Koska olen aivan noviisi dieseleiden suhteen ja käsiini osui vanha paljon ajettu auto, niin nyt on pikkuhiljaa ruvennut pelottamaan tuo katsastuksen läpäisy.
Mitä dieselin päästömittauksessa mitataan ja
miten se tehdään?
Millä voisi yrittää varmistaa vanhan lähes puoli miljoonaa ajetun koneen läpäisy testistä, ilman moottorin vaihtoa?
Siis onko jotain kikkoja joilla arvoja voi parantaa "kotikonstein"? Öljynvaihto, paksummat öljyt, lisäaineet, ...?
Dieselmoottori ja katsastus
16
8807
Vastaukset
- tigre
Hei !
Tuskin tarvitset mitään kikkoja. Dieselin päästömittaus on pelkkä pölyn mittaus. Jos painat kaasua reippaasti niin diesel tahtoo hiukkasen pölyttää mustaa nokea. Se on normaalia, mutta sen pitää pysyä rajoissa. Jos sinulla on vanha tukkoinen ilmansuodatin, niin kone saa liian vähän happea. Tällöin polttoaineen palaminen ei ole täydellistä ja kone savuttaa. Eli mitä tehdä ennen katsastusta:
1) vaihda uusi ilmansuodatin (tai ota suodatin pois katsastuksen ajaksi)
2) Aja pari kilometria pienemmällä vaihteella ja reippaammalla kaasulla (No, jos kone savuttaa niin kyllä se katsastusmieskin painelee kaasua)
Jos ei vieläkään auta niin vie kone säädettäväksi.
Yleisin syy savutukseen on varmaankin vanha ilmansuodatin. Omassa autossani suodatin kestää vuoden eli noin 37 000 km. kolme vuotta oli liikaa. - esko
Dieselin savutustestissä pakoputkeen työnnetään savumittarin anturi ja sitten katsastus-setä polkee vähintään kolme kertaa peräkkäin kaasun pohjaan antaa koneen huutaa täysillä jonkun sekunnin (ensin on tietenkin tarkistanut että kierrosten rajoitus toimii). Mittari näyttää sitten lukemana noiden eri testikertojen mittauksen keskiarvon ja sen menikö läpi vai ei. Testi on siis aika 'raaka' , mutta normaalikunnossa oleva kone kyllä kestää. Itselläni on dieselillä ajettu 650 000 km ja tähän asti on mennyt OK läpi. Ennen katsastukseen menoa kannattaa tarkistaa että jakohihna on kunnossa / vaihdettu ajallaan, öljyä tarpeeksi - eipä haittaa vaikka olis vaikka vaihdettukin. Ilmansuodatin kannattaa puhdistaa / vaihtaa. Jos epäilee että testi ei mene läpi, niin voihan sitä mennä dieselhuoltoon ja tarkistuttaa/vaihdattaa suuttimet. Mikäli autossa ei ole juuri vaihdettu pakoputki, niin sinne on kertynyt nokea melko lailla ja ne lähtee kyllä varmasti testian aikana liikkeelle ja tekee pientä kiusaa mittauksella ja riippuen katsastusmiehestä tuota testiä voidaan tehdä useammin kuin kerran, jotta saadaan testi läpi. Kannataa kuitenkin ennen katsastusta hyvissä ajoin (viikkoja) ajella pitempään vähän pitempiä matkoja suuremmilla kierroksilla kuin normaalisti jotta karstat palaa koneesta ja putkesta. Mielellään vahitellen kierroksia pikkuhiljaa lisäten - tällöin ei irtoavat isot karstapalat aiheuta ongelmia (lähinnä venttiilit lienevät vaarassa). Jos haluaa käyttää vilpillisiä menetelmiä, niin sitten voi tietenkin säätää maksimikierrosten rajoitus tai syöttö pienemmälle pumpusta katsastuksen ajaksi, mutta se on jo rikollista - virkamiehen harhauttamista ? Näinkin olen joidenkin kuullut tehneen. Itselläni kävi tahattomasti näin kun kaasupoljin ei painunut kokonaan pohjaan ja maksimikierrokset eivät olleen ohjearvoissa. Katsastusmies huomautti asiasta, mutta testi meni läpi OK. Syynä muuten oli murtunut rintapelti kaasupolkimen nivelen alta. Korjauksen jälkeen vanha nokivasara tuntui suorastaa 'kiihdytysautolle'
- LRD2
Itse teen seuraavat toimenpiteet ennen katsastusta:
-Edellisenä päivänä ilmanputsarin vaihto
-Tankkiin pullo jotain diesel-lisäainetta
-Kunnon lenkki moottoritieajoa, jotta karstat saavat kyytiä
-Juuri ennen katsastusta ajelen n. 30-40 kilsan lenkin, jossa saan lämmitettyä koneen kunnolla- ---i---
mun td volkkarilla on ajettu noin 300000 km ja se oli seissyt viimeiset 4 vuotta. Ajoin sen katsastusasemalle noin 30 km päähän ja katsastusmies oli aika ihmeissään ja uusi päästötestin koskei luottanut ensimmäiseen tulokseen. 87 vuotinen td antoi k-arvoksi 1,47. Ilmanputsaria ei putsattu/vaihdettu ja tuo kolmenkymmenen kilsan ajokaan ei ollut mitään hurjastelua, vaan ihan rauhallisesti ajelin. Seisonnan jälkeen tuolla oli ajettu noin 100 km kaikkiaan ennen katsastusta. Seisonnan aikana konetta oli lähinnä tyhjäkäytetty suunnilleen kerran kuukaudessa jumitusten estämiseksi.
- kierrät
ongelman. Ainakin Volvo 740 dieseleitä automaattilaatikolla ei poljeta savutustestissä perinteiseen tyyliin kaasua pohjaan. Ne ottavat about 3krpm ulos ja se on siinä...
- sit..
miksi et käytä korjaamolla jossa ne mittaa päästöt ja samalla säätää jos tarvetta on... saatat saada molemmat samaan hintaan... sit vain lapun kans sinne konttorille ja leima paperiin :) jos vain muuten läpi menee!!! :)
- sbfbb
Huoltamoilla on myös aineita joilla voi puhdistaa polttoainejärjestelmän.Oliskohan merkki ollut Forte,tai jotain sinne päin.Huoltamot tekee puhdistuksen mutta sen voi tehdä itsekin.Omassa dieselissä arvot putosi 2.5stä 1,1een.Vaikutti tehoihin ihan kivasti.Saa ainakin Shelliltä ja VW liikkeistä.
- Antiforte
sbfbb kirjoitti:
Huoltamoilla on myös aineita joilla voi puhdistaa polttoainejärjestelmän.Oliskohan merkki ollut Forte,tai jotain sinne päin.Huoltamot tekee puhdistuksen mutta sen voi tehdä itsekin.Omassa dieselissä arvot putosi 2.5stä 1,1een.Vaikutti tehoihin ihan kivasti.Saa ainakin Shelliltä ja VW liikkeistä.
Teho on suoraan verrannollinen ruiskutettuun polttoainemäärään. Miten Forte vaikuttaa ruiskutusmäärään, kun määrän säätää moottorinohjain? EI MITENKÄÄN.
- tekijöitä...
Antiforte kirjoitti:
Teho on suoraan verrannollinen ruiskutettuun polttoainemäärään. Miten Forte vaikuttaa ruiskutusmäärään, kun määrän säätää moottorinohjain? EI MITENKÄÄN.
"Teho on suoraan verrannollinen ruiskutettuun polttoainemäärään."
Epäilemättä, mutta polttoaineen määrä ei ole ainoa vaikuttava tekijä... Fortesta, tai mistään muustakaan aineesta en sano mitään, mutta polttoaineen määrä ei missään nimessä ole ainoa tekijä.
Yksi todella tärkeä tekijä on palamisen laatu. Ja sehän muuten vaikuttaa noihin päästömittauksiin. Jos palaminen on epätäydellistä, niin osa polttoaineen sisältämästä energiasta jää käyttämättä (vähentynyt teho) ja se polttamatta jäänyt polttoaine näkyy nokena pakokaasuissa (päästöt).
Jos tuo Forte jotenkin vaikuttaa palamiseen, niin sitten se saattaa vaikuttaa myös tehoihin. Siitä miten se vaikuttaa, tai miten paljon, vai vaikuttaako ollenkaan, en sano mitään.
- Toyota jos on..
Älä suotta pelkää katsastusta,jos autosi on Toyota niin ei pitäisi olla ongelmia.Katsastin viimme viikolla diesel Carina 2,vm-90,ajettu 464.000,päästöt 0.45.En tiedä sitten miten jos autosi on ranskalainen tai saksalainen kulkuneuvo,saattaa olla että on ongelmia tulossa.
- on mersun
diesel ei tarvitse mitään konsteja edes yli 500 000 ajetuille koneille tehdä,koska ongelmia ei ole. On kokemusta monilta vuosilta. Muista merkeistä en tiedä.
- BMW 525 tds
Suosittelen kyllä savutestin teettämistä muualla kuin katsastusasemalla. Ne eivät siellä nimittäin ota mistään mitään vastuuta. Itselläni petti testin yhteydessä vesipumppu ja lämmöt nousi pilviin. Kaveri jatkoi vain polkemista kunnes kansi poksahti. Ei ole kuulemma katsastajan vika, jos auto ylikuumenee. Mielestäni voisi kyllä tarkkailla lämpömittariakin, kun autoa polkee.
- AKI
Siinäpä sen näkee saksalaisen heikon laadun,ei kestä Aatun amme ees pakokaasutestiä.
- BMW 525 tds
AKI kirjoitti:
Siinäpä sen näkee saksalaisen heikon laadun,ei kestä Aatun amme ees pakokaasutestiä.
Joo paska mikä paska. Oli kyllä ensimmäinen ja viimeinen Bemari meikäläisellä. Täytyy laittaa kiertoon mahdollisimman nopeasti.
- Vanha Isuzu
Jos epäselvyyttä saattaako olla hankaluuksia, laita juuri ennen katsastusta (nurkan takana) uusi akku. Katsastuksessahan kierrokset / min luetaan jännitteen vaihtelusta (yleensä tupakansytkäristä) ja uutukaisesta, täyteen ladatusta akusta ei paljon vaihteluja löydy.
Katsastaja ei voi määritellä kierroksia eikä näinollen saa järjellisiä lukemia ja yleensä (kokemus yhdestä kertaa) antaa hyväksytyn leiman.
Kokeiltu jo lopetetulla Karamalmin katsastusasemalla- herran
pieksut. Nyt olet kyllä väärässä... Kierrokset mitataan kylläkin suuttimen putkesta. En tiedä mihin mittaus perustuu, mutta siitä ne mitataan..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1898603
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264738- 504238
- 593792
- 513216
- 502980
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262676- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.412218Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382203