Golgatan ristin Jeesuksen sanat

Miksi Jeesus huusi; "Eeli, eeli lama sabaktani?"

Jeesus kuoli ristillä. Jeesus huusi kuollessaan kovalla äänellä; “-Eeli, eeli, lama sabaktani.”

Suomennettuna; “Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit.” (Matt 27:46, Mark 15:34)

Jeesuksen sanat ovat samat Ps 22:2, ja Jeesus käytti näitä psalmin sanoja.

Miksi Jeesus huusi nuo sanat? Hylkäsikö Jumala Jeesuksen?

Ei kai Jumala voi Jeesusta hylätä? Koko Vanha Testamentti on profetiaa tulevasta Vapahtajasta.
Kaikki vanhan liiton uhripalveluksen lait olivat esi-vertauskuvaa oikeasta ristin uhrista.
Pyhäkkökin oli maallinen malli oikeasta taivaallisesta pyhäköstä ylipappeineen; (Hebr 8:1-2, 5-10 luvut)
Oikea ainutkertainen uhri on Golgatan uhri -Jeesus Kristus; Hebr 10:12.

Jeesuksen kuollessa ristillä tuli pimeys keskipäivällä. Pimeyttä kesti kolme tuntia. Sen jälkeen Jeesus kuoli; Matt 27:45. Tapahtui suuria asioita; Luuk 23:44-48.

Jeesus oli ihmisen ruumiissa maan päällä. Hän kärsi aivan samat tuskat ristillä kuin kaikki muutkin ristin kuoleman kärsijät. Ristinkuolema oli oman aikansa kuoleman tuomittujen teloitustapa. Jeesus Kristus oli hetkellinen ihmislihassa elävä todiste taivaallisesta jumaluudesta.

Suurissa tuskissa pimeydessä Jeesus tunsi koko maailman syntien painavan.
Jeesuksen sanat olivat ihmisen sanoja miten Jeesus kuvasi tuskaansa.

Jeesuksen sanat; "Jumalani "miksi" minut hylkäsit," ei tarvitse merkitä täsmällisesti samaa asiaa kuin mitä suomen- kieleen on käännetty; "Jumalani, miksi minut hylkäsit." >"Enkalipites" "enkataleipo"(kreik.) on käännetty suomenkielelle; "Hylätä, jättää, jättää jäljelle, jättää yksin, jättää oman onnensa nojaan."

Kuolema on ero Jumalasta. Lihallinen ihminen on erossa Jumalasta ja nukkuu kuoleman unta. Jeesuksella oli kaksi olemusta; -jumaluuteen kuuluva; Kol 1:12-23, mutta Jeesus oli olevainen myös ihmisen lihassa. Jumala herätti Jeesuksen kuolleista kolmantena päivänä. Jeesus koki fyysisen kuoleman ihmisen tavoin; Matt 27:45-66, ja 28 luku.

Jeesuksen kuolema johtui maailman syntien tuskasta.
Hänen sydämensä pakahtui ja murtui tähän syntien sielun tuskaan. Jeesuksen tuska oli myös Juudan maakunnan ja Israelin vuoksi. (Ps 89)

Jeesus samaistui syntisen osaan, kun Jumala siirsi synnit Kristukseen. (2 Kor 5:21, Mark 10:45)

Vapahtaja toki tiesi oman asemansa koko ajan maan päällä. Jeesus oli aina ainoa synnitön; Hebr 4:15.
Jumala ei Jeesusta hylännyt. Jeesus tiesi tämän koko ajan itse; Hebr 2:5-18.

Todiste siitä että Jeesus koki ihmisen ruumiissa samat tuskat on Luuk 22:44.

Jeesuksen veri vuoti maahan veripisaroiden tavoin. Verisolut tihkuivat valtimoiden läpi kovan psyykkisen paineen aikana. Tätä ilmiötä (diapedesis) on tavattu kuolemaan tuomituilla, kun he ovat odottaneet teloitustaan.

Kun Jeesus rukoili Getsemanessa Hänelle tapahtui lääketieteen ilmiö nimeltä diapedesis. Jeesuksen koki samat tuskat kuin kuka tahansa ihminen ennen teloitustaan ja teloituksen aikana; Joh 12:27, Hebr 5:7-10.

Jeesus antoi henkensä Isän käteen.
”Isä, Sinun käsiisi minä annan henkeni. Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran;”
Luuk 23:46, j.34,43)

"Jeesus joi viinin ja sanoi: "Se on täytetty" Hän kallisti päänsä ja antoi henkensä;"
Joh 19:26-30.

"Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan;" Matt 16:27.

Syntinsä hylänneet uskolliset vanhurskaat saavat nähdä vielä Jeesuksen; Jeesus herättää kuoleman unesta; Aamen.
Hebr 9:28.

Jari Laurila
28.7.2019

46

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköshokki hoitojen jälkeen jeesus sanoi, ei hän mikään jumalan poika ole.

      • Anonyymi

        Sen nimisiä ihmisiä toki maailmassa on, kun se nimi on otettu tästä samasta henkilstä josta puhutaan Raamatussa. Onko sunkin veljellesi annettu se etunimeksi? Minun ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen nimisiä ihmisiä toki maailmassa on, kun se nimi on otettu tästä samasta henkilstä josta puhutaan Raamatussa. Onko sunkin veljellesi annettu se etunimeksi? Minun ei ole.

        Minun suvussani ei tavata jakomielitautia, jeesus oli jakomielitautinen.


      • Anonyymi

        se sanoo: "Herra on minun turvani ja linnani, hän on minun Jumalani, johon minä turvaan."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se sanoo: "Herra on minun turvani ja linnani, hän on minun Jumalani, johon minä turvaan."

        ”Herra elää! Kiitetty olkoon minun kallioni ja ylistetty minun pelastukseni Jumala,”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se sanoo: "Herra on minun turvani ja linnani, hän on minun Jumalani, johon minä turvaan."

        ”Herra elää! Kiitetty olkoon minun kallioni ja ylistetty minun pelastukseni Jumala,”
        Aamen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Herra elää! Kiitetty olkoon minun kallioni ja ylistetty minun pelastukseni Jumala,”

        ”Kiitetty olkoon Jumala, joka ei hyljännyt minun rukoustani eikä ottanut minulta pois armoansa.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se sanoo: "Herra on minun turvani ja linnani, hän on minun Jumalani, johon minä turvaan."

        Kunnia Jumalalle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnia Jumalalle!

        ”Sillä silmänräpäyksen kestää hänen vihansa, eliniän hänen armonsa; ehtoolla on itku vieraana, mutta aamulla ilo.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnia Jumalalle!

        Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Herra elää! Kiitetty olkoon minun kallioni ja ylistetty minun pelastukseni Jumala,”

        ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun suvussani ei tavata jakomielitautia, jeesus oli jakomielitautinen.

        Tuo oli vain oma ilmoitus.


    • Anonyymi

      Jeesus otti ristillä meidän kaikkien synnit päälleen,koska kukaan meistä ei olisi pelastunut. Jumalan täytyi kääntää selkänsä koska maailman synnit tulivat Jeesuksen persoonaan,jossa ne saivat kärsiä synnin palkan joka on kuolema. Jeesus nousi kuolleista ja jatkoi elämäänsä muuttuneessa ruumiissaan. Nyt hän on takuumiehemme siitä,että kun pyydämme loputtomia syntejämme anteeksi vilpittömästi parannusta tehden ,me saamme anteeksi. Temppelin esirippu repesi kun Jeesus kuoli,merkkinä alkaneesta suorasta yhteydestä kolmiyhteiseen Jumalaan.

      • Anonyymi

        Miten ne ihmiset jotka oli syntyneet ennen jeesusta tai jeesuksen kuoleman jälkeen. Ennen jeesusta oli syntynyt enemmän ihmisiä kun jeesuksen kuoleman jälkeen.


      • Anonyymi

        Hyvin sanottu. Ainoastaan lisäisin tuohon että me olemme JO saaneet syntimme anteeksi kun uskomme Jeesuksen olevan Jumalan poika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin sanottu. Ainoastaan lisäisin tuohon että me olemme JO saaneet syntimme anteeksi kun uskomme Jeesuksen olevan Jumalan poika.

        Aamen!


      • Anonyymi

        Aamen!


      • Anonyymi

        ”Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.”


      • Anonyymi

        Kolmiyhteinen jumala. Keksijänä Saul alias Paavali.
        MB85E


    • Anonyymi

      Ei ole kristinuskoa, vaan ratkaisukristillisyyttä tai muuta judaismia tuollainen oppi, että synnit saadaan anteeksi, jos tehdään tätä tai tuota, ja pelastutaan, jos tehdään tätä ja tuota. Raamatun mukaan pelastusta ei saada teoilla. Ef 2.

      • Anonyymi

        En minäkään usko että syntejä muuten anteeksi kuin uskomalla se totuus että Jeesus on Jumalan poika.


    • Anonyymi

      Näinkö kävi, että ihmis-Jeesus huusi ristillä, kun Jumalan henki oli jo lähtenyt? Huusiko sitten vain sielu-ruumis? Ei ihmisen henki enää?

      Johanneksen evankeliumi:
      10:14 Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,
      10:15 niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä.
      10:16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
      10:17 Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin.
      10:18 Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni."

    • Anonyymi

      Montako henkeä Jeesuksella oli?
      Oliko ihmishenki erikseen, vai sen asemesta vain Jumalan henki?

      Roomalaiskirje:
      8:9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.

    • Anonyymi

      Aamen!

    • MINÄ NÄIN GOLGATAN

      Jeesuksen ristillä ja Saatanan malttamattomana odottamassa ihmiskunnalta saamaansa tehtävää:

      "Sietämätöntä puhetta, kuka voi kuunnelle tuollaista?
      Kuolema tuolle miehelle!"

      "Hän on perillinen. Tapetaan hänet, niin perintö on meidän."

      Kun Jeesuksesta ensimmäinen veripisara Golgatan kummulle putosi, minä näin perillisten suuren joukon kaikkialta maailmasta juoksujalkaa rientävän kohti Golgataan hakemaan perinnöstä oman osansa: tahraamaan kätensä ja vaatteensa Jeesuksen verellä.

      Kun se oli tehty, he lähtivät iloisina paluumatkalle; "KIITOS JEESUS VERESTÄSI!"

      Saatanan lupauksen mukaan he uskoivat valkaisseensa vaatteensa Karitsan veressä. Vaikka toisin kävi:

      "Silmät sokeina he nyt harhailevat kaduilla veren tahrimissa vaatteissa. Vaatteita, joihin eivät saisi edes koskea, he kantavat yllään.

       "Sen tähden sanoo Herra Jumala: Niin totta kuin elän, minä peitän sinut vereen yltä päältä, etkä sinä pääse siitä eroon. Sinä olet syyllistynyt veritekoihin etkä enää pääse verestä vapaaksi."

      " Näin te tulette syypäiksi kaikkeen viattomaan vereen, joka maan päällä on vuodatettu, hurskaan Abelin verestä aina Sakarjan, Barakjan pojan, vereen asti, hänen, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välille."  

      "Niinpä tämä sukupolvi saa maksaa kaikesta profeettojen verestä, joka maailman luomisesta lähtien on vuodatettu, 
       Abelin verestä aina Sakarjan vereen asti, hänen, joka surmattiin alttarin ja pyhäkön välille. Niin, minä sanon teille: tämä sukupolvi vaaditaan vielä tilille. "

      "Minä näin, että nainen oli juopunut pyhien verestä ja Jeesuksen todistajien verestä, ja hämmästyin suuresti hänet nähdessäni."

      Tämä nainen oli, ja on edelleen, Kristukselle kihlattu morsian, seurakunta, josta tuli lopun ajan suuri portto, kun hyväksyi Kristuksen sijasta sulhasekseen Jumalan hylkäämät papit.

      Oli Golgatalla yksi, joka sai valkeat vaatteet, ei verestä vaan Jeesuksen omasta puhdistusmenetelmästä:

      "Te olette jo puhtaat, sillä se sana, jonka olen teille puhunut, on puhdistanut teidät." 

      Jeesuksen pään yläpuolella oli myös kirjoitus:

      "Tämä on juutalaisten kuningas."

      "Toinen ristillä riippuvista pahantekijöistä herjasi hänkin Jeesusta. Hän sanoi: "Etkö sinä ole Messias? Pelasta nyt itsesi ja meidät!"

      Mutta toinen moitti häntä: "Etkö edes sinä pelkää Jumalaa, vaikka kärsit samaa rangaistusta? Mehän olemme ansainneet tuomiomme, meitä rangaistaan tekojemme mukaan, mutta tämä mies ei ole tehnyt mitään pahaa."

      Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi."

      Jeesus vastasi:

      "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."

      • Anonyymi

        Voi Teuvo parka. Kasvoistasi näkee, ettei hyvin mene. Valitan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi Teuvo parka. Kasvoistasi näkee, ettei hyvin mene. Valitan.

        Solvaajalla ei voi mennä hyvin. Siitä se johtuu.


      • Anonyymi

        Teuvo Suni

        taas kaiken muni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Solvaajalla ei voi mennä hyvin. Siitä se johtuu.

        ”Tuska ja ahdistus jokaiselle, joka pahaa tekee!”


    • Anonyymi

      Hyvä kuvaus, vaikka emme mitenkään voi silti käsittää Jeesuksen tuskan järkyttävyyttä, kun hänet tehtiin synniksi.

    • Anonyymi

      Uskonto ja politiikka ei pitäisi kuulua mihinkään keskustelu sivustoille.

      • Anonyymi

        Politiikassa on sentään jotain järkeä, toisin kuin uskonnossa.


      • Anonyymi

        Ei kuulu työpaikoille ja moniin muuallekkaan mutta ottaen huomioon suomaisuuden kärsimykset miekkasivistyksen opeista niin asiallissella keskusteluilla voisi olla rakentava teho.
        Toisaalta;
        uskovaisten uskohan on mieleen manipuloitua (usein jo lapsina "joulupukki" keinona lasten manipuloiminen uskomaan...) jota on vaikea ilman psyykkisten sairauksien hoitoa poistaa.
        Siis, uskovain itse on mielen sairauteensa syytön. Ei kukaan synny uskovaiseksi eikä edes uskontunnustuksen kaltaisiksi!
        Joten pyrikäämme olemaan asiasta kohtuullisen varovaisia vaikka jokaisella on oikeus puolustaa omaa kantaansa jos sille läytyy tukea Lain ja Kaikkivaltiaiden opeista.
        -
        Siis uskonnot ovat osa suomelaisuuteen laittomasti tuotua "virusta" mieleen=sieluun johon ei ole lääkettä jos ei uskonvapautta koskevaan Suomen Perustuslakia uskon osalta muuteta. Siihen muutokseen olis tosin vakavat perusteet, eikäs vähiten alaikäisten lasten suojelun kannalta....


    • Anonyymi

      Tuo kohta on väärin käänetty tarkoituksenmukaisesti raamatussa. Sen ovat luultavasti kirkkoisät vääristäneet teologisiin syihin perstuen. Näkeehän pelkkä maallikkokin noiden sanojen merkityksen ja osaa kääntää tuon oikein:

      Eeli, Eeli, lema sabaktani.

      E = ei
      eli = elämää
      lema = let må = anna olla
      sabaktani = sabatti = lepopäivä

      Ei elossa enää, Ei elossa enää, Anna minun maata rauhassa, anna rauhallinen lepo.
      Englannin kieliset ovat tuosta ottaneet sanonnan RIP = Rest in Peace.

      Jeesus siis puhui vielä kuoltuaankin. Se on tämän kohdan merkitys.

      • Anonyymi

        Joopa se joo!


      • Anonyymi

        Useimmiten tahallinen väärennös. Niitä on useita raamatussa, mm kasteesta jolla on alkunsa siinä kun Jeesus pesi opetuslastensa jalat. Siis heikkasilla maastoissa jalkoihin tuli rakkuloita ja niiden tulehduksen välttämiseksi hygieenia oli parasta ja tietyt luonnossa olevat avut kuten hunaja jne peseytymisen jälkeen... Suomalaiset käytti aikoinaan naavaa mutta ilmaston saastuminen kai on sen tuhonnut jo ja se oli ravintona hyödyllistä poroille....


    • Anonyymi

      Muistan nuorena kloppina ku oli vietetty yötä kalassa Tyysterinkoskella , yks sälli Keravalta aamulla kovassa krapulassa huusi : Jumala Jumala miksi Sinä hylkäsit minut :)

      • Anonyymi

        Eräässä youtubessa olevassa Myytinkertojien jaksossa kerrottiin että Jeesuksen viimeiset sanat eivät olleet arameaa, vaan jotain tiibetiläistä kieltä (Jeesus oli ilmeisesti asunut nuoruudessaan Intiassa) ja tarkoitti, 'pimenee, menetän tajuntani'.
        Tuntuu sopivan tuohon tilanteeseen paremmin.


      • Anonyymi

        Spiritus fortis hylkäsi


      • Anonyymi

        Spiritus fortis hylkäsi


      • Anonyymi

        noh, siisti kevennyshän tuokin on....


    • Anonyymi

      Jeesus jakoi tuskan kuolevaisten kanssa. Silloin moni sanoo, äärimmäisessä tuskassa, vaikka uskovinakin, että "Jumala, miksi minut hylkäsit". Vaikka ei Jumala hylkää häneen uskovia.

      Yksi yleisimpiä Kristusta vastaan esitettyjä argumentteja on, että miksi hän sallii moisten kärsimysten ja pahuuksien tapahtua. Uskovien on verrattava itseään ristille. Tapahtuipa tässä maailmassa mitä tahansa, niin Herra on häneen uskovan turva. Vaikka se voi hetkittäin tuntua, että "miksi minulle, uskovalle tällaista pahaa tapahtuu". Muista mitä Herra teki, äläkä luovu hänestä. Tämä maailma katoaa, mutta Herran lupaus ei koskaan.

    • Anonyymi

      Jesse viimein myönsi itsekin ettei sitä hiivatin jumalaa ole olemassa. Tajusi että vihtaasi on kustu.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hetkinen!!!
      Miten me laitetaan esiin ne raamatunne jeesukset ja Kaikkivaltias Jeesus etteivät sotkeennut meidän keskusteluilla on Heitä on useita!!!

      Syntykö kaksi Jeesusta, toinen kristitillisille ja kristittyjen Barjeesko?
      Jos niin ovatko molemmat Jumalan "ainoa Poika?"
      1/Matt. 2:1 "Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Beetlehemissä kuningas Herodeksen aikana ..."
      2/Luuk. 2:2-5 "Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Kyreniuksen ollessa Syyrian maaherrana ... Niin Joosefkin lähti ... kaupunkiin, jonka nimi on Beetlehem ... Niin tapahtui heidän siellä ollessaan, että Marian synnyttämisen aika tuli."
      Huomaa, että kuningas Herodes kuoli vuonna 4 eKr. Kyreneiuksesta ei tullut maaherraa ennen vuotta 7 jKr.

      Joten kyseessä on raamatun mukaan kahdesta eri Jeesuksesta.
      Tai oliko niitä Jeesuksia jopa viisi tai enemmän kun ottaa huomioon kristittyjen opit.
      Voiko yksi; kolme tai jopa viisi Jeesusta olla kyseessä ja jos voisi olla, niin ovat kaikki ristillä olleita?
      Yksi ja sama "Jeesus" ei voi "antaa henkeänsä" komella eri tavalla:
      -
      1/Matt. 27:46,50 "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä."
      2/Joh. 19:30 "Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: Se on täytetty, ja kallisti päänsä ja antoi henkensä."
      3/Luuk. 23:46 "Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni. Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä."
      -
      Kuinka monta Jeesus on jos ottaa huomioon raamatun jakomielisyydet?
      http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html
      -
      Ja kuka Jeesuksista on Suomen Valtion kirkon Jeesuksena noin 18:sta lestadioaisuuden suunnan kera?
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Uskonnollinen_väkivalta#Uskonnollinen_väkivalta_Suomen_evankelis-luterilaisessa_kirkossa

    • Anonyymi

      Jeesus kuoli ihmisenä ihmisten puolesta. Kaikkien maailman ihmisten synnit tulivat Jeesuksen päälle. Jumalan oli käännettävä selkänsä, jotta nämä Luciferin tuottamat synnit pääsisivät Jeesukseen. Jeesus oli hetken yksin, ihmisenä, pimeyden voimien kanssa,kunnes kuoli.Temppelin esirippu repesi kuolinhetkellä,merkkinä ihmisille , suorasta yhteydestä Jumalaan,joka hyväksyi näin jeesuksen uhrin. Kun Jeesus nousi kuolleista,Hän näin mitätöi saatanan työt turhiksi. Samalla Hän näin ilmaisi olevansa esikuva ihmisille,jotka näin tehtiin kelvollisiksi ikuiseen elämään, kuten Aatamikin oli tarkoitettu aikoinaan.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      53
      2931
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      542
      2780
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1917
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1905
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1717
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1412
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1186
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1168
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1132
    Aihe