Kevytautolaki vastatuulessa

Anonyymi

"Euroopan unioni tyrmää Suomen suunnittelemat kevytautot. Komissio on huolissaan kevytautojen vaikutuksesta"

Asiallisella suunnittelulla kukaan ei olis puuttunut "kevytauto"lakiin. Kevytauton rajoitukset olis pitänyt olla tiukemmat: paino, koko, tehot, päästöt jne. Kevytauton pitäisi olla kevyt ja pieni auto eli lähinnä nämä luokkansa pienimmät esim. alle 1000 kg painavat.

https://www.is.fi/autot/art-2000006218959.html

9

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mielestäni tämä tulisi hoitaa niín, että kuka haluaa ajaa kevytautoa, joutuu käymään normaalin autokoulun siihen kuuluvine ajotunteineen ja ajokokeineen.

    • Anonyymi

      Kehitetään Suomessa oma kevytauto joka on alusta asti suunniteltu kevytautoksi niin ettei sitä voi manipuloida kulkemaan kovempaa. Suunniteltaisiin sen muodot ajattoman klassisiksi joka kestää aikaa ettei mallia tarvitsisi muuttaa yhtenään. Eikä tehdä mitään naurettavan näköistä trendipellekopperoa siitä vaan tyylikäs, asiallisen linjakas, hyvännäköinen auto jota on ilo katsella. Tehdään siitä sitten vientituote.
      Luulisi kysyntää olevan muissakin maissa sellaisille.

      • Anonyymi

        Ei taida löytyä investointihalukkuutta.

        Mopoauto oli jo alkuunsa tarpeeton siinä mielessä, että ihan vastaavan asian olis ajanut pienimmät henkilöautot, erittäin hyvänä esimerkkinä Smart Fortwo:

        Teho: 45 kW / 61 Hv
        Huippunopeus: 151 km/h
        Henkilömäärä: 2
        Ovien lkm: 2
        Kulutus Yhdistetty: 4.3 l/100km
        Omamassa: 855 kg
        CO2 -päästöt: 98 g/km A

        Tuohon vaan tehon- ja nopeudenrajoitin. Kunnon blommaukset ja suojaukset yms. ohjausyksikköön, jolloin aika vaikee sitä näpelöidä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida löytyä investointihalukkuutta.

        Mopoauto oli jo alkuunsa tarpeeton siinä mielessä, että ihan vastaavan asian olis ajanut pienimmät henkilöautot, erittäin hyvänä esimerkkinä Smart Fortwo:

        Teho: 45 kW / 61 Hv
        Huippunopeus: 151 km/h
        Henkilömäärä: 2
        Ovien lkm: 2
        Kulutus Yhdistetty: 4.3 l/100km
        Omamassa: 855 kg
        CO2 -päästöt: 98 g/km A

        Tuohon vaan tehon- ja nopeudenrajoitin. Kunnon blommaukset ja suojaukset yms. ohjausyksikköön, jolloin aika vaikee sitä näpelöidä.

        eipä ole yllätys että tässä maassa ei investoida mihinkään, tässä maassa ei makseta työstä palkkaa, kaikki rahat vain herrojen porsasteluun perkele!!


    • Anonyymi

      Harmi, 15 vuotias ajokortition ADHD samassa risteyksessä olisi ollut hyvä tekosyy investoida autokameraan

    • Anonyymi

      Oma mopotarinani alkoi kun olin n. 10v. Isäukko osti vanhan Tunturin, jolla sitten alkuunsa treenasin lähinnä pihateillä ja metsissä. Sillä se ajeli itsekin, kävi töissä jne. Pari vuotta siitä niin sain oman mopon, jota sitten jo tuunattiin lujasti ja muistaakseni taidettiin vähän jo kokeilla julkisilla teilläkin. Mopoja oli ollut jo useampia ennen kun täytin 15 v. Vanhemmat osti vähän sitä ennen upouuden Honda Monkeyn, joka oli silloin 80-luvun alussa se isoin hitti. Alkuunsa se ajettiin siististi sisään, mutta jo kohta oli lelut levällään, hoonattiin kaikki mahdolliset kanavat, vaihdettiin kaasari yms. Vuoden päästä palauttelin sen taas "orkkiskuntoon" ja myytiin eteenpäin. Sitten ostin kevarin, käytetyn Hondan, joka taas hyvissä ajoin tuunattiin ja fiilattiin kiukeeseen kuntoon. Molemmat Hondat oli mainioita kulkineita. Sitten ostin auton, muutaman vuoden vanha Golfin 1/2 v (vanhempien avustuksella) ennen kun sain kortin ja taas se fiksattiin sen ajan tyyliin. Tosin ekan auton ostin jo alle 15 v. Sitten niitä ritsoja oli peräjälkeen useita. Yleensä ne oli katsastettuja. Hommattiin kortillinen kuskin ja viikonloppuisin kruisailtiin pitkin kyliä. Välillä treenattiin itsekin lujaa mettäteillä, hiekkamontuilla ja pelloilla.

      Mopoon ei silloin tarvittu kun ikää ja mielestäni luvan olisi voinut saada jo 14 v. Kevarikin oli ihan ok, mutta kyllä silloin 16 v olis jo autokortti ollut paikallaan (asiallisin rajoituksin tietty) ja sitten 18 v rajoitukset veks. Silloin muuten oli uusilla kuskeilla 80 kmh lätkä. Ei se huono ollut sekään, vaikka hmmm... ei tainnut paljon menoa hillitä paitsi taajamissa.

    • Anonyymi

      eu hyväksyy mopoautot,mutta kieltää kevytautot,tyhmää toimintaa.

    • Anonyymi

      Ei ne parane suomalaisella suunnittelulla vaikka niihon laitettaisiin briggs&strattonin moottorit.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3037
    2. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3021
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2387
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1873
    5. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      1808
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1729
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1586
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      79
      1317
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1270
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1090
    Aihe