Mulla on parista hampaasta alkanut ien vetäytyä, toinen on paikattu ja nyt viereisestäkin hampaasta ien on alkanut vetäytyä.Pesen ja lankaan säännöllisesti ja varovastikin olen yrittänyt harjata pehmeällä harjalla, siitä huolimatta ien vetäytyy ja hampaan alaosa muuttuu ruskeaksi. Mitä tälle voisi tehdä?
ien vetäytyy
15
12809
Vastaukset
- meikpiis75
Pistäydy hammaslääkärissä tarkistuttamassa vetäytyvien ikenien tilanne. Hammaslääkärisi tutkii miksi ien vetäytyy ja mitä sille on tehtävissä. Samalla puhdistettaneen hampaan kaulaosa ja mahdollisesti suojataan se esim. fluorilakalla, jottei sitä vihlo. Hammaslääkäri tai suuhygienisti selvittää samalla kanssasi puhdistustottumuksesi eli sen, onko esim. harjaustekniikassasi parantamisen varaa. Tuostahan syntyy helposti noidankehä; ien vetäytyy, hammas värjääntyy, harjaat sitä enemmän, jolloin ien vetäytyy lisää. Tämän vuoksi olisi tärkeää tarkistuttaa tilanne.
- alkup.
Olen vasta käynyt sekä hammaslääkärillä että hoitajalla joka putsasi hammaskivet yms. Hammaslääkärikään ei oikein osannut auttaa, kyseli vaan että onhan tarpeeksi pehmeä harja jne. Joten en nyt tiedä mitä tekisin, pitäisikö kaydä toisella lääkärillä vai ...
- meikpiis75
alkup. kirjoitti:
Olen vasta käynyt sekä hammaslääkärillä että hoitajalla joka putsasi hammaskivet yms. Hammaslääkärikään ei oikein osannut auttaa, kyseli vaan että onhan tarpeeksi pehmeä harja jne. Joten en nyt tiedä mitä tekisin, pitäisikö kaydä toisella lääkärillä vai ...
Omituiselta kuulostaa. Lääkärin olisi ilman muuta pitänyt tarkkaan kysellä ja tarkistaa hampaidenpesutottumuksesi. Jos niissä on jotain korjattavaa, ikenien vetäytymistä voidaan estää muuttamalla ne oikeiksi. Minä kyllä hakeutuisin vaikkapa suuhygienistin vastaanotolle kyselemään oikean harjaus- ja lankaustekniikan perään.
- Minullakin on
alkup. kirjoitti:
Minullakin on samaa vaivaa. Hampaan vetäytymäkohdat ovat paikoin ruskeita ja luulin itse, että niissä on reikiä. Reikiä ei sitten ollut ja lääkärin mukaan tämä on ihan normaalia.
Hammaskivet on putsattu pois, mutta ruskeita kohtia on vaan vieläkin. Eivät ne tosin haittaa, mutta ovat omaan silmään vaan ruman näköisiä. Tuskin ne siitä vaalentuvat koskaan. Voisikohan hampaiden valkaisu auttaa ? Itse en uskalla kokeilla, koska vetäytymät voivat näistä aineista äityä pahemmiksi, siis vihloa enemmän kuin nyt.
Voisikohan se väri johtua liiasta fluorista ? En polta tupakkaa enkä käytä mitään lääkkeitäkään. - AAA
Minullakin on kirjoitti:
Minullakin on samaa vaivaa. Hampaan vetäytymäkohdat ovat paikoin ruskeita ja luulin itse, että niissä on reikiä. Reikiä ei sitten ollut ja lääkärin mukaan tämä on ihan normaalia.
Hammaskivet on putsattu pois, mutta ruskeita kohtia on vaan vieläkin. Eivät ne tosin haittaa, mutta ovat omaan silmään vaan ruman näköisiä. Tuskin ne siitä vaalentuvat koskaan. Voisikohan hampaiden valkaisu auttaa ? Itse en uskalla kokeilla, koska vetäytymät voivat näistä aineista äityä pahemmiksi, siis vihloa enemmän kuin nyt.
Voisikohan se väri johtua liiasta fluorista ? En polta tupakkaa enkä käytä mitään lääkkeitäkään.Ienvetäymän väri ei johdu liiasta fluorista. Fluori voi varjätä hampaita vain kiilteen kehittymis- ja kovettumisvaiheessa. Hampaan juuripinta on luonnostaan kellertävämpi kuin kiille. Jos se on selkeästi tummanruskea, kyseessä voi olla pysähtynyt karies, aktiivinen karies on valkoista tai vaalean ruskeaa. Myös pintavärjäymät tarttuvat herkästi harjausvaurion "koloon".
- Hensku
AAA kirjoitti:
Ienvetäymän väri ei johdu liiasta fluorista. Fluori voi varjätä hampaita vain kiilteen kehittymis- ja kovettumisvaiheessa. Hampaan juuripinta on luonnostaan kellertävämpi kuin kiille. Jos se on selkeästi tummanruskea, kyseessä voi olla pysähtynyt karies, aktiivinen karies on valkoista tai vaalean ruskeaa. Myös pintavärjäymät tarttuvat herkästi harjausvaurion "koloon".
Minulla on ollut sama vaiva jo useamman vuoden...alahampaiden kohdalta on yhden etuhampaan kohdalla ien vetäytynyt tosi alas, näkyy melkein koko hammas. hammaslääkärille olen sitä näyttänyt ja hän vain naureskeli, että yleensä se on eläkeläisten ongelma ja itse olen vasta 20v. ei todellakaan ollut mikään lohduttava tieto. =( hoitoa en ole saanut ja olen huomannt, että on ihan turhaa edes mennä hammaslääkäriin, koska ei ne siellä osaa mitään tehdä (varsinkin kun asun n.8 000 asukkaan kokoisella pikkupaikkakunnalla).
kävin tosiaan hammaslääkärissä tästä ikenen vetäytymisestä ja mitään ei tapahtunut/ mitään hoitoa ei annettu. käskettiin vain pitämään sitä puhtaana. eniten minua on pelottanut se, että milloin hampaani pian irtoaa, koska ikenet ovat vetäytyneet tosi alas...saattaa olla ihan turha pelko, mutta onpa vain ollut mielessä.
Osaako kukaan sanoa, mistä tämä ikenien vetäytyminen johtuu??? Minulla ei nimittäin ole mitään tietoa ja jos se johtuisi harjaamisesta, niin eikö ikenet silloin vetäydy useammasta kohdasta??? Itselläni ikenet ovat vetäytyneet vain yhden hampaan kohdalta ja se on alhaalla se etuhammas, jonka kohdalla on jänne tai mikä se nyt onkaan (se alahuulessa siinä etuhampaiden kohdalla keskellä oleva juttu =) toivottavasti edes joku ymmärsi, mitä tarkoitan!!! - AAA
Hensku kirjoitti:
Minulla on ollut sama vaiva jo useamman vuoden...alahampaiden kohdalta on yhden etuhampaan kohdalla ien vetäytynyt tosi alas, näkyy melkein koko hammas. hammaslääkärille olen sitä näyttänyt ja hän vain naureskeli, että yleensä se on eläkeläisten ongelma ja itse olen vasta 20v. ei todellakaan ollut mikään lohduttava tieto. =( hoitoa en ole saanut ja olen huomannt, että on ihan turhaa edes mennä hammaslääkäriin, koska ei ne siellä osaa mitään tehdä (varsinkin kun asun n.8 000 asukkaan kokoisella pikkupaikkakunnalla).
kävin tosiaan hammaslääkärissä tästä ikenen vetäytymisestä ja mitään ei tapahtunut/ mitään hoitoa ei annettu. käskettiin vain pitämään sitä puhtaana. eniten minua on pelottanut se, että milloin hampaani pian irtoaa, koska ikenet ovat vetäytyneet tosi alas...saattaa olla ihan turha pelko, mutta onpa vain ollut mielessä.
Osaako kukaan sanoa, mistä tämä ikenien vetäytyminen johtuu??? Minulla ei nimittäin ole mitään tietoa ja jos se johtuisi harjaamisesta, niin eikö ikenet silloin vetäydy useammasta kohdasta??? Itselläni ikenet ovat vetäytyneet vain yhden hampaan kohdalta ja se on alhaalla se etuhammas, jonka kohdalla on jänne tai mikä se nyt onkaan (se alahuulessa siinä etuhampaiden kohdalla keskellä oleva juttu =) toivottavasti edes joku ymmärsi, mitä tarkoitan!!!Juuri tuollaiset yhden hampaan kohdalla olevat isot ienvetäymät ovat yleensä purennallista alkuperää. Lisäksi jos on ienlaadultaan ohut kudostyyppi, ikävä vetäymä syntyy varsin herkästi. Oletko ollut oikomishoidossa? Sen "sivuvaikutuksena" olen näitä nähnyt. Mikäli hammas on taas selkeästi ulkonevampi kuin muut, voi olla kyse aidosta harjausvauriosta. Syvän ienvetäymän hoito on tietysti tuo tarkka puhdistus, mutta voidaan hoitaa myös kirurgisesti pienella iensiirteellä. Toimenpide ei ole suuri eikä kovin kummoinen, mutta kaikki eivät ole siihen perehtyneitä. Käypäs näyttämässä vaivaasi ienspesialistilla eli parodontologilla. Pelko hampaan menetyksestä ei ole kovin suuri, mutta pitemmän päälle voi olla riskinä. Ja tarkoitan nyt tilannetta, jossa vetäymä on ainakin 4-5 mm!
- Hensku
AAA kirjoitti:
Juuri tuollaiset yhden hampaan kohdalla olevat isot ienvetäymät ovat yleensä purennallista alkuperää. Lisäksi jos on ienlaadultaan ohut kudostyyppi, ikävä vetäymä syntyy varsin herkästi. Oletko ollut oikomishoidossa? Sen "sivuvaikutuksena" olen näitä nähnyt. Mikäli hammas on taas selkeästi ulkonevampi kuin muut, voi olla kyse aidosta harjausvauriosta. Syvän ienvetäymän hoito on tietysti tuo tarkka puhdistus, mutta voidaan hoitaa myös kirurgisesti pienella iensiirteellä. Toimenpide ei ole suuri eikä kovin kummoinen, mutta kaikki eivät ole siihen perehtyneitä. Käypäs näyttämässä vaivaasi ienspesialistilla eli parodontologilla. Pelko hampaan menetyksestä ei ole kovin suuri, mutta pitemmän päälle voi olla riskinä. Ja tarkoitan nyt tilannetta, jossa vetäymä on ainakin 4-5 mm!
Minkähänlainen toimenpide tuo iensiirräntä on? Onko kenties kallis? Itselläni on todella paha sairaala- ja hammaslääkärikammo, joten en kovin mielelläni lähde näissä paikoissa käymään. =(
Oikomishoitoja minulle ei ole tehty vaikka tarvetta kyllä olisi. Ala-asteella olisin halunnut, että hampaitani olisi alettu oikomaan, mutta eivät suostuneet (ylä-ja alahampaat purtaessa yhteen mahtuu hampaiden väliin sormi). Nyt kun joutuisin itse maksamaan, niin olisivat heti olleet valmiita kyseiseen hommaan...ja opiskelija kun on niin ei todellakaan ole varaa sellaiseen, kun muutenkin joutuu elämään tiukilla. =(
Onkohan tuosta ienvetäymästä "haittoja" pidemmän päälle? Itselläni kyseinen vaiva on ollut jo ainakin kaksi vuotta eikä se ole siitä pahentunut. Ensimmäisen kerran, kun kävin näyttämässä sitä hammaslääkärissä muutama vuosi sitten,niin minua hoitanut hammaslääkäri poisti muistaakseni jänteen??? kyseisen hampaan kohdalta, koska epäili sen hankaavan siihen ja vetäytymän johtuvan siitä. Tosin olen jälkeenpäin huomannut, että tilanteeni taisi pahentua tämän toimenpiteen jälkeen. =(
jälkeenpäin olen käynyt kerran näyttämässä tätä vetäytymää hammaslääkärille ja hän puhui jotain sellaista, että ikenet vaikuttaisivat siltä, että ne lähtisivät paranemaan itsestään ja että vetäytymä kasvaisi umpeen, mutta näin ei jostain syystä vain ole käynyt. =(( - purenta
AAA kirjoitti:
Juuri tuollaiset yhden hampaan kohdalla olevat isot ienvetäymät ovat yleensä purennallista alkuperää. Lisäksi jos on ienlaadultaan ohut kudostyyppi, ikävä vetäymä syntyy varsin herkästi. Oletko ollut oikomishoidossa? Sen "sivuvaikutuksena" olen näitä nähnyt. Mikäli hammas on taas selkeästi ulkonevampi kuin muut, voi olla kyse aidosta harjausvauriosta. Syvän ienvetäymän hoito on tietysti tuo tarkka puhdistus, mutta voidaan hoitaa myös kirurgisesti pienella iensiirteellä. Toimenpide ei ole suuri eikä kovin kummoinen, mutta kaikki eivät ole siihen perehtyneitä. Käypäs näyttämässä vaivaasi ienspesialistilla eli parodontologilla. Pelko hampaan menetyksestä ei ole kovin suuri, mutta pitemmän päälle voi olla riskinä. Ja tarkoitan nyt tilannetta, jossa vetäymä on ainakin 4-5 mm!
Yllättävän usein tuollaiset ienvetäytymät ovat purentaperäisiä. Tuollaiset jutut harjausvaurioista ovat lähinnä huonoja vitsejä. Itsekin ravasin aikanaan erikoishammashoitajalla ainakin 5 kertaa "opettelemassa" hammasharjan ja hammastikun käyttöä. Lopetin sitten ravaamisen, koska harjauksen "opettelusta" huolimatta ien edelleen vetäytyi ja oli vähän kipeä.
Myöhemmin muutin toiselle paikkakunnalle ja hammaslääkäri vaihtui. Uusi hammaslääkäri huomasi heti ienvetäytymän ja sanoi, että purennan on pakko olla väärin.
Tämän jälkeen hiottiin kahteen kertaan purentaa, jonka jälkeen "harjausvaurio" rauhoittui. Tosin ien ei ole kasvanut takaisin, mutta ko. kohta ei ole kipeä eikä vuoda verta.
Muita syitä ienvetäytymään voi olla mm. ko. hampaan halkeama, joka yleensä vaatii hampaan poiston. - AAA
Hensku kirjoitti:
Minkähänlainen toimenpide tuo iensiirräntä on? Onko kenties kallis? Itselläni on todella paha sairaala- ja hammaslääkärikammo, joten en kovin mielelläni lähde näissä paikoissa käymään. =(
Oikomishoitoja minulle ei ole tehty vaikka tarvetta kyllä olisi. Ala-asteella olisin halunnut, että hampaitani olisi alettu oikomaan, mutta eivät suostuneet (ylä-ja alahampaat purtaessa yhteen mahtuu hampaiden väliin sormi). Nyt kun joutuisin itse maksamaan, niin olisivat heti olleet valmiita kyseiseen hommaan...ja opiskelija kun on niin ei todellakaan ole varaa sellaiseen, kun muutenkin joutuu elämään tiukilla. =(
Onkohan tuosta ienvetäymästä "haittoja" pidemmän päälle? Itselläni kyseinen vaiva on ollut jo ainakin kaksi vuotta eikä se ole siitä pahentunut. Ensimmäisen kerran, kun kävin näyttämässä sitä hammaslääkärissä muutama vuosi sitten,niin minua hoitanut hammaslääkäri poisti muistaakseni jänteen??? kyseisen hampaan kohdalta, koska epäili sen hankaavan siihen ja vetäytymän johtuvan siitä. Tosin olen jälkeenpäin huomannut, että tilanteeni taisi pahentua tämän toimenpiteen jälkeen. =(
jälkeenpäin olen käynyt kerran näyttämässä tätä vetäytymää hammaslääkärille ja hän puhui jotain sellaista, että ikenet vaikuttaisivat siltä, että ne lähtisivät paranemaan itsestään ja että vetäytymä kasvaisi umpeen, mutta näin ei jostain syystä vain ole käynyt. =((On mahdollista että jänne on vetänyt ientä alemmas. Kuitenkaan sen katkaisu ei siis ole tilannetta parantanutkaan.
Iensiirre on itseasiassa varsin yksinkertainen toimenpide, mutta se ei sovi kaikkin tapauksiin. Siirteitä on varrellisia ja varrettomia. Yksinkertaisin korjaus tapahtuu siten, että ko hampaan kohdalla ikeneen tehdään viillot siten, että alaspäin aukeaa "läppä", iensuikale. Läpän kantaosasta kiinnitystä irrotetaan sen verran, että läppä saadaan venytettyä paljastuneen juuren päälle asti. Ommellaan kiinni uudelle paikalleen. Kääntöpoimu madaltuu vähäksi aikaa, mutta usein nopeasti venyy ennalleen. Tämä korjaus toimii, mikäli vetäymä on vielä kiinnittyneen ikenen (siis se tiivis ienkudos)alueella.
Toinen vaihtoehto eli siis vapaa siirre, on ottaa palanen limakalvoa muualta suusta, esim. suulaesta ja ommella se paljastuneen hampaan päälle.
Toimenpiteet tehdään ihan normaalissa puudutuksessa, ei yleensä ole kipeitä jälkikäteenkään. Tulos ei aina sataprosenttisen hyvä, mutta usein huomattavasti lähtötilannetta parempi. Hinta vaihtelee vaikeusasteen mukaan, ehkä sellaisen satasen verran, josta kela korvaa osan.
- Omatohtori
Ikenet vetäytyvät ajan kuluessa, ikävuosien karttuessa. Tupakointi, jatkuva syöminen, sokerin syöminen huonontaa suun terveydentilaa ja nopeuttaa vetäytymistä, samoin hammaskorut, suun alueen lävistyskorut, kovan hammasharjan käyttö ja voimakas painaminen harjatessa.
Hampaiden ongelmat ovat seurauksia ja oireita huonosta ja/tai väärästä suun hygieniasta ja huonoista elintavoista. Kahvi, tee, tupakka, nuuska ja ketsuppi tummentavat hampaita.
Makeiset, sokeri ja jatkuva syöminen lisäävät plakin kehitystä, plakki aiheuttaa kariesta (reikiintymistä) ja hammaskiven muodostumista.
Perimä vaikuttaa aina kaikkialla mutta parhaatkaan perintötekijät eivät suojaa huonoilta elintavoilta.
Ikenen mekaaniset vammat tapaturmissa tai korujen aiheuttamina aiheuttavat paikallisia ikenen vaurioita, samoin tulehdukset. Ientulehduksen huomaa kun ikeneen tulee kookas särkevä motti eli paise ja nousee kuume. Ientulehduksen perussyy on huonot elintavat kuten tupakointi, nuuskan käyttö ja vääränlainen suun hygieniasta huolehtiminen, myös suun lävistyskorut ja hammaskorut lisäävät riskiä.
Vetäytymien estohoito:
Syö harvoin, kohtuudella mutta monipuolisesti. Älä ylensyö eläkä syö makeisia, keksejä, kakkuja, pullia ja sokeripitoisia ruokia!
Pese hampaat kerran päivässä, enintään kaksi. Käytä niin pehmeää hammasharjaa kuin mahdollista. Hampaita harjatessa ei pidä eikä saa käyttää voimaa!
Käytä xylitol purkkaa!
Käytä leveää ja paksua hammaslankaa päivittäin!
Käytä tarvittaessa pyörivää sähköharjaa joka on varustettu liian painamisen varoitustoiminnolla niin huomaat harjan huutavan varoitusääntä jatkuvasti, koska painat aina liian kovaa!
Älä tupakoi!
Älä käytä nuuskaa!
Älä ota hammaskoruja!
Älä ota lävistyskoruja!
Uusia terveitä ikeniä tai ehjiä ja kauniita valkoisia hampaita ei saa takaisin kun ne on elintavoillaan tuhonnut. Kirurgiset operaatiot, ienten siirrännäiset eivät ole aina ja kaikille mahdollisia.
Keraamiset hampaat, laminaatit maksavat n. 500 euroa/kpl, eivätkä ne ole koskaan KELA-korvattavia. Laminaatit voidaan asentaa käyttämällä tervettä hammasta istutuksen tukipylväänä. Tyhjään rakoon tai puuttuvan hampaan tilalle laminaattia ei voi asentaa. Yhteiskunta ei maksa kenellekään hampaiden valkaisua eikä keraamisia laminaattihampaita.
Hammaslääkäri, hammashoitaja, lääkäri, sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja voi antaa tietoa terveistä elintavoista, mutta vain ihminen itse voi vaikuttaa elintapoihinsa! - the_road
" Ientulehduksen huomaa kun ikeneen tulee kookas särkevä motti eli paise ja nousee kuume. "
No, johan vitsin lohkaisit!! Ientulehduksen huomaa siitä, kun hampaita harjatessa tai langatessa ikenistä vuotaa verta. Ikeneen nouseva paise ja mahdollinen kuumeen nousu kertovat hampaan tulehduksesta.- Omatohtori
Et ole ilmeisesti koskaan nähnyt tuota potilailla varsin yleistä ja tavallista vaivaa eli ikenen paisetta...
- the_road
Omatohtori kirjoitti:
Et ole ilmeisesti koskaan nähnyt tuota potilailla varsin yleistä ja tavallista vaivaa eli ikenen paisetta...
Olen kyllä esim. osittain puhjenneen viisaudenhampaan kohdalla (perikoroniitti). Mutta, että tuollainen olisi ns. normi ientulehduksen yleinen oire, on kyllä liioittelua.
- hammasvaivainen
Mulla on yläetuhampaista vetäytyneet ikenet tosi pahasti, särkee taukoamatta. Tupakanpolton lopetin alkuviikosta (enkä ole polttanutkaan kuin "vasta" kuutisen vuotta), perjantaina olis hammaslääkäri. Harjaan sähköhammasharjalla, mutta vaiva tuli vasta paljon harjanoston jälkeen.
Tiedän kyllä, että ruokarytmini ovat epäsäännölliset ja litkin mehuja pitkin päivää, mutta miksi vaiva sattuu juuri etuhampaisiin??? Tässä saa alkaa harkitsemaan jo sitä iensiirrettä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073215GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531092Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24851