Heinäkuussa dieselien ensirekisteröinnit vajosivat kaikkien aikojen pohjalukemaan

Heinäkuussa rekisteröitiin ainoastaa ja vain 1525 dieselautoa ja kaikki menivät raskaaseen työkäyttöön. Henkilöautoiksi niitä ei enää sanan varsinaisessa merkityksessä osteta.
Ilmoita


Kerropa mistä löysit tuollaisen tilaston? Pistäisitkö linkin
1 VASTAUS:
Täältä voi katsella eri käyttövoimien osuuksia:

http://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Ensirekisteroinnit/050_ensirek_tau_105.px/
+Lisää kommentti
Dieselien määrä kuitenkin kasvaa koko ajan. Onko se noituutta? Ei ole, vaan autoja tuodaan maahan käytettyinä enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Niistä suurin osa on diesel-Mersuja, -Volvoja, -Bemareita, -Audeja ja -Volkkareita. Käytettyinä maahantuodut eivät näy ensirekisteröintitilastoissa.
3 VASTAUSTA:
Minulla on aika uusi Ruotsita tuotu diesel-Volvo. Kukaan ei suostu ostamaan sitä eikä autoliike ota vaihdossa. En olisi tuonut jos olisin tiennyt että se on arvoton Suomessa.
Höpöpoika älä viitsi valehdella jatkuvasti, olet todella nolo ja kovin tyhmä.
Anonyymi kirjoitti:
Höpöpoika älä viitsi valehdella jatkuvasti, olet todella nolo ja kovin tyhmä.
Kuka tässä tyhmä ja nolo höpöpoika onkaan?
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ebecd161-9d8a-4597-8a37-6028a89a00ef
https://www.hs.fi/paivanlehti/13042019/art-2000006065663.html
+Lisää kommentti
Mitä on raskas työkäyttö diiselillä ?
Ilmoita
Suomessa on euroopan suuri ero H-autojen ajoneuvoveroissa eli niissä joka maksetaan joka vuosi autosta, käytti autoa tai ei. Tästä syystä dieseleitä ei kannata ostaa, hybrid diesel ei laske veroa vaikka kulutus olisi laskettu wltp 2L mukaan. Edelleen kallista omistaa verojen takia

Tämä on suuri epäkohta mutta kun olemma persesilmässä nimeltä suomi jossa poliitiikka ei toimi niin epäkohtia suomalaisten eduksi ei ajeta !
10 VASTAUSTA:
Epäkohtia ei poliitikot korjaa suomalaisten eduksi, yksi on juuri ajoneuvojen verotus ja erot tässä asiassa !

Missään muussa eurooppalaisessa maassa ei ole näin.
Mikä vero dieselautoissa on, jota esim bensa-autossa ei ole? Hiilidioksidiperusteinen vuosittain maksettava verohan on dieseleissä pienempi kuin vastaavan bensa-auton.

Vai tarkoitatko käyttövoimaveroa? Sitä, jota dieselautojen osalta kansankielellä dieselveroksi?
KäyttöVoimaveroa peritään kaikilta muilta autoilta paitsi bensa-autoilta.

Se on polttoainevero oikeammin, jonka alkuperäinen tarkoitus dieselin osalta on ollut tukea paljonajavien eli lähinnä ammattiliikenteen polttoainekustannuksia siten, että pumppuhinnassa on alhaisempi vero.

Se on edelleen toimiva ajatus, koska järkeväähän on ympäristönkin kannalta ajaa dieselillä verrattuna bensaan. Varjopuolena on tietysti, että vähän ajavien dieselautoilijoiden kustannukset nousevat. Aika nopeasti se kuittaantuu, merkistä riippuen jopa muutamista tuhansista aina jonnekin vajaaseen 30 tkm/vuosi, jonka jälkeen dieselillä ajo on edullisempaa.

Sen sijaan bensa-autojen vapautus käyttövoimaveroista onkin jo vähän monimutkaisempaa perustella verrattuna sähköön, biopolttoaineisiin, kaasuun jne.
Anonyymi kirjoitti:
Mikä vero dieselautoissa on, jota esim bensa-autossa ei ole? Hiilidioksidiperusteinen vuosittain maksettava verohan on dieseleissä pienempi kuin vastaavan bensa-auton.

Vai tarkoitatko käyttövoimaveroa? Sitä, jota dieselautojen osalta kansankielellä dieselveroksi?
KäyttöVoimaveroa peritään kaikilta muilta autoilta paitsi bensa-autoilta.

Se on polttoainevero oikeammin, jonka alkuperäinen tarkoitus dieselin osalta on ollut tukea paljonajavien eli lähinnä ammattiliikenteen polttoainekustannuksia siten, että pumppuhinnassa on alhaisempi vero.

Se on edelleen toimiva ajatus, koska järkeväähän on ympäristönkin kannalta ajaa dieselillä verrattuna bensaan. Varjopuolena on tietysti, että vähän ajavien dieselautoilijoiden kustannukset nousevat. Aika nopeasti se kuittaantuu, merkistä riippuen jopa muutamista tuhansista aina jonnekin vajaaseen 30 tkm/vuosi, jonka jälkeen dieselillä ajo on edullisempaa.

Sen sijaan bensa-autojen vapautus käyttövoimaveroista onkin jo vähän monimutkaisempaa perustella verrattuna sähköön, biopolttoaineisiin, kaasuun jne.
Dieselistä pitää maksaa alimmillaan käyttövoimamaksua ja vuotuista käyttömaksua vähintään 700 euroa vuodessa. Hybridissä pelkästään vuotuinen käyttövoimamaksu 130 euroa vuodessa.

Millään vuotuisilla ajokilometrimäärillä diesel ei tule hybridiä edullisemmaksi.
Anonyymi kirjoitti:
Epäkohtia ei poliitikot korjaa suomalaisten eduksi, yksi on juuri ajoneuvojen verotus ja erot tässä asiassa !

Missään muussa eurooppalaisessa maassa ei ole näin.
Kyllä ne politiikot korjaa pian asian niin, että kellään ei ole mahdollisuutta omistaa dieseliä ja se on aivan oikein.
Anonyymi kirjoitti:
Dieselistä pitää maksaa alimmillaan käyttövoimamaksua ja vuotuista käyttömaksua vähintään 700 euroa vuodessa. Hybridissä pelkästään vuotuinen käyttövoimamaksu 130 euroa vuodessa.

Millään vuotuisilla ajokilometrimäärillä diesel ei tule hybridiä edullisemmaksi.
Vertailitkohan dieselin käyttömaksua+käyttövoimaveroa hybridin osalta pelkästään käyttövoimaveroon?
Unohditko vuotuisen käyttömaksun hybridin osalta kokonaan vai jätitkö sen tahallaan pois?

Onhan se minustakin ihan ok, että vähemmän päästöjä tuottavilla autoilla on pienemmät verot.

Ladattava bensahybridikin, jos ajomatkat sähköllä on useampia kymmeniä kilometrejä, tulee varsinkin pääosin lyhyitä matkoja ajaville varmastikin käyttökustannuksiltaan edullisemmaksi. Sitä vähemmän mitä enemmän kilometrejä tulee bensalla ajamalla. Jos pääosin ajaa bensalla, niin kyllä sekin raja löytyy, jossa diesel tulee edullisemmaksi.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne politiikot korjaa pian asian niin, että kellään ei ole mahdollisuutta omistaa dieseliä ja se on aivan oikein.
Onneksi noin ei ole tapahtumassa.
Miksi se muuten muka olisi oikein? Osaisitko vähän perustella?
Anonyymi kirjoitti:
Vertailitkohan dieselin käyttömaksua+käyttövoimaveroa hybridin osalta pelkästään käyttövoimaveroon?
Unohditko vuotuisen käyttömaksun hybridin osalta kokonaan vai jätitkö sen tahallaan pois?

Onhan se minustakin ihan ok, että vähemmän päästöjä tuottavilla autoilla on pienemmät verot.

Ladattava bensahybridikin, jos ajomatkat sähköllä on useampia kymmeniä kilometrejä, tulee varsinkin pääosin lyhyitä matkoja ajaville varmastikin käyttökustannuksiltaan edullisemmaksi. Sitä vähemmän mitä enemmän kilometrejä tulee bensalla ajamalla. Jos pääosin ajaa bensalla, niin kyllä sekin raja löytyy, jossa diesel tulee edullisemmaksi.
Siis mikä jäi pois? Siis hybridin käyttömaksu on 130 euroa kuten kirjoitin. Käyttövoimamaksu ladattavassa Priuksessa on tuon 130 euron lisäksi 34 euroa vuodessa.
Anonyymi kirjoitti:
Vertailitkohan dieselin käyttömaksua+käyttövoimaveroa hybridin osalta pelkästään käyttövoimaveroon?
Unohditko vuotuisen käyttömaksun hybridin osalta kokonaan vai jätitkö sen tahallaan pois?

Onhan se minustakin ihan ok, että vähemmän päästöjä tuottavilla autoilla on pienemmät verot.

Ladattava bensahybridikin, jos ajomatkat sähköllä on useampia kymmeniä kilometrejä, tulee varsinkin pääosin lyhyitä matkoja ajaville varmastikin käyttökustannuksiltaan edullisemmaksi. Sitä vähemmän mitä enemmän kilometrejä tulee bensalla ajamalla. Jos pääosin ajaa bensalla, niin kyllä sekin raja löytyy, jossa diesel tulee edullisemmaksi.
Raja on noin miljoona kilometriä vuodessa. Sen ajaminen ei vain onnistu.
Anonyymi kirjoitti:
Siis mikä jäi pois? Siis hybridin käyttömaksu on 130 euroa kuten kirjoitin. Käyttövoimamaksu ladattavassa Priuksessa on tuon 130 euron lisäksi 34 euroa vuodessa.
YBensahybridin ja dieselin vertailu tietysti tuottaa haluamasi tuloksen. Dieselhybridi vs bensahybridi olisi kohtuullisempaa, mutta toistaiseksi dieselhybridejä saanee vain premiunautoihin tai vastaaviin.

Ehkä kohtuullisempaa olisi verrata dieseliä bensa-autoon. Jos vertailla haluat. Ja silloinkin käyttövoimavero tulkita lähinnä osana polttoaineveroksi, joka vaan peritään kiinteänä kertamaksuna. Bensan hinnassa on veroa enemmän ja juuri siksihän alunperin käyttövoimavero dieseleihin lienee tullutkin. Sillä kaiketi on ollut tarkoitus tukea paljon ajavia ammattiautoilijoita. Samalla tietysti myös paljon ajavia yksityisautoilijoita.
Anonyymi kirjoitti:
Dieselistä pitää maksaa alimmillaan käyttövoimamaksua ja vuotuista käyttömaksua vähintään 700 euroa vuodessa. Hybridissä pelkästään vuotuinen käyttövoimamaksu 130 euroa vuodessa.

Millään vuotuisilla ajokilometrimäärillä diesel ei tule hybridiä edullisemmaksi.
Mitenköhän on sitten mahdollista, että omassa diiselissä verot on yhteensä 400 tänä vuonna. Ensi vuonna 360. 1,6 litrainen diisel henkilöauto.
+Lisää kommentti
Mistäs tuon 'raskaan hyötykäytön' keksit?
Ilmoita
Ylivoimainen osa ajaa 5000-15000km vuodessa, paljon vielä alle 5000km ajavia eläkeläisiä ja muita.

Autoja pidetään vuosia 5-10v.

Ei ole järkeä pitää dieseliä / dieselhybridiä omistuksessa kun niissä on korkea vero vaikka ei ajaisi ollenkaan. Kaikissa dieseliä käyttäviä on vähintään 600eur vero, 3 vuoden pitäminen maksaa 1800eur. Ajoneuvoveroja ! Älytön vero.

Maasturien vero on helposti 900-1100eur ( korkein vero maailmassa on suomessa )5v omistus ja auton pitäminen pihassa maksaa 5000eur veroina vaikka ajaa 0km.

Toinen juttu että dieseli ei myöskään lämpene niin nopeasti kuin bensa koska bensa luovuttaa lämpöä enemmän jäähdytysnesteeseen, eli miellyttävämpi käyttää myöhään syksyltä, kevääseen. Ei tarvitse webastoja edes pätkäajoihin kun lämppäri alkaa puhaltaa kuumaa nopeasti. Monissa dieseleissä ei saa ikkunoita edes pysymään sulana ilman webastoja.

Bensamoottori on hiljainen
3 VASTAUSTA:
Kerrotko mitä järkeä olisikaan pitää autoa pihassa ajamattomana? Eihän tuossa tapauksessa dieselin käyttövoimaverolla ole juurikaan merkitystä, kun auton hintaan vertaa. Siinä se seisookaikkine veroineen tuhjänpanttina tuolloin.

Noihin muihin kommentteihisi dieseleistä ei viitsi edes vastata, nehän vain osoittavat, että tietämyksesi nykydieseleisyä on jokseenkin nolla
Ota auto pois liikenteestä jos et sillä aja. Verot ja vakuutukset tippuu lähes nollaan.
Anonyymi kirjoitti:
Ota auto pois liikenteestä jos et sillä aja. Verot ja vakuutukset tippuu lähes nollaan.
Täällä Lapin eräässä kunnassa ei sekään onnistu. Siis säästäminen kun ottaa auton pois ajosta! ??????
Niin, herättää kysymysmerkkejä.
Vaikka Lappi on maailman harvaan asutumpia alueita maailmassa, joudut kävelymiehenä/-naisena maksamaan 15 € tienkäyttömaksua kun satut asumaan sillä tiellä. Kunta ei enää avusta sillä määrällä, mitä noin 50 vuotta on tehnyt. Kiinteistövero täydellä summalla kyllä kelpaa.
+Lisää kommentti
Katsoin tilastot ja vertasin viimevuoteen ja nyt taulukossa on vain henkilöautot.
2018 bensiiniautot n. 7.000 kpl ja dieselit n. 2.000 kpl
2019 - " - n. 7.000 kpl ja - " - n. 1.500 kpl

Aloittaja siis yrittää mustamaalata dieselautot.
1 VASTAUS:
Diesel-autojen määrä laski vuonna 2018 ensirekisteröinneissä yli 20 prosenttia verrattuna edellisvuoteen.

Vuonna 2019 dieselien rekisteröinti on edelleen vähentynyt rajusti kun heinäkuun tilasto osoittaa.
+Lisää kommentti
Iso maasturi tai neliveto sedani onkin bensakoneella varsinainen säästöpossu. Ja jollakin priuksella on tosi kätevää vetää isoa kärryä tai vaunua vai mitä? Ja ymmärrän että siellä kehätien sisällä sellaisia ei tarvita, mutta onneksi kaikkien (ei ainakaan vielä) ei tarvitse asua siellä avohoito alueella.

Uusi rav4 maksaa hybridinä varmaan jotakin 50ke ja arvo tippuu ehkä 7ke vuodessa, kuinka kauan sillä pitää ajaa verrattuna vanhaan dieseliin 6-7l kulutuksella ja 700e veroilla ilman arvon alenemista? Vielä kun työajot saa kilometreinä työnantajalta niin kuukaudessa jää n. 150e kouraan polttoaineiden jälkeen.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Heinäkuussa dieselien ensirekisteröinnit vajosivat kaikkien aikojen pohjalukemaan

Heinäkuussa rekisteröitiin ainoastaa ja vain 1525 dieselautoa ja kaikki menivät raskaaseen työkäyttöön. Henkilöautoiksi niitä ei enää sanan varsinaisessa merkityksessä osteta.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta