vetää

vastalkaja kanavaarani

Hei osaako joku neuvoa mikä auttaa kun alkovi auton verhon välistä vetää? verho on kyllä ihan hyvin paikoillan mutta silti se hohkaa kylmää hytistä eikö se riitä yksistään eristämään?

21

2577

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reissari

      Fiatin kabiini on huonosti eristetty. Kun väliverho on kiinni, ei kabiinissa oleva ilma lämpiä ja kylmä ilma virtaa lattianraosta.

      Kun jättää väliverhon pois, niin ohjaamokin lämpiää, ainakin ilmalämmitteisessä. Ja jos on käytettävissä sähköä ja auton sisätilan lämmitin ohjaamoon, niin vielä parempi.

      Energian kulutus tietysti kasvaa, jopa 30%, mutta asumisviihtyvyys paranee merkittävästi.

    • Hönö

      Auton ohjaamo-osa on aivan tavallinen pakettiauton ohjaamo. Ilman minkäänlaisia lämpöeristeitä. Tavallinen kangasverho siinä välissä, ei ole riittävä lämpöeriste. Alkoviautoihin on saatavilla mallikohtaisia lämpöverhoja eristämään ohjaamo asunto-osasta. Niitä voi kysellä merkkiliikkeistä. Niitä valmistaa ainakin Ali-Raatikainen Huittisista, ja VA Varuste Kuopiosta. Pohjoisisssa on vielä, muistaakseni Rovaniemellä joku valmistaja.
      http://www.vapaa-aika.com
      Sieltä saa ostettua "eristekangasta" josta voi itse tehdä sopivan verhon, jos ei valmista löydy.

      Olen tehnyt lämpöverhon omaan autooni, ja olen voinut todeta, että vedontunne poistui. Lattian rajassa lämpötila nousi muutaman asteen, ja lämmittimen käyntijaksot harventuivat reilusti.

      Olen nähnyt myös joidenkin tehneen kiinteän väliseinän liukuovella erottamaan ohjaamon asunto-osasta.

      • vastalkaja

        lämpö verho on jo. mutta minkälainen olisi tämä liukuovi systeemi? mistä se pitäis tehä


      • Cabby 532
        vastalkaja kirjoitti:

        lämpö verho on jo. mutta minkälainen olisi tämä liukuovi systeemi? mistä se pitäis tehä

        Tällainen ovi varsin helppo tehdä Sopivasta puulistasta kehikko 2 ohutta vaneria ja finlomani väliin ja liimaa kaikki yhteen paksuus määräytyy sen mukaan pelkkä 2 senttinen finlomi jo yksinäänki riittää kun vain löytää sopivat kiskot missä se kulkee.Siihen voi myös liimata keinonahan päälle ei se vaadi kuin Mielikuvitusta Sanoi Autoverhoilija


      • hÄH?
        Cabby 532 kirjoitti:

        Tällainen ovi varsin helppo tehdä Sopivasta puulistasta kehikko 2 ohutta vaneria ja finlomani väliin ja liimaa kaikki yhteen paksuus määräytyy sen mukaan pelkkä 2 senttinen finlomi jo yksinäänki riittää kun vain löytää sopivat kiskot missä se kulkee.Siihen voi myös liimata keinonahan päälle ei se vaadi kuin Mielikuvitusta Sanoi Autoverhoilija

        Mikä se on?


      • Heh
        Cabby 532 kirjoitti:

        Tällainen ovi varsin helppo tehdä Sopivasta puulistasta kehikko 2 ohutta vaneria ja finlomani väliin ja liimaa kaikki yhteen paksuus määräytyy sen mukaan pelkkä 2 senttinen finlomi jo yksinäänki riittää kun vain löytää sopivat kiskot missä se kulkee.Siihen voi myös liimata keinonahan päälle ei se vaadi kuin Mielikuvitusta Sanoi Autoverhoilija

        Ja alustana oli ducato?


      • hÄH? kirjoitti:

        Mikä se on?

        levyä, saatavilla eri paksuuksia,oikea nimi taitaa olla finnfoam.


      • Ukko
        kawasaki250 kirjoitti:

        levyä, saatavilla eri paksuuksia,oikea nimi taitaa olla finnfoam.

        Finnfoam ei ole uretaania.


      • on...
        Ukko kirjoitti:

        Finnfoam ei ole uretaania.

        uretaani on senverran hyvää muihin eristeisiin verrattuna ettei sen tarvii harhautella ihmisiä nimien vaihtelemisilla

        olen jo kauan odottamut koska tulee markkinoille styroxuretaani =)
        toivottavasti uretaani on sen verran suojattu nimitys ettei noin voi tehdä


      • Hönö
        Heh kirjoitti:

        Ja alustana oli ducato?

        Onko sillä alustalla tässä tapauksessa joku merkitys??? Minkä auton ohjaamo on eristetty samaan tasoon tehtaalla, kuin koppien eristys on?


      • Hönö
        vastalkaja kirjoitti:

        lämpö verho on jo. mutta minkälainen olisi tämä liukuovi systeemi? mistä se pitäis tehä

        Kun kunnollinen lämpöverho on tiiviisti kiinni väliseinässä, ja katossa neppareilla, ja tarvittaessa tarranauhoilla. Ei sieltä pitäisi päästä vetoa läpi. Ainut ongelmakohta on tasalattia asunto-osan ja ohjaamon välillä. Sitä on vaikea saada vedottomaksi ilman liepeitä lattiaa vasten.

        Mikä koppiosa on, ja minkä ikäinen???

        Kiinteä seinä on aina suunniteltava autokohtaisesti. Seinä, ja liukuovi voidaan tehdä ohuesta vanerista tai kopin sisustuslevystä. Ovi tehdään kaksinkertaiseksi, ja väli eristetään uretaanilevyllä. Samoin seinään liimataan toiselle puolen uretaanilevy, jonka voi verhoilla kankaalla tai sisustuslevyllä. Seinän ja liukuoven väliseen rakoon laitetaan eristävä huulitiiviste.


      • MB ja Skoda
        on... kirjoitti:

        uretaani on senverran hyvää muihin eristeisiin verrattuna ettei sen tarvii harhautella ihmisiä nimien vaihtelemisilla

        olen jo kauan odottamut koska tulee markkinoille styroxuretaani =)
        toivottavasti uretaani on sen verran suojattu nimitys ettei noin voi tehdä

        Finlomi ja uretaanin k-arvo on jotakuinkin sama. Uretaani kestää esim. bensiiniä ja useita kemikaaleja mitö taas styrox ja Finlomi eivät kestä samallatavalla. Finlomia käytetään nykyään rakennusteollisuudessa aina uretaanin siasta koska on hinnaltaan huomattavasti halvempaa.


    • lahjomaton

      Useimmissa 3-vuodenajan asuntoautoissa toi on ihan tavallinen ongelma.
      Itse ostin 3 kpl. retkeilijöille valmistettuja 10 mm makuualustoja ja pätkän karpooni nauhaa.. Ja niistä syntyy nopeesti väliseinä ohjaamon ja asunto-osan väliin. Silloin kun ne evät ole käytössä ne voi säilyttää patjan alla...

      • jesse jees

        Tyhmin tyyppi tuo Lahjomaton, aina jauhaa kolmen vuoden ajan autoista. Mitä ne on vedätkö linjaan ei talviautot saksmannit ja italialaiset natina laatikot samaan. Tavallisella keskiluokan autolla missä ei ole kaksoispohjaa ja seinät 30-40mm ja puhallin lämmitin, pärjää talvella loistavasti lomansa. Tarviit sähkötolpan, ohjaamopeitteen ja sinne sähkölämmittimen.


      • Hönö
        jesse jees kirjoitti:

        Tyhmin tyyppi tuo Lahjomaton, aina jauhaa kolmen vuoden ajan autoista. Mitä ne on vedätkö linjaan ei talviautot saksmannit ja italialaiset natina laatikot samaan. Tavallisella keskiluokan autolla missä ei ole kaksoispohjaa ja seinät 30-40mm ja puhallin lämmitin, pärjää talvella loistavasti lomansa. Tarviit sähkötolpan, ohjaamopeitteen ja sinne sähkölämmittimen.

        Saahan ne 3:n vuodenajan autotkin lämpimäksi, kun vain käyttää tarpeeksi energiaa lämmitykseen.
        Sähköllä voi 16 A:n sulakkeen takaa ottaa maksimissaan n. 3,7 kWh:n tehon. Lisää tehoa täytyy sitten tehdä kaasulla, jos tarvetta on.
        Kovemmilla pakkasilla ei seinien vierellä viitsi paljon oleilla, kun seinät hohkavat kylmää, ja on vedon tunnetta.


    • Tietoinen

      Jos sinulla on vesikeskuslämmityksellä varustettu m-auto, on siihen erittäin helppo asentaa patteripituutta lisää ja jopa ohjaamon porrasaskelmiin saa 80 cm lisää molemmille puolille, siis yhteensä 160cm. Aldehan lmoittaa konventionaalipatterin lämmönluovutusarvoksi 400W/metri. Myös muualle koriin saa patteripituutta lisää ja vaihtamalla 220V kiertovesipumpuksi Grundfossi 3-tehosäätöisen pumpun saa erittäin hyvän kierron aikaan putkistossa.. Yhteyttä voi ottaa jos asia kiinnostaa.

    • vastalkaja

      alusta on lmc vuosimallia 03

    • Tietoinen

      Millainen auto on ilma vai vesilämmitys, integroitu vain puoli-integroitu.

      • vastalkaja

        alkovi auto. ilmalämmitys, trumatic 6000.


      • Tiedoksi
        vastalkaja kirjoitti:

        alkovi auto. ilmalämmitys, trumatic 6000.

        Keulaan ha tarvittaessa välipuhaltimia. Puhallusputki myös ohjaamon porrassyvennykseen.


      • Nimetön
        vastalkaja kirjoitti:

        alkovi auto. ilmalämmitys, trumatic 6000.

        Kyllä LMC on laadukas talviauto, ja Truma 6000
        on riittävä lämmityslaite Suomen talveen. Ei pitäisi olla ongelmia vedonkaan suhteen.
        Tuleeko kaikista ilmasuuttimista puhallusta, ja onko suuttimien kohdat vapaana tavaroista. Ettei ne estä ilman kiertoa. Vielä olisi hyvä tarkistaa
        ilmaputket, ettei ne ole painuneet kasaan. Mikä estää ilman vapaata virtausta niissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      114
      1148
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      689
    4. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      74
      664
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      655
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      82
      629
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      532
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      94
      465
    Aihe