Kun Matteuksessa, Markuksessa, Luukkaassa ja Johanneksessa puhutaan opetuslapsista, ovatko he kaikki miehiä eli viitataanko "opetuslapsilla" aina niihin kahteentoista vai viitataanko sanalla yleisesti Jeesukseen uskoviin seuraajiin, joihin kuului naisiakin?
Ovatko evankeliumien opetuslapset vain miehiä?
31
311
Vastaukset
Ikävä, että niiden kaikkien nimet kuuluivat miehille.
Sopii Raamatun kuvaan: miehet olivat arvossa, naisia ei edes laskettu lukumäärään.Kun Jeesus ruokki 5000 miestä, heräisi ihmetys, että miten tuollainen miesjoukko saattoi olla koolla, jos he olivat heteroja eivätkä homoja.
Käsittääkseni nykytutkimus on sitä mieltä että miehet olivat liikkeellä perheineen, mutta omaisuusihmisiä ei vain ajan tavan mukaan laskettu lainkaan.- Anonyymi
RepeRuutikallo kirjoitti:
Kun Jeesus ruokki 5000 miestä, heräisi ihmetys, että miten tuollainen miesjoukko saattoi olla koolla, jos he olivat heteroja eivätkä homoja.
Käsittääkseni nykytutkimus on sitä mieltä että miehet olivat liikkeellä perheineen, mutta omaisuusihmisiä ei vain ajan tavan mukaan laskettu lainkaan.5000 miestä SEKÄ NAISIA JA LAPSIA. Tuo ryhmä ei siis suinkaan ollut homogeenisesti miehiä. Ihmisistä vain nykyään on tullut niin laiskoja etteivät jaksa lukea koskaan lauseita loppuun.
Anonyymi kirjoitti:
5000 miestä SEKÄ NAISIA JA LAPSIA. Tuo ryhmä ei siis suinkaan ollut homogeenisesti miehiä. Ihmisistä vain nykyään on tullut niin laiskoja etteivät jaksa lukea koskaan lauseita loppuun.
5000 oli miehiä joiden lukumäärä laskettiin.
Lisäksi oli naisia ja lapsia, joiden lukumäärää ei laskettu.
Nykyään on vähän toisin. Raamatun tavat ovat meille liian erikoisia.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
5000 miestä SEKÄ NAISIA JA LAPSIA. Tuo ryhmä ei siis suinkaan ollut homogeenisesti miehiä. Ihmisistä vain nykyään on tullut niin laiskoja etteivät jaksa lukea koskaan lauseita loppuun.
Kyllä kaikki miehet olivat siellä vain Jeesuksen ilmaisten ruokien takia. Olisi tullut 500.000 paikalle, jos Jeesuksella olisi ollut muoviämpäreitä jakaa.
Toisaalta hyvä, ettei ollut. Oltaisiin kuoltu kaikki muovijätteisiin jo ennen Lutherin aikaa eikä voitaisi kiistellä mistään kuin miehet.
💗💗💗
- Anonyymi
Tietysti ovat. Naisten pitää peittää päänsä ja olla hiljaa seurakunnassa. Kotona sitten saavat kysyä mieheltään mieltään vaivaavista asioista.
Ja kuten me naiset tiedämme, miehet tietävät kaiken. He ovat oikein mielellään antamassa elämänohjeita. Miehelle sopii, että nainen on kotona hellan ääressä ja mies parantaa maailmaa kirkonmäellä.
Kyllähän UT:ssa mainitaan mm. Martta ja Maria. Maria touhottaa keittiössä, ei hänellä ole aikaa kysymyksiin, mutta Maria osaa käyttäytyä aidon naisen tavoin, istua miehen jalkojen juuressa ja kuunnella vaieten elämän ohjeita.
Ja se yksi vähän huonomaineinen naisihminen, jolla olin niin komea tukka, että pystyi sitä käyttämään jalkapyyhkeenä.
Kymmenessä käskyssäkin kielletään himoitsemasta toisen miehen omaisuutta. kuten aasia tai vaimoa.
Uskonnot ovat miesten laatimia miehiä varten.
Tästä periaatteesta pidetään kiinni yhä, mikä näkyy monien miespappien asenteessa naiskollegojaan kohtaan.
Ja näitten faktojen tueksi löytyy liuta jakeita ja viitteitä molemmista testamenteista. Kohta varmasti saat niitä etsittäväksesi.Hyvin olet perillä.. Raamattu on kirjoitettu silloin kun naiset eivät olleet mitään.
Nyt tehtäisiin erilainen Raamattu. Mutta siihen ei ole haluja. Koetaan, että menetetään Jumalan tahto. Ihmiset kun tahtovat laskea naisetkin. Sellainen ei sovi Raamattuun.
Katolisilla on sentään palvottavanaan Neitsyt Maria. Hän on korkeassa arvossa ja rukoukset osoitetaan hänen kauttaan eteenpäin. Maria tunnistetaan läheisemmäksi ja ymmärtäväisemmäksi kuin koko maailmaa hallitseva Jumala .
Katolilaisuus on vanhempaa aikaa kuin uskonpuhdistus, jonka alkuunpanija oli selibaattilupauksen tehnyt munkki Luther.
Vaikka hän luopui selibaatistaan myöhemmin, se ei ehkä tapahtunut jumalallisesta johdatuksesta vaan entisestä nunnasta Katarinasta, joka sai Martin mielen muuttumaan.
Asenne naiseen kuitenkin säilyi samana Martin mielessä. Sanotaanhan, että Katarina oli kipakka naisihminen.- Anonyymi
Katoliset palvovat Mariaa kuin Jumalaa, mutta luterilaisen tulee olla itse kuin Maria sillä Luther antoi Marian jokaisen uskovaisen esikuvaksi.
- Anonyymi
Kyseessä lienee sama asia kuin juutalaisessa synagoogaopetuksessa, jossa mies sai opetusta ja osallistui synagoogan palvelukseen, ja miehen velvolisuus oli opetaa se tieto sitten kotona vaimolle ja lapsille. Kristinuskoahan ei oltu sinä vaiheessa erotettu juutalaisuudesta.
Naisen tehtävänä silloin, kuten vuosisatoja senkin jälkeen oli pitää koti kunnossa ja huoltaa ja hoitaa lapset. Vain miehillä oli aikaa ja tilaisuus kuljesjella ympäri maita ja mantuja kuunnellen Jeesuksen opetusta ja jakaa sitä sitten eteenpäin toisille. Ei voinut kuvitelkakaan, että äiti monen lapsen kanssa kiertelisi oppimassa Jeesuksen opetuksista ja myös opettamassa ympäri maakuntaa. Mahdottomuus. Tietysti oli paljon tilanteita joissa Jeesuksen opetustilaisuuksia oli maakunnissa ja siitä sana oli kiertänyt ja kansaa, miehiä, naisia ja lapsia oli kerääntynyt kuulemaan suurta julistajaa ja silloin koolla oli tietysti perhekuntiakin. Vasta kun alkoi pienet seurakunnat rakentua, oli niissä jo opettajina ja muissa tehtävissä naisiakin, jotka olivat opin saaneet miestensä kautta. - Anonyymi
Aloittaja tässä. Osaisiko joku vastata kysymykseeni? En kysy sitä feministisestä/feminisminvastaisesta kiinnostuksesta tai kiinnostuksesta tasa-arvon toteutumiseen kristinuskossa tms., vaan ihan vain kiinnostuksesta Raamatun tapahtumiin ja henkilöihin.
Kyllä/ei vastaus Raamattua ja kristinuskon opetusperinnettä tuntevalta ihmiseltä siis riittäisi!
Kiitos kuitenkin pohdiskelevista vastauksistanne!Luuk. 8:
Naisia Jeesuksen seurassa
81
Sen jälkeen Jeesus kulki kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään julistaen ilosanomaa Jumalan valtakunnasta. Hänellä oli seurassaan kaksitoista opetuslastaan 2
sekä muutamia naisia, jotka hän oli parantanut taudeista ja vapauttanut pahojen henkien vallasta. Näitä olivat Magdalan Maria, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä, 3
Johanna, jonka aviomies Kuusas oli Herodeksen korkeita virkamiehiä, sekä Susanna. Lisäksi oli monia muita naisia, ja kaikki nämä avustivat heitä omilla varoillaan.ArtoTTT kirjoitti:
Luuk. 8:
Naisia Jeesuksen seurassa
81
Sen jälkeen Jeesus kulki kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään julistaen ilosanomaa Jumalan valtakunnasta. Hänellä oli seurassaan kaksitoista opetuslastaan 2
sekä muutamia naisia, jotka hän oli parantanut taudeista ja vapauttanut pahojen henkien vallasta. Näitä olivat Magdalan Maria, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä, 3
Johanna, jonka aviomies Kuusas oli Herodeksen korkeita virkamiehiä, sekä Susanna. Lisäksi oli monia muita naisia, ja kaikki nämä avustivat heitä omilla varoillaan.No taitaa olla pelkkä legendaa.
Mitä ihmeen pahoja henkiä oli ollut?
No, hyvä silti, jos naiset edes lähtivät mukaan, eikä heitä estetty.- Anonyymi
ArtoTTT kirjoitti:
Luuk. 8:
Naisia Jeesuksen seurassa
81
Sen jälkeen Jeesus kulki kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään julistaen ilosanomaa Jumalan valtakunnasta. Hänellä oli seurassaan kaksitoista opetuslastaan 2
sekä muutamia naisia, jotka hän oli parantanut taudeista ja vapauttanut pahojen henkien vallasta. Näitä olivat Magdalan Maria, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä, 3
Johanna, jonka aviomies Kuusas oli Herodeksen korkeita virkamiehiä, sekä Susanna. Lisäksi oli monia muita naisia, ja kaikki nämä avustivat heitä omilla varoillaan.Kiitos, Arto. Tuosta kohdasta voisi ehkä päätellä loogisesti, että naiset eivät olleet opetuslapsia, koska Luukas käyttää muotoa "Hänellä oli seurassaan kaksitoista opetuslastaan 2 sekä muutamia naisia".
Aloittaja - Anonyymi
torre12 kirjoitti:
No taitaa olla pelkkä legendaa.
Mitä ihmeen pahoja henkiä oli ollut?
No, hyvä silti, jos naiset edes lähtivät mukaan, eikä heitä estetty.Luukas 11:38 Jeesus vaelsi eteenpäin opetuslastensa kanssa ja tuli erääseen kylään. Siellä muuan nainen, jonka nimi oli Martta, otti hänet vieraakseen. 39 Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan. 40 Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: "Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua." 41Mutta Herra vastasi: "Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista. 42 Vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois."
Tuomas 114:1 Simon Pietari sanoi hänelle, ”Anna Marian jättää meidät, sillä naiset eivät ole elämän arvoisia.” 2 Jeesus sanoi, ”Katsokaa, minä johdatan häntä tehdäkseni hänestäkin opetuslapsen, niin että hänkin tulisi opetuslapseksi elävässä Hengessä, samanlaiseksi kuin te. 3 Totisesti: jokainen nainen, joka tekee itsestään opetuslapsen astuu sisälle Taivaan valtakuntaan.” Anonyymi kirjoitti:
Luukas 11:38 Jeesus vaelsi eteenpäin opetuslastensa kanssa ja tuli erääseen kylään. Siellä muuan nainen, jonka nimi oli Martta, otti hänet vieraakseen. 39 Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan. 40 Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: "Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua." 41Mutta Herra vastasi: "Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista. 42 Vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois."
Tuomas 114:1 Simon Pietari sanoi hänelle, ”Anna Marian jättää meidät, sillä naiset eivät ole elämän arvoisia.” 2 Jeesus sanoi, ”Katsokaa, minä johdatan häntä tehdäkseni hänestäkin opetuslapsen, niin että hänkin tulisi opetuslapseksi elävässä Hengessä, samanlaiseksi kuin te. 3 Totisesti: jokainen nainen, joka tekee itsestään opetuslapsen astuu sisälle Taivaan valtakuntaan.”Taasko haluat nostaa gnostilaisten kirjoitusten joukosta löytyneen tekstin raamattuun?
ArtoTTT kirjoitti:
Taasko haluat nostaa gnostilaisten kirjoitusten joukosta löytyneen tekstin raamattuun?
Kuule. Niitä kaikenlaisia tekstejä on, ja myös Raamatussa satojen eri kirjoittajien. Kaikki ei siinäkään miellytä.
ArtoTTT kirjoitti:
Taasko haluat nostaa gnostilaisten kirjoitusten joukosta löytyneen tekstin raamattuun?
Niin se mitä raamattu sisältää on ihan ihmisten tekemä päätös.
"Naisia ei laskettu lukumäärään. "
No ei tietenkään, koska oli tarkoitus vain tietää, mikä on kenenkin sotajoukkojen määrä.
Suuria vastaan ei kannattanut pienen juuri lähteä.
Pienet taas, eivät halunneet sellaisia ilmoittaa ollenkaan, koskka se olisi houkutellut hyökkääviä valloittajia.Oliko Jeesuksella ruokittavana muutamalla kalalla "sotajoukko"? Kun siinä laskettiin vain miehet.
Miksi pitää aina valehdella?
- Anonyymi
Raamattu kuvastaa miesten ja naisten eriarvoisuutta, joka on meissä sisäänrakennettu ominaisuus. Kaikissa siviliisatioissa mies on hallitsija, sekä papisto ja virkmiehistö. Naisten tehtävä on pitää perhe koossa, huolehtia ja ruokkia. Eri puolilla asetelmat samat, vaikka ei mitään yhteyttä olisi.
Jo kivikaudelta on hautalöydöissä miehillä aseet, naisilla keittovälineet.
Näinäkin päivänä näemme dokumentteja vaikkapa Afrikan köyhältä maaseudulta, jossa veden kanto matkojen päästä on naisten ja lasten työ, ja pienten maapalstojen hoitaminen naisten tehtävänä. Heillä ei ole edes taitoa kasviksiensa hoitamiseen, vaan lukemattomissa dokumentinpätkissä he kaatavat paahteisessa auringonpaisteessa ripaukset vettä kastelukannusta kasvien päälle- Vesi varmasti haihtuu ennen kuin on edes maassa asti.
Miehet istuvat leveälatvaisen puun katveessa.
Monissa kansoissa on moniavioisuus yleistä, koska peltotöissä tarvitaan paljon työvoimaa. Mies saattaa joutua johonkin kaivoshommaan tai muuhun ammattiin kotipaikan ulkopuolelle, ja sitä suuremmalla syyllä naisten työpanos elämiseen tarvitaan, eikä siihen riitä yksi nainen perhettä kohden. Tytöt jäävät koulutusta vaille, kun he joutuvat tekemään oman osansa taloudessa.
Liikuttava oli takavuosina Unicefin mainos, jossa nuori tyttö haikealla äänellä toivoi oppivansa lukemaan ennen kuin saisi ensimmäisen lapsensa.
Noille alueille ei evankeliumia viedä, toivottavasti kuitenkin terveydenhoitoa ja perhesuunnittelua. Niitäkin varten on koulutettava naisia, ja monin paikoin se aiheuttaa vaikeuksia.
Naisten ja miesten eriarvoisuutta ei evoluutio ole vienyt, vaikka ymmärrys ja kehitys on pannut miehet käsittämään, että puolet ihmiskunnasta tekee tuottamatonta työtä. Länsimaissa se on jo huomattu. Miehet eivät ehdi tehdä kaikkea tekemätöntä työtä, jonka edistys on luonut. Se on rahakysymys!
Asennemuutoksen aika on tullut. Niin kauan, kuin naisten työtä ei arvosteta, olemme ylikansoitetut ja nälänhädän partaalla, uskontojen puristuksessa ja naista alistavien siveyssääntöjen ahdistamina.
Elämänmuutoksen yksi osa on myös uskontojen miesvaltaisuuden tarkastelu. Kun uskonnot edelleen vaativat naista nöyrtymään ja alistumaan, jää ääretön määrä luovuutta ja tarmokkuutta käyttämättä. Kauanko ihmiskunnalla on siihen vielä varaa?Ja mikä määrä lahjakkuutta on jäänyt Euroopassakin käyttämättä lähes viime vuosisadalle saakka, kun vain seitinohuella yläkerroksella oli mahdollisuuksia kouluttautua ja pohtia suuria.
Olisimme jo toisessa aurinkokunnassa, jos älykkäimmät olisi seulottu koko kansasta opintielle vaikkapa edes uuden ajan alusta. Tällaiseen ei kuitenkaan nähty mitään tarvetta jo siksikään, kun ajateltiin että kaikki äly on yläkerroksessa, koska se on yläkerros.- Anonyymi
RepeRuutikallo kirjoitti:
Ja mikä määrä lahjakkuutta on jäänyt Euroopassakin käyttämättä lähes viime vuosisadalle saakka, kun vain seitinohuella yläkerroksella oli mahdollisuuksia kouluttautua ja pohtia suuria.
Olisimme jo toisessa aurinkokunnassa, jos älykkäimmät olisi seulottu koko kansasta opintielle vaikkapa edes uuden ajan alusta. Tällaiseen ei kuitenkaan nähty mitään tarvetta jo siksikään, kun ajateltiin että kaikki äly on yläkerroksessa, koska se on yläkerros.Sekin asenne perustui uskontoon, sillä olihan kaikkien tiedossa, että Jumala oli määrännyt säädyt, antanut rikkaudet aatelisille ja asettanut rahvaan palvelijan asemaan. Oli synti pyrkiä pois omasta säädystä.
Kirkko ja kirkonmiehet seurasivat seurakuntaelämää. Kirkko tunsi lait ja sen valvonnassa oli myös opetustoimi.
Vallasväen oli myös suorastaan velvollisuus seurata alustalaisten työntekoa ja ahkeruutta, siveyttä, kirkossakäyntiä, ja puuttua ankarasti kurittomuuteen ja vastarintaan.
Suomessa sentään vaadittiin auttava lukutaito ja rippikoulu jokaiselta, muuten ei naimalupaa saanut. Niinpä jotkut rahvaastakin nousivat esiin ja kouluttautuivat.
Vaikka ensin olikin opeteltava ruotsi ja latina. Sitkeä piti olla. - Anonyymi
"uskontojen puristuksessa ja naista alistavien siveyssääntöjen ahdistamina."
Tarkoitatko siis että siveyssäännöt ahdistaa naisia? Että esimerkiksi nykyinen pornoteollisuus on nostanut naiset jotenkin arvokkaaseen ja seuorastaan ylennettyyn asemaan? Ja kyllähän ne säännöt Raamatussa osoitetaan koskemaan myös miehiä.
Kristillinen avioliittokäsitys on suojellut nimenomaan lapsia ja naisia. Historiantutkijat kuten Kaari Utrio ovat kirjottaneet tästä asiasta. Nimittäin se että mies joutui situoutumaan yhteen naiseen ja heidän yhteisiin lapsiin takasi naiselle ja perheen lapsille paljon paremman aseman. Perheessä oli yksi joka pystyi työskentelemään pitkää päivää ja toinen, joka piti lapsista huolta. Näin resurssit riitti lasten kasvattamiseen.
Epäkristillinen huithapelimies huijasi naisen seksiin ja jätti tämän sitten tilanteeseen, jossa piti hankkia ruoka ja samaan aikaan pitää huolta lapsista yksin. Se taas johti köyhinä aikoina surkeaan tilanteeseen. Kristillinen "siveyssäännöstö" oli (ja on nykyäänkin) siis nimenomaan naisten ja lasten etu. Mutta terveet kristilliset arvot hyödyttää myös miehiä, jotka saavat parisuhteensa kestämään, mikä tutkitusti lisää miehen hyvinvointia.
Vasta kun kristillinen avioliittokäsitys purettiin ja tilalle tuli seksuaalivallankumous, niin seksiin huijatut naiset kokivat tulleensa petetyksi, mistä feministinen liike lähti nousuun. Toisin sanoen miehen ja naisen välinen arvokas suhde särkyi.
T:evlut101 Anonyymi kirjoitti:
"uskontojen puristuksessa ja naista alistavien siveyssääntöjen ahdistamina."
Tarkoitatko siis että siveyssäännöt ahdistaa naisia? Että esimerkiksi nykyinen pornoteollisuus on nostanut naiset jotenkin arvokkaaseen ja seuorastaan ylennettyyn asemaan? Ja kyllähän ne säännöt Raamatussa osoitetaan koskemaan myös miehiä.
Kristillinen avioliittokäsitys on suojellut nimenomaan lapsia ja naisia. Historiantutkijat kuten Kaari Utrio ovat kirjottaneet tästä asiasta. Nimittäin se että mies joutui situoutumaan yhteen naiseen ja heidän yhteisiin lapsiin takasi naiselle ja perheen lapsille paljon paremman aseman. Perheessä oli yksi joka pystyi työskentelemään pitkää päivää ja toinen, joka piti lapsista huolta. Näin resurssit riitti lasten kasvattamiseen.
Epäkristillinen huithapelimies huijasi naisen seksiin ja jätti tämän sitten tilanteeseen, jossa piti hankkia ruoka ja samaan aikaan pitää huolta lapsista yksin. Se taas johti köyhinä aikoina surkeaan tilanteeseen. Kristillinen "siveyssäännöstö" oli (ja on nykyäänkin) siis nimenomaan naisten ja lasten etu. Mutta terveet kristilliset arvot hyödyttää myös miehiä, jotka saavat parisuhteensa kestämään, mikä tutkitusti lisää miehen hyvinvointia.
Vasta kun kristillinen avioliittokäsitys purettiin ja tilalle tuli seksuaalivallankumous, niin seksiin huijatut naiset kokivat tulleensa petetyksi, mistä feministinen liike lähti nousuun. Toisin sanoen miehen ja naisen välinen arvokas suhde särkyi.
T:evlut101Dualistille näyttää olevan tässäkin vain kaksi vaihtoehtoa: joko kristilliset siveyssäännöt tai naisten alistaminen pornoteollisuuden tarpeisiin. 🤨
Anonyymi kirjoitti:
"uskontojen puristuksessa ja naista alistavien siveyssääntöjen ahdistamina."
Tarkoitatko siis että siveyssäännöt ahdistaa naisia? Että esimerkiksi nykyinen pornoteollisuus on nostanut naiset jotenkin arvokkaaseen ja seuorastaan ylennettyyn asemaan? Ja kyllähän ne säännöt Raamatussa osoitetaan koskemaan myös miehiä.
Kristillinen avioliittokäsitys on suojellut nimenomaan lapsia ja naisia. Historiantutkijat kuten Kaari Utrio ovat kirjottaneet tästä asiasta. Nimittäin se että mies joutui situoutumaan yhteen naiseen ja heidän yhteisiin lapsiin takasi naiselle ja perheen lapsille paljon paremman aseman. Perheessä oli yksi joka pystyi työskentelemään pitkää päivää ja toinen, joka piti lapsista huolta. Näin resurssit riitti lasten kasvattamiseen.
Epäkristillinen huithapelimies huijasi naisen seksiin ja jätti tämän sitten tilanteeseen, jossa piti hankkia ruoka ja samaan aikaan pitää huolta lapsista yksin. Se taas johti köyhinä aikoina surkeaan tilanteeseen. Kristillinen "siveyssäännöstö" oli (ja on nykyäänkin) siis nimenomaan naisten ja lasten etu. Mutta terveet kristilliset arvot hyödyttää myös miehiä, jotka saavat parisuhteensa kestämään, mikä tutkitusti lisää miehen hyvinvointia.
Vasta kun kristillinen avioliittokäsitys purettiin ja tilalle tuli seksuaalivallankumous, niin seksiin huijatut naiset kokivat tulleensa petetyksi, mistä feministinen liike lähti nousuun. Toisin sanoen miehen ja naisen välinen arvokas suhde särkyi.
T:evlut101"Perheessä oli yksi joka pystyi työskentelemään pitkää päivää ja toinen, joka piti lapsista huolta. Näin resurssit riitti lasten kasvattamiseen."
Nykyaikaa lukuunottamatta, niin milloinhan mielestäsi tälläinen aika on ollut, joka yleisesti koskenut naisia?
- Anonyymi
Jeesuksella oli muitakin opetuslapsia kuin kaksitoista, joista myöhemmin tuli apostolit. Apostolien teoissa mainitaan naisopetuslapsi nimeltä Tabita.
- Anonyymi
Lisäyksenä: aluksi saattoi opetuslapsissa olla vain miehiä.
Itse uskon että myös naiset luetaan Jeesuksen seuraajiin eli opetuslapsiksi. Sillä:" Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi." Gal.3:28
Jeesuksen suhtautumisesta naisiin: http://ruutlehti.fi/8-tapaa-joilla-jeesus-edisti-naisten-asemaa/- Anonyymi
Totta.
Luuk. 8:1 Sen jälkeen Jeesus kulki kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään julistaen ilosanomaa Jumalan valtakunnasta. Hänellä oli seurassaan kaksitoista opetuslastaan 2 sekä muutamia naisia, jotka hän oli parantanut taudeista ja vapauttanut pahojen henkien vallasta. Näitä olivat Magdalan Maria, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä, 3 Johanna, jonka aviomies Kuusas oli Herodeksen korkeita virkamiehiä, sekä Susanna. Lisäksi oli monia muita naisia, ja kaikki nämä avustivat heitä omilla varoillaan.
Luukas 11:38 Jeesus vaelsi eteenpäin opetuslastensa kanssa ja tuli erääseen kylään. Siellä muuan nainen, jonka nimi oli Martta, otti hänet vieraakseen. 39 Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan. 40 Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: "Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua." 41Mutta Herra vastasi: "Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista. 42 Vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois."
Tuomas 114:1 Simon Pietari sanoi hänelle, ”Anna Marian jättää meidät, sillä naiset eivät ole elämän arvoisia.” 2 Jeesus sanoi, ”Katsokaa, minä johdatan häntä tehdäkseni hänestäkin opetuslapsen, niin että hänkin tulisi opetuslapseksi elävässä Hengessä, samanlaiseksi kuin te. 3 Totisesti: jokainen nainen, joka tekee itsestään opetuslapsen astuu sisälle Taivaan valtakuntaan.”
Markus 15:33 Keskipäivällä, kuudennen tunnin aikaan, tuli pimeys koko maan ylle, ja sitä kesti yhdeksänteen tuntiin saakka. 34 Yhdeksännellä tunnilla Jeesus huusi kovalla äänellä: "Elohi, Elohi, lema sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut? 40 Paikalla oli myös naisia jonkin matkan päässä tätä katselemassa. Heidän joukossaan olivat Magdalan Maria, toinen Maria, joka oli nuoremman Jaakobin ja Joosefin äiti, sekä Salome. 41 Jo Galileassa he olivat kulkeneet Jeesuksen mukana ja palvelleet häntä. Siellä oli monia muitakin naisia, jotka olivat tulleet Jerusalemiin Jeesuksen mukana. Anonyymi kirjoitti:
Totta.
Luuk. 8:1 Sen jälkeen Jeesus kulki kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään julistaen ilosanomaa Jumalan valtakunnasta. Hänellä oli seurassaan kaksitoista opetuslastaan 2 sekä muutamia naisia, jotka hän oli parantanut taudeista ja vapauttanut pahojen henkien vallasta. Näitä olivat Magdalan Maria, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä, 3 Johanna, jonka aviomies Kuusas oli Herodeksen korkeita virkamiehiä, sekä Susanna. Lisäksi oli monia muita naisia, ja kaikki nämä avustivat heitä omilla varoillaan.
Luukas 11:38 Jeesus vaelsi eteenpäin opetuslastensa kanssa ja tuli erääseen kylään. Siellä muuan nainen, jonka nimi oli Martta, otti hänet vieraakseen. 39 Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan. 40 Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: "Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua." 41Mutta Herra vastasi: "Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista. 42 Vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois."
Tuomas 114:1 Simon Pietari sanoi hänelle, ”Anna Marian jättää meidät, sillä naiset eivät ole elämän arvoisia.” 2 Jeesus sanoi, ”Katsokaa, minä johdatan häntä tehdäkseni hänestäkin opetuslapsen, niin että hänkin tulisi opetuslapseksi elävässä Hengessä, samanlaiseksi kuin te. 3 Totisesti: jokainen nainen, joka tekee itsestään opetuslapsen astuu sisälle Taivaan valtakuntaan.”
Markus 15:33 Keskipäivällä, kuudennen tunnin aikaan, tuli pimeys koko maan ylle, ja sitä kesti yhdeksänteen tuntiin saakka. 34 Yhdeksännellä tunnilla Jeesus huusi kovalla äänellä: "Elohi, Elohi, lema sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut? 40 Paikalla oli myös naisia jonkin matkan päässä tätä katselemassa. Heidän joukossaan olivat Magdalan Maria, toinen Maria, joka oli nuoremman Jaakobin ja Joosefin äiti, sekä Salome. 41 Jo Galileassa he olivat kulkeneet Jeesuksen mukana ja palvelleet häntä. Siellä oli monia muitakin naisia, jotka olivat tulleet Jerusalemiin Jeesuksen mukana.Miksi yrität hämmentää ihmisiä tuolla Tuomas jutullasi, ei se ole raamatun kirjoituksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1222513Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2212155Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j611563Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1781393- 551278
Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä751076Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa661041Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi39942- 34940
- 52914