Nuo vanhauskoiset - ortodoksikirkon lestadiolaiset?

Anonyymi

Onko näin? Kuin lestadiolaiset luterilaisessa kirkossa. Vanhoillisempia ja tosi-uskovaisia. Isot perheet.

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kulttuurillisesti paljon samaa. Samantyyppisiä uskomuksia ja tapoja. Mutta sellainen ero on, että lestadiolaiset ovat pääosin luterilaisen kirkon sisällä, kun taas vanhauskoiset ovat ortodoksisen kirkon ulkopuolella. Tai no pitäväthän he itseään ortodokseina, mutta ortodoksisen kirkon näkökulmasta he ovat kirkon ulkopuolella. Paitsi on kyllä yksi pieni ryhmä vanhauskoisia, joka jossain vaiheessa palasi takaisin Venäjän kirkon yhteyteen, ja noudattavat edelleen samoja käytäntöjä, mutta kirkon yhteydessä.

    • Anonyymi

      Putin diggaa

    • Anonyymi

      Löytyykö joku artikkeli netiltä, mistä voisi lukea tarkemmin?

    • Anonyymi

      Messiaanisuus on ainoa kristinuskon muoto, jonka oppeja noudattamalla voi pelastua, koska se on ainoa kristinuskon lahko, joka ei opeta tekemään laittomuutta eikä tee laittomuutta.

      "Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon," (Ap.t 24:14)

      Laittomuus on porttokirkon synti, mikä estää sen oppeja noudattavat pelastumasta. Tämä lukee selvästi evankeliumissa, mutta paatuneilla porttokirkon jäsenillä on kivikovaksi paatunut sydän, jotta he ymmärtäisivät tämän asian merkityksen.

      "Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää." (Room 2:18)

      "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Matt 7:21-23)

      "Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja." (Room 2:27)

      Mitä tulee vanhurskauteen laista tai Paavalin tarkoittamaan omavanhurskauteen, niin kysymys on tietenkin siitä, että jos yrittää korvata uskonsa Jeesukseen noudattamalla yksittäisiä käskyjä sapatista ja ruokasäädöksistä yms., niin se ei vanhurskauta ketään, koska vanhurskaus edellyttää uskoa Jeesukseen Kristukseen. Paavali tarkoittaa nimenomaan tätä asiaa mm. Galatalaiskirjeessä.

      Sitten kun Paavali puhuu Roomalaiskirjeessään uskosta osallisille, hän ottaa puheeksi lain noudattamisen, koska seurakunnassa näytti olevan mm, sellaista, että jotkut harjoittavat homoseksuaalisuutta tai hyväksyvät sen harjoittamisen yms., vaikka Mooseksen laki kieltää moisen. Paavali opettaa, ettei lain lukemista seurakunnassa kuuntelevat ole vanhurskaita vaan ne, jotka myös noudattavat lakia. Vanhurskaus tulee aina lain noudattamisesta, jos täyttää myös lain käskyn uskoa Kristukseen.

      "Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia." (Room 2:13)

      Paavali edellyttää siis tekoja, jotta Jeesukseen uskovat saavuttaisivat vanhurskauden. Sanottakoon tässä kohtaa selvyyden vuoksi vielä kerran, ettei teot riitä vanhurskauteen, jos ei usko Jeesukseen Kristukseen, kuten lakikin edellyttää. Paavalin tarkoittama omavanhurskaus on juuri sellaista lain tekojen suorittamista, joka tehdään ilman uskoa Jeesukseen Kristukseen, mutta lain noudattaminen uskossa häneen on aina vanhurskautta.

      Paavalin opetus on, ettei ihminen yksin pysty luopumaan synnin tekemisestä, vaan ihmisen tulee täyttyä Pyhästä Hengestä, jotta hän saisi voiman hylätä synnin tekeminen. Ihmisessä näkyy Pyhän Hengen vaikutus siinä, että hän uskonsa tähden lopettaa Mooseksen lain rikkomisen ja alistuu noudattamaan lakia. Jos ihminen on haluton noudattamaan lakia, niin hän on silloin lihassa ja Kristuksen armon ulkopuolella.

      "Lihan pyrkimykset tuottavat kuoleman, Hengen pyrkimykset elämän ja rauhan. Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua. Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen...
      Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette, mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne, te saatte elää." (Room 8:6-8, 13)

      Teot ja usko ovat yhteydessä toisiinsa. Uskominen ilman lain tekoja on tekopyhää teeskentelyä. Usko pitää osoittaa lain teoilla, muuten ei ole uskoa. Tämän vuoksi Paavali sanoi, ettei lain lukemisen kuuntelijat ole vanhurskaita, vaan ne jotka noudattavat lakia.

      "Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi...
      Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella." (Jaak 2:9,24)

      "Kun me tarkoin noudatamme tätä lakia, jonka Herra, meidän Jumalamme, on antanut, niin Herra katsoo meidät vanhurskaiksi.'" (5 Moos 6:25)

      "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut." (Matt 5:17,18)

      • Anonyymi

        Ei kyllä niitä ainoita keinoja pelastua on 20 000 kpl, jokaisella oma suosikkinsa mikä kuulostaa hyvältä ja jokaisella joku sitaatti ja sen tulkinta sen tueksi.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5957
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3764
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2053
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1249
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      919
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe