Avustukset asuinrakennusten sähköisen liikenteen infrastruktuurin edistämiseen vuodelle 2020 vain 1,5 milj euroa. Montako tuhatta autopaikkaa saadaan?
Nyt joka pihaan sähköautoja
46
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Pientä on valtion panostus asiaan ja siksi ei ole mitään järkeä hankkia patteriautoja.
- Anonyymi
Jos lasketaan reilusti yläkanttiin että yksi tolppamuunnos maksaisi 500€ niin avustusta tulisi 10 000 lämpötolpan muutokselle latauskelpoiseksi. Valtiohan avustaa 30% kokonaiskuluista. Onhan tuo ihan hyvä määrä / vuosi.
- Anonyymi
Pelkillä tolpilla ei pärjätä.
- Anonyymi
Saaattaa olla että valtio saa pitää rahansa suomalaisten metsäläisyys tuntien, vastustus on noissa latauspaikka-asioissa taloyhtiöissä suuri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkillä tolpilla ei pärjätä.
Perustele, miksi ei pärjätä? Suuri osa sähköautoilijoista lataa autonsa omakotitalossakin sukopistokkeesta ja hyvin riittää. 10A lataus 10h tulee n. 23kWh. Sillä ajelee 120- 160km päivässä autosta riippuen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saaattaa olla että valtio saa pitää rahansa suomalaisten metsäläisyys tuntien, vastustus on noissa latauspaikka-asioissa taloyhtiöissä suuri.
Ok-talossa onkin noin. Kun kerrostalon liityntäteho kasvaa, niin liityntäsopimus, talojohto, pääsulakkeet, ehkä pääkeskus, ryhmäjohdot ja ne lataustolpat joudutaan uusimaan, se on ihan eri tason asia ja vaikuttaa kaikkien asukkaiden kuluihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ok-talossa onkin noin. Kun kerrostalon liityntäteho kasvaa, niin liityntäsopimus, talojohto, pääsulakkeet, ehkä pääkeskus, ryhmäjohdot ja ne lataustolpat joudutaan uusimaan, se on ihan eri tason asia ja vaikuttaa kaikkien asukkaiden kuluihin.
Suurimmassa osaa taloyhtiöiden parkkipaikoilla voi käyttää lohkolämmitintä ja sisätilalämmitintä, nuo ottavat yhdessä noin 10A virtaa ja pakkasilla kaikki autot ovat lämmityksessä. Mikä muuttuu? Muuttuu ainoastaan se, että pistoke täytyy uusia parempaan jotta varmasti kestää pidempiaikaista kuormaa.
On harhakuvitelmaa että aina täytyy tehdä isoja sähköremontteja, nämä ovat pääasiassa 60-80- luvulla valmistettuja taloja jolloin olisi muutenkin aika päivittää sähköverkko tähän päivään sopivaksi.
Terveisin sähköasentaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurimmassa osaa taloyhtiöiden parkkipaikoilla voi käyttää lohkolämmitintä ja sisätilalämmitintä, nuo ottavat yhdessä noin 10A virtaa ja pakkasilla kaikki autot ovat lämmityksessä. Mikä muuttuu? Muuttuu ainoastaan se, että pistoke täytyy uusia parempaan jotta varmasti kestää pidempiaikaista kuormaa.
On harhakuvitelmaa että aina täytyy tehdä isoja sähköremontteja, nämä ovat pääasiassa 60-80- luvulla valmistettuja taloja jolloin olisi muutenkin aika päivittää sähköverkko tähän päivään sopivaksi.
Terveisin sähköasentajaTähän vielä lisäisin että latauspisteiden vastustajat pissivät omiin muroihinsa toiminnallaan, on kurja huomata parin vuoden päästä että asunnon vaihdon tullessa eteen ei asunto menekään kaupaksi koska ostajat vaativat latausmahdollisuutta. Nyt jo asuntokaupassa on nähtävillä vaatimus latauspaikasta. Latauspaikan asennuksen kustannus poikii rahat takaisin monin kertaisesti osaketta myytäessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurimmassa osaa taloyhtiöiden parkkipaikoilla voi käyttää lohkolämmitintä ja sisätilalämmitintä, nuo ottavat yhdessä noin 10A virtaa ja pakkasilla kaikki autot ovat lämmityksessä. Mikä muuttuu? Muuttuu ainoastaan se, että pistoke täytyy uusia parempaan jotta varmasti kestää pidempiaikaista kuormaa.
On harhakuvitelmaa että aina täytyy tehdä isoja sähköremontteja, nämä ovat pääasiassa 60-80- luvulla valmistettuja taloja jolloin olisi muutenkin aika päivittää sähköverkko tähän päivään sopivaksi.
Terveisin sähköasentajaMitä tasoituskerrointa sähköautojen latausverkossa käytetään entä vanhassa lämmitysverkossa? Eikö sähköautoissa käytetä sisälämppäriä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurimmassa osaa taloyhtiöiden parkkipaikoilla voi käyttää lohkolämmitintä ja sisätilalämmitintä, nuo ottavat yhdessä noin 10A virtaa ja pakkasilla kaikki autot ovat lämmityksessä. Mikä muuttuu? Muuttuu ainoastaan se, että pistoke täytyy uusia parempaan jotta varmasti kestää pidempiaikaista kuormaa.
On harhakuvitelmaa että aina täytyy tehdä isoja sähköremontteja, nämä ovat pääasiassa 60-80- luvulla valmistettuja taloja jolloin olisi muutenkin aika päivittää sähköverkko tähän päivään sopivaksi.
Terveisin sähköasentajaKaikki ovat lämmityksessä max 2h mutteivat yhtä aikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki ovat lämmityksessä max 2h mutteivat yhtä aikaa.
Meinaatko että pääsulakkeet poksuu jos kaikki lämmittävät yhtä aikaa? Miksi kaikki lataisi yhtä aikaa? Monet lataa sähköautoaan vain 1-3 kertaa viikossa koska lyhyt työmatka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tasoituskerrointa sähköautojen latausverkossa käytetään entä vanhassa lämmitysverkossa? Eikö sähköautoissa käytetä sisälämppäriä?
Sähköautoissa ei tarvita erillistä sisälämppäriä. Sisälämmityksen ollessa päällä käytetään akkua. Sähköautossa on tehokas lämmitin, 10 min lämmitys päällä niin auto lämmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meinaatko että pääsulakkeet poksuu jos kaikki lämmittävät yhtä aikaa? Miksi kaikki lataisi yhtä aikaa? Monet lataa sähköautoaan vain 1-3 kertaa viikossa koska lyhyt työmatka.
Minkälaiset ryhmäsulakkeet ja 50m johdinläpimitat tarvitsee jo 8 kpl uutta 3x16A latauspistettä ilman älykästä tehonohjausta. Lelujahan ei kannata asennella. Katsopa uusienkin kerrostalojen nykyisiä pääkaaviota.
PS, sähköasennuksia vuodesta 1978 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meinaatko että pääsulakkeet poksuu jos kaikki lämmittävät yhtä aikaa? Miksi kaikki lataisi yhtä aikaa? Monet lataa sähköautoaan vain 1-3 kertaa viikossa koska lyhyt työmatka.
Sähköjohtojen ja suojaavien sulakkeiden mitoitus lähtee sähköpisteiden määrästä ja tyypistä, laskennallisesta kuormitusvirrasta, johtopituudesta, asennustavasta, vaadittavasta minimioikosulkuvirrasta, jännitteen alemasta yms, ei siitä lataako joku ja milloin ja kuka muu yhtä aikaa ja kauanko. Ei sähkösuunnittelija tee ovelta ovelle kyselyä.
Anonyymi kirjoitti:
Suurimmassa osaa taloyhtiöiden parkkipaikoilla voi käyttää lohkolämmitintä ja sisätilalämmitintä, nuo ottavat yhdessä noin 10A virtaa ja pakkasilla kaikki autot ovat lämmityksessä. Mikä muuttuu? Muuttuu ainoastaan se, että pistoke täytyy uusia parempaan jotta varmasti kestää pidempiaikaista kuormaa.
On harhakuvitelmaa että aina täytyy tehdä isoja sähköremontteja, nämä ovat pääasiassa 60-80- luvulla valmistettuja taloja jolloin olisi muutenkin aika päivittää sähköverkko tähän päivään sopivaksi.
Terveisin sähköasentaja"Mikä muuttuu?"
Suurella osalla polttomoottoriautoilijoista on ainoastaan lohkolämmitin (400-500 W), lämmitys max 2h, eli eivät kaikki lämmitä samaan aikaan.
Eli aika paljon muuttuu!- Anonyymi
Pelkkä tolppamuutos ei riitä, koska sähköautot ottavat niin ison tehon että tolpille menevät maakaapelit pitää vaihtaa järeämpiin.
Myös sähkökeskuksessa joudutaan tekemään muutoksia, ja mahdolisesti myös taloyhtiön sähköliittymän tehoa pitää kasvattaa.
Jos monet taloyhtiöt tekevät em muutokset, alkaa jakeluverkon "vimeisen kilometrin" kapasiteetti loppua ja taas kaivetaan kaapelia maahan.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkkä tolppamuutos ei riitä, koska sähköautot ottavat niin ison tehon että tolpille menevät maakaapelit pitää vaihtaa järeämpiin.
Myös sähkökeskuksessa joudutaan tekemään muutoksia, ja mahdolisesti myös taloyhtiön sähköliittymän tehoa pitää kasvattaa.
Jos monet taloyhtiöt tekevät em muutokset, alkaa jakeluverkon "vimeisen kilometrin" kapasiteetti loppua ja taas kaivetaan kaapelia maahan...."Pelkkä tolppamuutos ei riitä, koska sähköautot ottavat niin ison tehon että tolpille menevät maakaapelit pitää vaihtaa järeämpiin. "
Kaikissa sähköautoissa voi autosta käsin määritellä latausvirran, pienemmillään 5A eli 1,1kW. Tuollakin latausteholla saa 12 tunnin yön aikana miltei 100km.n verran virtaa. Melkein kaikissa tolpissa on vähintään 10A sulake, teho 2.3kW, eli ei mitään ongelmaa. Eli taas, lohkis sisälämmitin ottaa lämmittimistä riippuen 1-2 kW tehon. Nyrkkisääntönä voi pitää: Jos lohkista ja sisälämmitintä voi käyttää, voi myös ladata kunhan vaihtaa vanhan pistokkeen uuteen ja hyvään.
Harvassa uudemmassa taloyhtiössä joudutaan isompaan remonttiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Pelkkä tolppamuutos ei riitä, koska sähköautot ottavat niin ison tehon että tolpille menevät maakaapelit pitää vaihtaa järeämpiin. "
Kaikissa sähköautoissa voi autosta käsin määritellä latausvirran, pienemmillään 5A eli 1,1kW. Tuollakin latausteholla saa 12 tunnin yön aikana miltei 100km.n verran virtaa. Melkein kaikissa tolpissa on vähintään 10A sulake, teho 2.3kW, eli ei mitään ongelmaa. Eli taas, lohkis sisälämmitin ottaa lämmittimistä riippuen 1-2 kW tehon. Nyrkkisääntönä voi pitää: Jos lohkista ja sisälämmitintä voi käyttää, voi myös ladata kunhan vaihtaa vanhan pistokkeen uuteen ja hyvään.
Harvassa uudemmassa taloyhtiössä joudutaan isompaan remonttiin.Aika harvassa plugarissa on säädettävä latauspiuha, eikä kaikissa täyssähköautoissakaan ole säädettävää latauspiuhaa.
Lämmitystolpasta saa max 2 h virtaa, joten tolpat täytyy muuttaa ja sitten jonkinlainen laskutus otetulle kWhlle.
Jos nyt tolpassa 10A sulake, niin sehän on kahdelle autolle.
-> aika suuriin remontteihin joudutaan, kun muutetaan lämmitystolppia lataustolpiksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika harvassa plugarissa on säädettävä latauspiuha, eikä kaikissa täyssähköautoissakaan ole säädettävää latauspiuhaa.
Lämmitystolpasta saa max 2 h virtaa, joten tolpat täytyy muuttaa ja sitten jonkinlainen laskutus otetulle kWhlle.
Jos nyt tolpassa 10A sulake, niin sehän on kahdelle autolle.
-> aika suuriin remontteihin joudutaan, kun muutetaan lämmitystolppia lataustolpiksi.No kerropa missä autossa ei voi lataustehoa muuttaa joko latauspiuhasta tai autosta? Yhden sulakkeen tolpat ovat kaikki 60-70 luvulta, silloin olisi aika päivittää talon sähköt jo muutenkin.
Kyllä, tolppien sisäkalut täytyy muuttaa lataukseen sopivaksi, eli supersuko pistoke, kWh mittari ja vikavirtasuoja kellon ja vanhan pistokkeen tilalle.
Tolpan pään sisäkalujen uusiminen maksaa noin 300-500€ lähinnä urakoitsijasta riippuen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika harvassa plugarissa on säädettävä latauspiuha, eikä kaikissa täyssähköautoissakaan ole säädettävää latauspiuhaa.
Lämmitystolpasta saa max 2 h virtaa, joten tolpat täytyy muuttaa ja sitten jonkinlainen laskutus otetulle kWhlle.
Jos nyt tolpassa 10A sulake, niin sehän on kahdelle autolle.
-> aika suuriin remontteihin joudutaan, kun muutetaan lämmitystolppia lataustolpiksi.Tuo 10A sulake ei ole ylivirtasuoja, se on oikosulkusuoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurimmassa osaa taloyhtiöiden parkkipaikoilla voi käyttää lohkolämmitintä ja sisätilalämmitintä, nuo ottavat yhdessä noin 10A virtaa ja pakkasilla kaikki autot ovat lämmityksessä. Mikä muuttuu? Muuttuu ainoastaan se, että pistoke täytyy uusia parempaan jotta varmasti kestää pidempiaikaista kuormaa.
On harhakuvitelmaa että aina täytyy tehdä isoja sähköremontteja, nämä ovat pääasiassa 60-80- luvulla valmistettuja taloja jolloin olisi muutenkin aika päivittää sähköverkko tähän päivään sopivaksi.
Terveisin sähköasentajaKyllähän tuolla parin kilowatin teholla latailee hybridien pieniä akkuja, mutta täyssähkisten kanssa käy köpelösti.
Latausjärjestelmää ei voi mitoittas minkään keskimääräisen vuorokausiajon perusteella, vaan sen on pystyttävä lataamaan ainakin kolmasosa sähköautoista ainakin 60 prosenttiin täydestä latauksesta.
Mitenkäs olisi, jos polttisautpjen tankkaamista alettaisiin rajoittaa niin, että vuorokaudessa saat ostaa korkeintaan 100 kilometrin ajoon tarvittavan polttoaineen, vieläpä niin, että yhtenä päivänä käyttämättä jäänyt tanlkausmäärä ei lisäisi seuraavien päivien kinnitiötä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän tuolla parin kilowatin teholla latailee hybridien pieniä akkuja, mutta täyssähkisten kanssa käy köpelösti.
Latausjärjestelmää ei voi mitoittas minkään keskimääräisen vuorokausiajon perusteella, vaan sen on pystyttävä lataamaan ainakin kolmasosa sähköautoista ainakin 60 prosenttiin täydestä latauksesta.
Mitenkäs olisi, jos polttisautpjen tankkaamista alettaisiin rajoittaa niin, että vuorokaudessa saat ostaa korkeintaan 100 kilometrin ajoon tarvittavan polttoaineen, vieläpä niin, että yhtenä päivänä käyttämättä jäänyt tanlkausmäärä ei lisäisi seuraavien päivien kinnitiötä?Suurin osa sähköautoilijoista lataa autonsa sukosta yöllä omakotitalossakin , pitkillä matkoilla käydään pikalatureilla. Myös miltei jokainen perhe käy ostoskeskuksessa kerran viikossa jolloin saa nopeampaa sähköä jopa ilmaiseksi. Eli kotilatauksen ei tarvitse välttämättä olla ainoa latausmuoto. Harvassa kuitenkin on ne autoilijat jotka ajavat joka päivä monen sadan km.n matkoja.
Sähköautoilussa ajatukset täytyy muuttua polttomoottoriautoista, Ei sähköautoa ole tarkoitus ladata tyhjästä täyteen vaan aina kun olet sähkön äärellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurimmassa osaa taloyhtiöiden parkkipaikoilla voi käyttää lohkolämmitintä ja sisätilalämmitintä, nuo ottavat yhdessä noin 10A virtaa ja pakkasilla kaikki autot ovat lämmityksessä. Mikä muuttuu? Muuttuu ainoastaan se, että pistoke täytyy uusia parempaan jotta varmasti kestää pidempiaikaista kuormaa.
On harhakuvitelmaa että aina täytyy tehdä isoja sähköremontteja, nämä ovat pääasiassa 60-80- luvulla valmistettuja taloja jolloin olisi muutenkin aika päivittää sähköverkko tähän päivään sopivaksi.
Terveisin sähköasentajaLämmityspistokkeet on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön, Max 2 tuntia. Samoin kaikki johdatuksen niille ja myös keskukset voi olla alimitoitettuja 10-12 tunnin yhtäjaksoiselle latauksella.
Luulisi muka sähkömiehenkin tietävän tämän.
Samoin työpaikoilla on monesti niin heikot johdatuksen autopistokkeille että lataus on mahdotonta. Anonyymi kirjoitti:
No kerropa missä autossa ei voi lataustehoa muuttaa joko latauspiuhasta tai autosta? Yhden sulakkeen tolpat ovat kaikki 60-70 luvulta, silloin olisi aika päivittää talon sähköt jo muutenkin.
Kyllä, tolppien sisäkalut täytyy muuttaa lataukseen sopivaksi, eli supersuko pistoke, kWh mittari ja vikavirtasuoja kellon ja vanhan pistokkeen tilalle.
Tolpan pään sisäkalujen uusiminen maksaa noin 300-500€ lähinnä urakoitsijasta riippuen.Mitsussa ei voi muuttaa ja monessa muussakaan ei voi.
Vanhoissa kerrostaloissa on talon sähköt päivitetty, muttei parkkiksen sähköjä, koska parkkialue usein monen talon yhteinen ja aina löytyy yksi talo, joka pistää parkkipaikan sähköjen uusimisessa hanttiin.Anonyymi kirjoitti:
Tuo 10A sulake ei ole ylivirtasuoja, se on oikosulkusuoja.
Mutta sulake rajoittaa (jos molemmat käyttää) virran 5 A.
- Anonyymi
Mielenkiintoista miten perussuomalainen aina lähestyy asiaa kuin asiaa negatiivisuuden ja tasapäistämisen kautta. On totta että sähköauto ei ole kaikille paras vaihtoehto ja että on taloyhtiöitä jotka eivät satsaa asiaan.
Siinäpähän jäärät kinaavat keskenään. Tämä maa ei ole koskaan odottanut että nämä turilaat ovat valmiita muutokseen. Maailmaa tehdään aivan muualla.- Anonyymi
Viherhöpertäjät puolestaan ajavat täydellisen ymmärtämättömyyden antamalla varmuudella kalliita, epäkäytännölisiä ja toimimattomia ratkaisuja olemattomiin ongelmiin.
Ydinvoimaa ovat vastustaneet vuosikymmeniä, vaikka nimenomaan Suomessa se on osoittautunut turvallisemmaksi kuin mikään muu energiantuotanto. Jätteiden polttoa energialaitoksissa vastustivat vuosikausia niin, että jätettä rahdattiin ulkomaille poltettavaksi. Aurinkosähköä pitäisi tuottaa täällä pohjoisessa, vaikka sitä saadaan vain kesäaikaan, ja silloinkin niukasti. Tuulivoimaloita pitäisi rakentaa, mutta kumman usein löytyy liito-oravan paskaa, joka pysäyttää nekin hankkeet.
Sähköauto on muka ainoa ratkaisu liikenteen päästöihin, vaikka puuttuu toimiva akku, latauspisteet ja sähkön tuotanto- ja siirtokapasiteetti. Tässä huumassa unohdetaan täysin, että esim. biodieselin pieni veronalennus mahdollistaisi raskaan liikenteen hiilijalanjäljen huomattavan suuren ja nopean pienenemisen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viherhöpertäjät puolestaan ajavat täydellisen ymmärtämättömyyden antamalla varmuudella kalliita, epäkäytännölisiä ja toimimattomia ratkaisuja olemattomiin ongelmiin.
Ydinvoimaa ovat vastustaneet vuosikymmeniä, vaikka nimenomaan Suomessa se on osoittautunut turvallisemmaksi kuin mikään muu energiantuotanto. Jätteiden polttoa energialaitoksissa vastustivat vuosikausia niin, että jätettä rahdattiin ulkomaille poltettavaksi. Aurinkosähköä pitäisi tuottaa täällä pohjoisessa, vaikka sitä saadaan vain kesäaikaan, ja silloinkin niukasti. Tuulivoimaloita pitäisi rakentaa, mutta kumman usein löytyy liito-oravan paskaa, joka pysäyttää nekin hankkeet.
Sähköauto on muka ainoa ratkaisu liikenteen päästöihin, vaikka puuttuu toimiva akku, latauspisteet ja sähkön tuotanto- ja siirtokapasiteetti. Tässä huumassa unohdetaan täysin, että esim. biodieselin pieni veronalennus mahdollistaisi raskaan liikenteen hiilijalanjäljen huomattavan suuren ja nopean pienenemisen.Taas väärää tietoa, pikemminkin tietämättömyyttä.
"Aurinkosähköä pitäisi tuottaa täällä pohjoisessa, vaikka sitä saadaan vain kesäaikaan, ja silloinkin niukasti. "
Täällä pohjoisessa saadaan kesäaikana jopa enemmän aurinkoenergiaa kuin etelä-euroopassa koska yöttömät yöt.
"Sähköauto on muka ainoa ratkaisu liikenteen päästöihin, vaikka puuttuu toimiva akku, latauspisteet ja sähkön tuotanto- ja siirtokapasiteetti."
Tuo kaikki on tietämätöntä oletusta, mitäs sitä juntti faktoista välittää... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas väärää tietoa, pikemminkin tietämättömyyttä.
"Aurinkosähköä pitäisi tuottaa täällä pohjoisessa, vaikka sitä saadaan vain kesäaikaan, ja silloinkin niukasti. "
Täällä pohjoisessa saadaan kesäaikana jopa enemmän aurinkoenergiaa kuin etelä-euroopassa koska yöttömät yöt.
"Sähköauto on muka ainoa ratkaisu liikenteen päästöihin, vaikka puuttuu toimiva akku, latauspisteet ja sähkön tuotanto- ja siirtokapasiteetti."
Tuo kaikki on tietämätöntä oletusta, mitäs sitä juntti faktoista välittää..."Täällä pohjoisessa saadaan kesäaikana jopa enemmän aurinkoenergiaa kuin etelä-euroopassa koska yöttömät yöt."
Ei pidä paikkaansa, sillä eteläänpäin suunnatut ja optimaalisesti noin 30 astetta kallistetut aurinkopanelit eivät kykene hyödyntämään pitkän kesäpäivän koko säteilyä. Nuo vertailuarvot Suomi - Etelä-Eurooppa ovat mittauspaikkojen keräämiä vaakatasolle tulevia säteilyarvoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Täällä pohjoisessa saadaan kesäaikana jopa enemmän aurinkoenergiaa kuin etelä-euroopassa koska yöttömät yöt."
Ei pidä paikkaansa, sillä eteläänpäin suunnatut ja optimaalisesti noin 30 astetta kallistetut aurinkopanelit eivät kykene hyödyntämään pitkän kesäpäivän koko säteilyä. Nuo vertailuarvot Suomi - Etelä-Eurooppa ovat mittauspaikkojen keräämiä vaakatasolle tulevia säteilyarvoja.Kyllä minun etelä-suomessa katolla olevat paneelit tuottavat keskikesällä sähköä klo. 05 - 23. Pohjoisemmassa luulisi ajan olevan pidempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minun etelä-suomessa katolla olevat paneelit tuottavat keskikesällä sähköä klo. 05 - 23. Pohjoisemmassa luulisi ajan olevan pidempi.
Niin mutta paljonko tuottavat, montako kWh/panelien nimellisteho.
- Anonyymi
Voiko valtion tuella hankkia myös sammutusaltaan, johon palavan sähköauton voi upottaa vuorokaudeksi jäähtymään?
- Anonyymi
Uskon että Paavo Väyrynen perustaa näitä asioita pohtivan puolueen. Voivat samanmieliset keskenään miettiä miksi ovat pudonneet tämän maailman menosta kokonaan.
- Anonyymi
Aika väsynyttä provoilua kun puhutaan että sähköauto tulisi joka pihaan ensi vuonna. Se on pitkä prosessi joka alkaa ensi vuonna pienestä osasta pihoja ja kaikissa pihoissa sähkäauto on joskus 20 vuoden päästä. Ymmärtääähän tyhmempikin tämän.
Miksi edes alkaa urputtaa tällaisesta asiasta?- Anonyymi
20 vuoden päästä polttis on vielä ylivoimaisesti yleisin siellä pihalla. Sähköautot säilytettävä kaukana kaikesta syttyvästä ja arvokkaasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
20 vuoden päästä polttis on vielä ylivoimaisesti yleisin siellä pihalla. Sähköautot säilytettävä kaukana kaikesta syttyvästä ja arvokkaasta.
Voi hyvinkin olla että polttis on useimmissa pihoissa vielä 20 vuodenkin päästä. Se vaan ihmetyttää miksi nämä polttisihmiset näkevät sähköautot niin suurena uhkana itselleen että niitä vastaan pitää avautua julkisesti?
Mikä niissä rassaa? Normaali-ihminen ostaa auton omista lähtökohdistaan ja antaa muiden ihmisten ostaa auton ilman sen kummempia jurputuksia.
- Anonyymi
Viime talvena tuli meillekin sisätilalämmitin kielto. Sisätilälämmittimet lisääntyivät niin paljon, että sulakkeet alkoivat paukkua.
- Anonyymi
Ei olisi kiva asua tuollaisessa slummissa.
- Anonyymi
Toivottavasti ei yhtään. Jos joku haluaa ajaa sähköautolla, olisi oikein maksaa itse kulunsa, niinkuin muutkin autoilijat tekevät.
- Anonyymi
Paljon saastuttavilla vanhoilla autoilla maksavat omien kulujensa lisäksi myös muiden kuluja. Ja jatkossa yhä enemmän kun päästöpohjaiset käyttömaksut alkavat keräämään rahat pois.
Raippaa vanhoille, tukia ladattaville. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljon saastuttavilla vanhoilla autoilla maksavat omien kulujensa lisäksi myös muiden kuluja. Ja jatkossa yhä enemmän kun päästöpohjaiset käyttömaksut alkavat keräämään rahat pois.
Raippaa vanhoille, tukia ladattaville.Tukia ladattaville, joita vain harva viitsii latailla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tukia ladattaville, joita vain harva viitsii latailla.
Lataushybridit ovat jo passee. Tuet kohdennetaan sähköautojen tukemiseen ja latausverkkoja rakennetaan niitä varten, ei hybridejä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tukia ladattaville, joita vain harva viitsii latailla.
Kyllä täytyy olla päässä vikaa jos ostaa ladattavan auton ja ajelee mieluummin bensalla. Ei pidä yleistää autoedun saajiin jotka ajavat bensalla kun firma ei maksa sähköä mutta bensan maksaa. Tuokin on mielestäni idioottimaista muutaman euron säästämistä.
- Anonyymi
Kunnollinen hybridi vie ilman latailuakin kaupungissa 5L ja maantiellä saman verran joten pelkällä bensallakin on aika ekologista.
No, tietysti Volvon T8 mitkä yleisiä liisareina, vie ilman latailua kaupungissa 8L ja maantiellä 6L. Näin tehdas ilmoittaa USAssa missä pakko ilmoittaa pelkällä bensallakin kulutukset.
Volvo ei olekaan kovin kummoinen hybridinä. Se on ekologinen vain lataussähköllä. Hybriditekniikka on huonoa.- Anonyymi
Maantieajoa on niin monenlaista. Motarilla 130 mittarinopeudella, mikä on yleistä ainakin pääkaupungin sisääntuloteillä kesäisin työmatka-ajossa, ei puhuta 5 litran kulutuksista millään hybridillä.
- Anonyymi
Suomalaisen juupas-eipäs keskustelun lisukkeeksi vähän faktaa Norjan maasta.
https://elbilstatistikk.no/
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .734258Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503075Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631323040Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3952126Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2131231Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111193- 731162
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291034- 611022
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111973