tarttis kokemuksia/tietoa VW t4 bussimallista bensakoneella. Esim.kulutus,merkkiviat yms.
VW T4
13
5339
Vastaukset
- kaimasi
Merkkivikahan on siinä keulassa.
Yleensä puhutaan tyyppivioista, kun tahtoo jokaisella automerkillä olla melkoinen valikoima eri tyyppisiä autoja..- nimetön
Tiedosta!
- kaimasi
nimetön kirjoitti:
Tiedosta!
Bensakoneiset ovat todella harvinaisia. Valtaosa tarjolla olevista lienee entisiä poliisiautoja, jotka on kyllä syytä kiertää kaukaa!
Dieseleitä on kolmea tyyppiä, joista yleisin lienee 2,4D, joka on 5-sylinterinen vapaasti hengittävä. Melkoinen höyrykone, ei juurikaan hyökkää, mutta kestävä.
Uudempia dieseleitä ovat sitten eri TDI-mallit, eli 4-sylinterin 1,9 TDI ja 5-sylinterinen 2,5 TDI. Pienempi on tuttu esim. Golfista, eikä tarjoa 2,4:sta parempaa suorituskykyä. Kulutus tosin pysyy vähintään kohtuullisena.
Suurempaa oli tarjolla 102 ja 150 hevosvoimaisena. Mahtava moottori, mutta todella suuria ongelmia jakohihnan kanssa. Vaihdettava ehdottomasti 100 tkm välein ja vaihdolle kertyy hintaa ainakin merkkiliikkeessä lähemmäksi tuhat euroa, koska samalla on vaihdettava kaikki hihnapyörät, vesipumppu ym. Mikäli jakoremmi katkeaa, niin vahingot helposti kolme tonnia, huonolla tuurilla vieläkin enemmän. - kaimasi
kaimasi kirjoitti:
Bensakoneiset ovat todella harvinaisia. Valtaosa tarjolla olevista lienee entisiä poliisiautoja, jotka on kyllä syytä kiertää kaukaa!
Dieseleitä on kolmea tyyppiä, joista yleisin lienee 2,4D, joka on 5-sylinterinen vapaasti hengittävä. Melkoinen höyrykone, ei juurikaan hyökkää, mutta kestävä.
Uudempia dieseleitä ovat sitten eri TDI-mallit, eli 4-sylinterin 1,9 TDI ja 5-sylinterinen 2,5 TDI. Pienempi on tuttu esim. Golfista, eikä tarjoa 2,4:sta parempaa suorituskykyä. Kulutus tosin pysyy vähintään kohtuullisena.
Suurempaa oli tarjolla 102 ja 150 hevosvoimaisena. Mahtava moottori, mutta todella suuria ongelmia jakohihnan kanssa. Vaihdettava ehdottomasti 100 tkm välein ja vaihdolle kertyy hintaa ainakin merkkiliikkeessä lähemmäksi tuhat euroa, koska samalla on vaihdettava kaikki hihnapyörät, vesipumppu ym. Mikäli jakoremmi katkeaa, niin vahingot helposti kolme tonnia, huonolla tuurilla vieläkin enemmän.Olis pitäny lukea tarkemmin tuo alkuperäinen kysymys..
Bensakoneista ei todellakaan taida olla laajaa kokemusta, mutta toisaalta se perusmalli, eli 2,0 on sama kuin Passatissa, joten eipä siinä kaiketi sen suurempia ongelmia. Helmenä oli sitten 2,8 VR6, joita en kyllä ole nähnyt muulla kuin Venäjän konsulaatilla CD-kilvillä. :)
Mutta tosiaan, poliisiautot tunnistaa yleensä siitä, että ovat 2,5 koneella ja kilometrejä yli 300 tkm. Kukaan yksityinenhän ei tuollaisia matkoja ole bensakoneella ajanut! Nykyisin poliisikin on siirtynyt TDI-malleihin.
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=233711&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?id_vehicle_type=@id_make=84@id_model=972@id_car_type=@id_fuel_type=1@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@search=Etsi - nimetön
kaimasi kirjoitti:
Olis pitäny lukea tarkemmin tuo alkuperäinen kysymys..
Bensakoneista ei todellakaan taida olla laajaa kokemusta, mutta toisaalta se perusmalli, eli 2,0 on sama kuin Passatissa, joten eipä siinä kaiketi sen suurempia ongelmia. Helmenä oli sitten 2,8 VR6, joita en kyllä ole nähnyt muulla kuin Venäjän konsulaatilla CD-kilvillä. :)
Mutta tosiaan, poliisiautot tunnistaa yleensä siitä, että ovat 2,5 koneella ja kilometrejä yli 300 tkm. Kukaan yksityinenhän ei tuollaisia matkoja ole bensakoneella ajanut! Nykyisin poliisikin on siirtynyt TDI-malleihin.
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=233711&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?id_vehicle_type=@id_make=84@id_model=972@id_car_type=@id_fuel_type=1@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@search=Etsikiitos vaivannäöstä. Satutko tietämään paljonko dieselvero on bussimallissa?
- kaimasi
nimetön kirjoitti:
kiitos vaivannäöstä. Satutko tietämään paljonko dieselvero on bussimallissa?
Dieselvero on nykyään käyttövoimavero, jota dieselmoottorisista henkilöautoista peritään kokonaispainon mukaan.
Käyttövoimavero on 6,7 senttiä/vrk jokaista kokonaismassan alkavaa 100 kiloa kohden. Vaikeasti sanottu, mutta selviää linkistä:
http://www.ake.fi/pdf/Ajoneuvoverokuva.pdf
Markkoina Transporter-bussin dieselvero oli noin neljä tonnia vuodessa. Pakuna noin tonni. Maksun suurusluokka ei ole muuttunut, vaikka onkin vaihdettu euroihin ja veronkin nimi on muuttunut. - kaimasi
kaimasi kirjoitti:
Dieselvero on nykyään käyttövoimavero, jota dieselmoottorisista henkilöautoista peritään kokonaispainon mukaan.
Käyttövoimavero on 6,7 senttiä/vrk jokaista kokonaismassan alkavaa 100 kiloa kohden. Vaikeasti sanottu, mutta selviää linkistä:
http://www.ake.fi/pdf/Ajoneuvoverokuva.pdf
Markkoina Transporter-bussin dieselvero oli noin neljä tonnia vuodessa. Pakuna noin tonni. Maksun suurusluokka ei ole muuttunut, vaikka onkin vaihdettu euroihin ja veronkin nimi on muuttunut.Jos tuo dieselveron määrä närästää, niin ei hätää, keinot on monet..
Etsi linja-autoksi rekisteröity Transporter. Erona "tavalliseen" pikkubussiin ei ole muuta kuin, että on rekisteröity 1 8 sijaan 1 9 hlölle. Ei ole dieselveroa eikä käyttömaksua lainkaan! Lisäksi saat ajaa vapaasti bussikaistoja pitkin ja lisäksi on tarjolla ilmaisia pysäköintipaikkoja useimpien kaupunkien keskustoissa. Ulkoa linja-auto ja henkilöauto Transporterin erottaa vain linja-auton takalasin "100"-lätkästä.
Ainakin uutena hinnat ovat halvemmat kuin henkilöautoiksi rekisteröidyissä, koska autoveroakaan ei linja-autoilta peritä. Näitä vaan ei ole tarjolla kovinkaan paljoa, koska taksiautoksi, joita suurin osa Transporter pikkubusseista on, ei voi rekisteröidä muita kuin henkilöautoja.
Toinen ongelma on ajokortti, mutta sekin on keventynyt, koska vaatimuksena on nykyisin vain D1-kortti eli ns. pikku-D, joka on helppo suorittaa. Lisäksi linja-auto pitää katsastaa 6 kk:n välein ja autosta on löydyttävä mm. jauhesammutin, ensiapu- ja raivausvälineet. Raivausvälineeksi riittää vaikkapa sorkkarauta. :)
Toinen vaihtoehto on hankkia kuorma-autoksi rekisteröity pakettiauto. Transporter ei siihen yllä, sillä kokonaismassan on oltava yli 3,5 tonnia, mutta pykälän verran isompi LT tai sen sisarmalli Mersun Sprinter voivat olla joko paketti-, kuorma- tai linja-autoja. Esim. lyhimmällä akselvälillä oleva LT ei juurikaan ole Transporteria suurempi, moottoritkin ovat osittain samoja.
Kuorma-autossa saa olla penkkejä niin paljon kuin mahtuu, eivätkä niiden tarvitse olla mitään kovia vaneerilaatikoita. Kuorma-autosta on maksettava dieselveroa, mutta se on huomattavasti henkilöautoja alhaisempi ja vielä pakettiautojakin alhaisempi, lisäksi etuna on se, ettei kuorma-autoilta peritä henkilö- ja pakettiautoilta perittävää käyttömaksua.
Haittana kuorma-autoissa on tietenkin ajokortti, mutta näihin kevyemmän luokan autoihin riittä nykyisin C1-kortti eli pikku-C. Kuorma-autojen nopeusrajoitus on tietenkin 80 km/h ja lisäksi monissa kaupungeissa on useita katuosuuksia, joilla kuorma-autoilla ajaminen on kielletty.
Tutustu lempääläläisen firman sivuihin, siellä on jatkuvasti tarjolla erilaisia kuorma- ja linja-autoiksi rekisteröityjä pikkubusseja. Ainakin pääset hieman paremmin selville näistä vaihtoehdoista.
http://www.lundan.com/lundan/index.html
Vanhojen ja hyvien aikojen kikkana tunnetut tilapäisistuimet pakettiautossa ei enää kannata, koska tällöin peritään sama dieselvero kuin henkilöautoilta. Samoin pari vuotta käytössä ollut kikka henkilöauton rekisteröinnistä pakettiautoksi loppui vuoden vaihteessa. - nimetön
kaimasi kirjoitti:
Jos tuo dieselveron määrä närästää, niin ei hätää, keinot on monet..
Etsi linja-autoksi rekisteröity Transporter. Erona "tavalliseen" pikkubussiin ei ole muuta kuin, että on rekisteröity 1 8 sijaan 1 9 hlölle. Ei ole dieselveroa eikä käyttömaksua lainkaan! Lisäksi saat ajaa vapaasti bussikaistoja pitkin ja lisäksi on tarjolla ilmaisia pysäköintipaikkoja useimpien kaupunkien keskustoissa. Ulkoa linja-auto ja henkilöauto Transporterin erottaa vain linja-auton takalasin "100"-lätkästä.
Ainakin uutena hinnat ovat halvemmat kuin henkilöautoiksi rekisteröidyissä, koska autoveroakaan ei linja-autoilta peritä. Näitä vaan ei ole tarjolla kovinkaan paljoa, koska taksiautoksi, joita suurin osa Transporter pikkubusseista on, ei voi rekisteröidä muita kuin henkilöautoja.
Toinen ongelma on ajokortti, mutta sekin on keventynyt, koska vaatimuksena on nykyisin vain D1-kortti eli ns. pikku-D, joka on helppo suorittaa. Lisäksi linja-auto pitää katsastaa 6 kk:n välein ja autosta on löydyttävä mm. jauhesammutin, ensiapu- ja raivausvälineet. Raivausvälineeksi riittää vaikkapa sorkkarauta. :)
Toinen vaihtoehto on hankkia kuorma-autoksi rekisteröity pakettiauto. Transporter ei siihen yllä, sillä kokonaismassan on oltava yli 3,5 tonnia, mutta pykälän verran isompi LT tai sen sisarmalli Mersun Sprinter voivat olla joko paketti-, kuorma- tai linja-autoja. Esim. lyhimmällä akselvälillä oleva LT ei juurikaan ole Transporteria suurempi, moottoritkin ovat osittain samoja.
Kuorma-autossa saa olla penkkejä niin paljon kuin mahtuu, eivätkä niiden tarvitse olla mitään kovia vaneerilaatikoita. Kuorma-autosta on maksettava dieselveroa, mutta se on huomattavasti henkilöautoja alhaisempi ja vielä pakettiautojakin alhaisempi, lisäksi etuna on se, ettei kuorma-autoilta peritä henkilö- ja pakettiautoilta perittävää käyttömaksua.
Haittana kuorma-autoissa on tietenkin ajokortti, mutta näihin kevyemmän luokan autoihin riittä nykyisin C1-kortti eli pikku-C. Kuorma-autojen nopeusrajoitus on tietenkin 80 km/h ja lisäksi monissa kaupungeissa on useita katuosuuksia, joilla kuorma-autoilla ajaminen on kielletty.
Tutustu lempääläläisen firman sivuihin, siellä on jatkuvasti tarjolla erilaisia kuorma- ja linja-autoiksi rekisteröityjä pikkubusseja. Ainakin pääset hieman paremmin selville näistä vaihtoehdoista.
http://www.lundan.com/lundan/index.html
Vanhojen ja hyvien aikojen kikkana tunnetut tilapäisistuimet pakettiautossa ei enää kannata, koska tällöin peritään sama dieselvero kuin henkilöautoilta. Samoin pari vuotta käytössä ollut kikka henkilöauton rekisteröinnistä pakettiautoksi loppui vuoden vaihteessa.uuteen transportteriin ei oo varaa,joten 2.5l bensakone taitaa olla parempi ja halvempi vaihtoehto. Diesel on muuten kiva, mut eikö dieselin korjauttaminen ole huomattavasti kalliimpaa kun bensavehkeen?
- kaimasi
kaimasi kirjoitti:
Jos tuo dieselveron määrä närästää, niin ei hätää, keinot on monet..
Etsi linja-autoksi rekisteröity Transporter. Erona "tavalliseen" pikkubussiin ei ole muuta kuin, että on rekisteröity 1 8 sijaan 1 9 hlölle. Ei ole dieselveroa eikä käyttömaksua lainkaan! Lisäksi saat ajaa vapaasti bussikaistoja pitkin ja lisäksi on tarjolla ilmaisia pysäköintipaikkoja useimpien kaupunkien keskustoissa. Ulkoa linja-auto ja henkilöauto Transporterin erottaa vain linja-auton takalasin "100"-lätkästä.
Ainakin uutena hinnat ovat halvemmat kuin henkilöautoiksi rekisteröidyissä, koska autoveroakaan ei linja-autoilta peritä. Näitä vaan ei ole tarjolla kovinkaan paljoa, koska taksiautoksi, joita suurin osa Transporter pikkubusseista on, ei voi rekisteröidä muita kuin henkilöautoja.
Toinen ongelma on ajokortti, mutta sekin on keventynyt, koska vaatimuksena on nykyisin vain D1-kortti eli ns. pikku-D, joka on helppo suorittaa. Lisäksi linja-auto pitää katsastaa 6 kk:n välein ja autosta on löydyttävä mm. jauhesammutin, ensiapu- ja raivausvälineet. Raivausvälineeksi riittää vaikkapa sorkkarauta. :)
Toinen vaihtoehto on hankkia kuorma-autoksi rekisteröity pakettiauto. Transporter ei siihen yllä, sillä kokonaismassan on oltava yli 3,5 tonnia, mutta pykälän verran isompi LT tai sen sisarmalli Mersun Sprinter voivat olla joko paketti-, kuorma- tai linja-autoja. Esim. lyhimmällä akselvälillä oleva LT ei juurikaan ole Transporteria suurempi, moottoritkin ovat osittain samoja.
Kuorma-autossa saa olla penkkejä niin paljon kuin mahtuu, eivätkä niiden tarvitse olla mitään kovia vaneerilaatikoita. Kuorma-autosta on maksettava dieselveroa, mutta se on huomattavasti henkilöautoja alhaisempi ja vielä pakettiautojakin alhaisempi, lisäksi etuna on se, ettei kuorma-autoilta peritä henkilö- ja pakettiautoilta perittävää käyttömaksua.
Haittana kuorma-autoissa on tietenkin ajokortti, mutta näihin kevyemmän luokan autoihin riittä nykyisin C1-kortti eli pikku-C. Kuorma-autojen nopeusrajoitus on tietenkin 80 km/h ja lisäksi monissa kaupungeissa on useita katuosuuksia, joilla kuorma-autoilla ajaminen on kielletty.
Tutustu lempääläläisen firman sivuihin, siellä on jatkuvasti tarjolla erilaisia kuorma- ja linja-autoiksi rekisteröityjä pikkubusseja. Ainakin pääset hieman paremmin selville näistä vaihtoehdoista.
http://www.lundan.com/lundan/index.html
Vanhojen ja hyvien aikojen kikkana tunnetut tilapäisistuimet pakettiautossa ei enää kannata, koska tällöin peritään sama dieselvero kuin henkilöautoilta. Samoin pari vuotta käytössä ollut kikka henkilöauton rekisteröinnistä pakettiautoksi loppui vuoden vaihteessa.En tiedä, ei ole kokemusta kuin bensakoneiden remonteista. En kylläkään tiedä mitään varsinaista syytä, miksi dieselin korjaaminen maksaisi enemmän.
Toisaalta tuon Transportereita on myyty niin paljon, että koneremontin sijaan voisi kannattaa hankkia vaihtomoottori, tai sitten kokonainen varaosa-auto. - nimetön
kaimasi kirjoitti:
En tiedä, ei ole kokemusta kuin bensakoneiden remonteista. En kylläkään tiedä mitään varsinaista syytä, miksi dieselin korjaaminen maksaisi enemmän.
Toisaalta tuon Transportereita on myyty niin paljon, että koneremontin sijaan voisi kannattaa hankkia vaihtomoottori, tai sitten kokonainen varaosa-auto.300tkm paljon 2.5l bensakoneelle? onko tietoa kulutuksesta?
- kaimasi
nimetön kirjoitti:
300tkm paljon 2.5l bensakoneelle? onko tietoa kulutuksesta?
Onhan 300 tkm tietty aika paljon, mutta jos huollot on tehty, niin ei se nykyaikana pitäisi olla mikään loppuunajettu. Kyllähän litraisillakin koneilla ajaa nykyään tuon matkan.
Koska niin haluat bensakonetta, niin ilmeisestikään sinulla ei kilometrejä juuri 10 tuhatta enempää vuodessa kerry. Noilla kilometreillä kyllä voi suhteellisen levollisin mielin ostaa tuollaisen 300 tkm ajetun, tietenkin tuon ajomäärän on jo pakko näkyä hinnassa..
Kulutuksesta nyt ei ole sen ihmeellisempää tietoa, muuta kuin yleisellä tasolla voi sanoa, että keskikulutus lienee siinä kympin tietämissä, taajamassa ehkä 12-13, riippuen kaasujalan raskaudesta ja siitä, että onko ajomatkat vain muutamaa kilometriä, jolloin ajetaan aina kylmällä koneella.
Kaupunkiajossa Transportterissa on aika paljon massaa, jonka liikkeelle saaminen vie bensaa ja vastaavasti maantiellä ilmanvastusta on enemmän kuin henkilöautoissa. - nimetön
kaimasi kirjoitti:
Onhan 300 tkm tietty aika paljon, mutta jos huollot on tehty, niin ei se nykyaikana pitäisi olla mikään loppuunajettu. Kyllähän litraisillakin koneilla ajaa nykyään tuon matkan.
Koska niin haluat bensakonetta, niin ilmeisestikään sinulla ei kilometrejä juuri 10 tuhatta enempää vuodessa kerry. Noilla kilometreillä kyllä voi suhteellisen levollisin mielin ostaa tuollaisen 300 tkm ajetun, tietenkin tuon ajomäärän on jo pakko näkyä hinnassa..
Kulutuksesta nyt ei ole sen ihmeellisempää tietoa, muuta kuin yleisellä tasolla voi sanoa, että keskikulutus lienee siinä kympin tietämissä, taajamassa ehkä 12-13, riippuen kaasujalan raskaudesta ja siitä, että onko ajomatkat vain muutamaa kilometriä, jolloin ajetaan aina kylmällä koneella.
Kaupunkiajossa Transportterissa on aika paljon massaa, jonka liikkeelle saaminen vie bensaa ja vastaavasti maantiellä ilmanvastusta on enemmän kuin henkilöautoissa.niitä kilometrejä kertyy 30-40 tuhatta vuodessa. Mutta persaukisena duunarina ei oo varaa maksaa dieselveroa.Siitä syystä olen kiinnostunut bensakoneesta.
- diesel
nimetön kirjoitti:
niitä kilometrejä kertyy 30-40 tuhatta vuodessa. Mutta persaukisena duunarina ei oo varaa maksaa dieselveroa.Siitä syystä olen kiinnostunut bensakoneesta.
.........matka....kulutus/km..pa:n hinta..kulut/vuos
Diesel: 30000 km x 10l/100km x 0.9 e/l = 2700e
Bensa: 30000 km x 12l/100km x 1.15 e/l = 4140e
4140e - 2700e = 1440 euroa saa maksaa dieselvero vuodessa.
Johtopäätöksenä voi sanoa, että jos ajat 30tkm vuodessa, säästät dieselillä noin 800 euroa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1496419- 322292
- 1872089
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101313Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.741232- 731067
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,25987Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12835