Miten auttaa? Ideoita ja ehdotuksia.

Anonyymi

Olen miettinyt miten me ihan tavalliset ihmiset voisimme parantaa vanhusten elämää?
Kaikista ei ole ulkoiluavuksi (voi olla omia sairauksia), eivätkä kaikki voi tai halua sitoutua johonkin toimintaan pitkiksi ajoiksi.
Kuitenkin voisi olla mahdollista esim. leipoa kakku sillointällöin hoivakodin potilaille tai käydä tekemässä manikyyri kaikille halukkaille(Jos taitoa on).
Jos osaa soittaa jotain, voi käydä esiintymässä.
Mutta kaikkein tärkein!
Suomi on pullollaan koiran ja kissanomistajia.
Käykää nyt ihmeessä kysymässä voisitteko tulla lemmikkinne kanssa vanhuksia tervehtimään!
Samoin papukaijan omistajat, varmasti vanhukset ilahtuisivat kun näkisivät lintunne.
Tulisi vähän elämää niihin taloihin.
Oikeasti sen ohjelman ei tarvitse olla niin ihmeellistä, pääasia että se katkaisee apaattisen tylsyyden joka noissa paikoissa vallitsee.
Myös vielä kotonaan yksin asuvat vanhukset voisivat kaivata seuraa, ehkä naapurina voisi kysyä että olisiko jotain jossa voisit auttaa? Tai leivotaanko yhdessä? Tuletko kahville?

54

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Menköön ja tehköön kuka lystää! Minusta ei ole vanhusten viihdyttäjäksi! Ihan tarpeekseni sain vanhusten kitinöistä ”töissä” ollessa. Kertakaikkiaan epäsopiva porukka jo ajatuksenakin!

      • Anonyymi

        Onkin varmasti parasta kaikkien kannalta että sinä et mene viihdyttämään vanhuksia.
        En tiedä oletko tullut ajatelleeksi että, myös sinä tulet olemaan vanhus joskus?
        Siis jos hyvin käy.
        Muututko sinä "kitisijäksi"? Kun sinä valitat jostain, jospa sekin on "kitinää" muiden mielestä?
        Tämä kirjoitus oli heitä varten , jotka itseni tavoin haluavat auttaa vanhuksia.


      • Anonyymi

        Täh! Jokainenhan vanhenee kokoajan. Toiset joutuu elämään pidempään kuin toiset. Valitettavasti!

        Ei kiinnosta, ei oma, eikä muiden vanheneminen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täh! Jokainenhan vanhenee kokoajan. Toiset joutuu elämään pidempään kuin toiset. Valitettavasti!

        Ei kiinnosta, ei oma, eikä muiden vanheneminen!

        Miksihän sitten olet "vanhustenhoito" nimisellä palstalla?


      • Anonyymi

        Kun olen vanhus!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun olen vanhus!

        Selvä. Silloin juuri sinä voisit niin halutessasi kertoa, toivoisitko vapaaehtoisilta jonkinlaista apua nyt tai myöhemmin, jos siirryt hoivapalveluiden piiriin jossain vaiheessa elämääsi. Jos toivoisit niin millaista?
        Tietysti kertominen on täysin omasta halustasi kiinni.
        Itse uskoisin edelleen iäkkäänäkin ilahtuvani suuresti juuri lemmikkien tapaamisesta, eläinrakas kun olen.
        Meillä on kaikilla omat mieltymyksemme ja monipuolisuus toisi jokaiselle halukkaalle jotain mistä nauttia.
        Kukaan ei halua häiritä vanhuksia jotka haluavat olla rauhassa yksinään, monet vain eivät halua, mutta ovat olosuhteiden pakosta.


    • Anonyymi

      Vanhusten hyväksi toimiminen ei kummallisuuksia vaadi, ihan siitä voi lähteä alkuun että käy katsomassa omia vanhuksia. Eniten vanhusten hoitoa morkkaavat ne jotka käyvät vähiten, harvoin tai tuskin koskaan. Kauhistelevat sitten vanhustenhoidon arkipäivää, joka useinkin on hektistä ja ennakoimatonta, mutta jonka jokainen tilanne pitää hoitaa sillä henkilökuntamäärällä mitä on. Termoskahvit ja kotoinen lempipulla ilahduttaa vanhusta, valokuvien kera jutustelu, elämän tärkeiden taitteiden positiivinen muistelu voi olla suuri ilo. Voi lukea ääneen, kuunnella nuoruusmusiikkia, katsoa yhdessä muistoja herättävää elokuvaa, johon dementiaa sairastavakin usein syvästi keskittyy. Joskus on mukava istua keskustelemassa porukalla osaston vanhusten kanssa.
      Monelle se ihan kahdenkeskinen aika on kuitenkin arvokasta, se että joku keskittyy kuuntelemaan ja viemään ehkä ajatuksia eteenkinpäin.
      Suuri ilo voi olla, kun saa laahautua autoon ja ajella kauniissa päivässä tuttuja maisemia katsellen, tai tepastella, rollaattoreilla ja pyörätuolitella jossakin missä voi aistia ja nähdä elävää luontoa. Näitä asioita olen tehnyt niin kauan kuin oma terveys sen salli ja olipa meitä useamman ilostuttajan porukkakin. Nyt taitaa olla elämän taitehetki, muutumme vähitellen auttajasta autettavaksi. Tulettehan luo?

      • Anonyymi

        Entäpä sitten kun käyt päivittäin ilahduttamassa läheistäsi hoivakodilla(attendo)-käytte ulkona,luette ja laulatte yhdessä,autat ruokailussa,käytät wc,ssä.Ykskaks sinä oletkin johtajan silmissä se vaikea omainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä sitten kun käyt päivittäin ilahduttamassa läheistäsi hoivakodilla(attendo)-käytte ulkona,luette ja laulatte yhdessä,autat ruokailussa,käytät wc,ssä.Ykskaks sinä oletkin johtajan silmissä se vaikea omainen.

        Tuollainen on käsittämätöntä ja raivostuttavaa.
        Minustakin vähän tuntuu että hoitohenkilökunta ei aina ymmärrä miten mahtava asia aktiivinen omainen on vanhuksen elämän kannalta.
        Ehkä minäkin olen rasittava omainen, ollaan sitten jos joku niin ajattelee.
        Itse ajattelen että vanhukselle tunti oman ihmisen kanssa on merkityksellisempi kuin kolme tuntia ohjatussa kerhossa, molemmilla on toki paikkansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen on käsittämätöntä ja raivostuttavaa.
        Minustakin vähän tuntuu että hoitohenkilökunta ei aina ymmärrä miten mahtava asia aktiivinen omainen on vanhuksen elämän kannalta.
        Ehkä minäkin olen rasittava omainen, ollaan sitten jos joku niin ajattelee.
        Itse ajattelen että vanhukselle tunti oman ihmisen kanssa on merkityksellisempi kuin kolme tuntia ohjatussa kerhossa, molemmilla on toki paikkansa.

        Enpä usko, että aktiivinen omainen olisi kenellekään haitaksi, mutta yliaktiivinen voi olla. Yliaktiivinen esim. rimputtaa puhelimella jatkuvasti, usein vielä pitkiä puheluita. Vaatii sitä sun tätä. Käydessään vaatii kaiken huomion itseensä tai omaiseensa muista piittaamatta.


      • Anonyymi

        Aktiivisena omaisena attendolla ,sain vaikean omaisen maineen.En soitellu hoivakotiin,kävin ja vietin aikaa läheiseni kanssa,ulkoilin hänen kanssaan,autoin ruokailussa,lauloin ja luin hänelle,wc käynnit huolehdin aina kun olin siellä.Silti olin johtajan mielestä vaikea omainen,en korottanut ääntäni kertaakaan .Huomasin kyllä sitten ettei hoivakodilla asiat olleet kunnossa.Ruoka ei vastannut lähimainkaan suosituksia,ulkoilua ei järjestetty kuin kerran viikkoon,hoitajia oli todella vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aktiivisena omaisena attendolla ,sain vaikean omaisen maineen.En soitellu hoivakotiin,kävin ja vietin aikaa läheiseni kanssa,ulkoilin hänen kanssaan,autoin ruokailussa,lauloin ja luin hänelle,wc käynnit huolehdin aina kun olin siellä.Silti olin johtajan mielestä vaikea omainen,en korottanut ääntäni kertaakaan .Huomasin kyllä sitten ettei hoivakodilla asiat olleet kunnossa.Ruoka ei vastannut lähimainkaan suosituksia,ulkoilua ei järjestetty kuin kerran viikkoon,hoitajia oli todella vähän.

        Kukaan ei valita ruoasta kuten vanhukset tekevät. Ehkä mamut lisäksi.


      • Anonyymi

        On olemassa ikäihmisten ravintosuositukset-jos et satu tietämään.Jotta lihaskunto ja pää toimii hyvin,kyllä ravinnon pitää kattaa ravintosuositukset.Ja kyllä lautasella oleva ruoka olisi hyvä tunnistaa,mitä syö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On olemassa ikäihmisten ravintosuositukset-jos et satu tietämään.Jotta lihaskunto ja pää toimii hyvin,kyllä ravinnon pitää kattaa ravintosuositukset.Ja kyllä lautasella oleva ruoka olisi hyvä tunnistaa,mitä syö.

        Leivällä ja juomalla vanhus voi täydentää lautasellaan tarjottavaa pääruokaa, että jokaisen yksilöllinen ravintosuositus täyttyy. Sillä tavalla ravintosuositus on ajateltu toteutuvan.


      • Anonyymi

        Mietippä-ohravelli,puolikas pienestä leivästä tai sämpylän neljännes,päälle puolikas ohuenohutta kinkkua,juomana neljänneslasi maitoa,jälkiruuaksi marjasoppa jossa ei marjoja,vaan laimennettu mehu suurustettu.Minun tiedoilla ei täyty päivällisen kriteerit.Kasviksista ym.ei mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietippä-ohravelli,puolikas pienestä leivästä tai sämpylän neljännes,päälle puolikas ohuenohutta kinkkua,juomana neljänneslasi maitoa,jälkiruuaksi marjasoppa jossa ei marjoja,vaan laimennettu mehu suurustettu.Minun tiedoilla ei täyty päivällisen kriteerit.Kasviksista ym.ei mitään.

        Lisäksi aamupala, lounas, päiväkahvi ja illallinen. Ravintosuositus lasketaan koko päivälle. Mainitsemassasi ateriassa ei ole mitään vikaa, siinä on proteiinia, hiilihydraattia, kuitua, rasvaa.

        Vanhemmat ihmiset ovat itse aikanaan laittaneet ja tykkäävät puuroista ja velleistä yleensäkin. Kevyt ruoka on parempi koska ei ole fyysistä rasitusta ja elimistö ei tarvitse ylläpitoon samalla tavalla kuin nuori ihminen.
        Kasviksi saatava proteiini on suositeltavaa joten kasvisruokia tulisi lisätä lihan sijaan vanhuksille. Oletko pyytänyt kasviksia läheisellesi.


      • Anonyymi

        Viikon ruokalistakaan ei tuo muutosta,ruokasuositukset ei täyty.Kasvisten osuus tarkistettuna 50-100gpäivä.suositus n.500g,sis kasvikset ja marjat.säästö se on pienikin säästö attendolle.


      • Anonyymi

        Pitää uskoa. Vanhuksen läheiset ovatkin hoitokodissa ei suinkaan vanhustaan ilahduttamassa vaan punnitsemassa vanhuksen lautaselta ruuan grammat. Ei hyvää päivää.


      • Anonyymi

        Joku näköjään haluaa puolustella attendon surkeaa ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi aamupala, lounas, päiväkahvi ja illallinen. Ravintosuositus lasketaan koko päivälle. Mainitsemassasi ateriassa ei ole mitään vikaa, siinä on proteiinia, hiilihydraattia, kuitua, rasvaa.

        Vanhemmat ihmiset ovat itse aikanaan laittaneet ja tykkäävät puuroista ja velleistä yleensäkin. Kevyt ruoka on parempi koska ei ole fyysistä rasitusta ja elimistö ei tarvitse ylläpitoon samalla tavalla kuin nuori ihminen.
        Kasviksi saatava proteiini on suositeltavaa joten kasvisruokia tulisi lisätä lihan sijaan vanhuksille. Oletko pyytänyt kasviksia läheisellesi.

        Ruoan nimenomaan pitäisi olla kermaista,maukasta ja hyvää jotta vanhukset söisivät.
        Tuollainen esimerkin ohralima ei kiinnosta ketään, vai haluaako puolustelija itse vetää tuollaista p..aa?
        Vanhukset eivät määrällisesti juuri paljon jaksa syödä ja voi olla vaikea nielläkin, siksi ruoan pitäisi olla energiapitoista, eli kermaa,voita,lihaa,leipää.
        Siis sitä samaa mitä nuorena söivät kun ojia kaivoivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruoan nimenomaan pitäisi olla kermaista,maukasta ja hyvää jotta vanhukset söisivät.
        Tuollainen esimerkin ohralima ei kiinnosta ketään, vai haluaako puolustelija itse vetää tuollaista p..aa?
        Vanhukset eivät määrällisesti juuri paljon jaksa syödä ja voi olla vaikea nielläkin, siksi ruoan pitäisi olla energiapitoista, eli kermaa,voita,lihaa,leipää.
        Siis sitä samaa mitä nuorena söivät kun ojia kaivoivat.

        Kuinka kauan on samasta asiasta keskusteltu ja mitä se "ruoka" edelleen on. Teollista ja halpaa! Kotikuljetusateriakipon kun avaa, niin tuoksu on just niin ihanan teollinen, kun voi kuvitella.

        Jos ajatellaan aloittajan kysymystä "sirkushuveista", niin sanoisin kyllä, että ensin pitää peruspalveluiden toimia. Ruoka hyvää, hygienia hoidettu, vaatteet puhtaat ja ehjät, sänky siisti ja kauniit petivaatteet, koti siivottu ym. perusasiat hoidettu! Mutta näissä asioissa on paljon epämiellyttävää työtä, jota ei niin vain hoideta, eikä työvoimaa riitä.

        Kiva on kaikkea "kivaa" järjestää, mutta se ei ole kenellekään "kivaa" pissalle haisevassa kodissa tai kireäilmapiirisessä laitoksessa, missä perusasioiden hoito tökkii.

        Joku koko hommassa tökkii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka kauan on samasta asiasta keskusteltu ja mitä se "ruoka" edelleen on. Teollista ja halpaa! Kotikuljetusateriakipon kun avaa, niin tuoksu on just niin ihanan teollinen, kun voi kuvitella.

        Jos ajatellaan aloittajan kysymystä "sirkushuveista", niin sanoisin kyllä, että ensin pitää peruspalveluiden toimia. Ruoka hyvää, hygienia hoidettu, vaatteet puhtaat ja ehjät, sänky siisti ja kauniit petivaatteet, koti siivottu ym. perusasiat hoidettu! Mutta näissä asioissa on paljon epämiellyttävää työtä, jota ei niin vain hoideta, eikä työvoimaa riitä.

        Kiva on kaikkea "kivaa" järjestää, mutta se ei ole kenellekään "kivaa" pissalle haisevassa kodissa tai kireäilmapiirisessä laitoksessa, missä perusasioiden hoito tökkii.

        Joku koko hommassa tökkii!

        Toki perusasiat pitäisi saada kuntoon, ehdottomasti.
        Vapaaehtoiset vain eivät (ainakaan minä) voi peruasioihin kovinkaan paljon vaikuttaa.
        Siksi mietin sitä miten voisimme silti auttaa...
        Ruuan suhteen voi omainen auttaa viemällä vanhukselle välillä tämän lempiruokaa.
        Itse sairaalassa pitkään potilaana ollessani olisin ollut nälässä jos ystävät eivät välillä olisi tuoneet Nepalilaista tai tilannut välillä pizzaa.
        Kyllä meidänkin seniorille hesen ruoka maistuu mainiosti välillä, ihminen kaipaa vaihtelua. Laitosruoat kun maistuvat kaikki ei miltään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki perusasiat pitäisi saada kuntoon, ehdottomasti.
        Vapaaehtoiset vain eivät (ainakaan minä) voi peruasioihin kovinkaan paljon vaikuttaa.
        Siksi mietin sitä miten voisimme silti auttaa...
        Ruuan suhteen voi omainen auttaa viemällä vanhukselle välillä tämän lempiruokaa.
        Itse sairaalassa pitkään potilaana ollessani olisin ollut nälässä jos ystävät eivät välillä olisi tuoneet Nepalilaista tai tilannut välillä pizzaa.
        Kyllä meidänkin seniorille hesen ruoka maistuu mainiosti välillä, ihminen kaipaa vaihtelua. Laitosruoat kun maistuvat kaikki ei miltään.

        Hoitokodeissa vanhukset ovat kyllä nykyisin niin huonokuntoisia, että harva pystyy pizzoja syömään. Hyvä että puurot/vellit menee alas kun pureminen ja nieleminen käy vaikeaksi. Harva jaksaa edes isoja määriä syödä.
        Onhan varmaan nuorena dementoituneita, kehitysvammaisia tai mielenterveyskuntoutujia, jotka vielä fyysisesti kunnossa, mutta muistinsa tai muun takia takia eivät pärjää omillaan, niin heiltä ehkä syöminen onnistuu vielä alkuvaiheessa.


      • Anonyymi

        Huonolle vaikuttaa,käsitykseni mukaan soseruoka on seuraava vaihtoehto.tietysti jos sitä ei osata soseuttaa,niin ruokailu tökkii.Koska iäkkäät eivät jaksa syödä paljon kerrallaan,niin ruokailujen ja välipalojen väli ei saa olla pitkä.Sitten kun ollaan siinä vaiheessa ettei soseruokakaan mene,niin ravintolisiä nestemäisinä saa esim.apteekista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoitokodeissa vanhukset ovat kyllä nykyisin niin huonokuntoisia, että harva pystyy pizzoja syömään. Hyvä että puurot/vellit menee alas kun pureminen ja nieleminen käy vaikeaksi. Harva jaksaa edes isoja määriä syödä.
        Onhan varmaan nuorena dementoituneita, kehitysvammaisia tai mielenterveyskuntoutujia, jotka vielä fyysisesti kunnossa, mutta muistinsa tai muun takia takia eivät pärjää omillaan, niin heiltä ehkä syöminen onnistuu vielä alkuvaiheessa.

        Toki ruoan täytyy olla pehmeähköä, mutta esim.omaiseni herkku on mäkin kananugetit barbegue kastikkeella, ja ikää jo yli 80v.
        Osalla on vaikeuksia varmasti, mutta kyllä huomaa että jos jotain erilaista on esim.kakkua niin kyllä todella nauttivat siitä suurin osa.
        Kyllä hoitokodeissa näkee niin ihania persoonallisia tyyppejä, että heitä kaikkia haluaisi auttaa jotenkin, edes vähän.


      • Anonyymi

        Näin on.Minäkin käyn vapaehtoisena paistamassa lettuja julkisella puolen.Omaiseni sai niin karmaisevan kohtelun attendolla,etten sinne mene.Harmittaa ne ihanat vanhat ihmiset jotka aina nautti kun siellä kävi lukemassa ja juttelemassa omalle omaiselle ja he liittyivät seuraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä sitten kun käyt päivittäin ilahduttamassa läheistäsi hoivakodilla(attendo)-käytte ulkona,luette ja laulatte yhdessä,autat ruokailussa,käytät wc,ssä.Ykskaks sinä oletkin johtajan silmissä se vaikea omainen.

        Naulan kantaan!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku näköjään haluaa puolustella attendon surkeaa ruokaa.

        Ei kukaan käy katsomassa muissakaan vanhustentaloissa sitä, mitä vanhusten lautasella on. Ei niissä yllätysvierailuja ravintoterapeutit tee, eikä yksityisten palvelutalojen hintava vuokra ole hyvän ruuan takuu. Mutta, kun tässä maassa saa vanhustenhoidossa menetellä miten kukin tahtoo. Jos muistaa, että ketään ei ole vanhustenhoitolaitoksissa ilmi tulleista ihmistenrääkkäystapauksista tuomittu, että niin kauan, kun ketään ei vaadita vastuuseen vanhustenhuonostahoidosta, niin kauan muutosta ei maamme vanhustenhoitoon voi tulla.


      • Anonyymi

        Attendolla on ihan kelpo ruokalista netissä:laitosruuan aika on ohi.MUTTA meilläpäin sitä listaa ei noudateta,koska johtaja säästää ruuassa.mahdollisimman halpaa ja vähän.jää säästöön viivan alle hyvin.
        Julkisen puolen ruokalista on kyllä viikottain paikallislehdessä ja kyllä ruoka on sitä mitä on kirjotettu/ilmoitettu.


    • Anonyymi

      Ei vanhuksilla syönti ole sen vaikeampaa kuin muillakaan jos heillä olisi kunnon hampaat. Pitääkä siis parempi huoli että vanhemillakin olisi kunnon purukalusto, ellei ole omia niin hommatkaa tekarit että voivat syödä muutakin kuin vellinlitkuja!
      Mutta eihän niitä kukaan hommaa kun/ jos eivät itse pääsee asialle eikä ole varoja koska eläkkeet menee hoitomaksuihin, tekaritkin maksaa useamman satasen, eikä niiden hankintaan ole varaa, eikä haluakaan, ei ainakan hoitolaitoksilla enempää kuin omaisillakaan.

      • Anonyymi

        Ei nyt sentään ihan kohtuuttomia vaatimuksia! Vanhukset syövät sitä, mitä voivat ja mitä annetaan. Ei kukaan tai mikään nyt kaikkea voi toisen puolesta hoitaa. Kun ihminen alkaa kaikinpuolin rapistua, niin se täytyy vaan hyväksyä. Hampaat tippuu ja tukka lähtee. Ei auta kun sopeutua!


      • Anonyymi

        Kyllä hammashommat pitää saada niin hyväksi kuin mahdollista. On vaan niin että pitkään kun käyttää proteeseja, se ienluu pikku hiljaa katoaa ja kuluu.
        Siksi vanhana istuvien protskujen saaminen on vaikeampaa, usein mahdotonta.
        Juuri tämänkin vuoksi proteesit pitäisi käydä pohjaamassa uudestaan vähintään vuoden välein.
        Ihana että yksi anonyymi käy lettuja paistamassa, mahtavaa!!!! Juuri tollaista toivoisin ihmisten enemmänkin tekevän.
        Esim kerran kuussa jos yksi ihminen antaa aikaansa ja auttajia olisi paljon, apu olisi merkittävä.

        Onko reilua että ihminen joka on esim.tehnyt herkkuja itselleen ja perheelleen, joutuu viimeiset vuodet elämään ohralimalla?
        Se ei saa olla niin.
        Pitäisi säästää turhista typeristä asioista kuten kaupungin ilotulituksista tai euroviisuista esimerkiksi ,eikä vanhojen tai sairaiden ihmisten ruoasta. Vieläpä kun vanhukset maksavat ruoastaan myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä hammashommat pitää saada niin hyväksi kuin mahdollista. On vaan niin että pitkään kun käyttää proteeseja, se ienluu pikku hiljaa katoaa ja kuluu.
        Siksi vanhana istuvien protskujen saaminen on vaikeampaa, usein mahdotonta.
        Juuri tämänkin vuoksi proteesit pitäisi käydä pohjaamassa uudestaan vähintään vuoden välein.
        Ihana että yksi anonyymi käy lettuja paistamassa, mahtavaa!!!! Juuri tollaista toivoisin ihmisten enemmänkin tekevän.
        Esim kerran kuussa jos yksi ihminen antaa aikaansa ja auttajia olisi paljon, apu olisi merkittävä.

        Onko reilua että ihminen joka on esim.tehnyt herkkuja itselleen ja perheelleen, joutuu viimeiset vuodet elämään ohralimalla?
        Se ei saa olla niin.
        Pitäisi säästää turhista typeristä asioista kuten kaupungin ilotulituksista tai euroviisuista esimerkiksi ,eikä vanhojen tai sairaiden ihmisten ruoasta. Vieläpä kun vanhukset maksavat ruoastaan myös.

        Vanhusten läheisethän voivat kukin vuorollaan paistaa kaikille hoivakodin asukkaille lettuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhusten läheisethän voivat kukin vuorollaan paistaa kaikille hoivakodin asukkaille lettuja.

        Se on hyvä idea, sitä tai jotain muuta.
        Kaikilla on erilaisia vahvuuksia ja hyvä on miettiä miten osaisi auttaa.
        Lettuja voivat useimmat paistaa viitsiessään.
        On montaa erilaista tapaa auttaa ja toivottavasti henkilökuntakin suhtautuisi positiivisesti auttajiin.
        Sehän on kaikki heidän kontolta pois ja potilaat iloisina ovat helpompia hoitaakin.
        Itse olen saanut auttaa halutessani.


    • Anonyymi

      Lettuja paistaessa pitäis sitt muistaa erityisruokavaliot. Gluteenittoman ruokavalion ihmiselle ei käy tavallinen jauho.

      Ketjussa on kai keskitytty näihin jo hoitokodissa oleviin vanhuksiin. Entä ne vielä kotonaan jotenkin pärjäävät? Uskaltaako heille edes tarjota mitään apua? Laittavat vielä hukkaan jotain tavaraansa ja sitten syyttävät viimeistä vierastaan?

      • Anonyymi

        Nykyään on onneksi gluteenittomia jauhoja ja valmiita lettujauhoja joista gluteenittomat letut onnistuu hyvin(kokemusta on).
        Tuo oli hyvä huomio kotona olevat iäkkäät.Varmaankin kannattaa mennä vaikka seurakunnan ystäväpalvelun tai jonkun muun kautta.Ei tule niitä väärinkäsityksiä.Tietenkin jos tuntee vanhuksen pitkältä ajalta ,ja omaisetkin tuttuja niin silloin on helpompi lähestyä ja kertoa,että olisi kiinnostunut läheistoiminnasta.
        Muistisairailla voi tulla oman läheisenkin kanssa eripuraa esim. varastamisesta tai rahojen viennistä...


      • Anonyymi

        Joskus aikoinaan huvitti katsella, kun laitoksen vapaaehtoiset kokoontuivat ja keskustelimme toisten työntekijöiden kanssa kotona yksin asuvien tilanteesta, että miten heidän vapaaehtoisensa. No, ei mitenkään tietenkään! Kotona asuville ei nyt niin vaan niitä vapaaehtoisia. Suurin osa on jamassa, jossa eivät osaa edes ovea avata.

        Joillakin parempikuntoisilla käy vapaaehtoisia, mutta ei huonokuntoisilla. Ovat vain yksinään heitteillejätettyinä!


      • Anonyymi

        Jos naapurissa asuu tai lähellä, niin kylään hänet voi ainakin kutsua ja tehdä vaikka niitä lettuja.


      • Anonyymi

        Se on vaan näissä "vanhussuhteissa", että nälkä kasvaa syödessä! Aloitat jollakin "kivalla" pikkupuuhalla ja kohta oletkin kaulaasi myöden paskassa.

        Vanhuksen avuntarvehan ei suinkaan vähene kunnon huonontuessa! Olen niin montakertaa kuunnellut naapureiden murheita, kun eivät enää jaksa tai pysty huolehtimaan vanhuksen asioista. Itse en ikäväkyllä osallistu näihin vanhussessioihin, kun tiedän, etten jaksa tai pysty vastaamaan lisääntyvään avuntarpeeseen.

        Yhteiskuntakin mielellään tukeutuu ns. "vapaaehtoisiin" naapureihin. Esim., kun vanhus kotiutuu sairaalasta, niin siitä ilmoitetaan naapurille, joka ehkä joskus on numeronsa antanut, että "jos hätä tulee, voi soittaa" ym.

        Vanhus voi hyvinkin käyttää hyväkseen tilannetta, jossa ns. vapaaehtoinen ei voi enää sanoa ei!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on vaan näissä "vanhussuhteissa", että nälkä kasvaa syödessä! Aloitat jollakin "kivalla" pikkupuuhalla ja kohta oletkin kaulaasi myöden paskassa.

        Vanhuksen avuntarvehan ei suinkaan vähene kunnon huonontuessa! Olen niin montakertaa kuunnellut naapureiden murheita, kun eivät enää jaksa tai pysty huolehtimaan vanhuksen asioista. Itse en ikäväkyllä osallistu näihin vanhussessioihin, kun tiedän, etten jaksa tai pysty vastaamaan lisääntyvään avuntarpeeseen.

        Yhteiskuntakin mielellään tukeutuu ns. "vapaaehtoisiin" naapureihin. Esim., kun vanhus kotiutuu sairaalasta, niin siitä ilmoitetaan naapurille, joka ehkä joskus on numeronsa antanut, että "jos hätä tulee, voi soittaa" ym.

        Vanhus voi hyvinkin käyttää hyväkseen tilannetta, jossa ns. vapaaehtoinen ei voi enää sanoa ei!

        Täytyy vaan sanoa suoraan ja ystävällisesti jos menee yli voimavarojen.
        Voit soittaa alueen kotipalveluun jos tuollainen kotiutustilanne tulee etkä pysty auttamaan, kerro se vanhukselle että otetaan kotihoito perusavuksi, sinä voit jaksamisesi mukaan jeesata.
        Silti kaikki apu vapaaehtoisilta on plussaa, pienikin.

        Vapaaehtoinen voi aina sanoa ei, itsekin olen kieltäytynyt yhdestä auttamismuodosta omaisena, vaikka paljon autankin muin tavoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy vaan sanoa suoraan ja ystävällisesti jos menee yli voimavarojen.
        Voit soittaa alueen kotipalveluun jos tuollainen kotiutustilanne tulee etkä pysty auttamaan, kerro se vanhukselle että otetaan kotihoito perusavuksi, sinä voit jaksamisesi mukaan jeesata.
        Silti kaikki apu vapaaehtoisilta on plussaa, pienikin.

        Vapaaehtoinen voi aina sanoa ei, itsekin olen kieltäytynyt yhdestä auttamismuodosta omaisena, vaikka paljon autankin muin tavoin.

        Parempi vaan pysyä pois koko hommasta! Kokemuksesta tiedän kyseiset kuviot, enkä halua osallistua. En oikeasti jaksa yhtäkään vanhusta!


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Olen vanha ja myös puolisoni on vanha ja tiedän yhden konstin millä meitä voisi auttaa. Puolisoni kävelykyvynylläpitämiseksi hänen tuli lenkkeillä, mutta hän ei pysty enää lenkkeilemään yksin ja mistään vapaaehtoispalvelujentarjoajilta emme ole onnistuneet lenkkeilykaveria saamaan. Että tässä olisi yksi helppo tapa auttaa vanhuksia, "olla vanhukselle kävelylenkkikaveri".
      Asun puolisoni kanssa yksityisessä vanhustenpalvelutalossa ja olen ihmetellyt, miksi vanhustenpalvelutaloille ei ole asetettu vaatimuksia pitää asukkaittensa toimintakykyä yllä, huolehtimalla siitä, että ulkoiluun kykenevät, ulkoiluhalukkaiden asukkaiden ulkoilusta huolehditaan? Etenkin kun maassamme on olemassa lakikin, jonka mukaan väestön toimintakykyä tulisi tukea.
      Ja muuten, kyllä vanhuksia voi auttaa sillälaillakin, että käy vanhusten luona juttelemassa, tai vaikka lukemassa heille päivän lehden, tai mitä vanhus haluaa hänelle luettavan. Vanhusten luona käyminen poistaisi ihmisten yksinäisyydentuntemuksia, mistä kaikissa palvelutaloissa asuvat kärsivät.

      • Anonyymi

        Pyydäpä jälkikasvusi ulkoiluttamaan teitä. Ja lukemaan päivän lehti.


      • Anonyymi

        Laitoin kerran kerrostaloni ilmoitustaululle lapun jossa tarjosin just tollasta lehdenluku/seuranpitojeesiä ja oman numeroni siihen.
        Nimeäni en laittanut vaan vain että asun tässä talossa.
        Kerroin et olen nainen ja turvallisuussyistä tulisin vain mummojen luo, kun en ole ittekään fyysisesti terve enkä pääse jotain raiskuu-yritystä karkuun tarvittaessa.
        No laput revittiin kaikki veks hyvin nopeasti, kukaan ei soittanut.
        Tiedän että talossani asuu paljon vanhoja mummeleita joten ehkä tarvetta olisi avulle.
        Luulen että repijä luuli että olen joku huijari joka pyrkii hyötymään, ikävää.
        Motiivini oli ihan auttaa.


      • Anonyymi

        Toivottavasti löydät jonkun kivan naapurin lenkkikaveriksi.
        Voisitko laittaa siitä lapun talosi ilmoitustaululle?
        Tai lähikauppaan?
        Älä kuitenkaan heti luota raha-asioissa vieraaseen, et niin varmasti tekisikään.
        Voisit kysyä myös lähiseurakunnasta.
        Lähtisin lenkkikaveriksi jos voisin, mutten voi lenkkeillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitoin kerran kerrostaloni ilmoitustaululle lapun jossa tarjosin just tollasta lehdenluku/seuranpitojeesiä ja oman numeroni siihen.
        Nimeäni en laittanut vaan vain että asun tässä talossa.
        Kerroin et olen nainen ja turvallisuussyistä tulisin vain mummojen luo, kun en ole ittekään fyysisesti terve enkä pääse jotain raiskuu-yritystä karkuun tarvittaessa.
        No laput revittiin kaikki veks hyvin nopeasti, kukaan ei soittanut.
        Tiedän että talossani asuu paljon vanhoja mummeleita joten ehkä tarvetta olisi avulle.
        Luulen että repijä luuli että olen joku huijari joka pyrkii hyötymään, ikävää.
        Motiivini oli ihan auttaa.

        Harmi kun sinulle kävi noin. Mutta ehkä löydät jostain muualta autettavan itsellesi ja hän voi auttaa sinua.


      • Anonyymi

        Ehkä tuo lenkkeily jotenkin onnistuisi niin, että iäkäs henkilö tulee pihalle eikä ulkoiluttaja tule sisään ollenkaan hänen asuntoonsa? Ajattelen sitä, että vanhus ei muista, mihin on jonkin tavaran laittanut ja alkaa ajatella uuden lenkittäjän vieneen sen. Ja iäkkäillä on pahempiakin harhoja ja joku saattaa uskoakin, kun he kertovat juttujaan jossakin. Näistä jutuista ei sitten uusi lenkittäjä tiedä etukäteen eikä ymmärrä herttaisen vanhuksen olevankaan sairaampi kuin päällepäin näkyy.

        Ja sitten toisaalta.. onhan niitä vanhusten hyväksikäyttäjiä riittämiin.


      • Anonyymi

        Nämä herttaiset lenkittäjätkin,voivat sairastaa ja käyttää vanhusta hyväkseen.Onhan näitä varkaustapauksia yllinkyllin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä herttaiset lenkittäjätkin,voivat sairastaa ja käyttää vanhusta hyväkseen.Onhan näitä varkaustapauksia yllinkyllin.

        On on, mutta jos kukaan ei uskalla luottaa toiseensa, edes vanhaan naapuriin niin auttaminen ja muutenkin sosiaalinen kanssakäyminen menee täysin mahdottomaksi.
        Jos nyt vaikka naapurin kanssa sopii että nähdään pihalla yhdeltä torstaisin ja mennään pikku lenkille,
        Eihän vanhuksen edes tarvi ottaa rahaa mukaan.
        Dementikon puolesta joku muu hoitaa jo pankkijutut niin eihän hän edes tunnuslukujaankaan enää muista että voisi niitä vuotaa jollekin.
        Ei kannata liian epäluuloinen olla meidän kantasuomalaisten keskenämme, muuten käy esim just kuten mulle kävi, kun laitoin lapun taloyhtiön ilmoitustaululle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä tuo lenkkeily jotenkin onnistuisi niin, että iäkäs henkilö tulee pihalle eikä ulkoiluttaja tule sisään ollenkaan hänen asuntoonsa? Ajattelen sitä, että vanhus ei muista, mihin on jonkin tavaran laittanut ja alkaa ajatella uuden lenkittäjän vieneen sen. Ja iäkkäillä on pahempiakin harhoja ja joku saattaa uskoakin, kun he kertovat juttujaan jossakin. Näistä jutuista ei sitten uusi lenkittäjä tiedä etukäteen eikä ymmärrä herttaisen vanhuksen olevankaan sairaampi kuin päällepäin näkyy.

        Ja sitten toisaalta.. onhan niitä vanhusten hyväksikäyttäjiä riittämiin.

        Kyllä varmaankin onnistuisi.
        Tai hakisi ovelta, pakkoko sisälle mennä.
        Sanoo vaikka että älä ota lompakkoa mukaan, ei tarvita kantamuksia ja ettei tipu tai huku.
        Ei kaikilla muistisairailla myöskään ole näitä varastamis pelkoja, esim läheiselläni ei ole.
        Uni ja tosi menee kyllä sekaisin ja kamat on kateissa, mutta ei syytä varkaudesta ketään.


    • Anonyymi

      Yleislakko!

    • Anonyymi

      Ruokailutilanteet ovat yleensä kiireistä aikaa hoitokodeissa. Hoitaja joutuu useassa paikassa yksin keskittymään sekä lääkkeiden jakoon että ruoan jakamiseen. Pitäisi myös ehtiä valvomaan että asukkaat saisivat otettua lääkkeensä. Muistisairaat voivat olla kärsimättömiä näissä tilanteissa. Jos joku tulisi avustamaan silloin tällöin ruokailutilanteissa esim juomia kaatamalla ja jutustelemalla se olisi luksusta sekä asukkaille että hoitajille. Ihana ajatus miettiä miten voisi olla avuksi. ❤️

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe