kynsissä

läikkkiä

Miksi kynsiin tulee aina valkoisia läikkiä?

13

2725

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Niin se kertoo yleensä kalsiumin puutteesta, eli käytä enemmän maitoa ja muita maitotuotteita.

• paikkaansa

Tuo on sitä kaupunkilegendaa, johon suuri osa ihmisistä törmää joskus. Nuo läikät eivät todellakaan kerro mistään kalsiumin puutteesta, koska sen pitoisuus veressä on äärimmäisen hyvin säädeltyä. Jos veren Ca-pitoisuus laskee, niin elimistö vapauttaa sitä luustosta. Ca-pitoisuuden viitearvot ovat 2.2-2.65, joten sen pitoisuus ei veressä suuresti vaihtele.

Samanlainen kaupunkilegenda on, että nenästä vuotaa helposti verta jos hemoglobiini on alhainen. Itsekin uskoin tähän lapsena, mutta nyt tiedän ettei sekään pidä paikkansa.

Kynsien läiskät syntyvät ilmeisesti keratinisaatiohäiriöstä kynnenaiheessa, eli kynnen elävässä osassa. Ja harvoin ovat merkki mistään sairaudesta.

Että näin tällä kertaa.

• kynsimään

Mä juon pari litraa maitoo päiväs ja käytän paljon muitankin maitotuotteita, ja mullakin on noita valkosia juttuja kynsissä.... Että ei VARMASTI oo mikään vitun kalsiuminpuute!!!! Osta elämä :)

• ...
        paikkaansa kirjoitti:

Tuo on sitä kaupunkilegendaa, johon suuri osa ihmisistä törmää joskus. Nuo läikät eivät todellakaan kerro mistään kalsiumin puutteesta, koska sen pitoisuus veressä on äärimmäisen hyvin säädeltyä. Jos veren Ca-pitoisuus laskee, niin elimistö vapauttaa sitä luustosta. Ca-pitoisuuden viitearvot ovat 2.2-2.65, joten sen pitoisuus ei veressä suuresti vaihtele.

Samanlainen kaupunkilegenda on, että nenästä vuotaa helposti verta jos hemoglobiini on alhainen. Itsekin uskoin tähän lapsena, mutta nyt tiedän ettei sekään pidä paikkansa.

Kynsien läiskät syntyvät ilmeisesti keratinisaatiohäiriöstä kynnenaiheessa, eli kynnen elävässä osassa. Ja harvoin ovat merkki mistään sairaudesta.

Että näin tällä kertaa.

"Kynsien läiskät syntyvät ilmeisesti keratinisaatiohäiriöstä kynnenaiheessa, eli kynnen elävässä osassa."
        Mistäs tuo sitten johtuu? Itselläni noita läiskiä oli lapsena jatkuvasti, nyt aikuisena vain todella harvoin.

• minä
        kynsimään kirjoitti:

Mä juon pari litraa maitoo päiväs ja käytän paljon muitankin maitotuotteita, ja mullakin on noita valkosia juttuja kynsissä.... Että ei VARMASTI oo mikään vitun kalsiuminpuute!!!! Osta elämä :)

Kyllä se on kalsiumin puute joka ne läikät tekee.Tai,periaatteessa ei puute ,vaan se ,että kalsiumi ei imeydy elimistössä.Siis, vaikka juot litratolkulla maitoa,niin se ei riitä.Imeytymiseen taasen auttaa magnesium.Siis osta vaikka parin kuukauden kuuri magnesium tabletteja,ja tule sitten meuhkaamaan, jos ei apua vaivaan löytynyt.

• Paavo
        paikkaansa kirjoitti:

Että näin tällä kertaa.

Yleisesti valkoiset läikät kynsissä johtuvat kalkinpuutteesta, itselläni ne ainakin hävisivät kun aloin syömään kalsium, D-vitamiini valmistetta päivittäin. Sitä ennen kärsin niistä pitkään. Sinkin puutettakin on ehdotettu aiheuttajaksi, samoin kreatiinihäiriöitä, magnesiumin puutetta, kynnen vahingoittumista, huonoa vastustuskykyä jne.

• alk.per.kysyjä
        minä kirjoitti:

Kyllä se on kalsiumin puute joka ne läikät tekee.Tai,periaatteessa ei puute ,vaan se ,että kalsiumi ei imeydy elimistössä.Siis, vaikka juot litratolkulla maitoa,niin se ei riitä.Imeytymiseen taasen auttaa magnesium.Siis osta vaikka parin kuukauden kuuri magnesium tabletteja,ja tule sitten meuhkaamaan, jos ei apua vaivaan löytynyt.

Olen parikymppinen nainen, ja minulla näitä läiskiä on ollut aina enemmän tai vähemmän lapsesta saakka. Eihän niistä oikeastaan ole muuta kuin lievää ulkonäköhaittaa, joka sekin kai hoituisi jatkuvalla kynnenlakkuulla. Olen joskus syönyt jotain pureskeltavia kalkkitabletteja, eikä muistaakseni niistä ollut apua.

Miten tuo magnesium? Periaatteessahan normaalista ruokavaliosta pitäisi saada kaikki tarvittavat aineet. Mistä magnesiumia saa? Olen köyhä opiskelija, enkä haluaisi käyttää vaivaisia rahojani mihinkään lisävalmisteisiin.

• minä
        alk.per.kysyjä kirjoitti:

Olen parikymppinen nainen, ja minulla näitä läiskiä on ollut aina enemmän tai vähemmän lapsesta saakka. Eihän niistä oikeastaan ole muuta kuin lievää ulkonäköhaittaa, joka sekin kai hoituisi jatkuvalla kynnenlakkuulla. Olen joskus syönyt jotain pureskeltavia kalkkitabletteja, eikä muistaakseni niistä ollut apua.

Miten tuo magnesium? Periaatteessahan normaalista ruokavaliosta pitäisi saada kaikki tarvittavat aineet. Mistä magnesiumia saa? Olen köyhä opiskelija, enkä haluaisi käyttää vaivaisia rahojani mihinkään lisävalmisteisiin.

esim. kokojyvävilja,banaani,pähkinät...
        Purkkitavarana löytyy luontaistuotekaupoista, ja ihan markettien hyllyltä.Magnesan on nimeltään yksi, ja siinä on b-vitamiinia myös.Hintaa en muista, olisko 5-7 euron luokkaa(?)siinä on kumminkin 250 tablettia, että se kyllä riittää pitkään.
        Ja vielä sanoisin, että jos kynnet ovat lisäksi uraiset pitkittäis suunnassa, niin sitten kannattaa ostaa jotain hivenaine valmistetta.Koska urat ovat monesti merkki hivenaine puutoksesta.

• minullakin
        Paavo kirjoitti:

Yleisesti valkoiset läikät kynsissä johtuvat kalkinpuutteesta, itselläni ne ainakin hävisivät kun aloin syömään kalsium, D-vitamiini valmistetta päivittäin. Sitä ennen kärsin niistä pitkään. Sinkin puutettakin on ehdotettu aiheuttajaksi, samoin kreatiinihäiriöitä, magnesiumin puutetta, kynnen vahingoittumista, huonoa vastustuskykyä jne.

Minulla alkaa heti tulla näkyviin valkoisia läikkiä, kun lopetan kalkkitablettien syönnin, joten omalta kohdaltani voin sanoa varmasti, että ne tulevat kalkinpuutteesta.

• kalkin imeytymistä
        kynsimään kirjoitti:

Siksi maidon juominen ei välttämättä ole lainkaan kalkinsaannin kannalta oikea tapa. Myös muut imeytymishäiriöt voivat aiheuttaa kalkinpuutteen.

Kalkkitabletteja pitää syödä joka päivä ja ohjeen mukainen maksimimäärä tai muuten niitä valkoisia viivoja tulee kynsiin. Yleensä kai ihmiset eivät muista syödä niitä joka päivä.

• vaituta Ca-imeytymiseen
        kalkin imeytymistä kirjoitti:

Siksi maidon juominen ei välttämättä ole lainkaan kalkinsaannin kannalta oikea tapa. Myös muut imeytymishäiriöt voivat aiheuttaa kalkinpuutteen.

Kalkkitabletteja pitää syödä joka päivä ja ohjeen mukainen maksimimäärä tai muuten niitä valkoisia viivoja tulee kynsiin. Yleensä kai ihmiset eivät muista syödä niitä joka päivä.

Miten ihmeessä laktoosi-intoleranssi estää kalsiumin imeytymistä? Tiedätkö edes mitä laktoosi-intoleranssi tarkoittaa?

Silloin maitosokeria pilkkovaa entsyymiä (=laktaasi) ei ole suolistossa, joko ollenkaan tai tarpeeksi. Maitosokeri pilkkoutuu normaalisti laktaasi-entsyymin johdosta galaktoosiksi ja glukoosiksi, mutta laktoosi-intoleranssissa tätä pilkkoutumista ei tapahdu ja siksi maitosokeri ei imeydy vaan jää suolistoon tekemään oireita.

Tällä ei ole mitään tekemistä kalsiumin imeytymisen kanssa. Suolistossa on eri imeytymistie kalsiumille, joka taas on D-vitamiinista riippuvainen. Jos D-vitamiinia ei saada tarpeeksi, niin silloin kalsiumin imeytyminen heikkenee. Tästähän me suomalaiset yleisesti kärsimme talvisaikaan, kun iho ei tuota riittävästi D-vitamiinia auringonvalon puutteessa.

Miksi sitten laktoosi-intoleranssipotilaan tulee syödä kalkkivalmisteita (=kalsium=? No ihan siksi, että hän ei käytä vaivansa takia maitotuotteita, josta yleisimmin kalsium saadaan.

Eli jos olen väärässä, niin kerro ihmeessä miten tuo laktoosi-intoleranssi estää kalsiumin imeytymisen.

• pohdintaa
        paikkaansa kirjoitti:

Että näin tällä kertaa.

Kaupunkilegendasta en tiedä.
        Kerrot, että ne valkoiset läiskät, pisteet syntyvät ilmeisesti keratinisaation häiriöstä kynnenaiheessa.
        No, mutta mikäs sitten aiheuttaa tämän mainitsemasi häiriön? Syyhän siihenkin täytyy olla!

Sanotaan, että erään näiden paljon parjattujen, jopa merkityksettömiksi todisteltujen lisäravinteiden, sinkin puute, aiheuttaa ongelmia joiden eräs näkyvä, silmin havaittava merkki on valkoiset pisteet kynsissä!

• Mykkärä

Kaikenlaista tarinaa noista kuulee. Tein pikahaun netistä, ja löysin mm. seuraavia selityksiä: sinkin, kalkin, vitamiinien, magnesiumin tai kromin puute, liiallinen sinkin tai kalkin saanti, stressi, kynsilevyjen väliin jäänyttä ilmaa...

Minulla ei ole harmaata aavistustakaan, mistä nuo johtuvat, mutta olen kokeillut melkein kaikkia vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita, mutta mikään ei ole tehonnut edes pari vuotta kestäneen käytön jälkeen. Lapsena noita oli vielä enemmän ja olen kuullut, että yleensä nuo häviävät, kun ikää tulee. En tiedä sitten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      3121
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1055
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      997
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      801
    Aihe