Miksi Suomalaiset ovat niin vastahakoisia sähköautoja kohtaan? Oletteko huomanneet?

Anonyymi

Euroopassa työn takia matkustelevana olen huomannut, että suomalaiset ovat ihan hävettävän vastahakoisia sähköautoja kohtaan. Ihan nolottaa lukea kotimaista mediaa siitä kuinka täällä tapellaan kynsin ja hampain sähköautoja vastaan. :(

Esim. Saksassa ja Norjassa vanhat ukotkin ostavat sähköautoja ilman vikinöitä. Näin on ollut jo vuosia. Suomessa sähköautoilijaa pidetään jonkinlaisena kapinoijana ja sähköautoja suoranaisena uhkana jota ei haluta mistään hinnasta. :O Ihmekös tänne Suomeen palaaminen tuntuu kuin palaisi liikkuvaan automuseoon. :D

Ymmärrän toki, että euro nosti hinnat ja kiky laski palkat, mutta ei se silti selitä suomalaisten uppiniskaista jääräpäisyyttä.

Mistähän asia voisi johtua? Onko kukaan muu huomannut ilmiötä?

65

<50

Vastaukset

  • "Mistähän asia voisi johtua?"
    Muutaman vuoden kuluttua Euroopan kesälomakuukautena (elokuuu) Euroopan moottoritieruuhkissa seisoo kymmeniätuhansia ajoakkunsa tyhjentäneitä lomamatkaajia sähköautonsa kanssa,lautuspisteille päiväkausien jonot ja kaikkea muuta hauskaa.Esimerkiksi siksi.

    • No onko siellä Euroopassa kesälomakautena nyt hirveet jonot pääteitten varsilla kun ihmiset haluaa mennä syömään tai kahville noin neljän tunnin ajon välein? Jos ei, niin ongelmaa ei ole sähköautolla tulevaisuudessakaan koska latauspisteitä tulee jatkuvasti lisää. Sähköauto ladataan pääasiassa kotona tai määränpäässä.
      Nämä ovat täysin oletuksiin ja luuloihin perustuvia väitteitä joilla ei ole totuuspohjaa.


    • Suomalaiset on köyhempii, korkee verotus imee tuloista merkittävän osan, lisäksi harvaan asuttu maa ja suhteellisen pitkät ajomatkat. Kylmät talvetkin vielä epäilyttävät akkujen toiminnan suhteen. Tässä nyt vain muutamia syitä.


  • Onhan täällä aika kova muutosvastarinta. Etupäässä suurien etäisyyksien maakunnissa.
    Toisaalta osa porukasta on aina valmis kokeilemaan kaikkea uutta.
    Itse kuulun jälkimmäisiin. Ajoautona perheessä Auris TS Hybrid. Kakkosautona nyt pieni 1.2litrainen bensamoottorinen, joka vaihtuu sähköön. Sitten kun niitä saa edullisesti käytettynä. Buumin vuoksi käytetty Nissan Leaf maksaa nyt yhtä paljon kuin sama yksilö kaksi vuotta aiemmin paljon vähemmän ajettuna.

    Saiskin Leafin suoraan ostettua palautuneen Leasarin Norjasta ilman Auto-Bilin välistävetoa.
    Mutta vanhat leasing-autot myydään partteina isoille toimijoille.

    • Norjassa ja Ruotsissa ei asu merkittävästi ihmisiä Helsinkiä pohjoisempana ja ovat vielä ahtautuneet tiheämmin kuin Suomessa.

      Norjassa sähköautoille on merkittäviä tukia. Suomessa kun samaa harkittiin niin asia torppasi kateusmomenttiin. koska edusta voisi nauttia vain ne joilla on rahaa, homma on kuopattu. Vihervassujen äänestäjillä ei ole rahaa ja uudet autot nyt ylipäänsä maksaa jotain ja sähköautot vielä enemmän. Onneksi kuitenkin toistaiseksi toisten tuloilla elämisellä ei tienaa niin hyvin kuin itse tekemällä.


  • Suomessa latausmahdollisuudet on rajalliset ja välimatkat pitkiä. Jos perheessä on pari autoa ja toinen sähkis jolla käydä marketissa jne.. niin ehkä, mutta järjettömän kalliiksi se tulisi kokonaisuutena.

    • Nämä ovat niitä perisuomalaisia harhakuvia kun ei ole kokemusta mutta oletuksia sitäkin enemmän

      "Suomessa latausmahdollisuudet on rajalliset"
      Tuo on tuubaa paitsi ehkä jossain itärajalla ja päivittäin ilmestyy uusia.
      https://kartta.teslaclub.fi/#

      Yleistä on että se polttomoottoriauto jää kakkosautoksi ja sitten huomataan ettei sitä tarvitse lainkaan.


  • Ei kukaan halua sähköautoa, jos sitä pitää mennä lataamaan johonkin helvatin ostoskeskukseen. Suomesta puuttuu kokonaan kaupunkien keskustoista sähkölatauspisteet.

    • "Suomesta puuttuu kokonaan kaupunkien keskustoista sähkölatauspisteet."
      Suomessa on kenties eniten maailmassa lämpötolppia.


    • Kaupunkien ydinkeskustoissa on ongelma, mutta suurin osa suomalaisista asuu kaupunkien laitamilla joissa on yleisesti omat parkkialueet taloyhtiöillä. Lämmitystolpat voi 70%.sti muuttaa lataukseen sopiviksi kohtuullisella hinnalla, tahdosta kiinni. Tuossa asiassa myös näkyy suomalaisen vastarinta voimakkaana.


    • Automaattivaihteistoista autoa ei voi vedättää.
      Kun sähkö loppuu tiellä, täytyy tilata lava-auto noutamaan sähköauton.
      Sähkö, sade ja pakkanen on riskaapeli yhdistelmä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Automaattivaihteistoista autoa ei voi vedättää.
      Kun sähkö loppuu tiellä, täytyy tilata lava-auto noutamaan sähköauton.
      Sähkö, sade ja pakkanen on riskaapeli yhdistelmä.

      Aina vaan paranee..


    • Anonyymi kirjoitti:

      "Suomesta puuttuu kokonaan kaupunkien keskustoista sähkölatauspisteet."
      Suomessa on kenties eniten maailmassa lämpötolppia.

      Kovin vähän on yleisiä lämpötolppiakaan kaupunkien (suurien sellaisten) keskustoissa saati sellaisia, jotka olisi muutettu sähköautojen lataukseen sopiviksi.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Automaattivaihteistoista autoa ei voi vedättää.
      Kun sähkö loppuu tiellä, täytyy tilata lava-auto noutamaan sähköauton.
      Sähkö, sade ja pakkanen on riskaapeli yhdistelmä.

      Onneksi sähköautoissa ei ole vaihteistoa.


  • "Suomessa latausmahdollisuudet on rajalliset ja välimatkat pitkiä."

    Tässä taas valehdellaan isolla kädellä. Suomen väestön keskipiste on alle sata kilometriä Helsingistä. Näivettyvä maaseutu ei todellakaan kerro millaisia autoja Suomessa ostetaan. Katsokaapa vaikka Trafin tilastoja siitä missä uusia autoja rekisteröidään. Syrjäseudut ovat aivan sivuroolissa.
    Siellä ostetaan kolmen tonnin todella vanhoja Avensiksia.

  • Täällä Helsingissä sähköä tehdään kivihiilellä, joten miksi kasvattaa sitä tupruttelua lisää ostamalla sähköauto?

    • Kuulepas, jos kivihiiltä ei poltettaisi Helsingissä sinäkin palelisit ensi talvena kotonasi kun et saisi lämpöä. Eli Helsingin hiilivoimala on pääasiassa lämpövoimala, josta otetaan myös ulos sähköä, eli hyötysuhteesta otetaan kaikki talteen.. Kaikki fossiilinen raaka-aine kannattaisi polttaa mieluummin lämpövoimalassa sähköksi kuin tehdä siitä bensaa ja dieseliä (johon käytetään mielettömästi sähköä) ja polttaa huonon hyötysuhteen polttomoottorissa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kuulepas, jos kivihiiltä ei poltettaisi Helsingissä sinäkin palelisit ensi talvena kotonasi kun et saisi lämpöä. Eli Helsingin hiilivoimala on pääasiassa lämpövoimala, josta otetaan myös ulos sähköä, eli hyötysuhteesta otetaan kaikki talteen.. Kaikki fossiilinen raaka-aine kannattaisi polttaa mieluummin lämpövoimalassa sähköksi kuin tehdä siitä bensaa ja dieseliä (johon käytetään mielettömästi sähköä) ja polttaa huonon hyötysuhteen polttomoottorissa.

      Vielä ihan vihreiden johdolla. Osmo Soinivaara (vihr) on Helen Oyn hallituksen puheenjohtaja. Tarkoitus pyhittää keinot.


  • Uusi on muutos ja muutosta pitää aina vastustaa.
    Kovinta ääntä pitää ne, jotka ei ole edes ikinä kokeillut.

    • Mutta mitäpä nämä muutosta vastustavat älämölöäjät voivat muuta kuin pitää älämölöä? Eivät ne voi estää fiksumpia ostamasta sähköautoa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Mutta mitäpä nämä muutosta vastustavat älämölöäjät voivat muuta kuin pitää älämölöä? Eivät ne voi estää fiksumpia ostamasta sähköautoa.

      Ensiksi sähköautoihin siirtyvät ympäristötietoiset koulutetut ihmiset.
      Sitten se pikkuhiljaa siitä leviää väestössä alaspäin. Viimeisenä asian hyväksyvät Esson baarin miehet.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ensiksi sähköautoihin siirtyvät ympäristötietoiset koulutetut ihmiset.
      Sitten se pikkuhiljaa siitä leviää väestössä alaspäin. Viimeisenä asian hyväksyvät Esson baarin miehet.

      Sähköauton ostavat tai ottavat työsuhdeautoksi ne pääkaupunkiseutulaiset, jotka haluavat näyttää ökyyttään naapureilleen tai ovat muuten omasta mielestään liian hienoja kulkemaan metrolla tai muilla rahvaan julkisilla. Minkään säästön tai päästön kanssa hankinnalla ei ole mitään tekemistä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Sähköauton ostavat tai ottavat työsuhdeautoksi ne pääkaupunkiseutulaiset, jotka haluavat näyttää ökyyttään naapureilleen tai ovat muuten omasta mielestään liian hienoja kulkemaan metrolla tai muilla rahvaan julkisilla. Minkään säästön tai päästön kanssa hankinnalla ei ole mitään tekemistä.

      Tesla kuluttaa 20-25 kWh/100 km. Sen sähkön tuottamiseen nykyisillä pääkaupunkiseudun voimaloilla tarvitaan noin 50 kWh primäärienergiaa.


  • Eräs asia tässä yhteydessä on jäänyt aivan huomiotta, kaiken positiivisen hehkutuksen hurmassa. Kun tällaiset sähkövirrat on kyseessä, niin millaiset magneettikentät siitä seuraa? Entä mitkä vaikutukset niillä voi olla auton sisällä oleviin?

    Kuka on niin viisas, että voi valaista myös asian tätäkin puolta?

  • Vai onko että suomessa kuitenkin on paljon ihmisiä,jotka ajavat pitkiäkin matkoja,ei välttämättä päivittäin eikä viikottain mutta muutamia kertoja vuodessa kuitenkin.
    Latausajat ovat vielä pitkiä ja ei niitä latauspaikkoja nyt vielä kauheesti ole..tai jos on niin siinä yks tai kaks paikkaa..ja ne jos varattu niin odotteluksi menee.
    Kotona toki saa sen patterin täyteen...mutta paljon asuu ihmisiä kerros/rivitaloissa ja lämpötolppa hidas lataamaan eikä kaikissa saa ehki ladata.
    Sitten vielä pakkasessa kun sähkistä ei sais seisottaa montaa päivää..siinäkin osalle ongelma.

    • Nämä ihmiset tekevät oman ratkaisunsa joka on jokin muu kuin sähköauto. Kai tyhmempikin ymmärtää sen.
      On kuitenkin niin että meidän muiden ei tarvitse odottaa sitä että sähköauto on kaikille sopiva ratkaisu. Meille sähköauton ostamisen perusteeksi riittää se että meillä on kotona latausmahdollisuus ja sähköautojen range riittää paremmin kuin hyvin. Jos joillakin muilla asiat ovat eri tavalla niin he tekevät omat valintansa.
      Suomi ei ole kollektiivinen maa vaan jokainen yksilö tekee päätöksensä omista lähtökohdistaan. Siksi ihmetyttää että joku paasaa päivästä toiseen pitkistä matkoista ja latauspaikoista. Kun auton lataa kotona niin kilometrit ovat monta kertaa halvempia kuin polttisautolla.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Nämä ihmiset tekevät oman ratkaisunsa joka on jokin muu kuin sähköauto. Kai tyhmempikin ymmärtää sen.
      On kuitenkin niin että meidän muiden ei tarvitse odottaa sitä että sähköauto on kaikille sopiva ratkaisu. Meille sähköauton ostamisen perusteeksi riittää se että meillä on kotona latausmahdollisuus ja sähköautojen range riittää paremmin kuin hyvin. Jos joillakin muilla asiat ovat eri tavalla niin he tekevät omat valintansa.
      Suomi ei ole kollektiivinen maa vaan jokainen yksilö tekee päätöksensä omista lähtökohdistaan. Siksi ihmetyttää että joku paasaa päivästä toiseen pitkistä matkoista ja latauspaikoista. Kun auton lataa kotona niin kilometrit ovat monta kertaa halvempia kuin polttisautolla.

      On halvempaa joo...
      Saako 20 tuhannella uuden sähköauton


    • Anonyymi kirjoitti:

      On halvempaa joo...
      Saako 20 tuhannella uuden sähköauton

      +50k€ polttomoottoriautoja ostetaan paljon enemmän kuin sähköautoja, miksi?


    • Anonyymi kirjoitti:

      +50k€ polttomoottoriautoja ostetaan paljon enemmän kuin sähköautoja, miksi?

      Siksi kun polttomoottoriauto on parempi


  • Miksi täällä niin tuputettaan sitä sähköautoa sitte kun se ei ole kaikille vielä sopiva.

  • Kun noillekkin sitten tulee ikää rapiat kymmenen vuotta kuka alkaa sitten hintavia akkuja vaihtaa kun 400-500 kilometrin ajot sitten pudonnut rapiat 200 kilometriin?

  • Toki polttomoottoriautotkin 10 vuoden ikäisenä vaatii jotain remppaa...yleensä.
    Mutta eihän nämä sähkärit oo kun kaupunkiautoja.
    Aatteleppa jos pitkänmatkalaiset laittavat niitä,mikä jono se latausasemilla oliskaa.
    Ja turha inttää että vähemmistö ajaa pitkästi..voi olla mutta aatellaan että siihen vähemmistöön kuuluu 200 tuhatta ihmistä jotka ajavat paljon..kuitenkin iso määrä..
    Ja tuo oli summassa heitetty luku,voi olla pienempi...tai isompi määrä..
    Normi bensa asemalla jos 4 tai 6 paikkaa missä tankata niin sehän sujuu vielä nätisti..välillä pikku jono mutta tankkaus nopeaa,muutamia minuutteja.
    Vähä eriasia että se sähkis roikkuu tunnin töpselissä..
    Siinä kerkee monta muutaki käydä kattoo et pääsiskö lataamaan..

    Juu.ajakaa te kaupunkilaiset niillä kauppaan ja latailkaa kotona.
    Onneksi on vielä vaihtoehtoja.

    • Parkkipaikoilla/hallissa ladataan 16A lämmitystolpasta. 2 tunnin välein käydään siirtämässä kelloa tai mekaanisissa kello jumitetaan. Siinä se eläkeläisen päivä kuluukin rattoisasti.


    • Vertailet tyhmyyttäsi polttomoottoriautojen tankkaukseen. Et tajua että kaikki polttomoottoriautot tankataan asemilla mutta sähköautoista vain noin 10% ladataan julkisissa latauspisteissä. Helsingistä ouluun tarvii pysähtyä hyvällä sähköautolla kerran, tuon saman vaatii kuskikin kusi- ja ruokataukoon, samalla latautuu auto ja kuski. Uusia latauspaikkoja asennetaan paivittäin, latauspaikoista ei ole puutetta nyt eikä tulevaisuudessa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Parkkipaikoilla/hallissa ladataan 16A lämmitystolpasta. 2 tunnin välein käydään siirtämässä kelloa tai mekaanisissa kello jumitetaan. Siinä se eläkeläisen päivä kuluukin rattoisasti.

      Ei kukaan järkevä lataa kellon kautta sähköautoa. Jos taloyhtiö antaa luvan lataukseen lämpötolpasta niin siihen tolppaan vaihdetaan sisäkalut jossa on ns. super- suko liitin ja kWh mittari, hinta muutamia satasia.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Vertailet tyhmyyttäsi polttomoottoriautojen tankkaukseen. Et tajua että kaikki polttomoottoriautot tankataan asemilla mutta sähköautoista vain noin 10% ladataan julkisissa latauspisteissä. Helsingistä ouluun tarvii pysähtyä hyvällä sähköautolla kerran, tuon saman vaatii kuskikin kusi- ja ruokataukoon, samalla latautuu auto ja kuski. Uusia latauspaikkoja asennetaan paivittäin, latauspaikoista ei ole puutetta nyt eikä tulevaisuudessa.

      Saakin pitää pitemmän ruokatauon ja toivoa pitää että latauspaikkoja on vapaina.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Vertailet tyhmyyttäsi polttomoottoriautojen tankkaukseen. Et tajua että kaikki polttomoottoriautot tankataan asemilla mutta sähköautoista vain noin 10% ladataan julkisissa latauspisteissä. Helsingistä ouluun tarvii pysähtyä hyvällä sähköautolla kerran, tuon saman vaatii kuskikin kusi- ja ruokataukoon, samalla latautuu auto ja kuski. Uusia latauspaikkoja asennetaan paivittäin, latauspaikoista ei ole puutetta nyt eikä tulevaisuudessa.

      Sulla on risiriitainen mielipide;
      "Et tajua että kaikki polttomoottoriautot tankataan asemilla mutta sähköautoista vain noin 10% ladataan julkisissa latauspisteissä."

      Palvelevat tankkasusasemat vähenevät vuosi vuodelta.

      "Uusia latauspaikkoja asennetaan paivittäin, latauspaikoista ei ole puutetta nyt eikä tulevaisuudessa. "
      Jos bensa-asemat ei kannata, vaikka kaikki joutuvat tankkaamaan asemilla, niin miten latausasemat voisivat kannattaa, jos vain 10% niitä käyttää?


    • kaha53 kirjoitti:

      Sulla on risiriitainen mielipide;
      "Et tajua että kaikki polttomoottoriautot tankataan asemilla mutta sähköautoista vain noin 10% ladataan julkisissa latauspisteissä."

      Palvelevat tankkasusasemat vähenevät vuosi vuodelta.

      "Uusia latauspaikkoja asennetaan paivittäin, latauspaikoista ei ole puutetta nyt eikä tulevaisuudessa. "
      Jos bensa-asemat ei kannata, vaikka kaikki joutuvat tankkaamaan asemilla, niin miten latausasemat voisivat kannattaa, jos vain 10% niitä käyttää?

      Koska polttoaineesta kate on jotain 0-5% väliltä.
      Pikalatauspisteellä kate on 20-40%. Myös pikalatauspisteillä on poikkeuksetta muuta tarjontaa esim. ruokaa ym. jolloin myynti/kate kasvaa.
      Et taida olla bisnesmiehiä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Koska polttoaineesta kate on jotain 0-5% väliltä.
      Pikalatauspisteellä kate on 20-40%. Myös pikalatauspisteillä on poikkeuksetta muuta tarjontaa esim. ruokaa ym. jolloin myynti/kate kasvaa.
      Et taida olla bisnesmiehiä.

      Palvelevat bensa-asemat vähenee ja kylmäasemat lisääntyy. Palvelevia bensa-asemia on jo nyt vähemmän kuin latausasemia.
      Mitä sähköautoilija tekee, kun auto on latauksessa? Hän istuu/nukkuu autossaan, on netissä, selaa sähköpostejaan, ym. ym.
      Joku tykkää syödä ABClla, mutta kukaan ei ala syödä "ulkona" siksi, että auto kulkee sähköllä.
      Sähköauto hävisi kilpailun polttomoottoriautolle muinoin, koska akku ja sen lataus oli ongelmallista. Mitään isompaa muutosta ei ole tähän akku/latausongelmaan tullut ja se näkyy sähköautojen heikkona myyntinä.


    • kaha53 kirjoitti:

      Palvelevat bensa-asemat vähenee ja kylmäasemat lisääntyy. Palvelevia bensa-asemia on jo nyt vähemmän kuin latausasemia.
      Mitä sähköautoilija tekee, kun auto on latauksessa? Hän istuu/nukkuu autossaan, on netissä, selaa sähköpostejaan, ym. ym.
      Joku tykkää syödä ABClla, mutta kukaan ei ala syödä "ulkona" siksi, että auto kulkee sähköllä.
      Sähköauto hävisi kilpailun polttomoottoriautolle muinoin, koska akku ja sen lataus oli ongelmallista. Mitään isompaa muutosta ei ole tähän akku/latausongelmaan tullut ja se näkyy sähköautojen heikkona myyntinä.

      No mitäs luulet, rakennetaankohan sähköauton latauspisteitä kylmäasemille johonkin keskelle ei-mitään?

      Lataaminen on luontevaa tehdä pääosin kotona ja lisäksi paikoissa joissa autot muutenkin seisovat vähän pidempään parkissa. Kauppakeskukset, rautatieasemat, erilaiset parkkihallit, uimahallit, hotellit jne. Pääväylien varsille lisäksi paikkoja joissa pitkämatkalaiset voivat ”tankata” autoa ja matkustajia.

      Jos kotilataukseen ei ole mahdollisuutta niin sitten kuljetaan jollain muulla kuin sähköautolla. Eihän nyt kukaan normaali-ihminen viitsi säännöllisesti istua jossain vain lataamassa autoa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      No mitäs luulet, rakennetaankohan sähköauton latauspisteitä kylmäasemille johonkin keskelle ei-mitään?

      Lataaminen on luontevaa tehdä pääosin kotona ja lisäksi paikoissa joissa autot muutenkin seisovat vähän pidempään parkissa. Kauppakeskukset, rautatieasemat, erilaiset parkkihallit, uimahallit, hotellit jne. Pääväylien varsille lisäksi paikkoja joissa pitkämatkalaiset voivat ”tankata” autoa ja matkustajia.

      Jos kotilataukseen ei ole mahdollisuutta niin sitten kuljetaan jollain muulla kuin sähköautolla. Eihän nyt kukaan normaali-ihminen viitsi säännöllisesti istua jossain vain lataamassa autoa.

      Eivät kylmäasemat ole keskellä ei mitään. Suurin osa kylmäasemista on kauppojen ja markettien parkkialueilla. Ne toimivat, koska tankkaus kestää muutaman minuutin, kymmenet/sadat voivat tankata kaupan aukioloaikana.
      Jos ne olisivat latauspaikkoja, niin se ensimmäinen paikalle tullut täyttäisi paikan ½-1 tunniksi ja muut olisivat ilman. Eli niitä latureita täytyisi olla kymmeniä siinä kaupan parkkiksella jotta halukkaat voisivat ladata.
      Vertaa; tankkaus kaikkineen 5 minuuttia, eli tunnissa tankkaa yli 10 autoa. Lataus ½ tuntia; tunnissa lataa 2 autoa, edellyttäen, että eka lataaja siirtää autonsa sen puolen tunnin jälkeen. (mihin en itse usko)


  • YouTube:ssa kehutaan kuinka helppoa lataaminen on latausasemalla.
    Kuitenkin joudut käyttämään eri palveluntarjoajan asemilla juuri ko. ketjun pad:ä, korttia tai Appsia eli sinulla pitää olla ainakin kolme eri pad:ä, appsia tai korttia, jotta latauaverkko on riittävän tiheä.
    Ompa helppoa ;)
    Eikö tässäkin voisi olla niinkuin polttoaineen tankkauksessa, että jokainen ketju hyväksyy ainakin puolen kymmentä erilaista korttia muksuvälineeksi.

    • Joka arkipäivä lataan Virran tolpasta eikä minulla ole mitään Virran tägiä tai korttia. Appi kyllä on mutta ei sitä lataamiseen tarvita, siitä voi lähinnä tarkistaa missä niitä tolppia on ja mitä lataaminen maksaa.

      Riittää, että on ennestään joku RFID. Aika monella nyt kumminkin on esimerkiksi työnantajan kulkulätkä.


    • "Riittää, että on ennestään joku RFID. "

      Eli sulla on kuitenkin Virran Tagi, se ei kuitenkaan käy muiden palveluntarjojien latausasemille.


    • Anonyymi kirjoitti:

      "Riittää, että on ennestään joku RFID. "

      Eli sulla on kuitenkin Virran Tagi, se ei kuitenkaan käy muiden palveluntarjojien latausasemille.

      Vaan kun ei ole. Virran lataustunniste on naitettu firman henkilökorttiin joka on muutenkin aina mukana. Korttiakaan ei tarvinnut vaihtaa, sama läpyskä on ollut jo vuosia.

      Muita palveluntarjoajia en vielä ole tarvinnut mutta eiköhän sama homma muillakin onnistu, samaa tekniikkaahan se on.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Joka arkipäivä lataan Virran tolpasta eikä minulla ole mitään Virran tägiä tai korttia. Appi kyllä on mutta ei sitä lataamiseen tarvita, siitä voi lähinnä tarkistaa missä niitä tolppia on ja mitä lataaminen maksaa.

      Riittää, että on ennestään joku RFID. Aika monella nyt kumminkin on esimerkiksi työnantajan kulkulätkä.

      Virrasta en tiedä, mutta itsellä samanlaista kokemusta lataamisesta kuin Tuomaksella
      https://autovouhotus.fi/avoin-kirje-enstolle/

      Onneksi ajan ladattavalla hybridillä, niin ei matka katkea toimimattomaan laturiin


  • Suuri osa Suomalaisista asuu kerrostaloissa, enpä ole nähnyt vielä taloa jossa sähköautoja voisi ladata.

    • Jotkut lukitsevat lämmitystolpan mekaanisen kellon ja lataavat 16A piistorasiasta. Eivät tietenkään itse myönnä. Huoltomies kävi tsekkaamassa totuuden.


  • Kaupungeissa kun ajelee niin niitä autoja on parkissa tienvarret täynnä.
    Ei niissä ole sähkötolppia lähellä.
    Sitten vielä kun monessa taloudessa monta autoa niin siinä haastetta enemmän.
    JA EN OLE sähköautoja vastaan,mutta pitää muidenkin asioiden mennä eteenpäin.
    Siinä kuluu aikaa.
    Odotamma sitä.

  • Miksi ihmeessä minun eläkeläisen ajot jotka koostuvat kerran viikossa kaupassa käymisessä ja kesäisistä mökkimatkoista noin 4000-5000 km vuoteen tulisi siirtyä sähkö-autoon kun akku simahtaa pakkasessa jos en käytä autoa viikkoon.
    Lisäksi mökilläkin on aurinkopaneelit joilla ei paljon sähkö-autoa ladata.
    Ilmastonmuutokseen suomalaisten sähkö-autoilulla ei ole vaikutusta kuin lisäävästi kun sähkön tuottamiseen käytetään fossiilisia poltto-aineita.
    Muutenkin ihmiskunta kuolee ennemmin ydinsäteilyyn kuin ilmastoon niinkuin Venäjän taannoiset ydinräjähdykset osoittavat.

    • No ei varmaan miksikään ihmeessä. Onkos joku sitten sellaista vaatinut?


  • No ensinnäkin, miksi ihmeessä pitäisi HETI ostaa jokin "uusi lelu" kun se tulee markkinoille - varsinkin jos "asia" hoituu jo olemassa olevin konstein?

    Tämä on ihan älytöntä seurata nykynuorisoa joka päivittää puhelimiaan/vaatteitaan yms. jatkuvalla syötöllä JA samalla sitten ollaan muka niin huolissaan ilmastosta, tätä se teettää kun eletään jossain virtuaalitodellisuudessa.

    Itse asiassa tuntuu että vanhemman polven Suomalaiset ovat niitä oikeita ilmaston- ja luonnonsuojelijoita. Eivät siis kuluta tarpeettomasti vaan vain silloin kun hyödyke on tullut tiensä päähän. Eli, siinä kohtaa kun vanhan auton käyttökulut alkavat kasvaa liian suuriksi (korjaus yms.) niin siinä kohtaa VASTA on oikea hetki miettiä auton vaihtoa, se mikä on mahdollinen käyttövoima on taas toinen juttu!

    • Mietintösi on ihan validi jos tapanasi on myydä aina vanha auto Stenalle. Useimmiten näin ei ole, vaan se korvaa jonkun vielä vanhemman auton ja ketjun hännillä joku loppuunajettu lintta päästetään tuskistaan.

      On muuten aika synkkää yrittää korottaa omaa statustaan dissaamalla jotakin porukkaa johon ei itse kuulu. Niin kuin nyt ”nuoriso” olisi joku homogeeninen ryhmä, sen enempää kuin eläkeläiset, pyöräilijät tai perhokalastajat. Yhdistäviä tekijöitäkin tietysti on, kuten se, että nuoriso on aina ollut pilalla.


  • Miksi suomalaisten pitäisi innostua jostain niin HuuHaa-asiasta kuin sähköautoilusta?

    Yritetään jotenkin hahmottaa ja konkretisoida kotimaisen sähköautoilun vaikutuksia ilmaston lämpnemiseen vaikutuksia. Laajennetaan hiukan vielä fiktiota:

    21.8.2019 klo 9:00 koko Suomi hylkää hiilivetyjä (bensa, kerosiini, diesel jne jne) käytävät kulkuneuvot ja alkaa yhtenä miehenä ja naisena, KOKO kansa vain ja ainoastaan polkupyöräilemään…

    Ihmisiän kuluttua, sanotaan vaikka vuonna 2100, tarkkaillaan talven tulon aikaistumista suomalaisten !! polkupyöräilyn vaikutuksesta.
    Mikä mittausväline mielestäsi tarvitaan pyöräilyn hyödyn todentamiseen, siis aikaistuneen talventulon myötä?
    • kalenteri?
    • pikajuoksuvalmentajien käyttämä sekuntikello?
    • tieteestä tuttu atomikello?

    Kun koko Suomi edustaa 1/1300 osaa maailman hiilidioksidipäästöistä, niin olisi tosiaan mainitsemasi pienen Suomen ja autoilijoidn paremminkin syytä pitäytyä jonkin tasoisessa alkeis-realismissa.

    Huuhaata kerrassaan. Eri mieltä olevat, toivottavasti argumentoitte jalat maassa-todennettavissa olevia asioita ja vastaavia.

    • Ei mua kiinnosta pätkääkään millaisia päästöjä autostani lähtee. Sähköauto on valintani koska sillä 100km maksaa vain kaksi euroa. Polttisautolla sama matka maksaisi monta kertaa enemmän.
      Lyön aika paljosta vetoa että sähköautojen läpilyönti ei perustu mihinkään viherpiiperrykseen vaan pelkästään rahaan.
      Näin tämä maailma pyörii.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ei mua kiinnosta pätkääkään millaisia päästöjä autostani lähtee. Sähköauto on valintani koska sillä 100km maksaa vain kaksi euroa. Polttisautolla sama matka maksaisi monta kertaa enemmän.
      Lyön aika paljosta vetoa että sähköautojen läpilyönti ei perustu mihinkään viherpiiperrykseen vaan pelkästään rahaan.
      Näin tämä maailma pyörii.

      Tämähän nimenomaan on se syy! Sen takia tavallisen suomalaisen ei ole mitään järkeä ostaa sähköautoa joka maksaa vähintään 30 000€.

      Piheimmät dieselit menee jo alle 4l/100km eli noin 5:een euroon. Tästä voi jokainen laskea kuinka paljon enemmän siitä sähköautosta kannattaa omilla ajokilometreillä maksaa.


  • "JA EN OLE sähköautoja vastaan,mutta pitää muidenkin asioiden mennä eteenpäin.
    Siinä kuluu aikaa.
    Odotamma sitä."

    Toiset odottaa, kaikkien ei tarvitse odottaa. Perässähiihtäjät ovat oma tarinansa.

    • "Toiset odottaa, kaikkien ei tarvitse odottaa. Perässähiihtäjät ovat oma tarinansa."

      Aatteleppa jos meitä perässähiihtäjiä ei olis ja kaikki laittais nyt sähköauton..
      Olis pitkät jonot nuilla harvoilla latausasemilla.
      Jos olet niin uuno että et ymmärrä että ei kaikki voi tapahtua hetkessä,varsinkaa tuommoinen muutos.


    • Anonyymi kirjoitti:

      "Toiset odottaa, kaikkien ei tarvitse odottaa. Perässähiihtäjät ovat oma tarinansa."

      Aatteleppa jos meitä perässähiihtäjiä ei olis ja kaikki laittais nyt sähköauton..
      Olis pitkät jonot nuilla harvoilla latausasemilla.
      Jos olet niin uuno että et ymmärrä että ei kaikki voi tapahtua hetkessä,varsinkaa tuommoinen muutos.

      "Aatteleppa jos meitä perässähiihtäjiä ei olis ja kaikki laittais nyt sähköauton..Olis pitkät jonot nuilla harvoilla latausasemilla."

      Sulla on nyt kupletin juoni kateissa. Sähköauto ladataan kotona, ei latausasemilla.


    • Anonyymi kirjoitti:

      "Aatteleppa jos meitä perässähiihtäjiä ei olis ja kaikki laittais nyt sähköauton..Olis pitkät jonot nuilla harvoilla latausasemilla."

      Sulla on nyt kupletin juoni kateissa. Sähköauto ladataan kotona, ei latausasemilla.

      Sulla on nyt kupletin juoni kateissa. Sähköauto ladataan kotona, ei latausasemilla.

      Missä lataa ihmiset jotka ajaa työkseen paljon,entä lomalaiset kun kulkevat lomilla ympäri suomea,entä ihmiset jotka harrastaa kalastusta,metsästystä yms kun harrastusten takia ajetaan pitkiäkin matkoja.


  • Suomessa autojen keski-ikä on reilusti yli 12 vuotta. Eli iso osa on lähemmäs parikymmentä vuotta vanhoja ja vanhempiakin. Miten ne nyt yhtäkkiä vaihtuisi uusiin sähkö-tai hybrideihin? Ja vielä kun ne ovat kalliimpiakin.

    Harvalle auto on muuta kuin liikkumisväline, joten muut siihen liittyvät ja se mahdollistavat jutut pitää olla nopeita ja sujuvia. Joku puolen tunnin ’takkausaika’ sen jälkeen kun on pahimmassa tapauksessa ensin jonottanut ’tankkauspisteelle’ aikansa ei houkuttele, kun vaihtoehtona on muutaman minuutin toimenpide.
    Tämähän olisi vielä todellisuutta suurimmalle osalle sähköauton omistajista, kun kotona eikä työpaikalla ole latausmahdollisuutta.

    Hybridikään (lataushybridi) ei tuo hyötyjä, jos latausmahdollisuutta ei ole kotona tai työpaikalla.

    Tuossa syitä, miksi muutos on hidasta. Muutos tulee kyllä, mutta vähitellen ja riippuen em asioiden kehityksestä. Ja tietysti siitäkin, miten Suomen eurooppalaisittain katsoen erittäin vanha autokanta saadaan uudistumaan. Ei sähköautot itsessään ole mikään indikaattori autokannan uudistumiseen.

  • Muistetaan kuitenkin, että jokaisen uuden auton valmistaminen tuottaa 100 000 km ajoa vastaavan päästön.
    Ympäristön kannalta jokainen valmistamatta jäänyt auto on positiivista.
    Tätä ei vaan poliitikko voi ääneen sanoa, siitä pitää huolen mm. Saksan vaikutusvaltainen autoteollisuus.

    Mielestäni autojen elinkaarta nimenomaan pitäisi pidentää, eikä puhua kiertonopeuden lisäämisestä ( termi autokannan uudistaminen) ympäristötekona.

    Vanha autokanta pidetään liikenteessä mahdollisimman pitkään hyvällä hoidolla ja niiden korvaaminen pikku hiljaa sähkö/ hybriditekniikalla -- siinä minun reseptini ilmastomuutoksen torjumiseen.

  • Suomalaiset ostavat n. 5 000 euron autoja eli hintojen pitää vielä tippua sellaiset 90%. Suomalaiset eivät halua ostaa uutta autoa, koska ne ovat niin pirun kalliita varsinkin verrattuna KIKY-ajan suomalaisten palkkoihin.

    Muistakaa, että Sipilän KIKY:n takia suomalainen palkansaaja saa nyt keskimäärin 400 €/kk liian vähän nettopalkkaa ja summa kasvaa jatkuvasti. Samalla hallitus aikoo kiristää verotusta.

    Odotellaan ensin, että Saksa ja Ruotsi on kyllästetty sähköautoilla ja käytettyjä alkaa riittämään tännekin. Tähän menee aikaa vähintään 20 vuotta.

    Ei euroajan suomalaisilla enää ole varaa ostaa uusia autoja, vaikka nykyään velkarahakin on halpaa. Pienen pienellä murto-osalla olisi varaa ostaa vaikka useampi Tesla, mutta sekään ei autokantaa uudistaisi, koska valtaosalla ei olisi varaa ostaa kuin 5% Teslan hinnasta.

  • "Missä lataa ihmiset jotka ajaa työkseen paljon,entä lomalaiset kun kulkevat lomilla ympäri suomea,entä ihmiset jotka harrastaa kalastusta,metsästystä yms kun harrastusten takia ajetaan pitkiäkin matkoja."

    Ei tietenkään kaikki osta heti huomenna sähköautoa. Kaikki eivät osta myöskään dieseliä, kaasu- tai bensa-autoa
    Miksi siis aina jankuttaa sähköauton osalta tätä "kaikki ihmiset"-teemaa? Mikään käyttövoima ei sovi kaikille ihmisille, Kai se on selvä.

  • Suomen väkiluku on noin 5,5 miljoonaa. Suomen kesämökkien lukumäärä on noin 500.000.
    Tämän antisähköauto-siiven argumentointilinjan mukaan kesämökki on huono idea koska kaikilla ei ole mahdollisuutta sellaiseen. Kesämökkiläisillä saattaa olla vähän eri näkemys asiaan.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.