikunnassa valtakunnallisten toimiupseeriasioiden hoitajana minulla oli kyllä hieman vaikutusvaltaa ylimpien toimiupseerien urakehitykseen, mutta sinä olit silloin korkeintaan vääpeli, joiden asiat hoidettiin joukko-osastotasolla.

Vai johtuuko se käyttäytymisesi tällä palstalla kokemastasi? Siis katkeruus siitä, että viestisi aina poistetaan, minun viestini pysyvät palstalla? Sille on selitys: Sinä heittelet tänne roskaa, ja palstan valvonnalla on velvollisuus sellainen poistaa. Minä kirjoitan paremmin sääntöjen edellyttämistä asioista. Jos sinäkin alkaisit tehdä samoin, myös sinun viestisi pysyisivät palstalla. Tuo viestisi pysynee.

Vai olisiko tuolle käsittämättömälle käytöksellesi sittenkin jokin muu selitys? Mikä se voisi olla? Ymmärtääkseni on vain yksi mahdollinen, joka jääköön sanomatta. Jos syy on todella se, tämä hyvää tarkoittava viestini oli varmaan turha. Kuitenkin haluan uskoa, että tuo ei ole selitys käyttäytymisellesi.

Ps. Olet viime aikoina rekisteröinyt useitakin nikkejä, mutta ne kai aina bannataan, koskapa nytkin nikkisi on anonyymi. Annan vielä hyvää tarkoittavan ohjeen: rekisteröipä nikki, joka olisi nimeltään uskottavampi ja joka ei olisi suuressa ristiriidassa esitystesi sisällön kanssa, niin nikkiäsi ei bannattaisi!

Kapi on kova oksenteleen, sitten sanoo että muut sitä tekee.
        esim. kohdalleni esitti jopa rasvattua hirttoköyttä, monen muun herjan lisäksi. En kyllä käsitä tuota herjaansa yleensäkään, kun jo noin vanhakin ja yhä samalla linjallaan.
        En nyt viitsi muuta jatkaa, poloinen hän on. Minä olen tyyppiä ettei selitykset uppoa lainkaan, että edes turha sitä tehdä.

• Anonyymi

Saathan sinä munakarva Ossi kertoa noita satujasi. Sinä saatat toisaalta puhua tottakin. Suomen armeijan taso on nimittäin niin surkea ettei sitä voi muuten selittää kuin sinunlaisten tunarien suhmuroinnilla. Toveruudesta ei nykyisessä armeijassa voi edes puhuakaan. Enemmistö upseereista on Ossi majurin tavoin slaavilaistuneita voimaa, valtaa ja muita ulkokultaisia ominaisuuksia palvovia tolvanoita. Todellisuudessa se rikkain ja vahvin isoon talon poika Pohojonmaalta onkin Ossin tavoin se surkein, tyhmin ja saamattomin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saathan sinä munakarva Ossi kertoa noita satujasi. Sinä saatat toisaalta puhua tottakin. Suomen armeijan taso on nimittäin niin surkea ettei sitä voi muuten selittää kuin sinunlaisten tunarien suhmuroinnilla. Toveruudesta ei nykyisessä armeijassa voi edes puhuakaan. Enemmistö upseereista on Ossi majurin tavoin slaavilaistuneita voimaa, valtaa ja muita ulkokultaisia ominaisuuksia palvovia tolvanoita. Todellisuudessa se rikkain ja vahvin isoon talon poika Pohojonmaalta onkin Ossin tavoin se surkein, tyhmin ja saamattomin.

Minä olen ymmärtänyt, että tuo Ossi oli erittäinkin aikaansaava ja älykkyydeltäänkin ylempää keskitasoa.
        Varmaankin RUK:ssa arvioi pääkaupungin johtajankin keskitason kulkijaksi, jollainen toki onkin. Vallanhimo leimaa myös miestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen ymmärtänyt, että tuo Ossi oli erittäinkin aikaansaava ja älykkyydeltäänkin ylempää keskitasoa.
        Varmaankin RUK:ssa arvioi pääkaupungin johtajankin keskitason kulkijaksi, jollainen toki onkin. Vallanhimo leimaa myös miestä.

Kapi meni keittiön kautta Rukkiin vanhana hikisenä ylikessuna.
        Esimiehensä kapin varusmiesaikana tekivät oikean päätöksen, kun eivät tolliskoa Ruk:uun komentaneet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika monen esimieheni mielipiteen tuossa kiteytit.

MunakarvaAUn Motståndare

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika monen esimieheni mielipiteen tuossa kiteytit.

MunakarvaAUn Motståndare

MkvaOssi se kilvan kehuu itseään. No, multipersoonissa tällä vähäjätöllä kyllä löytyykin.

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Hyvin harvoin minäkään sinulle vastaan, mutta nyt teen niin, kun poikkeuksellisesti edes yrität puhua asiasta - vaikka saatkin siihen myös mielestäsi tärkeämpää:

Sinähän täälläkin olet Kaikkosta ja Nuorisosäätiötä höpöttanyt.
        Luuletko tosiaan muita niin typeriksi, etteivät tajua mitä touhuja harrastat.
        Tänäänkin olet nostellut kolmea aloittamaasi ketjua, niistä kriittisiä viestejä poistamalla.
        Et kykene luuseri katsomaan totuutta silmiin.

Huippusotilas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinähän täälläkin olet Kaikkosta ja Nuorisosäätiötä höpöttanyt.
        Luuletko tosiaan muita niin typeriksi, etteivät tajua mitä touhuja harrastat.
        Tänäänkin olet nostellut kolmea aloittamaasi ketjua, niistä kriittisiä viestejä poistamalla.
        Et kykene luuseri katsomaan totuutta silmiin.

Huippusotilas

Huippupotilaalla isoratas vippaa tänään tavallistakin kovemmin.

• Aito-arska ei liene kepulainen, mutta avauksellaan ”Keskusta tulee jälleen nousemaan…” toiveikas hän on kepun nousun suhteen, eikä siinä mitään pahaa. Palstan kepulaisissa toiveikkuutta puolueensa noususta ei liene, kun karttavat siitä puhumista keskittyen mielestään tärkeämpään. Niin ilmeisesti on tapahtunut tälläkin avauksellani, koskapa poistetuiksi tulleita viestejä näkyy olevan enemmän kuin palstalle jääneitä.

No, varmaan he kepulaisina ovat minua paremmin tietoisia puolueensa kohtalosta, joten mikäpä minä olen yrittämään heille toiveikkuutta luoda. Tätä enempään minulla ei ole aihetta nyt, käyn täällä illemmalla katsomassa olisiko aihetta tullut, ja jos on tullut, siihen sitten tartun.

• Anonyymi

Kaikkonen on härski ja tuomittu taparikollinen mutta kaipa se lasketaan kepussa meritiiksi. Joka tapauksessa on erittäin huojentavaa että kepu on hyvässä ja jyrkässä syöksyssä parin prosentin marginaalipuolueeksi joka sille kannatukseksi kuuluukin.

• Anonyymi

Nykypolitiikka onn valitettavasti kovin lyhytjännitteistä ja tilanteet ja suhdanteet vaihtuu kovin nopeaan.Nyt on keskustalla tilanne vaikea,mutta muutaman vuoden päästä se voi olla todella hyväkin.Muutama vuosi sitten koko vasemmiston alamäkeä ihmeteltiin ja ny saatu siellä nousua.Perussuomalaiset ovat nousseet pitkällä ajalla paljon,mutta kannatus on todella herkkää siellä,että tilanteet voi muuttua paljon.Oppositiossa on turvallista kannatusta kerryttää.Sikäli olisi hyvin aiheellista,et persut olisivat hallituksessa,että oltaisiin tekemässä arkista politiikkaa,jossa joutuu tekemään kompromissejä ja ikäviäkin päätöksiä.Voisi loppua tämä ajattelu,että ikäänkuin ihmeitä tekevä puolue.

• Joo, paljolti on noin kuin sanot nykypolitiikan lyhytjännitteisyydestä sekä tilanteiden ja suhdanteiden nopeasta vaihtelusta. Kun nykyisin on niin nopea ja monipuolinen tiedonvälitys, ja sen välittämät tiedot politiikasta ja poliitikoista pitävät ihmiset asioista ajan tasalla, ja jos noissa tiedoissa saattaa olla sellaista, jonka johdosta ajattelevat ihmiset vaihtavat nopeasti poliittisia näkemyksiään.

Mielestäni kuitenkin hyvä, että on noin kuin on. Uskoisin sen pitävän poliitikkojamme paremmin ”varpaillaan” ja pyrkivän teoillaan antamaan vahvistusta puheilleen, jos huomaavat ihmisten uskon niihin heikentyneen.

Kepun romahduksessa ei ollut ninkään kyse siitä, että puolueen johtaja - Sipilä - olisi menettänyt puheittensa uskottavuutta. Ei hän koskaan oikeastaan mitään holtittomia lupauksia antanutkaan. Kyllä hän teoillaankin pyrki enimmäkseen siihen, joita oli pyrkimyksikseen ilmoittanutkin. Osa kepua edellisvaaleissa äänestäneistä pettyi siihen, että Sipilän pyrkimykset eivät kansainvälisestä nousukaudesta huolimatta saavuttaneet tavoitteitaan. Osalle kepun entisistä äänestäjistä Sipilän ja hänen johtamansa kepun politiikka oli yksinkertaisesti liian oikeistolaista, porvarillista. Kaikki kepua äänestäneet kun eivät suinkaan ole mitään suurporvareita.

Tietenkin yhdyn näkemyksiisi siitä, että oppositiopuolueella on aina parempi mahdollisuus nostaa kannatustaan kuin hallituksessa olevalla puolueella. Johtuen siitä, että sieltä oppositiosta on helppo lupailla sitä ja tätä kun tietää, ettei tarvitse yrittää lupauksiaan täyttää ja meissä äänestäjissä on paljon herkkäuskoisia, jotka eivät vuosienkaan aikana ole tuota totuutta ymmärtäneet

Kokoomukseen ”lievästi kallellaan olevana” paheksuin sitä, että kokoomus jäi oppositioon kannatustaan kasvattamaan. Joku täällä sitten valisti minua, että kokoomukselle tapahtui vahinko, puolue asetti liian kovat vaatimukset uskoen Antti Rinteen niihin taipuvan, kun kokoomusjohdossa oltiin varmoja, että rökäletappion kokenut kepu ei hallitukseen lähtisi. En ole varma, pitäisikö minun nyt kehua kepua vastuullisuutensa tunnosta vain moittia kokoomusta typeryydestä;))

Persujen nykyistä nousua ei olisi tullutkaan, jos puolue olisi hallituksessa, puolueen nykyinen gallup-kannatus olisi nyt puoleen vaaleissakin saamaa paljon matalampi. Mutta ymmärrän kyllä sen, että hallituksen muodostaja ei halunnut persuja hallitukseensa. Ei kai mikään muukaan puolue olisi siinä asemassa ollut siihen halukkaampi.

• Totean tuossa klo 16.13 jättämässäni viestissä:

>>Palstan kepulaisissa toiveikkuutta puolueensa noususta ei liene, kun karttavat siitä puhumista keskittyen mielestään tärkeämpään. Niin ilmeisesti on tapahtunut tälläkin avauksellani, koskapa poistetuiksi tulleita viestejä näkyy olevan enemmän kuin palstalle jääneitä<<

Noin varmaan on. Vahvasti lisänäyttöä siitä on tullut tuon jälkeenkin, ja siinä näytössä kerrotaan, mikä heille on mielenkiintoisempaa ja tärkeämpää kuin kepu ja sen poliittinen menestys tai tappio - molemmat ihan yhdentekeviä sen tärkeämmän rinnalla. Toivottavasti palstan valvonta poikkeuksellisesti antaa sen näytön jäädä palstalle;))

On tullut sentään yksi asiallinenkin vastine ja siihen juuri vastasin. Enempään minulla ei ole aihetta tänä iltana, kun on muuta ohjelmaa. Eikä huomennakaan ennen iltaa, kun heti aamusta lähden ajelemaan Länsi-Uudellemaalle katsastamaan jälkikasvuani ja he ovat ilmoittaneet vievänsä minut seuraamaan harrastuksiaan. Käyn siellä vielä tapaamassa myös lasteni äitiä.

Vasta joskus illansuussa palailen sietä kotiin. Käyn silloin katsomassa tälle avaukselleni mahdollisesti tullutta ja jos siinä on kommentointiani tarvitsevaa, niin tulen tekemään. Mahdollisesti tulleelle eräille tärkeämmälle en anna edes sitä huomiota, jonka nyt sille annoin.

• Anonyymi

Tervetuloa Kepun puheenjohtajaksi nuori, ryvettymätön nainen, Hilkka Kemppi!

Nyt olisi mahdollisuus siirtää Kepu nykyaikaan iänikuisesta kepuloinnista, iltalypsystä ja petkuttamisesta!

• Ainahan voi mielipiteensä muuttaa, totean avauksessani Hilkka Kemppiä ja Anti Kurvista opastaen. Vaikka tuossa edellisessä viestissäni sanon, että en tule tänne ennen huomisiltaa, muutin itsekin mielipidettäni. Heitin jo hieman ennen tv:n iltauutisia viestin tuonne ”metsänhoitajan” hauskalle avaukselle, ja kun nyt katsoin vielä tännekin, näin tuon viestisi.

Kepun pj-valinnat eivät tietenkään minulle mitenkään kuulu, kyseessä on puolueen äänivaltaisten jäsenten asia, mutta kyllä se silti minuakin kiinnostaa. Kiinnostaa siis lähinnä siksi, että kuka on hän, joka pyrkii nostamaan kepun siitä kannatuksen syvästä alhosta, jonne se viime vaaleissa putosi, ja miten hän yrittää sen tehdä. Vaikka en uskoisi hänen mahdollisuuksiinsakaan, silti pelkkä yrityskin sellaiseen kiinnostaa.

Kenellä noista esillä olleista voisi olla yrityksessään parhaat mahdollisuudet tuottaa edes jonkinlaista tulosta? Uskonpa, että juuri tuolla Hilkka Kempillä, niillä perusteilla, joita sinäkin tuot esille. Jos minä olisin kepulainen, alkaisin pyrkiä mahdollisuuksieni mukaan toimimaan hänen valintansa hyväksi, mutta kun - Luojan kiitos - en ole kepulainen, säästyn siltä vaivalta ja voin jäädä vain mielenkiinnolla sivusta seuraajaksi!

Nyt ei todellakaan enempää ainakaan ennen huomisiltaa. Näkemiin!

• Anonyymi

Vitutaako jotakuta ja jos niin mikä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vitutaako jotakuta ja jos niin mikä?

Korjaus edelliseen.

Vituttaako jotakuta ja jos niin mikä?

• Eipä näy kepun puheenjohtajakisa kiinnostavan palstan kepulaisia. Varmaan he ajattelevat, että aivan sama, kuka kepun johtoon tulee, ”onhan hän sentään kepulainen”;)) No, heistä muutamalle on toki jokin muu hyvin paljon kiinnostavampi kuin kepu tai mikään siihen liittyvä, ei tarvinne mainita, mikä tai kuka on se niin valovoimainen, että kepu jää hänen rinnallaan täysin pimentoon;))

Itselläni tänään kuitenkin läikehti rinnassani mukavia tunteita maaseutua kohtaan. Kävin tapaamassa jälkikasvuani Karjaalla ja lasteni äitiä Pohjassa - Pojo på svenska. Ajelin tuon naftin sadan kilometrin matkan mennen tullen rannikkotietä, eli Hangon tietä. Suomessa on paljon monenlaisia hienoja maisemia, mutta maalaismaisemissa ei voi olla upeampia kuin on tuon tien varrella! Sellaiset maisemat säväyttävät stadilaistakin!

Inkoon Degerbyyn tienoilla ajellessani ihan vauhtia hiljensin ihaillakseni niitä laajoja, loivasti kumpuilevia hienoja, hyvin hoidettuja peltoja, joilla kullankeltainen ja välillä ruskeampikin kypsymässä oleva vilja kukoisti, hienoja rakennusryhmiä hyvin hoidettuine pihoineen peltojen reunustoilla ja peltoaukeiden välissä kapeita, hyvin hoidettuja vehreitä metsiköitä. Todella hienoa, kaunista! Mielessäni alkoi soida vuosikymmenten takainen biisi, jossa laulettiin mm. näin:

Katson maalaismaisemaa ja ymmärrän
      Kuinka onnellinen voikaan olla hän
      Joka täällä vaan saa aina asustaa -aa -aa
      Maalaismaisemaa en saata unohtaa

Maalla kai asuvat myös useimmat palstan kepulaiset, mutta ei heidän rinnassaan näy olevan samanlaista onnellisuudentunnetta kuin tuossa laulussa, ei liioin lainkaan samaa, jota minä tunsin katsellessani noita maisemin. No, noissa maisemissa asunee tosin varsin vähän jos ollenkaan kepulaisia, kannatetuin puolue noissa maisemissa varmaan on Svenska folkpartiet i Finland. ”Hurrejahan” he suurella enemmistöllään siellä ovat, mutta erinomaisen hienosti he maitaan hoitavat. Kovin paljon huonompaa näyttöä siitä nähdään kepun varsinaisilla kannatusalueilla, joskin muuten hienoja maisemia on seilläkin.

Tänään on valtakunnallinen saunapäivä. Niinpä minäkin pistän kohta saunan päälle ja loppuilta menee saunoessa, kohtuullisesti saunajuomiakin nautiskellessa, televisiota ja digitallenteitani katsoessa. Unohdan nyt kokonaan tuon kepun johtajakisan, sillä mitäpä se minulle kuuluu, kun se ei näy kiinnostavan palstan kepulaisiakaan.

• Vielä kerran täytyy käydä tämän avaukseni aiheen tiimoilta. Avauksessani perjantaina 26.7. uskoin, että kisa kepun puoluejohtajuudesta ei jää vain Kaikkosen ja Kulmunin väliseksi, kun mukaan lähtöä harkitsee jo paljon kannatusta saanut kolmas K eli Hilkka Kemppi. Nyt Kemppi ilmoittaa, että ei osallistu kisaan:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/286523-uusi-kaanne-keskustan-pj-kisaa-harkinnut-kemppi-sanoo-nyt-ei-lahtisin-kilpailuun

Kulmunin kannalta varmaan hyvä juttu. Hän jää ainoaksi naisehdokkaaksi ja mahdollisuutensa ovat nyt paremmat Kaikkosta vastaan.

Kun en ole kepulainen, puolueeton olen molempiin nähden. Molemmat varmaan ymmärtävät kepun tilanteen samoin, mutta Katri on kyllä Anttia rohkeampi ulostulossaan kuvaillessaan kepun nuorisokannatuksen romahdusta pysäyttäväksi. Hän toteaa:

”Kevään vaalien aikaan Keskustan ilmoitti ensisijaiseksi puoluevalinnaksi vain 6 prosenttia 18-34 -vuotiaista. Tulos on järkyttävä. Kehitys on ollut samansuuntainen jo pidemmän aikaa, mutta nyt keväällä puolueen yleiskannatuksen sisällä erityisesti nuoret ovat etääntyneet keskustasta”.

Ainakin osin oikeassa Katri on myös tuolle näkemistään syistä, eli puoluekannatus ei enää periydy samalla tavalla, kuin menneinä vuosikymmeninä ja tämän hetkinen aluekehitys tekee työtä keskustaa vastaan: nuoret muuttavat isompiin kaupunkeihin.

Hän kuvailee nuorten luottamuksen palauttamista keskustan kohtalonkysymykseksi. Hänellä on myös näkemyksiä kannatuskehityksen suunnan muuttamiseksi: ”Me nostamme esille ja tartumme juuri niihin aiheisiin, jotka nuoria huolestuttavat. Olivat ne sitten koskien ilmastoa ja luonnonvarojen kestävää käyttöä tai vaikka tasa-arvoa”.

Mutta onko noilla keinoilla laajempaa kannatusta kepun kentässä? Ei ainakaan tällä palstalla kepulaisilta nähdyn perusteella arvioiden. Tuskin yleisemminkään, varsinkaan iäkkäämpien kannattajien keskuudessa, ja melko iäkkäistä se kepun kannattajakunta koostuu, kun nuoret ovat sieltä lähteneet.

Tästä pääsette tuohon Katri Kulmunin ulostuloon, josta edellä esitin suoriakin lainauksia:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/286508-katri-kulmuni-tama-keskustan-kohtalonkysymys

Luulenpa, että tämä aihe on puoleltani käsitelty ja palaan asiaan vasta sitten, kun tuo ilmeisesti vain Katrin ja Antin väliseksi jäävä kisa on ratkaisussaan. Olipa ratkaisu kumpi tahansa, voittajasta varmaan tulee valtiovarainministeri. Saa nähdä tuleeko vanhasta Golanin faitterista”, reservin vääpeli Mika Lintilästä puolustusministeri vai jääkö tehtävään edelleen reservin kapteeni Antti Kaikkonen;))

• Antti Kaikkonen lausui jossain äskettäin, että Mika Lintilän on syytä pitää valtiovarainministerin salkku kädessään Suomen EU-puheenjohtajuuden ajan. Muistaakseni siihen liittyi lisäksi sana "ainakin" tms.

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Antti Kaikkonen lausui jossain äskettäin, että Mika Lintilän on syytä pitää valtiovarainministerin salkku kädessään Suomen EU-puheenjohtajuuden ajan. Muistaakseni siihen liittyi lisäksi sana "ainakin" tms.

Linkkiesi kautta päädyin seuraaviin Hilkka Kempin mielipiteisiin:

" Puheenjohtaja ei saa nimetä itseään valtiovarainministeriksi. Puolueen johtaminen vaatii nyt enemmän aikaa ja voimaa, kun työnsä alussa oleva valtiovarainministeri pystyy antamaan”, Kemppi kirjoittaa.

Kempin mielestä keskustan viestintä on aikansa elänyttä ja muut ehtivät omia keskustan saavutukset ennen kuin puolue herää."

Samoilla linjoilla olen ollut itsekin, joskin hieman eri perusteilla. Ei ole kauaakaan siitä, kun ihmettelin, mitä järkeä on nykyisessä käytännössä, että puoluejohtajat ottavat itselleen vapaaehtoisesti salkun, jonka kantaja joutuu median ja opposition suurimman kritiikin kohteeksi koko hallituskauden . Vielä 1990-luvulla ja aiemmin oli tapana menetellä päinvastoin eli antaa "paskasalkku" tyypille, joka ei kuulu puoluejohtoon, eikä näin lokaa puolueen mainetta henkilökohtaisesti. Kaikkosen kannattaisi jatkaa puolustusministerinä, sillä se on ehkä eniten sympatioita ja vähiten kritiikkiä saava ministeritehtävä kaikista. Kulmunin elinkeinoministerin tehtävässäkään harvoin joutuu kovan arvostelun kohteeksi.

Kepun tiedotustoimintaakin olen täällä usein arvostellut. Se on ollut aina surkeaa verrattuna varsinkin kokoomukseen.

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Linkkiesi kautta päädyin seuraaviin Hilkka Kempin mielipiteisiin:

" Puheenjohtaja ei saa nimetä itseään valtiovarainministeriksi. Puolueen johtaminen vaatii nyt enemmän aikaa ja voimaa, kun työnsä alussa oleva valtiovarainministeri pystyy antamaan”, Kemppi kirjoittaa.

Kempin mielestä keskustan viestintä on aikansa elänyttä ja muut ehtivät omia keskustan saavutukset ennen kuin puolue herää."

Samoilla linjoilla olen ollut itsekin, joskin hieman eri perusteilla. Ei ole kauaakaan siitä, kun ihmettelin, mitä järkeä on nykyisessä käytännössä, että puoluejohtajat ottavat itselleen vapaaehtoisesti salkun, jonka kantaja joutuu median ja opposition suurimman kritiikin kohteeksi koko hallituskauden . Vielä 1990-luvulla ja aiemmin oli tapana menetellä päinvastoin eli antaa "paskasalkku" tyypille, joka ei kuulu puoluejohtoon, eikä näin lokaa puolueen mainetta henkilökohtaisesti. Kaikkosen kannattaisi jatkaa puolustusministerinä, sillä se on ehkä eniten sympatioita ja vähiten kritiikkiä saava ministeritehtävä kaikista. Kulmunin elinkeinoministerin tehtävässäkään harvoin joutuu kovan arvostelun kohteeksi.

Kepun tiedotustoimintaakin olen täällä usein arvostellut. Se on ollut aina surkeaa verrattuna varsinkin kokoomukseen.

Saapa nähdä, että pitääkö Kaikkonen sanansa, jos hän kepun johtoon pääsee. Epäilen. Hilkka Kempistä ei ole ”vaaraa”, kun ei siis osallistu puheenjohtajavaaliin.

Kepun viestintään en ota kantaa, kun en ole sitä paljonkaan seurannut. Näkemyksessäsi valtiovarainministerin ja puolustusministerin asemasta olet tuolla perusteellasi oikeassa, mutta poliitikolla taitaa olla valinnassaan eri peruste: monipuolisempi vaikutusvalta ja suurempi näkyvyys. Perusteet, jolla parhaiten uskovat etenevän poliitikon urallaan.

• Anonyymi

Joo, lisää ämmiä politiikan huipulle! Kepu on täys liberaalivassari puolue joka on ollut täälä laivaamassa näitä mamuja tänne niin älä kuule yritä hakee mitään oikeisto uskottavuutta millään KKK vitseillä.

• Anonyymi

Kulmunista kepu saa uuden Vennamon

• Anonyymi
      • Anonyymi

Aivan turhaa rahanmenoa. Ystävällisten suhteiden ylläpito kuuluu ulkoministerölle.
        Rahat pois politrukkkien kerhoilta!

• Anonyymi

Keskusta ei nouse kummankaan johdolla.
      Jäsenet hylkää, äänestäjät jo hylännyt.
      Kaikkonen on kuin Lantti -Antin kopio ja Kulmuni kuin Ohisalon. Ja politiikan teko on aivan saman sävelen myötäilemistä. Kynnyskysymykset vaihtui rullaportaisiin, jalkapannat älykännyköihin..

Keskustan väki ei edes viitsinyt selvittää miksi kannatus laskee. Valitsivat helpon tien; kaikki Sipilän syyksi! Ja eikun hallitukseen, vastuunkantajat!!?!!
      Keskustan perinteiset kannattajat eivät selkäänpuukottajista tykkää, varsinkin kun puukottaa omaa pj ja vielä härskisti julkisesti (Maaseudun tulevaisuus). Se nähtiin jo Jäättenmäen jälkeen, kannatus laskee kuin lehmän häntä.

Toinen moka oli tyytyä kiltisti median antamiin puheenjohtaja ehdokkaisiin.
      Ja samat, vastuunkantajat!!?!!, heti kannattamassa.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      7715
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      54
      5758
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      79
      3268
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2863
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1668
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      209
      1580
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      322
      1293
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1172
    9. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1159
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1061
    Aihe