Reisien ihoa polttaa!

hiiltyvä

Minulle on parin päivän kuluessa ilmaantunut outo polttava kipu reisien sisäpinnalle, nivusista melkein polveen asti. Ensin se tuntui vain ylempänä ja luulin että se olisi vain lihaksissa, mutta eilen se levisi pitkälle alaspäin, ja kuumottaa koko ajan. Pienet kosketukset tuntuvat polttavana kipuna, mutta kipu on ilmeisesti pelkästään ihon pinnassa. Mitään tavallisuudesta poikkeavaa ihossa ei näy (ei turvotusta tai punotusta tms). Tulehduskipulääke ei auta yhtään, ja viileä nestekin polttaa samoin kuin kaikki kosketus. Kylmä metalli tekee kylmän tunteen joka vaihtuu kivuksi ja sitten poltteluksi.

Mitä minulle on oikein tapahtumassa? Pahoista lihasjumituksista välillä kärsinyt äitini arveli, että joku lihas voisi olla jännittynyt ja painaa jalan hermoja, mutta ei edes keksitty mikä hermo se voisi olla (iskias ei ilmeisesti kulje sillä alueella). Tilanne on nyt tosi paha, koska mitään ihoa vasten painavaa vaatetta ei pysty käyttämään ilman kipua, ja polttelu vaan pahenee jos yrittää kävellä. Suihkussa käyntikin on tuskaisaa, koska vesi saa lämmöstä riippumatta ihon "palamaan"

6

7377

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

Hei!

Missä yhteydessä tuo polttava kipu on tullut?

Itse aloin oireilemaan joskus vastaavalla tavalla niin, että olin esim. ulkona lenkillä kylmällä/kostealla säällä... lenkiltä tullessani molemmat sisäreiteni oli kuin tulessa. Niitä kutitti ihan kauheasti. Mieheni ehdotti, että käy suihkussa, mutta tiesin, että vesi pahentaa oireita entisestään. Joskus sitten päätin kokeilla antihistamiinia eli allergialääkettä kutinaan. Noin puolen tunnin kuluttua kutina rauhoittui eli antihistamiini auttoi.

Joskus suihkun jälkeen sama juttu.
      Totesin sitten jossain vaihessa, että kylmän ja lämmön vaihtelut aiheuttivat minulle näitä oireita. Kuulin sitten työkaveriltani, että hänen lapsellaan oli ollut kylmäallergia.

Netistä etsin sitten tätä tietoa tuosta kylmäallergiasta / kylmäurtikariasta. Totesin, että bingo. Tämä se on.

Kävin lääkärillä, jolta pyysin lähetteen allergiasariaalaan tutkimuksiin. Minulle tehtiin testi, että miten ihoni reagoi kylmän kosketukseen. Sain mielettömän allergiareaktion kylmäkokeella. Eli minulla asia selkesi niin, että todettiin minun sairastavan kylmäurtikariaa. Se voi poistua joskus tai sitetn ei. Itse olen siitä kärsinyt 2,5 vuotta.

Siihen auttaa mm. antihistamiini, mitä minulle suositeltiin jokapäiväiseksi lääkkeeksi. Toinen vaihtoehto olisi ollut valohoito, mutta se olisi vaatinut liian paljon sitoutumista hoitoon, joka olisi ollut aika työlään matkan päässä kotoani. Viime kesänä kävin etelässä ja se auttoi myös. Sain nauttia pari kuukautta ilman urtikariaoireita.

Tässä ihon pinnalle siis tulee vähän niin kuin nokkosenpolttamaa jälkeä muistuttava reagtio ja iho kutisee ihan sikana. Kun kaikista pahimmat oireet ovat olleen niin meinaa, että tulee hulluksi sen kutinan kanssa. Itse joskus onnistuin raapimaan ihoani niin, että ihon pinnan alle tuli kämmenen kokoiset mustelmat.

T: Minä

• Lumimies

Meidän perheessä on juuri nyt ihan samaa vaivaa. Aika hyvä helpotus löytyi, kun rupesin käyttämään suihkusaippuaa tavanomaisen saippuan sijaan. Ss ilmeisesti sisältää ripauksen voitelevaa ainetta eikä siis kuivaa ihoa niin paljoa.

• anya

Alkuperäisellähän ei näy mitään tavallisuudesta poikkeavaa reisissä. Voisiko se silti olla kylmäallergiaa? Meillä oli yhdellä lapsella tosi pahat kylmäallergiaoireet, siis aivan näkyvää nokkosrokkoa ihoalueilla, jotka olivat kylmälle alttiina. Jopa kaupan kylmäaltailla iho lehahti. Punoitusta ja näppylää kesti n. puolesta tunnista tuntiin lämpimään tulon jälkeen. Hänellä kylmäurtikariaoireet loppuivat vuodessa, mutta voivathan ne joskus vielä palata. Itselläni kylmäallergia oireilee vain reisissä ja kovana kuumotuksena ja punoituksena. Reidet ovat kuin tulessa ja kutina on ihan tajuton.

• doc

Et kertonut sukupuoltasi, jos olet mies, saattaa olla kysymys myös eturauhastulehduksesta. Siihen liittyy kyllä paljon muitakin oireita kts. osoite:
      http://www.pulssi.fi/p0002y.htm

• joopa joo

Luultavasti alkuperäisellä meni tuo poltto jo ohi kun ei ole kommentoinut mitenkään häntä auttavia ihmisiä.

• Anonyymi

Nosto! Minulle on tullut täsmälleen samanlaiset oireet kuin ketjun aloittajalle vuosia sitten. Aivan kauhea kirvely ja kuumotus reisissä, mutta ei minkäänlaista punotusta tai näppylää. Onko kellään ollut vastaavaa ja mistä ihmeestä voi johtua. On ollut kuuma päivä ja käytiin järvessä uimassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      160
      6586
    2. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      206
      4205
    3. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      487
      2891
    4. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      32
      2794
    5. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      201
      2385
    6. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      186
      2209
    7. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      149
      1528
    8. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      61
      1400
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      37
      1334
    10. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      96
      1151
    Aihe