Kevytautolaki vastatuulessa

Anonyymi

"Euroopan unioni tyrmää Suomen suunnittelemat kevytautot. Komissio on huolissaan kevytautojen vaikutuksesta"

Asiallisella suunnittelulla kukaan ei olis puuttunut "kevytauto"lakiin. Kevytauton rajoitukset olis pitänyt olla tiukemmat: paino, koko, tehot, päästöt jne. Kevytauton pitäisi olla kevyt ja pieni auto eli lähinnä nämä luokkansa pienimmät esim. alle 1000 kg painavat.

https://www.is.fi/autot/art-2000006218959.html

9

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mielestäni tämä tulisi hoitaa niín, että kuka haluaa ajaa kevytautoa, joutuu käymään normaalin autokoulun siihen kuuluvine ajotunteineen ja ajokokeineen.

    • Anonyymi

      Kehitetään Suomessa oma kevytauto joka on alusta asti suunniteltu kevytautoksi niin ettei sitä voi manipuloida kulkemaan kovempaa. Suunniteltaisiin sen muodot ajattoman klassisiksi joka kestää aikaa ettei mallia tarvitsisi muuttaa yhtenään. Eikä tehdä mitään naurettavan näköistä trendipellekopperoa siitä vaan tyylikäs, asiallisen linjakas, hyvännäköinen auto jota on ilo katsella. Tehdään siitä sitten vientituote.
      Luulisi kysyntää olevan muissakin maissa sellaisille.

      • Anonyymi

        Ei taida löytyä investointihalukkuutta.

        Mopoauto oli jo alkuunsa tarpeeton siinä mielessä, että ihan vastaavan asian olis ajanut pienimmät henkilöautot, erittäin hyvänä esimerkkinä Smart Fortwo:

        Teho: 45 kW / 61 Hv
        Huippunopeus: 151 km/h
        Henkilömäärä: 2
        Ovien lkm: 2
        Kulutus Yhdistetty: 4.3 l/100km
        Omamassa: 855 kg
        CO2 -päästöt: 98 g/km A

        Tuohon vaan tehon- ja nopeudenrajoitin. Kunnon blommaukset ja suojaukset yms. ohjausyksikköön, jolloin aika vaikee sitä näpelöidä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida löytyä investointihalukkuutta.

        Mopoauto oli jo alkuunsa tarpeeton siinä mielessä, että ihan vastaavan asian olis ajanut pienimmät henkilöautot, erittäin hyvänä esimerkkinä Smart Fortwo:

        Teho: 45 kW / 61 Hv
        Huippunopeus: 151 km/h
        Henkilömäärä: 2
        Ovien lkm: 2
        Kulutus Yhdistetty: 4.3 l/100km
        Omamassa: 855 kg
        CO2 -päästöt: 98 g/km A

        Tuohon vaan tehon- ja nopeudenrajoitin. Kunnon blommaukset ja suojaukset yms. ohjausyksikköön, jolloin aika vaikee sitä näpelöidä.

        eipä ole yllätys että tässä maassa ei investoida mihinkään, tässä maassa ei makseta työstä palkkaa, kaikki rahat vain herrojen porsasteluun perkele!!


    • Anonyymi

      Harmi, 15 vuotias ajokortition ADHD samassa risteyksessä olisi ollut hyvä tekosyy investoida autokameraan

    • Anonyymi

      Oma mopotarinani alkoi kun olin n. 10v. Isäukko osti vanhan Tunturin, jolla sitten alkuunsa treenasin lähinnä pihateillä ja metsissä. Sillä se ajeli itsekin, kävi töissä jne. Pari vuotta siitä niin sain oman mopon, jota sitten jo tuunattiin lujasti ja muistaakseni taidettiin vähän jo kokeilla julkisilla teilläkin. Mopoja oli ollut jo useampia ennen kun täytin 15 v. Vanhemmat osti vähän sitä ennen upouuden Honda Monkeyn, joka oli silloin 80-luvun alussa se isoin hitti. Alkuunsa se ajettiin siististi sisään, mutta jo kohta oli lelut levällään, hoonattiin kaikki mahdolliset kanavat, vaihdettiin kaasari yms. Vuoden päästä palauttelin sen taas "orkkiskuntoon" ja myytiin eteenpäin. Sitten ostin kevarin, käytetyn Hondan, joka taas hyvissä ajoin tuunattiin ja fiilattiin kiukeeseen kuntoon. Molemmat Hondat oli mainioita kulkineita. Sitten ostin auton, muutaman vuoden vanha Golfin 1/2 v (vanhempien avustuksella) ennen kun sain kortin ja taas se fiksattiin sen ajan tyyliin. Tosin ekan auton ostin jo alle 15 v. Sitten niitä ritsoja oli peräjälkeen useita. Yleensä ne oli katsastettuja. Hommattiin kortillinen kuskin ja viikonloppuisin kruisailtiin pitkin kyliä. Välillä treenattiin itsekin lujaa mettäteillä, hiekkamontuilla ja pelloilla.

      Mopoon ei silloin tarvittu kun ikää ja mielestäni luvan olisi voinut saada jo 14 v. Kevarikin oli ihan ok, mutta kyllä silloin 16 v olis jo autokortti ollut paikallaan (asiallisin rajoituksin tietty) ja sitten 18 v rajoitukset veks. Silloin muuten oli uusilla kuskeilla 80 kmh lätkä. Ei se huono ollut sekään, vaikka hmmm... ei tainnut paljon menoa hillitä paitsi taajamissa.

    • Anonyymi

      eu hyväksyy mopoautot,mutta kieltää kevytautot,tyhmää toimintaa.

    • Anonyymi

      Ei ne parane suomalaisella suunnittelulla vaikka niihon laitettaisiin briggs&strattonin moottorit.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      94
      9127
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      56
      4809
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4501
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      53
      2823
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1546
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1336
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1276
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1222
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      41
      1189
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      168
      1140
    Aihe