Vastaus kysymykseen

häiden ammattilainen

Neloselta tutussa DrPhil ohjelmassa oli aiheena tänään häät. Ihmiset saivat esittää häihinsä liittyviä kysymyksiä tohtorille.

Eräs morsio esittikin kysymyksen; onko tökeröä pyytää häälahjaksi rahaa? Tohtori ja yleisö vastasivat molemmat samalla tavalla: ON.

Olen itsekin antanut neuvon, että jos kutsuttujen piiri on pieni ja hyvin toisensa tunteva, voi typeryytensä näyttää ja pyytää rahaa, koska tässä tilanteessa kutsuttavat voi laskea tutuiksi. Edellyttäen tietenkin, että kutsuttavat hyväksyvät kerjäämisen.
Mutta vähänkään isommissa häissä ei kannata sitä typeryyttään osoittaa kutsukortissa. Parempi vaihtoehto on lahjalista, jonka tavarat eivät ole kaupungin kalleimmasta liikkeestä.

On erittäin huonosti yhteen sopiva konsepti häistä, joissa kehykset ovat sadoille hengille, ja kutsukortissa pyydetään rahaa! Siitä saa kerjuuvaikutelman.

Joten onnistukaa häissänne, älkääkä pilatko niita laskelmoinnillanne ja kerjäämisellä. Ne ovat kaksi asiaa, jotka eivät sovi romantiikan kanssa ollenkaan yhteen.

132

21286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammattilainen meilläkin käy...

      Minkäs koulukunnan hääammattilaisia olet?

      Meidän hääsuunnittelijamme näet ei tuntenut moista sääntöä lainkaan - kuulemma ihmisten omat makuasiat eivät vielä etikettiä muodosta, vaan tyylikkyys / tökeryys määräytyy tilanteen mukaan.

      Mitään sääntöä sille, että jos lahjatoive toteutuu käytännössä jokaisen pienen rahalahjan summasta, että se tekisi lahjatoiveesta tökerömmän, ei ole. Ja tämä oli siis oikean ammattilaisen näkemys eikä vain ammattilaiseksi tekeytyvän...

      • häiden ammattilainen

        Niinhän minä sanoinkin!
        Keltään ei voi eikä saa kieltää tökeryyttä, edes omissa häisssään. Mutta jos sitä minulta kysytään vastaan kuten sanoin; tökeröä.

        Jos haluaa häänsä pilata kerjäämisellä on se toki jokaisen oma asia. Typeryyttään tuskin enää selvemmin voi kutsuun kirjoittaa. Mutta sen päättää jokainen itse.

        Ajattele, toiset kysyvät neuvoa tällaisessa asiassa, koska haluavat vieraidensa saapuvan paikalle ja vielä viihtyvänkin.


      • Sama
        häiden ammattilainen kirjoitti:

        Niinhän minä sanoinkin!
        Keltään ei voi eikä saa kieltää tökeryyttä, edes omissa häisssään. Mutta jos sitä minulta kysytään vastaan kuten sanoin; tökeröä.

        Jos haluaa häänsä pilata kerjäämisellä on se toki jokaisen oma asia. Typeryyttään tuskin enää selvemmin voi kutsuun kirjoittaa. Mutta sen päättää jokainen itse.

        Ajattele, toiset kysyvät neuvoa tällaisessa asiassa, koska haluavat vieraidensa saapuvan paikalle ja vielä viihtyvänkin.

        Niin me kysyimmekin neuvoa hääsuunnittelijaltamme. Ja kuten sanoin, hän ei tuntenut moista tökeryyssääntöä lainkaan.

        Niin minkäs koulukunnan hääammattilaisia olitkaan?


      • häiden ammatilainen
        Sama kirjoitti:

        Niin me kysyimmekin neuvoa hääsuunnittelijaltamme. Ja kuten sanoin, hän ei tuntenut moista tökeryyssääntöä lainkaan.

        Niin minkäs koulukunnan hääammattilaisia olitkaan?

        Kuulet asian, kunhan ensin perustelet, millä tavoin se liittyy tähän asiaan, josta keskustelemme?

        Olen tehnyt työtäni menetyksekkäästi jo vuodesta 1984.


      • häiden ammattilainen
        Sama kirjoitti:

        Niin me kysyimmekin neuvoa hääsuunnittelijaltamme. Ja kuten sanoin, hän ei tuntenut moista tökeryyssääntöä lainkaan.

        Niin minkäs koulukunnan hääammattilaisia olitkaan?

        Minkä koulukunnan ammattilainen se teillä käy, jos pakottaa asiakkaansa kerjäämään? Liian kallis vai teille?

        Toisekseen, kuka muu on puhunut "tökeryyssäännöstä" kuin sinä ja ammattilaisesi, jonka päämääränä ei selvästikään ole häiden kaikinpuolinen onnistuminen vaan lähinnä - rahastus?


      • Lahjan antaja
        häiden ammattilainen kirjoitti:

        Minkä koulukunnan ammattilainen se teillä käy, jos pakottaa asiakkaansa kerjäämään? Liian kallis vai teille?

        Toisekseen, kuka muu on puhunut "tökeryyssäännöstä" kuin sinä ja ammattilaisesi, jonka päämääränä ei selvästikään ole häiden kaikinpuolinen onnistuminen vaan lähinnä - rahastus?

        "Minkä koulukunnan ammattilainen se teillä käy, jos pakottaa asiakkaansa kerjäämään? Liian kallis vai teille?"

        Tätä tarkoitin sillä hyökkäävällä asenteella..


      • Tom
        häiden ammattilainen kirjoitti:

        Niinhän minä sanoinkin!
        Keltään ei voi eikä saa kieltää tökeryyttä, edes omissa häisssään. Mutta jos sitä minulta kysytään vastaan kuten sanoin; tökeröä.

        Jos haluaa häänsä pilata kerjäämisellä on se toki jokaisen oma asia. Typeryyttään tuskin enää selvemmin voi kutsuun kirjoittaa. Mutta sen päättää jokainen itse.

        Ajattele, toiset kysyvät neuvoa tällaisessa asiassa, koska haluavat vieraidensa saapuvan paikalle ja vielä viihtyvänkin.

        Me ollaan varmaan -06 kesänä menossa naimisiin ja en minä kehtaa ainakaan mitään lahjalistaa laittaa... Ennemmin laitan vaikka että matkakassaan voi laittaa pienen panoksen jos haluaa! Mitään kippoja ja kuppeja ei tarvita ne on jo pentikistä haettu aikoja sitten! Minusta on äivän järkyttävää tyhmyyttä että ostetaan samanlaisia tavaroita useita tai kymmentä eri astiastoa tms.
        Ei todellakaan lahjojen tai rahan takia naimisiin mennä, mutta helposti ainakin minun häät pilalle menevät jos minulla on 3 kuutiota kaikenmaailman lahjoja joita ei kehtaa pois heittää, eikä niillä mitään tee, eli raha rahana jos jotain haluaa antaa! Lahjalista vain jos todella jotain kerää ja vielä ei kaikkia ole hankittu...
        Mutta lahjaa/rahaa ei todellakaan ole pakko antaan jos siihen ei ole varaa/halua!
        ps. "Sepi häiden ammattilainen" taitaa olla yksi ja sama, onneksi on muitakin "ammattilaisia" ettei tarvi tuommoiseen amatööriin sekaantua...


      • jenni
        Tom kirjoitti:

        Me ollaan varmaan -06 kesänä menossa naimisiin ja en minä kehtaa ainakaan mitään lahjalistaa laittaa... Ennemmin laitan vaikka että matkakassaan voi laittaa pienen panoksen jos haluaa! Mitään kippoja ja kuppeja ei tarvita ne on jo pentikistä haettu aikoja sitten! Minusta on äivän järkyttävää tyhmyyttä että ostetaan samanlaisia tavaroita useita tai kymmentä eri astiastoa tms.
        Ei todellakaan lahjojen tai rahan takia naimisiin mennä, mutta helposti ainakin minun häät pilalle menevät jos minulla on 3 kuutiota kaikenmaailman lahjoja joita ei kehtaa pois heittää, eikä niillä mitään tee, eli raha rahana jos jotain haluaa antaa! Lahjalista vain jos todella jotain kerää ja vielä ei kaikkia ole hankittu...
        Mutta lahjaa/rahaa ei todellakaan ole pakko antaan jos siihen ei ole varaa/halua!
        ps. "Sepi häiden ammattilainen" taitaa olla yksi ja sama, onneksi on muitakin "ammattilaisia" ettei tarvi tuommoiseen amatööriin sekaantua...

        on ihan ymmärrettävää että jos on asuttu kauan yhdessä ennen häitä tavaraa on varmasti jo yllin kyllin. miksi siis kerätä turhaa romua vaaseja ja vanhojen ihmisten mielestä todella hienoja pöytäliinoja yms tavaroita nurkat täyteen jos romua on muutenkin jo paljon.

        mielestäni se ei osoita typeryyttä jos tahtoo rahaa häälahjaksi ja ostaa itse mitä tarvitsee tai käyttää rahat häämatkaan. voiko mukavempaa ajatusta olla kuin se että rannalla makoillessasi muistat kiitoksella kaikkia niitä ihmisiä jotka lahjoittivat matka kassaanne edes muutaman euron ja tekivät siitä mahdollisen kuin se että vietät häämatkasi kotona olohuoneessa ja voivottelet että mihin nämä kaikki krääsät mahtuu kun et viitsi roskiinkaan heittää.

        jos joku ei tahdo rahaa antaa ostakoon lahjan tai tulkoon ilman sehän on jokaisen omassa päätännässä. ei se tee juhlista sen huonompaa mielestäni. on typerää täällä haukkua ihmisiä jotka tahtovat käyttää rahat/ lahjan järkevästi. itseä ainakin ottaa päähän kun on viittä erilaista astia sarjaa muutama hassu kuppi samanlaista. jokaisen oma päätös eikä mikään ole toista päätöstä huonompi jokainen tavallaan.


      • sepi
        Tom kirjoitti:

        Me ollaan varmaan -06 kesänä menossa naimisiin ja en minä kehtaa ainakaan mitään lahjalistaa laittaa... Ennemmin laitan vaikka että matkakassaan voi laittaa pienen panoksen jos haluaa! Mitään kippoja ja kuppeja ei tarvita ne on jo pentikistä haettu aikoja sitten! Minusta on äivän järkyttävää tyhmyyttä että ostetaan samanlaisia tavaroita useita tai kymmentä eri astiastoa tms.
        Ei todellakaan lahjojen tai rahan takia naimisiin mennä, mutta helposti ainakin minun häät pilalle menevät jos minulla on 3 kuutiota kaikenmaailman lahjoja joita ei kehtaa pois heittää, eikä niillä mitään tee, eli raha rahana jos jotain haluaa antaa! Lahjalista vain jos todella jotain kerää ja vielä ei kaikkia ole hankittu...
        Mutta lahjaa/rahaa ei todellakaan ole pakko antaan jos siihen ei ole varaa/halua!
        ps. "Sepi häiden ammattilainen" taitaa olla yksi ja sama, onneksi on muitakin "ammattilaisia" ettei tarvi tuommoiseen amatööriin sekaantua...

        Heh, minä olen sepi ja minulla ei ole mitään tekemistä "häiden ammattilaisen" kanssa. Toisekseen en edes tiedä häiden järjestelyistä mitään, olen ollut vain vieraana useissa.

        Onko todellakin niin vaikeaa uskoa että kahdella ihmisellä voi olla samat mielipiteet asiasta?


      • En kehtais
        häiden ammattilainen kirjoitti:

        Niinhän minä sanoinkin!
        Keltään ei voi eikä saa kieltää tökeryyttä, edes omissa häisssään. Mutta jos sitä minulta kysytään vastaan kuten sanoin; tökeröä.

        Jos haluaa häänsä pilata kerjäämisellä on se toki jokaisen oma asia. Typeryyttään tuskin enää selvemmin voi kutsuun kirjoittaa. Mutta sen päättää jokainen itse.

        Ajattele, toiset kysyvät neuvoa tällaisessa asiassa, koska haluavat vieraidensa saapuvan paikalle ja vielä viihtyvänkin.

        ...olivat erään ystäväni häät kymmenkunta vuotta sitten. Järjestivät isot häät morsmaikun isän kustannuksella, pyysivät lahjat rahana, ja sitten kehuivat meille ystävilleen, että kutsuvat paljon (suunnilleen kaikki mahdolliset tutut serkun kummin kaimoja myöten) vieraita (pari sataa) vain sen takia, että saavat paljon rahaa häälahjaksi!

        Vein piruuttani heille tavaralahjan... :)


      • in.na
        En kehtais kirjoitti:

        ...olivat erään ystäväni häät kymmenkunta vuotta sitten. Järjestivät isot häät morsmaikun isän kustannuksella, pyysivät lahjat rahana, ja sitten kehuivat meille ystävilleen, että kutsuvat paljon (suunnilleen kaikki mahdolliset tutut serkun kummin kaimoja myöten) vieraita (pari sataa) vain sen takia, että saavat paljon rahaa häälahjaksi!

        Vein piruuttani heille tavaralahjan... :)

        Kyllä vaan, tuo kuullostaa jo ihan tolkuttoman junttimaiselta touhulta. Etukäteen kehuskelivat tulevilla rahalahjoilla? Kyllä minäkin tuossa kohtaa olisin vienyt lahjaksi tarjous-sauvasekoittimen Gigantista.

        Enkä muuten antaisi rahaa lahjaksi siinäkään tapauksessa, että sitä rahaa vaan pyydetään mutta ei kerrota, että mitä varten. En tietenkään, koska en silloin tiedä, että minkä lahjan ostamiseen osallistuin. Haluan tietää mitä annan ja tässäkin tapauksessa veisin tavaralahjan.

        Rahalahja on siinä kohtaa perusteltu, kun niistä muodostuva yhteissumma käytetään jonkin asian hankintaan mikä on liian kallis yksittäiselle lahjantuojalle (ja että antajat tietävät mikä se on). Sellaista toivettahan ei voi täyttää muutenkun osallistumalla rahallisesti.

        Meillä tulee olemaan toiveena häämatka, oli sopivaa tai ei. Todennäköisesti asia ilmaistaan kutsussa siten, että äitimme vastaavat lahjatoivetiedusteluihin. Matkatoimistoistahan saa ostaa lahjakortteja vaikka kahdella kympillä, ja ne on ihan käypää valuuttaa kun häämatkaa varataan. Äitien tehtäväksi jää ilmeisesti vain kertoa että minkä toimiston kortti. Ja vualaa, ei olla pyydetty rahaa.


      • ammattilaisella

        on itse matti kukkarossa ja se vie Tiimarikamaa hääparille, jos saa kutsun...

        Onkos niin häiden arvoisa ammattilainen, että kaiken näköinen pummaaminen häiden muodossa on kielletty, esim. häämatkarahasto tms...

        Entäs sitten, arvoisa häiden ammattilainen, nämä perinteiset morsiammen ryöstöt jne... Niissäkin käsitykseni mukaan on raha-asiat kyseessä. Tarvisiko nämä perinteet lopettaa, jotta ei häät vaikuttaisi tökeröltä.

        Itse olen asunut avoliitossa yli 10 vuotta ja romua on nurkat täynnä. Mennään naimisiin ens kesänä ja meillä on kortteihin tulessa häämatkarahaston tilinumero. Olenko nyt törkeä?! En todellakaan tarkoita, että sinne tarvitsisi laittaa suuria rahoja, mutta en halua tavaralahjojakaan, mitä en tule käyttämään tai mitä en tarvitse. Olenkohan nyt törkeä oi arvoisa häiden ammattilainen...


      • toivottavasti
        ammattilaisella kirjoitti:

        on itse matti kukkarossa ja se vie Tiimarikamaa hääparille, jos saa kutsun...

        Onkos niin häiden arvoisa ammattilainen, että kaiken näköinen pummaaminen häiden muodossa on kielletty, esim. häämatkarahasto tms...

        Entäs sitten, arvoisa häiden ammattilainen, nämä perinteiset morsiammen ryöstöt jne... Niissäkin käsitykseni mukaan on raha-asiat kyseessä. Tarvisiko nämä perinteet lopettaa, jotta ei häät vaikuttaisi tökeröltä.

        Itse olen asunut avoliitossa yli 10 vuotta ja romua on nurkat täynnä. Mennään naimisiin ens kesänä ja meillä on kortteihin tulessa häämatkarahaston tilinumero. Olenko nyt törkeä?! En todellakaan tarkoita, että sinne tarvitsisi laittaa suuria rahoja, mutta en halua tavaralahjojakaan, mitä en tule käyttämään tai mitä en tarvitse. Olenkohan nyt törkeä oi arvoisa häiden ammattilainen...

        Huoh.

        Taas yksi, jonka syy järjestää juhlat on vieraiden rahapussi/-varat...

        No, kukin taaplaa tyylilleen uskollisena. Toiset kerjäläisinä ja toiset heidän maksajinaan...

        Toiset järjestää juhlia vaikka siihen ei varaa olekaan ja toiset ymmärtää olla niin tekemättä.
        Näinhän se menee.
        Kumpi sitten fiksumpaa? No ehdottomasti se, joka ymmärtää olla niin tekemättä!


      • kaaso -05
        häiden ammattilainen kirjoitti:

        Niinhän minä sanoinkin!
        Keltään ei voi eikä saa kieltää tökeryyttä, edes omissa häisssään. Mutta jos sitä minulta kysytään vastaan kuten sanoin; tökeröä.

        Jos haluaa häänsä pilata kerjäämisellä on se toki jokaisen oma asia. Typeryyttään tuskin enää selvemmin voi kutsuun kirjoittaa. Mutta sen päättää jokainen itse.

        Ajattele, toiset kysyvät neuvoa tällaisessa asiassa, koska haluavat vieraidensa saapuvan paikalle ja vielä viihtyvänkin.

        ei se mun mielestä ainakaan mitään tökeröä ole!!!! Tuttavani menee naimisiin toukokuussa ja heillä on toive että lahjat tulevat rahana...jokainen antakoon mitä pystyy!!!
        Miksi ei sitä muka rahana vois pyytää nimittäin heillä on ainakin kaikkea,on mikrosta lähtien KAIKKI!! (tyypillisimmät häälahjat)
        He aikovat laittaa rahat häiden kuluihin ja loput häämatkaan joka ei todellakaan ole mikään halpa!
        Joo no tää oli taas mvaan mun mielipide...


      • miksi?
        kaaso -05 kirjoitti:

        ei se mun mielestä ainakaan mitään tökeröä ole!!!! Tuttavani menee naimisiin toukokuussa ja heillä on toive että lahjat tulevat rahana...jokainen antakoon mitä pystyy!!!
        Miksi ei sitä muka rahana vois pyytää nimittäin heillä on ainakin kaikkea,on mikrosta lähtien KAIKKI!! (tyypillisimmät häälahjat)
        He aikovat laittaa rahat häiden kuluihin ja loput häämatkaan joka ei todellakaan ole mikään halpa!
        Joo no tää oli taas mvaan mun mielipide...

        järjestävät juhlat, joihin heillä ei oo varaa?


      • aikuinen ihminen
        toivottavasti kirjoitti:

        Huoh.

        Taas yksi, jonka syy järjestää juhlat on vieraiden rahapussi/-varat...

        No, kukin taaplaa tyylilleen uskollisena. Toiset kerjäläisinä ja toiset heidän maksajinaan...

        Toiset järjestää juhlia vaikka siihen ei varaa olekaan ja toiset ymmärtää olla niin tekemättä.
        Näinhän se menee.
        Kumpi sitten fiksumpaa? No ehdottomasti se, joka ymmärtää olla niin tekemättä!

        Mielenkiintoista nähdä ihmisten mielipiteitä rahan suhteen häälahjana. Me olemme menossa kesällä naimisiin ja vieraita tulee noin 300 tai vähän vähemmän. Ongelmana on häälahja lista. Lista on pakko tehdä, muuten hukutaan kauheisiin lakana kasoihin ja pyyhkeisiin!! Mutta, sekin on vaikea tilanne, kun tavaraa on niin palon, että ei oikein keksi mitään järkevää, jotain astioita kyllä, mutta ei se onnista että sanoo, tuo sä lautanen ja sä kuppi.... jne. Kuulostaa erittäin fiksulta vaihtoehdolta raha, esim häämatkaa varten tai johonkin muuhun, ainahan rahaa tarvitaan. Ja asiahan on niin että ihmiset aina haluaa tuoda jotain, ja kokemuksestani sanon että jos hääpari pyytää rahaaa, niin se ei ole mitenkään kerjäämistä!! Olen monelle hääparille lahjoittanut rahaa heidän pyynnöstä,johonkin suurempaan ostokseen, ja ilomielin olen antanut kun tiedän että hääpari juuri sitä lahjaa minulta toivoi=)


      • ei ammattilainen
        Tom kirjoitti:

        Me ollaan varmaan -06 kesänä menossa naimisiin ja en minä kehtaa ainakaan mitään lahjalistaa laittaa... Ennemmin laitan vaikka että matkakassaan voi laittaa pienen panoksen jos haluaa! Mitään kippoja ja kuppeja ei tarvita ne on jo pentikistä haettu aikoja sitten! Minusta on äivän järkyttävää tyhmyyttä että ostetaan samanlaisia tavaroita useita tai kymmentä eri astiastoa tms.
        Ei todellakaan lahjojen tai rahan takia naimisiin mennä, mutta helposti ainakin minun häät pilalle menevät jos minulla on 3 kuutiota kaikenmaailman lahjoja joita ei kehtaa pois heittää, eikä niillä mitään tee, eli raha rahana jos jotain haluaa antaa! Lahjalista vain jos todella jotain kerää ja vielä ei kaikkia ole hankittu...
        Mutta lahjaa/rahaa ei todellakaan ole pakko antaan jos siihen ei ole varaa/halua!
        ps. "Sepi häiden ammattilainen" taitaa olla yksi ja sama, onneksi on muitakin "ammattilaisia" ettei tarvi tuommoiseen amatööriin sekaantua...

        Että rahaa häälahjaksi... Tietysti mieluinen lahja. (jos on persaukinen) Ei missään vaiheessa tulisi mieleenikään pyytää lahjaksi rahaa naimisiin mennessä, siinä se olisi kiva hymyillä vieraille kun tietää mitä vieraat on mielessään ja ehkä ääneenkin ajatelleet nähdessään lahjatoivomuksen. Hyi häpeä kerjäläinen.


      • olesio
        jenni kirjoitti:

        on ihan ymmärrettävää että jos on asuttu kauan yhdessä ennen häitä tavaraa on varmasti jo yllin kyllin. miksi siis kerätä turhaa romua vaaseja ja vanhojen ihmisten mielestä todella hienoja pöytäliinoja yms tavaroita nurkat täyteen jos romua on muutenkin jo paljon.

        mielestäni se ei osoita typeryyttä jos tahtoo rahaa häälahjaksi ja ostaa itse mitä tarvitsee tai käyttää rahat häämatkaan. voiko mukavempaa ajatusta olla kuin se että rannalla makoillessasi muistat kiitoksella kaikkia niitä ihmisiä jotka lahjoittivat matka kassaanne edes muutaman euron ja tekivät siitä mahdollisen kuin se että vietät häämatkasi kotona olohuoneessa ja voivottelet että mihin nämä kaikki krääsät mahtuu kun et viitsi roskiinkaan heittää.

        jos joku ei tahdo rahaa antaa ostakoon lahjan tai tulkoon ilman sehän on jokaisen omassa päätännässä. ei se tee juhlista sen huonompaa mielestäni. on typerää täällä haukkua ihmisiä jotka tahtovat käyttää rahat/ lahjan järkevästi. itseä ainakin ottaa päähän kun on viittä erilaista astia sarjaa muutama hassu kuppi samanlaista. jokaisen oma päätös eikä mikään ole toista päätöstä huonompi jokainen tavallaan.

        Sitä varten on hyvät ihmiset lahjalistat ettei tule "vääriä" tai tarpeettomia lahjoja... kerjäläiset ja persaukiset mehtään piiloon...


      • no voi perse
        ammattilaisella kirjoitti:

        on itse matti kukkarossa ja se vie Tiimarikamaa hääparille, jos saa kutsun...

        Onkos niin häiden arvoisa ammattilainen, että kaiken näköinen pummaaminen häiden muodossa on kielletty, esim. häämatkarahasto tms...

        Entäs sitten, arvoisa häiden ammattilainen, nämä perinteiset morsiammen ryöstöt jne... Niissäkin käsitykseni mukaan on raha-asiat kyseessä. Tarvisiko nämä perinteet lopettaa, jotta ei häät vaikuttaisi tökeröltä.

        Itse olen asunut avoliitossa yli 10 vuotta ja romua on nurkat täynnä. Mennään naimisiin ens kesänä ja meillä on kortteihin tulessa häämatkarahaston tilinumero. Olenko nyt törkeä?! En todellakaan tarkoita, että sinne tarvitsisi laittaa suuria rahoja, mutta en halua tavaralahjojakaan, mitä en tule käyttämään tai mitä en tarvitse. Olenkohan nyt törkeä oi arvoisa häiden ammattilainen...

        mitä jos jättäisit menemättä naimisiin... säilyisi kasvot ja ystävät. Häpeä kerjäläinen!!!!!


      • kerjäläiseksi
        no voi perse kirjoitti:

        mitä jos jättäisit menemättä naimisiin... säilyisi kasvot ja ystävät. Häpeä kerjäläinen!!!!!

        vaikka häälahjaksi rahaa viime kesänä pyysinkin ja oikein kutsussa vielä... Kun kaksi aikuista (33 ja 41-v) laittaa hynttyyt yhteen on sitä rojua ja roinaa jo kertynyt matkan varrella molemmille ihan riittävästi. Raha ei kuitenkaan ollut pääasia, vaan se että vieraat tulivat ja viihtyivät, rahat käytettiin viikon häämatkaan ja laitoimme olkkarin kalustuksen uusiksi, käsittääkseni en olisi voinut laittaa häälahjalistaan "sohvat", "kirjahylly", "olkkarin pöytä"... ne me haluttiin ja ne me saatiin, kiitos vaan kaikille häihimme osallistuneille!!! Törkeää mielestäni on pyytää lahjaksi rahaa jotakin tiettyä tarkoitusta varten ja sitten ne rahat vaikka dokataan, SE on TÖKERÖÄ!!


      • kenenkään
        toivottavasti kirjoitti:

        Huoh.

        Taas yksi, jonka syy järjestää juhlat on vieraiden rahapussi/-varat...

        No, kukin taaplaa tyylilleen uskollisena. Toiset kerjäläisinä ja toiset heidän maksajinaan...

        Toiset järjestää juhlia vaikka siihen ei varaa olekaan ja toiset ymmärtää olla niin tekemättä.
        Näinhän se menee.
        Kumpi sitten fiksumpaa? No ehdottomasti se, joka ymmärtää olla niin tekemättä!

        tarvitse tulla häihin tai laittaa rahaa kenenkään matkatileille tms. Tuokoon muutaman lakanan jos se on niin h*tin hyvä idea...

        Ei kai nyt oikeesti kukaan normaali, aikuinen ihminen mene RAHAN takia naimisiin?!?! Vai olenko aivan väärässä? HEI HALOO!

        Olenpa ollut sellaisissakin häissä muutama vuosi sitten, jossa pyydettiin "Aarretta" varten mahdolliset muistamiset. Nykyään Aarre on 1-vuotias veikeä vesseli, joka sai alkunsa keinohedelmöityksellä...

        Tietysti silti fiksuna ihmisenä olis varmaan tarvinnut viedä muutama Iittalan lautanen lahjaksi, vai?!


      • túnnustaudu
        no voi perse kirjoitti:

        mitä jos jättäisit menemättä naimisiin... säilyisi kasvot ja ystävät. Häpeä kerjäläinen!!!!!

        minäkään. Ja varmana menen naimisiin ja varmana pyydän muistamiset rahana. Eihän mun häihini ole ketään PAKOTETTUJA tulemaan.

        Pysykööt poissa, jos olen niin vitun törkee!
        ÄÄLIÖ!


      • :------------
        Lahjan antaja kirjoitti:

        "Minkä koulukunnan ammattilainen se teillä käy, jos pakottaa asiakkaansa kerjäämään? Liian kallis vai teille?"

        Tätä tarkoitin sillä hyökkäävällä asenteella..

        En usko että tuommoisella asenteella yksikään Hääsuunnittelia on menestyksekäs. Olet nuija.


      • ihmiset
        kenenkään kirjoitti:

        tarvitse tulla häihin tai laittaa rahaa kenenkään matkatileille tms. Tuokoon muutaman lakanan jos se on niin h*tin hyvä idea...

        Ei kai nyt oikeesti kukaan normaali, aikuinen ihminen mene RAHAN takia naimisiin?!?! Vai olenko aivan väärässä? HEI HALOO!

        Olenpa ollut sellaisissakin häissä muutama vuosi sitten, jossa pyydettiin "Aarretta" varten mahdolliset muistamiset. Nykyään Aarre on 1-vuotias veikeä vesseli, joka sai alkunsa keinohedelmöityksellä...

        Tietysti silti fiksuna ihmisenä olis varmaan tarvinnut viedä muutama Iittalan lautanen lahjaksi, vai?!

        vie lahjaksi mitä toivotaan. Vielä fiksummat ottaa lahjana vastaan, mitä annetaan.


      • kaaso -05
        miksi? kirjoitti:

        järjestävät juhlat, joihin heillä ei oo varaa?

        En ole väittänyt ettei heillä olisi varaa!!!!!! Se vaan nyt menee niin...! eikö sais???
        Mä muutenkin ihmettelen tätä koko keskustelua sillä "rahalahjahan" yleistyy koko ajan ja samanlaista "kerjäämistähän" se on kuin lahjalista!!!! Ja vieraille se on helpompaa,jokainen voi laittaa tilille niin paljon tai vähän kuin haluaa,vaikka euron....eikä sitten tarvitse miettiä että pystyyköhän nyt ostamaan ton 200euron mikron joka lahjalistassa on enää jäljellä!!!!!!!!!!!!!!!


      • pienet häät
        kaaso -05 kirjoitti:

        En ole väittänyt ettei heillä olisi varaa!!!!!! Se vaan nyt menee niin...! eikö sais???
        Mä muutenkin ihmettelen tätä koko keskustelua sillä "rahalahjahan" yleistyy koko ajan ja samanlaista "kerjäämistähän" se on kuin lahjalista!!!! Ja vieraille se on helpompaa,jokainen voi laittaa tilille niin paljon tai vähän kuin haluaa,vaikka euron....eikä sitten tarvitse miettiä että pystyyköhän nyt ostamaan ton 200euron mikron joka lahjalistassa on enää jäljellä!!!!!!!!!!!!!!!

        yleistyvät kovaa vauhtia. Ihmiset ovat kyllästyneet näihin suuriin kerjäjäisiin ja kun on ollut yksissä häissä on nähnyt kaikki. Trendi on jo ihan selvä.

        Anna ihmisten itse valita lahjansa, älä pidä vieraitasi idiootteina! Saatat saada muutaman kympin jopa rahaakin!
        ;)

        Jos tarvitsee saada rahaa lahjaksi, ei ole ollut varaa. Ja minä en muuta tästä ajatustani.


      • kanssasi
        pienet häät kirjoitti:

        yleistyvät kovaa vauhtia. Ihmiset ovat kyllästyneet näihin suuriin kerjäjäisiin ja kun on ollut yksissä häissä on nähnyt kaikki. Trendi on jo ihan selvä.

        Anna ihmisten itse valita lahjansa, älä pidä vieraitasi idiootteina! Saatat saada muutaman kympin jopa rahaakin!
        ;)

        Jos tarvitsee saada rahaa lahjaksi, ei ole ollut varaa. Ja minä en muuta tästä ajatustani.

        tästä asiasta samaa mieltä. Luottamusta vieraisiin. Ei se lahjan valinta niin tuskallista ole ja, jos joillekin on, niin sitten antakoot rahaa. Kaikki lahjat ei ehkä tuu tarpeeseen, mut so what, ajatus on tärkein:)


    • Lahjan antaja

      Itse ainakin annan mieluummin lahjan rahana kuin ostan puoliväkisin jotain maljakkoa hääparille, jota ne eivät edes välttämättä halua saatika käytä.

      Mielestäni lahjalista on ihan käytännöllinen tapa, mutta itse en osaisi omaan hääkutsuuni laittaa mitään muuta kuin ajan ja paikan ja tiedon mistä on kyse (Elikkä meidän häät siellä ja silloin jne). En voisi kuvitellakaan laittavani johonkin kutsussa, että lahjat rahana tai mitenkään muuten sitä osaisi ilmaista.

      Toki voisin kuvitella esim. omille vanhemmilleni ilmoittaa, että mikäli hääjuhliin tulevat kysyvät heiltä neuvoa lahjaideoiksi niin silloin voisivat ehdottaa sitä ja tätä tai kertoa vaikka, että tarkoituksena on ostaa sohvakalusto mahdollisilla rahalahjoilla. Tosin tuokin voi kaatua omassa nokkeluudessaan siihen, että saamme sitten kymmenen samanlaista voirasiaa tms. jos olemme sellaista toivoneet.

      Olettaisin, että idea siinä rahalahjan pyytämisessä on se, että miten sen pyynnön osaa "verhota" kauniimmaksi. Elikkä vaikka juuri noin, että tarkoituksena on ostaa sohvakalusto tms. hyödyllinen asia niillä mahdollisilla rahoilla tai laittaa ne rahat pesämunaksi johonkin suurempaan säästökohteeseen, kuten talon hankintaan tai muuhun vastaavaan.

      Itse en varmaan antaisi rahana lahjaa, jos en saisi mitään järkevää perustelua sille, että mihin se raha on tarkoitus käyttää. Viime kesänä annoimme ystäväpiirissä eräälle onnelliselle hääparille lahjakortin, jolla he voivat ostaa astioita liikkeestä X. Oli tiedossa se, että he keräävät tässä kyseisessä liikkeessä myytävää astiasarjaa, mutta kenelläkään ei oikein ollut tietoa, että mitä kaikkea siitä puuttuu, joten ei vaan uskallettu mennä ostelemaan mitä sattuu osia.

      Mutta muuten tälle nimimerkille "häiden ammattilainen" antaisin ihan vain sellaisen neuvon, että noin hyökkäävä asenne on aika ikävää luettavaa. Pidetään hyvä aihe järkevänä keskustelussa, eikä mennä asiattomuuksiin.

      • häiden ammattilainen

        onkin kokonaan toinen asia, jos lahjan antaa rahana vieras OMASTA aloitteestaan. Mutta rahan pyytäminen lahjaksi on tökeröä. Aina.

        Periaatteessa kerjuu on kerjuuta, ja se paistaa läpi aina, oli se sitten verhottu kuinka ihanasti tahansa. Mikäli siitä vain käy ilmi, että rahaa olisi tarvis saada. Ja sehän siinä yleensä sentään näkyy.

        Hyökkäävästä asenteesta. Se oli kylläkin sillä henkilöllä, joka minulle ensin vastasi. Hän koki viestini kovasti itsetuntoaan kolauttavan. Miksi? Sen saat päätellä itse. Ehkä hän ei halunnut lukea, että ihmiset ylipäänsä pitävät rahan pyytämistä lahjaksi tökerönä. Minun syyni se ei ole!


      • kirjoittelija
        häiden ammattilainen kirjoitti:

        onkin kokonaan toinen asia, jos lahjan antaa rahana vieras OMASTA aloitteestaan. Mutta rahan pyytäminen lahjaksi on tökeröä. Aina.

        Periaatteessa kerjuu on kerjuuta, ja se paistaa läpi aina, oli se sitten verhottu kuinka ihanasti tahansa. Mikäli siitä vain käy ilmi, että rahaa olisi tarvis saada. Ja sehän siinä yleensä sentään näkyy.

        Hyökkäävästä asenteesta. Se oli kylläkin sillä henkilöllä, joka minulle ensin vastasi. Hän koki viestini kovasti itsetuntoaan kolauttavan. Miksi? Sen saat päätellä itse. Ehkä hän ei halunnut lukea, että ihmiset ylipäänsä pitävät rahan pyytämistä lahjaksi tökerönä. Minun syyni se ei ole!

        Ainoa jolta on tullut kiukkuisia vastauksia on ollut nimimerkillä "häiden ammattilainen".


      • Vakkari2
        häiden ammattilainen kirjoitti:

        onkin kokonaan toinen asia, jos lahjan antaa rahana vieras OMASTA aloitteestaan. Mutta rahan pyytäminen lahjaksi on tökeröä. Aina.

        Periaatteessa kerjuu on kerjuuta, ja se paistaa läpi aina, oli se sitten verhottu kuinka ihanasti tahansa. Mikäli siitä vain käy ilmi, että rahaa olisi tarvis saada. Ja sehän siinä yleensä sentään näkyy.

        Hyökkäävästä asenteesta. Se oli kylläkin sillä henkilöllä, joka minulle ensin vastasi. Hän koki viestini kovasti itsetuntoaan kolauttavan. Miksi? Sen saat päätellä itse. Ehkä hän ei halunnut lukea, että ihmiset ylipäänsä pitävät rahan pyytämistä lahjaksi tökerönä. Minun syyni se ei ole!

        No höpön löpön! Sulla täällä yksinään on ollut vihamielissävytteisiä viestejä eikä kellään muulla!


      • häiden ammattilainen
        kirjoittelija kirjoitti:

        Ainoa jolta on tullut kiukkuisia vastauksia on ollut nimimerkillä "häiden ammattilainen".

        en nyt kuitenkaan lähde lapselliseen kinaan päivänselvästä asiasta.

        Edelleen on pointtini se, että JOS etsitään kaikinpuolista onnistumista asiassa, miksi pilata lopputulos sillä, että vieraat eivät tule/eivät viihdy.

        On olemassa tiettyjä faktoja, tämä yksi niistä; vieraiksi kutsutut eivät pääsääntöisesti hyväksy rahan pyytämistä lahjaksi.


      • häiden ammattilainen
        Vakkari2 kirjoitti:

        No höpön löpön! Sulla täällä yksinään on ollut vihamielissävytteisiä viestejä eikä kellään muulla!

        se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että kerjääminen on noloa.


      • tyyliniekka
        häiden ammattilainen kirjoitti:

        onkin kokonaan toinen asia, jos lahjan antaa rahana vieras OMASTA aloitteestaan. Mutta rahan pyytäminen lahjaksi on tökeröä. Aina.

        Periaatteessa kerjuu on kerjuuta, ja se paistaa läpi aina, oli se sitten verhottu kuinka ihanasti tahansa. Mikäli siitä vain käy ilmi, että rahaa olisi tarvis saada. Ja sehän siinä yleensä sentään näkyy.

        Hyökkäävästä asenteesta. Se oli kylläkin sillä henkilöllä, joka minulle ensin vastasi. Hän koki viestini kovasti itsetuntoaan kolauttavan. Miksi? Sen saat päätellä itse. Ehkä hän ei halunnut lukea, että ihmiset ylipäänsä pitävät rahan pyytämistä lahjaksi tökerönä. Minun syyni se ei ole!

        "Mutta rahan pyytäminen lahjaksi on tökeröä. Aina"

        Sehän on vaan sun mielipitees. Jonkun toisen mielestä taas ei ole tökeröä. Läheskään aina.


      • vieras
        häiden ammattilainen kirjoitti:

        en nyt kuitenkaan lähde lapselliseen kinaan päivänselvästä asiasta.

        Edelleen on pointtini se, että JOS etsitään kaikinpuolista onnistumista asiassa, miksi pilata lopputulos sillä, että vieraat eivät tule/eivät viihdy.

        On olemassa tiettyjä faktoja, tämä yksi niistä; vieraiksi kutsutut eivät pääsääntöisesti hyväksy rahan pyytämistä lahjaksi.

        Vieraiden viihtumiseen ei vaikuta lahjat. Lahjat ovat sivuseikka, muttta parin on annettava lahjalista ja aina rahavaihtoehto mukaan tilinumerolla vahvistettuna, ettei kutsuvieraiden tarvitse sitä erikseen lähteä soittelemaan.


      • assa
        häiden ammattilainen kirjoitti:

        se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että kerjääminen on noloa.

        Ei ole kerjäämistä jos pyytää lahjaa rahana. Se on sama ostaako tuotteita lahjaksi siinäkin saa "rahaa" joka pahimmassa tapauksessa on turha. Että semmoista.


      • rahana kiitos
        häiden ammattilainen kirjoitti:

        en nyt kuitenkaan lähde lapselliseen kinaan päivänselvästä asiasta.

        Edelleen on pointtini se, että JOS etsitään kaikinpuolista onnistumista asiassa, miksi pilata lopputulos sillä, että vieraat eivät tule/eivät viihdy.

        On olemassa tiettyjä faktoja, tämä yksi niistä; vieraiksi kutsutut eivät pääsääntöisesti hyväksy rahan pyytämistä lahjaksi.

        Nykyään on mielestäni aika tavallista että lahjaksi halutaan selvää rahaa. Vanhemmat ihmiset sitä ei varmaankaan liiemmin ymmärrä mutta nykyään...
        Itte en kyllä ymmärrä sitä, et miten juhlat menee pilalle vaik pyytääki lahjan rahana...? Ei oo meilläpäin ainakaa menoo haitannu, oli lahja mikä tahansa. Hääthän ovat kuitenkin HÄÄPARIN juhla
        Se on totta että kutsussa olis kyl mukava mainita et mihin tarkotukseen rahat laitetaan


      • assa kirjoitti:

        Ei ole kerjäämistä jos pyytää lahjaa rahana. Se on sama ostaako tuotteita lahjaksi siinäkin saa "rahaa" joka pahimmassa tapauksessa on turha. Että semmoista.

        Voin kertoa esimerkin siitä miten käy lahjalistalle kun sellaisen tiettyyn kauppaan tekee...

        Kun itse naimisiin menimme, niin teimme lahjalistan kauppaan X. Tämä palveli erittäin hyvin niitä vieraita jotka asuivat kauempana eivätkä päässeet tulemaan itse henkilökohtaisesti häihimme.

        Ne henkilöt taas, jotka tulivat paikanpäälle, olivat joko ostaneet lahjansa listan ulkopuolelta taikka toivat rahaa. Raha luonnollisesti aina tulee tarpeeseen kun itse kustantaa häänsä, mutta Ne lahjat, jotka tulivat lahjalistan ulkopuolelta... Pääasia kuitenkin taitaa olla hyvä tarkoitus, eikä niinkään se, mitä hääpari on lahjaksi toivonut.
        Hinnasta ei ollut kiinni, listassamme oli arvokkaita ja edullisia toiveita, jotta löytyisi jokaiselle jotain.

        Niin, että tällainen kokemus siitä, miten ihmiset osaavat lukea sen, kun kutsussa lukee, että lahjatoiveita voi tiedustella sieltä ja sieltä kaupasta :)


      • Alisa
        häiden ammattilainen kirjoitti:

        en nyt kuitenkaan lähde lapselliseen kinaan päivänselvästä asiasta.

        Edelleen on pointtini se, että JOS etsitään kaikinpuolista onnistumista asiassa, miksi pilata lopputulos sillä, että vieraat eivät tule/eivät viihdy.

        On olemassa tiettyjä faktoja, tämä yksi niistä; vieraiksi kutsutut eivät pääsääntöisesti hyväksy rahan pyytämistä lahjaksi.

        Älä yleistä ja käytä "minä tiedän" -asennetta kun et selvästikään näytä tietävän!!

        Hyvä nimimerkki "häiden ammattilainen", jos itse olisin kutsuttuna juhliin, jossa lahja toivotaan jokaisen itse sopivaksi katsomana summana, jotta juhlakalu saisi ostettua jotain suurempaa, olisin erittäin iloinen moisesta harkitsevaisuudesta.

        a.) miksi laittaa vieraitaan metsästämään juuri juhlaparille mieluista kuppia tms...

        b.) jos hääparilla on jo tarvittava määrä erinäisiä astioita/erityisesti, jos kyseessä on toinen avioliitto) miksi täyttää kaappejaan vielä uusilla kipoilla?

        Eikö olisi ympäristöystävällistä, taloudellista, aikaa säästävää ja järkevää kohdentaa lahjaan aiottu summa juuri siihen, mihin rahoilla on käyttöä, esimerkiksi pesukoneeseen tms.? Toiminta on erityisen perusteltua silloin, kun vieraat ovat muuten hätä kädessä lahjan kanssa. Jos et ole vielä törmännyt, on olemassa ihmisiä, joilla on jo riittävästi kodintarvikkeita. Mielestäni olisi epäkohteliasta pyytää silloin yhdeltä vieraalta ainoastaan pesukonetta -vaikka se olisikin ainoa tarvittava kapistus.

        Jos juhlavieraiksi kutsutaan pelkästään läheisimmät ihmiset, olisi suorastaan ajattelematonta laittaa heidät miettimään aivot saúhuten lahjaa parille JOLLA ON JO KAIKKEA MUUTA kuin esim. kuivausrumpu.

        Luulen, hyvä "Häiden ammattilainen", että olet aavistuksen etääntynyt tavallisen järjen käytöstä. Siltikin toivotan sinulle oikein hyvää alkavaa kevättä.


      • sepi
        häiden ammattilainen kirjoitti:

        onkin kokonaan toinen asia, jos lahjan antaa rahana vieras OMASTA aloitteestaan. Mutta rahan pyytäminen lahjaksi on tökeröä. Aina.

        Periaatteessa kerjuu on kerjuuta, ja se paistaa läpi aina, oli se sitten verhottu kuinka ihanasti tahansa. Mikäli siitä vain käy ilmi, että rahaa olisi tarvis saada. Ja sehän siinä yleensä sentään näkyy.

        Hyökkäävästä asenteesta. Se oli kylläkin sillä henkilöllä, joka minulle ensin vastasi. Hän koki viestini kovasti itsetuntoaan kolauttavan. Miksi? Sen saat päätellä itse. Ehkä hän ei halunnut lukea, että ihmiset ylipäänsä pitävät rahan pyytämistä lahjaksi tökerönä. Minun syyni se ei ole!

        Minkäslainen olikaan se koira joka älähtää? Taisit raapaista aihetta joka ei ole helposti käsiteltävissä näille hääkerjäläisille jotka ovat moista toimintaa harrastaneet. Kyllähän tuon kerjäämisen tökeryyden jokainen tajuaa. Asia ei muutu kauniilla verhisanoilla tai idean mutustelulla ja pyörittelyllä mihinkään.

        Omasta mielestäni rahalahjan pyytäminen noin 22 vuotiaalta tai nuoremmalta parilta on täysin ok, mutta tästä paljon vanhempien ei pitäisi myydä ihmiskuvaansa noin halvalla tuttavilleen.


      • sepi
        assa kirjoitti:

        Ei ole kerjäämistä jos pyytää lahjaa rahana. Se on sama ostaako tuotteita lahjaksi siinäkin saa "rahaa" joka pahimmassa tapauksessa on turha. Että semmoista.

        Tuolla kommentilla julistit itsesi kapitalistiääliöksi. Koita ymmärtää lahjan merkitys materiasta.


      • Lahjan antaja
        Jeanina kirjoitti:

        Voin kertoa esimerkin siitä miten käy lahjalistalle kun sellaisen tiettyyn kauppaan tekee...

        Kun itse naimisiin menimme, niin teimme lahjalistan kauppaan X. Tämä palveli erittäin hyvin niitä vieraita jotka asuivat kauempana eivätkä päässeet tulemaan itse henkilökohtaisesti häihimme.

        Ne henkilöt taas, jotka tulivat paikanpäälle, olivat joko ostaneet lahjansa listan ulkopuolelta taikka toivat rahaa. Raha luonnollisesti aina tulee tarpeeseen kun itse kustantaa häänsä, mutta Ne lahjat, jotka tulivat lahjalistan ulkopuolelta... Pääasia kuitenkin taitaa olla hyvä tarkoitus, eikä niinkään se, mitä hääpari on lahjaksi toivonut.
        Hinnasta ei ollut kiinni, listassamme oli arvokkaita ja edullisia toiveita, jotta löytyisi jokaiselle jotain.

        Niin, että tällainen kokemus siitä, miten ihmiset osaavat lukea sen, kun kutsussa lukee, että lahjatoiveita voi tiedustella sieltä ja sieltä kaupasta :)

        Tiedän monia ihmisiä, jotka ostavat aina "uhallaankin" lahjan listan ulkopuolelta. Hulluin tapaus mitä olen kuullut tuollaisesta ihmisestä on se, että vaikka listan mukainen lahja oli jo valmiiksi ostettuna niin hän ehdottomasti ei halunnut antaa sitä juuri sen olemassa olevan listan takia (heillä oli käynyt niin, että mies oli veljensä kanssa ostanut listalla olleen lahjan kun olivat "suuremmassa" kaupungissa käymässä). Tämä nainen välttämättä halusi antaa Virosta ostamansa lasikulhon lahjaksi, jota ei ollut edes ostanut kyseinen hääpari mielessä.


      • assa
        sepi kirjoitti:

        Tuolla kommentilla julistit itsesi kapitalistiääliöksi. Koita ymmärtää lahjan merkitys materiasta.

        Ja vaikka olisi lahjalista niin useiten annan rahaa ja mielellään suoraan tilille. Lahjalistastakin on kiva ostaa.


      • ja mulla
        Vakkari2 kirjoitti:

        No höpön löpön! Sulla täällä yksinään on ollut vihamielissävytteisiä viestejä eikä kellään muulla!

        hehehe.. sulla ja häiden ammattilaisella, sekä sillä joka ensimmäisenä nokkiintui häiden ammattilaiselle..ja ny varmaa mullaki. iha hikee pukkaa..heh.


      • häiden suunnittelia
        häiden ammattilainen kirjoitti:

        onkin kokonaan toinen asia, jos lahjan antaa rahana vieras OMASTA aloitteestaan. Mutta rahan pyytäminen lahjaksi on tökeröä. Aina.

        Periaatteessa kerjuu on kerjuuta, ja se paistaa läpi aina, oli se sitten verhottu kuinka ihanasti tahansa. Mikäli siitä vain käy ilmi, että rahaa olisi tarvis saada. Ja sehän siinä yleensä sentään näkyy.

        Hyökkäävästä asenteesta. Se oli kylläkin sillä henkilöllä, joka minulle ensin vastasi. Hän koki viestini kovasti itsetuntoaan kolauttavan. Miksi? Sen saat päätellä itse. Ehkä hän ei halunnut lukea, että ihmiset ylipäänsä pitävät rahan pyytämistä lahjaksi tökerönä. Minun syyni se ei ole!

        Kuulostaa siltä että raha on sinun epäjumala, ? Miks ei sais rahaa pyytää esim. häämatkaavarten, jos kuitenkin saa pyytää jotain muuta tavaraa, jonka lahjoittaja joutuu ostamaan rakkaalla rahallaan? :) en ymmärrä mikä ero on rahalla ja tavaralahjalla? molemmat on hyvä juttu jos se menee tarpeeseen. Tärkeintä on Hääparin tyytyväisyys!!


      • on se
        häiden suunnittelia kirjoitti:

        Kuulostaa siltä että raha on sinun epäjumala, ? Miks ei sais rahaa pyytää esim. häämatkaavarten, jos kuitenkin saa pyytää jotain muuta tavaraa, jonka lahjoittaja joutuu ostamaan rakkaalla rahallaan? :) en ymmärrä mikä ero on rahalla ja tavaralahjalla? molemmat on hyvä juttu jos se menee tarpeeseen. Tärkeintä on Hääparin tyytyväisyys!!

        että lahjoja ei pyydetä. Lahjoja saadaan ja niihin ollaan tyytyväisiä.


      • olishan se hyvä...
        on se kirjoitti:

        että lahjoja ei pyydetä. Lahjoja saadaan ja niihin ollaan tyytyväisiä.

        jos jokainen kolmestasadasta häävieraasta osais tuoda semmoisia lahjoja , joiden loppusijoituspaikka ei olis kaatopaikka :)
        siihen tarvitaan toivelistaa , esim hääparin vanhemmille, jotka voi kertoa toiveista :)


      • kai sitten
        olishan se hyvä... kirjoitti:

        jos jokainen kolmestasadasta häävieraasta osais tuoda semmoisia lahjoja , joiden loppusijoituspaikka ei olis kaatopaikka :)
        siihen tarvitaan toivelistaa , esim hääparin vanhemmille, jotka voi kertoa toiveista :)

        ... jos siltä tuntuu. Mutta aika monilla vieraillakin on aivot.


      • aika
        kai sitten kirjoitti:

        ... jos siltä tuntuu. Mutta aika monilla vieraillakin on aivot.

        usein samat aivot


      • ninni
        kai sitten kirjoitti:

        ... jos siltä tuntuu. Mutta aika monilla vieraillakin on aivot.

        Jos häihin on kutsuttu sata/satoja vieraita, kaikki EI VOI tietää mitä hääpari tarvitsee/toivoo. Moni vieras voi kaupassa ihastella kauniita lakanoita ja ostaa ne häälahjaksi. Mutta jos parikymmentä vierasta ajattelee samalla tavalla, perikymmentä ostaa mielestään kauniin maljakon....Tai hääpari saa kahvikuppiparin kymmenestä eri sarjasta... Mitä hel..ttiä niilläkin sitten tekee?!


    • Mirumaru

      Hei nimimerkki Häiden Ammattilainen! Tuolla aijemmin kyselin seuraavaa asiaa (mutten oikein tahtonut saada vastauksia), että miten tulisi hyvien tapojen mukaan toimia jos häälahjatoive on laituri? Kun sitä ei voi hääväki valmiiksi oikein ostaa, koska sen muoto ja rakenne määräytyy rannan muotojen mukaan sen jälkeen kun rantamatalikko on räjäytetty. Joten mitä tehdä?

      • sitä

        omilla rahoillasi?


      • Mirumaru
        sitä kirjoitti:

        omilla rahoillasi?

        Ostaa itse itselleen häälahjan? Meilläpäin ei ole tapana. Huomenlahjan ajattelimme sulhasen kanssa sen sijaan vaihtaa.

        Mutta nyt odottelen vastausta siltä hääammattilaiselta joka täällä on ollut keskustelemassa. Että jos hän vielä kertoisi ammattilaisen näkökulman.


      • Vakkari2
        Mirumaru kirjoitti:

        Ostaa itse itselleen häälahjan? Meilläpäin ei ole tapana. Huomenlahjan ajattelimme sulhasen kanssa sen sijaan vaihtaa.

        Mutta nyt odottelen vastausta siltä hääammattilaiselta joka täällä on ollut keskustelemassa. Että jos hän vielä kertoisi ammattilaisen näkökulman.

        Ei hän kuule tule kertomaan "ammattilaisen" näkökulmaa... vaikka miten kärsivällisesti odottelisit. Vastakysymyksiä ja sivuhuomautuksia sen sijaan tulet saamaan liudalta vaihtelevia nimimerkkejä ;) mutta et yhtään asiallista vastausta. Syystä jonka vakiokirjoittajat kaikki tietää...


      • sepi

        Ajattele hyvä ihminen järjellä. Häälahjakerjuut tuskin ovat ainoa tulonlähteenne, joten ostatte laiturin itse niillä rahoilla, jotka säästyivät häävieraiden tarjotessa teille tavaroita, joihin itseostettuna rahat olisi kuitenkin menneet.


      • Mersu
        sepi kirjoitti:

        Ajattele hyvä ihminen järjellä. Häälahjakerjuut tuskin ovat ainoa tulonlähteenne, joten ostatte laiturin itse niillä rahoilla, jotka säästyivät häävieraiden tarjotessa teille tavaroita, joihin itseostettuna rahat olisi kuitenkin menneet.

        hahhaa, enpä ole eläissäni typerämpää kuullut! Kommentti on kuin suoraan Uuno-leffoista!! Siis sitä enemmän säästän rahaa mitä enemmän saan muilta tavaraa!! Ounou!! Siis kun jätän ostamatta nämä kipot niin olen säästänyt niiden summan!!

        Eli kun olen persaukinen ja haluan mersun ja jätän sitten ostamatta sen mersun niin olen säästänyt 70 000 euroa ja voin siis tällä logiikalla ostaa säästyneillä rahoilla vaikka asunnon!!

        MIten tyhmä saa ihminen olla...


      • sepi
        Mersu kirjoitti:

        hahhaa, enpä ole eläissäni typerämpää kuullut! Kommentti on kuin suoraan Uuno-leffoista!! Siis sitä enemmän säästän rahaa mitä enemmän saan muilta tavaraa!! Ounou!! Siis kun jätän ostamatta nämä kipot niin olen säästänyt niiden summan!!

        Eli kun olen persaukinen ja haluan mersun ja jätän sitten ostamatta sen mersun niin olen säästänyt 70 000 euroa ja voin siis tällä logiikalla ostaa säästyneillä rahoilla vaikka asunnon!!

        MIten tyhmä saa ihminen olla...

        No onneksi sinua ei ole älyn lahjoilla pilattu. Väännetään asia sinulle rautalangasta: Häävieraat pystyvät ostamaan avioparille aivan varmasti muutakin parin tarvitsemaa kuin laiturin. Asiat joita tarvitaan ostetaan kuitenkin ja jos joku muu on ostanut ne puolestasi olet säästänyt omalta tililtäsi niiden arvoise summan, ja voit sijoittaa sen mihin haluat - vaikka laituriin.

        En edes kysy ymmärrätkö..


      • Morsio2000
        Mersu kirjoitti:

        hahhaa, enpä ole eläissäni typerämpää kuullut! Kommentti on kuin suoraan Uuno-leffoista!! Siis sitä enemmän säästän rahaa mitä enemmän saan muilta tavaraa!! Ounou!! Siis kun jätän ostamatta nämä kipot niin olen säästänyt niiden summan!!

        Eli kun olen persaukinen ja haluan mersun ja jätän sitten ostamatta sen mersun niin olen säästänyt 70 000 euroa ja voin siis tällä logiikalla ostaa säästyneillä rahoilla vaikka asunnon!!

        MIten tyhmä saa ihminen olla...

        Ilmeisesti tarkoituksena oli osoittaa että laiturirahat voidaan pyytää myös välillisesti.


      • Mersu
        sepi kirjoitti:

        No onneksi sinua ei ole älyn lahjoilla pilattu. Väännetään asia sinulle rautalangasta: Häävieraat pystyvät ostamaan avioparille aivan varmasti muutakin parin tarvitsemaa kuin laiturin. Asiat joita tarvitaan ostetaan kuitenkin ja jos joku muu on ostanut ne puolestasi olet säästänyt omalta tililtäsi niiden arvoise summan, ja voit sijoittaa sen mihin haluat - vaikka laituriin.

        En edes kysy ymmärrätkö..

        lopeta nyt se jankuttaminen siellä, nyt minä väännän rautalangasta ja sinä kuuntelet: lähtökohtahan oli että kirjottajalta ei puutu mitään muuta!!! Lue nää kirjoitukset ennekun tuut mitään selostamaan. "Asiat joita tarvitaan ostetaan kuitenkin" Kun niitä tarvittavia asioita ei ole!!! niin ei voi säästää tavaroiden saamisessa joita ei tarvitse kun niitä ei kerran puutu!!


      • aawa
        sepi kirjoitti:

        No onneksi sinua ei ole älyn lahjoilla pilattu. Väännetään asia sinulle rautalangasta: Häävieraat pystyvät ostamaan avioparille aivan varmasti muutakin parin tarvitsemaa kuin laiturin. Asiat joita tarvitaan ostetaan kuitenkin ja jos joku muu on ostanut ne puolestasi olet säästänyt omalta tililtäsi niiden arvoise summan, ja voit sijoittaa sen mihin haluat - vaikka laituriin.

        En edes kysy ymmärrätkö..

        jos häävieraat ostavat pelkästään hernekeittoa 3000 purkkia hääparille niin sulhanen ja morsio voivat tyytyväisenä marssia laiturikaupoille? eihän tuossa ole MITÄÄN JÄRKEÄ!


      • sepi
        Mersu kirjoitti:

        lopeta nyt se jankuttaminen siellä, nyt minä väännän rautalangasta ja sinä kuuntelet: lähtökohtahan oli että kirjottajalta ei puutu mitään muuta!!! Lue nää kirjoitukset ennekun tuut mitään selostamaan. "Asiat joita tarvitaan ostetaan kuitenkin" Kun niitä tarvittavia asioita ei ole!!! niin ei voi säästää tavaroiden saamisessa joita ei tarvitse kun niitä ei kerran puutu!!

        No nyt näköjään meni perille alkuperäinen vastaus. Näköjään häpeilet kun piti takertua toiseen asiaan, johon vastaan tässä:

        Minulla on muutakin elämää kuin varmistaa koko threadin lukeminen - vastasin vain siihen eksaktiin kysymykseen joka esitettiin (en tiennyt että mikään muu paitsi laituri ei ole tarpeellinen). Hanki jonkinlainen ymmärrys keskustelupalstoista ennen mesoamista.


      • sepi
        aawa kirjoitti:

        jos häävieraat ostavat pelkästään hernekeittoa 3000 purkkia hääparille niin sulhanen ja morsio voivat tyytyväisenä marssia laiturikaupoille? eihän tuossa ole MITÄÄN JÄRKEÄ!

        Laiturikaupoille ei mennä heti jos pelivaraa ei ole, mutta olettaen että haapari syö seuraavat kolme vuotta pelkästään hernekeittoa niin kyllä hernekeitot saa realisoitua rahaksi, joka elintarvikekuluihin olisi uponnut.

        Ei mikään maailman paras esimerkki. Eikä laituria tuolla säästöllä ostettaisikaan.


      • sepi
        Morsio2000 kirjoitti:

        Ilmeisesti tarkoituksena oli osoittaa että laiturirahat voidaan pyytää myös välillisesti.

        Näin juuri!


      • aawa
        sepi kirjoitti:

        Laiturikaupoille ei mennä heti jos pelivaraa ei ole, mutta olettaen että haapari syö seuraavat kolme vuotta pelkästään hernekeittoa niin kyllä hernekeitot saa realisoitua rahaksi, joka elintarvikekuluihin olisi uponnut.

        Ei mikään maailman paras esimerkki. Eikä laituria tuolla säästöllä ostettaisikaan.

        Miksi vaivaudut tuollaista esimerkkiä selostamaan jos sillä ei kuitenkaan tavoitteena ollutta laituria saavuteta?!?


      • sepi
        aawa kirjoitti:

        Miksi vaivaudut tuollaista esimerkkiä selostamaan jos sillä ei kuitenkaan tavoitteena ollutta laituria saavuteta?!?

        Heh, eksyttiinkö taas sivuraiteille? Itse määrittelit volyymiksi 3000 purkkia hernekeittoa. En haluaisi kuulostaa insinööriltä mutta jos vaihdettaisiin noitten 3000 purkin tilalle 300000 purkkia oltaisiin varmasti laiturissa kiinni. Seuraavaksi vastaat että noita purkkeja ei kukaan syö elämänsä aikana, mutta esimerkki on aivan yhtä lähellä reaalimaailmaa kun sinunkin alkuperäisesi, joten älä takerru siihen.

        Summa summarum, esimerkin filosofiassa oli itse pointti. Vieraiden yhteensä tuoma lahjojen kokonaisarvo on toinen muuttuja. On siis eri asia jos hääpari on laskenut saavansa enemmän rahassa mitattavaa hyödykettä pyytäessään vierailta tietyn tyyppistä lahjaa.


      • aawa
        sepi kirjoitti:

        Heh, eksyttiinkö taas sivuraiteille? Itse määrittelit volyymiksi 3000 purkkia hernekeittoa. En haluaisi kuulostaa insinööriltä mutta jos vaihdettaisiin noitten 3000 purkin tilalle 300000 purkkia oltaisiin varmasti laiturissa kiinni. Seuraavaksi vastaat että noita purkkeja ei kukaan syö elämänsä aikana, mutta esimerkki on aivan yhtä lähellä reaalimaailmaa kun sinunkin alkuperäisesi, joten älä takerru siihen.

        Summa summarum, esimerkin filosofiassa oli itse pointti. Vieraiden yhteensä tuoma lahjojen kokonaisarvo on toinen muuttuja. On siis eri asia jos hääpari on laskenut saavansa enemmän rahassa mitattavaa hyödykettä pyytäessään vierailta tietyn tyyppistä lahjaa.

        Maa kutsuu insinööriä, eiköhän kyse ole ihan häälahjoista eikä elämää suuremmista matemaattisista kaavoista!! EN odota vastausta!


      • jenna
        sepi kirjoitti:

        Heh, eksyttiinkö taas sivuraiteille? Itse määrittelit volyymiksi 3000 purkkia hernekeittoa. En haluaisi kuulostaa insinööriltä mutta jos vaihdettaisiin noitten 3000 purkin tilalle 300000 purkkia oltaisiin varmasti laiturissa kiinni. Seuraavaksi vastaat että noita purkkeja ei kukaan syö elämänsä aikana, mutta esimerkki on aivan yhtä lähellä reaalimaailmaa kun sinunkin alkuperäisesi, joten älä takerru siihen.

        Summa summarum, esimerkin filosofiassa oli itse pointti. Vieraiden yhteensä tuoma lahjojen kokonaisarvo on toinen muuttuja. On siis eri asia jos hääpari on laskenut saavansa enemmän rahassa mitattavaa hyödykettä pyytäessään vierailta tietyn tyyppistä lahjaa.

        häät on RAKKAUDEN juhlaa, ei lahjojen... älytöntä vänkäämistä.


      • Alisa
        sepi kirjoitti:

        No nyt näköjään meni perille alkuperäinen vastaus. Näköjään häpeilet kun piti takertua toiseen asiaan, johon vastaan tässä:

        Minulla on muutakin elämää kuin varmistaa koko threadin lukeminen - vastasin vain siihen eksaktiin kysymykseen joka esitettiin (en tiennyt että mikään muu paitsi laituri ei ole tarpeellinen). Hanki jonkinlainen ymmärrys keskustelupalstoista ennen mesoamista.

        Taitaapa olla rakas nimimerkki "häiden ammattilainen" kun noin savuaa.


      • Vakkari2
        Vakkari2 kirjoitti:

        Ei hän kuule tule kertomaan "ammattilaisen" näkökulmaa... vaikka miten kärsivällisesti odottelisit. Vastakysymyksiä ja sivuhuomautuksia sen sijaan tulet saamaan liudalta vaihtelevia nimimerkkejä ;) mutta et yhtään asiallista vastausta. Syystä jonka vakiokirjoittajat kaikki tietää...

        ...siinäs nähtiin. Eipä ollutkaan ammattilainen oikea ammattilainen, vaan "ammattilainen" ;o)


      • sepi
        aawa kirjoitti:

        Maa kutsuu insinööriä, eiköhän kyse ole ihan häälahjoista eikä elämää suuremmista matemaattisista kaavoista!! EN odota vastausta!

        En minä sinulle vastaakaan vaan ryhmälle.

        Jos et halua pika-analyysiä itsestäsi älä lue pidemmälle.

        Toisilla ihmisillä on tapa selittää asiat itsellensä vaikka kuinka hassusti jos he voivat sillä keinolla karkoittaa sen tosiasian päästään että ovat tyhmiä. Asiasi loppui kesken mutta halusit silti viimeisen sanan, koska olet vihainen. Eikä tämä ole mitään elitististä vittuilua sillä olen itsekkin oikea idiootti. Kai me saamme keskenämme vaihtaa mielipiteitä vaikka olisimme molemmat väärässä?


      • sepi
        jenna kirjoitti:

        häät on RAKKAUDEN juhlaa, ei lahjojen... älytöntä vänkäämistä.

        Jenna, näytit juuri koko maailmalle täydellisen tekopyhyyden esimerkin: Miksi tulet omatoimisesti lukemaan keskustelua häälahjoista jos se on sinusta älytöntä vänkäämistä?

        Eikä sitäpaitsi rakkaus ja lahjat ole toisiaan pois sulkevia asioita.


      • sepi
        Alisa kirjoitti:

        Taitaapa olla rakas nimimerkki "häiden ammattilainen" kun noin savuaa.

        Pakko olla! Eihän ihmiset voi omia mielipiteitään jakaa!

        Jatka arpomista!


      • jenna
        sepi kirjoitti:

        Jenna, näytit juuri koko maailmalle täydellisen tekopyhyyden esimerkin: Miksi tulet omatoimisesti lukemaan keskustelua häälahjoista jos se on sinusta älytöntä vänkäämistä?

        Eikä sitäpaitsi rakkaus ja lahjat ole toisiaan pois sulkevia asioita.

        En tiedä mikä sinusta on tekopyhää, mutta itse en todellakaan edusta sitä lajia. Miksikö luen tätä palstaa? Siksi, että menen elokuussa naimisiin. Lahjat ovat osa häitä, vaikka itse en niitä vaadi/kerjää tms. Mutta sukulaisetni ja tuttavani tuntien tiedän että tulemme lahjoja saamaan. Ja itse haluan muistaa läheisiäni lahjalla häissä, syntymäpäivillä, tupaantuliaisissa, missä vaan. Lahjan antaminen voi olla myös ILO! Onko sitä vaikea käsittää?

        Olet oikeassa, rakkaus ja lahjat eivät sulje toisiaan pois. En ole niin väittänytkaan. Älyttömällä vänkäämisellä tarkoitan tätä väittelyä. Ehkä se osin saattaa olla jopa kateellisuuden aikaan saamaa (?). Ihmisillä on eri käsityksiä tästä asiasta, eikä se solvaamisella miksikään muutu. Mutta kerrohan mikä sitten on sopiva ja hyvä lahja? Jos se ei saa olla hääparin oma toive, ainakaan lahjalistalla ilmoitettu eikä rahaa?

        Kirjoitit aiemmin..."Toisekseen en edes tiedä häiden järjestelyistä mitään, olen ollut vain vieraana useissa." Ehkä ymmärrät tämän lahja-asian sitten kun/jos se sinulla on joskus edessä.

        Haukut täällä hääjärjestelijöitä lähes joka viestissäsi. Se vasta onkin älykästä käytöstä! Katkeruus haisee...


      • jenna
        sepi kirjoitti:

        Jenna, näytit juuri koko maailmalle täydellisen tekopyhyyden esimerkin: Miksi tulet omatoimisesti lukemaan keskustelua häälahjoista jos se on sinusta älytöntä vänkäämistä?

        Eikä sitäpaitsi rakkaus ja lahjat ole toisiaan pois sulkevia asioita.

        Eikö se ole tekopyhää, että arvostelee kärkkäästi ja tuomitsee häiden järjestäjät, vaikka itse et tiedä siitä mitään omien sanojesi mukaan?

        Voit tietenkin vedota "yleiseen moraaliin" rahatoiveista yms. mutta häissä vaan on tapana antaa lahja. Sitä perinnettä tuskin kukaan voi/haluaa muuttaa. Yleensä vieraat toivovat hääparille vilpittömästi pelkästään hyvää. He eivät välttämättä tiedä esim. asunnonostoaikeista, ellei sitä heille ilmoiteta. Vaikka sitten hääkutsun yhteydessä. Varmasti mieleellään antavat lahjan rahana mieluummin kun tuovat leivänpaahtimen...


      • sepi sepi
        sepi kirjoitti:

        Pakko olla! Eihän ihmiset voi omia mielipiteitään jakaa!

        Jatka arpomista!

        ...


      • sepi
        jenna kirjoitti:

        En tiedä mikä sinusta on tekopyhää, mutta itse en todellakaan edusta sitä lajia. Miksikö luen tätä palstaa? Siksi, että menen elokuussa naimisiin. Lahjat ovat osa häitä, vaikka itse en niitä vaadi/kerjää tms. Mutta sukulaisetni ja tuttavani tuntien tiedän että tulemme lahjoja saamaan. Ja itse haluan muistaa läheisiäni lahjalla häissä, syntymäpäivillä, tupaantuliaisissa, missä vaan. Lahjan antaminen voi olla myös ILO! Onko sitä vaikea käsittää?

        Olet oikeassa, rakkaus ja lahjat eivät sulje toisiaan pois. En ole niin väittänytkaan. Älyttömällä vänkäämisellä tarkoitan tätä väittelyä. Ehkä se osin saattaa olla jopa kateellisuuden aikaan saamaa (?). Ihmisillä on eri käsityksiä tästä asiasta, eikä se solvaamisella miksikään muutu. Mutta kerrohan mikä sitten on sopiva ja hyvä lahja? Jos se ei saa olla hääparin oma toive, ainakaan lahjalistalla ilmoitettu eikä rahaa?

        Kirjoitit aiemmin..."Toisekseen en edes tiedä häiden järjestelyistä mitään, olen ollut vain vieraana useissa." Ehkä ymmärrät tämän lahja-asian sitten kun/jos se sinulla on joskus edessä.

        Haukut täällä hääjärjestelijöitä lähes joka viestissäsi. Se vasta onkin älykästä käytöstä! Katkeruus haisee...

        Ja faktoja kehiin:

        vääristely 1)
        Miksi asettelet asian niin, etten minä käsittäisi lahjojen antamisen iloa? Annan paljon lahjoja ja nautin siitä.

        vääristely 2)
        Suomalainen kateus peliin. Ei kukaan voi olla kateellinen henkilöille jotka tuumaavat rahan pyytämistä lahjaksi (tai jos voi niin ole hyvä ja kerro miten?).

        vääristely 3)
        Minulta kysytään täydellistä lahjaa, kun alkuperäinen kysymys kosketti rahan pyytämistä lahjaksi.

        vääristely 4)
        Vaikka en tiedä häiden järjestämisestä yhtään mitään se ei tarkoita ettei minulla olisi maalaisjärkeä ja tunneälyä. Pitääkö kaikkien häävieraiden opiskella häiden järjestelyä etteivät tosipaikan tullen pidä hääparia moukkamaisina?

        vääriustely 5)
        En ole haukkunut täällä yhtään hääjärjestelijää
        (prove me wrong). Olen ilmaissut mielipiteeni yksittäisten henkilöiden yksittäisille ajatuksille.


      • sepi
        jenna kirjoitti:

        Eikö se ole tekopyhää, että arvostelee kärkkäästi ja tuomitsee häiden järjestäjät, vaikka itse et tiedä siitä mitään omien sanojesi mukaan?

        Voit tietenkin vedota "yleiseen moraaliin" rahatoiveista yms. mutta häissä vaan on tapana antaa lahja. Sitä perinnettä tuskin kukaan voi/haluaa muuttaa. Yleensä vieraat toivovat hääparille vilpittömästi pelkästään hyvää. He eivät välttämättä tiedä esim. asunnonostoaikeista, ellei sitä heille ilmoiteta. Vaikka sitten hääkutsun yhteydessä. Varmasti mieleellään antavat lahjan rahana mieluummin kun tuovat leivänpaahtimen...

        Kumma kun ei mene tajuntaan että kyse ei ole hääjärjestäjien mollaamisesta vaan fundamentaalisesta kysymyksestä: Onko soveliasta pyytää rahaa lahjaksi?

        Voit etsiä rauhassa hääkirjoistasi sellaista etikettisääntöä jossa rahan pyytämistä lahjaksi ei pidetä paheksuttavana. Luuletko löytäväsi?

        Ja taas asettelet kirjoitukseni lahjavastaiseksi. "Häissä on tapana antaa lahja", eipä olisi uskonut! Aiotko viedä kesksutelua kauksikin sivuraiteille.

        Ymmärrätkö että rahan antaminen lahjaksi on ok mutta sen pyytäminen on tökeröä. Viisas häävieras antaa kyllä rahaa kysymättäkin nuorelle hääparille (tai sitten jotain muuta tilanteeseen sopivaa).

        Paljon sait vastattua kahdella viestillä lyhyeeseen alkuperäisvastaukseeni. Taisi osua?


      • jenna
        sepi kirjoitti:

        Ja faktoja kehiin:

        vääristely 1)
        Miksi asettelet asian niin, etten minä käsittäisi lahjojen antamisen iloa? Annan paljon lahjoja ja nautin siitä.

        vääristely 2)
        Suomalainen kateus peliin. Ei kukaan voi olla kateellinen henkilöille jotka tuumaavat rahan pyytämistä lahjaksi (tai jos voi niin ole hyvä ja kerro miten?).

        vääristely 3)
        Minulta kysytään täydellistä lahjaa, kun alkuperäinen kysymys kosketti rahan pyytämistä lahjaksi.

        vääristely 4)
        Vaikka en tiedä häiden järjestämisestä yhtään mitään se ei tarkoita ettei minulla olisi maalaisjärkeä ja tunneälyä. Pitääkö kaikkien häävieraiden opiskella häiden järjestelyä etteivät tosipaikan tullen pidä hääparia moukkamaisina?

        vääriustely 5)
        En ole haukkunut täällä yhtään hääjärjestelijää
        (prove me wrong). Olen ilmaissut mielipiteeni yksittäisten henkilöiden yksittäisille ajatuksille.

        No voi, tulipas vääristelyä..!

        totuus 1)
        Sinulle häälahja tuntuu olevan joka tapauksessa vain hääparin ahneutta, eikä esim sukulaisten omaa halua muistaa hääparia.

        totuus 2)
        moni on kateellinen parille, joka sinetöi suhteensa hääjuhlalla. En tarkoittanut rahan pyytämistä, vaan koko häätouhua. Moni haluaisi astella alttarille rakkaansa kanssa, kaikilla vaan ei ole edes sitä rakasta. Joillekin toisen onni on kova pala...jos se itseltä puuttuu.

        totuus 3)
        täydellinen lahja monelle pitkään yhdessä eläneelle on jokin suurempi unelma kuin leivänpaahdin tai kahviastiasto. Sen toteuttaminen vaatii rahaa, joka sinulle on jonkilainen tabu. Tai ainakin fundamentaalinen ongelma. Älä silti tuomitse heitä, jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä.

        totuus 4)
        Et tiedä häiden järjestämisestä mitään. Oletko aikeissa mennä naimisiin lähitulevaisuudessa? JOs et, niin miksi pyörit hääfoorumeilla jakamassa käsityksiäsi ja tuomitsemassa heitä, jotka tätä suurta päiväänsä suunnittelee?

        totuus 5)
        "julistit itsesi kapitalistiääliöksi...
        tästä paljon vanhempien ei pitäisi myydä ihmiskuvaansa noin halvalla tuttavilleen...
        No onneksi sinua ei ole älyn lahjoilla pilattu... Väännetään asia sinulle rautalangasta...
        En edes kysy ymmärrätkö...
        Hanki jonkinlainen ymmärrys keskustelupalstoista ennen mesoamista..." Ehkä voisit itsekin noudattaa tuota neuvoasi.

        "Toisilla ihmisillä on tapa selittää asiat itsellensä vaikka kuinka hassusti jos he voivat sillä keinolla karkoittaa sen tosiasian päästään että ovat tyhmiä..."

        Minulle vastasit: "Jenna, näytit juuri koko maailmalle täydellisen tekopyhyyden esimerkin: Miksi tulet omatoimisesti lukemaan keskustelua häälahjoista jos se on sinusta älytöntä vänkäämistä"

        Kysymys vielä sinulle: Miksi itse olet täällä? Mun vastauksen siihen jo saitkin...


      • sepi
        jenna kirjoitti:

        No voi, tulipas vääristelyä..!

        totuus 1)
        Sinulle häälahja tuntuu olevan joka tapauksessa vain hääparin ahneutta, eikä esim sukulaisten omaa halua muistaa hääparia.

        totuus 2)
        moni on kateellinen parille, joka sinetöi suhteensa hääjuhlalla. En tarkoittanut rahan pyytämistä, vaan koko häätouhua. Moni haluaisi astella alttarille rakkaansa kanssa, kaikilla vaan ei ole edes sitä rakasta. Joillekin toisen onni on kova pala...jos se itseltä puuttuu.

        totuus 3)
        täydellinen lahja monelle pitkään yhdessä eläneelle on jokin suurempi unelma kuin leivänpaahdin tai kahviastiasto. Sen toteuttaminen vaatii rahaa, joka sinulle on jonkilainen tabu. Tai ainakin fundamentaalinen ongelma. Älä silti tuomitse heitä, jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä.

        totuus 4)
        Et tiedä häiden järjestämisestä mitään. Oletko aikeissa mennä naimisiin lähitulevaisuudessa? JOs et, niin miksi pyörit hääfoorumeilla jakamassa käsityksiäsi ja tuomitsemassa heitä, jotka tätä suurta päiväänsä suunnittelee?

        totuus 5)
        "julistit itsesi kapitalistiääliöksi...
        tästä paljon vanhempien ei pitäisi myydä ihmiskuvaansa noin halvalla tuttavilleen...
        No onneksi sinua ei ole älyn lahjoilla pilattu... Väännetään asia sinulle rautalangasta...
        En edes kysy ymmärrätkö...
        Hanki jonkinlainen ymmärrys keskustelupalstoista ennen mesoamista..." Ehkä voisit itsekin noudattaa tuota neuvoasi.

        "Toisilla ihmisillä on tapa selittää asiat itsellensä vaikka kuinka hassusti jos he voivat sillä keinolla karkoittaa sen tosiasian päästään että ovat tyhmiä..."

        Minulle vastasit: "Jenna, näytit juuri koko maailmalle täydellisen tekopyhyyden esimerkin: Miksi tulet omatoimisesti lukemaan keskustelua häälahjoista jos se on sinusta älytöntä vänkäämistä"

        Kysymys vielä sinulle: Miksi itse olet täällä? Mun vastauksen siihen jo saitkin...

        1) Vai että ihan TUNTUU siltä? Jos pysytään tässä asiassa ihan vaan faktoissa niin huonollakin lukutaidolla luulisi sinun selvittäneen mitä lahja minulle merkitsee.

        2) Ehkä jossain Harlekin kiskapokkareissa, mutta tunnetko oikeasti yhtään niin pahansuopaista ihmistä jolle olisi vaikea sulatella muitten onnea? Se, että tuollainen tulee sinulle edes mieleen laittaa jo hieman epäilyttämään ajatusmaailmaasi.

        3) Totta vie on fundamentaalinen ongelma (kuten jo aiemmin sanoin). Ja vaikka en mikään konservatiivi olekkaan niin kyllä alkaa maailman meno mennä aika kovaksi ja kylmäksi.

        4) Hyvälläkin tuurilla tämän palstan lukijoista alle puolet ovat menossa naimisiin. Keskustelujen etusivulta osallistun silloin tällöin päivän peilaaviin kysymyksiin, koska minulla on oikeus siihen, parahin hitler.

        Ja mitä toisten tuomitsemiseen tulee en ole lukuisissa viesteissäni tuominnut mitään muuta kuin rahan pyytämistä lahjaksi.

        5) Sinunlaisillesi todella täytyy asiat vääntää rautalagasta. En tiedä minkälaisessa kritiikittömässä ympäristössä olet kasvanut mutta jos et osaa keskustella loukkaantumatta internetissä ja omaat tuollaisen filosofian olisi syytä jo alkaa hieman miettiä omakuvaa ja arvojasi. Voit leikata ja liimata pätkiä viesteistäni ottaen niitä pois kontekstista mutta alkuperäiset viestit ovat vielä luettavissa.


      • jenna
        sepi kirjoitti:

        1) Vai että ihan TUNTUU siltä? Jos pysytään tässä asiassa ihan vaan faktoissa niin huonollakin lukutaidolla luulisi sinun selvittäneen mitä lahja minulle merkitsee.

        2) Ehkä jossain Harlekin kiskapokkareissa, mutta tunnetko oikeasti yhtään niin pahansuopaista ihmistä jolle olisi vaikea sulatella muitten onnea? Se, että tuollainen tulee sinulle edes mieleen laittaa jo hieman epäilyttämään ajatusmaailmaasi.

        3) Totta vie on fundamentaalinen ongelma (kuten jo aiemmin sanoin). Ja vaikka en mikään konservatiivi olekkaan niin kyllä alkaa maailman meno mennä aika kovaksi ja kylmäksi.

        4) Hyvälläkin tuurilla tämän palstan lukijoista alle puolet ovat menossa naimisiin. Keskustelujen etusivulta osallistun silloin tällöin päivän peilaaviin kysymyksiin, koska minulla on oikeus siihen, parahin hitler.

        Ja mitä toisten tuomitsemiseen tulee en ole lukuisissa viesteissäni tuominnut mitään muuta kuin rahan pyytämistä lahjaksi.

        5) Sinunlaisillesi todella täytyy asiat vääntää rautalagasta. En tiedä minkälaisessa kritiikittömässä ympäristössä olet kasvanut mutta jos et osaa keskustella loukkaantumatta internetissä ja omaat tuollaisen filosofian olisi syytä jo alkaa hieman miettiä omakuvaa ja arvojasi. Voit leikata ja liimata pätkiä viesteistäni ottaen niitä pois kontekstista mutta alkuperäiset viestit ovat vielä luettavissa.

        Häät juhlineen on iloinen asia, miksi olet niin aggressiivinen ja ilkeä?

        Ja edelleen vaan jatkat vitt...lua... Että oikein Hitler?! Hmm.... Olen mä tainnut kärpäsen joskus tappaa ja jokusen hyttysen. Aikas osuva vertaus...Menehän hieman itseesi! Ja vaikka ne negatiiviset kommenttisi kuinka irroittaa kontekstistaan, niin ei niiden sanoma siitä miksikään muutu.

        Vien nyt sinulta sen ilon, että et todellakaan ole minua loukannut viesteissäsi. Mielestäni viestisi ovat erittäin negatiivisia ja ärsyttäviäkin, mutta et sä mua niillä ole onnistunut loukkaamaan. Vaikka kuinka haluaisitkin.

        Minua tuntematta sun onkin helppo arvostella filosofiaani ja arvomaailmaani. Varsinkin näin anonyymisti. Sinunkin mielestä maailman meno on kylmää ja kovaa, siitä sentään ollaan samaa mieltä. Lisäisin vielä että että ihan on ihmisten itsensä aikaan saamaa...ilkeys, pahansuopaisuus, riidanhaluisuus, siinä vain muutama syy pahaan maailmaan.

        Mutta, minäpä jatkan häävalmistelujani, ihanan sulhaseni ja ystävieni sekä perheeni kanssa. Jotain hyvääkin tässä maailmassa :)

        Aurinkoista kevättä muillekin alttarille asteleville!


      • sepi
        jenna kirjoitti:

        Häät juhlineen on iloinen asia, miksi olet niin aggressiivinen ja ilkeä?

        Ja edelleen vaan jatkat vitt...lua... Että oikein Hitler?! Hmm.... Olen mä tainnut kärpäsen joskus tappaa ja jokusen hyttysen. Aikas osuva vertaus...Menehän hieman itseesi! Ja vaikka ne negatiiviset kommenttisi kuinka irroittaa kontekstistaan, niin ei niiden sanoma siitä miksikään muutu.

        Vien nyt sinulta sen ilon, että et todellakaan ole minua loukannut viesteissäsi. Mielestäni viestisi ovat erittäin negatiivisia ja ärsyttäviäkin, mutta et sä mua niillä ole onnistunut loukkaamaan. Vaikka kuinka haluaisitkin.

        Minua tuntematta sun onkin helppo arvostella filosofiaani ja arvomaailmaani. Varsinkin näin anonyymisti. Sinunkin mielestä maailman meno on kylmää ja kovaa, siitä sentään ollaan samaa mieltä. Lisäisin vielä että että ihan on ihmisten itsensä aikaan saamaa...ilkeys, pahansuopaisuus, riidanhaluisuus, siinä vain muutama syy pahaan maailmaan.

        Mutta, minäpä jatkan häävalmistelujani, ihanan sulhaseni ja ystävieni sekä perheeni kanssa. Jotain hyvääkin tässä maailmassa :)

        Aurinkoista kevättä muillekin alttarille asteleville!

        Hitler -vertaus meni näköjään kokonaan ohi ja sitten lähdet puhumaan tappamisesta. Vääristeletkö tahallasi vai onko luetun ymmärtämisessä jokin ongelma?

        Enkä minä halua loukata ketään, koska siitä seuraa juuri tälläistä soutamista ja huopaamista. Olen ilmaissut kantani eikä minua kiinnosta tuputtaa sinulle omia näkemyksiäni asian tiimoilta. En vain pidä siitä että sanojani vääristellään. Ymmärrän tosin ettet ehkä tee sitä tietoisesti.

        Totta vie minun on helppo arvostella asioita ja mielipiteitäsi joista itsestäsi tänne kirjoitat. Luojan kiitos arvostelua saa kuitenkin harjoittaa.

        Todella sairasta kuvitella että nimimerkkien takaa kirjoittelevat ihmiset haluaisivat loukata täysin tuntemattomia ihmisiä ja tekisivät sitä ilon vuoksi. Minun mielestä sinä olet pelottava ihminen.


      • Dilbert
        jenna kirjoitti:

        Häät juhlineen on iloinen asia, miksi olet niin aggressiivinen ja ilkeä?

        Ja edelleen vaan jatkat vitt...lua... Että oikein Hitler?! Hmm.... Olen mä tainnut kärpäsen joskus tappaa ja jokusen hyttysen. Aikas osuva vertaus...Menehän hieman itseesi! Ja vaikka ne negatiiviset kommenttisi kuinka irroittaa kontekstistaan, niin ei niiden sanoma siitä miksikään muutu.

        Vien nyt sinulta sen ilon, että et todellakaan ole minua loukannut viesteissäsi. Mielestäni viestisi ovat erittäin negatiivisia ja ärsyttäviäkin, mutta et sä mua niillä ole onnistunut loukkaamaan. Vaikka kuinka haluaisitkin.

        Minua tuntematta sun onkin helppo arvostella filosofiaani ja arvomaailmaani. Varsinkin näin anonyymisti. Sinunkin mielestä maailman meno on kylmää ja kovaa, siitä sentään ollaan samaa mieltä. Lisäisin vielä että että ihan on ihmisten itsensä aikaan saamaa...ilkeys, pahansuopaisuus, riidanhaluisuus, siinä vain muutama syy pahaan maailmaan.

        Mutta, minäpä jatkan häävalmistelujani, ihanan sulhaseni ja ystävieni sekä perheeni kanssa. Jotain hyvääkin tässä maailmassa :)

        Aurinkoista kevättä muillekin alttarille asteleville!

        Eräät kaksi löytänevät itsensä päivän dilbertistä:

        http://www.dilbert.com/comics/dilbert/archive/images/dilbert2005610320324.gif


      • jenna
        Dilbert kirjoitti:

        Eräät kaksi löytänevät itsensä päivän dilbertistä:

        http://www.dilbert.com/comics/dilbert/archive/images/dilbert2005610320324.gif

        Toi oli hyvä :) Paitsi että onneks ei olla samassa huoneessa :) Kiistakumppanini huumorintaju tosin saattaa olla kyseenalainen... Tää juttu vaan alkaa mennä niin typeräksi, että ei jaksa enää väitellä. Alunperin kai oli kyse siitä, onko rahalahjan pyytaminen moukkamaista :)

        Hyvät kevään jatkot!


      • jenna
        sepi kirjoitti:

        Hitler -vertaus meni näköjään kokonaan ohi ja sitten lähdet puhumaan tappamisesta. Vääristeletkö tahallasi vai onko luetun ymmärtämisessä jokin ongelma?

        Enkä minä halua loukata ketään, koska siitä seuraa juuri tälläistä soutamista ja huopaamista. Olen ilmaissut kantani eikä minua kiinnosta tuputtaa sinulle omia näkemyksiäni asian tiimoilta. En vain pidä siitä että sanojani vääristellään. Ymmärrän tosin ettet ehkä tee sitä tietoisesti.

        Totta vie minun on helppo arvostella asioita ja mielipiteitäsi joista itsestäsi tänne kirjoitat. Luojan kiitos arvostelua saa kuitenkin harjoittaa.

        Todella sairasta kuvitella että nimimerkkien takaa kirjoittelevat ihmiset haluaisivat loukata täysin tuntemattomia ihmisiä ja tekisivät sitä ilon vuoksi. Minun mielestä sinä olet pelottava ihminen.

        Hitler nimestä nyt jostain kumman syystä tulee tappaminen/tapattaminen ja suvaitsemattomuus mieleen. Mistä lie johtuu... Ne ei vaan kuulu mun maailmankuvaan.

        Ja mistälahtien mielipiteen ilmaisu on aina vääristelyä. Ehkä siksi että mielestäsi olet aina oikeassa. Asioiden arvostelu ja ihmisten arvostelu ovan kyllä kaksi eri asiaa. Ja arvostetet muita siitä, etteivät osaa ottaa kritiikkiä vastaan. Noh, katsohan peiliin siinäkin asiassa.

        Luepa omat viestisi ja katso löydätkö itsekin ne lauseet jossa arvostelet minua tai muita ja mieti sitten onko se halua loukata vai jotain omaa epäkypsää käytöstäsi. Minulla on ymmärtämisvaikeuksia, asiat täytyy vääntä rautalangasta, en ymmärrä lukemaani... Kas kummaa, kun ei ennen ole moisia ongelmia ollut... Mutta ethän sinä halua loukata, kerrot vaan aukottomia totuuksia ihmisestä, jonka tunnet niin hyvin. Mutta onneksi meidän vähän tyhmempien ihmisten joukosta löytyy tuolasia järjen jättiläisiä ja suvaitsevaisia ihmisiä kuten sinä.


      • sepi

      • sepi
        jenna kirjoitti:

        Hitler nimestä nyt jostain kumman syystä tulee tappaminen/tapattaminen ja suvaitsemattomuus mieleen. Mistä lie johtuu... Ne ei vaan kuulu mun maailmankuvaan.

        Ja mistälahtien mielipiteen ilmaisu on aina vääristelyä. Ehkä siksi että mielestäsi olet aina oikeassa. Asioiden arvostelu ja ihmisten arvostelu ovan kyllä kaksi eri asiaa. Ja arvostetet muita siitä, etteivät osaa ottaa kritiikkiä vastaan. Noh, katsohan peiliin siinäkin asiassa.

        Luepa omat viestisi ja katso löydätkö itsekin ne lauseet jossa arvostelet minua tai muita ja mieti sitten onko se halua loukata vai jotain omaa epäkypsää käytöstäsi. Minulla on ymmärtämisvaikeuksia, asiat täytyy vääntä rautalangasta, en ymmärrä lukemaani... Kas kummaa, kun ei ennen ole moisia ongelmia ollut... Mutta ethän sinä halua loukata, kerrot vaan aukottomia totuuksia ihmisestä, jonka tunnet niin hyvin. Mutta onneksi meidän vähän tyhmempien ihmisten joukosta löytyy tuolasia järjen jättiläisiä ja suvaitsevaisia ihmisiä kuten sinä.

        Olen ihan tavallinen pulliainen ja esitän omia mielipiteitäni enkä ehdottomia totuuksia.

        Ei ole minun ongelmani jos sinulta puuttuu kyky ymmärtää asioita. Jos ymmärsit tuon dilbertin sinulla saattaa olla vielä jokus mahdollisuuksia. Taisi vaan mennä aikalailla ohi.

        Tosiasia on että sinä vääristelet asioita, et ymmärrä kokonaisuuksia ja poimit yksittäisiä sanoja ja lauseita ja hallusinoit niitten pohjalta. Mielipiteen ilmaisu on vääristelyä tasan siinä vaiheessa kun tulkitset väärin kirjoittamaani ja keksit sen pohjalta lainauksia. Yksinkertaisena esimerkkinä en ollut sanonut mielipiteen ilmaisemisen olevan vääristelyä, mutta sinä pyysit minua vastaamaan tuohon itse keksimääsi kysymykseen. Johon yllä siis vastasin.

        Olen kyllä todella idiootti kun jaksan vastata kirjoittamiisi täysin absurdeihin viesteihin. Puntteja tasaavasti voin vain todeta että näyttää se evoluutio tehneen virheitä muuallakin.


        P.S. Hitler viittaus tuollaisessa yhteydessä liittyy fasismiin käsitteenä eikä tarkoitus ole alkaa puhumaan keskityleirien historiasta. Ei ole kovinkaan nokkelaa kuitata sivistymättömyyttä sanomalla että asia ei kuulu sinun maailmankuvaasi.


      • jenna
        sepi kirjoitti:

        Kyllä Dilbert tietää. En olisi paremmin voinut itse ilmaista :)

        sarjakuva on sarjakuvaa... Mutta jos haluat ottaa sen niin kirjaimellisesti, niin ole hyvä vaan. Mutta saithan sä siitä taas uuden termin, nyt mä sitten hallusinoin :)WHATEVER! Sun on turha arvioida mun ymmärryskykyäni tuntematta mua lainkaan. Se osoittaa kyllä omaa sivistymättömyyttäsi. Mä en enää jaksa edes lukea typeriä juttujasi saati vastailla niihin. Hyvää loppuelämää.


      • sepi
        jenna kirjoitti:

        Toi oli hyvä :) Paitsi että onneks ei olla samassa huoneessa :) Kiistakumppanini huumorintaju tosin saattaa olla kyseenalainen... Tää juttu vaan alkaa mennä niin typeräksi, että ei jaksa enää väitellä. Alunperin kai oli kyse siitä, onko rahalahjan pyytaminen moukkamaista :)

        Hyvät kevään jatkot!

        Vielä hauskempi jos ymmärtäisit sen! :)

        Evoluution syy säilytellä sinunlaisiasi lienee hyvät naurut.


      • herrasmies
        sepi kirjoitti:

        Kyllä Dilbert tietää. En olisi paremmin voinut itse ilmaista :)

        Mikä sun ongelmas Sepi on? Olen tässä sivusta seurannut tätä ketjua, mutta nyt piti vastata. Miten sä kehtaat heittää tuollaista juttua? Jos nainen puolustautuu sun idioottimaisia morkkauksia vastaan, niin kehtaat vielä jatkaa todella loukkaavia solvauksiasi. Tämä Jenna on oikeassa sun suhteen, taidat vaan saada jotain sairasta mielihyvää anonyymisti solvaamalla. Olet häpeäksi koko miessukupuolelle!


      • jenna
        sepi kirjoitti:

        Kyllä Dilbert tietää. En olisi paremmin voinut itse ilmaista :)

        "Evoluution syy säilytellä sinunlaisiasi lienee hyvät naurut."

        Toi oli niin törkeää, että oli pakko vielä kerran vastata! Ja väitätkö vielä ettei viestiesi tarkoitus ole loukata, sillä "onhan sairasta kuvitella että nimimerkkien takaa kirjoittavat haluaisi loukata tuntemattomia" Näin väitit jossain kohtaa.

        Onneksi olkoon, tällä kertaa onnistuit! Mun ei tarvitse sulle mitään selitellä, mutta ihan tiedoksi vaan että työni puolesta mm. osallistun ihmiseten henkien pelastamiseen. Siksi kommentti tuntui aika pahalta. Viimeksi perjantaina eräät lapset saivat isänsä takaisin onnistuneiden elvytysten jälkeen. Oli kuule hyvät naurut kaukana siinä touhussa, mutta onnellinen loppu kuitenkin. Onneksi tässä maailmassa on hyvyyttäkin vielä jäljellä vaikka sinun asenteellasi sitä myös tuhoutuu.


      • herrasmies
        sepi kirjoitti:

        Kyllä Dilbert tietää. En olisi paremmin voinut itse ilmaista :)

        sanoit ettet enää lue palstaa =))


    • lehti

      Itse olen aina antanut rahalahjan ja joissakin lahjalistoissa on ollut rahalahja yhtenä vaihtoehtona. En ole kokenut sitä kerjuuna. Rahalahjalla pari voi ostaa mieleistään ja on se lahjojen kuljettaminenkin hääpaikalta vaikeaa jos kaikki ostavat lahjan. Rahalahja kannattaa maksaa etukäteen hääparin tilille, niin ei tarvitse kenenkään hermoilla minne rahat voikaan hukkua.

    • .kukkis.

      Onko siis koko lahjalista tökeröä kerjäämistä? Eikö ole aivan sama onko lahjalistalla rahaa vai kahvinkeitin, eikö se ole samalla tavalla kerjäämistä? Vai missä raja menee?
      Laitatko itse kutsuusi, että "ei saa tuoda lahjoja, ettemme vain vaikuta kerjääviltä"?
      Mielestäni lahjoja ei tarvitse tuoda, mutta moni tahtoo muistaa jotenkin hääparia.
      Mitä jos tahtoisin lahjaksi vaikka sängyn? Se olisi tarpeellinen, mutta hyvin kallis yhden tai muutamankaan ostettavaksi. Jos se kuitenkin on lahjalistalla sellaisenaan, se saattaa jäädä haaveeksi, koska kukaan ei sellaista yksinään osta tai edes pienessä ryhmässä. Tällöin rahallinen lahjoitus olisi parempi vaihtoehto. Vai mitä mieltä ammattilainen on tähän?

      • Mirumaru

        Meillä on ihan sama ongelma siinä, että toivomme häälahjaksi laituria, muita toiveita ei sitten olekkaan.

        Laituria siksi, koska häämme kruunaavat pitkän yhteisen rakennusprijektin, ja laituri on muutenkin häidemme teemana: avioliiton satama -> laituri. Lisäksi laituri on ainoa asia joka meiltä puuttuu, olemme 35 ja 38 vuotiaat, asunnot remontoitu ja sisustettu jo moneen kertaan ja varastot täynnä tavaraa.

        Mutta miten toteuttaa laituritoive jollei osissa rahana?


      • in.na
        Mirumaru kirjoitti:

        Meillä on ihan sama ongelma siinä, että toivomme häälahjaksi laituria, muita toiveita ei sitten olekkaan.

        Laituria siksi, koska häämme kruunaavat pitkän yhteisen rakennusprijektin, ja laituri on muutenkin häidemme teemana: avioliiton satama -> laituri. Lisäksi laituri on ainoa asia joka meiltä puuttuu, olemme 35 ja 38 vuotiaat, asunnot remontoitu ja sisustettu jo moneen kertaan ja varastot täynnä tavaraa.

        Mutta miten toteuttaa laituritoive jollei osissa rahana?

        Tuo oli ihan uutta, laituriteema! Saako kopioida, olemme vähän samassa tilanteessa, että mökki on, laituri ei, ja olemme menossa naimisiin =o) No ei vaan, meillä on jo mieluisa teema.

        "Mutta miten toteuttaa laituritoive jollei osissa rahana?"

        Siis miksei sitten osissa rahana? Niinhän ne häämatkatoiveetkin (meidän ainoa toiveemme) toteutetaan, jokainen laittaa pienen summan häämatkakassaan ja yhteissumma käytetään häämatkaa varten. Laituri-ideahan on hyvä. Miksei laituria jos se on ainoa toive. Häälahjalistan mukana se voisi olla vähän liikaa, että juu Pentikin ne ja ne kupit, Marimekon ne ja ne pyyhkeet, laituri, Arabian Koko-astiasto, jne jne... hih!

        Väsää laituriaiheinen kutsukortti josta teema käy heti ilmi. Mielestäni voi ihan reilusti ilmaista, että toive on laituri, johon avioliiton purren kiinnittyä. Ja perään tilinumero se ja se. Ja jokainen ymmärtää miten osallistua lahjalaiturin hankintaan.


      • Hans

        Onhan se lista siitä hyvä, ettei tule viittä kahvinkeitintä. Mutta se on kurjaa, kun tuollaisen listan varjolla rahastetaan ja määrätään mitä pitää antaa. Esim. tuttujen lasten, veljenpoikien kanssa tämä on mennyt mahdottomaksi. Syntymäpäivien lähestyessä tulee puhelinsoitto, jossa kerrotaan, mitä lapselle pitää ostaa. Olen työtön ja pienissa rahoissa, niin viimeksi vanhemmat määräsivät kalliin pelipaidan ostamaan. Ja vielä se, että toisellekin on vietävä lahja, ettei tule paha mieli.


      • Lahjan antaja
        Hans kirjoitti:

        Onhan se lista siitä hyvä, ettei tule viittä kahvinkeitintä. Mutta se on kurjaa, kun tuollaisen listan varjolla rahastetaan ja määrätään mitä pitää antaa. Esim. tuttujen lasten, veljenpoikien kanssa tämä on mennyt mahdottomaksi. Syntymäpäivien lähestyessä tulee puhelinsoitto, jossa kerrotaan, mitä lapselle pitää ostaa. Olen työtön ja pienissa rahoissa, niin viimeksi vanhemmat määräsivät kalliin pelipaidan ostamaan. Ja vielä se, että toisellekin on vietävä lahja, ettei tule paha mieli.

        Itsellänikin näyttää olevan toisen veljeni lapsen kanssa sama juttu. Hyvä ettei ole jo synttäreille listaa mitä tuoda.. saahan sitä toiveita esittää, toki toki.. mutta että niitä olisi pakko tuoda. Ja joku kohtuus niissä toiveissakin. Tai realistisuutta kehiin. Toiselle pieni raha voi olla jollekin iso raha.

        Tämä tosin voi jo mennä vähän ohi topicista, mutta kuitenkin.

        Menen kohta lahjan antamisessa lakkoon. Kiitos :)


      • Äiti ja kummi
        Hans kirjoitti:

        Onhan se lista siitä hyvä, ettei tule viittä kahvinkeitintä. Mutta se on kurjaa, kun tuollaisen listan varjolla rahastetaan ja määrätään mitä pitää antaa. Esim. tuttujen lasten, veljenpoikien kanssa tämä on mennyt mahdottomaksi. Syntymäpäivien lähestyessä tulee puhelinsoitto, jossa kerrotaan, mitä lapselle pitää ostaa. Olen työtön ja pienissa rahoissa, niin viimeksi vanhemmat määräsivät kalliin pelipaidan ostamaan. Ja vielä se, että toisellekin on vietävä lahja, ettei tule paha mieli.

        ...että toisellekin pitää viedä lahja! "Kun sille tulee muuten paha mieli..."

        Lapsen olisi hyvä oppia kestämään pettymyksiä jo pienestä pitäen. Ja myös sen, ettei hän ole aina juhlinnan kohde ja lahjojen saaja. Kyllä pienikin lapsi oppii ymmärtämään asian, jos hänelle selitetään, että hänen vuoronsa tulee sitten omilla synttäreillään.

        Vika ei ole lapsessa, vaan vanhemmissa, jotka eivät tuota älyä!


    • Hemmo

      Minun mielestä taas se lahjalista vasta tökeröä on. Se on kuin jonkun pikkulapsen joululahjalista. Kerjätään niitä tavaroit tyyliin "Ostakaa meille tää, ja tää, ja tää ja myös tää, heheh ja sit kans tää jne jne."

      • sepi

        Osittain samaa mieltä. Lahlajistan tökeryyttä on kuitenkin helpompi perustella käytännöllisyydellä kuin rahan kerjäämistä.


    • ???

      Rahan ja lahjojen takiako ihmiset menee naimisiin?!!

    • SEKIN ON TOSIN KAKSIPIIPPUINEN JUTTU HALUAAKO RAHAA VAI EI. JOS AJATELLAAN, ETTÄ ON KAKSI AIKUISTA IMMEISTÄ JOTKA ON ASUNUT ITEKSEEN TAI TOISEN KUMPPANIN KANSSA VUOSIA ONHAN SITÄ TAVARAA JO KERTYNYT VUOSIEN VARRELLA JA SIINÄ MIELESSÄ ON JÄRKEVÄÄ KEKSIÄ JOKU MUU LAHJAVAIHTOEHTO.

      ITSE OLEN ERÄÄN MUOVITUOTTEIDEN JÄLLEEN MYYJÄ JA VIIME KOKOUKSESSA MEILLÄ OLI HYVÄ IDEA SIITÄ, ETTÄ MIKSI EI MYÖSKIN MEILLE VOISI ANTAA LAHJALISTAA.

      EI OLE PELKÄSTÄÄN ENÄÄN MUOVITUOTTEITA VAAN TULOSSA ON ,UÖSKIN LAADUKKAITA KASAREITA JNE....

      ELI TÄSSÄ OLISI YKSI HYVÄ VAIHTOEHTO JOS EI MILLÄÄN KEKSI MITÄ HALUAA JNE...

      JOS KIINNOSTAA OTTAKAAHAN TOKI YHTETYTTÄ

    • nollalinja
    • Jossu

      Onpas paskapuhetta!

      Nykyään parit asuu vuosia yhdessä ennenkuin mennään naimisiin, ja siinä vaiheessa tuppaa lahjalistaan tulemaan vaan hirveä kasa paskaa kun ei oikeasti tarvita mitään tavaraa! Miksi yleensä pitää olla aina sitä tavaraa?

      Paljon hienostuneempaa oli mun mielestä eräissäkin häissä joissa olin vieraana, kun kutsussa ilmoitettiin, että morsiuspari ei tahdo lisää tavaraa mutta vieraat voivat laittaa pienen vapaaehtoisen lahjoituksen sitä varten avatulle tilille, jonka tuotolla he aikanaan ostavat tarpeellisen kodinkoneen tai tekevät pienen lomamatkan, kumpi on ensin ajankohtainen.

      Semmoisiakin on nähty joissa on kutsussa ollu jonkun hyväntekeväisyysjärjestön tili, ja pari on kieltäytynyt lahjoista.

      Ei muuten ole kauaa siitä kun LAHJALISTAA pidettiin ahneen ja tökerön hääparin tekeleenä!!

      • vieläkin

        aika monen mielestä lahjalista olla tökerö. Itsekin olen taipuvainen ajattelemaan, että lahjassa tärkeintä on tunnearvo, ei sen hyödyllisyys ja käytännöllisyys hääparille. Liekö meillä poikeuksellisen fiksuja sukulaisia ja ystäviä, kun ilman lahjalistaakin saimme mukavia lahjoja. Mutta kukin toimii tyylillään...


      • Alisa

        Juuri tätä yritin jo tuolla aikaisemmin selittää.
        Tämä kun menisi sepille ja häiden ammattilaiselle ymmärrykseen niin...


      • Vaimo vm. 90
        vieläkin kirjoitti:

        aika monen mielestä lahjalista olla tökerö. Itsekin olen taipuvainen ajattelemaan, että lahjassa tärkeintä on tunnearvo, ei sen hyödyllisyys ja käytännöllisyys hääparille. Liekö meillä poikeuksellisen fiksuja sukulaisia ja ystäviä, kun ilman lahjalistaakin saimme mukavia lahjoja. Mutta kukin toimii tyylillään...

        Minusta myös tuo lahjalista ja lahjojen pyytäminen rahana on vähän tökeröä... tai ainakin ne tavat, joilla niitä toiveita esitetään - laitetaan kutsukorttiin ja monesti vielä siten, että tulee mieleen, että "oikea" lahja on tärkein asia koko jutussa...

        Me emme aikanaan maininneet kutsussamme koko lahja-asiaa ollenkaan. Suurin osa sukulaisistamme ja ystävistämme soitti kyllä meille etukäteen ja kysyi, olisiko tarvetta esimerkiksi pyyhkeille, lakanoille... ja varmisti näin ostavansa "tarpeellisen" lahjan. Kyllähän me siinä tilanteessa sitten kehtasimme sanoa mielipiteemme, kun suoraan kysyttiin. Osa oli sitten ilmineerannut toisilleen, mitä aikovat hankkia.

        Ja uskokaa tai älkää, jokainen lahja on ollut mieluinen riippumatta siitä, oliko se toiveidemme mukainen vai vähän jotain muuta..! Kaikille tavaroille on kyllä vuosien aikana löytynyt käyttöä, vaikka aluksi tuntuikin, että noita kattiloita on liian monta... :)

        Tärkeintähän on muistaminen, eikä lahjan laatu. Näin mielestäni.

        Vaikka olen monissa isoissa häissä ollut, en ole koskaan nähnyt, että jotkut saisivat vaikkapa 100 kattilaa tai 5 kahvinkeitintä tai 2 sauvasekoitinta...

        Mutta kuten sanoit, jokainen taaplaa tyylillään...


    • jenna

      ...ja muutkin "kerjäämistä" vastustavat. Menemme sulhon kanssa elokuussa naimisiin, vajaan kuuden yhteisen vuoden jälkeen. Olemme aikeissa ostaa oman asunnon, nykyisessä vuokrakaksiossa on kaikki paikat täynnä tavara, tarpeellista ja tarpeetontakin. Meiltä puuttuu vain oma koti.

      Menemme naimisiin koska rakastamme tosiamme ja haluamme elää yhdessä sekä perustaa joskus perheen. Toivomme kaikki sukulaiset ja ystävät juhlimaan kanssamme tuota kauan odotettua ja suurta päivää. Paras lahja on kunnon häääjuhla.

      Molempien sukulaisilla on tapana tuoda häälahja. He HALUAVAT muistaa meitä lahjalla. Se, mitä he EIVÄT halua, on kuormittaa asuntoa turhalla krääsällä. Emme tarvitse montaa silitysrautaa tai kahvinkeitintä... Monet HALUAVAT antaa lahjaksi rahaa, koska tietävät tämän. Osa varmasti haluaa tuoda rahan sijaan jotain muuta, mutta eivät tiedä esim. mitä astiasarjaa kokoamme tms. He ovat kiitollisia lahjalistasta, jos toinen vaihtoehto on pyöriä kaupasta toiseen ja miettiä päänsä puhki mitä voisi lahjaksi ostaa. Tai sitten he soittavat vanhemmilleni/sulhon vanhemmille. Ja heidän pitäsi koordinoida kuka mitäkin voisi ostaa...ja pitää kirjaa kuka mitäkin on jo ostanut. Ei. Emme halua heille ylimääräistä työtä siitä.

      Lahjan antaminen voi olla todella ilo. Itse ainakin nautin siitä. Mutta haluan lahja olevan saajalle mieleinen. JOs menen serkkuni häihin, jota olen nähnyt viimeksi vuosia sitten, mistä ihmeestä voin tietää mitä hän toivoisi. Olen erittäin helpottunut jos löydän netistä lahjalistan, josta voin valita jotain mitä he todella toivovat. Tästä ei hääfiilis pilalle mene!! Päinvastoin, ihanaa antaa toivottu lahja!

      Raha voi tuntua "kylmältä" lahjalta, mutta sillä voi saavuttaa ihania muistoja häämatkalla, kartuttaa unelmaa omasta kodista... Ja ainakin meidän sukulaiset sen ymmärtää hyvin ja haluavat sen meille suoda. Emme loukkaannu vaikka joku tosi paketin vessapaperia, mutta sitä kuskin kukaan haluaa tuoda. Mikä kohta tässä on tökeröä tai kerjäämistä?!

      • Alisa

        Ehdin jo huolestua, ettei täällä palstalla seikkaile ainuttakaan maalaisjärjellä ajattelevaa ihmistä! Samankaltaisessa tilanteessa minäkin olen. Astiat on jo todella muutamaan kertaan jo ostettu ja siksipä tuntuu täysin järjettömältä velvoittaa kutsutun niitä ostelemaan vielä lisää täyttämään asuntomme neliöitä. Tuntuu kummalliselta, että muutaman nimeltä mainitsemattoman nimimerkin mielestä on kummallista pyytää lahjoihin varattu rahasumma johonkin järkevämpään ja arvokkaampaan kuin neljänteen silityslautaan.

        Onnea häävalmisteluiden kanssa!


      • Vakkari2
        Alisa kirjoitti:

        Ehdin jo huolestua, ettei täällä palstalla seikkaile ainuttakaan maalaisjärjellä ajattelevaa ihmistä! Samankaltaisessa tilanteessa minäkin olen. Astiat on jo todella muutamaan kertaan jo ostettu ja siksipä tuntuu täysin järjettömältä velvoittaa kutsutun niitä ostelemaan vielä lisää täyttämään asuntomme neliöitä. Tuntuu kummalliselta, että muutaman nimeltä mainitsemattoman nimimerkin mielestä on kummallista pyytää lahjoihin varattu rahasumma johonkin järkevämpään ja arvokkaampaan kuin neljänteen silityslautaan.

        Onnea häävalmisteluiden kanssa!

        "...että muutaman nimeltä mainitsemattoman nimimerkin mielestä..."

        hei, nimimerkkejä voi olla muutama mutta kirjoittaja niiden takana yksi ja sama. Katsoppas "käsialaa"... Häirikkö on tuttu lukemattomista keskusteluista joissa on tämä raha-aihe, useita eri nimimerkkejä käyttäen ja aina samalla tavalla asiat ilmaisten. Ja kiinni jäädessään tehokkaasti muiden kirjoituksia poistattaen.


      • sepi
        Vakkari2 kirjoitti:

        "...että muutaman nimeltä mainitsemattoman nimimerkin mielestä..."

        hei, nimimerkkejä voi olla muutama mutta kirjoittaja niiden takana yksi ja sama. Katsoppas "käsialaa"... Häirikkö on tuttu lukemattomista keskusteluista joissa on tämä raha-aihe, useita eri nimimerkkejä käyttäen ja aina samalla tavalla asiat ilmaisten. Ja kiinni jäädessään tehokkaasti muiden kirjoituksia poistattaen.

        Aivan uskomatonta kommenttia. Vaikka oikea nimeni ei ole "sepi" olen aina kirjoittanut vain tällä nimimerkillä. Luuletko tosiaan että löydät kaikkien kritiikkiä sisältävien kirjoitusten takaa vain yhden henkilön? Toisekseen jos kiinnostaa kirjoitan erittäin harvoin tänne. Voit etsiä haulla kaikki kirjoitukseni.

        Yksinkertaisesti henkilökohtaisella tasolla kammoksun tämänkaltaista ahneutta sen kaikissa muodoissa ja usko huviksesi että meitä on monta.


      • ahne?
        sepi kirjoitti:

        Aivan uskomatonta kommenttia. Vaikka oikea nimeni ei ole "sepi" olen aina kirjoittanut vain tällä nimimerkillä. Luuletko tosiaan että löydät kaikkien kritiikkiä sisältävien kirjoitusten takaa vain yhden henkilön? Toisekseen jos kiinnostaa kirjoitan erittäin harvoin tänne. Voit etsiä haulla kaikki kirjoitukseni.

        Yksinkertaisesti henkilökohtaisella tasolla kammoksun tämänkaltaista ahneutta sen kaikissa muodoissa ja usko huviksesi että meitä on monta.

        suomenna meille pölkkypäille tuo viimeinen kappale... kuka on ollut ahne ja miten?


      • sepi
        ahne? kirjoitti:

        suomenna meille pölkkypäille tuo viimeinen kappale... kuka on ollut ahne ja miten?

        Ok, Ahneudella tässä tarkoitan sitä, että porukalla keksitään mahdollisimman kaunista keinoa pyytää rahaa lahjaksi, vaikka tiedostetaan siinä piilevä tietty moukkamaisuus.
        Pyynnön runoon kääriminen on keinoista kamalin.

        Rahaa pyydetään lahjaksi koska halutaan järkeistää asiaa, joka pitäisi olla tunteisiin sidottu ja jonka pitäisi aina olla lahjan antajan henkilökohtainen ja itse valitsema yllätys.

        On järkyttävää häävieraiden aliarvointia jos kuvitellaan että jokainen heistä ei tiedä 'leivänpaahdinongelmaa'. Useat antavat siis rahaa pyytämättäkin --> Kukaan ei loukkaannu saadessaan lahjaksi rahaa, mutta moni kun sitä pyydetään heiltä.

        Lisäksi, jos ihmisillä on kerran jo kaikki vempaimet mitä voivat tarvita niin silloinhan elintaso on jo niin hyvä ettei rahaa tarvitse muilta kerjätä, krääsän välttämiseksi voi kutsuun ilmaista jotain kaunista ilman että sillä halutaan viestittää että voisithan sä rahaakin antaa. Jokainen vieras miettii kyllä ilman kehoitustakin että antaako rahaa vai lahjan.


      • in.na
        sepi kirjoitti:

        Ok, Ahneudella tässä tarkoitan sitä, että porukalla keksitään mahdollisimman kaunista keinoa pyytää rahaa lahjaksi, vaikka tiedostetaan siinä piilevä tietty moukkamaisuus.
        Pyynnön runoon kääriminen on keinoista kamalin.

        Rahaa pyydetään lahjaksi koska halutaan järkeistää asiaa, joka pitäisi olla tunteisiin sidottu ja jonka pitäisi aina olla lahjan antajan henkilökohtainen ja itse valitsema yllätys.

        On järkyttävää häävieraiden aliarvointia jos kuvitellaan että jokainen heistä ei tiedä 'leivänpaahdinongelmaa'. Useat antavat siis rahaa pyytämättäkin --> Kukaan ei loukkaannu saadessaan lahjaksi rahaa, mutta moni kun sitä pyydetään heiltä.

        Lisäksi, jos ihmisillä on kerran jo kaikki vempaimet mitä voivat tarvita niin silloinhan elintaso on jo niin hyvä ettei rahaa tarvitse muilta kerjätä, krääsän välttämiseksi voi kutsuun ilmaista jotain kaunista ilman että sillä halutaan viestittää että voisithan sä rahaakin antaa. Jokainen vieras miettii kyllä ilman kehoitustakin että antaako rahaa vai lahjan.

        Viimeiseen kappaleeseesi on pakko sen verran puuttua nyt kyllä (ottamatta enää kantaa itse rahalahjakysymkseen), että ei meillä ainakaan ole mikään korkea elintaso ole vaikka elämän varrella on astiastot ja lakanat ostettukkin. Ei se, että jos on laadukkaat astiastot valmiiksi täyteen kerätty, tee nykyisestä rahatilanteesta sen parempaa. Olemme ihan tavallisia ihmisiä rahahuolineen päivineen vaikkei meiltä taloustavaraa puutukkaan. Kun vanhaan autooni piti vaihdattaa jakopäähihna, ei korjaamolaskuun yhtään sen enempää ollut rahaa vaikka vaikka Marimekon pyyhkeet kaapista löytyvätkin.

        Sinun on nyt pakko tarkoittaa väitteelläsi niitä ihmisiä, jotka ovat suhteellisen lyhyen ajan sisällä kyenneet tuosta vaan shoppailemaan astiastot & tekstiilit jostain Pentikistä silmää räpäyttämättä. Sellainen touhu kieltämättä antaa vaikutelman korkeasta elintasosta. Mutta ota huomioon, että meitä, jotka olemme keränneet jotain sarjaa pitkään ja hartaasti, useita vuosia ja todellakin vain se yksi kuppi kerrallaan, on kyllä todella paljon.

        Toisen elintasoa / rahatilannetta ei pysty ihan noin heppoisilla perusteilla arvioimaan.


      • sepi
        in.na kirjoitti:

        Viimeiseen kappaleeseesi on pakko sen verran puuttua nyt kyllä (ottamatta enää kantaa itse rahalahjakysymkseen), että ei meillä ainakaan ole mikään korkea elintaso ole vaikka elämän varrella on astiastot ja lakanat ostettukkin. Ei se, että jos on laadukkaat astiastot valmiiksi täyteen kerätty, tee nykyisestä rahatilanteesta sen parempaa. Olemme ihan tavallisia ihmisiä rahahuolineen päivineen vaikkei meiltä taloustavaraa puutukkaan. Kun vanhaan autooni piti vaihdattaa jakopäähihna, ei korjaamolaskuun yhtään sen enempää ollut rahaa vaikka vaikka Marimekon pyyhkeet kaapista löytyvätkin.

        Sinun on nyt pakko tarkoittaa väitteelläsi niitä ihmisiä, jotka ovat suhteellisen lyhyen ajan sisällä kyenneet tuosta vaan shoppailemaan astiastot & tekstiilit jostain Pentikistä silmää räpäyttämättä. Sellainen touhu kieltämättä antaa vaikutelman korkeasta elintasosta. Mutta ota huomioon, että meitä, jotka olemme keränneet jotain sarjaa pitkään ja hartaasti, useita vuosia ja todellakin vain se yksi kuppi kerrallaan, on kyllä todella paljon.

        Toisen elintasoa / rahatilannetta ei pysty ihan noin heppoisilla perusteilla arvioimaan.

        Olet oikeassa ja minä pahoillani, kärjistin liikaa. Onneksi pointtini oli kuitenkin jotenkin tulkittavissa.


    • aloittajan kanssa

      Rahan pyytäminen ystäviltä ja tuttavilta ei anna kovin hienostunutta kuvaa juhlaparista. Ei ole aivan helppoa perustella tätä kantaa, mutta jotain tekemistä sillä on tunneälyn kanssa. Jo tieto siitä, että suuri osa ihmisistä ei pidä tällaisesta tavasta toimia, hillitsisi minua pyytämästä rahaa vierailta. En halua antaa itsestäni moukkamaista vaikutelmaa. En taitaisi myöskään ilmoittaa lahjatoiveistani samassa yhteydessä kutsun kanssa..

      • sepi

        Joku jo mainitsikin että sai rahaa lahjaksi ja oli tyytyväinen, mitä pahaa siinä on? Ei sitten yhtään mitään. Raha on sieltä parhaasta päästä lahjoja. Fundamentaalinen ajatus onkin siinä että onko soveliasta PYYTÄÄ sitä lahjaksi?

        Tässä kirjoituksissa on törmännyt ihmisiin jotka haluaisivat olla ahneita ilman että näyttäisivät sitä. Yhteistä keinoa haetaan ja kun tyhmät päät lyödään yhteen niin syntyy joukkovoima joka yhdessäsuin tuumii "eihän tämä mitään kerjäämistä ole, ihan ok homma!". Kun toisilleen saa todistella näin niin oma nihilistinen olo helpottuu ja olo tuntuu ihmiseltä.

        Tosiasiassa myytte ihmiskuvaanne ja arvokkuuttanne häävieraiden rahaa vastaan. Tämä on tietenkin vain oma mielipiteeni eikä ehdoton totuus, joten toivon että saan puhua suuni puhtaaksi ilman että kukaan syyttää häiriköksi.

        Sanan "lahja" merkitys on myöskin hämärtynyt. Lasten joululahjoja lukuunottamatta lahja ei ole sellainen hyödyke jonka tilaat itsellesi ja jonka tuttava sitten maksaa ja tuo sinulle. Eihän lahjaa paketoitaisi jos sisuskalut olisi tiedossa.

        Lahjan merkitys on nimenomaan immateriaalinen henkinen lämmin osoitus siitä että juuri teitä ajatellaan ja puolestanne on nähty vaivaa. Tämän vuoksi käsityöt (jopa ne mummon jokavuotiset villasukat) ovat niitä parhaita lahjoja.

        Tiivistelmänä, rahan pyytäminen lahjaksi on moukkamaisuudessaan ja alhaisessa moraalissaan verrattavissa vaikkapa verkostomarkkinointiin. Jättäkäähän ihmiset lahjat pyytämättä niin näette vilauksen lähimpienne ajatuksista.


      • samaa

        mieltä. Raha on toki minullekin ihan mieluinen lahja, kukapa ei rahaa tarvitsisi:) Mutta pyytämään en sitä rupeaisi, ellei olisi taloudellinen pakko ja silloinkaan häät eivät ole paras paikka, koska tulonsaanti jää pakostakin kovin lyhytaikaiseksi, ja kuten mielipiteiden jakautumisesta huomaamme, myös epävarmaksi...
        Meillä ei ollut lahjalistaa. Saimme kivoja lahjoja niiltä, jotka tuntevat meidät hyvin. Kaukaisemmat toivat rahaa, koska eivät keksineet mitään. Yksinkertaista. En usko, että hääparin tarpeita tuntematon sitä silitysrautaa tuo, ellei sitten halua vittuilla


      • Alisa
        sepi kirjoitti:

        Joku jo mainitsikin että sai rahaa lahjaksi ja oli tyytyväinen, mitä pahaa siinä on? Ei sitten yhtään mitään. Raha on sieltä parhaasta päästä lahjoja. Fundamentaalinen ajatus onkin siinä että onko soveliasta PYYTÄÄ sitä lahjaksi?

        Tässä kirjoituksissa on törmännyt ihmisiin jotka haluaisivat olla ahneita ilman että näyttäisivät sitä. Yhteistä keinoa haetaan ja kun tyhmät päät lyödään yhteen niin syntyy joukkovoima joka yhdessäsuin tuumii "eihän tämä mitään kerjäämistä ole, ihan ok homma!". Kun toisilleen saa todistella näin niin oma nihilistinen olo helpottuu ja olo tuntuu ihmiseltä.

        Tosiasiassa myytte ihmiskuvaanne ja arvokkuuttanne häävieraiden rahaa vastaan. Tämä on tietenkin vain oma mielipiteeni eikä ehdoton totuus, joten toivon että saan puhua suuni puhtaaksi ilman että kukaan syyttää häiriköksi.

        Sanan "lahja" merkitys on myöskin hämärtynyt. Lasten joululahjoja lukuunottamatta lahja ei ole sellainen hyödyke jonka tilaat itsellesi ja jonka tuttava sitten maksaa ja tuo sinulle. Eihän lahjaa paketoitaisi jos sisuskalut olisi tiedossa.

        Lahjan merkitys on nimenomaan immateriaalinen henkinen lämmin osoitus siitä että juuri teitä ajatellaan ja puolestanne on nähty vaivaa. Tämän vuoksi käsityöt (jopa ne mummon jokavuotiset villasukat) ovat niitä parhaita lahjoja.

        Tiivistelmänä, rahan pyytäminen lahjaksi on moukkamaisuudessaan ja alhaisessa moraalissaan verrattavissa vaikkapa verkostomarkkinointiin. Jättäkäähän ihmiset lahjat pyytämättä niin näette vilauksen lähimpienne ajatuksista.

        On totta, että rahan pyytäminen lahjaksi on melko moukkamaista. Olet siinä oikeassa. Mutta. Oletko sepi ajatellut, että on olemassa ihmisiä ja tilanteit, jossa mikään materiaalinen lahja ei ole sopiva. (lukuunottamatta niitä mummin kutomia villasukkia) On todella olemassa pareja, joilla on jo kaikkea ja vaikika olisi kuinka ajatukseltaan kiva lahja, hääparilla ei yksinkertaisesti ole käyttöä sille.

        Ja niin kuin tuolla aikaisemmin totesit, lahjan antaminen on kivaa ja yleensa lämmin huomaavaisuuden osoitus. Tilanteessa, jossa on kaksi vaihtoehtoa

        a.) ei lahjaa ollenkaan
        b.) raha, joka kerätään johonkin suurempaan hankitaan

        on b-vaihtoehto niiden vieraiden kannalta mieluisampi, jotka HALUAVAT antaa jotain joka tapauksessa. Millään tavoin tämä ei saisi kuitenkaan olla pakko, ja hääparin pitäisi kunnioittaa sitä, että osa vieraista tuo myös hyväksi katsomansa tavaralahjan, joka on ajatukseltaan yhtä arvokas, kuin rahalahjakin siitä huolimatta, että tavaralle ei ole mitään käyttöä.

        Vai oletko eri mieltä?


      • sepi
        Alisa kirjoitti:

        On totta, että rahan pyytäminen lahjaksi on melko moukkamaista. Olet siinä oikeassa. Mutta. Oletko sepi ajatellut, että on olemassa ihmisiä ja tilanteit, jossa mikään materiaalinen lahja ei ole sopiva. (lukuunottamatta niitä mummin kutomia villasukkia) On todella olemassa pareja, joilla on jo kaikkea ja vaikika olisi kuinka ajatukseltaan kiva lahja, hääparilla ei yksinkertaisesti ole käyttöä sille.

        Ja niin kuin tuolla aikaisemmin totesit, lahjan antaminen on kivaa ja yleensa lämmin huomaavaisuuden osoitus. Tilanteessa, jossa on kaksi vaihtoehtoa

        a.) ei lahjaa ollenkaan
        b.) raha, joka kerätään johonkin suurempaan hankitaan

        on b-vaihtoehto niiden vieraiden kannalta mieluisampi, jotka HALUAVAT antaa jotain joka tapauksessa. Millään tavoin tämä ei saisi kuitenkaan olla pakko, ja hääparin pitäisi kunnioittaa sitä, että osa vieraista tuo myös hyväksi katsomansa tavaralahjan, joka on ajatukseltaan yhtä arvokas, kuin rahalahjakin siitä huolimatta, että tavaralle ei ole mitään käyttöä.

        Vai oletko eri mieltä?

        Olen samaa mieltä. Rahavaihtoehtoa ei silti tulisi mielestäni mitenkään (etenkään nokkelasti) yrittää häävieraille viestittää, koska silloin siitä tulee antajalle ikävä velvollisuus joka vie jo kutsua luettaessa antamisen ilon pois. Uskoisin että rahalahjoja varmasti tulee oli niitä pyydetty tai ei.

        Lisäksi ne lähimmät vieraat, joilta tulisi muutenkin eniten rahaa, tietänevät jo hääparin materiaalitilanteen ja järjestävät lahjan sen mukaan.

        Ja sitten ne vähän kaukaisemmat vieraat. Kuinkahan moni täälläkin uskaltaisi ihan tosissaan ostaa sokkona luksus leivänpaahtimen tai kattilasarjan (tai vielä pahempaa, jotain tiettyä ruokailuastiastoa) häälahjaksi? Veikkaan että ei moni, koska todennäköisyys uniikille lahjalle tai lahjojen sopiminen kodin olemassolevaan ilmeeseen on erittäin huono.

        Ei häävieraita aliarvioida kannata. Tarpeeksi höntit kyllä soittavat ja kyselevät mitä saisi olla.


      • alice-in-the-wonderland
        sepi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Rahavaihtoehtoa ei silti tulisi mielestäni mitenkään (etenkään nokkelasti) yrittää häävieraille viestittää, koska silloin siitä tulee antajalle ikävä velvollisuus joka vie jo kutsua luettaessa antamisen ilon pois. Uskoisin että rahalahjoja varmasti tulee oli niitä pyydetty tai ei.

        Lisäksi ne lähimmät vieraat, joilta tulisi muutenkin eniten rahaa, tietänevät jo hääparin materiaalitilanteen ja järjestävät lahjan sen mukaan.

        Ja sitten ne vähän kaukaisemmat vieraat. Kuinkahan moni täälläkin uskaltaisi ihan tosissaan ostaa sokkona luksus leivänpaahtimen tai kattilasarjan (tai vielä pahempaa, jotain tiettyä ruokailuastiastoa) häälahjaksi? Veikkaan että ei moni, koska todennäköisyys uniikille lahjalle tai lahjojen sopiminen kodin olemassolevaan ilmeeseen on erittäin huono.

        Ei häävieraita aliarvioida kannata. Tarpeeksi höntit kyllä soittavat ja kyselevät mitä saisi olla.

        Kävin siis rekisteröitymässä, aikaisemmin käytin nimimerkkiä "Alisa". Selvyyden vuoksi.

        Hyvä hyvä. Ymmärsin kerrankin ajatuksesi. Oikeassa olit. Tosin itse sain kihlalahjaksi Pentikin kahvikuppisarjaa jota en kerää ja josta en pidä mutta kävin vaihtamassa astiat kaikessa hiljaisuudessa mieleisiini tarjoiluastiohin. Kyseessä oli vieras, joka tuli juhliimme lähes "kutsumatta" ja ei siis ole meille erityisen läheinen. Jos astioiden antaja olisi ollut esim. tätini, en olisi ikimaailmassa tehnyt vaihtoa.

        Luotin ja luotan myös omissa häissäni vieraiden arvostelu -ja harkintakykyyn enkä tee lahjalistaa ollenkaan. Vanhemmille vinkkaan pari mieleistä lahjaa jos joku kyselee.

        Uskon, että itselleni ei tule vastaan tilannetta jossa rahalahjan pyytäminen olisi ainoa vaihtoehto, mutta en itse loukkaantuisi, jos tietäisin, että hääpari ei todellakaan tarvitse mitään ja he ovat oikeasti käyttämässä lahjarahat johonkin suurempaan kohteeseen eikä toivetta ole painettu kutsuihin. (pidän sitä vähän brutaalina, erityisesti jos se on yritetty muotoilla jotenkin vähemmän vastenmieliseen muotoon)

        Itse olen antanut esimerkiksi rippilahjaksi rahaa, jos nuori on ilmoittanut ostavansa vaikkapa stereot. Yhdessä tapauksessa epäilin, että nuori ryyppää rahat ja soitin parin viikon päästä perään. Turhaan epäilin. Siellä ne stereot on hyllyssä.


    • Rane

      Miksei lahjalistassa voi olla yhtenä vaihtoehtona raha.
      Olen itse ollut vieraana häissä ja antanut lahjaksi rahaa.
      Minä olin tyytyväinen, kun ei tarvinnut alkaa keksiä mitään ihmeellistä tai lähteä hommaamaan lahjaa. Hääpäri oli kanssa tyytyväinen, rahanreikiä on aina.

    • Antaja ei saaja

      Mielestäni kannattaa miettiä myös lahjan arvoa. Itse en halua koskaan antaa lahjaa, joka on arvoltaan alempi kuin isäntäperheen tms. muun järjestämä tarjoilu. Häiden tarjoilu ei ole ilmaista, vaikka ilmaista boolia ei olisikaan järjestetty.

      Mummonmarkka aikana seisova pöytä maksoi päätä kohti 70-140 mk, jotenka vaimon kanssa aina satsattiin lahjoihin vähintään 150 mk/nuppi, jos kutsuja oli kaukausempi ja 300 mk/nuppi, jos oli läheinen ystävä tai sukulainen.

    • kolmesti nainut

      kyllähän se niin on että lahjoja ei naimisíin mennessä pyydellä. Jos niitä sitten tulee niin sille ei voi mitään.

    • jassi

      Ihanko totta joku noin vakavalla naamalla seuraa tätä keskusteluohjelmaa? Eihän tuo Dr. Phil eroa Jerry Springeristä tai Ricky Lakesta millään lailla. On vain osannut laittaa Dr-etuliitteen nimeensä. Minkähän alan tohtorista on kyse? Ja Jenkeissä noita tohtoraattejahan piisaa...

      • melko oikein

        Onneksi tiedän sinua paremmin: Hän on erittäin suosittu psykologi, kouluttaja, konsultti ja menestyskirjojen kirjoittaja Phil McGraw hyödyntää yli 25 vuoden työkokemustaan käsitellessään ohjelmassaan studiovieraittensa ongelmakohtia.
        DrPhil on aito psykologi.

        Springeriin vertaus kertonee omat mieltymyksesi!


    • gwen

      saatiin 1000000000000euroa lahajksi

    • Nimetön

      Asiaa pitäisi ajatella myös vieraiden kannalta , rahaa tarvitaan aina , eikä ole pelkoa että joku muu olisi ostanut saman lahjan jolloin omallesi ei olisi enää käyttöä.Ja jos itse saisin päättää oman häälahjani niin se tulisi olemaan raha.

      • nasu

        itse en laita kutsuun rahaa lahjatoiveeksi koska se ei kuulu tyylini. mutta viimekesänä sain ihanan kutsun missä toivottiin rahaa yhteistä häämatkaavarten.itse en pyynnöstä ajatellut mitään pahaa tietenkin annan rahaa jos se on heidän pyyntönsä.. ostin kyllä myös pienen muiston,koska halusin antaa myös lahjan joka kuvaistaisi antajaansa ja sitä katsoessa toivon että hääpari muistaa ihanat häänsä ja minut. rahana annoin vähän enemmän mitä ajattelin että yhteenvieraaseen menee rahaa, lahja maksoi n 20€ ja hääpari oli kyllä tyytyväinen. rahatoiveesta huolimatta pari ei rahaa saanut ja häämatka on edelleenkin melkeen vuoden jälkeen tekemättä mutta toivon todella että saavat unelmiensa matkan kun sitten sinne lähtevät:)


      • häitä

        EI JÄRJESTETÄ LAHJOJEN TAKIA. Vai järjestetäänkö sittenkin?


    • Trouja

      Lahjalistat ovat tökeröä käytöstä.

      Mielestäni vieraat saavat tuoda mitä itse haluavat.

    • tiitu

      Aivan sama, ihmiset ajattelee eri tavalla. Jos laitat hääkutsuun raha toiveen toisista se on hyvä toisista kamala juttu.
      Mielestäni lahjalista on hyvä tai jonkun henkilön esim. kaason yhteystiedot, jolta voi kysyä hääparin mieltymyksiä.
      Itse olen tilanteessa, että olemme poulison kanssa asuneet omissa asunnoissa, muuttaneet yhteen ja asuneet yhdessä useita vuosia. Pahimmillaan samoja tavaroita oli 3-4 kappaletta(esim.kahvinkeittimiä). Mitä meillekkään voisi ostaa lahjaksi? Lakanoita, maljakoita, kaikanlaista krääsää on....on jo liiaksi. Tavarat joita todella tarvitsemme maksavat niin paljon ettei niitä kehtaa pyytää tai ne ovat arkisia asioita kuten autoon talvirenkaat.

      Tämän takia teimme pienen lahjalistan jonka saa tietoonsa kun soittaa tutullemme, joka mainitsee yhtenä vaihtoehtona rahan, ja kohteen mihin keräämme rahaa.

      Mielestäni pitää aina muistaa, että tämä on morsiusparin juhla johon on kutsuttu läheisiä ei toisin päin! Ei häihin tarvitse kutsua ihmisiä jotka eivät tiedä tai ymmärrä elämäntilannettanne. Jos tarvitsee rahaa, pyytää sitä, muttei laske sen varaa että rikastuu(itse olen ollut häissä joissa jokainen vieras toi markan hääparille häälahjaksi. Kokonais-saldo oli huikea 124 Markkaa).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      175
      7037
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      41
      4129
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2085
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1619
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1578
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe