Miltä ajalta vanhimmat kristityt kirjoitukset ovat peräisin?

Tällä palstalla on esitetty väitteitä, joiden perusteella evankeliumit on kirjoitettu 70-luvun lopulla tai 80-luvulla tai sen jälkeen.

Milloin Paavalin kirjeet on kirjoitettu?

Tieteellisen Raamatun tutkimuksen mukaan Paavalin nimellä kulkevat kirjeet on kirjoitettu fiktiivisille seurakunnille 70-luvun lopulla tai sen jälkeen.

Kristinuskoa ei tunnettu ennen tätä. Jeesus ja apostolit ovat fiktiivisiä henkilöitä.

On esitetty perättömiä väitteitä, joiden mukaan Paavalin nimellä kirjoitetut kirjeet olisivat jonkun pakanan käsialaa sen sijaan, että Paavali olisi ollut juutalainen.

Tieteellinen Raamatun tutkimus osoittaa sen, että Paavali oli juutalainen, joka eli joskus ensimmäisen vuosisadan lopulla, mutta ei voinut olla Jeesuksen aikalainen, koska Jeesuksen elämä ja vaikutus sijoittuvat ensimmäisen vuosisadan alkupuoliskolle, jolloin Paavali ei ollut edes syntynyt!

Paavali siis valehtelee kirjeissään, kun sanoo vainonneensa Jeesukseen uskovia ennen kääntymistään kristityksi! Miten hän olisi voinut vainota seurakuntaa, jota ei ollut olemassakaan, ennen kuin hän sen synnytti valheillaan ensimmäisen vuosisadan lopulla!

On varma tieteellinen fakta, että Paavali ei ollut Jeesuksen aikalainen ja siten Jeesuksesta ei ole säilynyt yhtään aikalaisten kirjoitusta! On varmaa sekin, että Paavalin mainitsemat Jaakob ja Pietari ovat fiktiivisiä henkilöitä, joita ei ole olemassa! Sekin tiedetään, että Paavalina tunnettu kirjeiden kirjoittaja on fiktiivinen henkilö, joka keksi koko kristinuskon omasta päästään!

Jos sinulla on esittää totuudellista tai edes parempaa tietoa Paavalista, Jaakobista, Pietarista ja Jeesuksesta, niin ole hyvä! Tiedän jo etukäteen sen, että kristinusko on jonkun juutalaisen tai pakanan omasta päästä keksimä satu, jonka taustalla ei ole yhtään todellista historian henkilöä!

67

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paavalin seitsemän aitoa kirjettä lienevät vanhimmat kristilliset tekstit. Raamatussa Paavalin kirjeitä on 13, mutta kuusi niistä on tutkijoiden hyvin yksimielisen tuomion mukaan jälkikäteen Paavalin nimissä kirjoitettuja väärennöksiä.

      Hämmennystä aiheuttavia kysymyksiä kristillisistä teksteistä:

      1. Mitä kertoo se, että vaikka (väitetyllä)Jeesuksella väitetään olleen 12 opetuslasta ja satojen ellei tuhansien kuunnelleen hänen saarnojaan, niin kaikki UT:n tekstit ovat sellaisten henkilöiden kirjoittamia jotka eivät edes oman väitteensä mukaan itse ole Jeesusta kuunnelleet tai häntä tavanneet.

      2. Mitä kertoo se, että Jeesus saarnasi arameaksi, mutta kaikki kristinuskon kanonisoidut tekstit ovat syntyneet kreikaksi. Eli ne ovat (a) toisen (tai 3. 4. jne) käden tietoa ja (b) ne ovat käännöksiä jos ne edes perustuvat Jeesuksen arameaksi lausumiin ajatuksiin.

      3. Mitä kertoo kristinuskosta se, että varhaiskristityt ovat väärentäneet Paavalin kirjeitä omia näkemyksiään edistääkseen ja nuo väärennetyt kirjeet on kanonistoitu ja niitä luketaan "pyhänä Jumalan sanana" edelleen vaikka ne on väärennöksiksi todettu?

      • Anonyymi

        <<<kaikki UT:n tekstit ovat sellaisten henkilöiden kirjoittamia jotka eivät edes oman väitteensä mukaan itse ole Jeesusta kuunnelleet tai häntä tavanneet.>>>

        Mitä oikein sekoilet? Uuteen testamenttiin sisältyy kaksi Pietarin kirjettä ja Jaakobin kirje.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<<kaikki UT:n tekstit ovat sellaisten henkilöiden kirjoittamia jotka eivät edes oman väitteensä mukaan itse ole Jeesusta kuunnelleet tai häntä tavanneet.>>>

        Mitä oikein sekoilet? Uuteen testamenttiin sisältyy kaksi Pietarin kirjettä ja Jaakobin kirje.

        Ja kolme Johanneksen kirjettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<<kaikki UT:n tekstit ovat sellaisten henkilöiden kirjoittamia jotka eivät edes oman väitteensä mukaan itse ole Jeesusta kuunnelleet tai häntä tavanneet.>>>

        Mitä oikein sekoilet? Uuteen testamenttiin sisältyy kaksi Pietarin kirjettä ja Jaakobin kirje.

        Oletko tutustunut Pietarin kirjeiden tutkimukseen, jos pidät niitä vanhoina, G4G?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko tutustunut Pietarin kirjeiden tutkimukseen, jos pidät niitä vanhoina, G4G?

        Kilgore Trout kirjoitti näin:

        <<<kaikki UT:n tekstit ovat sellaisten henkilöiden kirjoittamia jotka eivät edes oman väitteensä mukaan itse ole Jeesusta kuunnelleet tai häntä tavanneet.>>>

        Tuo on yksinkertaisesti valetta. Johanneksen evankeliumin kirjoittaja sanoo olevansa silminnäkijä ja Uuteen testamenttiin kuuluu myös Pietarin ja Jaakobin kirjeet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kilgore Trout kirjoitti näin:

        <<<kaikki UT:n tekstit ovat sellaisten henkilöiden kirjoittamia jotka eivät edes oman väitteensä mukaan itse ole Jeesusta kuunnelleet tai häntä tavanneet.>>>

        Tuo on yksinkertaisesti valetta. Johanneksen evankeliumin kirjoittaja sanoo olevansa silminnäkijä ja Uuteen testamenttiin kuuluu myös Pietarin ja Jaakobin kirjeet.

        Juu Johannes väittää olevansa silminnäkijä. Eri asia sitten on, onko. Jos hän kuunteli Jeesuksen arameankielisiä saarnoja miksi hän "Johannes" kirjoitti vain kreikkaa?

        Suuri mysteeri on mikseivät Jeesuksen opetuslapset jatkaneethänen työtään vaan kristinuskoa alkoi perustamaan Paavali.


      • Kilgore.Trout kirjoitti:

        Juu Johannes väittää olevansa silminnäkijä. Eri asia sitten on, onko. Jos hän kuunteli Jeesuksen arameankielisiä saarnoja miksi hän "Johannes" kirjoitti vain kreikkaa?

        Suuri mysteeri on mikseivät Jeesuksen opetuslapset jatkaneethänen työtään vaan kristinuskoa alkoi perustamaan Paavali.

        Miten niin eivät jatkaneet? Etkö ole koskaan lukenut Apostolien tekoja?


      • Tipale kirjoitti:

        Miten niin eivät jatkaneet? Etkö ole koskaan lukenut Apostolien tekoja?

        Mutta kristinuskon ikäänkuin kaappasi aivan ulkopuolinen, eli Paavali.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Juu Johannes väittää olevansa silminnäkijä. Eri asia sitten on, onko. Jos hän kuunteli Jeesuksen arameankielisiä saarnoja miksi hän "Johannes" kirjoitti vain kreikkaa?

        Suuri mysteeri on mikseivät Jeesuksen opetuslapset jatkaneethänen työtään vaan kristinuskoa alkoi perustamaan Paavali.

        Paavali oli "pakanoiden apostoli". Hänen tehtävänsä oli viedä sanoma kreikankieliseen maailmaan. Muut toimivat Jerusalemin seurakunnassa.

        Ja kannattaa huomata että myös Jerusalem oli monikielinen kaupunki. Siksi Jeesuksen ristin päälle kirjoitettiin "juutalaisten kuningas" kolmella eri kielellä: hepreaksi, kreikaksi, latinaksi.

        <<<mikseivät Jeesuksen opetuslapset jatkaneethänen työtään>>>

        Tämä on täysin käsittämätön väite. Apostolien teoissa kuvataan kuinka Jerusalemin seurakunta toimi johtavana ja neuvoa-antavana seurakuntana kaikille muille seurakunnille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavali oli "pakanoiden apostoli". Hänen tehtävänsä oli viedä sanoma kreikankieliseen maailmaan. Muut toimivat Jerusalemin seurakunnassa.

        Ja kannattaa huomata että myös Jerusalem oli monikielinen kaupunki. Siksi Jeesuksen ristin päälle kirjoitettiin "juutalaisten kuningas" kolmella eri kielellä: hepreaksi, kreikaksi, latinaksi.

        <<<mikseivät Jeesuksen opetuslapset jatkaneethänen työtään>>>

        Tämä on täysin käsittämätön väite. Apostolien teoissa kuvataan kuinka Jerusalemin seurakunta toimi johtavana ja neuvoa-antavana seurakuntana kaikille muille seurakunnille.

        Opetuslapset olivat aika tumpeloita. "Pakanoiden" keskuudessa saatiin kääntymään lopulta Etiopia, Armenia ja Rooman valtakunta jne, mutta juutalaiset ovat edelleen juutalaisia.


      • Anonyymi

        Tutkijat eivät suinkaan ole "hyvin yksimielisiä" siitä, että kuusi Paavalin kirjeistä on jonkun muun kirjoittamia kuin itsensä Paavalin.

        Vain ateistiset tutkijat ovat lähes yksimieltä tuosta väitteestä, mutta suuri osa kristityistä uskovista tutkijoista pitää lähes kaikkia Paavalin kirjeitä hänen kirjoittaminaan.

        Paavalin kirjeitä ei ole siis yksimielisesti todettu väärennöksiksi eivätkä niiden väärennöksiksi väitettyjen kirjeiden sanoma ja opetukset poikkea aidoiksi todetuista muuten kuin ateistien omassa päässä: ateistit tulkitsevat tunnetusti väärin kaikkia "pyhiä kirjoituksia".

        On toki tunnettua, että Raamatun aikana ja vielä sen jälkeen oli tapana kirjoittaa jonkun toisen nimessä, kun haluttiin arvovaltaa kirjoitukselle tai toimittiin sillä tavalla, jotta arvostettu opettaja saisi lisää kunniaa näiden uusien kirjoitusten myötä, jotka pyrkivät vastaamaan sisällöltään tarkoin suuren opettajan ajatuksia ja sanomaa.

        Toki tuollainen tapa on tuomittava ja arveluttava nykyisen yleisen moraalikäsityksen mukaan, mutta aikoinaan sitä pidettiin ihan hyvänä tapana. Ihan toinen asia ovat sitten katolisten isien tekemät selvät väärennökset ja lisäykset Uuteen testamentiin... ne on tehty kolmiyhteisen jumalan opin tueksi. Lähes kaikki käännökset sisältävät tämän opin tukena käytettyjä käännösvirheitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opetuslapset olivat aika tumpeloita. "Pakanoiden" keskuudessa saatiin kääntymään lopulta Etiopia, Armenia ja Rooman valtakunta jne, mutta juutalaiset ovat edelleen juutalaisia.

        Opetuslapset käännyttivät ainoastaa juutalaisia.
        Jälkikäteen keksittyjä valheita muut.
        Evankeliumeja eivät kirjoittaneet opetuslapset.
        Kirkot vain ei kerro tosiasioita.
        Annetaa seurakuntalaisten elää väärinkäsityksessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkijat eivät suinkaan ole "hyvin yksimielisiä" siitä, että kuusi Paavalin kirjeistä on jonkun muun kirjoittamia kuin itsensä Paavalin.

        Vain ateistiset tutkijat ovat lähes yksimieltä tuosta väitteestä, mutta suuri osa kristityistä uskovista tutkijoista pitää lähes kaikkia Paavalin kirjeitä hänen kirjoittaminaan.

        Paavalin kirjeitä ei ole siis yksimielisesti todettu väärennöksiksi eivätkä niiden väärennöksiksi väitettyjen kirjeiden sanoma ja opetukset poikkea aidoiksi todetuista muuten kuin ateistien omassa päässä: ateistit tulkitsevat tunnetusti väärin kaikkia "pyhiä kirjoituksia".

        On toki tunnettua, että Raamatun aikana ja vielä sen jälkeen oli tapana kirjoittaa jonkun toisen nimessä, kun haluttiin arvovaltaa kirjoitukselle tai toimittiin sillä tavalla, jotta arvostettu opettaja saisi lisää kunniaa näiden uusien kirjoitusten myötä, jotka pyrkivät vastaamaan sisällöltään tarkoin suuren opettajan ajatuksia ja sanomaa.

        Toki tuollainen tapa on tuomittava ja arveluttava nykyisen yleisen moraalikäsityksen mukaan, mutta aikoinaan sitä pidettiin ihan hyvänä tapana. Ihan toinen asia ovat sitten katolisten isien tekemät selvät väärennökset ja lisäykset Uuteen testamentiin... ne on tehty kolmiyhteisen jumalan opin tueksi. Lähes kaikki käännökset sisältävät tämän opin tukena käytettyjä käännösvirheitä.

        "suuri osa kristityistä uskovista tutkijoista pitää LÄHES kaikkia Paavalin kirjeitä hänen kirjoittaminaan. "

        LÄHES !? No sehän riittää kristitylle että Raamattu on vain vähän väärennetty.

        Sitä paitsi oleellista ei ole se mitä "kristityt uskovat tutkijat" höpisevät. Kannattaa mielummin kysyä asiaa rehellisiltä tutkijoilta.


    • Anonyymi

      Tässä teille ateisteille aitoa historia MURUSEN VERRAN!

      Alusta alkaen Jeesus liitetään juutalaiseen kansaan. Matteus ei viisaana miehenä ärsyttänyt juutalaisia lukijoitaan. Hän vakuuttaa heille, että tämä Yksi täytti kaikki profetiat, joita oli annettu heidän tulevasta Messiaastaan. Matteus lainaa Vanhaa Testamenttia vapaasti, enemmän kuin kukaan muu evankelista. Matteus esittää 29 lainausta. 13 kertaa Matteus sanoo, että niin ja niin tapahtui, että kävisi toteen, mitä Jumala oli puhunut profeetan kautta.
      Matteus yhdistää kaiken sanottavansa Vanhaan Testamenttiin. Joka sivulla hän liittää evankeliumin profeettoihin ja osoittaa, että heidän kaikki opetuksensa toteutuivat Jeesukseen Kristuksen persoonassa ja valtakunnassa.
      Meidän on vaikea käsittää, miten suuri muutos on siirtyminen vanhasta uuteen. Juutalaisesta tuntui siltä, että hänen täytyi luopua perimätiedostaan ja oikeaoppisuudestaan ja omaksua toinen uskontunnustus. Matteus evankeliumissaan ja Paavali, varsinkin Galatalaiskirjeessään, osoittavat juutalaiskristityille, etteivät he luopuneet vanhasta uskostaan, vaan ainoastaan esikuvista ja varjoista, joilla todellisuutta yritettiin tehdä ymmärrettäväksi.

      • Ihan utelisaisuudesta kysyisin: missä on sellainen profetia, että juutalaisten messias tulee ensin "harjoituskäynnille" jonka päätteeksi hänet tapetaan rienaajana ja sitten hän odottaa 2000 vuotta ennen kuin tulee oikeasti täysillä niin että kenellekkään ei jää epäselveksi kenestä on kysymys?


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Ihan utelisaisuudesta kysyisin: missä on sellainen profetia, että juutalaisten messias tulee ensin "harjoituskäynnille" jonka päätteeksi hänet tapetaan rienaajana ja sitten hän odottaa 2000 vuotta ennen kuin tulee oikeasti täysillä niin että kenellekkään ei jää epäselveksi kenestä on kysymys?

        Jesaja 53


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jesaja 53

        Eli jossakin uskovaisen mielikuvituksen luomissa rivien väleissä.


      • Anonyymi

        Messiaan täytyy täyttää tietyt kriteerit, joita Jeesus ei täyttänyt:

        Jesaja 11:12

        12 Hän nostaa viirin pakanakansoille ja kokoaa Israelin karkoitetut miehet; ja Juudan hajoitetut naiset hän kerää maan neljästä äärestä.

        Messiaan tulee johdattaa kaikki juutalaiset diasporasta takaisin Israeliin. Jeesuksen jälkeenhän tilanne vain paheni.

        Miika 4:3

        3 Ja hän tuomitsee monien kansojen kesken, säätää oikeutta väkeville pakanakansoille, kaukaisiin maihin saakka. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan.

        Jeesus ei tuonut ikuista rauhaa maan päälle kaikkien kesken. Lähi-itä ei ole vieläkään rauhoittunut.

        Hesekiel 37:21-28

        21 niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan israelilaiset pois pakanakansojen keskuudesta, minne vain he ovat kulkeutuneet, kokoan heidät joka taholta ja tuon heidät omaan maahansa.

        22 Minä teen heidät yhdeksi kansaksi siinä maassa, Israelin vuorilla, ja yksi kuningas on oleva kuninkaana heillä kaikilla. Eivätkä he enää ole kahtena kansana eivätkä enää jakaantuneina kahdeksi valtakunnaksi.

        23 Eivät myöskään he enää saastuta itseänsä kivijumalillaan, iljetyksillään eivätkä millään rikkomuksillansa, vaan minä vapautan heidät kaikista asuinpaikoistaan, joissa ovat syntiä tehneet, ja puhdistan heidät. Ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.

        24 Minun palvelijani Daavid on oleva heidän kuninkaansa, ja heillä kaikilla on oleva yksi paimen. Ja he vaeltavat minun oikeuksieni mukaan ja noudattavat minun käskyjäni ja pitävät ne.

        25 He saavat asua maassa, jonka minä annoin palvelijalleni Jaakobille ja jossa teidän isänne ovat asuneet. Siinä saavat asua he, heidän lapsensa ja lastensa lapset iankaikkisesti, ja minun palvelijani Daavid on oleva heidän ruhtinaansa iankaikkisesti.

        26 Minä teen heidän kanssansa rauhan liiton - se on oleva iankaikkinen liitto heidän kanssansa - istutan ja runsaasti kartutan heidät ja asetan pyhäkköni olemaan heidän keskellänsä iankaikkisesti.

        27 Minun asumukseni on oleva heidän yllänsä, ja minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

        28 Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän Israelin, kun minun pyhäkköni on heidän keskellänsä iankaikkisesti."
        Messias tulee aikana, jolloin juutalaiset noudattavat kaikkia käskyjä, ei hajaannuksen keskelle.

        Messiaan tulee nostattaa Jerusalemiin taas temppeli, Jeesus ei rakennuttanut temppeliä vaan temppeli hävitettiin Jeesuksen jälkeen. Kaikkien juutalaisten tulee asua Israelissa kun messias tulee, eikä mitään epäjumalia palvota silloin. Kaikki pakanatkin tulevat kunnioittamaan J:laa.

        Jesaja 66:23 Raamattu

        23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.

        Messias tulee aikana, jolloin kaikki pakanatkin ylistävät J:laa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Messiaan täytyy täyttää tietyt kriteerit, joita Jeesus ei täyttänyt:

        Jesaja 11:12

        12 Hän nostaa viirin pakanakansoille ja kokoaa Israelin karkoitetut miehet; ja Juudan hajoitetut naiset hän kerää maan neljästä äärestä.

        Messiaan tulee johdattaa kaikki juutalaiset diasporasta takaisin Israeliin. Jeesuksen jälkeenhän tilanne vain paheni.

        Miika 4:3

        3 Ja hän tuomitsee monien kansojen kesken, säätää oikeutta väkeville pakanakansoille, kaukaisiin maihin saakka. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan.

        Jeesus ei tuonut ikuista rauhaa maan päälle kaikkien kesken. Lähi-itä ei ole vieläkään rauhoittunut.

        Hesekiel 37:21-28

        21 niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan israelilaiset pois pakanakansojen keskuudesta, minne vain he ovat kulkeutuneet, kokoan heidät joka taholta ja tuon heidät omaan maahansa.

        22 Minä teen heidät yhdeksi kansaksi siinä maassa, Israelin vuorilla, ja yksi kuningas on oleva kuninkaana heillä kaikilla. Eivätkä he enää ole kahtena kansana eivätkä enää jakaantuneina kahdeksi valtakunnaksi.

        23 Eivät myöskään he enää saastuta itseänsä kivijumalillaan, iljetyksillään eivätkä millään rikkomuksillansa, vaan minä vapautan heidät kaikista asuinpaikoistaan, joissa ovat syntiä tehneet, ja puhdistan heidät. Ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.

        24 Minun palvelijani Daavid on oleva heidän kuninkaansa, ja heillä kaikilla on oleva yksi paimen. Ja he vaeltavat minun oikeuksieni mukaan ja noudattavat minun käskyjäni ja pitävät ne.

        25 He saavat asua maassa, jonka minä annoin palvelijalleni Jaakobille ja jossa teidän isänne ovat asuneet. Siinä saavat asua he, heidän lapsensa ja lastensa lapset iankaikkisesti, ja minun palvelijani Daavid on oleva heidän ruhtinaansa iankaikkisesti.

        26 Minä teen heidän kanssansa rauhan liiton - se on oleva iankaikkinen liitto heidän kanssansa - istutan ja runsaasti kartutan heidät ja asetan pyhäkköni olemaan heidän keskellänsä iankaikkisesti.

        27 Minun asumukseni on oleva heidän yllänsä, ja minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

        28 Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän Israelin, kun minun pyhäkköni on heidän keskellänsä iankaikkisesti."
        Messias tulee aikana, jolloin juutalaiset noudattavat kaikkia käskyjä, ei hajaannuksen keskelle.

        Messiaan tulee nostattaa Jerusalemiin taas temppeli, Jeesus ei rakennuttanut temppeliä vaan temppeli hävitettiin Jeesuksen jälkeen. Kaikkien juutalaisten tulee asua Israelissa kun messias tulee, eikä mitään epäjumalia palvota silloin. Kaikki pakanatkin tulevat kunnioittamaan J:laa.

        Jesaja 66:23 Raamattu

        23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.

        Messias tulee aikana, jolloin kaikki pakanatkin ylistävät J:laa.

        Taisi tulla kristityille pitkä hiljaisuus.


    • Anonyymi

      Wikipediasta vaan tutkimaan:
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Paavali
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Paavali#Paavalin_kirjeet

      "Paavalin kirjeet
      Pääartikkeli: Paavalin kirjeet
      Paavali piti yhteyttä perustamiinsa seurakuntiin kirjeitse ja työtovereiden välityksellä. Hänen kirjeensä näyttivät suunnan kristinuskolle ja sen tulkinnalle. Paavali otti etäisyyttä juutalaisiin tapoihin, joten myös pakanoiden oli helpompi kääntyä kristinuskoon. Paavalin kirjeitä kopioitiin ja leviteltiin laajalti. Antiikin maailman tyyliin tämä antoi monille kirjoittajille kimmokkeen laatia niin sanottuja pseudepigrafisia kirjeitä eli kirjoittaa omaa tekstiä kuuluisamman Paavalin nimissä.[4]

      Paavalin nimissä on laadittu 13 kirjettä, mutta yleisesti Paavalin aidoiksi kirjeiksi luetaan seitsemän tekstiä:[4]

      Ensimmäinen kirje tessalonikalaisille
      Ensimmäinen kirje korinttilaisille
      Toinen kirje korinttilaisille
      Kirje galatalaisille
      Kirje roomalaisille
      Kirje filippiläisille
      Kirje Filemonille
      Paavalin kirjeet ovat syntyneet sanelemalla kirjurille. Ne eivät ole uskonnollisia tutkielmia, vaan vastauksia seurakunnan päivittäisiin asioihin. Kirjeiden rakenne noudattaa tiettyä kaavaa. Ensin Paavali mainitsee kirjoittajan tai kirjoittajien nimet ja sen jälkeen vastaanottajien nimet. Alkutervehdyksen jälkeen seuraa kiitosrukous. Runko-osassa kerrotaan varsinainen asia. Lopuksi Paavali kertoo matkasuunnitelmistaan ja lähettää terveisiä ystävilleen.[36] Wiki
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Ensimmäinen_kirje_tessalonikalaisille

      • Anonyymi

        Eihän tuollaista voi lukea. Kaikki ateistien salaliittoa, koko Raamatuntutkimus. AAARGH! Teen uuden aloituksen missä ei ole yhtään wikipediaa !!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuollaista voi lukea. Kaikki ateistien salaliittoa, koko Raamatuntutkimus. AAARGH! Teen uuden aloituksen missä ei ole yhtään wikipediaa !!!!!

        Mikä wikissä vikana? Eikö kelpaa oikeaksi todettu tieto valehtelevalle ateistille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä wikissä vikana? Eikö kelpaa oikeaksi todettu tieto valehtelevalle ateistille?

        Eihän ateismi ole mitenkään kytköksissä siihen kuinka "aitoja" evankeliumit tai niiden kirjoittajat ovat. Vaikka olisivat kaikki aitoja, se olisi täysin yhdentekevää. Täysin muuttumattomia? Täysin yhdentekevää. Fakta on, että eivät ole. Sille ei ateisti eikä uskovainen mahda mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän ateismi ole mitenkään kytköksissä siihen kuinka "aitoja" evankeliumit tai niiden kirjoittajat ovat. Vaikka olisivat kaikki aitoja, se olisi täysin yhdentekevää. Täysin muuttumattomia? Täysin yhdentekevää. Fakta on, että eivät ole. Sille ei ateisti eikä uskovainen mahda mitään.

        Eli siis myönnät evankeliumien aitouden, no hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli siis myönnät evankeliumien aitouden, no hyvä.

        On teillä kova halu muutella mitä ateistit sanovat. Kieroa peliä, mutta kyllähän sen ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On teillä kova halu muutella mitä ateistit sanovat. Kieroa peliä, mutta kyllähän sen ymmärtää.

        Ateistien epärehellisyyden sen vasta ymmärtää. Kun ei ole kristillistä moraalia taustalla vaikuttamassa niin korvat heiluen mustana dumbona lennellään aloituksesta toiseen valehdellen.

        Viuh - viuh!


    • Anonyymi

      Jeesus ei ollut fiktiivinen henkilö historian tutkijoidenkaan mukaa. Tuo on varmaankin aloittaja sinun väärä käsityksesi.

      En sotke uskoa nyt tähän mukaan. Tutkijat ( ei Jeesukseen uskovat) löysivät henkilön nimeltään Jeesus jonka kerrottiin tekevän ihmetekoja ja sasrnaavan synagookassa. Jeesus niminen henkilö on ollut heidän tutkimuksiensa mukaan siis olemassa,

      • Jesus taitaa olla vieläkin yleinen nimi katolisten piirissä joten on voinut olla Jeesus niminen mieshenkilö mutta ne ihmeidenteot ovat pelkkää legendaa:


      • Anonyymi
        epikuros kirjoitti:

        Jesus taitaa olla vieläkin yleinen nimi katolisten piirissä joten on voinut olla Jeesus niminen mieshenkilö mutta ne ihmeidenteot ovat pelkkää legendaa:

        Ihmetekojen suhteen oltiin montaa mieltä historiantutkijoiden keskuudessa.


      • Höpö höpö!

        Jo pelkästään se seikka, että evankeliumit ja epistolat on kirjoitettu kreikaksi eikä arameaksi on vahva todiste sen puolesta, että pakanat ovat keksineet sadun juutalaisten kuninkaasta ja jumala-ihmisestä nimeltä (?): nimeä ei tunneta.

        Sekin todistaa historiallista Jeesusta vastaan, että hänen välittömät seuraajansa eivät hänestä kirjoittaneet vaan evankeliumit ovat joidenkin tuntemattomien kreikkalaisten käsikirjoituksia!

        On todistettu, että alkukristityt ovat väärentäneet Paavalin kirjeitä ja evankeliumeja, joten se todistaa sen, että mitään partajeesuksia tai apostoleja ei ole ollut koskaan edes olemassa! Ne ovat yhtä totuudellisia kuin Buddha tai Zoroaster, jotka ovat tunnetusti fiktiivisiä henkilöitä, koska aikalaisten kirjoitus heistä puuttuu kokonaan!


      • Anonyymi
        313 kirjoitti:

        Höpö höpö!

        Jo pelkästään se seikka, että evankeliumit ja epistolat on kirjoitettu kreikaksi eikä arameaksi on vahva todiste sen puolesta, että pakanat ovat keksineet sadun juutalaisten kuninkaasta ja jumala-ihmisestä nimeltä (?): nimeä ei tunneta.

        Sekin todistaa historiallista Jeesusta vastaan, että hänen välittömät seuraajansa eivät hänestä kirjoittaneet vaan evankeliumit ovat joidenkin tuntemattomien kreikkalaisten käsikirjoituksia!

        On todistettu, että alkukristityt ovat väärentäneet Paavalin kirjeitä ja evankeliumeja, joten se todistaa sen, että mitään partajeesuksia tai apostoleja ei ole ollut koskaan edes olemassa! Ne ovat yhtä totuudellisia kuin Buddha tai Zoroaster, jotka ovat tunnetusti fiktiivisiä henkilöitä, koska aikalaisten kirjoitus heistä puuttuu kokonaan!

        Tuohon en ota kantaa enkä evankeliumeihin. Kirjoitin vain ja ainoastaan mitä olen lukenut historian tutkijoiden löydöksiä Jeesus-tutkimuksista.

        Löydät samat tulokset netistä kirjoittamalla historiallinen Jeesus tutkimus. Aukeaa pdf muodossa.

        Kyseessä ei ole hengellinen tai evankelioihin ( raamattuun ) perustuva tutkimus vaan muihin tietolähteisiin.

        Voit niiden tutkimuksien perusteella sitten luoda oman mielikuvasi Jeesuksesta, mutta yhteinen kanta niin historian kuin raamatuntutkijoilla on, että kydeessä on sama Jeesus , joka oli juuralainen ja joka tapettiin.

        Omat tekemäsi tutkimustuloksesi voivat olla poikkeavat historiantutkijoiden kanssa. Minä en ole tehnyt tutkimuksia. Kirjoitin vain mitä historiantutkijat ovat löytäneet.

        Siihen mikä tai kuka Jeesus minun mielestäni on, en ota kantas eikä sillä ole merkitystä tässä yhteydessä.


      • Anonyymi
        313 kirjoitti:

        Höpö höpö!

        Jo pelkästään se seikka, että evankeliumit ja epistolat on kirjoitettu kreikaksi eikä arameaksi on vahva todiste sen puolesta, että pakanat ovat keksineet sadun juutalaisten kuninkaasta ja jumala-ihmisestä nimeltä (?): nimeä ei tunneta.

        Sekin todistaa historiallista Jeesusta vastaan, että hänen välittömät seuraajansa eivät hänestä kirjoittaneet vaan evankeliumit ovat joidenkin tuntemattomien kreikkalaisten käsikirjoituksia!

        On todistettu, että alkukristityt ovat väärentäneet Paavalin kirjeitä ja evankeliumeja, joten se todistaa sen, että mitään partajeesuksia tai apostoleja ei ole ollut koskaan edes olemassa! Ne ovat yhtä totuudellisia kuin Buddha tai Zoroaster, jotka ovat tunnetusti fiktiivisiä henkilöitä, koska aikalaisten kirjoitus heistä puuttuu kokonaan!

        Täyttä legendaa ja shaibaa tämä ateisti suoltaa.


      • Anonyymi
        epikuros kirjoitti:

        Jesus taitaa olla vieläkin yleinen nimi katolisten piirissä joten on voinut olla Jeesus niminen mieshenkilö mutta ne ihmeidenteot ovat pelkkää legendaa:

        Arvoisa Epikuros, miksi oikeaksi todetut kirjoittajat olisivat heittäneet kalliille pergamenteille, joita sadat kopioijat kopioineet kahden vuosituhannen ajan, legendaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyttä legendaa ja shaibaa tämä ateisti suoltaa.

        Eihän tuo edes ole ateisti vaan G4G:n uusin sekoilutili.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuo edes ole ateisti vaan G4G:n uusin sekoilutili.

        Jaa, vai tällainen kaveri. On tullut ihmeteltyäkin mikä on ihminen kun sotkee kaikki asiat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Arvoisa Epikuros, miksi oikeaksi todetut kirjoittajat olisivat heittäneet kalliille pergamenteille, joita sadat kopioijat kopioineet kahden vuosituhannen ajan, legendaa?

        No sinä siis pidät toteennäytettynä, että nuo ihmeteot todella tapahtui, niin kuin on "kirjoitettu".
        Kiitämme: E......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyttä legendaa ja shaibaa tämä ateisti suoltaa.

        Jos hän ei vain tiedä noista historiantutkimuksista.


      • Anonyymi
        epikuros kirjoitti:

        No sinä siis pidät toteennäytettynä, että nuo ihmeteot todella tapahtui, niin kuin on "kirjoitettu".
        Kiitämme: E......

        Epikuros. Lukaseppa huviksesi vaikka Luukkaan evankeliumi, ja sen jälkeen Apostolien teot, koska kirjoittaja on sama, lääkäri Luukas. Varsinkin apostolien teoissa selvitetään juurta jaksaen ensimmäisen alkuseurakunnan tapahtumat, jotka ovat ihan mielenkiintoisia senkin takia että kun Stefanus kärsii marttyyrikuoleman APT:n alussa niin Saulus-niminen nuorimies seuraa S:n kivittämistä. Kohta tämän jälkeen Jahvetti ottaa Sauluksen Damaskoksen tiellä kiinni, jolloin Saulus saa uuden nimen, Paavali. Paavalin varmaan tunnet ja tiedät.

        Tsekka alta huviksesi, ainakin apostolien teot ja Paavalin tapahtumat matkoineen ovat mielenkiintoista luettavaa allekirjoittaneen mielestä. Ja mitä enemmän tekstejä lukee niin voi havaita että siellätäällä tapahtuvat niin pienet kuin suuremmatkin ihmeet vaikuttavat oikeasti tapahtuneilta.
        Ps. Jännää muuten jos nikki "ertert" olisi oikeasti tullut uskoon, eikö.
        Luukas 1
        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Luuk. 1:1&rnd=1566824389885
        Apostolien teot 1
        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Ap. t. 1:1&rnd=1566824438207


      • Anonyymi kirjoitti:

        Epikuros. Lukaseppa huviksesi vaikka Luukkaan evankeliumi, ja sen jälkeen Apostolien teot, koska kirjoittaja on sama, lääkäri Luukas. Varsinkin apostolien teoissa selvitetään juurta jaksaen ensimmäisen alkuseurakunnan tapahtumat, jotka ovat ihan mielenkiintoisia senkin takia että kun Stefanus kärsii marttyyrikuoleman APT:n alussa niin Saulus-niminen nuorimies seuraa S:n kivittämistä. Kohta tämän jälkeen Jahvetti ottaa Sauluksen Damaskoksen tiellä kiinni, jolloin Saulus saa uuden nimen, Paavali. Paavalin varmaan tunnet ja tiedät.

        Tsekka alta huviksesi, ainakin apostolien teot ja Paavalin tapahtumat matkoineen ovat mielenkiintoista luettavaa allekirjoittaneen mielestä. Ja mitä enemmän tekstejä lukee niin voi havaita että siellätäällä tapahtuvat niin pienet kuin suuremmatkin ihmeet vaikuttavat oikeasti tapahtuneilta.
        Ps. Jännää muuten jos nikki "ertert" olisi oikeasti tullut uskoon, eikö.
        Luukas 1
        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Luuk. 1:1&rnd=1566824389885
        Apostolien teot 1
        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Ap. t. 1:1&rnd=1566824438207

        Minusta Mika Waltarin Sinuhe on kiintoisampi ja jopa uskottavampi.


      • Anonyymi
        epikuros kirjoitti:

        Minusta Mika Waltarin Sinuhe on kiintoisampi ja jopa uskottavampi.

        Hah hah! Olen pettynyt sinuun, E ... ! ... !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hah hah! Olen pettynyt sinuun, E ... ! ... !

        Mainiota, olen siis olemassa.


      • Anonyymi
        epikuros kirjoitti:

        Mainiota, olen siis olemassa.

        Mutta "huonolla karmalla".

        !


      • Anonyymi
        epikuros kirjoitti:

        Minusta Mika Waltarin Sinuhe on kiintoisampi ja jopa uskottavampi.

        Toisaalla kyseenalaistit uskovien halun tuoda todisteita kristinuskosta esille, ja sitten kun niitä sinulle kiikutetaan niin märällä rätinläimäyksellä palkitset todisteiden eteenkiikuttamisen, kiitos.


      • Anonyymi
        epikuros kirjoitti:

        Minusta Mika Waltarin Sinuhe on kiintoisampi ja jopa uskottavampi.

        Evankeliumin ja Apostolien tekojen vaikutus ihmiskuntaan on ollut valtavan paljon suurempi kuin Mika Waltarin: kirkkoja on kaikki kaupungit täynnä Vladivostokista Los Angelesiin.

        Lisäksi Sinuhe on tunnelmaltaan lähes kopio Raamatun Saarnaajan kirjasta ja aihepiiriltään Joosefin ja Mooseksen vaiheista Egyptissä.


      • Anonyymi
        313 kirjoitti:

        Höpö höpö!

        Jo pelkästään se seikka, että evankeliumit ja epistolat on kirjoitettu kreikaksi eikä arameaksi on vahva todiste sen puolesta, että pakanat ovat keksineet sadun juutalaisten kuninkaasta ja jumala-ihmisestä nimeltä (?): nimeä ei tunneta.

        Sekin todistaa historiallista Jeesusta vastaan, että hänen välittömät seuraajansa eivät hänestä kirjoittaneet vaan evankeliumit ovat joidenkin tuntemattomien kreikkalaisten käsikirjoituksia!

        On todistettu, että alkukristityt ovat väärentäneet Paavalin kirjeitä ja evankeliumeja, joten se todistaa sen, että mitään partajeesuksia tai apostoleja ei ole ollut koskaan edes olemassa! Ne ovat yhtä totuudellisia kuin Buddha tai Zoroaster, jotka ovat tunnetusti fiktiivisiä henkilöitä, koska aikalaisten kirjoitus heistä puuttuu kokonaan!

        Aramean kieliset sepustukset eivät olisi lyöneet läpi hellenisisessä maailmassa jossa enemmistö puhui "sivistyskielenä" kreikkaa. Se on sama kuin menisit pitämään luentoa suomeksi Yalen yliopistoon, ei siellä kukaan ymmärrä suomea koska enemmistö puhuu ainoastaan englantia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aramean kieliset sepustukset eivät olisi lyöneet läpi hellenisisessä maailmassa jossa enemmistö puhui "sivistyskielenä" kreikkaa. Se on sama kuin menisit pitämään luentoa suomeksi Yalen yliopistoon, ei siellä kukaan ymmärrä suomea koska enemmistö puhuu ainoastaan englantia.

        Tämän takia esim. Matteuksen evankeliumi käännettiin nopeasti arameasta kreikan kielelle. Muut E:t kirjoitettiinkin kreikaksi heti alussa.


    • Anonyymi

      Lisään vielä että niin historian kuin raamatututkijoiden mukaan Jeesus oli juutalainen. Myös Jeesus kuoli ja tapettiin. Tuossa yhtenevät tiet niin raamatun kuin historian tutkijoilla.

      Ei kannata laittaa väärää tietoa teksteihinsä pönkittämään omaa näkemystään vaan pyrkiä puolueettomuutteen. Tietekin on ymmärrettävää jos ei tiedä eli on saanut väärää tietoa ja pitää totena sen minkä tiedon on saanut.

      • Anonyymi

        Todella mielenkiintoista, jos on uskovainen joka ei tiedosta olevansa ateismi-palstalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella mielenkiintoista, jos on uskovainen joka ei tiedosta olevansa ateismi-palstalla.

        En ajattele niin vaan että olen palstalla, jossa käsitellään ateismia tai siihen liittyviä ilmiöitä ja asioita.

        Esim ihana ja rakas ystäväni on ateisti. En näe ateisteja jonain vastustajina tai vihamiehinä tms vaikka olen itse uskovainen.


    • Anonyymi

      Esim.
      Matteus tunsi juutalaisten historian ja tavat. Hän puhuu kansansa maanviljelyksestä ja kalastuksesta ja ruuanlaitosta seitsemässä vertauksessa luvussa 13. Hän tiesi, että hänen kotoinen kertomuksensa koskettaisi herkkiä kieliä juutalaisen kansan sydämessä.
      Kun luet Matteusta, hanki selvä ja laaja kuva koko evankeliumista. Pidä mielessä tämän evankeliumin Messiaaninen luonne. Huomaa tasapaino Jeesuksen toiminnan ja opetuksen välillä. Matteuksessa on Kuninkaan sukupuu, siis Hänen syntymänsä Beetlehemissä, Daavidin kaupungissa, Miikan profetian mukaan, sanansaattajan, Johannes Kastajan, saapuminen, kuten Malakia ennusti, Kuninkaan toiminta, Hänen joutumisensa Israelin hylkäämäksi ja lupaus Hänen voimassa ja kunniassa tapahtuvasta takaisintulostaan.

    • Anonyymi

      Opetuslapset tunsivat toisensa!!!!!
      Matteus, kirjoittaja on epäilemättä kristitty juutalainen. Matteus ”Jumalan lahja”, oli roomalaisen lain määräämä veronkantaja Kapernaumissa, silloin kun Jeesus valitsi hänet yhdeksi kahdestatoista opetuslapsestaan. Hänen nimensä on jokaisessa näistä kahdestatoista esitetyssä luettelossa, vaikkakin Markus ja Luukas mainitsevat hänen toisen nimensä Leevi. Ainoa, mitä kirjoittaja sanoo itsestään on tieto siitä hän oli ”publikaani”, se oli halveksuntaa herättävä sana, kuin esimerkiksi ”poliitikko” usein nykyään. Toiset evankelistat kertovat siitä suuresta juhlasta, jonka hän järjesti Jeesukselle ja mainitsevat sen tärkeän asian, että Matteus jätti kaikki ja seurasi Jeesusta. Epäilemättä hän oli varakas mies.

      • Anonyymi

        Lisää faktaa:
        Ajankohta on tarkoin määritelty: kuningas Herodeksen aikana. Historia tuntee Herodeksen. Tässä hirviössä ei ole mitään keksittyä.
        Nämä lausumat ovat tosiasioita, eikä kukaan kriitikko tai uskomaton voi niitä epäillä. Evankeliumin kertomus kerrotaan historian vankalla pohjalla. Emme rakenna uskoamme tarun, vaan tosiasian varaan. Nämä asiat eivät tapahtuneet tuntemattomassa nurkassa, vaan kirkkaassa päivänvalossa, toisin sanoen, totuus Jeesuksen syntymästä ei pelkää maantieteilijän karttaa eikä historioitsijan kynää.


    • Anonyymi

      Ateistit kumoavat uutta testamenttia sellaisilla perusteilla, että niillä pystyy "pätevästi" osoittamaan sen ajan Rooman suurvallan jälkeenpäin kehitellyksi satuolennoksi. Jeesus ja Rooman valtakunta ovat historiallisia tai sitten molemmat satua.

      • Anonyymi

        Heillä koko ajan "maalitolpat liikkeessä".
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Denialismi
        Huvittavan näköistä on ateistien pelaama pallopeli: pallo nököttää liikkumattomana keskellä kenttää mutta maalit liikkuvat koko ajan, niitä työntelee hädissään lauma atheisteja jotka pelkää ettei joku vaan hoksaa että pelinkulku paljon helpompaa, kun jalalla potkaisee kevyen pallon liikkeelle.


      • Anonyymi

        Hauskaa tekopyhyyttä syyttää ateisteja maalitolppien siirtelystä, mutta ei nähdä mitään vikoja omassa puolueessa. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hauskaa tekopyhyyttä syyttää ateisteja maalitolppien siirtelystä, mutta ei nähdä mitään vikoja omassa puolueessa. :D

        Ateisti se vaan vähättelee todistuksia, saivartelee yksityiskohdista, siirtyen seuraaviin sivuseikkoihin pyöritellen kentällä maalitolppia sellaisella kiireellä että oksat pois!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ateisti se vaan vähättelee todistuksia, saivartelee yksityiskohdista, siirtyen seuraaviin sivuseikkoihin pyöritellen kentällä maalitolppia sellaisella kiireellä että oksat pois!

        Osaatko antaa niitä todisteita niin voidaan tutustua siihen mikä sinua nyt harmittaa?


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Paavalin kirjeistä.

      Useammassa kirjeessä Paavali kertoo vainonneensa kiihkeästi kristittyjä uskon toimineensa oikealla asialla ja Jumalan nimissä. Paavali kuitenkin lopulta kääntyi kristityksi vuonna 34. Hän vietti kolme vuotta Damaskoksessa ja Nabateassa, mutta 37 joutui pakenemaan kuningas Aretasta ja meni käymään Jerusalemista. Sieltä Paavali lähetettiin kotiin Kilikian Tarsokseen. Ensimmäinen Paavalin kirje kirjoitettiin Tessalonikian seurakunnalle vuoden 48 Jerusalemissa pidetyn kirkolliskokouksen jälkeen tai vuoden 52 lopulla Paavalin jo aloitettua laajemmat lähetysmatkat Vähä-Aasian ja Kreikan synagogissa. Tätä seurasivat korintolaisten kanssa käyty kirjeenvaihto (55-57) johon mahdollisesti on säilyneiden kirjeiden sisällön perusteella kuulunut alunperin 4-6 Paavalin kirjoittamaa kirjettä ja 3-5 korintin seurakunnan kirjoittamaa kirjettä, mutta joista meille on säilynyt vain kaksi. Merkittävimmät kirjeet ovat galatalaislle ja roomalaisille sunnatut opetusepistolat joissa ensimmäisessa Pavali puolustaa omaa apostolista asemaansa ja jälkimmäisessä selostaa opetustaan Rooman seurakunnalle. Galatalaiskirjeen yhtäläisyydet Roomalaiskirjeen kanssa ovat johtaneet johtopäätökseen, että ne on kirjoitettu samaan aikaan, luultavimmin talvella 57-58 Paavalin ollessa Korintissa. Paavali kuoli vuoden 64 jälkeen kun Roomaa hallinnut keisari Nero poltatti Rooman palosta syytetyt kristityt elävinä ihmislyhtyinä. Rooman kansalaisena Paavalilta lyötiin pää poikki.

      • Anonyymi

        "Nero poltatti Rooman palosta syytetyt kristityt elävinä ihmislyhtyinä."

        Tähän loppui koko yllä kirjoitetun tekstin uskottavuus. Roomalaiset olivat hienotunteisia ja sivistyneitä aristokraatteja jotka lukivat paljon filisofiaa ja vieroksuivat taikauskoa. Typerää syyttää yhtäkään keisaria mistään näin brutaalista raakamaisesta toiminnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nero poltatti Rooman palosta syytetyt kristityt elävinä ihmislyhtyinä."

        Tähän loppui koko yllä kirjoitetun tekstin uskottavuus. Roomalaiset olivat hienotunteisia ja sivistyneitä aristokraatteja jotka lukivat paljon filisofiaa ja vieroksuivat taikauskoa. Typerää syyttää yhtäkään keisaria mistään näin brutaalista raakamaisesta toiminnasta.

        Tuon on kirjoittanut varmasti universumin typerin ihminen. Jumalan kirous olkoon ikuisesti päälläsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nero poltatti Rooman palosta syytetyt kristityt elävinä ihmislyhtyinä."

        Tähän loppui koko yllä kirjoitetun tekstin uskottavuus. Roomalaiset olivat hienotunteisia ja sivistyneitä aristokraatteja jotka lukivat paljon filisofiaa ja vieroksuivat taikauskoa. Typerää syyttää yhtäkään keisaria mistään näin brutaalista raakamaisesta toiminnasta.

        Onko historia jäänyt lukematta? Kaikkihan tietävät Neron vainoista jotka kohdistuivat juuri kristittyihin.

        Tällaista potaskaa ja saissea valtaosa ateisteista laskettelee täällä. Ei kommenteissa päätä, ei häntää. Trolli vauhdissa.

        "Nero surmautti Agrippinan vuonna 59. Surma ei vähentänyt Neron kansansuosiota, sillä moni ei pitänyt Agrippinan sekaantumisesta politiikkaan. Myöhemmät kirjoittajat ovat usein nähneet äidinmurhan osoituksena Neron heikosta psyykkisestä tilasta ja sadismista.[10] Senecan ja Burruksen vaikutusvalta Neroon väheni Burruksen kuoltua vuonna 62.[11]

        Äitinsä murhan jälkeen Nerosta tuli käytännössä Rooman tyranni, joka turvautui usein väkivaltaan. Hän surmautti kautensa aikana useita sukulaisiaan ja kilpailijoitaan sekä salaliittolaisia.[12] "
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Nero


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko historia jäänyt lukematta? Kaikkihan tietävät Neron vainoista jotka kohdistuivat juuri kristittyihin.

        Tällaista potaskaa ja saissea valtaosa ateisteista laskettelee täällä. Ei kommenteissa päätä, ei häntää. Trolli vauhdissa.

        "Nero surmautti Agrippinan vuonna 59. Surma ei vähentänyt Neron kansansuosiota, sillä moni ei pitänyt Agrippinan sekaantumisesta politiikkaan. Myöhemmät kirjoittajat ovat usein nähneet äidinmurhan osoituksena Neron heikosta psyykkisestä tilasta ja sadismista.[10] Senecan ja Burruksen vaikutusvalta Neroon väheni Burruksen kuoltua vuonna 62.[11]

        Äitinsä murhan jälkeen Nerosta tuli käytännössä Rooman tyranni, joka turvautui usein väkivaltaan. Hän surmautti kautensa aikana useita sukulaisiaan ja kilpailijoitaan sekä salaliittolaisia.[12] "
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Nero

        "Tällaista potaskaa ja saissea valtaosa ateisteista laskettelee täällä."

        Niin ja kai tiedät, että tuo kirjoitus ei ollut ateistin, vaan sen mitä arvelitkin:

        "Trolli vauhdissa."

        Ei kukaan ateisti täällä ole oikeasti tuota mieltä mitä tämä trollivajakki kirjoitti Nerosta ja kristityistä.

        Älä anna sen kusettaa itseäsi. Ateistit eivät yleensä vaivaudu sen valheisiin sotkeutumaan, mutta taidat olla uusi täällä, etkä tunnista sen tyyliä.


    • Anonyymi

      UT on kirjoitettu satojen ihmisten toimesta ja tekstit pääosin kanonisoitu 300 luvulla. Myöhemminkin on tehty korjauksia.

      Jeesus oli evankeliumien mukaan umpijuutalainen. "Kirjaintakaan laista ei muuteta".
      Jeesus (tai kuviteltu Jeesus) oli luultavasti essealainen juutalainen ja rabbi eli pappia vastaava. juutalaisuudessa rabbin täytyi ehdottomasti olla aviossa. Tässä asiassa evankeliumit valehtelevat hänen poikamiehisyydestään. Essealaisuudesta puhuu puolestaan seikka, että evankeliumeissa ei ole helvetillä pelottelua. Juutalaisuudessa kaikki pääsevät manalaan eikä mitään helvettiä ole olemassa..

      Paavali (tai kuviteltu Paavali) teki Jeesuksesta jumalan. Hän irroitti ensin juutalaisia ruoka- ja muita lakeja. Myöhemmin UT:n teksteihin lisättiin kolminaisuusoppi mallina Rooman kolme pääjumalaa.
      Paavali oli kreikkalainen oppinut ja luultavasti tunsi hellenismin filosofiaa. Aristoteleen ja Platonin kaksijakoinen maailmankuva näkyy UT:ssa lähes kirjaimellisesti; Materiaalinen maailma ja henkinen maailma - kaksi toisilleen vastakkaista maailmaa. Jeesuksen välittömät oppilaat vastustivat, mm. Pietari irtiottoa juutalaisuudesta.
      Vuosikymmenten edetessä helvetti tuli kristinuskolle merkittäväksi. Sillä voitiin pelotella heikkohermoisia ja hallita kaikkia. Syntyi esifasistinen oppi. Vastustajille ei mitään armoa. Jeesususkovat olisivat hyviksiä ja kaikki muut pahiksia. Selvä yhteys rotuoppiin paremmista ja huonoimmista kansoista.

      Ensimmäisellä vuosisadalla syntyi satoja evankeliumeja ja kirjoituksia. Silloinen maailma Välimeren ympäristössä oli globalisaation myllerryksessä henkisesti. Rooman valtakunta tarvitsi yhden ideologian perustellakseen imperiuminsa. Kiihkeä opillinen ihmisten taistelu synnytti UT:n tekstit sekä sen, että kristinusko kaappasi toiseksi jumalakseen Jeesuksen lisäksi juutalaisten Jahven. Jahven mukana oppiin tuli Saatana niminen jumala.
      Nykyinen globalisaatio kuolettaa kaikki uskonnot. Uskonto ei vastaa enää nykypäivän tarpeita. Marginaaliryhmät voivat pysyä vuosisatoja.

      • Anonyymi

        "UT on kirjoitettu satojen ihmisten toimesta ja tekstit pääosin kanonisoitu 300 luvulla. Myöhemminkin on tehty korjauksia."

        Olet tainnut käsittää väärin alkuperäisten tekstien kirjoittajat, ja sitten näiden alkutekstien kopioijat, ja edelleen niiden kopioijat. Loppupäässä tekstien kopioijia papyruksille ja pergamenteille oli kymmeniätuhansia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "UT on kirjoitettu satojen ihmisten toimesta ja tekstit pääosin kanonisoitu 300 luvulla. Myöhemminkin on tehty korjauksia."

        Olet tainnut käsittää väärin alkuperäisten tekstien kirjoittajat, ja sitten näiden alkutekstien kopioijat, ja edelleen niiden kopioijat. Loppupäässä tekstien kopioijia papyruksille ja pergamenteille oli kymmeniätuhansia.

        Minä aloitan nälkälakon 1.9.2019 klo 9.00, jos palstan jumalattomat eivät lopeta jumalatonta meininkiä tällä palstalla sitä ennen.

        Kumman valitsette?


    • Anonyymi

      Uskonnot ja uskomukset palstalla jonka mainitsin ON jostain syystä.....sekoja hihuleita jeesustansa tuputtamassa.......olet hijaa nyt, tein poistopyynnon avausestasi..........TYPERÄ LUTERILAINEN liity Jehoviin ja pv e ole tylsä!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oot varmaan tyytyväinen

      Kun sua ei kukaan enää yritä Naiselle
      Ikävä
      99
      4845
    2. Oletin törmäileväni sinuun yhtenään

      Emme ole osuneet kuitenkaan samalle kiertoradalle. Enää en oleta, enkä usko törmäykseen.
      Ikävä
      45
      3746
    3. Pitkä aika on kulunut

      Kaikki on muuttunut. Huomenta tänne. 😌😧☕🐺❤️
      Ikävä
      232
      3494
    4. Mitä tuntemuksia herätin sinussa

      Viimeksi kun nähtiin? Ajatuksesi, niitä kuuntelen herkällä korvalla.
      Ikävä
      157
      3344
    5. Olenko ainut

      Vai huomaatko myös sen, että olemme hyvin samanlaisia. Kuin olisit toinen puolikkaani ❤️
      Ikävä
      71
      3321
    6. Sä siis todella vain leikit mun tunteilla?

      Miehelle naiselta Et olisi muuten luovuttanut
      Ikävä
      85
      2956
    7. Tuntuu niin mukavalta.

      Miten joku voikin olla niin hyväsydäminen.
      Ikävä
      31
      2749
    8. Minut on ilmeisesti varjobännätty,

      sillä viestit eivät näytä ilmestyvän ketjuihin.
      Sinkut
      35
      2443
    9. Odotan näkemistäsi

      tällä viikolla. Pelkään sitä myös. Saat minut tuntemaan niin paljon. Odottavan aika on pitkä.
      Ikävä
      95
      2314
    10. Kiitos siitä eilisestä

      Viestistäsi se kertoi ja avasi paljon tunnelukkoja.
      Ikävä
      19
      2192
    Aihe