Jumalattomuus vie kaaokseen

Ilman Jumalaa on mahdotonta erottaa hyvää pahasta.

Ellen olisi tehnyt heidän keskuudessaan sellaisia tekoja, joita kukaan muu ei ole tehnyt, ei heillä olisi syntiä. Nyt he ovat nähneet minun tekoni ja kuitenkin vihaavat sekä minua että minun Isääni. Joh 15:24

79

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      KR 1933/-38 Joh. 3:2
      Hän tuli Jeesuksen luokse yöllä ja sanoi hänelle:
      "Rabbi,
      me tiedämme,
      että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta,
      sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja,
      joita sinä teet,
      ellei Jumala ole hänen kanssansa."

      7:28 Niin Jeesus puhui pyhäkössä suurella äänellä,
      opetti ja sanoi:
      "Te tunnette minut ja tiedätte,
      mistä minä olen;
      ja itsestäni minä en ole tullut,
      vaan hän,
      joka minut on lähettänyt,
      on oikea lähettäjä,
      ja häntä te ette tunne .

      7:29 Minä tunnen hänet,
      sillä hänestä minä olen,
      ja hän on minut lähettänyt."

      7:30 Niin heillä oli halu ottaa hänet kiinni;
      mutta ei kukaan käynyt häneen käsiksi,
      sillä hänen hetkensä ei ollut vielä tullut

      Joh. 7:31 Mutta monet kansasta uskoivat häneen ja sanoivat:
      "Kun Kristus tulee,
      tehneekö hän enemmän tunnustekoja,
      kuin tämä on tehnyt?"

      Joh. 9:32 Ei ole maailman alusta kuultu,
      että kukaan on avannut sokeana syntyneen silmät.

      Biblia (1776)
      Joh. 15:24 Ellen minä olisi niitä töitä heidän seassansa tehnyt, joita ei kenkään muu ole tehnyt, niin ei heillä olisi syntiä; mutta nyt he näkivät, ja vihasivat sekä minua että minun Isääni.

      • Anonyymi

        Joh 9:29 Me tiedämme Jumalan puhuneen Moosekselle,
        mutta mistä tämä on,
        sitä emme tiedä."

        9:30 Mies vastasi ja sanoi heille:
        "Sehän tässä on ihmeellistä,
        että te ette tiedä,
        mistä hän on,
        ja kuitenkin hän on avannut minun silmäni.

        9:31 Me tiedämme,
        ettei Jumala kuule syntisiä;
        vaan joka on jumalaapelkääväinen
        ja tekee hänen tahtonsa,
        sitä hän kuulee.

        9:32 Ei ole maailman alusta kuultu,
        että kukaan on avannut sokeana syntyneen silmät.

        9:33 Jos hän ei olisi Jumalasta,
        ei hän voisi mitään tehdä."

        9:34 He vastasivat ja sanoivat hänelle:
        "Sinä olet kokonaan synneissä syntynyt,
        ja sinä tahdot opettaa meitä!"
        Ja he ajoivat hänet ulos.

        9:35 Ja Jeesus sai kuulla heidän ajaneen hänet ulos;
        ja hänet tavatessaan hän sanoi hänelle:
        "Uskotko sinä Jumalan Poikaan?"

        9:36 Hän vastasi ja sanoi:
        "Herra,
        kuka hän on,
        että minä häneen uskoisin?"

        9:37 Jeesus sanoi hänelle:
        "Sinä olet hänet nähnyt,
        ja hän on se,
        joka sinun kanssasi puhuu."

        9:38 Niin hän sanoi:
        "Herra,
        minä uskon";
        ja hän kumartaen rukoili häntä.

        9:39 Ja Jeesus sanoi:
        "Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan,
        että ne,
        jotka eivät näe, näkisivät,
        ja ne, jotka näkevät,
        tulisivat sokeiksi.


      • Anonyymi

        Pari tuhatta vuotta vanhaa raamattukoodia näkee useasti palstoilla. Vähän sama kuin rosvo alkaisi tunkemaan väärinohjelmoituja reikäkortteja nykyaikaisiin tietokoneisiin totuuden nimissä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sääli uskovaisia joilla ei ole omaa moraalia vaan joutuvat tarkastamaan tilanteen tapauskohtaisesti 2000v vanhasta opuksesta.
      Meillä terveillä on omasta takaa käsitys hyvästä ja pahasta.
      Oikein jumalattoman hyvää kesän jatkoa silti kaikille.

      • Sääli rikkoa kuplasi, mutta valitettavasti sinulla tai kenelläkään yhteiskunnan jäsenellä ei ole täysin omaa moraalia. Kaikki moraali nojaa tavalla tai toisella yhteisöön. Moraali opitaan toisilta ja se on tavallisesti sen näköinen kuin oman ryhmän moraali (tai vastareaktio sille). Koska elämme yhteiskunnassa, jonka ihanteet ovat muotoutuneet kristillisyyden vaikutuspiirissä, olet lähes varmasti omaksunut Raamatun ihanteita (esim. ihmisoikeusjulistuksen muodossa). Saatat olla jopa kulttuurisesti kristitty olematta sitä tunnustuksellisesti.


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Sääli rikkoa kuplasi, mutta valitettavasti sinulla tai kenelläkään yhteiskunnan jäsenellä ei ole täysin omaa moraalia. Kaikki moraali nojaa tavalla tai toisella yhteisöön. Moraali opitaan toisilta ja se on tavallisesti sen näköinen kuin oman ryhmän moraali (tai vastareaktio sille). Koska elämme yhteiskunnassa, jonka ihanteet ovat muotoutuneet kristillisyyden vaikutuspiirissä, olet lähes varmasti omaksunut Raamatun ihanteita (esim. ihmisoikeusjulistuksen muodossa). Saatat olla jopa kulttuurisesti kristitty olematta sitä tunnustuksellisesti.

        En kiellä yhteisöllisyyden vaikutusta mutta uskonto on enemmän yhteisöllisyyden tuote kuin toisinpäin. Terveessä ympäristössä kasvaneella on lähtökohtaisesti hyvä moraali ihan ilman möröillä ja jumalilla pelottelua.


      • Anonyymi

        Terve ateisti perhe. :DDD


      • Anonyymi kirjoitti:

        En kiellä yhteisöllisyyden vaikutusta mutta uskonto on enemmän yhteisöllisyyden tuote kuin toisinpäin. Terveessä ympäristössä kasvaneella on lähtökohtaisesti hyvä moraali ihan ilman möröillä ja jumalilla pelottelua.

        Lainaus: Terveessä ympäristössä kasvaneella on lähtökohtaisesti hyvä moraali ihan ilman möröillä ja jumalilla pelottelua.

        Olen samaa mieltä. Kysymys on kuitenkin siitä, miten määrittelemme terveen ja hyvän. Pelkästään tarjoamillasi vastakkainasetteluilla se ei selviä. Onko esimerkiksi Pentti Linkolan asenne hyvä vai paha? Hänhän näkee luonnon tärkeämmäksi kuin ihmiset ja iloitsee, kun ihmisiä kuolee katastrofeissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terve ateisti perhe. :DDD

        Juu teidän kuvitelmissa ovat varmasti kaikki muut sairaita kuin te itse. Naureskelette kaikille muille, sormella osoitelleen. Tervettä. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu teidän kuvitelmissa ovat varmasti kaikki muut sairaita kuin te itse. Naureskelette kaikille muille, sormella osoitelleen. Tervettä. :)

        Sentähden sano heille: Tämä on kansa, joka ei kuullut Herran, Jumalansa, ääntä eikä ottanut kuritusta varteen. Kadonnut on totuus ja hävinnyt heidän suustansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu teidän kuvitelmissa ovat varmasti kaikki muut sairaita kuin te itse. Naureskelette kaikille muille, sormella osoitelleen. Tervettä. :)

        Kirjoitit omien kuvitelmiesi mukaisesti ja päin honkia.


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Lainaus: Terveessä ympäristössä kasvaneella on lähtökohtaisesti hyvä moraali ihan ilman möröillä ja jumalilla pelottelua.

        Olen samaa mieltä. Kysymys on kuitenkin siitä, miten määrittelemme terveen ja hyvän. Pelkästään tarjoamillasi vastakkainasetteluilla se ei selviä. Onko esimerkiksi Pentti Linkolan asenne hyvä vai paha? Hänhän näkee luonnon tärkeämmäksi kuin ihmiset ja iloitsee, kun ihmisiä kuolee katastrofeissa.

        Linkola oli ääriajattelija, jolla oli kovin omaperäisiä ajatuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu teidän kuvitelmissa ovat varmasti kaikki muut sairaita kuin te itse. Naureskelette kaikille muille, sormella osoitelleen. Tervettä. :)

        Väärin. Taas niin väärin.


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Lainaus: Terveessä ympäristössä kasvaneella on lähtökohtaisesti hyvä moraali ihan ilman möröillä ja jumalilla pelottelua.

        Olen samaa mieltä. Kysymys on kuitenkin siitä, miten määrittelemme terveen ja hyvän. Pelkästään tarjoamillasi vastakkainasetteluilla se ei selviä. Onko esimerkiksi Pentti Linkolan asenne hyvä vai paha? Hänhän näkee luonnon tärkeämmäksi kuin ihmiset ja iloitsee, kun ihmisiä kuolee katastrofeissa.

        Just noin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linkola oli ääriajattelija, jolla oli kovin omaperäisiä ajatuksia.

        Kyllä niin taisi olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terve ateisti perhe. :DDD

        ”Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon.”


    • Anonyymi

      Mistähän asiasta sinäkin luulet pöpöttäväsi? Eniten sotaa, kurjuutta jne. maailmassa on ollut aikana, jolloin mm. Euroopan valtiot ovat olleet kristillisen kirkon vahvasti hallitsemia. Mitä maallistuneempaa, sitä vauraampaa ja onnellisempaa. Muttei tietenkään hihhulin kallokuplassa.

      • Anonyymi

        Se on just näin.


      • Syy-yhteydet ovat kyllä paljon monimutkaisempia. Ei Neuvostoliittoa, Maon Kiinaa ja Pohjois-Koreaa voi pitää vaurauden ja onnellisuuden tyyssijoina.


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Syy-yhteydet ovat kyllä paljon monimutkaisempia. Ei Neuvostoliittoa, Maon Kiinaa ja Pohjois-Koreaa voi pitää vaurauden ja onnellisuuden tyyssijoina.

        Kun pääsee eroon luvatun kansan kirjoittamista valtion hallintaa koskevista kirjallisuuden ihme marxilaisuudesta (vastaa raamattua) niin johan vaurautta syntyy.


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Syy-yhteydet ovat kyllä paljon monimutkaisempia. Ei Neuvostoliittoa, Maon Kiinaa ja Pohjois-Koreaa voi pitää vaurauden ja onnellisuuden tyyssijoina.

        Nuo maat olivatkin tominnaltaan ja henkiseltä ilmapiiristään lähempänä uskonlahkoa kuin ateismia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nuo maat olivatkin tominnaltaan ja henkiseltä ilmapiiristään lähempänä uskonlahkoa kuin ateismia.

        Niin, ateismin suhteen ihmiset käyvät samanlaista väittelyä "oikeasta ateismista" kuin uskonlahkotkin käyvät "oikeasta uskonopista". Ei ateismiin nimiin vannomalla maailma parane.
        Ei eksytä aiheesta: Millä mittarilla voit erottaa hyvän pahasta?


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Niin, ateismin suhteen ihmiset käyvät samanlaista väittelyä "oikeasta ateismista" kuin uskonlahkotkin käyvät "oikeasta uskonopista". Ei ateismiin nimiin vannomalla maailma parane.
        Ei eksytä aiheesta: Millä mittarilla voit erottaa hyvän pahasta?

        Kun kerran itse eksyit aiheesta, niin mitä vikaa on mennä sivuraiteille? Oikea ateismi on kuitenkin vain sitä, että ei uskota jumaliin. Pohjois-Korea ei tunnetusti täsmää tämän kanssa, koska siellä rukoillaan yliluonnollisia olentoja.


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Syy-yhteydet ovat kyllä paljon monimutkaisempia. Ei Neuvostoliittoa, Maon Kiinaa ja Pohjois-Koreaa voi pitää vaurauden ja onnellisuuden tyyssijoina.

        Niinpä. Ateismi luo kaaosta valheessa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kerran itse eksyit aiheesta, niin mitä vikaa on mennä sivuraiteille? Oikea ateismi on kuitenkin vain sitä, että ei uskota jumaliin. Pohjois-Korea ei tunnetusti täsmää tämän kanssa, koska siellä rukoillaan yliluonnollisia olentoja.

        No kerro toki, mitä he rukoilevat!


      • EJKR kirjoitti:

        Niin, ateismin suhteen ihmiset käyvät samanlaista väittelyä "oikeasta ateismista" kuin uskonlahkotkin käyvät "oikeasta uskonopista". Ei ateismiin nimiin vannomalla maailma parane.
        Ei eksytä aiheesta: Millä mittarilla voit erottaa hyvän pahasta?

        Helppo ja jo kauan ennen raamatun aikoja vastattu kysymys.

        Älä tee toiselle. sitä mitä et toivo itsellesi tehtävän.


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Syy-yhteydet ovat kyllä paljon monimutkaisempia. Ei Neuvostoliittoa, Maon Kiinaa ja Pohjois-Koreaa voi pitää vaurauden ja onnellisuuden tyyssijoina.

        Ateismi johtaa surkeuteen!


    • Anonyymi

      Kaikilla uskonnoilla on vahva itsekehu siitä kuinka moraalisia ovat. Näinhän ne islamilaisetkin fanaatikotkin kehuskelevat noudattavansa Jumalalta saatua moraalia. Ei se vaan siltä näytä, että olisivat uskonnoissa sen moraalisempia kuin maallistuneissa länsimaissa.

      • Niin ihmiset toimivat kaikkialla, olipa moraalin pohjana uskonto tai ideologia.
        Aloituksessani en väittänyt kristittyjen olevan muita parempia moraaliltaan.
        Palataan aiheeseen: Mikä kiinnekohta sinulla on apuna hyvän ja pahan erottamiselle?


      • Anonyymi

        Suomalaisesta kulttuurista on lähdetty liikkeelle ja jalostettu sitä parhaalla mahdollisella tiedolla, myös maustettu mm. kreikkalaisella filosofialla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisesta kulttuurista on lähdetty liikkeelle ja jalostettu sitä parhaalla mahdollisella tiedolla, myös maustettu mm. kreikkalaisella filosofialla.

        Niin, harvoinpa tulee vastaan ihmisiä, jotka kyseenalaistavat omat lähtökohtansa ja riippuvuutensa yhteisöstään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisesta kulttuurista on lähdetty liikkeelle ja jalostettu sitä parhaalla mahdollisella tiedolla, myös maustettu mm. kreikkalaisella filosofialla.

        Kerroppa miten kreikkalainen filosofia on vaikuttanut suomalaiseen kulttuuriin?


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Niin, harvoinpa tulee vastaan ihmisiä, jotka kyseenalaistavat omat lähtökohtansa ja riippuvuutensa yhteisöstään.

        Teet ennakko-oletuksen siitä että en olisi kyseenalaistanut lähtökohtiani? Vai yritätkö olla kanssani samaa mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerroppa miten kreikkalainen filosofia on vaikuttanut suomalaiseen kulttuuriin?

        Mistä moinen laaja-alainen kysymys?


      • Anonyymi

        Raamattu on isompi kuin mikään kreikkalainen filosofia. Jopa kymmenen käskyä on muokannut meidän, länsimaisen, moraalin:

        1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
        -Kristityt noudattavat tätä. Ateistit ei niinkään.

        2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
        -Kiroileminen on väärin. Se opetetaan jo pienenä.

        3. Pyhitä lepopäivä.
        -Sunnuntaina käydään kirkossa. Ihmiset yleensä eivät tee töitä Sunnuntaisin.

        4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
        -Tämäkin opetetaan jo lapsuudessa.

        5. Älä tapa.
        -Suomen laki määrää että ei tapeta.

        6. Älä tee aviorikosta.
        -Pettäminen on väärin tämän tietävät kaikki.

        7. Älä varasta.
        -Suomen laki määrää että ei varasteta.

        8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        -Lapsesta asti opetetaan että valehteleminen on väärin.

        9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
        -Lapsuudesta asti opetetaan että ei pidä kadehtia toisen omaisuuttaan.

        10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
        -Lapsuudesta asti opetetaan että ei pidä kadehtia toisen omaisuuttaan.

        Kreikkalainen filosofia taitaa nyt jäädä kakkoseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu on isompi kuin mikään kreikkalainen filosofia. Jopa kymmenen käskyä on muokannut meidän, länsimaisen, moraalin:

        1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
        -Kristityt noudattavat tätä. Ateistit ei niinkään.

        2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
        -Kiroileminen on väärin. Se opetetaan jo pienenä.

        3. Pyhitä lepopäivä.
        -Sunnuntaina käydään kirkossa. Ihmiset yleensä eivät tee töitä Sunnuntaisin.

        4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
        -Tämäkin opetetaan jo lapsuudessa.

        5. Älä tapa.
        -Suomen laki määrää että ei tapeta.

        6. Älä tee aviorikosta.
        -Pettäminen on väärin tämän tietävät kaikki.

        7. Älä varasta.
        -Suomen laki määrää että ei varasteta.

        8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        -Lapsesta asti opetetaan että valehteleminen on väärin.

        9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
        -Lapsuudesta asti opetetaan että ei pidä kadehtia toisen omaisuuttaan.

        10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
        -Lapsuudesta asti opetetaan että ei pidä kadehtia toisen omaisuuttaan.

        Kreikkalainen filosofia taitaa nyt jäädä kakkoseksi.

        Kiitos tästä luennosta siitä, mitä olet mieltä kymmenestä käskystä. Tulkintasi on aikalailla erilainen, kuin mitä koulun ja lukion uskonnontunneilla opittiin tai rippikoulussa. Rippikoulussa isonen olisi laittanut sinut lukemaan ne uudestaan.

        "Raamattu on isompi kuin mikään kreikkalainen filosofia. Jopa kymmenen käskyä on muokannut meidän, länsimaisen, moraalin:"

        Vai on se iso. Koulussa lapset oppivat antiikin Kreikan vaikutuksesta jo varhain, ainakin täällä Suomessa. Raamatussakin näkyy vaikutteita kreikkalaisesta filosofiasta, Uuden Testamentin puolella. Ero perinteiseen juutalaisuuteen ja kristinuskoon tulee jo siitä, että UT on kirjoitettu kreikaksi kreikkalaisille alunperin. Sen takia siellä on viittauksia asioihin jotka kreikkalainen sinä aikana olisi tuntenut.

        "1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
        -Kristityt noudattavat tätä. Ateistit ei niinkään."

        Muslimit ja juutalaiset noudattavat sitä myös menestyksellisesti, joskin heidän mielestään te ette noudata oikeaa yksijumalaisuutta.

        "2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
        -Kiroileminen on väärin. Se opetetaan jo pienenä."

        Osaatkohan tulkita tuota käskyä niin kuin se on tarkoitettu?

        Tiesitkö, että Kiinassa kiroillaan paljon vähemmän kuin Suomessa. Koko nykyinen valtakieli siellä on sanitoitu niin että siinä ei pystyisi kiroilemaan.

        "3. Pyhitä lepopäivä.
        -Sunnuntaina käydään kirkossa. Ihmiset yleensä eivät tee töitä Sunnuntaisin."

        Lepopäivänä siis tehdään muutakin kuin levätään? Itse pidän kaksi lepopäivää, viikonlopuksi sitä kutsutaan. Usein luen silloin kirjoja ja käyn kävelyllä Suomen luonnossa.

        "4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
        -Tämäkin opetetaan jo lapsuudessa."

        Et taida tietää, että tämäkin löytyy lähes kaikista kulttuureista ja ihmisiltä jotka eivät ole sinun tulkintaasi käskyistä oppineet.

        "5. Älä tapa.
        -Suomen laki määrää että ei tapeta."

        Sinäkin tiedät siis tämän. Ok.

        "6. Älä tee aviorikosta.
        -Pettäminen on väärin tämän tietävät kaikki."

        Eipä tarvitse kun on hyvä parinvalinta tehty ja kokeiltu "yhteensopivuus" jo ennen avioliittoa!

        "7. Älä varasta.
        -Suomen laki määrää että ei varasteta."

        Missä maassa laki ei sellaista määräisi? Et kai kuvittele, että jumalattomat eivät lakeja noudata?

        "8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        -Lapsesta asti opetetaan että valehteleminen on väärin."

        Tämäkin on aika universaali arvo, jota opetetaan kreikkalaisessa filosofiassakin. Oletko kuullut siitä? Kommenttiesi perusteella et ole.

        "Kreikkalainen filosofia taitaa nyt jäädä kakkoseksi. "

        Ei muuten jäänyt, ainoa mitä et kreikkalaisesta filosofiasta löydä noista on se sinun Jumalasi. Oli heikko esitys, jos pelkällä kymmenellä käskyllä luulit osoittavasi edistyksellisyyttä verrattuna filosofiaan ja puhumalla siitä kuinka lapsena olet oppinut jotakin mikä muissakin kuin kristillisissä kulttuureissa opitaan. Ehkä sinulle on opetettu, että muut eivät näitä asioita opi?


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Niin, harvoinpa tulee vastaan ihmisiä, jotka kyseenalaistavat omat lähtökohtansa ja riippuvuutensa yhteisöstään.

        Niin siis kristinuskon mukaan valtavan iso pomo, jonka tiet ovat tutkimattomat, kertoo, mikä on oikein ja väärin. Mutta kun pomo ei mitään selviä perusteluja anna, niin miksi sitä pitäisi uskoa? Ja tutkimattomana se voi vieläpä muuttaa mielensä niin, että huomenna vaikka sokeiden vauvojen kidutus onkin pomon mukaan oikein. Kuinkas sitten suu pannaan, EJKR? Senkaltaisia ilmoituksia on historian kulussa moni kiihkeästi uskovainen katsonutkin saaneensa ja vastaavasti toiminut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Teet ennakko-oletuksen siitä että en olisi kyseenalaistanut lähtökohtiani? Vai yritätkö olla kanssani samaa mieltä.

        Pahoittelen niukkuudessaan helposti väärin käsitettävissä olevaa sanavalintaani.
        Tein ennakko-oletuksen sanojesi perusteella. Niistä sai käsityksen, että mielestäsi olet käyttänyt parasta mahdollista materiaalia maailmankuvasi rakentamiseen ja että olet omaksunut sen viitekehyksen/ kulttuurin/ yhteisön, johon olet syntynyt. Voi toki olla, että olet tosiaan syntynyt paikkaan, jossa on maailman paras todellisuuskuva ja että olet sen työstänyt perinpohjin, mutta tämä vaihtoehto ei tullut heti mieleeni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin siis kristinuskon mukaan valtavan iso pomo, jonka tiet ovat tutkimattomat, kertoo, mikä on oikein ja väärin. Mutta kun pomo ei mitään selviä perusteluja anna, niin miksi sitä pitäisi uskoa? Ja tutkimattomana se voi vieläpä muuttaa mielensä niin, että huomenna vaikka sokeiden vauvojen kidutus onkin pomon mukaan oikein. Kuinkas sitten suu pannaan, EJKR? Senkaltaisia ilmoituksia on historian kulussa moni kiihkeästi uskovainen katsonutkin saaneensa ja vastaavasti toiminut.

        Kiitos kommentistasi.
        Kuvailet kristinuskoa sen pohjalta, mitä toiset ihmiset ovat siitä sanoneet. Se on minusta hyödytöntä hommaa. Itselleni käänteentekevä ovallus tuli vuosia sitten: Huomasin, että minulla oli valtavasti mielipiteitä kristillisyydestä, mutta en ollut edes lukenut Raamattua. Niinpä luin sen läpi. Ensimmäinen lukeminen herätti monenlaisia kysymyksiä. Vastauksien etsiminen on osoittautunut työlääksi, mutta antoisaksi tehtäväksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tästä luennosta siitä, mitä olet mieltä kymmenestä käskystä. Tulkintasi on aikalailla erilainen, kuin mitä koulun ja lukion uskonnontunneilla opittiin tai rippikoulussa. Rippikoulussa isonen olisi laittanut sinut lukemaan ne uudestaan.

        "Raamattu on isompi kuin mikään kreikkalainen filosofia. Jopa kymmenen käskyä on muokannut meidän, länsimaisen, moraalin:"

        Vai on se iso. Koulussa lapset oppivat antiikin Kreikan vaikutuksesta jo varhain, ainakin täällä Suomessa. Raamatussakin näkyy vaikutteita kreikkalaisesta filosofiasta, Uuden Testamentin puolella. Ero perinteiseen juutalaisuuteen ja kristinuskoon tulee jo siitä, että UT on kirjoitettu kreikaksi kreikkalaisille alunperin. Sen takia siellä on viittauksia asioihin jotka kreikkalainen sinä aikana olisi tuntenut.

        "1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
        -Kristityt noudattavat tätä. Ateistit ei niinkään."

        Muslimit ja juutalaiset noudattavat sitä myös menestyksellisesti, joskin heidän mielestään te ette noudata oikeaa yksijumalaisuutta.

        "2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
        -Kiroileminen on väärin. Se opetetaan jo pienenä."

        Osaatkohan tulkita tuota käskyä niin kuin se on tarkoitettu?

        Tiesitkö, että Kiinassa kiroillaan paljon vähemmän kuin Suomessa. Koko nykyinen valtakieli siellä on sanitoitu niin että siinä ei pystyisi kiroilemaan.

        "3. Pyhitä lepopäivä.
        -Sunnuntaina käydään kirkossa. Ihmiset yleensä eivät tee töitä Sunnuntaisin."

        Lepopäivänä siis tehdään muutakin kuin levätään? Itse pidän kaksi lepopäivää, viikonlopuksi sitä kutsutaan. Usein luen silloin kirjoja ja käyn kävelyllä Suomen luonnossa.

        "4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
        -Tämäkin opetetaan jo lapsuudessa."

        Et taida tietää, että tämäkin löytyy lähes kaikista kulttuureista ja ihmisiltä jotka eivät ole sinun tulkintaasi käskyistä oppineet.

        "5. Älä tapa.
        -Suomen laki määrää että ei tapeta."

        Sinäkin tiedät siis tämän. Ok.

        "6. Älä tee aviorikosta.
        -Pettäminen on väärin tämän tietävät kaikki."

        Eipä tarvitse kun on hyvä parinvalinta tehty ja kokeiltu "yhteensopivuus" jo ennen avioliittoa!

        "7. Älä varasta.
        -Suomen laki määrää että ei varasteta."

        Missä maassa laki ei sellaista määräisi? Et kai kuvittele, että jumalattomat eivät lakeja noudata?

        "8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        -Lapsesta asti opetetaan että valehteleminen on väärin."

        Tämäkin on aika universaali arvo, jota opetetaan kreikkalaisessa filosofiassakin. Oletko kuullut siitä? Kommenttiesi perusteella et ole.

        "Kreikkalainen filosofia taitaa nyt jäädä kakkoseksi. "

        Ei muuten jäänyt, ainoa mitä et kreikkalaisesta filosofiasta löydä noista on se sinun Jumalasi. Oli heikko esitys, jos pelkällä kymmenellä käskyllä luulit osoittavasi edistyksellisyyttä verrattuna filosofiaan ja puhumalla siitä kuinka lapsena olet oppinut jotakin mikä muissakin kuin kristillisissä kulttuureissa opitaan. Ehkä sinulle on opetettu, että muut eivät näitä asioita opi?

        Olet oikeassa sen suhteen, että käskyt eivät löydy vain Raamatusta. Toisaalta ne eivät ole myöskään kreikan filosofien tuottamia, sillä ihmiset näyttävät löytävän nämä lainalaisuuden itsestään ihan arkielämässään. Tämän vahvistaa Raamattukin:
        Kun pakanatkin, joilla ei ole lakia, tekevät luonnostaan, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. Näin he osoittavat, että lain vaatimukset on kirjoitettu heidän sydämeensä, kun heidän omatuntonsakin todistaa ja heidän ajatuksensa yhdessä syyttävät tai myös puolustavat heitä sinä päivänä, jona Jumala minun julistamani evankeliumin mukaisesti tuomitsee ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta. Room 2:14-16


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Olet oikeassa sen suhteen, että käskyt eivät löydy vain Raamatusta. Toisaalta ne eivät ole myöskään kreikan filosofien tuottamia, sillä ihmiset näyttävät löytävän nämä lainalaisuuden itsestään ihan arkielämässään. Tämän vahvistaa Raamattukin:
        Kun pakanatkin, joilla ei ole lakia, tekevät luonnostaan, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. Näin he osoittavat, että lain vaatimukset on kirjoitettu heidän sydämeensä, kun heidän omatuntonsakin todistaa ja heidän ajatuksensa yhdessä syyttävät tai myös puolustavat heitä sinä päivänä, jona Jumala minun julistamani evankeliumin mukaisesti tuomitsee ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta. Room 2:14-16

        Että se siitä kaaoksesta jumalattomien parissa sitten...


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi.
        Kuvailet kristinuskoa sen pohjalta, mitä toiset ihmiset ovat siitä sanoneet. Se on minusta hyödytöntä hommaa. Itselleni käänteentekevä ovallus tuli vuosia sitten: Huomasin, että minulla oli valtavasti mielipiteitä kristillisyydestä, mutta en ollut edes lukenut Raamattua. Niinpä luin sen läpi. Ensimmäinen lukeminen herätti monenlaisia kysymyksiä. Vastauksien etsiminen on osoittautunut työlääksi, mutta antoisaksi tehtäväksi.

        Niin, olet vihkiytynyt tähän sanastoon, jolla saat merkitystä elämääsi, jolloin ”argumenttisi” mukaan se vain ei ”tajua” joka ei ole ”sisällä” niin kuin sinä. Mutta tämä tarkoittaa myös, ettet astu millekään yleisemmin käsitettävälle areenalle puhumaan hyvän ja pahan erottamisesta.


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Pahoittelen niukkuudessaan helposti väärin käsitettävissä olevaa sanavalintaani.
        Tein ennakko-oletuksen sanojesi perusteella. Niistä sai käsityksen, että mielestäsi olet käyttänyt parasta mahdollista materiaalia maailmankuvasi rakentamiseen ja että olet omaksunut sen viitekehyksen/ kulttuurin/ yhteisön, johon olet syntynyt. Voi toki olla, että olet tosiaan syntynyt paikkaan, jossa on maailman paras todellisuuskuva ja että olet sen työstänyt perinpohjin, mutta tämä vaihtoehto ei tullut heti mieleeni.

        Se, että laajentaa kokemuspiiriään lukemisella ja pohtimisella siitä kulttuurista missä on syntynyt ei minusta ole paikoillaan jumittamista. Se paras mahdollinen tieto tulee tietysti tieteellisesti tutkitusta tiedosta, jolla on korkea luotettavuus. Sitä on kiva yhdistellä filosofiaan, mutta lähtökohtaamme emme voi muuttaa.

        Suomessa olemme syntyneitä ja ne arvot ovat meihin iskostuneet lapsesta asti mitkä täällä on. Hiljaa julkisessa liikenteessä, itseään ei saa kehua, ei poskisuudelmia, miehet eivät pidä toisiaan käsistä kiinni, ei koiria vapaana, ei saa olla liian hauskaa julkisella paikalla (tai olet hullu)... nämä ovat tietysti pieniä arvoja, mutta ne ovat suomalaisella selkärangassa. Eurooppalaisessa kulttuurissa on yleisesti erilaisia arvoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Että se siitä kaaoksesta jumalattomien parissa sitten...

        Otaksut siis, että Jumalan käden jälki ei voisi näkyä muiden kuin aktiivikristittyjen elämässä. Tämä käsitys ei saa tukea Raamatusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se, että laajentaa kokemuspiiriään lukemisella ja pohtimisella siitä kulttuurista missä on syntynyt ei minusta ole paikoillaan jumittamista. Se paras mahdollinen tieto tulee tietysti tieteellisesti tutkitusta tiedosta, jolla on korkea luotettavuus. Sitä on kiva yhdistellä filosofiaan, mutta lähtökohtaamme emme voi muuttaa.

        Suomessa olemme syntyneitä ja ne arvot ovat meihin iskostuneet lapsesta asti mitkä täällä on. Hiljaa julkisessa liikenteessä, itseään ei saa kehua, ei poskisuudelmia, miehet eivät pidä toisiaan käsistä kiinni, ei koiria vapaana, ei saa olla liian hauskaa julkisella paikalla (tai olet hullu)... nämä ovat tietysti pieniä arvoja, mutta ne ovat suomalaisella selkärangassa. Eurooppalaisessa kulttuurissa on yleisesti erilaisia arvoja.

        Lainaus: Se paras mahdollinen tieto tulee tietysti tieteellisesti tutkitusta tiedosta, jolla on korkea luotettavuus.

        Tiede toimii luotettavasti monenlaisten käytännön pulmien ratkaisussa, mutta siitä ei ole hyötyä arvoja valittaessa. Arvot valitaan aina subjektiivisesti. Tiede ei osaa vastata mikä on hyvää ja mikä pahaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, olet vihkiytynyt tähän sanastoon, jolla saat merkitystä elämääsi, jolloin ”argumenttisi” mukaan se vain ei ”tajua” joka ei ole ”sisällä” niin kuin sinä. Mutta tämä tarkoittaa myös, ettet astu millekään yleisemmin käsitettävälle areenalle puhumaan hyvän ja pahan erottamisesta.

        En ole käyttänyt mitään erityissanastoa (joitain Raamatun lainauksia lukuunottamatta). Kun yllytät minua jollekin "yleisemmin käsitettävälle" areenalle, käsitän sen siten, että toivot keskusteluun joitain sinun arvomaailmaasi tukevia auktoriteetteja, jotka tyrmäisivät minut, jotta sinun ei tarvitsisi itse muotoilla sanomisiasi.


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Lainaus: Se paras mahdollinen tieto tulee tietysti tieteellisesti tutkitusta tiedosta, jolla on korkea luotettavuus.

        Tiede toimii luotettavasti monenlaisten käytännön pulmien ratkaisussa, mutta siitä ei ole hyötyä arvoja valittaessa. Arvot valitaan aina subjektiivisesti. Tiede ei osaa vastata mikä on hyvää ja mikä pahaa.

        Kyllä se toimii joissain tapauksissa siinäkin. Esimerkiksi kun tajuaa, että jotkin ihmisen piirteet ovat synnynnäisiä tai tahdottomia eikä hän tahallaan vain käyttäydy huonosti, osaa kohdella erilailla ihmisiä joilla on omat ongelmansa.

        Keskiajalla ei oikeastaan ymmärretty, että lapsi olisi muuta kuin pienikokoinen ja hieman tyhmempi aikuinen. Niin lapsi saattoi palvella sotaväessä tai tehdä muita asioita joita nykyään ei ymmärretä lapsille sopiviksi. Teollisen vallankumouksen aikaan laitettiin lapsia hengenvaarallisiin töihin olemattomalla pallkalla ja ilman vapaa-aikaa. Tieteen kautta pystymme ymmärtämään tämän olevan lapsen kehitykselle haitallista... nämä vain muutaia esimerkkejä.


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        En ole käyttänyt mitään erityissanastoa (joitain Raamatun lainauksia lukuunottamatta). Kun yllytät minua jollekin "yleisemmin käsitettävälle" areenalle, käsitän sen siten, että toivot keskusteluun joitain sinun arvomaailmaasi tukevia auktoriteetteja, jotka tyrmäisivät minut, jotta sinun ei tarvitsisi itse muotoilla sanomisiasi.

        Aivan. Sinulla ei ole ilmeisesti muuta ymmärrystä moraalista kuin että sen pitää tulla joltain auktoriteetilta. Muuten moraali on ”subjektiivista”. Mutta miksei Jumalan antama erottelu hyvästä ja pahasta sitten toimi sen paremmin kuin se maailmassa toimii? Ihmiset harhautuvat, ihmiset haluavat pahaa! Miksi ihmeessä näin? Miksi rakastava Jumala luomilleen näin kamalan ikävästi toimivan vapaan tahdon on antanut? Jne.... Ja kuitenkin pitkä moraalifilosofian perinne osoittaa - vetoamatta jumalankaltaisiin auktoriteetteihin - että järkiperäinen ja subjektiivisuuden ylittävä oikean ja väärän ratkominen on mahdollista. Tiedonhaluiselle tämä toki olisi itsestään selvää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Sinulla ei ole ilmeisesti muuta ymmärrystä moraalista kuin että sen pitää tulla joltain auktoriteetilta. Muuten moraali on ”subjektiivista”. Mutta miksei Jumalan antama erottelu hyvästä ja pahasta sitten toimi sen paremmin kuin se maailmassa toimii? Ihmiset harhautuvat, ihmiset haluavat pahaa! Miksi ihmeessä näin? Miksi rakastava Jumala luomilleen näin kamalan ikävästi toimivan vapaan tahdon on antanut? Jne.... Ja kuitenkin pitkä moraalifilosofian perinne osoittaa - vetoamatta jumalankaltaisiin auktoriteetteihin - että järkiperäinen ja subjektiivisuuden ylittävä oikean ja väärän ratkominen on mahdollista. Tiedonhaluiselle tämä toki olisi itsestään selvää.

        Ei subjektiivisuuden ylittävä oikean ja väätän ratkominen ole mahdollista.


      • EJKR kirjoitti:

        Ei subjektiivisuuden ylittävä oikean ja väätän ratkominen ole mahdollista.

        Korjaus:
        Ei subjektiivisuuden ylittävä oikean ja väärän ratkominen ole mahdollista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se toimii joissain tapauksissa siinäkin. Esimerkiksi kun tajuaa, että jotkin ihmisen piirteet ovat synnynnäisiä tai tahdottomia eikä hän tahallaan vain käyttäydy huonosti, osaa kohdella erilailla ihmisiä joilla on omat ongelmansa.

        Keskiajalla ei oikeastaan ymmärretty, että lapsi olisi muuta kuin pienikokoinen ja hieman tyhmempi aikuinen. Niin lapsi saattoi palvella sotaväessä tai tehdä muita asioita joita nykyään ei ymmärretä lapsille sopiviksi. Teollisen vallankumouksen aikaan laitettiin lapsia hengenvaarallisiin töihin olemattomalla pallkalla ja ilman vapaa-aikaa. Tieteen kautta pystymme ymmärtämään tämän olevan lapsen kehitykselle haitallista... nämä vain muutaia esimerkkejä.

        Lapsen kasvatus on toisiin kohdistuvaa tiedon käyttämistä. Lapsi on kypsymätön, eikä voi itse vielä vastata valinnoistaan.
        Kun katsotaan aikuisten elämään vaikuttavia valintoja, on selvää, että pelkkä tieto ei riitä oikeisiin valintoihin. Kaikki tietävät ylipainon terveyshaitat, mutta kansa sen kun lihoo. Psyykkisen hyvinvoinnin edellytyksistä tiedetään paljon ja silti yhteiskunta toimii tavalla, joka lisää psyykkistä sairastavuutta.


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Korjaus:
        Ei subjektiivisuuden ylittävä oikean ja väärän ratkominen ole mahdollista.

        Minkäpä minä sille voin, ettet halua tietää mitään moraalifilosofiasta. Mutta mitä hyvää auktoriteettiuskossa sinänsä on? Miksi totella juuri tätä tai tuota auktoriteettia? Suuren kokonsa tähden? Sinä nyt et vain ole kovin vakavasti otettava.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minkäpä minä sille voin, ettet halua tietää mitään moraalifilosofiasta. Mutta mitä hyvää auktoriteettiuskossa sinänsä on? Miksi totella juuri tätä tai tuota auktoriteettia? Suuren kokonsa tähden? Sinä nyt et vain ole kovin vakavasti otettava.

        Onneksi en itsekään ota itseäni kovin vakavasti.
        Moraalifilosofiaa on hyvä tuntea, mutta eihän sekään anna vastauksia siihen, miten itse kunkin tulisi eri tilanteissa toimia. Omaa harkintaa jokainen Jeesuksen seuraajakin joutuu Jumalansa edessä käyttämään. Kyse on viime kädessä oman subjektiivisen todellisuuden vastuullisesta elämisestä ja siitä, minkä edessä tuota vastuuta kannetaan.


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Onneksi en itsekään ota itseäni kovin vakavasti.
        Moraalifilosofiaa on hyvä tuntea, mutta eihän sekään anna vastauksia siihen, miten itse kunkin tulisi eri tilanteissa toimia. Omaa harkintaa jokainen Jeesuksen seuraajakin joutuu Jumalansa edessä käyttämään. Kyse on viime kädessä oman subjektiivisen todellisuuden vastuullisesta elämisestä ja siitä, minkä edessä tuota vastuuta kannetaan.

        Et tunne moraalifilosofiaa, MOT. Ei ole valehtelu kaunista uskovaiseltakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et tunne moraalifilosofiaa, MOT. Ei ole valehtelu kaunista uskovaiseltakaan.

        Turhaa syyttelet. En ole väittänyt olevani yliopistotason moraalifilosofian asiantuntija, mutta sen verran filosofiasta kyllä tiedän, että se tarjoaa valtavasti selityksiä ilmiöille ja esittää monia erilaisia vaihtoehtoja. Niin kauan kuin filosofia haluaa olla tieteellistä, se tarjoaa vain vaihtoehtoja - ei vastauksia, miten missäkin tilanteessa tulisi toimia. Ihminen on viime kädessä itse aina vastuussa tekemisistään vaikka vetoaisi kuinka auktoriteetteihin ja oppisuuntiin.


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Lapsen kasvatus on toisiin kohdistuvaa tiedon käyttämistä. Lapsi on kypsymätön, eikä voi itse vielä vastata valinnoistaan.
        Kun katsotaan aikuisten elämään vaikuttavia valintoja, on selvää, että pelkkä tieto ei riitä oikeisiin valintoihin. Kaikki tietävät ylipainon terveyshaitat, mutta kansa sen kun lihoo. Psyykkisen hyvinvoinnin edellytyksistä tiedetään paljon ja silti yhteiskunta toimii tavalla, joka lisää psyykkistä sairastavuutta.

        Aivan. Väärät valinnat syntyvät väärästä arvomaailmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tunne moraalifilosofiaa, MOT. Ei ole valehtelu kaunista uskovaiseltakaan.

        Missä ihmeessä ejkr olisi valehdellut? Ei missään.


    • Anonyymi

      Nyt olemme tulleet taas aikaan josta Jumala sanoi näin:
      1.Mooseksen kirja:
      6:11 Mutta maa turmeltui Jumalan edessä,
      ja maa tuli täyteen väkivaltaa.

      6:13 Silloin Jumala sanoi Nooalle:
      "Minä olen päättänyt tehdä lopun kaikesta lihasta,
      sillä maa on heidän tähtensä täynnä väkivaltaa;
      katso,
      minä hävitän heidät ynnä maan.

      KR 1933/38 24:34 Totisesti minä sanon teille:
      tämä sukupolvi ei katoa,
      ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.

      24:35 Taivas ja maa katoavat,
      mutta minun sanani eivät koskaan katoa.

      24:36 Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan,
      eivät taivasten enkelit,
      eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.

      24:37 Sillä niinkuin oli Nooan päivinä,
      niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.

      24:38 Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat,
      naivat ja naittivat,
      aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,

      24:39 eivätkä tienneet,
      ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki;
      niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.

      24:40 Silloin on kaksi miestä pellolla;
      toinen korjataan talteen,
      ja toinen jätetään. [Jeesukseen uskovien ylöstempaus]

      24:41 Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä;
      toinen korjataan talteen,
      ja toinen jätetään. [Jeesukseen uskovien ylöstempaus]

      24:42 Valvokaa siis,
      sillä ette tiedä,
      minä päivänä teidän Herranne tulee.

      • Anonyymi

        Kyllä se tiedetään, ei tule herra ei. Ei tänään ei huomenna ei tuhannen vuoden päästäkään.
        Eikä tuo Nooa-satukaan muutu uskottavammaksi vaikka sitä kuinka toistaa.


    • Anonyymi

      Saarnaaja: 3:18 Minä sanoin sydämessäni: Ihmislasten tähden se niin on, jotta Jumala heitä koettelisi ja he tulisivat näkemään että he omassa olossaan ovat eläimiä.
      he omassa olossaan ovat eläimiä.
      Näin on kun Raamattu kertoo.

    • Anonyymi

      2.Aikakirja: KR 1933/-38
      15:1 Niin Jumalan henki tuli Asarjaan, Oodedin poikaan.
      15:2 Hän meni Aasaa vastaan ja sanoi hänelle:
      "Kuulkaa minua,
      Aasa ja koko Juuda ja Benjamin.
      Herra on teidän kanssanne,
      kun te olette hänen kanssansa;
      ja jos häntä etsitte,
      niin te löydätte hänet,
      mutta jos hylkäätte hänet,
      niin hän hylkää teidät.

      15:3 Kauan aikaa Israel oli ilman oikeata Jumalaa,
      ilman opetusta antavaa pappia
      ja ilman lakia.

      15:4 Mutta kun he ahdistuksessansa palasivat Herran,
      Israelin Jumalan,
      luokse ja etsivät häntä,
      niin he löysivät hänet.

      15:5 Niinä aikoina ei ollut turvallisuutta niillä,
      jotka lähtivät ja tulivat,
      vaan suuri hämminki vallitsi kaikkien maakuntain asukasten keskuudessa.

      15:6 Ja kansa törmäsi kansaa vastaan
      ja kaupunki kaupunkia vastaan,
      sillä Jumala oli saattanut heidät hämminkiin lähettäen kaikkinaisia ahdistuksia.

      • Anonyymi

        Etkö keksi mitään omaa asiallista sanottavaa kun vain kopsaat tuota tyhjänpäiväistä muinaisjorinaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö keksi mitään omaa asiallista sanottavaa kun vain kopsaat tuota tyhjänpäiväistä muinaisjorinaa.

        "Etkö keksi mitään omaa asiallista sanottavaa kun vain kopsaat tuota tyhjänpäiväistä muinaisjorinaa."

        Ja Jeesuksen vastus:
        KR 1933/-38 Matteuksen evankeliumi 7:22->
        Moni sanoo minulle sinä päivänä:
        'Herra,
        Herra,
        emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet
        ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia
        ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'

        7:23 Ja silloin minä lausun heille julki:
        'Minä en ole koskaan teitä tuntenut;
        menkää pois minun luotani,
        te laittomuuden tekijät.'

        7:24 Sentähden on jokainen,
        joka kuulee nämä minun sanani
        ja tekee niiden mukaan,
        verrattava ymmärtäväiseen mieheen,
        joka huoneensa kalliolle rakensi.

        7:25 Ja rankkasade lankesi,
        ja virrat tulvivat,
        ja tuulet puhalsivat
        ja syöksyivät sitä huonetta vastaan,
        mutta se ei sortunut,
        sillä se oli kalliolle perustettu.

        7:26 Ja jokainen,
        joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan,
        on verrattava tyhmään mieheen,
        joka huoneensa hiekalle rakensi.

        7:27 Ja rankkasade lankesi,
        ja virrat tulvivat,
        ja tuulet puhalsivat
        ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan,
        ja se sortui,
        ja sen sortuminen oli suuri."

        7:28 Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet,
        olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa,

        7:29 sillä hän opetti heitä niinkuin se,
        jolla valta on,
        eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Etkö keksi mitään omaa asiallista sanottavaa kun vain kopsaat tuota tyhjänpäiväistä muinaisjorinaa."

        Ja Jeesuksen vastus:
        KR 1933/-38 Matteuksen evankeliumi 7:22->
        Moni sanoo minulle sinä päivänä:
        'Herra,
        Herra,
        emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet
        ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia
        ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'

        7:23 Ja silloin minä lausun heille julki:
        'Minä en ole koskaan teitä tuntenut;
        menkää pois minun luotani,
        te laittomuuden tekijät.'

        7:24 Sentähden on jokainen,
        joka kuulee nämä minun sanani
        ja tekee niiden mukaan,
        verrattava ymmärtäväiseen mieheen,
        joka huoneensa kalliolle rakensi.

        7:25 Ja rankkasade lankesi,
        ja virrat tulvivat,
        ja tuulet puhalsivat
        ja syöksyivät sitä huonetta vastaan,
        mutta se ei sortunut,
        sillä se oli kalliolle perustettu.

        7:26 Ja jokainen,
        joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan,
        on verrattava tyhmään mieheen,
        joka huoneensa hiekalle rakensi.

        7:27 Ja rankkasade lankesi,
        ja virrat tulvivat,
        ja tuulet puhalsivat
        ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan,
        ja se sortui,
        ja sen sortuminen oli suuri."

        7:28 Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet,
        olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa,

        7:29 sillä hän opetti heitä niinkuin se,
        jolla valta on,
        eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa.

        Ja vastaus onkin siinä. Aidosti kopioituna.


    • Anonyymi

      Jumalaton Japani ja Euroopan Jumalattomin Tsekki ovat todellakin kaoottisia paikkoja. Sen sijaan Jumalallinen Meksiko ja Jumalallinen Kongo ovat hyvässä jamassa.

      • Noinhan se menee, jos luulee, että kaavamaisuuksien hokeminen on jumalisuutta.

        Japanilaisten hillitty ja toisia kunnioittava käytös kertoo jotain siitä, mikä on jumalisuudessa oleellista.

        "Mutta monet ensimmäisistä tulevat viimeisiksi ja monet viimeisistä ensimmäisiksi." Mark 10:31


      • Anonyymi

        Jumalattomuus ei siis vie kaaokseen, jos sillä tarkoitetaan ihmisiä jotka eivät usko Jumalaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumalattomuus ei siis vie kaaokseen, jos sillä tarkoitetaan ihmisiä jotka eivät usko Jumalaan.

        Kaaokselta vältytään niin kauan , kun yhteisössä on riittävästi toisiaan kunnioittavia ja oikein kohtelevia ihmisiä. Kyse on käytännön elämästä, ei uskoviksi ja oikeassa oleviksi julistautumisesta.


      • Anonyymi

        Eli Jumalattomat ihmiset voivat olla vähemmän kaaoksessa ja Jumalallisia kuin Jumalaan uskovat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli Jumalattomat ihmiset voivat olla vähemmän kaaoksessa ja Jumalallisia kuin Jumalaan uskovat?

        Jeesuskin osoitti, ettei uskovaisten porukkaan kuuluminen takaa pelastusta. Joku voi toiminnallaan osoittaa suurempaa uskoa Jumalaan kuin muotojumaliset:

        Tämän kuullessaan Jeesus ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: "Totisesti minä sanon teille: näin suurta uskoa en ole löytänyt Israelista keneltäkään. Minä sanon teille: monet tulevat idästä ja lännestä ja asettuvat aterialle Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa taivasten valtakunnassa. Mutta valtakunnan lapset heitetään uloimpaan pimeyteen. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys." Matt 8:10-12


    • Anonyymi

      Säälittävää, jos jonkun täytyy lukea raamattua erottaakseen hyvän ja pahan.

      • Anonyymi

        Usko on täynnä ihanuutta!


    • Anonyymi

      En vieläkään saanut vastausta mitä kreikkalainen filosofia on antanut meille suomalaisille? Heittikö jätkä vaan ilmaan jonkun keksityn filosofian?

      • Anonyymi

        Nukuitko historian ja uskonnon tunneilla? Ehkä joku voi kaivaa sinulle aikuisten peruskoulun hissan kirjan.


    • Anonyymi

      Se kaaos on hyvällä ( = pahalla ) alulla jo!

    • Anonyymi

      Just noin.

    • Anonyymi

      "Ilman Jumalaa on mahdotonta erottaa hyvää pahasta."

      Uskovilla on tuollainen vajavaisuus. Sen takia onkin periaatteessa hyvä että ovat uskovia, jos se usko vain on osapuilleen järkevää. Aina ei ole ollut ja melkoisia tragedioita siitä on seurannut.

    • Anonyymi

      Se on just noin.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe