2.ol ja 190nw kierroskone. ykkösellä etenee niin että pitää jarruttaa. silti oletan et huono eläväänkö. mut sit sitä sanotaan myös 1.6turbosta jossa alempana paremmat väännöt jahuippu 270nw.silti tää turbo meinaa sammuu liikkeellelähdös...kertokaa selventäkää
bensan huono alavääntö
10
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Minä väitän että vika ei ole moottorin alaväännössä. Vaan sinä itse sössit kytkimen tai kaasupolkimen käytön ja siksi moottori meinaa sammua liikkelle lähdössä.
- Anonyymi
Eipä ole sen parempi esim. VW Transporter 2,0 tdi, mikä on myös herkkä sammumaan lähdöissä, sillä turbossa ei ole tyhjäkäynnillä puhtia ja auto on melkoisen painava vaikka kyydissä on vaan kuski . Ei ole mikään yksilövika sillä käytössä oli 8-10 eri autoa. Pitää vaan oivaltaa tuo ominaisuus ja annostella hieman enemmän sitä kaasua lähdöissä.
Turbohan vetää sitten mainiosti siellä 1700-2000 rpm:n kohdilla.
Vaparin vääntöhuiput löytyi vasta sieltä 4000 rpm:n kohdilta, mutta pitää muistaa että vääntöä on riittävästi myös siellä 2000 kohdilla.
Tosin kiihdytettäessä pitää laulattaa reilusti eli sinne parhaimman väännön alueelle ja sitten vasta vaihtaa seuraavalle vaihteelle. Erityisen tärkeää tämä on jos vetää vaikka perävaunua.
- Anonyymi
Vika on aloittajan osaamattomuudessa. Piirteli vain kirkkoveneen kuvia peruskoulussa joten ei oppinut edes kirjoittamaan ymmärrettävää tekstiä. Siksi tuosta aloitussepustuksesta puuttuukin mieli, järki ja tarkoitus.
- Anonyymi
Niin... mikä on nw???
- Anonyymi
Minulla oli aikoinaan Volvo 850 Tdi jonka onnistuin sammuttamaan melko herkästi. Autoon ei siihen aikaan vielä saanut automaattilaatikkoa joten ilmiöön piti vain tottua. Oli siinä aika paljon muutakin häikkää jo uutena että katsoin parhaimmaksi vaihtaa auton isoon hyvään takaveto Volvoon.
- Anonyymi
Imusarja on tehty liian lyhyeksi ja keinotekoisesti toteuttu alavääntö luultavasti?
- Anonyymi
Bensassa ei ole minkäänlaista vääntöä, se on polttoaine.
- Anonyymi
Auton kytkimellä on merkittävä osuus liikkeelle lähdössä ja myös kuskin taidoilla.
- Anonyymi
saivarteluksi meni taas merkeistä...turbokone 1.6 xtrail ja bensa outlander 2.0 joita täs vertaillaan.
- Anonyymi
1.6 turbossa tosiaan on tilanteita missä vääntö häviää reilusti tuolle 2L vaparille.
Nimittäin turbokoneen vääntö perustuu ahtamiseen kuten varmasti kaikki tietää.
Turbosta saa painetta vain ja ainoastaan jos sinne syötetään turbiinipuolelle riittävvällä tilavuusvirralla pakokaasua tai riittävällä pakokaasun impulssilla (kumpaa tapaa sitten valmistaja on pienillä kierroksilla halunnut hyödyntää).
Tyhjäkäynniltä kestaa aikansa ennen kuin ahtoa alkaa syntyä ja tällöin tuo isompi vapari antaa reilummin voimaa. Itseasiassa enemmän kuin kuutiotilavuuksien suhde antaa ymmärtää koska vaparissa on korkeampi puristussuhde mikä nostaa voiman määrää.
Turbo kone on siis manuaalilla liikkeelle lähdettäessä pitkälti kuten turboton saman kokoinen.
Tämä viive tulee kiusallisesti esille erityisesti dieseleissä ja pahin niistä on VAGn tekeleet kuten omassa Audissa.
Tätä viivettä pyritään eliminoimaan useilla tavoilla.
1. kaksi erikokoista ahdinta rinnakkain niin että pienempi kerää nopeammin kierroksia ja antaa ahtoa
2. turbon lisäksi mekaaninen ahdin (saa voiman kampiakselilta) mikä antaa painetta kierrosen mukaan eikä pakokaasujen määrän mukaan.
3. sähköinen ahdin jolla saadaa erittäin nopeasti painetta lisää. Audi on ottanut tämän käyttöön hinnat päättyen malleissa. Ovat kiusallinen tietoisia koneidensa huonostaa turboviiveestä.
4. Paineaku mihin varataan painetta mikä sitten liikkeelle lähdössä puretaan joko imuilmaan tai puhalletaan turbon turbiinipuolelle antamaan turbolle vauhtia.
Volvo käyttää tätä yhdessä kahden erikokouisen turbon kanssa tehokkaammissa malleissa.
5. säätyvät turbon johdesiivet. Tämäkin vähän auttaa koska se nostaa pakokaasuvirran nopeutta pienillä pakokaasun tilavuusvirroilla ja auttaa näin pikkaisen nopeammin kiihdyttämään turboa.
Aina kun turbon kanssa touhutaan niin tätä tyhjäkäynniltä tehon tuoton viivettä ei vaan voi välttää mutta rinnakkaisilla ratkaisuilla sitä voidaan parantaa.
On toki muitakin syitä miksi jotkin koneet sammahtaa helpommin liikkeelle lähdössä. Väittäisin että ne muut syyt ovat se todenäköisin syy.
Yksi isoimmista syistä on vauhtipyörän massa mitä on pienennetty jatkuvasti ja pienessä koneessa tietysti on pienempi vauhtipyörä.
Kytkimen toiminta ja kitkapintojen momentin siirron ohjaamisen tunnokkus vaikuttaa paljon. Tässä vaan on valmistajilla osaamisen tai ehkä enemmänkin strategian suhteen eroja.
Kolmantena vaikuttavana on tietysi moottorin ohjauselektroniikka millä saadaan aikaan vaikkapa takaisinkytkentä mikä pyrkii estämään kierrosten putoaminen alle tyhjäkäyntikierrosten. Tekniikka tavallaan lisää kaasua erittäin nopeasti jos kierrokset uhkaavat laskea.
Muitakin teknisiä syitä varmasti on. Ehkä joku osaavampi voisi jatkaa tästä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1442201- 271948
Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha231908Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.851700Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?621498Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se201276Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo381180- 111168
Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan371163Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k101157