Mitä mieltä tästä?

Moi!

En usko Jumalaan enkä Jeesukseen, mutta en tiedä sitä, onko maailma luotu vai ei. Olen aiemmin ajatellut lapsenuskolla siten, että kaikki olisi Jumalan luomaa, mutta nyt kun olen viimeisen parin vuoden aikana tutkinut kristinuskoa ja torjunut sen itselleni vieraana, niin en nyt tiedä, miten pitäisi suhtautua luomiseen.

Minulla ei ole luonnontieteellistä koulutusta enkä tunne aiheeseen liittyviä teorioita kovin hyvin - tuskin lainkaan. Olen koulutukseltani ekonomi ja olen toiminut koulutustani vastaavassa ammatissa 30 vuotta. Olen siis keski-ikäinen miehen tapainen otus, joka tykkää nautinnoista ja elämän iloista. Olen kirkon jäsen.

Muistan lukioajoilta sen, että tieteellisen tutkimuksen mukaan maailma olisi syntynyt alkuräjähdyksessä ja ihminen olisi evoluution tulosta. Lukiossa opetettiin evoluutioteoriaa, mutta biologia ei ollut lempiaineeni ja sen opetukset ovat unohtuneet melko totaalisesti. En ole pahemmin tietojani uskonnollisen etsinnän aikana tällä alueella päivittänyt.

Kristinusko ei ole vastaus etsintääni. En ole kiinnostunut muista uskonnoista ainakaan tässä vaiheessa. Islamia vieroksun, lähinnä tiukkojen sharia-lain käskyjen ja islamiin perustuvan terrorismin vuoksi. Olen tutustunut siihen uskontoon melkein yhtä paljon kuin kristinuskoon ja pidän sitä jopa kristinuskoa pahempana! Toisaalta näen kristinuskossa hyviäkin puolia enkä ole eronnut kirkosta sen vuoksi, että en pidä jäsenyyttä pahana ja se on sukuni perinnettä.

Uskon tavallaan johonkin korkeampaan voimaan, joka olisi luonut kaiken, koska olen lapsesta asti ollut sitä mieltä, että maailma on luotu. Vaikka biologian oppitunneilla sanottiin, että elämä ei ole luotua, niin en uskonut opettajien väitteitä sillä alueella. Pidin lapsenuskossani totena isiltä perittyä uskoa, jonka mukaan Jumala on luonut kaiken. Nyt en tiedä sitä, mikä on totta ja mikä ei ole totta.