Pienten uskontojen vastaisuutta

Anonyymi

Iltalehdessä on tänään taas kirjoitus pieniä uskontoja vastaan. Väritetään oikein kunnolla asioita. Tarkoitus on kai saada ihmiset kääntymään valtavirran uskontoon. Minua ei tuollaiset kirjoitukset hetkauta. Eihän se sitä tarkoita, että jos on jostakin pienestä uskonnosta kiinnostunut, niin mustamaalaamalla niitä saadaan kääntymään valtavirran uskontoon. Siinä kiinnostuksessa johonkin pieneen uskontoon on erityinen syy. Ei se, että välttämättä täytyisi olla uskonnossa mukana. Itse en välitä enkä ole kiinnostunut valtavirran uskonnosta yhtään, koska uskonnot eivät kiinnosta eivätkä vedä. Uskon ainakin vielä Jumalaan, mutta en usko kirkkoon. En tarvitse kirkkoa uskoakseni Jumalaan.

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tarkoitatko sitä lahkolaismurhien juttua?

      • Anonyymi

        No en nyt niin tarkkaan muista enää. Noita mustamaalausjuttuja tulee ja menee jatkuvasti varsinkin Iltalehdessä. Kiinnostuin itse eräästä pienestä uskonnosta ihan erään erityispiirteen takia. Mmuuten en ollut etsimässä mitään uskontoa, ja jos syystä tai toisesta jättäisin ko. uskonnon, ei siitä seuraisi liittyminen kirkkoon. En lle uskovaistyyppiä. Nytkin on olmug vaikea alistua moniin sääntöihin. Muut asiat vetää niin voimakkaasti. Joten jos jättäisin ko. uskonnon, ksikki uskonnot saa jäädä. Tuollainen muiden kuin Luterilaisen kirkon mustamaalaus on niin läpinäkyvää. Minua ei tuollaisin keinoin saa liittymään mihinkään. Ja kirkkoon en usko muutenkaan. Synkkä laitos. Toistaiseksi uskon vielä persoonalliseen Jumalaan, mutta sdkin saattaa muuttua vielä jumaluuteen uskomiseksi.


      • Anonyymi

        Mikähän ryhmä oli kyseessä?

        Olen kuulunut aika pieniin lahkoihin, puhutaan noin 50-200 hengen yhteisöistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän ryhmä oli kyseessä?

        Olen kuulunut aika pieniin lahkoihin, puhutaan noin 50-200 hengen yhteisöistä.

        Olen niistä lähtenyt 2000 alkupuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän ryhmä oli kyseessä?

        Olen kuulunut aika pieniin lahkoihin, puhutaan noin 50-200 hengen yhteisöistä.

        No en halua sitä sanoa tässä, mutta ei se kaikkein pienin ole. En tiedä mistään murhajutusta, eikä se edes kiinnosta, missä ja kuka. Mutta Luterilaisetko eivät murhaa, varasta, valehtele, harrasta väkivaltaa, ole moraalittomia? Kaikkea sitä tehdään ihan yleisesti. Ja paljon suuremmassa määrin kuin pienemmissä uskonnoissa, koska Luerilaisia on paljon enemmän.


      • Anonyymi

        Ja olisi tasavertaista sanoa, kun Luterilaiset tekevät rikoksia, että kyseessä on Luterilainen. Tai myös muidenkin suurien uskontojen rikoksentekijöiden uskonto olisi oikein sanoa. Kun tässä nyt niin tasa-arvoisia ollaan. Eikä vaan keskittyä pienten uskontojen virheiden esilletuomiseen.


    • Anonyymi

      Hankala tähän on kommentoida, kun ei tiedä mikä pieni uskonto on kyseessä. Voi vain veikata. Krishnat, scientologia, satanistit, vanhoillislestadiolaiset, jehovat, salafit, hellarit, wicca, mormonit?

      Lahkon sisällä ulkopuolisten toistelemat huhut silloin kun ne ovat virheellisiä lisäävät yhteenkuuluvuutta lahkolaisten kesken, mutta se ei tarkoita että lahkossa ei olisi todellista mätääkin. Joskus se mätä on juuri se mitä ulkopuoliset havaitsevatkin, mutta lahkon sisällä sitä ei näe tai suostu myöntämään.

      • Anonyymi

        Sillä ei nyt ole merkitystä, mikä uskonto. Mutta mustamaalaamisen kuuluu olla tasapuolista, eikä vaieta Luterilaisesta uskonnosta tai muistakaan suuremmista uskonnoista. Pahaa ja rikollista on joka uskonnossa. Mutta tässä onkin kyse puolueellisuudesta. Yleensä ottaen en ole kiinnostunut uskonnoista. Pistää vaan silmään, kun säännöllisesti Iltalehdessä mustamaalataan. Olisi kyllä syytä katsoa valtauskontoja. Eivät kestä päivänvaloa.


      • Anonyymi

        Kyllähän nuo aika silkkihanskoilla yleensä kristinuskoa ja islamia kohtelevat.


    • Anonyymi

      Pienissä uskonnoissa on usein kovin vaativa ryhmäkontrolli. Sitä myös pysytään valvomaan. Poikkeuksia tästä säännöstä lienee. Positiivista pienissä porukoissa on ryhmän tuki. Ongelmia tulee, jos huomaa, että ei jaa kaikkea ryhmän edellyttämällä tavalla.

    • Nyt metsä kirkkoni olla saa, voin siellä kuunnella oravaa.

      • Anonyymi

        Viisasta puhetta.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        En ole niin tiiviisti seurannut tuita tapausta, sen enempää kuin muitakaan tapauksia. Mutta mitä keskittyä vain tuohon, kun Katolinen kirkko kuhisee pedofiilejä. Ja varmasti niitä on joka puolella uskontoon katsomatta. Turha kuvitellakaan, että Luterilaiset olisivat säästyneet pedofiileiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole niin tiiviisti seurannut tuita tapausta, sen enempää kuin muitakaan tapauksia. Mutta mitä keskittyä vain tuohon, kun Katolinen kirkko kuhisee pedofiilejä. Ja varmasti niitä on joka puolella uskontoon katsomatta. Turha kuvitellakaan, että Luterilaiset olisivat säästyneet pedofiileiltä.

        Luterilaiset ovat sen verran maallistuneita, että he hoitavat asioita maallisten tuomioistuimien kautta eivätkä salaile rikoksia niin kuin tässä tapauksessa oli tehty. Uhri syyllistetään ja hänen elämänsä tuhotaan, koska pelätään oman uskonnon leimautumista. Lopputuloshan on kaikkien kannalta huono.


    • Anonyymi

      Kristilliset pienryhmittymät ainakin ovat melko fundamentalistista porukkaa, neuvoisin välttämään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1970
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1539
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      140
      1387
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1240
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1047
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      992
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      957
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      118
      954
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      49
      777
    Aihe