dieseleiden ajokielto 2025????

Anonyymi

monessa euroopan maassa on tehty dieselin ajokielto!!!!! suomi seuraa sopimuksen perässä vuoteen 2025 jolloin täytynee etsiä korvaava menopeli, miten käy esim jos ostanut mersun ruotsista jonka hinta ollut 20 000 euroa ja kiellot tulee päälle niin kuka korvaa sen????
tuo kieltohomman voi lukee googlesta joten sitä en selitä enempää.
eli vaihtoehdot bensa tai sähkö/kaasu?

87

1318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "monessa euroopan maassa on tehty dieselin ajokielto"

      --kerro ihmeessä kuinka monessa maassa, voitko vaikka listat ne tänne?
      Kerro maat jotka ovat kieltäneet dieselit

      • Anonyymi

        Ainakin Espanjan suurkaupungeissa ei v. 2020 alkaen enää voi liikkua alle vm. 2006 diesel autolla ja alle v.2001 Bensa-autoilla. Euro 3 normi on minimi vaatimus.
        Vuodesta 2025 tulee ainakin täällä traktori-autoille täysikielto.
        Tämä tieto ihan Espanjassa asuvalta henkilöltä ja täällä niitä TDI ja DCi traktoreita riittää ja nyt saa halvalla, koska kaikki myy niitä pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin Espanjan suurkaupungeissa ei v. 2020 alkaen enää voi liikkua alle vm. 2006 diesel autolla ja alle v.2001 Bensa-autoilla. Euro 3 normi on minimi vaatimus.
        Vuodesta 2025 tulee ainakin täällä traktori-autoille täysikielto.
        Tämä tieto ihan Espanjassa asuvalta henkilöltä ja täällä niitä TDI ja DCi traktoreita riittää ja nyt saa halvalla, koska kaikki myy niitä pois.

        Ymmärrätkö mitä eroa on "diisel kiellolla" ja ei voi liikkua alle 2006 diiselautolla ? Käsitätkö kuinka vanhaa tekniikkaa tuo vanhempi, kuin 2006 on ? Mieti rauhassa, käytä vaikka googlea, niin totuus valkenee sinullekin.


    • Anonyymi

      Niin kieltoja voidaan määrätä vahoille nokivasaroille joissain suurkaupungeissa, eipä muuta.

    • Anonyymi

      Mistä teitä valehtelevia trolleja aina vaan löytyy? Ja miksi?

      Missään ei ole kielletty eikä edes suunnitteilla yleistä dieselkieltoa. Ei missään.
      Vanhoja dieseleitä, yleensä jossain olevat rajoituksrt koskevat euro4 tai vanhempia autoja. Siis sekä bensoja että dieseleitä useinmiten.
      Euro4 tuli voimaan v 2005 eli kohta jo 15 vuotta sitten.

      Miksi uudet Euro6 dieselit kiellettäisiin? Niiden päästöthän ovat selkeästi vähäisemmät kuin vastaavien bensa-autojen. Kasvihuonekaasujen osalta jopa 50% pienemmät. Pienhiukkaspäästöt ovat pienemmät, typpipksidit pienemmät uusimmissä uusissa Euro6 dieseleissä.
      Euro6 tuli voimaan jo syksyllä 2014 eli viisi vuotta sitten. Kaikki sen jälkeen valmistetut dieselit ovat euro6-dieseleitä.

      • Anonyymi

        2025 tulee suomeenkin kielto, lueppas muutakin uutisia kun maaseudun tulevaisuutta!


      • Anonyymi

        ilmeisesti ajat dieselillä? miksi et voisi luopua siitä?
        MIKSI ET?
        MIKÄ ESTÄÄ SINUA HANKKIMAAN BENSA TAI SÄHKÖAUTON JOS SAANEN KYSYÄ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2025 tulee suomeenkin kielto, lueppas muutakin uutisia kun maaseudun tulevaisuutta!

        Ei tule. Miksi ihmeessä tulisi?
        Lue sinä edes jotain...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ilmeisesti ajat dieselillä? miksi et voisi luopua siitä?
        MIKSI ET?
        MIKÄ ESTÄÄ SINUA HANKKIMAAN BENSA TAI SÄHKÖAUTON JOS SAANEN KYSYÄ?

        Kysy pois. Vastauskin on helppo, diesel on ainoa järkevä auto minulle. Mikään ei estä, mutta typeriä hankintoja en helposti tee autojenkaan osalta.

        Miksi ihmeessä vaihtaisin saastuttavaan ja käyttökuluiltaan kalliiseen bensa-autoon tai vielä toistaiseksi epäkäytännölliseen sähköautoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tule. Miksi ihmeessä tulisi?
        Lue sinä edes jotain...

        päästöhuijaukset sekä myrkylliset dieselin pakokaasut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        päästöhuijaukset sekä myrkylliset dieselin pakokaasut

        Päästöhuijauksia löytyy bensa-autoissakin.
        Huijaukset eivät muuta miksikään sitä tosiasiaa, että dieselit ovat vastaavia bensoja vähäpäästöisempiä.

        Dieselin pakokaasut ovat toki myrkyllisiä, mutta bensa-autojen vielä myrkyllisempiä ja niitä tulee huomattavasti enemmän.

        Päästöt eivät siten ainakaan voi olla trollaamasi dieselkiellon perusteena ellei sitten kielletä kaikkia polttomoottoriautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ilmeisesti ajat dieselillä? miksi et voisi luopua siitä?
        MIKSI ET?
        MIKÄ ESTÄÄ SINUA HANKKIMAAN BENSA TAI SÄHKÖAUTON JOS SAANEN KYSYÄ?

        Miksi luopuisin, kun se on minulle paras vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2025 tulee suomeenkin kielto, lueppas muutakin uutisia kun maaseudun tulevaisuutta!

        Ei ole viherpiipertäjät vallassa enää 2024-2025, joten tuota kieltoa ei tule.


    • Anonyymi

      jee. päästään eroon niistä saastuttajista ja lopuksi dieselin hinta mun puolest 10e/litra niin loppuu se teinien turha egon jatkoilu mopoautoluokassa:D

      • Anonyymi

        Et näköjään edes seuraa mitä ympärillä tapahtuu, no anonyyminä on helppo kirjoitella.
        Mopoautoja tuskin enää paljon tulevaisuudessa myytäisiin vaikka "löpö" maksaisi vain 1€/l sillä kun et kerran tiedä niin marraskuussa tulee uusi autoluokka (kevytauto) jota pääsee ajelemaan ns. mopoautokortilla - Nämä siis "korvaavat" nykyiset mopoautot.


    • Anonyymi

      mersu korvaa päästöhuijausta VW ei

      uutiset kertoo

    • Anonyymi

      MIKÄ ESTÄÄ DIESELELILLÄ AJAVAN VAIHTAA AUTONSA BENSIINIKÄYTTÖISEEN TAI SÄHKÖISEEN?
      KERTOKAAPA JOKU YKSIKIN HYVÄ SYY SIIHEN?
      PS.MERKKIUSKOLLISUUS EI KÄY VASTAUKSEKSI EIKÄ SE ETTÄ PITÄÄ OLLA 150 HEVOSVOIMAA ETTÄ PÄÄSEE A-B PAIKKAAN KUN SEN PÄÄSEE 60 HP MOOTTORILLAKIN.

      • Anonyymi

        heh siinäpä kerrankin pätevä kysymys...mielenkiinnolla odotamme vastauksia...:D


      • Anonyymi

        Heh. Kerropa sinä edes yksikin järkevä syy, miksi vaihtaisin dieselin bensa-autoon. Edes yksi.
        Jatketaan sitten keskustelua...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh. Kerropa sinä edes yksikin järkevä syy, miksi vaihtaisin dieselin bensa-autoon. Edes yksi.
        Jatketaan sitten keskustelua...

        diisselin kielto päästöjentakia, polttoaineen kalleus, kalliit verot ,talviongelmat ja hybrid vie vähemmän sekä puhtaampi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        diisselin kielto päästöjentakia, polttoaineen kalleus, kalliit verot ,talviongelmat ja hybrid vie vähemmän sekä puhtaampi

        no...mun ego ei kestä ajaa bensalla ja mese ei tee bensana..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no...mun ego ei kestä ajaa bensalla ja mese ei tee bensana..

        tuo kyllä on jo huomattu diisselikuskien keskuudessa, ei siis mitään uutta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        diisselin kielto päästöjentakia, polttoaineen kalleus, kalliit verot ,talviongelmat ja hybrid vie vähemmän sekä puhtaampi

        -Dieselin päästöt ovat bensoja vähäisemmät.
        -dieselkieltoja ei ole eikä ole tulossa. Vanhojen, reilusti yli kymmenen vuotta vanhoille on rajoituksia jossain päin Eurooppaa aivan kuten vanhoille bensoillekin
        -dieselpolttoaine on bensaa halvempaa ja sitä kuluu selvästi vähemmän.
        -dieselauton vuosittainen käyttömaksu on vastaavaa bensaapienempi, koska dieselauto tuottaa vähemmän myös CO2:ta.
        -talviongelmat eivät ole sen kummoisempia kuin bensoillakaan, päinvastoin ennemminkin.

        Kaikki väitteesi olivat vääriä totaalisesti kun verrataan bensa-autoihin.

        No jos haluat vertailla hybridejä, niin vertaa sitten dieselhybridiä ja bensahybridia. Tulos kutakuinkin sama..

        Etsipä kovemmin niitä syitä, miksi diesel kannattaisi vaihtaa bensaan? Tämä kerta epäonnistui täysin


      • Anonyymi

        ei pitä paikkaansa, dieselmoottorit kaupungeissa kielletty jo ulkomailla, miksikö?

        mietis sitä ja tule sitten vastaamaan kun tiedät miksi diesel on kiellossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -Dieselin päästöt ovat bensoja vähäisemmät.
        -dieselkieltoja ei ole eikä ole tulossa. Vanhojen, reilusti yli kymmenen vuotta vanhoille on rajoituksia jossain päin Eurooppaa aivan kuten vanhoille bensoillekin
        -dieselpolttoaine on bensaa halvempaa ja sitä kuluu selvästi vähemmän.
        -dieselauton vuosittainen käyttömaksu on vastaavaa bensaapienempi, koska dieselauto tuottaa vähemmän myös CO2:ta.
        -talviongelmat eivät ole sen kummoisempia kuin bensoillakaan, päinvastoin ennemminkin.

        Kaikki väitteesi olivat vääriä totaalisesti kun verrataan bensa-autoihin.

        No jos haluat vertailla hybridejä, niin vertaa sitten dieselhybridiä ja bensahybridia. Tulos kutakuinkin sama..

        Etsipä kovemmin niitä syitä, miksi diesel kannattaisi vaihtaa bensaan? Tämä kerta epäonnistui täysin

        no tuossapa vaikka ensinälkään kiivaalle kiisselinpuolustajalle joka keksii omia tarinoitaan pönkitäkseen itsetuntoa...
        https://tekniikanmaailma.fi/diesel-autot-saastuttavat-bensa-autoja-enemman-toteaa-tuore-tutkimus-ja-syyttaa-eurooppaa-diesel-addiktiosta/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -Dieselin päästöt ovat bensoja vähäisemmät.
        -dieselkieltoja ei ole eikä ole tulossa. Vanhojen, reilusti yli kymmenen vuotta vanhoille on rajoituksia jossain päin Eurooppaa aivan kuten vanhoille bensoillekin
        -dieselpolttoaine on bensaa halvempaa ja sitä kuluu selvästi vähemmän.
        -dieselauton vuosittainen käyttömaksu on vastaavaa bensaapienempi, koska dieselauto tuottaa vähemmän myös CO2:ta.
        -talviongelmat eivät ole sen kummoisempia kuin bensoillakaan, päinvastoin ennemminkin.

        Kaikki väitteesi olivat vääriä totaalisesti kun verrataan bensa-autoihin.

        No jos haluat vertailla hybridejä, niin vertaa sitten dieselhybridiä ja bensahybridia. Tulos kutakuinkin sama..

        Etsipä kovemmin niitä syitä, miksi diesel kannattaisi vaihtaa bensaan? Tämä kerta epäonnistui täysin

        no ei se nyt ihan noi mene vaikka miten yrität viserrellä.
        https://yle.fi/uutiset/3-6178818


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei pitä paikkaansa, dieselmoottorit kaupungeissa kielletty jo ulkomailla, miksikö?

        mietis sitä ja tule sitten vastaamaan kun tiedät miksi diesel on kiellossa.

        Ei ole kiellettyjä muuta kuin vanhoja dieseleitä samalla kuin vanhoja bensa-autojakin. Yleensä euro4 tai vanhempia eli kymmenen vuotta tai vanhempia. Jossain rajoitettu myös euro5:a. Eli viisi vuotta vanhempia.
        Uusia dieseleitä ei ole kielletty.

        Onko teille trolleille täysin mahdotonta pysyä edes hikuan totuudessa. Sen ole jo huomannut, että ero vanhojen ja uusien autojen välillä onkin jo täysin ylivoimaista kyvyillenne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei pitä paikkaansa, dieselmoottorit kaupungeissa kielletty jo ulkomailla, miksikö?

        mietis sitä ja tule sitten vastaamaan kun tiedät miksi diesel on kiellossa.

        Ei ole kiellossa missään, vain vanhoilla dieseleillä on ajorajoituksia kuten vanhoilla bensa-autoillakin. Kyse on useinmiten huomattavan vanhoista autoista noiden maiden autokanta huomioiden, suomalaisittain aika uusiakin, jopa reilusti alle kymmenen vuotiaitakin.

        En siis voi vastata väärin perustein esittämääsi kysymykseen,


      • Anonyymi

        Ajan n.23tkm vuodessa diiselini on myös halvin vaihtoehto minulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kiellettyjä muuta kuin vanhoja dieseleitä samalla kuin vanhoja bensa-autojakin. Yleensä euro4 tai vanhempia eli kymmenen vuotta tai vanhempia. Jossain rajoitettu myös euro5:a. Eli viisi vuotta vanhempia.
        Uusia dieseleitä ei ole kielletty.

        Onko teille trolleille täysin mahdotonta pysyä edes hikuan totuudessa. Sen ole jo huomannut, että ero vanhojen ja uusien autojen välillä onkin jo täysin ylivoimaista kyvyillenne.

        Dieseleiden epäsuosioon on monia syitä.
        1. Kalliit verot ja kallistuva polttoaine
        2. Epävarma ja herkkä tekniikka (ruiskutusjärjestelmä, takaisinkierrätys, katalysaattori, hiililoukku ja dieselpartikkelifiltteri DPF)
        3. Dieselin epävarma tulevaisuus
        4. Saksalaisten valmistajien päästöhuijaus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieseleiden epäsuosioon on monia syitä.
        1. Kalliit verot ja kallistuva polttoaine
        2. Epävarma ja herkkä tekniikka (ruiskutusjärjestelmä, takaisinkierrätys, katalysaattori, hiililoukku ja dieselpartikkelifiltteri DPF)
        3. Dieselin epävarma tulevaisuus
        4. Saksalaisten valmistajien päästöhuijaus

        Epäsuosio on massiivisen antidieselkampanjoinnin tulosta pääosin. Kampanja perustuu vieläpä suurelta osin vanhentuneisiin tietoihin ja puhtaasti harhautuksiin.

        Sinunkin listassasi ainoa fakta on tuo vuosien takainen vw-konsernin päästöhuijaus, josta tietysti revittiin kaikki irti ja edelleenkin sitä käytetään perusteluina dieselvastaisessa kampanjassa, vaikka huijaus koski autoja, joita nuorempiakaan ei ole valmistettu enää yli viiteen vuoteen, useimmat yli kymmenen vuotta vanhoja.

        Muut listasi kohdat ovat lähinnä huuhaata ja sinun mielipiteitäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieseleiden epäsuosioon on monia syitä.
        1. Kalliit verot ja kallistuva polttoaine
        2. Epävarma ja herkkä tekniikka (ruiskutusjärjestelmä, takaisinkierrätys, katalysaattori, hiililoukku ja dieselpartikkelifiltteri DPF)
        3. Dieselin epävarma tulevaisuus
        4. Saksalaisten valmistajien päästöhuijaus

        On se hyvä kuitenkin ,kun bensa ei kallistu. Eikä bensakoneessa ole epävarmaa ja herkkää tekniikkaa ( ruiskutusjärjestelmää, takaisinkierrätystä, katalysaattoria, uusimmissa bensapartikkeliloukku ) Bensakoneiden epävarma tulevaisuus. Japanilaisten valmistajien kulutushuijaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no ei se nyt ihan noi mene vaikka miten yrität viserrellä.
        https://yle.fi/uutiset/3-6178818

        eikös ne huijaamalla saanut diiselit"puhtaiksi"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieseleiden epäsuosioon on monia syitä.
        1. Kalliit verot ja kallistuva polttoaine
        2. Epävarma ja herkkä tekniikka (ruiskutusjärjestelmä, takaisinkierrätys, katalysaattori, hiililoukku ja dieselpartikkelifiltteri DPF)
        3. Dieselin epävarma tulevaisuus
        4. Saksalaisten valmistajien päästöhuijaus

        Mikä "hiililoukku"?


      • Anonyymi

        Niin, vanhat mutta ei uudemmat. Tuokin artikkeli on vain arvailua. Hybridin valmistus saastuttaa enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, vanhat mutta ei uudemmat. Tuokin artikkeli on vain arvailua. Hybridin valmistus saastuttaa enemmän.

        ahahhahaaaaaa !!!!!!!!!!!!!


    • Anonyymi

      milloinkahan diissel savusetä tulee ja kirjoittaa faktat ja fysiikanlait diisselin erinomaisuudesta uudestaan...
      odotamme innolla

      • Anonyymi

        Nythän on tehty jo 0-päästöinen dieselmoottori, mitä höpö siihen??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nythän on tehty jo 0-päästöinen dieselmoottori, mitä höpö siihen??

        mutta ei liikenteessä semmoisia protopyyppejä ole, onhan avaruudessakin käyty ja silleen, laittakaahan enstex kuluttajille vehkeet et höpö höpö


    • Anonyymi

      Ilmankos tojo ei kehitä ladattavia...

    • Anonyymi

      mersu on huijannut näillä erinomaisilla 0 päästö mersuillaan, paperilla 0 mutta todellisuudessa putkesta lentääkin myrkkyjä. lähde:iltasanomat

    • Ihmehöpinöitä!

      Joku oli täällä tyytyväinen, kun pääsi paikasta A paikkaan B. Minun on kuitenkin päästävä myös paikkoihin C ja D, sillä en juurikaan pysy kotipaikkakunnalla.
      Miksi ylipäätään puhutaan 15 - 20 vuotiaista autoista?
      Minäkin ostin viisi kuukautta sitten Euro6-auton MB E220 AT W212 Face Lift -16.
      Alle 60T ajettu. Kyllä sellaisen eläkeläinenkin pystyy ostamaan - mikäli on "pedannut sänkynsä" hyvin.
      Vaihdettuani autoon maaliskuussa kesärenkaat, nollasin kulutusmittarin.
      Matka-ajopainoitteisessa käytössä 11Tkm myöhemmin, menovettä on keskimäärin kulunut 5,5 l / 100km, keskinopeudella 45 km/h.
      Liikennevaloissaseisomista, Webaston käyttöä, jonossa matelua ym. kaikki ovat siinä. Käytännössä on tietenkin mennyt muutaman desin enemmän, mutta puhumme autosta, jonka kokonaispaino - siis täyteen kuormattuna on yli 2.000 kg. 80 litran tankilla pääsee kevyesti 1350 km. 130 km/h mittarinopeudella moottorin kierrrokset ovat alle 1500 k/min - A9-silmässä

      • Anonyymi

        No mitenkä tämä juttusi liittyy tähän osioon, jossa keskustellaan dieselien ajokiellosta vuoteen -25 mennessä niiden saastuttavuuden takia? Oi kerro....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mitenkä tämä juttusi liittyy tähän osioon, jossa keskustellaan dieselien ajokiellosta vuoteen -25 mennessä niiden saastuttavuuden takia? Oi kerro....

        Missä keskustellaan dieselien ajokiellosta vuoteen -25 mennessä?
        Ei missään, vain joku trolli on heittänyt tuollaisen huuhaaväitteen ilmaan. Se ei ole keskustelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä keskustellaan dieselien ajokiellosta vuoteen -25 mennessä?
        Ei missään, vain joku trolli on heittänyt tuollaisen huuhaaväitteen ilmaan. Se ei ole keskustelua.

        Eikä täällä myöskään olla keskusteltu sinun autotarpeistasi, vaikka siitä itse täällä keskusteletkin.


      • Enhän minä mitään ostanut, kunhan kirjoittelin lämpimikseni. Vaimoni ajaa edelleen vanhalla parin tonnin bensaMersulla mutta minä en koska mielenterveyspotilaalle ei myönnetä korttia. Oli minulla kyllä LiuHai-mönkkäri jolla aurasin lumia. Siitä on nolo videokin meikäpojun facebookissa.


    • Ai, että mitenkä liittyy?
      Liittyy, siten, että auto on ostettu vuosikausiksi - siis auton, jolla saa ajaa jopa suurkaupunkien keskustoissa rajoituksitta vielä 2030-luvulla.
      Itse olen silloin jo yli kahdeksankymppinen, joten silloin olen mitä ilmeisemmin tehnyt jo tilaa nuoremmille.

      • Anonyymi

        se on kuules sillai että toi lavettis toimii diiselillä ja se on syy laittaa kieltoon rotiskos, saattaa olla huijaus mersu tuokin.
        siirry sähköön ja pelasta lapsiemme tulevaisuus ajamalla hybridillä/sähköllä.


    • Monta lasta herralla itsellä on?!
      Veikkaan, ettei yhtään.
      Jos olet lukenut kaikki viestit, niin olisit huomannut, että olen jo sinä iässä, että olen mersuni jo ansainnut, etenkin kun olen sen voinut ostaa omalla työllä, enkä vuokratukien tai edellisen polven varallisuudella.

      • Anonyymi

        ai ai ai.... nyt kopsahti :D


    • Anonyymi

      Diesel-nelivetoni, jota toisinaan todella tarvitsen, haukkaa dieseliä sen 5,5 litraa satasella ja vastaava bensavehje sitten taas reilusti yli 10 litraa/100 km. Luokitus euro 6:n. Ei kyllä jollain Kia Ceed rimpulalla/bensa näitä minun ajojani hoideta (as.vaunu, venetraileri, perävaunu...). Piste. Niin, että kukahan/mikähän se saastuttaakaan?

      • Anonyymi

        On se kumma, kun joidenkin on jostain käsittämättömästä syystä pakko hilata koko omaisuuttaan maantiellä jonkun diesel kikottimen perässä. Pitäisköhän katsella vähän sinne peiliinkin joskus.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kumma, kun joidenkin on jostain käsittämättömästä syystä pakko hilata koko omaisuuttaan maantiellä jonkun diesel kikottimen perässä. Pitäisköhän katsella vähän sinne peiliinkin joskus.....

        ne on just näitä joiden pitää näyttää ja esitellä omia romujansa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kumma, kun joidenkin on jostain käsittämättömästä syystä pakko hilata koko omaisuuttaan maantiellä jonkun diesel kikottimen perässä. Pitäisköhän katsella vähän sinne peiliinkin joskus.....

        Oletko ajatellut, että joku tarvii autoa ihan oikeaan tarpeeseenkin eikä hanki sellaista vain siksi, kun naapurillakin on?
        Joillekin sillä on ihan oikeaakin käyttöä eikä vain lähikaupasta maidon hakuun tai pihalla puunaamiseen.
        Silloin tarvitaan vähän erilaista autoa ja turhaan sinä heitä kadehdit.


    • Anonyymi

      Hyvin kulkee alvittomalla dieselillä ja vielä kauan.

      • Anonyymi

        veronkiertoako harrastetaan? laillista?


      • Anonyymi

        niin näyttää olevan kiellot tulossa...no ei voi mitään


      • Anonyymi

        Kyllä kun Soininvaara sanoo niin se on laki.
        No oikeasti puhutaan joka maassa mahdollisuudesta kieltää niiden vanhempien nokivasaroitten ajo kiellosta suuremmissa kaupungeissa, ei muusta.
        No arat ja tyypilliset Terot paniikissa vaihtavat kilvan romujaan hybrideihin ymmärtämättä mistään mitään.


      • Anonyymi

        kukaan täysjärkinen ei enää omilla rahoilla dieseliä osta, tietenkin jos asuu peräpersiössä ja ajaa 1000km päivässä vetäen 2000kg venettä perässä Lapissa voi asia olla toisin


      • Anonyymi

        kuitenkin näitä vatipäitä on ihmeellisen paljon puolustelemasa diiseleitä jos olet huomannut. ja heidän ajokkinsa ovat aina niin vähäpäästöisiä jne jne.
        todellisuudessa he eivät tarvitsisi dieseliä mutta kun naapurillakin on...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kukaan täysjärkinen ei enää omilla rahoilla dieseliä osta, tietenkin jos asuu peräpersiössä ja ajaa 1000km päivässä vetäen 2000kg venettä perässä Lapissa voi asia olla toisin

        Hölmö ei tiedä mistä puhuu. Diesel on paras vaihtoehto yleisautona jos ajaa keskivertoa enemmän ja varsinkin jos tarvitsee vetää muitakin kuin pientä kärryä kun vie puutarhajätettä kerran vuodessa kaatikselle.
        Yksi oleellinen asia unohtuu aina näiltä provopettereiltä, eli vain ne vanhat dieselit paskoo, ei nämä viittä vuotta nuoremmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hölmö ei tiedä mistä puhuu. Diesel on paras vaihtoehto yleisautona jos ajaa keskivertoa enemmän ja varsinkin jos tarvitsee vetää muitakin kuin pientä kärryä kun vie puutarhajätettä kerran vuodessa kaatikselle.
        Yksi oleellinen asia unohtuu aina näiltä provopettereiltä, eli vain ne vanhat dieselit paskoo, ei nämä viittä vuotta nuoremmat.

        sitten mä heräsin....:D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kuitenkin näitä vatipäitä on ihmeellisen paljon puolustelemasa diiseleitä jos olet huomannut. ja heidän ajokkinsa ovat aina niin vähäpäästöisiä jne jne.
        todellisuudessa he eivät tarvitsisi dieseliä mutta kun naapurillakin on...

        Olet varmaan huomannut, että dieseleitä on tavattoman helppo puolustaa faktaperäisillä tiedoilla.
        Teillä vatipäillä ei samaa etuaole, kun kaikkenne teette yrittäessänne epätoivoisesti kampanjoida dieseleitä vastaan.

        Tämä näkyy selvästi kaikissa kirjoituksissa täälläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet varmaan huomannut, että dieseleitä on tavattoman helppo puolustaa faktaperäisillä tiedoilla.
        Teillä vatipäillä ei samaa etuaole, kun kaikkenne teette yrittäessänne epätoivoisesti kampanjoida dieseleitä vastaan.

        Tämä näkyy selvästi kaikissa kirjoituksissa täälläkin.

        ketkähän epätoivoisesti yrittää päästöhuijauksilla sumuttaa ihmisiä :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ketkähän epätoivoisesti yrittää päästöhuijauksilla sumuttaa ihmisiä :D

        No ketkä?
        Vai viittaatko joihinkin vanhoihin päästöhuijauksiin vuosilta 2012-2015?
        Huijauksiahan on tehty joidenkin mallien dieselautoissa ja joidenkin mallien bensa-autoihin. Tiesitkö, että myös bensa-autoissa on huijattu? Etpä tainnut, koska et jaksa lukea muita kuin seiskalehtien ja vastaavien sensaatiolehtien otsikoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin näyttää olevan kiellot tulossa...no ei voi mitään

        "Soininvaara vaatii" ja sinun mielestä tämän perusteella on kieltoja tulossa ? Kuka on tämä Soininvaara?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Soininvaara vaatii" ja sinun mielestä tämän perusteella on kieltoja tulossa ? Kuka on tämä Soininvaara?

        Soininvaara on vanha hurahtanut viherpiipertäjä, olisko peräti nk. Koijärveläinen" .


    • Anonyymi

      isoil diisselil saa gimmoilt pesäkettä eri taval ku 1.0 bensalla. syntyvyys nousee ku fukfuk hommii voi tehä 3 litran diisselin peräkontisa ja päästöt ihan sama kun voi vaa fukfuk

    • Anonyymi

      ajokiellot paukkuu 2025.
      etenkin dieselit koska ne on huijanneet ihmisiä mm. väärentämällä tuloksia.
      kunnon diesel porukkaa:D

      • Anonyymi

        Pistätkö linkin johonkin lähteeseen, joka vahvistaa väitteesi pelkästäön dieselin ajokiellosta Suomessa tai edes jossain päin maailmaa?

        Vai kirjoitatko puhdasta potaskaa kuten trollit tapansa mukaan tekevät?


      • Anonyymi

        älä välitä, ei noitten vastarannankiiskien jankutuksilla ole mitään arvoa, sananhelinää vain.
        lue uutisia ja mediaa niin siellä on totuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        älä välitä, ei noitten vastarannankiiskien jankutuksilla ole mitään arvoa, sananhelinää vain.
        lue uutisia ja mediaa niin siellä on totuus

        Uutisia tosiaan kannattaa lukea eikä vain selailla otsikoita. Ja useamman lähteen uutisiakin. Kyllä sieltä saa kaivettua totuudenkin esiin, vaikkei se aina ihan helppoa olekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uutisia tosiaan kannattaa lukea eikä vain selailla otsikoita. Ja useamman lähteen uutisiakin. Kyllä sieltä saa kaivettua totuudenkin esiin, vaikkei se aina ihan helppoa olekaan.

        Dieselin kiellot tiukkenee, sähköjen myynti raketoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselin kiellot tiukkenee, sähköjen myynti raketoi.

        Kumpikaan väitteistäsi ei pidä taaskaan paikkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pistätkö linkin johonkin lähteeseen, joka vahvistaa väitteesi pelkästäön dieselin ajokiellosta Suomessa tai edes jossain päin maailmaa?

        Vai kirjoitatko puhdasta potaskaa kuten trollit tapansa mukaan tekevät?

        Tämähän on jo vanha juttu
        https://yle.fi/uutiset/3-9407401

        https://www.talouselama.fi/uutiset/nyt-tuli-vanhoille-dieseleille-uusi-raskas-kielto-saksassa-koskee-ensimmaista-kertaa-moottoritieta/2da5e6e1-bf37-3651-a301-30fc95714761

        Luonnollisesti noihinkin uutisiin ovat nokipäät käyneet valheitaan työntämässä. Dieselien puhtaus on täyttä valetta, myös Euro 6 nokilekat saastuttavat kuten ennenkin. Päästörajat ovat korkeammat, CO2 päästöt ovat suuremmat (vaikka pienempi kulutus, koska litrasta dieseliä syntyy enemmän päästöjä kuin litrasta bensaa), päästötestiä ei edelleenkään ole, mutta puolueettomien organisaatioiden testeissä nokilekat ovat ylittäneet päästörajansa roimasti.

        https://www.liikennefakta.fi/ymparisto/henkiloautot/hiilidioksidipaastot

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f83f84f3-845d-4509-a267-4036061832ea

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005036146.html

        https://yle.fi/uutiset/3-8836746

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/037e10d3-f6e8-49cd-81d4-4a45cdc18e0d

        Jokin ratkaisu tähän dieselsaasteongelmaan pitäisi saada, esim.
        https://tietokayttoon.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/tutkimus-dieselin-verotuen-poisto-auttaisi-vahentamaan-paastoja-haitalliset-vaikutukset-kotitalouksille-voidaan-kompensoida-eri-tavoilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämähän on jo vanha juttu
        https://yle.fi/uutiset/3-9407401

        https://www.talouselama.fi/uutiset/nyt-tuli-vanhoille-dieseleille-uusi-raskas-kielto-saksassa-koskee-ensimmaista-kertaa-moottoritieta/2da5e6e1-bf37-3651-a301-30fc95714761

        Luonnollisesti noihinkin uutisiin ovat nokipäät käyneet valheitaan työntämässä. Dieselien puhtaus on täyttä valetta, myös Euro 6 nokilekat saastuttavat kuten ennenkin. Päästörajat ovat korkeammat, CO2 päästöt ovat suuremmat (vaikka pienempi kulutus, koska litrasta dieseliä syntyy enemmän päästöjä kuin litrasta bensaa), päästötestiä ei edelleenkään ole, mutta puolueettomien organisaatioiden testeissä nokilekat ovat ylittäneet päästörajansa roimasti.

        https://www.liikennefakta.fi/ymparisto/henkiloautot/hiilidioksidipaastot

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f83f84f3-845d-4509-a267-4036061832ea

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005036146.html

        https://yle.fi/uutiset/3-8836746

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/037e10d3-f6e8-49cd-81d4-4a45cdc18e0d

        Jokin ratkaisu tähän dieselsaasteongelmaan pitäisi saada, esim.
        https://tietokayttoon.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/tutkimus-dieselin-verotuen-poisto-auttaisi-vahentamaan-paastoja-haitalliset-vaikutukset-kotitalouksille-voidaan-kompensoida-eri-tavoilla

        Monenlaista faktaa dieselin kuoppaamiseksi


    • Anonyymi

      Älkää olko huolissanne, KYLLÄ DIESEL on vielä pitkään voimissaan, mitään päätöksiä ei ole tehty.

      • Anonyymi

        Eniten huolissaan näkyy olevan tuo kestotrolli. Hänen huolensa onkin se, ettei dieselien loppua vaan ole näkyvissä missään ja hänen vuosikausien ahkera trollaaminen valuu hukkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eniten huolissaan näkyy olevan tuo kestotrolli. Hänen huolensa onkin se, ettei dieselien loppua vaan ole näkyvissä missään ja hänen vuosikausien ahkera trollaaminen valuu hukkaan.

        Jos diesel kiellettäisiin, niin loppuisi koko kuorma-autoliikenne.
        Siihen ei usko kukaan järjissään oleva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos diesel kiellettäisiin, niin loppuisi koko kuorma-autoliikenne.
        Siihen ei usko kukaan järjissään oleva.

        Raskaassa kalustossa käytetään paljon tehokkaampaa pakokaasujen puhdistustekniikkaa.

        Siksi riittää, että kielletään saastuttavat henkilöautodieselit, jotka tuottavat 6-kertaiset saastepäästöt per kulutettu litra polttoainetta. Siis raskaaseen kalustoon verrattuna.

        Bensakäyttöiseen autoon verrattuna saastepäästöt ovat 10-100 kertaiset.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f83f84f3-845d-4509-a267-4036061832ea

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005036146.html

        https://yle.fi/uutiset/3-8836746

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/037e10d3-f6e8-49cd-81d4-4a45cdc18e0d


    • Anonyymi

      Enemmin estää dieselin hankinnan omalla kohdalla korkeat verot joka vuosi, dieselin L hinta, sekä ei niin kestävä tekniikka dieselmoottoreissa. Dpf suodattimet ja muut. Sitten moottorin ääni korkeampi kuin bensakoneissa jotka pitää matalaa ääntä.

    • Anonyymi

      Kyllä haisee monet diesel kuorma yms autot pahalle.

    • Anonyymi

      Taas tuli tilattua uusi dieselfarkku. Bensalla pestään pensselit ja sähköllä vispataan kerma ja kaasulla grillataan ja dieselillä tehdään voima. Vituttaako heh.

    • Anonyymi

      Dieselauto on vähäpäöstöisempi kuin vastaava bensa-auto. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Ei vaikka kaivaa epätoivoisesti kaiken maailman tarinoita henkisesti teini-ikäisten autonvirityksistä, yksittäisten väärikäyttäjien tempuista vanhojen autojensa osalta jne, jne... ei vaikka löytää jostain jonkin pikkukylän ’pisaralla pisimmälle’ -kilpailun tuloksia, tai mitä tahansa yksittäistapauksia.

      Vain vanhojen dieseleiden päästöistä osa on suurempia kuin uusien vastaavien bensa-autojen päästöt ja silloin puhutaan vähän päästöistä riippuen vähintään yli viisi vuotta valmistetuista dieselautoista, yleisemmin yli kymmenen vuotta vanhoista dieselautoista.
      Syksyn 2014 jälkeen valmistuneet euro6-luokitellut dieselautojen päästökriteerit ovat vastaavia bensa-autoja tiukemmat tai samantasoisia. Osa, mm CO2-päästöt sallitaan olevan bensa-autoilla jopa kaksinkertaiset vastaavaan dieseliin verrattuna.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      92
      4687
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      85
      3969
    3. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      153
      3735
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      116
      2638
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      132
      2582
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      43
      2161
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2067
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1850
    9. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      88
      1719
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1717
    Aihe