Naisella virtsarakon huono tyhjeneminen

Anonyymi

En tiedä tuleeko nyt oikealle palstalle tämä kysymys, mutta minulla on ongelmia virtsaamisen kanssa. Minulla on ahdistuksesta johtuva yliaktiivinen rakko, eli kun minua ahdistaa, niin pitää juosta vesssassa normaalia useammin. Vaiva on pahempana aina nukkumaan mennessä.

Olenkin nyt noin kolmisen viikkoa ainakin käynyt ennen nukkumaan menoa vessassa istumassa ja yrittämässä tyhjentää rakkoani. Ensin olen tyhjentänyt rakon "normaalisti" pissaamalla ja sen jälkeen tehnyt tyhmästi ja "väkisin" tiristänyt rakkoa tyhjäksi lopusta virtsasta, kunnes on tuntunut ettei sieltä enää tule mitään. Joskus vessahädän loppumiseen on mennyt jopa tuntikin vessassa, jonka jälkeen olen päässyt menemään nukkumaan. Tiedän että tuo tiristäminen väkisin on paha juttu ja nyt haluaisinkin tietää, että voiko tästä tiristämisestä olla jotakin haittaa virtsarakolle tai muuten lantion alueelle? Aiemmin ei ole tuntunut tiristäessä mitään kipuja tms., mutta nyt viimeisen viikon aikana on tuntunut tiristäessä jostakin syystä häpyhuulen alla/häpykummussa vähän kuin lihaskipua, eli varmaankin jännitän jotain ulkoisiakin lihaksia tiristellessäni.

Nyt on ollut uutena sellaista vaivaa pari päivää, että vessassa käydessä tuntuu, ettei rakko tyhjene kunnolla kun antaa ensin rakon tyhjentyä normisti. Olen nyt yrittänyt olla enää tiristämättä virtsaa, mutta välillä on ollut ihan pakko, koska tuntuu että rakkoon on jäänyt vielä jotain, niin kuin sieltä on sitten tullutkin jonkin verran virtsaa tiristettäessä. Tähän huonoon tyhjenemiseen liittyy myös se, että vessahädän tunne esim. silloin nukkumaan mennessä on jotenkin vaimeampi, vaikka toki se hädän tunne tuntuu. Ei vain ole niin hallitseva kuin ennen, jolloin tuntui tyhjälläkin rakolla, että on kova hätä. En tiedä pitääkö tästäkin nyt sitten huolestua.

Taustatietona, että olen aiemminkin kärsinyt yliaktiivisesta rakosta, jolloin tosin sen luultiin olevan ihan oma sairautensa ja kävin lantionpohjan fysioterapiassa ja rakon tähystyksessä (ei löydetty mitään selittävää syytä yliaktiivisuudelle rakosta). Myöhemmin sairastuttuani masennukseen huomattiin, että onkin yhteydessä ahdistusoireisiin. Olen aiemminkin tehnyt tuota tiristelyä, mutta tilanne ei ole mennyt näin "huonoksi" aiemmin, eli olen osannut lopettaa tiristämisen aiemmassa vaiheessa ennen kuin siitä on seurannut mitään. Teen Kegel-laitteella rakon rentouttamista sähkövirran avulla silloin tällöin, tosin nyt en ole kokeillut olisiko rentoutuksesta apua tähän tilanteeseen. Lisäksi olen tehnyt aiemmin lantionpohjanlihasten harjoituksia, pitäisi varmaan aloittaa ne nyt uudestaan. En ole synnyttänyt, eikä ole aiempia laskeumia tai muita gynekologisia vaivoja.

Olisiko jotain vinkkiä miten pystyisin lopettamaan tuon tiristämisen ja tietääkö joku varmasti onko tuosta kovasta ponnistelusta jotakin haittaa nyt? Google ei oikein tällaisia asioita kerro.

3

2058

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Rakosta tulee mikä tulee. Virtsaa kerääntyy koko ajan hitaasti rakkoon.
      Vessanpöntöllä ei siis kannata istua tuntia väkisin tiristämässä pissaa ulos.
      Ei siitä ole mitään hyötyä.

Pissantulo on erilaista kuin kakantulo.
      Suoliston saa kakasta "tyhjäksi" kerralla.
      Tosin suolisto ei tyhjene koskaan kokonaan tietenkään,
      mutta seuraava kakka kerääntyy valmiiksi peräsuoleen keskimäärin kerran tai kaksi vuorokaudessa. kaikilla ei toimi vatsa edes joka päivä ja se on normaalia.

Tihentynyt pissaamisen tarve on kelju, koska tuntuu, että lähes koko ajan on pissahätä, vaikkei rakossa olisi paljon mitään.
      Oletko yrittänyt "opetella" pidättämään niin kauan kuin mahdollista ?
      Voit huomata, että pärjäät pitempään kuin luulet käymättä pissalla.
      Se tarve ei ole niin todellinen, se on tunne enemmänkin.
      Hermostosta kiinni osittain ?
      Se rajoittaa aika pahasti elämää.

Lopeta pöntöllä istuskeleminen tiristelemässä.
      Hanki virtsankarkailuvaippoja, vaikkei virtsa varsinaisesti karkailisikaan,
      se helpottaa psyykkisesti, kun tietää, ettei housuihin mene esim. yöllä, vaikka lirahtaisikin.
      Halvimmat ja hyvät inkotinenssisuojat ovat Rainbow
      Inkotinenssisuoja Normal 12 kpl
      Super 12 kpl. Rainbow-tuotteita myy S-market.
      Normal on normaalikoko ja Super vähän pidempi ja leveämpi esim. yöksi.
      Niissä on teippi, ne pysyy hyvin paikallaan.

• Anonyymi

Kiitos kommentistasi! Olenkin käyttänyt inkositeitä yöllä juuri psyykkisenä tukena, vaikka kertaakaan ei ole viel lirahtanut. En vain pysty nukkumaan jos on pissahätä, uni ei tule, ja siksi olen tuota tiristystä tehnyt. Olen myös kouluttanut rakkoa ja ollut menemättä vessaan kun hätä iskee. Pystyn vaikka tunnin olemaan menemättä vessaan sen jälkeen kun hädän tunne iskee, mutta on ikävää istua sohvallakin kun koko ajan silti on hädän tunne, se ei siis mene pois ennen kuin käy vessassa, eikä aina sittenkään.

Luulen että tällä hetkellä tämä vaiva johtuu enemmän liian tiukalla olevista lantionpohjanlihaksista, olen ne saanut tiristelyllä jumiin. En vain tiedä miten ne saisi rentoutettua.

• Anonyymi

Tiristely ei hyödytä mitään! Pitkää pöntöllä istuminen on luonnotonta ja ehkä haitallistakin. Se, jääkö jäännösvirtsaa, voidaan selvittää esim, katetroimalla. Uskon, että ongelma ja tuntemus on psyykkinen.

Jotkut ruuat ja juomat voivat ärsyttää rakkoa. Itselläni ainakin tietyt voimakkaat mausteet, dijonsinappi, happamat tuotteet. Yleensäkään iltasyöminen ei ole terveelistä, joten koeta syödä pääateria(t) mieluummin hyvin pitkä aika ennen nukkumaanmenoa. Silloin ei illalla ole rakossa ärsyttäviä aineitakaan niin paljoa.

Itselleen saa opetettua ärtyvän rakon, jos käy liian tiuhaan pissillä. Toki käyn itsekin varmuuden vuoksi pissillä illalla, mutten jää pöntölle asumaan. Päivällä olen kouluttanut rakkoani. Jotenkin ajan myötä oppii tuntemaan, milloin on oikeasti pakko mennä pissille, ja milloin voi hyvinkin odottaa vaikkapa vielä tunnin. Toki välillä käyn päivälläkin varmuuden vuoksi vessassa, etenkin ennen konsertteja ja elokuvia tms. Mutta koetan säännölisesti myös tietoisesti pidentää vessaväliä, ja se auttaa tosi paljon. Jos rakko ei koskaan täyty kunnolla, se kutistuu, ja pidättäminen on entistä vaikeampaa. Koetan myös treenata lantionpohjan lihaksia, mutta laiskanpuoleinen siinä olen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6845
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2333
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1887
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      87
      1281
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1085
    6. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      981
    7. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      159
      796
    Aihe