Miksi työharjoittelua pelätään

mopo.nen

Miksi työmarkkinatuella oleva ei halua mennä työharjoitteluun?

Pelkoa vai laiskuutta?

38

3689

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "tietäjä"

ensi yö. Olet varmaankin itse työharjoittelussa?

• mopo.nen

Työharjoittelu ja työllistämistyöt ovat hyvä mahdollisuus hankkia työkokemusta ja ammattitaitoa.

Ihan hyvä uudistus että kietäytyminen työharjoittelusta lopettaa päivärahan maksamisen karenssin ajaksi.

• pihiperse
        mopo.nen kirjoitti:

Työharjoittelu ja työllistämistyöt ovat hyvä mahdollisuus hankkia työkokemusta ja ammattitaitoa.

Ihan hyvä uudistus että kietäytyminen työharjoittelusta lopettaa päivärahan maksamisen karenssin ajaksi.

rillipää tämä mopon moottori oikein on ?
        Oletko kenties yrittäjä ?

• kenties

viisautta ? :D

• ei kerry

työkokemusta sekunninkaan edestä. On hyvä, että sinä pystyt palkattomana harjoittelemaan työntekoa elämäsi loppuun asti, mutta toiset tarvitsevat palkan elämiseen.

Työtä tehdään palkkaa vastaan, joten mitään hyötyä palkattomasta työstä ei ole. Palkaton työ syö palkkatöitä ja näin taas tarvitaan enemmän veromarkkoja siirrettäväksi orjaisäntien taskuun.

Työkokemusta saadaan ainoastaan palkkatyöstä. Työharjoittelu on lähes aina yksinkertaisia hanttihommia, joita lähes jokainen pystyy tekemään muutaman sekunnin työhönohjauksen jälkeen.

• mopo.nen

Joten ei sitäkään työtä tehdä ilmaiseksi, vaan siitä saadaan korvaus.

Lisäksi se parantaa työllistymis mahdollisuuksia.

• Eräs työtön
        mopo.nen kirjoitti:

Käsittääkseni työharjoittelusta saa tuon 8 euron ylläpitokorvauksen. Mietipä nyt jos työharjoittelupaikka sijaitsee vaikkapa toisella paikkakunnalla, että paljonko tuosta rahasta jää käteen... Persnetto ei paljon innosta työtä tekemään.

Luuletko tosiaan että työvoimatoimiston järjestämät harjoittelupaikat lisäävät työllistymismahdollisuuksia. Aika sinisilmäistä katsantokantaa jälleen havaittavissa.

• Rafi
        mopo.nen kirjoitti:

"Joten ei sitäkään työtä tehdä ilmaiseksi, vaan siitä saadaan korvaus."

Kyse ei ole korvauksesta vaan siitä, että työtä teetetään palkatta.

Kun työtä voi teettää palkatta, niin palkaton työntekijä joutuu nostamaan veronmaksajien kukkarosta maksettavia tukia elääkseen. Nämä tuet eivät ole mikään korvaus tehdystä työstä vaan ainostaan "köyhäinapua", jota maksetaan sellaiselle joka ei omalla palkkatyöllä voi ansaita omaa tai perheensä elantoa.

Kun ihminen kykenee tekemään työtä, niin hänen kuuluu saada tehdystä työstä palkka.

Suomessa yritetään saada orjatyömarkkinat laillistettua. Tiedäthän historiasta sen verran, että orjaisännänkin oli vaatetettava, ruokittava ja majoitettava orjat, jotta pystyi hyötymään heidän työpanoksestaan.

• mopo.nen
        Eräs työtön kirjoitti:

Käsittääkseni työharjoittelusta saa tuon 8 euron ylläpitokorvauksen. Mietipä nyt jos työharjoittelupaikka sijaitsee vaikkapa toisella paikkakunnalla, että paljonko tuosta rahasta jää käteen... Persnetto ei paljon innosta työtä tekemään.

Luuletko tosiaan että työvoimatoimiston järjestämät harjoittelupaikat lisäävät työllistymismahdollisuuksia. Aika sinisilmäistä katsantokantaa jälleen havaittavissa.

Kaikenlisäksi saa työkokemusta joka auttaa työllistymään.

• ...)
        mopo.nen kirjoitti:

Nimenomaisesti tukityöllistämisessä on etuja!työkokemus!pääsee näyttämään!!!ehkä saa työtä!!!mutta siis saa ne ehkä hakemaan työtä jotka muuten ei hakisi tai huolisi!!!

• "tietäjä"
        mopo.nen kirjoitti:

mene itse, minä en mene! Ja toivon ettei kukaan muukaan menisi, ellei ole ihan pakko. Työharjoittelupaikat sucks!

• Eräs työtön
        ...) kirjoitti:

Nimenomaisesti tukityöllistämisessä on etuja!työkokemus!pääsee näyttämään!!!ehkä saa työtä!!!mutta siis saa ne ehkä hakemaan työtä jotka muuten ei hakisi tai huolisi!!!

Tuskin menen työharjoitteluun jos siellä oppii kirjoittamaan tuolla tavalla. Ei kai jokaisen lauseen perään tarvitse huutomerkkejä laittaa? Pidän mieluummin kirjoitustaitoani yllä kuin menen orjatyöhön.

• mopo.nen
        "tietäjä" kirjoitti:

mene itse, minä en mene! Ja toivon ettei kukaan muukaan menisi, ellei ole ihan pakko. Työharjoittelupaikat sucks!

Eihän siitä saa kuin karenssia joksikin aikaa ja silloin voi harrastaa taas kaikkea mukavaa sillä aikaa.

• alasjo käynnissä

Nyt tuli oikein tosi hyvä huomio.
        Kun porukalla teetetään ilmaisia töitä.
        Verotuloja ei kerry.
        Tätä menoa maa menee persiilleen kun verottaja ja yhteiskunta ei saa pelimerkkejä systeeminsä pyörittämiseen.
        Kaupatkin lakkaavat toimimasta kun suurimmalla osalla kansaa ei ole tarpeeksi pelimerkkejä ostaa yhtään mitään.
        Ruokaakin minimaalisen vähän, jos käyttää rahansa ainoastaan liemiruokiin kunto heikkenee.
        Tämä taas kuormittaa terveyspalveluja joiden alasajo on monessa paikassa käynnissä.
        Pää tulee vetävän käteen.
        Politiikot pistää tahallaan tämän maan persiilleen.

• ei kumpaakaan

Orjatyön tekeminen on TYHMYYTTÄ ja sen teettäminen puhdasta AHNEUTTA.

• ...

taas heti kohta!oletko yrittäjä!huom:ei ole yrittäjän keksimää tai luotua lakia!
        työharjottelu tuo kokemusta!parantaa työnsaanti mahdollisuutta!ehkä ajaa pesästä ulos tosi hakuun ne jotka ei sitä muuten tee kuin pakosta!ja näitä on paljon näitäkin!
        eikö työharjoittelija saa korvausta?tai jotain kuitenkin????eli eihän silloin se ole ilmaistyötä!

• ihmettelen minäkin

Täällä tunnutaan kovasti pelkäävän työnantajan hyväksi käyttämäksi tulemista. Voin kertoa salaisuuden. Työnantaja käyttää aina hyväksi. Eihän työntekijää voida palkata, jos siitä ei ole hyötyä! Sinun vastuullasi on, että sinun saamasi hyöty on myös kohtuullinen, silloin homma toimii. Työllistämistukitöistä työntekijä saa mielestäni kohtuukorvauksen, vaikka työnantajalle homma onkin todella edullista, mutta eihän se ole sinulta, työtön, pois, jos yhteiskunta tukee työnantajaa.

• päättelyn ihme

Vai ei ole yhteiskunnalta, eli tavallisilta suomalaisilta palkansaajilta pois jos työstä ei makseta ?
        että sillä ei ole vaikutusta työmarkkinoiden toimivuuteen ?
        ettei työstä pitäisi maksaa palkkaa ?
        Tämän tulette häviämään.

Yrittäjiksi näköjään valikoituu se alhaisin pohjasakka.

• ...
        päättelyn ihme kirjoitti:

Vai ei ole yhteiskunnalta, eli tavallisilta suomalaisilta palkansaajilta pois jos työstä ei makseta ?
        Tämän tulette häviämään.

Yrittäjäksi valikoituu pohjasakka?eiköhän se lukematon määrä työntekijöitä jotka ovat töissä ole yrittäjien työllistämiä..
        oikeastaan harvapa yrittäjä työhön haluaisikaan edes(halpa työvoimaa jos ei ole minkäänlaista motiivia)
        eikö työtön saa sen päiväraha eli onko se nyt 8e?mutta saahan siihen sen normaali korvauksenkin.
        mistä syntyy työharjottelijan erään tuntemani ihmisen 700e kk.kun otti työharjottelun vastaan!eikä ole tunneilta täysi tuntiset päivät!

• on sairas

Olisi helpompi kestää hyväksikäytettynä olemista, jos siitä saisi korvauksen jolla voi elää. Työllistämistukityöt ovat periaatteessa kiinnostavia, mutta ainakin täällä päin on tarjolla vain 20 viikkotunnin töitä. Kun palkka lasketaan minimipalkasta ja työaika jää puoleen normaalista, niin eipä siinä työttömän toimeentulo kohene.

• mopo.nen
        päättelyn ihme kirjoitti:

Tämän tulette häviämään.

"Vai ei ole yhteiskunnalta, eli tavallisilta suomalaisilta palkansaajilta pois jos työstä ei makseta ? "

Onko se sitten pois yhteiskunnalta kun maksetaan niille jotka eivät tee mitään?

• "tietäjä"
        mopo.nen kirjoitti:

"Vai ei ole yhteiskunnalta, eli tavallisilta suomalaisilta palkansaajilta pois jos työstä ei makseta ? "

Onko se sitten pois yhteiskunnalta kun maksetaan niille jotka eivät tee mitään?

että tehköön työtä 370e/kk 8e/pv? Taikka kuolkoot nälkään?

Oletko kuullut että orjatyövoiman käyttö on laissa kielletty? Sillä tämä jos mikä sitä juuri on. Harjoitteliaj maksaa kaikki(HUOM. KAIKKI) kulut mitä syntyy harjoittelustaan, itse. Saattaa mennä harjoittelutyö paljonkin miinuksen puolelle ja ihmisen elämisen taso heikkenee entisestään. Jo on moraalittomuus huipussaan kun maailma on pelkkiä hyväksikäyttäjiä täynnä.

Toivottavasti moponen pääsee siihen työharjoitteluun mahd. nopeasti, ettei jaksa täällä kirjoitella provosoivia kirjoituksiaan. Ärsyttävä ihminen kertakaikkiaan.

• mopo.nen
        "tietäjä" kirjoitti:

että tehköön työtä 370e/kk 8e/pv? Taikka kuolkoot nälkään?

Oletko kuullut että orjatyövoiman käyttö on laissa kielletty? Sillä tämä jos mikä sitä juuri on. Harjoitteliaj maksaa kaikki(HUOM. KAIKKI) kulut mitä syntyy harjoittelustaan, itse. Saattaa mennä harjoittelutyö paljonkin miinuksen puolelle ja ihmisen elämisen taso heikkenee entisestään. Jo on moraalittomuus huipussaan kun maailma on pelkkiä hyväksikäyttäjiä täynnä.

Toivottavasti moponen pääsee siihen työharjoitteluun mahd. nopeasti, ettei jaksa täällä kirjoitella provosoivia kirjoituksiaan. Ärsyttävä ihminen kertakaikkiaan.

Jotka auttavat työllistymään.

• "tietäjä"
        mopo.nen kirjoitti:

joko kouluttaja taikka muuten vaan verenimijä, joka ei soisi toisille samaa jonka suo itselleen.

• heh
        mopo.nen kirjoitti:

että voi olla uunoja turhanpäiväisiä paperin pyörittäjiä....heh heh.

• Hägä

Olen suorittanut 20 ov palkatonta merkonomiopinnoissa ja yhteenvetona todettakoon, että työtehtävät ei mitenkään liittyneet opintoihin. Olin kahdesti kaupassa harjoittelemassa varastossa ja toimistossa kopiokoneen käyttäjä/kahvinkeittäjänä.

Monet työnantajat, varsinkin ammatillisten koulujen vieressä eivät rekrytoi palkkatyöläistä, vaan otetaan palkaton (orja)harjoittelija tekemään työt ilmakseksi.

• käyttänyt

yrittäjä pitää laittaa maksamaan takautuvasti orjatyöpanoksen käyttämisestä säästynyt palkka korkoineen työttömälle tai ainakin valtiolle takaisin.

Lakiin pitää tehdä muutos, jonka perusteella saadaan yhteiskunnan kukkarolla yritystään pyörittäneet yrittäjät maksamaan hävyttömästi hyödynnetyt rahat takaisin.

Tietenkin jokainen yrittäjä katsoisi kohtuulliseksi, että hänelle maksetaan valtion kukkarosta korvausta työntekijän ottamisesta. Nyt tätä käytäntöä parannetaan yrittäjän eduksi ja sehän muuttaa nykyisiäkin palkkatöitä "työmarkkinatukitöikisi". Yhä vähenevien palkansaajien verotus pakostakin nousee, sillä työmarkkinatukityö syö työpaikkoja melkein samalla nopeudella kuin veromarkkojakin. Yrittäjillä ei tietenkään ole huolta verotuksesta, sillä onhan heillä keinoja siirtää yrityksen tuloja ulkomaille verottajan ulottumattomiin.

• mopo.nen

Yritys maksaa tuloksestaan verot, joten mahdollinen tuotto tulee kyllä myös valtiolle.

Tärkeämpää on kuitenkin se että työtön pääsee työharjoitteluun ja parantaa siten työllistymistään.

• 100 %
        mopo.nen kirjoitti:

Yritys maksaa tuloksestaan verot, joten mahdollinen tuotto tulee kyllä myös valtiolle.

Tärkeämpää on kuitenkin se että työtön pääsee työharjoitteluun ja parantaa siten työllistymistään.

veroja maksaa. Ei orjatyön hyödyt verottajalle palaa millään verotuskäytännöllä.

• mopo.nen
        100 % kirjoitti:

veroja maksaa. Ei orjatyön hyödyt verottajalle palaa millään verotuskäytännöllä.

Suurin osa yrityksista maksaa veroja (tappiolliset eivät).

Kun harjoittelijan työpanos tuottaa enemmän kuin siitä aiheutuneet kustannukset, niin tämä siirtyy verotettavaan tulokseen.

Ja jos harjoittelijan työpanos tuottaa enemmän kuin palkkaus vaatisi, niin miksi yritys ei jatkaisi työsuhdetta.

• "tietäjä"
        mopo.nen kirjoitti:

Suurin osa yrityksista maksaa veroja (tappiolliset eivät).

Kun harjoittelijan työpanos tuottaa enemmän kuin siitä aiheutuneet kustannukset, niin tämä siirtyy verotettavaan tulokseen.

Ja jos harjoittelijan työpanos tuottaa enemmän kuin palkkaus vaatisi, niin miksi yritys ei jatkaisi työsuhdetta.

kun monikin yrittäjä kerää tämän harjoittelijan tekemät tulokset omiin liiveihinsä paljon mieluummin kun maksaa siitä harjoittelijalle palkkaa. Ja aina on uusi harjoittelija tulossa kun vanha lähtee pois. "katsos kun ei ole töitä antaa harjoittelijoille", kuin hyvin, hyvin harvinaisissa tapauksissa tänä päivänä. Katsos kun ei tarvitse palkata harjoittelijaa työhön, kun yhteiskunta antaa näitä harjoittelijoita yrityksille "valtion tuella". Miksi yrittäjä olisi niin tyhmä ettei käyttäisi tilaisuutta hyväkseen?

• Ei sitä pelätä tai laiskuuttaan vierasteta.Syy se hyvin yksinkertainen, että ihmisillä pitäisi olla oikeuksiakin jonkun turhanpäiväisten työharjoittelujen ohella, jotka ovat pääsääntöisesti jonkin työosa-alueen veemäisimmät tai turhauttavimmat tehtävät joita taas palkkasuhteessa olevat haluavat välttää.
      Lisäksi on hyvä välttää niitä siitäkin syystä, että ne luovat vain entistä enemmän kuilua normaalin palkkatyön ja ilmaistyön välille.Syntyy kahtiajako tai oikeastaan sääty-yhteiskunnallinen asetelma jollaista nykyiset päättäjät oikein ajamalla ajavat.

Ratkaisu on yksinkertainen ja tehokas jonkin firman osalta.Otetaan työharjoittelijat tekemään veemäisyys ja palkkatyöntekijät jaksavat paremmin omissa tehtävissään.Tulos:Siinä ei opi yhtään mitään ja saa kuin pahan mielen.Tehtävät joita teet työharjoittelussa ovat pääsääntöisesti sellaisia joilla ei ole työpaikkoja hakiessa mitään virkaa kokemuksen kannalta.

Yksi pikkujuttu on myös se missä satut asumaan.Ei ole kovin herkkua noita rahoja työntää takaisin joihinkin lippuihin tai bensaan muun välttämättömän elämisen kanssa ja itselles ei jää juuri mitään.ei mitään järkeä, jos arvostaa itseään.

Tiedän mistä kirjoitan, koska olen itse ollut aikanaan 20 ov työharjoittelussa.Niin..ja toisen asteen koulussa opiskelussa siitä saa muuten opintotuen, maksimissaan jotain kahdensadan euron luokkaa, en tarkkaan muista.Koulu maksaa sentään ruuat ja saa matkoihin jotain alennuksia..ei työmarkkinatukea kuten aikuisopiskelussa..Joten ei ihan äkkiä mitään työharjoitteluja.

Jos jotain pitäisi korjata..niin sitä, että maksaisivat sitten selkänahasta irtirepimisestä edes asiallista korvausta.

• tuuve

Tässä minun (nainen, 35 vee) kokemukseni. Olin jokin aika sitten 6kk harjoittelijana päiväkodissa. Minulla ei ole aikaisempaa työkokemusta tai koulutusta tälle alalle. Menin harjoitteluun ihan omasta vapaasta tahdosta, ajattelin että kai siitä jotain hyötyä on enemmän kuin kotona tyhjän panttina olemisesta. Ainoa tosiasiallinen hyöty oli se, että en ollut kotona tekemättä mitään. Jos/kun minun CV:ssäni lukee tuo 6kk harjoittelu päiväkodissa, se ei auta minua millään lailla saamaan oman alani töitä (vaan lähinnä herättää kummastusta), eikä se auta minua saamaan myöskään työtä päiväkodista (koska minulla ei ole muuta kokemusta, eikä koulutusta). Nyt olen oppinut sen verran, että olen jättänyt papereistani kokonaan pois maininnan tuosta harjoittelusta ja sanon vaan olleeni työtön tuon ajan. Säästyy selittelyn vaiva. Että näin.

• työharjoittelusta
        tuuve kirjoitti:

Tässä minun (nainen, 35 vee) kokemukseni. Olin jokin aika sitten 6kk harjoittelijana päiväkodissa. Minulla ei ole aikaisempaa työkokemusta tai koulutusta tälle alalle. Menin harjoitteluun ihan omasta vapaasta tahdosta, ajattelin että kai siitä jotain hyötyä on enemmän kuin kotona tyhjän panttina olemisesta. Ainoa tosiasiallinen hyöty oli se, että en ollut kotona tekemättä mitään. Jos/kun minun CV:ssäni lukee tuo 6kk harjoittelu päiväkodissa, se ei auta minua millään lailla saamaan oman alani töitä (vaan lähinnä herättää kummastusta), eikä se auta minua saamaan myöskään työtä päiväkodista (koska minulla ei ole muuta kokemusta, eikä koulutusta). Nyt olen oppinut sen verran, että olen jättänyt papereistani kokonaan pois maininnan tuosta harjoittelusta ja sanon vaan olleeni työtön tuon ajan. Säästyy selittelyn vaiva. Että näin.

on hyötyä jos lähdet opiskelemaan jotakin hoitoalaa.

Toinen työnantaja voi arvostaa ilmaiseksi tehtyä työtä ja toiselle työnantajalle se on selvä osoitus ettei kyseinen työntekijä kelpaa.

Mistä tietää ilmoittaako työharjoittelun vai ei?

• nyt passiivinen

Meneppä käymään tuolla ammattiliitojen puolella ja lue "Passiivinen vai aktiivinen työtön ? "

• pelkoa ja laiskuutta

Kyllä pohjimmaiset syyt ovat pelko ja laiskuus. Merkittävämpi niistä on pelko. Pelkuruus naamioidaan ns. järkeilyllä joksikin toiseksi.

• qwerty

Ihmisoikeudet ne on työttömälläkin, ajatuksen toiminnan jne...

Vai onko sittenkään.. hm?

• Dorkawanger

Aikoinaan käytiin keskustelua miksei kurssikeskuksissa voida valtion rahoilla vaikkapa valmistaa saunankiukaita Tornion jaloteräksestä ja myydä niitä materiaalikustannushintaan. Voitte arvata, että paikalliset yrittäjät olisivat halunneet räjäyttää kurssikeskukset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      133
      7313
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4430
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      55
      3473
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      507
      3192
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2134
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1783
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1731
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1583
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1495
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1436
    Aihe