Osattiin sitä Lieksassakin

Anonyymi

Päihtynyt yritti varastaa veturin Kontiomäen rautatieasemalla – oli myöhästynyt junastaan, kertoi lehti. Parikymmentä vuotta sitten Pankakosken tehtaan työläinen R.K. lainasi kaverina kanssa tehtaan ratapihan järjestelyveturia, jolla he ajoivat Pankakoskelta Mähkön ylikäytävän luo käydäkseen viinakaupassa, joka sijaitsi silloin alakylällä nykyisessä Lieksan Sähkön talossa. Kävelymatkaa tuli edestakaisin pari kilometriä ja kauppareissu onnistuikin hyvin. Kyllähän tapauksesta melkoinen jupakka syntyi. Tarina ei kerro, joko lainaajat aloittelivat ostostensa nauttimisen paluumatkallaan Pankakoskelle.

Luultavasti Kontiomäen mieskin halusi vain hieman lainata veturia päästäkseen kotiin, kun oli jo tarpeeksi päihtynytkin. Tuskin varastamisesta oli kyse.

16

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Joopa joo, sanoivat rengit päissään":) Ei tuollaista toimintaa missään nimessä pidä varastamiseksi kutsuman. Joissakin piireissä varastamista kutsutaan hienosti omaisuuden uudelleenjaoksi.

    • Anonyymi

      Se ei olisi ehtinyt alkoon aukioloaikana ei tuota voi oikeestaan pitää minään rikoksena edes

    • Anonyymi

      Koska kyseessä oli äärimmäinen hätätilanne, ei todellakaan kyseessä ole rikos, vaan korkeintaan veturin luvaton käyttöönotto, koska miehet eivät olleet kaikessa kiireessä kysyä lainaukseen lupaa esimieheltään. Kiire oli todellinen, koska liike, johon miehet olivat menossa oli juuri sulkeutumassa viikonlopuksi. Tilanne olisi voinut muuttua katastrofiksi, jos he eivät olisi ehtineet ajoissa puotiin.

    • Anonyymi

      Maalaijärjen käyttö on ollut tapauksessa aivan ilmeistä, ja kun on olemassa vielä sanonta "hätä keinot keksii" ja kyseessä on ollut hätätapaus!

      • Anonyymi

        Oma-aloitteellisesta toiminnasta olisi pitänyt antaa urhoollisille työntekijäsankareille aloitepalkinto, palkankorotus ja parin viikon palkallinen vapaa sekä kylpylämatka täysihoidolla.


    • Anonyymi

      Tapaus kertoo aidosta pankakoskelaisuudesta, joka ilmenee aidoimmillaan monenlaisena kekseliäisyytenä, pelottomuutena ja oma-aloitteisuutena. Keskenkasvuosina teeskenneltiin pesäpallosankaria, jolloin päästiin tehtaalle töihin eikä tarvinnut silloin käydä ollenkaan koulua. Sivistys ei päätä pakottanut.

      Työ ei pelottanut, koska sen viereen voi vaikka nukahtaa kesken työpäivän. Oma-aloitteisuuden puutteesta ei voitu moittia ketään. Jenkkikassi oli täynnä kotiin viemisiä työpäivän päätyttyä. Vapaajakelutarvikkeitahan ne olivat. Työrukkasia, morapuukkoja, kaapeleita, hehkulamppuja, sulakkeita, sähkömoottoreita, riimuja jne. Veturin lainaaminen omien ostoksien tekoon kuului tuiki rehelliseen pankakoskelaisuuteen. Voiko sitä enää tämän paremmin ylistää!

      • Vai oli sähkömoottoreita kassissa.
        Työntekijät taisi olla jättiläisiä, sillä Pankakosken tehtaan moottorit oli sitä luokkaa.
        Hyvä etteivät vienee koko tehtaan koneita ja alkaneet valmistaa kotona ;-))


      • Anonyymi
        kamuttaja kirjoitti:

        Vai oli sähkömoottoreita kassissa.
        Työntekijät taisi olla jättiläisiä, sillä Pankakosken tehtaan moottorit oli sitä luokkaa.
        Hyvä etteivät vienee koko tehtaan koneita ja alkaneet valmistaa kotona ;-))

        50-luvulla tehtaan moottorivarastossa oli pieniäkin sähkömoottoreita, jotka sopivat kotitalouskäyttöön. Hehkulamppujen lainaajille tuli kotona yllätys, koska tehtaan valaistuksessa oli tuolloin jännitteenä 127 V, kun se kodeissa oli 220 V. 127 V lamppu ei kestänyt 220 V:n jännitettä. Ketjut olivat lähtöisin ketjutaljoista, kun ketjua tarvittiin esimerkiski veneiden kiinnittämiseen Niskan rannassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50-luvulla tehtaan moottorivarastossa oli pieniäkin sähkömoottoreita, jotka sopivat kotitalouskäyttöön. Hehkulamppujen lainaajille tuli kotona yllätys, koska tehtaan valaistuksessa oli tuolloin jännitteenä 127 V, kun se kodeissa oli 220 V. 127 V lamppu ei kestänyt 220 V:n jännitettä. Ketjut olivat lähtöisin ketjutaljoista, kun ketjua tarvittiin esimerkiski veneiden kiinnittämiseen Niskan rannassa.

        Käytitkö sitä pientä moottoria kaivopumpun pyörittämiseen? Strömberg taisi olla merkki.


    • Anonyymi

      Taljan ketjuhan on vahvaa, eli ei ne ole tyhmiä olleet jotka sitä ketjua on veneen kiinnitykseen käyttänyt? Joku tyhmä olisi voinut laittaa narulla veneen kiinni ja vene olisi karannut tuuliajolle!

    • Miten näille miehille sitten kävi että saivatko pitää työpaikkansa? Luulisi olevan myös kohtalaisen törkeää rautatieturvallisuuden vaarantamista lähteä ajelemaan veturilla jonka kukaan ei tiedä olevan liikenteessä. Olisi vaikka toinen juna tullut vastaan ja semmoista.

      • Anonyymi

        Rikoslaista ei löytynyt kohtaa "veturin lainaaminen", jotta syyte olisi voitu nostaa. Oma-aloitteiset miehet selvisivät huomautuksella.


      • Anonyymi

        Olisi voinut tavarajuna tullakin vastaan jommasta kummasta suunnasta. Miehillä oli tuuria tai tietoa junien kulusta. Silloin ei olisi selittelyt auttaneet.


    • Anonyymi

      "Tehtaan suojeluksessa" on tunnettu sanonta Pankakoskella. Tarkoittihan se viime vuosisadalla hyvin monia etuja tehtaan työläisille. Tehtaan kautta tilatut rakennustarvikkeet sai halvemmalla, rakennusaikainen sähkö oli ilmainen, tehtaalaisille valovirran hinta oli puolet Lieksan Sähkön hinnasta, tehdas kustansi katuvalot, vesijohdot, viemärit, valaistut ladut, kirkon tontin, yhteiset saunat ja pesutuvat sähköineen ja koneineen, kellarit, venelaiturit, uimalaitoksen, tenniskentän, jääkiekkokaukalon, urheilukentän pukukoppeineen ja monet muut edut. Tehtaan työläisen ei tarvinnut käydä kouluja, vaan muutama vuosi kansakoulua riitti kartongin tekijälle. Lisäksi tehtaan johtajien lapset kuljettiin tehtaan kyydeillä oppikouluun, ettei työläisten köyhyys heihin tarttuisi linja-autokuljetuksen aikana.

    • Anonyymi

      Minulle on jäänyt lapsuudesta sellainen kuva, että pankakoskelaiset olivat rikasta tehtaan väkeä silloin sen tehtaan parhaimpina aikoina. Vieläkin on hyviä omakotitaloja, silloin rakennettuja, tuo kylä täysi. Myös sellainen kuva jäi, että he kilpailivat keskenään kenellä on parempi ja kalliimpi auto, kodintekniikkaa viimeisen päälle ja omakotitalosta huolimatta upea kesämökki jne.
      Mikäpä oli ollessa, heidän silloin siellä. Asumukset olivat ”suhdetavaroilla” ja hyvillä palkoilla suureksi osaksi rakennettuja. Sen ajan kujeet olivat hyväksyttyjä erimuodoin kuin nykyisin. Olen erittäin tyytyväinen että Lieksan seudulla on joskus silloin jossakin mennyt niin hyvin, että oli varaakin kujerrella ja pädeskellä puoleen jos toiseen. On se edelleen hyvä tuo Pankakoski, vaikkei siellä enää pankkeja ja kauppoja olekaan, kuin parhaaseen kukoistusaikaan.

      Veturiliikenne on nykyisin aika hiljaista tuolla sivupistolla. Olikohan silloin aikoinaan niin vilkasta, että vastaantulevia olisi pitänyt pelätä? Veturit eivät ohittaneet toisiaan ainakaan Teollisuuskylässä. Jaaakonmäkikö oli silloin se ohituspaikka?

    • Jaakonmäki oli ja on edelleenkin ainoa mahdollinen ohituspaikka kyseisellä rataosuudella. Se sijaitsee Yrjöläntien ja Tehdastien välisellä alueella. Ohituksiin sitä tuskin käytettiin, vaan junanvaunujen varastointiin odottamaan lastausta.

      Tavarajunaliikenne on hyvin satunnaista nykyään Pankakosken radalla, koska tehtaan johdon mukaan VR:n hinnoittelu on siirtänyt kuljetukset maanteille.

      Pankakosken tehtaan tuotteet toimitettiin jo vuodesta 1897 lähtien kapearaiteista rataa myöten Lieksaan, missä tapahtui uudelleenlastaus. 60 cm levyistä rataa käytettiin myös yleisiin tavaran kuljetustarpeisiin ja jopa henkilökuljetuksiin.

      Radan pituus Pankakosken ja Lieksan välillä sivuraiteineen oli hieman yli kahdeksan kilometriä. Rautatie Joensuusta Lieksaan valmistui 12 vuotta myöhemmin vuonna 1909 ja rautatien vihkijäiset pidettiin vuonna 1910.
      Panakosken rata muutettiin normaalilevyiseksi vuoden 1952 tienoilla.

      Pankakosken kapearaiteinen rautatie rakennettiin Lieksan rautatien valmistuttua Sokojoelle saakka, josta muodostui tärkeä varasto- ja lastauspaikka tehtaalle.

      Kapearaiteinen rautatie ulottui myös Rantalan Kiramonrantaan, jossa ratapenkka on vielä nähtävissä muuntajakopille saakka. Tämä rataosuus purettiin vasta vuonna 1962, vaikka kiramon toiminta loppui jo vuonna 1952. Radalle oli jätetty resiina, joka oli meidän nuorukaisten ahkerassa käytössä 50-luvulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2428
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1848
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      73
      1716
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1285
    5. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      65
      1198
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1168
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1048
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1040
    9. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      894
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      872
    Aihe