Dieselien myynti vapaassa pudotuksessa

Anonyymi

Dieselien myynti sakkaa totaalisesti:

"Dieseliä hyödyntävien henkilöautojen myynti on laskenut 24,1 prosenttia viime vuodesta"

www.is.fi/autot/art-2000006195331.html

85

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Samaan aikaan käytettyjen dieseiden myynti huippulukemissa. Dieseleiden osuus Suomen autokannasta jatkaa nousuaan.

      • Anonyymi

        Jotkut vielä raijaa tosiaan vanhoja dieseleitä Suomeen. Kannattaa varautua ettei niitä pian saa oikein myytyä.

        Dieselien osuuden lievä tilapäinen kasvu on tilastoharha, joka johtuu mm. siitä että käytöstä poistuvat autot ovat enimmäkseen bensiinikäyttöisiä, sekä siitä että dieselin osuus on Suomessa ollut eurooppalaisittain pieni.

        Pidemmällä aikavälillä dieselillä ei ole tulevaisuutta täällä eikä missään muuallakaan. Useimmat autovalmistajat ovat jo ilmoittaneet lopettavansa dieselien valmistuksen. Kun uusia diesel autoja ei myydä, ei tule käytettyjäkään saataville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut vielä raijaa tosiaan vanhoja dieseleitä Suomeen. Kannattaa varautua ettei niitä pian saa oikein myytyä.

        Dieselien osuuden lievä tilapäinen kasvu on tilastoharha, joka johtuu mm. siitä että käytöstä poistuvat autot ovat enimmäkseen bensiinikäyttöisiä, sekä siitä että dieselin osuus on Suomessa ollut eurooppalaisittain pieni.

        Pidemmällä aikavälillä dieselillä ei ole tulevaisuutta täällä eikä missään muuallakaan. Useimmat autovalmistajat ovat jo ilmoittaneet lopettavansa dieselien valmistuksen. Kun uusia diesel autoja ei myydä, ei tule käytettyjäkään saataville.

        Tilapäinen? Oletko yhtään katsonut tilastoja? Se on kestänyt jo vuosikymmeniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilapäinen? Oletko yhtään katsonut tilastoja? Se on kestänyt jo vuosikymmeniä.

        Tilapäinen tosiaankin, koska tällä hetkellä on kyse siitä, että vaikka dieseleitä ei enää juurikaan myydä Suomessa uusina, niin käytettyjä dumpataan tänne kehittyneemmistä maista, joissa vuorostaan siirrytään vauhdilla moderneihin autoihin (sähkö- ja hybridiautot).

        Dieselin osuus maahantuoduista käytetyistä on siis noussut korkeaksi, koska nyt niitä saa halvalla. Tämä ihana aika suomalaisille romunkerääjille ei kestä loputtomiin. Kohta joudutte myymään niitä dieselinräppänöitänne Afrikkaan, sillä täällä niille tulee vielä erilaisia lisäveroja seuraavien vuosien kuluessa, eikä kukaan halua ostaa vanhaa dieseliä riesakseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilapäinen tosiaankin, koska tällä hetkellä on kyse siitä, että vaikka dieseleitä ei enää juurikaan myydä Suomessa uusina, niin käytettyjä dumpataan tänne kehittyneemmistä maista, joissa vuorostaan siirrytään vauhdilla moderneihin autoihin (sähkö- ja hybridiautot).

        Dieselin osuus maahantuoduista käytetyistä on siis noussut korkeaksi, koska nyt niitä saa halvalla. Tämä ihana aika suomalaisille romunkerääjille ei kestä loputtomiin. Kohta joudutte myymään niitä dieselinräppänöitänne Afrikkaan, sillä täällä niille tulee vielä erilaisia lisäveroja seuraavien vuosien kuluessa, eikä kukaan halua ostaa vanhaa dieseliä riesakseen.

        Kysehän on tuossa maahantuonnissa lähinnä siitä, että sitä kautta on useimmille mahdollisuus hankkia laadukkaampi ja isompi auto. Ja nimenomaan useille eli paljon liikkuville on luonnollisesti dieselauto se halutuin. Suomessa vastaavan uuden hankinta on käytännössä monille mahdotonta taloudellisista syistä.
        Vastaavan hintaluokan uusi auto Suomesta hankittuna kuuluisi lähinnä pikkuautoluokkaan ja bensiinimoottorilla. Ei siis ole vaihtoehto käytännössä.
        Tietysti päästöjenkin puolesta olisi fiksumpaa hankkia uusi suunnilleen vastaava dieselauto, mutta kyllähän nuo alle kymmenen vuotta vanhatkin tuontiautot nuorentavat Suomen autokantaa ja laatukin paranee.

        Se miten polttomoottoriautojen tulevaisuus näyttää olevan tällä hetkellä, eli ne ovat poistumassa, vaikuttaa tietysti jossain vaiheessa vaihtoautojen kauppaan, mutta se koskee ihan yhtä lailla myös bensa-autoja. Olen jokseenkin varma, että dieselautot pärjäävät isommissa ja keskikokoisissa tässä ’romahduksessa’ lopulta paremmin ja perusteluna juuri dieselin pienemmät päästöt. Pikkuautoissahan ja muuten edullisissa malleissa ei dieseliä ole edes saatavissa.


    • Anonyymi

      eikös dieseleille nyt ole uusi sanktio tulossa vuodelle 2020?

      • Anonyymi

        Ei ole tulossa. Esillä on ollut verohelpotuksia, mutta Suomessa on poliittisesti mahdotonta keventää autoilun verotusta.
        Päästöjen kiristäminenkin kohdistuu eniten päästöjä tuottaviin eli keskikoisiin tai suurempiin bensiiniautoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole tulossa. Esillä on ollut verohelpotuksia, mutta Suomessa on poliittisesti mahdotonta keventää autoilun verotusta.
        Päästöjen kiristäminenkin kohdistuu eniten päästöjä tuottaviin eli keskikoisiin tai suurempiin bensiiniautoihin.

        Älä nyt sentään valehtelemaan ryhdy. Dieselille jos mille on luvassa lisärajoituksia ja kiristyksiä. Toki kaikki pelkästään polttonesteellä toimivat ovat liipasimella, mutta diesel lähtee henkilöautoista ensimmäisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt sentään valehtelemaan ryhdy. Dieselille jos mille on luvassa lisärajoituksia ja kiristyksiä. Toki kaikki pelkästään polttonesteellä toimivat ovat liipasimella, mutta diesel lähtee henkilöautoista ensimmäisenä.

        No no. Kyllä autoilussakin päästöt ovat ja varsinkin tulevat olemaan yhä tärkeämmät kriteerit verotukselle ja sitä myöden tietysti vaikuttaa myös tulevaisuuteen. Muita kuin päästöihin liittyviä kiristyksiä ei tietäökseni juurikaan ole suunnitteilla. Bensiiniautot ovat siis suurimmassa ’vaarassa’. Pienet alle litran moottorilla varustetut ehkä selviytyvät pisimpään, mutta vähänkin isommalla moottorilla varustetut ovat jo liipasimella. Nuo pikkumoottorit jatkavatehkä lataushybridien rinnalla edullisimmissa autoissa. Isommissa hybrideissä yleistyy dieselmoottori rinnakkaismoottoreina.
        Diesel säilyy isompien autojen voimanlähteenä niin pitkään, kun nestemäistä polttoainetta käyttäviä polttomoottoriautoja ylipäänsä on olemassa. Tästä ei liene minkäänlaista epäilystäkään.
        Näin siis polttomoottoripuolella.

        Ei kannata väheksyä päästöjen merkitystä auton hankinnassakaan tulevaisuudessa, vaikka tällä hetkellä tämä ei olekaan kovin merkityksellistä uusien autojen hankkijoiden prioriteeteissa. Sehän näkyy valtaosan autovalinnoisaakin, joissa lähinnä halvimmat myyvät eniten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt sentään valehtelemaan ryhdy. Dieselille jos mille on luvassa lisärajoituksia ja kiristyksiä. Toki kaikki pelkästään polttonesteellä toimivat ovat liipasimella, mutta diesel lähtee henkilöautoista ensimmäisenä.

        Mitä lisärajoituksia ja kiristyksiä erityisesti dieseleille on muka tulossa?
        Vai ryhdyitkö valehtelemaan?

        Eiköhän lisäkiristykset koske moottorista riippumatta päästöjä ja sitä myöden taitaa nimenomaan bensa-autot olla ennemminkin kohteena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt sentään valehtelemaan ryhdy. Dieselille jos mille on luvassa lisärajoituksia ja kiristyksiä. Toki kaikki pelkästään polttonesteellä toimivat ovat liipasimella, mutta diesel lähtee henkilöautoista ensimmäisenä.

        Kun diiselini verot yhteensä tänä vuonna ovat n.400 Ensivuonna n.360 Missä nuo "lisärajoitukset ja kiristykset" piileskelevät ? Miksi keksit juttuja joilla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä ? Taitaa kuitenkin "lähteä" bensa henkilöautoistakin ensin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt sentään valehtelemaan ryhdy. Dieselille jos mille on luvassa lisärajoituksia ja kiristyksiä. Toki kaikki pelkästään polttonesteellä toimivat ovat liipasimella, mutta diesel lähtee henkilöautoista ensimmäisenä.

        sähköautotkin on vain välimalli

        vety on se todellinen vaihtoehto?

        tojota johtaa siinäkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt sentään valehtelemaan ryhdy. Dieselille jos mille on luvassa lisärajoituksia ja kiristyksiä. Toki kaikki pelkästään polttonesteellä toimivat ovat liipasimella, mutta diesel lähtee henkilöautoista ensimmäisenä.

        En tiedä mitä on " luvassa", mutta fakta on se, että oman henkilöautoni ( diisel) verot ensivuonna ovat 10% pienemmät kuin tänä vuonna. Eli 40 € vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun diiselini verot yhteensä tänä vuonna ovat n.400 Ensivuonna n.360 Missä nuo "lisärajoitukset ja kiristykset" piileskelevät ? Miksi keksit juttuja joilla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä ? Taitaa kuitenkin "lähteä" bensa henkilöautoistakin ensin !

        saksa huomasi jo että pensa autot saastuutti enemmän kun dieselit kiellettiin suomessa ei voi tehdä mitään kun autovero on suuri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä lisärajoituksia ja kiristyksiä erityisesti dieseleille on muka tulossa?
        Vai ryhdyitkö valehtelemaan?

        Eiköhän lisäkiristykset koske moottorista riippumatta päästöjä ja sitä myöden taitaa nimenomaan bensa-autot olla ennemminkin kohteena.

        Kyllä dieselspede jaksaa leikkiä tyhmää. Tai saattaa kyllä hyvin olla aidostikin tyhmä. Kyselet tuollaisia tilanteessa, jossa dieselille on jo vuosia asetettu tiukentuvia rajoituksia, ja jopa kielletty ajaminen joissain paikoissa kokonaan. Luuletko että se yhtäkkiä loppuu? Minä en halua hengittää rasvakeittimestäsi puskevaa paskaa, ja en todellakaan ole ainoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä dieselspede jaksaa leikkiä tyhmää. Tai saattaa kyllä hyvin olla aidostikin tyhmä. Kyselet tuollaisia tilanteessa, jossa dieselille on jo vuosia asetettu tiukentuvia rajoituksia, ja jopa kielletty ajaminen joissain paikoissa kokonaan. Luuletko että se yhtäkkiä loppuu? Minä en halua hengittää rasvakeittimestäsi puskevaa paskaa, ja en todellakaan ole ainoa.

        No kerrohan sitten mitä lisärajoituksia on tulossa? Miksi et yksilöi ja kerro niistä?

        Tiedän kyllä rajoituksista, joita on tehty muutamissa Keski-Euroopan suurkaupungissa. Nekin rajoitukset koskevat vanhoja polttomoottoriautoja, siis dieseleitä ja bensoja. Useinmiten niinkin vanhoja kuin Euro4-luokiteltuja ja vanhempia bensa- ja dieselautoja.
        Euro6-luokiteltuja ei missään ole rajoitettu, ei dieseleitä eikä bensoja. Euro6 tuli voimaan jo viisi vuotta sitten.
        Jos sinulla on erilaista tietoa noista rajoituksista, niin kerro ihmeessä tietosi ja vielä jokin lähdekin tiedoillesi.

        Kyllä dieselautojen demonisointi ja siitä johtuvat siirtyminen bensa-autoihin on päästöjen kannalta tuhoisaa. Päästöthän on nousseet Keski-Euroopassa juuri bensa-autoihin siirtymisen vuoksi. Nykyisiinkin päästötavoitteisiin pääseminen on ottanut selvästi takapakkia. Ja päästötavoitteita vielä ollaan kiristämässä. Et kai luule, ettei tähän tulla puuttumaan tavalla tai toisella jossain vaiheessa, ihan oikeasti.

        Bensa-autojen päästöt ovat dieselautojen päästöjä suuremmat. Yli kymmenen vuotta vanhojen dieseleiden päästöt olivat kyllä vastaavien bensa-autojen päästöjä suurempia. Tosin silloinkin kasvihuonekaasujen päästöt olivat bensa-autoissa reippaasti suuremmat. Pienhiukkasetkin on jo kymmenen vuotta ollut lähinnä modernien ruiskumoottirilla varustettujen bensa-autojen ongelma, mutta viime vuonna niihinkin tuli hiukkasloukut pakollisiksi.

        Juu, ei suuripäästöisten autojen rajoitukset ole loppumassa noin vain, päinvastoin niitä kiristetään ja sehän tietää ankeita aikoja nimenomaan bensa-autoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerrohan sitten mitä lisärajoituksia on tulossa? Miksi et yksilöi ja kerro niistä?

        Tiedän kyllä rajoituksista, joita on tehty muutamissa Keski-Euroopan suurkaupungissa. Nekin rajoitukset koskevat vanhoja polttomoottoriautoja, siis dieseleitä ja bensoja. Useinmiten niinkin vanhoja kuin Euro4-luokiteltuja ja vanhempia bensa- ja dieselautoja.
        Euro6-luokiteltuja ei missään ole rajoitettu, ei dieseleitä eikä bensoja. Euro6 tuli voimaan jo viisi vuotta sitten.
        Jos sinulla on erilaista tietoa noista rajoituksista, niin kerro ihmeessä tietosi ja vielä jokin lähdekin tiedoillesi.

        Kyllä dieselautojen demonisointi ja siitä johtuvat siirtyminen bensa-autoihin on päästöjen kannalta tuhoisaa. Päästöthän on nousseet Keski-Euroopassa juuri bensa-autoihin siirtymisen vuoksi. Nykyisiinkin päästötavoitteisiin pääseminen on ottanut selvästi takapakkia. Ja päästötavoitteita vielä ollaan kiristämässä. Et kai luule, ettei tähän tulla puuttumaan tavalla tai toisella jossain vaiheessa, ihan oikeasti.

        Bensa-autojen päästöt ovat dieselautojen päästöjä suuremmat. Yli kymmenen vuotta vanhojen dieseleiden päästöt olivat kyllä vastaavien bensa-autojen päästöjä suurempia. Tosin silloinkin kasvihuonekaasujen päästöt olivat bensa-autoissa reippaasti suuremmat. Pienhiukkasetkin on jo kymmenen vuotta ollut lähinnä modernien ruiskumoottirilla varustettujen bensa-autojen ongelma, mutta viime vuonna niihinkin tuli hiukkasloukut pakollisiksi.

        Juu, ei suuripäästöisten autojen rajoitukset ole loppumassa noin vain, päinvastoin niitä kiristetään ja sehän tietää ankeita aikoja nimenomaan bensa-autoille.

        Agitaattoria on jäänyt kaivelemaan kun sen pensselin pesuvedellä toimiva japsikinneri vie enemmän polttoainetta, työntää enemmän saissee rööristään, maksaa enemmän ja jää vielä kaiken lisäksi pahasti jalkoihin maantiellä. Ainoa ilo ja valo elämässä olisi jos siitä naapurin Mersusta lähtis kilvet mutta kun ei vielä tänäänkään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä dieselspede jaksaa leikkiä tyhmää. Tai saattaa kyllä hyvin olla aidostikin tyhmä. Kyselet tuollaisia tilanteessa, jossa dieselille on jo vuosia asetettu tiukentuvia rajoituksia, ja jopa kielletty ajaminen joissain paikoissa kokonaan. Luuletko että se yhtäkkiä loppuu? Minä en halua hengittää rasvakeittimestäsi puskevaa paskaa, ja en todellakaan ole ainoa.

        Kerro minulle missä en saa ajaa diiselilläni ?autoni on vm.2015 euro6. Asiaasi kuuluu kuitenkin se, että tuossa minulta kielletyllä alueella saa ajaa bensakoneella.


    • Anonyymi

      Dieseleitä ostaa vain paljon ajavat ja vetokykyä vaativat autoilijat ja siihen diesel on paras vaihtoehto.
      Tuota on aikanaan suomalaisella verotuksella haettu ja nyt olemme palaamassa lähtötilanteeseen.
      Kunhan ihmiset taas alkavat käyttää päätää, eivätkä ole päättäjien ja hörhöjen pakojäniksiä, niin dieselin määrä tulee kasvamaan hieman.

      • Anonyymi

        Höpöhöpö!

        Jos haluat mukavan käytetyn nelvieto mersun, bemarin tia volvon niin ei ole muita tarjolla kuin dieseleitä. Niinpä näitä ostaa myös sellaiset joka ei edes aja kovin paljon.

        Näitä em. autojakaan ei tunnut nyt olevan juuri saatavilla vaikka maahan tuodaan niitä aivan solkenaan.

        Suomessa myydään n. 100.000 uutta auto vuodessa ja maahan tuodaan luokkaa 40.000 käytettyä autoa. Eli siis noin kolmannes suomeen tuoduista autoista on käytettyjä ja diesel dominoi näissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö!

        Jos haluat mukavan käytetyn nelvieto mersun, bemarin tia volvon niin ei ole muita tarjolla kuin dieseleitä. Niinpä näitä ostaa myös sellaiset joka ei edes aja kovin paljon.

        Näitä em. autojakaan ei tunnut nyt olevan juuri saatavilla vaikka maahan tuodaan niitä aivan solkenaan.

        Suomessa myydään n. 100.000 uutta auto vuodessa ja maahan tuodaan luokkaa 40.000 käytettyä autoa. Eli siis noin kolmannes suomeen tuoduista autoista on käytettyjä ja diesel dominoi näissä.

        Dieselhörhö taas riehunut täällä. Ei se mitään auta, diesel kuolee pian.


    • Anonyymi

      Dieselit, siis uudet, alkavatkin olla jo taviskansan ostovoiman saavuttamattomissa, kun dieselmoottoria saa enää oikeastaan vain premiumautoihin tai selkeästi ylemmän keskiluokan autoihin.
      Tätä tietysti korvaa vahva käytettyjen tuonti, ihmisethän kuitenkin haluavat ajaa dieseleillä, jos vähänkin enemmän tulee ajoa.
      Vielä ei hybridit ja sähkö voita dieseliä paljon ajaville.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Diesel vero alkaa hiipumaan joka siirtyy tietysti hybridi vehkeiden maksettaviksi jo ensi vuonna!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diesel vero alkaa hiipumaan joka siirtyy tietysti hybridi vehkeiden maksettaviksi jo ensi vuonna!

        Todennäköisesti käy niin, että käyttövoimavero otetaan myös bensiiniautoihin, koska dieselautojen vähetessä verotulot vähenevät. Sehän ei käy.
        Kaikissa muissa autoissahan on jo käyttövoimavero paitsi bensiiniautoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti käy niin, että käyttövoimavero otetaan myös bensiiniautoihin, koska dieselautojen vähetessä verotulot vähenevät. Sehän ei käy.
        Kaikissa muissa autoissahan on jo käyttövoimavero paitsi bensiiniautoissa.

        Toistaiseksi dieseleiden määrä liikenteessä ei ole vähentynyt, vaan kasvanut.


    • Anonyymi

      https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/0013c9b8-6912-4a2c-9f60-e88e17f33f4a

      suodattimet pois? eikö katsastus huomaa?

      • Anonyymi

        laillista touhua kun sallitaan?


      • Anonyymi

        heh


    • Anonyymi

      oisko tässä diisseli kiimassa se että nuorisolle pitää olla nykyään vain mersu ja sitä oikein saa bensana niin siksi hypetys.
      eräskin kortin saanut sanoi että pitää olla mersu ja diesel vaikka ajamiset rajoittuvat kyläralliin,ei siis mihinkään hyödylliseen.
      se on vain jokin trendi miksi näin on

      • Anonyymi

        saksasta ja ruotsista tuodaan vanhat dieselautot suomeen-siellä ajokiellot

        googlaa niin tiedät


      • Anonyymi

        Dieselmersu on autojen kuningas. Ei siitä mihinkään pääse.


      • Anonyymi

        oikein sujuvasti sutkautettu,näinhän se on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        saksasta ja ruotsista tuodaan vanhat dieselautot suomeen-siellä ajokiellot

        googlaa niin tiedät

        Hain 10 vuotta sitten auton saksasta ja suurin onglma oli verottajan kanssa taistelu kun eivät tajua mitään onneksi katsastusmies oli osaava ja laittoi tiedot verottajalle


    • Anonyymi

      Dieselien ensirekisteröinnit vajoavat joka kuukausi. Heinäkuussa rekisteröitiin kautta aikain vähiten dieselautoja eli vain 1525 autoa. Kaikki menivät työkayttöön.

      • Anonyymi

        Nykydiesel on paras ja puhtain, mutta hallitus kavaltaja-isännöitsijän v. 1990 johdolla yrittää vääntää jotain muuta.


    • Anonyymi

      Hondakin luopuu dieseleistä.

      "Honda aikoo lopettaa dieselmoottoristen autojen tuotannon Euroopan markkinoille jo reilun vuoden kuluttua."

      www.is.fi/autot/art-2000006268928.html

      • Anonyymi

        Dieselhonda? Onko sellaisia ollutkin? Lopettaa jotain mitä ei edes ole ollut tai harvat ainakaan niistä kuullut.
        On mennyt kokonaan ohi minulta.... no Hondat on jääneet ostamatta tähänkin asti, joten ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselhonda? Onko sellaisia ollutkin? Lopettaa jotain mitä ei edes ole ollut tai harvat ainakaan niistä kuullut.
        On mennyt kokonaan ohi minulta.... no Hondat on jääneet ostamatta tähänkin asti, joten ...

        Taas yksi naula dieselin arkkuun...


    • Anonyymi

      Miksi ostaa uusi, kun hyvän käytetyn saa halvalla. Sillä kun ajaa 200-300 tkm, niin onkin jo sähköauton aika. Tyhmempää on ostaa uusi kallis itselataava hybrid, jolla ajetaan 15 tkm vuodessa ja ei ole 10 vuoden päästä mitään arvoa.

      • Anonyymi

        juurikin näin, hyvä mieluiten manuaalilaatikkoinen diesel on paras ostos tähän aikaan,
        ostetaan vety tai sähköautoja kun ne ovat kyllin hyviä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juurikin näin, hyvä mieluiten manuaalilaatikkoinen diesel on paras ostos tähän aikaan,
        ostetaan vety tai sähköautoja kun ne ovat kyllin hyviä

        Osta poika osta, mutta sen myymisen voit unohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osta poika osta, mutta sen myymisen voit unohtaa.

        Niinpä ostankin ja ajan loppuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osta poika osta, mutta sen myymisen voit unohtaa.

        Ei tarvitsekaan saada enää mitään myydessä, kun on jo hintansa tienannut.


    • Anonyymi

      No ei ole paljon vaihtoehtoja kuin ajaa loppuun nuo tänne kyörätyt romut. Ylitarjonta ja hinnat romahtaneet jo. Moni ei kuitenkaan halua riesakseen noita lähes loppuunkäytettyjä "premiumeja", ovat monivikaisia ja muutenkin kalliita ylläpitää.

      "Käytettyjen ns. premium-autojen kuten Volvojen, Mersujen ja Audien valtavat tuontimäärät laskevat kyseisten autojen hintatasoa jo syöksykierteen omaisesti"

      www.is.fi/autot/art-2000006293053.html

      • Anonyymi

        Juuri näin!

        Täällä väitetään kovasti, ettei isojen dieselautojen arvo ole romahtanut, no nyt tuokin väittämä on nollattu. Onhan se ollut selvääkin, että Suomihinnoilla ostaneet ovat kusessa, kun ulkomailta rahdataan halpiskamaa maahan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin!

        Täällä väitetään kovasti, ettei isojen dieselautojen arvo ole romahtanut, no nyt tuokin väittämä on nollattu. Onhan se ollut selvääkin, että Suomihinnoilla ostaneet ovat kusessa, kun ulkomailta rahdataan halpiskamaa maahan.

        Heh, tännekin näköjään olet kopioinut saman tarinasi, jonka jo tuossa toisessa kohtaa kommentoin.

        Voin toki kommentoida tänne uudelleen samat asiat tiivistetysti:
        Uutisessa mainittiin lähinnä 1-4 vuotiaiden premiumien tuonnista. Eivät todellakaan ole ’monivikaisia ja loppuunajettuja’.
        Näiden tuonti on kasvanut valtavasti tuon uutisen mukaan, joten haluajia on paljon. Ei kai niitä muuten tuotaisi.
        Aiemmin on valiteltu premiumien kalliista hinnoista ja kun hinnat nyt ovat ’syöksykierteenomaisessa’ laskussa, niin sekään ei ole hyvä. Ihan normaaliahan markkinataloutta on hinnan lasku tarjonnan lisääntyessä.

        Dieseleistä ei tuossa artikkelissa mainittu halaistua sanaa, joten siltä osin tarinasi on ihan keksimäösi ikiomaa tarinaasi.

        Voi voi taas...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, tännekin näköjään olet kopioinut saman tarinasi, jonka jo tuossa toisessa kohtaa kommentoin.

        Voin toki kommentoida tänne uudelleen samat asiat tiivistetysti:
        Uutisessa mainittiin lähinnä 1-4 vuotiaiden premiumien tuonnista. Eivät todellakaan ole ’monivikaisia ja loppuunajettuja’.
        Näiden tuonti on kasvanut valtavasti tuon uutisen mukaan, joten haluajia on paljon. Ei kai niitä muuten tuotaisi.
        Aiemmin on valiteltu premiumien kalliista hinnoista ja kun hinnat nyt ovat ’syöksykierteenomaisessa’ laskussa, niin sekään ei ole hyvä. Ihan normaaliahan markkinataloutta on hinnan lasku tarjonnan lisääntyessä.

        Dieseleistä ei tuossa artikkelissa mainittu halaistua sanaa, joten siltä osin tarinasi on ihan keksimäösi ikiomaa tarinaasi.

        Voi voi taas...

        Nyt on dieselhörhö pahasti suossa, tullut sellaista uutista joka nurkasta että eipä auta enää mutujutut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on dieselhörhö pahasti suossa, tullut sellaista uutista joka nurkasta että eipä auta enää mutujutut

        Miten sait taas tuon iänikuisen dieselmaniasi kytkettyä tuohonkin juttuun?
        Itse uutisessa ei dieselistä mainittu sanaakaan eikä kukaan kommentoijistakaan ole maininnut dieseliä.

        Pääsi on näköjään niin täynnä fanaattista dieselvihaa, että kaikki maailman asiat sinusta kytkeytyy dieseliin.


      • Anonyymi

        Missä tätä ylitarjontaa on ja romahtaneita hintoja, kun en nettiautosta löytänyt ?


    • Anonyymi

      Ylitarjonta ja hinnat romahtaneet jo myös käytetyissä diesel romuissa. Monikaan ei halua riesakseen noita lähes loppuunkäytettyjä "premiumeja", ovat monivikaisia ja muutenkin kalliita ylläpitää. Niiden omistajille jää luu käteen.

      "Käytettyjen ns. premium-autojen kuten Volvojen, Mersujen ja Audien valtavat tuontimäärät laskevat kyseisten autojen hintatasoa jo syöksykierteen omaisesti"

      www.is.fi/autot/art-2000006293053.html

      • Anonyymi

        Tätä samaa uutista linkkeinesi kopioita jatkuvasti eri paikoissa. Tässäkin keskustelussa jo useita kertaa.
        Sitä on kommentoitu jo kymmeniä kertoja ja aina vaan tuot se uudelleen.

        Luuletko noilla jatkuvilla kopioinneilasi väsyttämällä saavuttavasi jotain sellaista näkökulmaa, jota täällä ja monessa muussa keskustekussa ei jo olisi puitu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä samaa uutista linkkeinesi kopioita jatkuvasti eri paikoissa. Tässäkin keskustelussa jo useita kertaa.
        Sitä on kommentoitu jo kymmeniä kertoja ja aina vaan tuot se uudelleen.

        Luuletko noilla jatkuvilla kopioinneilasi väsyttämällä saavuttavasi jotain sellaista näkökulmaa, jota täällä ja monessa muussa keskustekussa ei jo olisi puitu?

        Luuletko että tuo lässytyksesi vaikuttaa mihinkään? Dieselit loppuu ensin, polttikset loppuu myös kaikki, ja hinnoissa sekä kysynnässä tuo näkyy jo.

        Mahtaa diesel apinaa vituttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko että tuo lässytyksesi vaikuttaa mihinkään? Dieselit loppuu ensin, polttikset loppuu myös kaikki, ja hinnoissa sekä kysynnässä tuo näkyy jo.

        Mahtaa diesel apinaa vituttaa.

        Kyllä epätoivoista bensaneitiä taitaa sentään enemmän viduttaa, kun jatkuvasti pitää toistella samoja moneen kertaan läpikeskusteltuja vanhoja juttuja. Luuletko sinä noine pazkanjauhamisesi mitään vaikuttavan mihinkään jatkossakaan vaikka kuinta niitä toistelet. Eihän ne ole tähänkään asti mitään vaikuttaneet mihinkään. Tyhjänpäiväistä tynnyrin kolinaa....


    • Anonyymi

      Ylitarjonta on valtavaa ja hinnat romahtaneet jo myös käytetyissä diesel romuissa. Monikaan ei halua riesakseen noita lähes loppuunkäytettyjä "premiumeja", ovat monivikaisia ja muutenkin kalliita ylläpitää. Niiden omistajille jää luu käteen.

      "Käytettyjen ns. premium-autojen kuten Volvojen, Mersujen ja Audien valtavat tuontimäärät laskevat kyseisten autojen hintatasoa jo syöksykierteen omaisesti"

      www.is.fi/autot/art-2000006293053.html

      Lue siitä dieselurpo.

      • Anonyymi

        Kohtaus ois hyvä aika hommata emännälle joku neliveto-GLK tai vastaava. Noita parempia dieseleitä on tuotu niin paljon että jossain kohtaahan ne markkinat kyllästyy väkisinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohtaus ois hyvä aika hommata emännälle joku neliveto-GLK tai vastaava. Noita parempia dieseleitä on tuotu niin paljon että jossain kohtaahan ne markkinat kyllästyy väkisinkin.

        Vähän aikaa kun odottaa, niin myyjät maksaa, että pääsevät niistä eroon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän aikaa kun odottaa, niin myyjät maksaa, että pääsevät niistä eroon

        Ajamma ne loppuun, niin ei tarvihe myyjä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajamma ne loppuun, niin ei tarvihe myyjä

        Pakko ajaakin. Tosin sitä ei tiedä kuinka kauan kuluttajille enää myydään dieseliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko ajaakin. Tosin sitä ei tiedä kuinka kauan kuluttajille enää myydään dieseliä.

        Niin kauan kun kaikki työkoneet, traktorit, kuorma-autot, pakettiautot, maasturit, kuorma-autot, diesel agregaatit käyttää dieseliä eli

        Niin kauan kuin tässä maassa on ihmisiä. Dieseliä aivan mahdoton korvata. Jonkun moottorin voi korvata kaasumoottorilla mutta käyttö paljon kalliimpaa kuin diselin koska diesel antaa paremmin tehoa ja vääntöä. Eli linja-autossa voi kaasumoottori mutta käyttä on kallista ja raha on pois ihmisiltä joka kallistuttaa elämistä esim maailman korkeimman ruuan alv n takia.

        Katteelliseen ruokaan lyödään kassalla alv vero päälle joka kurjistuttaa isoa joukkoa.

        Bensamoottorit katoaa varmuudella ensin. Niitä ei käytä kuin osa henkilöautoista, moottoripyörät.

        Lyödään rahasta vetoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kauan kun kaikki työkoneet, traktorit, kuorma-autot, pakettiautot, maasturit, kuorma-autot, diesel agregaatit käyttää dieseliä eli

        Niin kauan kuin tässä maassa on ihmisiä. Dieseliä aivan mahdoton korvata. Jonkun moottorin voi korvata kaasumoottorilla mutta käyttö paljon kalliimpaa kuin diselin koska diesel antaa paremmin tehoa ja vääntöä. Eli linja-autossa voi kaasumoottori mutta käyttä on kallista ja raha on pois ihmisiltä joka kallistuttaa elämistä esim maailman korkeimman ruuan alv n takia.

        Katteelliseen ruokaan lyödään kassalla alv vero päälle joka kurjistuttaa isoa joukkoa.

        Bensamoottorit katoaa varmuudella ensin. Niitä ei käytä kuin osa henkilöautoista, moottoripyörät.

        Lyödään rahasta vetoa.

        Olipa melkoinen uskontunnustus. Ja samaan aikaan autoteollisuus ajaa dieselien tuotantokapasiteettia alas.

        Yritätkö valehdella itsellesi vai muille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa melkoinen uskontunnustus. Ja samaan aikaan autoteollisuus ajaa dieselien tuotantokapasiteettia alas.

        Yritätkö valehdella itsellesi vai muille?

        minä ainakin uskon pyhään diesel-moottoriin ja sen puhtaisiin pakokaasuihin sekä pienimpiin CO2-päästöihin, nyt ja aina ikuisesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa melkoinen uskontunnustus. Ja samaan aikaan autoteollisuus ajaa dieselien tuotantokapasiteettia alas.

        Yritätkö valehdella itsellesi vai muille?

        Kenelles sinä noita valheitasi syöttää? Vai vaiko vain uskottelet itsellesi?

        Alasajohan, siis suunnitelmat, koskee polttomoottoriautoja yleisestikin, ei vain dieseleitä. Ja se koskee pidemmän ajan aikana tapahtuvaa.

        Pelkästään dieseleistä lähivuosina kokonaan kaikkien mallien osalta lopettavia ei taida olla kuin muutama, ja nekin pelkästään pienempiin ja yksityiskäyttöön tarkoitettujen kansanautoihin keskittynyttä valmistajaa, joiden valikoimissa diesel ei tähänkään saakka ole ollut suurta merkitystä. Nämäkään muutamat eivät luovu ammattilaisille tarkoitettujen paketti- tai taksiautojen osalta, jos ko valmistajalla tällaisia on.

        Ammattiliikenteen tarpeisiin autoja valmistavat eivät ole lopettamassa dieselautoja eikä suunnitelmiakaan sellaisesta taida olla ainakaan julkistettuna. Joihinkin yksittäisiin automalleihin näilläkin voi dieselvaihtoehto loppua. Dieselhybridit, ladattavat, vähitellen yleistyvät myös isommissa ja ammattiliikenteen suosimissa autoissa.

        Se mistä oikeasti ollaan nopeallakin aikataululla luopumassa on bensamoottorit ainoana voimanlähteenä, taitaa vähänkin ihan pikkuautoa isompaa mallia olla kohta vaikea saada pelkästään bensamoottorilla ilman sähkömoottoria rinnalla. Hybridi ilman latausmahdollisuutta on lyhytaikainen ylimenokausi ja lataushybridit muuttuvat siten, että rinnalla on pieni bensamoottori varmistusmielessä akun yllättävän tyhjenemisen vuoksi.

        Uutisista kannattaa lukea muutakin kuin otsikot. Kannattaisi sinunkin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenelles sinä noita valheitasi syöttää? Vai vaiko vain uskottelet itsellesi?

        Alasajohan, siis suunnitelmat, koskee polttomoottoriautoja yleisestikin, ei vain dieseleitä. Ja se koskee pidemmän ajan aikana tapahtuvaa.

        Pelkästään dieseleistä lähivuosina kokonaan kaikkien mallien osalta lopettavia ei taida olla kuin muutama, ja nekin pelkästään pienempiin ja yksityiskäyttöön tarkoitettujen kansanautoihin keskittynyttä valmistajaa, joiden valikoimissa diesel ei tähänkään saakka ole ollut suurta merkitystä. Nämäkään muutamat eivät luovu ammattilaisille tarkoitettujen paketti- tai taksiautojen osalta, jos ko valmistajalla tällaisia on.

        Ammattiliikenteen tarpeisiin autoja valmistavat eivät ole lopettamassa dieselautoja eikä suunnitelmiakaan sellaisesta taida olla ainakaan julkistettuna. Joihinkin yksittäisiin automalleihin näilläkin voi dieselvaihtoehto loppua. Dieselhybridit, ladattavat, vähitellen yleistyvät myös isommissa ja ammattiliikenteen suosimissa autoissa.

        Se mistä oikeasti ollaan nopeallakin aikataululla luopumassa on bensamoottorit ainoana voimanlähteenä, taitaa vähänkin ihan pikkuautoa isompaa mallia olla kohta vaikea saada pelkästään bensamoottorilla ilman sähkömoottoria rinnalla. Hybridi ilman latausmahdollisuutta on lyhytaikainen ylimenokausi ja lataushybridit muuttuvat siten, että rinnalla on pieni bensamoottori varmistusmielessä akun yllättävän tyhjenemisen vuoksi.

        Uutisista kannattaa lukea muutakin kuin otsikot. Kannattaisi sinunkin....

        Aika pitkän pätkän kirjoittelit taas puuta heinää. Dieselit siis on jo ajettu alas suurelta osin, ja lisää on luvassa. Myös raskas liikenne tulee muuttumaan, eikä siihen mene niin kauan kuin luulet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenelles sinä noita valheitasi syöttää? Vai vaiko vain uskottelet itsellesi?

        Alasajohan, siis suunnitelmat, koskee polttomoottoriautoja yleisestikin, ei vain dieseleitä. Ja se koskee pidemmän ajan aikana tapahtuvaa.

        Pelkästään dieseleistä lähivuosina kokonaan kaikkien mallien osalta lopettavia ei taida olla kuin muutama, ja nekin pelkästään pienempiin ja yksityiskäyttöön tarkoitettujen kansanautoihin keskittynyttä valmistajaa, joiden valikoimissa diesel ei tähänkään saakka ole ollut suurta merkitystä. Nämäkään muutamat eivät luovu ammattilaisille tarkoitettujen paketti- tai taksiautojen osalta, jos ko valmistajalla tällaisia on.

        Ammattiliikenteen tarpeisiin autoja valmistavat eivät ole lopettamassa dieselautoja eikä suunnitelmiakaan sellaisesta taida olla ainakaan julkistettuna. Joihinkin yksittäisiin automalleihin näilläkin voi dieselvaihtoehto loppua. Dieselhybridit, ladattavat, vähitellen yleistyvät myös isommissa ja ammattiliikenteen suosimissa autoissa.

        Se mistä oikeasti ollaan nopeallakin aikataululla luopumassa on bensamoottorit ainoana voimanlähteenä, taitaa vähänkin ihan pikkuautoa isompaa mallia olla kohta vaikea saada pelkästään bensamoottorilla ilman sähkömoottoria rinnalla. Hybridi ilman latausmahdollisuutta on lyhytaikainen ylimenokausi ja lataushybridit muuttuvat siten, että rinnalla on pieni bensamoottori varmistusmielessä akun yllättävän tyhjenemisen vuoksi.

        Uutisista kannattaa lukea muutakin kuin otsikot. Kannattaisi sinunkin....

        Hyvä ja asianmukainen kirjoitus ja ennenkaikkea realistinen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä ja asianmukainen kirjoitus ja ennenkaikkea realistinen!

        Diesel-aasuen sekopäiset mongerrukset ovat täyttä yltiötoiveikasta dadaa. Dieseleitä ei enää suunnitella eikä niiden valmistus jatku pitkään.


    • Anonyymi

      Kohta diäsel miästä ketuttaa kun dieselromu on arvoton.

    • Anonyymi

      arvoton vaihtoarvo

      • Anonyymi

        Hulluinta ostaa diesel joka on ongelmajätettä muutamassa vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hulluinta ostaa diesel joka on ongelmajätettä muutamassa vuodessa.

        Tuskinpa vain. Mutta ne hybridi- ja sähköautojen akut on oikeasti ongelmajätettä aika nopeasti. Valitettavasti myös ne hienot autot kun uusi akkupaketti maksaa 15 000 - 20 000€ eikä ilman voi ajaa. Eli 5-10 vuotiaat yli 40 000€:n autot on jo paalikamaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa vain. Mutta ne hybridi- ja sähköautojen akut on oikeasti ongelmajätettä aika nopeasti. Valitettavasti myös ne hienot autot kun uusi akkupaketti maksaa 15 000 - 20 000€ eikä ilman voi ajaa. Eli 5-10 vuotiaat yli 40 000€:n autot on jo paalikamaa.

        Valehteleva epätoivoinen dieselpelle. Akut kierrätettävissä 100 prosenttisesti. Diesel taas saastuttaa aina, mutta siksi se häviääkin hyvin pian valikoimista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valehteleva epätoivoinen dieselpelle. Akut kierrätettävissä 100 prosenttisesti. Diesel taas saastuttaa aina, mutta siksi se häviääkin hyvin pian valikoimista.

        Tosiasiassa akut kierrätetään 40%. Litium poltetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasiassa akut kierrätetään 40%. Litium poltetaan.

        Älä jaksa dieselapina valehdella. Akut oystytään kierrättämään kun taas öljystä 100% muuttuu saasteeksi.


    • Anonyymi

      Ehkä joku maaseudun yksikertainen ihminen ostaa enää dieselhenkilöautoja.

      • Anonyymi

        Joo ei ne citykaneille kelpaa kun pitää olla hybridi...


    • Anonyymi

      vaihdossa arvoton on tdi

      miksi siis ostaa?

      käyppäs kysymassä omaa tdi vaihtoarvoa ensin vaikka bensiini autoon

      • Anonyymi

        Miksi pitäisi kysyä bensaautoon. Miksei moottorikelkkaan veneeseen ruohonleikkuriin. Kaikki nuo vaihtoehdot kiinnostaa yhtäpaljon.


    • Anonyymi

      Heitettiin tuossa melkein 1000km työreissu kollegan V90 D5:lla. Iso auto, hyvä kyyti ja tuntui lähtevän aika iloisesti ohitukseen. Keskikulutus 5.2 l/100km - ei käyty kertaakaan edes tankilla. Tahtoo samanlaisen.

    • Anonyymi

      Käväisin juuri Saksassa ja siellä mersun erikoisliikkeessä kyselemässä hybrideistä ja niiden hinnoista. Melkein joka kaupungissa on "Niederlassung" mersutalo. Kahdessa kävin ja kun kysyin hybrideistä, sanoivat, että ei ole yhtään. Perusteluksi myyjät kertoivat, että saksalaiset ajavat enemmän mielellään dieseleillä, että niitä löytyy myös käytettyinä sen vuoksi. Yhtään hybridimersua ei ollut myynnissä edes viiden miljoonan asukkaan suurkaupungin suurimmassa mersun erikoisliikkeessä. Ettäkö dieselit loppumassa. Eivät ne olleet edes halvempia kuin ennen.

      • Anonyymi

        Valehtelusi ei muuta sitä faktaa, että täällä Suomessa käytetty diesel on jo arvoton.


    • Anonyymi

      Dieselisi on kohta arvoton.

      • Anonyymi

        Oujee, kerro jotain uutta


      • Anonyymi

        Nyt mua ahdistaa kun tuon uutisen kuulin.


    • Anonyymi

      Jos jotkut joskus saa aikaan fossiilisten polttoaineiden myyntikiellon, ei se dieselautoilijaa haittaa. Kurvaa vaan tankille, jossa lukee MY-diesel tai uusiutuva diesel. Bensa- ja hybridiautoilijalle ongelma voi olla suurempi.

      • Anonyymi

        Kurvaa vaan tankille kun mitään asemia ei ole. Eikä dieseleitä edes valmisteta. Mut voithan sä yrittää virittää sen kuvaputkitelkankin digikanaville, tai viedä huoltoon?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1634
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1472
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1325
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1304
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe